Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Charterbolagen fortsätter flytta ut flygtrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 december 2012
Kiruna, Jönköping, Borlänge, Örebro. Det mindre flygplatserna runt om i landet är i fokus när trenden att flyga på semester från den lokala flygplatsen fortsätter.

Samtidigt ökar konkurrensen från främst Norwegian som öppnar allt fler reguljära linjer från de regionala flygplatserna.

De regionala flygplatserna är vinnare när researrangörerna presenterar sina planer för nästa sommar. Närmare tjugo av flygplatserna utanför Arlanda, Landvetter och Sturup får flyg till resemålen kring Medelhavet.

– Ökningen av regionala resor saknar motstycke i charterns historia. Aldrig har så många rest från sin regionala flygplats, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor som nästa sommar producerar 75 000 stolar från de mindre flygplatserna i landet. Det sker med flygningar från 17 olika flygplatser.

         Liknande siffror visar de flesta charterarrangörerna. Turkietresor, till exempel, skall i sommar flyga från 15 olika flygplatser i landet, bland annat, Kristianstad, Ängelholm och Visby.

– Det är resorna från de lokala flygplatserna som bokas snabbast, säger Peter Hellström på Fritidsresor.

         En avgörande orsak till den ökade populariteten är att merparten av flygningarna går rättvända, alltså ut på morgonen och hem på eftermiddagen. I sin tur innebär det att de skandinaviska flygbolagen gör ett återtåg på chartermarknaden eftersom det krävs närhet, helst basering på de olika orterna för att klara rättvänd trafik.

– Danska Jettime är ett av de flygbolag vi använder och nästa sommar har de maskiner stationerade i Norrköping, Örebro, Växjö och Luleå, fortsätter Peter Hellström.

         Även Norwegian och SAS är flitigt använda leverantörer av flygstolar till charterarrangörerna. Samtidigt flyger de själva allt fler direktlinjer till sommardestinationerna och blir alltså konkurrent med sig själva. Norwegian lanserade nyligen direktlinjer från Umeå till Las Palmas och Alicante, samtidigt som Umeå är en av de fem stora flygplatserna i Fritidsresors utbud.

– Konkurrens är alltid sunt och i det här fallet gynnar det oss. Det visar att det finns ett brett utbud av flygtrafik från den lokala flygplatsen och de i sin tur ökar det totala resandet, både hos oss och de reguljära flygbolagen, säger Peter Hellström.

         En ökad chartertrafik kan vara förutsättningen för överlevnad för en del av de minsta flygplatserna som vanligtvis enbart har ett par dagliga inrikesavgångar till Stockholm. Idag är inrikestrafiken på tillbakagång och ökat utrikestrafik är ett välkommet tillskott, oavsett flygplatsens storlek.

– Att Norwegian väljer att även lansera en direktlinje till Alicante visar att bolaget satsar på Umeå Airport och det är vi givetvis mycket glada över, säger flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till Realisten
Skrivet av Eurobonus Guld, 2012-12-08 01:32:45
Du har helt rätt i att reguljärt flyg bygger på att det finns passagerare i båda riktningar. Finns det passagerare i en riktning så följer normalt också det omvända så tillvida att inte alla väljer att ta båten på vägen hem!!
Anmäl inlägget
Realisten
Skrivet av Inte ens med gratisbiljetter, 2012-12-07 16:38:20
Reguljärt flyg bygger på att det finns passagerare i båda riktningar. Det finns ett behov nära noll av spanjorers intresse för Umeå, (eller Vännäs, Hörnefors etc). Detsamma gäller Londonbors intresse för samma orter med den språkliga hybriden Nordic Air Sweden. Det spelar ingen roll hur mycket pengar från kommuner, landsting, stat och EU som pumpas in med vackra ord.
Anmäl inlägget
Tomma plan på returer??
Skrivet av NosJel, 2012-12-07 15:25:09
Eftersom planen Norweigan flyger ToR Umeå är stationerade i Alicante och i Las Palmas blir det inga tomflygningar, men tyvärr omvända flygningar!
Anmäl inlägget
Inte skonsamt för miljön.
Skrivet av Börje med slutet!, 2012-12-07 14:37:09
Att flyga tom med ett flygplan för att hämta de som vill flyga!
Lika blir det när man lämnat exempelvis Umeå för att ta sig dit där människorna finns!
Mycket dåligt för miljön!!!
Anmäl inlägget
Norwegian Umeå
Skrivet av Roger, 2012-12-07 13:39:38
De tror jag inte på, Norwegians första plan till Gran Carnaria från Umeå var fullbokat, dvs bättre än vad Norwegian räknat med så nog fan vill vi Umebor också kunna resa utomlands och att slippa Arlanda är bara skönt!

Till Alicante kommer jag själv flyga till i sommar! :)
Anmäl inlägget
Dåligt underlag
Skrivet av Realisten, 2012-12-07 12:20:17
Norwegians satsning blir nog inte så långvarig på Umeå. Passageraunderlaget räcker inte till för mera frekvent trafik än tillfällig charter. I sammanhanget nämndes inte ens Nordic Air Swedens påstådda trafikstart från Umeå....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev