Tråden startades av: Bfsaa  2013-08-13 14:55:33
Bfsaa västerås utbildningsupplägg 
Hej!

Funderar på att söka den integrerade trafikflygarutbildningen i Västerås. Finns det någon som går/har gått där som kan berätta ungefär hur en vecka ser ut på skolan?

Är studierna sammanhängande över hela året, eller har man ledighet under sommar/vinter?

Tack på förhand!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jay
2017-03-02 09:25:30
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Flygteoriskolan har ATPL-teorin, BFSAA och även nu Stockholm Flight Academy.
Airways har bara praktiskt flygning och låter Flygteoriskolan lösa teorin!
Camilla
2017-02-26 14:00:26
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Vilka skolor finns det i Västerås som har ATPL teori?
G
2013-08-15 18:18:15
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Vad var partiskt med det inlägget?
Norra europas största skojjare
2013-08-15 18:15:43
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Mr Dynamisk, ja det var ju inte alls ett partiskt inlägg?
Mr Dynamisk
2013-08-15 16:28:17
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
SAA, TFHS och UiT. Samtliga erbjuder bra utbildningar, punkt slut. Alla har de sina unika upplägg:

SAA:
- CPL/IR/ME/ATPL fr/MCC
- Går fort! cirka 2 år integrerad utbildning och ligger i en bra stad, Västerås.
- Många tidigare studenter anställda. Ryanair har ett hundratal SAA studenter.

TFHS:
- MPL
- Går fort! cirka 2 år integrerat MPL upplägg. Praktik i tung luftfart vilket ger goda jobbchanser direkt i cockpit.
- Många tidigare studenter anställda. SAS har ett finger med i spelet på TFHS också.
- Välkänd utbildning i Europa, och har funnits bra länge.
- Lärare erkända som bland de bästa i norra Europa!

UiT:
- CPL/IR/ATPL fr/MCC
- Tar lite längre tid, 3 år, men ger en universitetsexamen. Antagligen något som leder till jobb hos de stora spelarna i Europeiska flygmarknaden, och antagligen goda chanser för de som önskar jobba som flygchefer i framtiden.
- Majoriteten av utexaminerade studenter hittils anställda i cockpit.

Med detta sagt, finns nog bra och dåliga ting hos samtliga 3. Tror det du bör göra är att som du säger ta hänsyn till där du helst vill bo. Oavsett vilken utbildning du väljer av dessa blir framtiden rätt så trygg. Du slipper miljonskulden vilket är den viktigaste tryggheten!
Modul?
2013-08-15 14:07:38
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Vill man ha sommarlov passar väl modulutbildning bättre än integrerad - tex på Svensk Pilotutbildning i Göteborg
G
2013-08-15 08:40:09
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Är man inte kompetent nog att _söka_ de två alternativ som finns trots högre önskan om ett av dom saknar man nog lite av vad som krävs?
I mitt fall är det praktiken i tung luftfart som lockar hos TFHS. Men då jag börjar bli för gammal har jag förmodligen bara en chans att ta mig in -på någon av de två.
Gammal flyglärare
2013-08-15 07:04:47
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
XLXL, varför påstå att SAA är näst bäst. Förutfattade meningar och trams bara. Jag har jobbat på båda skolorna och vill påstå att båda håller samma goda kvalitet. De har båda bättre respektive sämre egenskaper, men i grund och botten är de samma typ av skolor.

Folk tycker generellt om att smutskasta SAA och hylla TFHS, men det är bara löjliga påhopp. Oftast utan argument, likt XLXLs inlägg.

Jag kan varmt rekommendera båda skolorna och du lär inte ångra dig om du söker den ena men inte den andra.
XLXL
2013-08-14 23:16:38
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
@HGW

Varför nöja sig med det näst bästa?
HGW
2013-08-14 22:56:13
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Om du tycker att SAA verkar dåligt och är mer sugen på TFHS, så ge fan i att söka SAA. Bättre att de som vill gå SAA kommer in istället.
G
2013-08-14 21:58:26
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Är i samma sits som dig OP. Väldigt synd att deras antagningar är olika och man därför kan hamna i ett läge där man är antagen till bfsaa och inte vet om man har en plats hos TFHS...
@MPL
2013-08-14 20:01:37
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Anledningen till att ingen myndighet pratar om det är för att det omöjligt kan vara så.

Första MPL-certifikatet som registreades var september 2007. Olyckan inträffade juni 2009, dvs 21 månader efter att det första certifikatet registrerades.
Pierre-Cedric Bonin var den pilot med minst antal timmar i besättningen, 2900 totalt (http://www.dailymail.co.uk/news/article-2155975/Was-pilot-doomed-Air-France-jet-female-duty-flight-attendant-disaster-struck.html).
Minimum timmar för ett MPL certifikat är 240 (enligt IATA), det betyder att han måste ha flygit 126 timmar per månad sedan han tog certifikatet. Detta är mig veteligen ej tillåtet.

Nästa gång du kommer med ett påstående så föreslår jag en källhänvisning.

Kanske även ska sluta vandra in på CPL vs MPL på varje tråd som handlar om utbildning?

Tack för mig!
Robert
2013-08-14 19:53:46
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Haha, har faktiskt läst franska haverirapporten, och han var tyvärr CPL pilot så det ryktet stämmer inte :) Har fått höra den ex antal gånger..
MPL
2013-08-14 19:30:33
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Det som ingen myndighet vill prata om är att det var en MPL elev som satt bakom spakarna i Air France olyckan. Det var också han den som inte förstod att man ska trycka spaken framåt i manuellt läge eftersom den personen aldrig flugit något annat än airbus som inte stallar.
BS!
2013-08-14 17:03:24
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Att EASA skulle stoppa MPL-certifikat är bara skitsnack!
Det är EASA tillsammans med JAA som har arbetat fram det nya certifikatet.
MPL är den moderna ersättaren till CPL, det togs fram eftersom man såg brister i hur piloter utbildas via bl.a. CPL.

Jag skulle fortfarande säga att dina chanser till ett bra jobb efter examen är mycket bättre vid en MPL-utbildning. Men det är som sagt bara min åsikt.
Robert
2013-08-14 15:21:23
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Ett vanligt misstag folk gör ang. MPL är att man tror att man är helt beroende av det bolaget man gör sin praktiska yrkesutövning på. Att man aldrig kan gå till andra bolag. Så är inte fallet, efter Linecheck är man inte längre uppbunden med sitt Host-Airline och kan då således söka andra jobb ( Varför man skulle vilja göra det om man har fortsatt jobb är konstigt, men det går).
Kenneth Uggla
2013-08-14 13:07:03
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Jag hade starkt rekomenderat CPL utbildning!

SAA och UIT i Norge erbjuder gratis CPL utbildning. MPL kan vara riskfullt. Branschen varierar, och EASA kanske stoppar MPL konceptet. CPL funkar alltid. Flera flygbolag har ingen aning om vad MPL cert ens betyder... Annars har jag inget ont om TFHS, men "praktik i tung luftfart" kan ge små chanser att gå vidare nån annanstans, ifall du inte får lov att gå vidare som anst. i det bolag du blivit tilldelad. En bra pilot tar inte risker, så prioritera att ta dig in på en gratis integrerad CPL utbildning om du kan!

Men hellre MPL på TFHS, n att betala ett CPL dock.
Jonny
2013-08-14 12:23:43
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Otroligt många troll här inne.
2 som hoppat av? Nej det är ingen som hoppat av.
Samma upplägg som gymnasiet? Nej det är långt ifrån samma upplägg.

Läs på!
....
2013-08-14 12:14:32
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
2h pendling per dag kan du glömma om du inte har egen bil varje dag.
Som soffan skriver, förbindelserna ut till Hässlö är begränsade minst sagt och närmaste busstation som du kliver av vid är inte nära skolan.
Men pendla på du så får du väl själv inse hur det ligger till när du inte tar vara på tipsen som avråder dig.
Soffan
2013-08-14 10:39:03
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Du får nog räkna med en timme från centralen i Västerås ut till skolan också och då är du uppe i 4 timmar/dag. Nu vet jag ju ingenting om dig men personligen hade jag inte sett det som ett alternativ att pendla från Stockholm. Det är ingen flummig humaniorautbildning precis.
.
2013-08-14 10:29:50
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
"Ta kontakt med SAA själv och hör, då får du de bästa svaren.
Men kan inte tänka mig att det fungerar att pendla från Stockholm under utbildningen, det är ingen deltidsutbildning/distansutbildning du ska läsa utan det är HELTID."

Bor tio minuters promenad från sthlms central och det tar 50 minuter med tåg, så två timmars pendlande per dag tror jag inte är något problem alls. Men som sagt, man får väl höra av sig SAA istället.
....
2013-08-14 09:48:56
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Ta kontakt med SAA själv och hör, då får du de bästa svaren.
Men kan inte tänka mig att det fungerar att pendla från Stockholm under utbildningen, det är ingen deltidsutbildning/distansutbildning du ska läsa utan det är HELTID.
Så vitt jag vet så är:
studierna sammanhängande under hela utbildningen med uppehåll över jul och några veckor på sommaren om du klarar teoriproven.
Kanske någon som går utbildningen i fråga som kan svara bättre..

good luck!
.
2013-08-14 09:19:49
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Tack för svar hittills. Av praktiska skäl passar västerås bättre, men intressant info om TFHS.
Jag är lite äldre och har bostad och familj i Stockholm, och då passar västerås bättre pendlingsmässigt.
Det viktigaste för mig att veta är om man har ett längre sommaruppehåll pga att jag måste kunna jobba extra.

mvh
VP fina tider
2013-08-14 01:19:55
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Eleverna inte fick jobb hahaha.......m just det
Soffan
2013-08-13 23:46:54
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
@Kritisk

Du får nog läsa på lite mer...
Alternativ
2013-08-13 19:40:03
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Lås inte upp dig på SAA. Jag kan rekommendera dig att sök TFHS istället, då ingår praktik som styrman inom tung luftfart.
De har en kull som börjar våren 2014.
Kritisk
2013-08-13 19:38:06
SV: Bfsaa västerås utbildningsupplägg
Upplägget ser ut nästan precis som när de bedrev gymnasieutbildningen, vilket är under all kritik då den utbildningen las ner p.g.a. att eleverna inte fick jobb.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev