Tråden startades av: Göran- Den riktige  2014-01-01 15:06:46
Kjoswegians förseningar. 
Finns det någon bra sida som sammanställer vad som sker med Norwegians LH operation, så att man kan se vad man har för odds innan man bokar sin biljett? Jag tänker, har man en chans på fem, 20 eller hundra att komma fram på tid?

Trevlig tur.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Harry
2014-09-22 04:34:32
SV: Kjoswegians förseningar.
Norwegian är inte medlem av IATA, där även konkurrerande flygbolag har avtal om att hjälpa varandra vid förseningar. Norwegian är inte heller medlem av en allians och har inte personella resurser för att hantera ombokning av passagerare. Det blir billigare, men passagerarna får lida.

Norwegian har outsorcat underhållet av Dreamlinern till Boeing., sk Gold Care avtal. Vad många inte vet är att man inom Gold Care kan välja olika nivåer. Från en billig med låg nivå av reservdelshållning, personalresurser och mycket outsurcing, till en dyr bra nivå. Man kan ana att Norwegian valt den billigaste nivån, vilket drabbar passagerarna. Detta nämner självklart inte Kjos.

Det är extremt missvisande att kalla Norwegians biljetter lågpris. Det är lågservice det handlar om. Backupresurser kostar pengar, det bör alla tänka på som pratar om flygbolags kostnader.

Norwegian försöker skylla de här Dreamlinerproblemen på Boeing och många går på det. Det är istället i flygbolagets affärsmodell förklaringen finns, till att passagerare blir flera dygn försenade. Frågan är om inte all denna dåliga image och alla passagerarkompensationer kostar mer, i slutändan? Till slut kanske flygpassagerare lär dig att det är värde för pengarna som är viktigast, inte att det är lägst pris i kronor. Det är billigare att köra bil utan försäkring, tills det händer något. "Går det så går det".

Tanken bakom EU-regel 261 är att det skall vara bättre för flygbolag att ha backupresurser än att köra utan. Att flygbolag skall använda alla tillgängliga medel för att minimera skadan för passagerarna vid försening står också i regeln. Givetvis ingår ombokning i detta. Inte att låta passagerarna bli Kjosfasta flera dygn.

Norwegian kommer att förlora och så skall det också vara.
Gunther
2014-09-22 00:04:28
SV: Kjoswegians förseningar.
Jag vet inte varför Lufthansa hamnat i domstol men dom har bra jurister så dom borde vinna.
P
2014-09-21 22:12:38
SV: Kjoswegians förseningar.
Kjos får prøjsa
Domtstolsverket
2014-09-21 21:55:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Hur går det i Attunda i morgon? Vad tror ni?
Kjoslasse
2014-09-18 15:30:15
Norwegian reward - en natt på Arlanda!
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article19555342.ab
J.B.
2014-09-15 08:40:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Är "innkjøringsproblemer" den nya försöket till friskrivning? Man hade ju kunnat sjönja ett uns av självkritik där, om nu inte Boeing och Dreamliner raskt nämts i samma mening.
Man tycker vidare att de borde ha lärt sig något, nu ett drygt år efter uppstarten av långlinjeverksamheten, men nej!

Utan sjukdomsinsikt finns det heller inget botemedel, tyvärr!

Lägg ner, gör om, gör rätt!
Billigt är dyrt
2014-09-15 06:10:36
SV: Kjoswegians förseningar
Så var det dags att bli Kjosfast igen!

Hade Norwegian använt norsk Gardermoenbaserad personal för långlinjeflygningarna, hade det bara vara att köra, med en liten försening. Nu skall tex den thailändska "billigbesättningen" in på hotell och vila. Men det är klart att det frestar att bara behöva betala dem 3.000 kr i månaden. Inget av de andra amerikanska eller europeiska flygbolagen använder asiatisk besättning mellan Europa och USA. De har inte arbetstillstånd!

http://ipad.dagbladet.no/2014/09/14/nyheter/innenriks/norwegian/35274657/
J.B.
2014-09-14 22:02:00
SV: Kjoswegians förseningar.
Kjosen har verkligen fått det han inte betalar för!

Tänk om han hade haft konkurrenskraftiga anställningsförhållanden och kunnat locka till sig flygoperativ personal med rätt erfarenhet.

Tänk om han satsat på en för ändamålet rätt utformad teknisk organisation.

Då hade det kunnat bli riktigt riktigt bra!

Men nej, kjosen skulle promt shoppa billigt och därmed låtit tusentals resenärer lida under otaliga förseningar.
Staffan
2014-09-14 20:48:33
SV: Kjoswegians förseningar.
Pungtligheten är inte Norwegians starka kort i konkurrensen precis.
Göran- Den riktige
2014-09-14 19:58:34
SV: Kjoswegians förseningar.
Då vet vi vad oddsen är. En på två att du kommer fram i tid, en på tio att du är mer än två timmer försednad.

"Sedan starten förra våren har 48 procent av Norwegians långdistansflygningar varit försenade mer än 15 minuter, varav en tiondel har varit mer än två timmar försenade, uppger Norwegian för TT."

http://hd.se/ekonomi/2014/09/14/norwegians-forseningar-till/
Petter
2014-05-02 12:41:14
SV: Kjoswegians förseningar.
Tragiskt. Nu igen!

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/hundrevis-kjos-faste-etter-ny-dreamliner-svikt/a/10131135/
Kalle
2014-05-02 09:39:20
SV: Kjoswegians förseningar.
Dags att rikta strålkastaren mot Norwegian.

http://www.gp.se/konsument/1.2358414-flygresenarer-kan-fa-miljarder
pierre holmgren
2014-05-02 09:21:45
SV: Kjoswegians förseningar.
@svar Lasse , det der er pinligt er at du ikke kan forholde dig til kritik når du nu så gerne vil forsvare Norwegian men istedet bliver perfid i dine udtalelser , håber virkelig for Norwegian at det er sandt du ikke arbejder der.
EBG
2014-05-02 08:52:14
SV: Kjoswegians förseningar.
Mer intressant att höra vad du säger om Norwegians punktlighet Lasse. Håll dig till ämnet.

En strejk på Norwegian kommer att vara förödande för punktligheten. Det begriper alla.

http://e24.no/naeringsliv/parat-varsler-fortsatt-storstreik-men-vet-ikke-naar-den-kan-starte/22938731

Jag är EBG, det är allt. Du verkar däremot inte vara riktigt klok Lasse.
Lasse
2014-05-02 08:42:28
SV: Gal SAS'ere
Nå har det fullstendig rablet for et SAS troll, trollet EBG, får vel nesten orgasme av sitt bissarre oppgulp. Pinsamt!
EBG
2014-05-02 08:29:48
SV: Kjoswegians förseningar.
http://ipad.dagbladet.no/2014/01/07/nyheter/norwegian/innenriks/fly/reise/31135792/
EBG
2014-05-02 08:26:04
SV: Kjoswegians förseningar.
http://www.dn.no/nyheter/2014/04/11/forsinkede-norwegianpassasjerer-fr-ikke-erstatning
EBG
2014-05-02 08:22:22
SV: Kjoswegians förseningar.
Det finns statistik från Avinor, där jag har för mig att någon månad gick inte en enda Norwegianlångflygning i tid. Det har kanske blivit bättre, men rör sig om 60% förseningar.

Så blir det blir 60% risk att förstöra semestern. Reseförsäkringen gäller inte om man plockat ihop anslutningar själv. Dessutom får du betala hotellet ändå, om du inte kommer.

För jobbresor är det helt uteslutet att åka med Norwegian. Du missar avtalade möten.

Som pricken över i, betalar Norwegian inte ut kompensation.
Troll
2014-05-02 07:03:51
SV: Kjoswegians förseningar.
Sluta kommentera i denna långa tråd, skapa nya istället!
pierre holmgren
2014-05-01 20:28:10
SV: Kjoswegians förseningar.
@svar jersey , ohh there are so many mishaps that it's almost impossible to keep the pace in order not to overlook just the major parts.
ESSA02
2014-05-01 20:22:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Ja om du menar mig så är jag inget SAS-troll, meddelar endast vilka maskiner som tar vilka flighter...
Jersey
2014-05-01 20:00:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Oh, they're like blood dogs, They have no life, just looking, looking and looking to find any NAS mishap, that''s the life of a SAS-troll!
ESSA02
2014-05-01 19:49:13
SV: Kjoswegians förseningar.
Ska självklart vara att EILND ska flyga DY7087 ARN LAX..
ESSA02
2014-05-01 19:48:32
SV: Kjoswegians förseningar.
DY8881 OSL ARN B788 EILND
DY7035 ARN FLL B788 EILND

DY8892 MAD OSL B744 ECLNA
DY7001 OSL JFK B744 ECLNA
ESSA02
2014-04-15 10:42:07
SV: Kjoswegians förseningar.
Skälet till förseningen är att HiFly fick tekniskt på CS-TQZ igår, så CS-TQM fick flygas in till ARN.
Peter
2014-04-15 09:22:12
SV: Kjoswegians förseningar.
En fjärdedel av Norwegians långlinjeflygningar utförs av inhyrda maskiner, enligt denna artikel. Punktligheten är usel.


http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/norwegian-paa-jumboplass-i-punktlighet-paa-langruter/a/10130403/
Pelle
2014-04-15 08:52:41
SV: Kjoswegians förseningar.
Jaha, idag är Norwegian JFK-ARN försenad cirka 10 timmar. Skälet anges sent inkommande Hifly till Arlanda. NAX - ge oss en förklaring. Det är sanslöst att det i månader kräs 3 bolag för hålla Norwegians LH på fötter. Hur länge skall Euroatlantic och Hifly vara en integrerad del av Norwegians LH?
Lusekoftacasanovan
2014-04-02 13:40:52
SV: Kjoswegians förseningar.
2/4 2013 14:10

Los Angeles

NORWEGIAN

Inkommande 13:40

Nu fick ni tji...
pf
2014-04-02 12:53:15
SV: Kjoswegians förseningar.
Urban, her finner du info om Euro Atlantics kjerrer http://www.planespotters.net/Airline/EuroAtlantic-Airways
ESSA02
2014-04-01 13:18:14
SV: Kjoswegians förseningar.
CSTFS B767 står nu på ARN, den har flugit ARN-JFK-ARN 28/3 & 31/3.

CSTFM B777 står i FRA på trolig service, ska vara tillbaka på OSL under veckan.
Oscar
2014-04-01 13:01:12
SV: Kjoswegians förseningar.
Tack för upplysningen. Var står den nu? Hinner dom att få en besättning till JFK för att kunda vända direkt med 767:an? Då har Euroatlantic både 777 och 767 in action för NAS, varför inte köpa bolaget??
ESSA02
2014-04-01 12:43:46
SV: Kjoswegians förseningar.
Jag är inte NAX men kan svara åt honom.

Tech på TQZ i BKK, CSTFS flygs in från ARN för att flyga OSL-JFK ikväll.
Oscar
2014-04-01 12:39:39
SV: Kjoswegians förseningar.
Ja då var det dags igen med Norwegian. BKK- Oslo idag, rejält försenad, kommer först 07:10. HiFly som står stilla. Det var ett tag sedan sist, men man har fyllt på med Euroatlantic och HiFLy på regelbunden basis. NAX - vad är galet denna gång?
Urban
2014-02-14 22:23:36
SV: Kjoswegians förseningar.
Det känns som att många av de lite mer udda bolagen tar över gamla plan från linjebolagen. Billigt naturligtvis. Hur gamla är euroAtlantics plan? Är Hifly redo att hjälpa till?
NAX
2014-02-14 21:09:59
SV: Kjoswegians förseningar.
Bränsleläckage på TFM

Andra gången denna maskin blir stående när den flyger för DY, känns inte som en stabil lånemaskin..
Julius
2014-02-14 20:50:05
SV: Kjoswegians förseningar.
Hoppsan, avgång 08.00 imorgon lördag 15/2. 14,5 timmar sen, det är inte bra oavsett hur billig biljett du köpt...
JohanB
2014-02-14 18:09:30
SV: Kjoswegians förseningar.
Försening på ARN-JFK flighten idag, nytt besked 19.00. Någon som vet varför?
NAX
2014-02-14 14:30:16
SV: Kjoswegians förseningar.
EuroAtlantic CS-TFM är planerad på ARN-JFK ikväll, ARN-BKK imorgon & ARN-BKK på tisdag.

EI-LNA är planerad att flyga ARN-JFK på måndag, oklart varför inte hon flyger ARN-BKK på tisdag..

Har heller inga uppgifter om varför man just väljer ARN att få glädjen att ha EuroAtlantic, men du vet dom som bestämmer sitter i Oslo så troligen därför ;)
New
2014-02-14 13:16:29
SV: Kjoswegians förseningar.
@NAX, vad händer, är det Euroatlantic även kommande vecka från Arlanda? Varför? är någon av 787:orna väldigt sjuk, eller annat? Och varför slingas de bara på Alanda?
NAX
2014-02-12 20:57:49
SV: Kjoswegians förseningar.
Tiderna i tabellen är enligt tidtabell, men då de är skriven i UTC så får du lägga på en timme för att få "vår" tid.

Men som sagt är det en annan fråga om flighterna går enligt tidtabell ;)
John Joseph
2014-02-12 20:54:57
SV: Kjoswegians förseningar.
Nej Du har inte fattat det rätt, stäng av Din dator nu! ;)

J.B.
2014-02-12 20:53:46
SV: Kjoswegians förseningar.
Har jag fattat tabellen rätt om jag säger att ingen av norwegians långlinjer går på tid i morgon? Övrig kommentar i så fall överflödig ;-(
Oscar
2014-02-12 20:39:09
SV: Kjoswegians förseningar.
Vad menar Du?

Vem är Du ?

Vad gör Du här på vårt forum?
Oscar
2014-02-12 20:35:00
SV: Kjoswegians förseningar.
....Skall bara tillägga att jag hellre flyger med SAS så det är ju inte så.
Men visst, trist även för Norwegian att dom har 787 Nightmareliner.
NAX
2014-02-12 20:11:00
SV: Kjoswegians förseningar.
Just nu är faktiskt alla 3 Dreamliner maskinerna på Arlanda, första gången som det händer.

Morgondagens schema:

DY8882 13.02.2014 ARN OSL B788 EILNC 1100 1205
DY7001 13.02.2014 OSL JFK B788 EILNC 1700 0100/1

DY7035 13.02.2014 ARN FLL B788 EILNB 1415 0100/1

DY7205 13.02.2014 ARN BKK B772 CSTFM 1320 2335
DY7206 14.02.2014 BKK ARN B772 CSTFM 0235 1355
Oscar
2014-02-12 19:07:13
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX!
Jag såg i en annan tråd att båda Dreamlinerflygningarna idag flygs av ersättningsflyg. Vi vet att EILNC skulle ersättas av Euroatlantic, men vad gäller de övriga 2 planen? Hifly tog ju flighten från Oslo. Hur blir det i morgon?
sen som alltid
2014-02-10 13:33:24
SV: Kjoswegians förseningar.
EI-LND kommer levereras 1-3 dagar, och sättas i trafik 2-5 dagar, efter att den schemalagts från månadsskiftet feb/mars. Så det blir troligen Hi Fly första dagarna.

När den väl sätts i trafik kommer den drabbas av omfattande tekniska problem efter 2 flygnigar och tas då ut för 1 veckas service.

Se till att beställa popcorn och chips så du kan följa cirkusen om 3 veckor.
/jes
2014-02-10 12:17:49
SV: Kjoswegians förseningar.
När kommer EI-LND i trafik?
NAX
2014-02-10 11:13:18
SV: Kjoswegians förseningar.
Kunde inte säga det mycket bättre Linkan!
Linkan
2014-02-10 11:03:59
SV: Kjoswegians förseningar.
Ett kan vi väl alla vara överens om!

"Norwegians long haul satsning fungerar mycket dåligt."
NAX
2014-02-10 10:47:39
SV: Kjoswegians förseningar.
Urban jag förstår då inte vad det är för konstigt med min förklaring??

Man skiftar ofta maskiner i BKK på söndagar, att Stockholmsplanet går till Oslo, samt viseversa.
Likaså var planerat till denna söndag, men då EILNC inte var kapabel att flyga själv så flyttade man bara över hennes schema till den inhyrda maskinen. Sen att HiFly inte har någon backup crew i BKK är väl förståligt när DY kallat in dem för sent så de helt enkelt inte hann skicka något nytt crew till BKK. De hade DY kunnat gjort bättre.

Sen att skicka EILNC tom från Oslo till Stockholm är just för att serviceplasten för Dreamlinerna är hos Nayak på Arlanda..
Johan
2014-02-10 10:06:52
SV: Kjoswegians förseningar.
Hur ser det ut med ersättningar för dem försenade avgångarna? Hävdar lågservicebolaget fortfarande på "utanför deras kontroll"?
pierre holmgren
2014-02-10 09:51:30
SV: Kjoswegians förseningar.
Fantastisk at når man ikke har bedre regularitet så får lov at operere på de destinationer overhovedet , jeg mener man udförer jo rent faktisk en forsvinnende lille del af flyvningerne selv.
Jeg mindes for ikke så mange år iden havde vi f.eks en slinge fra CPH som hed ned til Sharm over til Luxor og hjem til CPH og da man ikke var i stand til at gennemföre et vist antal (procentdel) af flyvningerne inden for regelvärket , jammen så blev det pludselig så at der blev crewchange i Wien.
Urban
2014-02-10 08:41:41
SV: Kjoswegians förseningar.
Nu sitter äntligen Stockholmspaxen i HiFly och njuter av sin hemresa, landar ikväll 28 timmar försenade. Sanslöst!! Hade jag stått på BKK med barn och sett hur Oslopax tog Stockholmsplanet som kom i tid och fick en käftsmäll på 28 timmar så hade jag varit vansinnig. Din förklaring NAX är mer än konstig, särskilt som dom tog EILNC till Stokholm tom. Kjoswegian heter även idag Noreurofly.
NAX
2014-02-09 19:38:47
SV: Kjoswegians förseningar.
Passerar strax Billund
NAX
2014-02-09 19:29:10
SV: Kjoswegians förseningar.
DY8893 LIS ARN 9/2/2014 B772 CSTFM

Nu är nästa veckas vikarie från EuroAtlantic påväg till Arlanda.
NAX
2014-02-09 14:37:04
SV: Kjoswegians förseningar.
Ja jag såg det nu Urban!
Detta är felaktiga uppgifter som jag nu tagit bort i Flightradar24´s databas! CS-TQP är HiFly´s maskin.
Urban
2014-02-09 14:28:16
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX

Det stod nämligen Livingstone på Flightradar igår.
J.B.
2014-02-09 14:08:28
SV: Kjoswegians förseningar.
Uppenbarligen logistik hönsgård på det där flygbolaget!
Stackars er som måste jobba häcken av er bara för att täcka upp för andras misstag (och dåliga beslut).
Kan inte vara speciellt inspirerande.
Speciellt som ni bara får skäll för det ni gör.
Kudos från mig i alla fall!
NAX
2014-02-09 14:07:08
SV: Kjoswegians förseningar.
Yes du har rätt, ser nu att ARN-JFK & ARN-BKK är uppsatt med EuroAtlantic Airways hela nästa vecka!

Så imorgon flygs B777 CS-TFM in till ARN igen från LIS.

EILNC har inga planerade flighter nästa vecka.. Dags för en rejäl översyn skulle jag tippa på.
New
2014-02-09 14:04:29
SV: Kjoswegians förseningar.
@NAX,
Torsdagens avg. ARN-BKK står uppsatt med Euroatlantic på hemsidan. Är det deras777?
Varför inte 787 i utgångsläge? Är ngn av maskinerna på service då?
NAX
2014-02-09 13:19:27
SV: Kjoswegians förseningar.
För det första så är det HiFly som flög igår, CS-TQP är en Airbus A330 från HiFly inte Livingstone.

Anledningen till att LNA gick till OSL var att det egentligen var tänkt att LNC skulle flyga OSL-BKK-ARN, men då man valde att ta in HiFly så fick CS-TQP helt enkelt ta över LNC´s planerade rutt.
Urban
2014-02-09 09:43:00
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX
Varför fick inte EILNA flyga åter till Stockholm, nu tvingas Stockholmarna ta smällen med förseningen från Oslo med det inhyrda Livingstone? Mycket märkligt. jag hade blivit skitförbannad om jag såg att Stockholmsplanet kom på tid till BKK och sedan släpper dom på Oslopaxen på detta plan. Nu kommer Stockholmsplanet i morgon bitti!! Är det för fördela smällarna lika mellan Osl och ARN eller är det mindre mediaståhej i Sverige. Mycket märkligt, eftersom samtidigt skall dom flytta EILNC från Osl till ARN. Detta tarvar en bra förklaring.
Var har dom hittat flygbolaget Livingstone? Snart kommer väl Air Stanley.
NAX
2014-02-08 19:58:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Slänger in morgon dagens schema:

DY7202 BKK OSL 9/2/2014 B788 EILNA
DY7206 BKK ARN 9/2/2014 A332 CSTQP
DY7036 FLL ARN 9/2/2014 B788 EILNB
DY7035 ARN FLL 9/2/2014 B788 EILNB
DY7001 OSL JFK 9/2/2014 B788 EILNA
DY8892 OSL ARN 9/2/2014 B788 EILNC
Urban
2014-02-08 15:02:26
SV: Kjoswegians förseningar.
Hur stor verksamhet har HiFly? Dom tycks alltid ha ett plan redo att sticka direkt när det strular för Norwegian, dvs minst en gång i veckan. Har Kjos en stående "beställning"?
NAX
2014-02-08 14:57:13
SV: Kjoswegians förseningar.
Det är planerat så att EILNA flyger BKK-OSL & CSTQP flyger BKK-ARN.

Tror Hifly har crew i BKK.
Men lär nog bli försening ändå, TQP är beräknad att lyfta 2.5 h sen från OSL.
Urban
2014-02-08 14:48:41
SV: Kjoswegians förseningar.
Tack NAX. Detta är sanslöst pinsamt. Det krävs 5 plan för att hålla i gång linjenätet. Jag gissar att det blir svårt att få ner en utvilad crew till BKK att vända planet direkt hem till OSL.
Orvar
2014-02-08 13:54:22
SV: Kjoswegians förseningar.
Köp aktier i HighFly!
Kjos och c:o kommer höja aktien flera ggr om :)
NAX
2014-02-08 13:30:02
SV: Kjoswegians förseningar.
Dagens:

DY7205 ARN BKK 8/2/2014 B788 EILNA
DY7031 OSL FLL 8/2/2014 B788 EILNB
DY8891 BRU OSL 8/2/2014 A332 CSTQP
DY7201 OSL BKK 8/2/2014 A332 CSTQP
Urban
2014-02-08 09:23:29
SV: Kjoswegians förseningar.
Detta är väl en tråd som alltid kommer att vara aktuell. Igår räddades Norwegian, IGEN, av HiFly. Idag tycks det ånyo bli en rejäl försening JFK-OSL, enligt Gardermoens hemsida, landar i natt 01:50. Då får vi fråga oraklet NAX om hur Norwegian fixar BKK och FLL idag från Oslo?? EI-LNA kom i natt ordentligt försenad från BKK i morse, cirka 15 timmars försening, och bör väl ta den flighten ånyo från ARN under eftermiddagen. Blir det Norwegians systerbolag Euroatlantic som skall aktiveras? Har dom också ett plan stående på Gardermoen? Sicken soppa!
Arvid
2014-01-30 07:25:05
SV: Kjoswegians förseningar.
Då var det dags igen. JFK -ARN har precis startat, dvs en rejäl försening, som grundlades på ARN igår.
NAX
2014-01-27 22:05:28
SV: Kjoswegians förseningar.
Haha ja du Pierre där har du ju tänkt helt rätt ;)
Tänkte väl mest på att Norwegians hem är Oslo och LNB´s flygning ska utföras därifrån så.
pierre holmgren
2014-01-27 22:01:07
SV: Kjoswegians förseningar.
@svar NAX , må bare drille dig lidt . hvordan kan du skrive at EI-LNB skal flyve hjem til Oslo for så at flyve JFK , Oslo er ikke hjem når flyet er registreret på Irland.
DK
2014-01-27 20:39:13
SV: Kjoswegians förseningar.
Norwegians flight DY7201 OSL-BKK idag har avgång kl 07.45 imorgon!
Euro Atlantic som flyger. heja heja!
NAX
2014-01-27 19:26:29
SV: Kjoswegians förseningar.
Ursäkta blev fel i föregående inlägg..

EILNB står hos Monarch Aircraft Engineering (MAEL) i Birmingham, inget annat..
NAX
2014-01-27 19:23:12
SV: Kjoswegians förseningar.
EILNB står fortfarande på service hos KLM Engineering/Lufthansa Technik i Birmingham och planen är att hon ska flygas hem till Oslo imorgon för att flyga Oslo-New York imorgon kväll.
oscar
2014-01-27 19:16:58
SV: Kjoswegians förseningar.
Nu är avgången satt till i morgon 07:45. Jag trodde att det var EI-LNB som var redo att ta flighten. Är den fortfarande på service?
NAX
2014-01-27 19:06:45
SV: Kjoswegians förseningar.
Tekniskt på EuroAtlantic maskinen...
Oscar
2014-01-27 18:35:36
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX!
Varför Oslo-Bangkok så kraftigt försenad idag? Kom till Kastrup i dåligt väder idag, en bana igång, såg CPH- FLL sticka drygt timmen sen, inget konstigt i det.
Göran- Den riktige
2014-01-27 15:52:44
SV: Kjoswegians förseningar.
Tack NAX, en fin sammanställning. Noterbart är att NAS flög 7 av dessa rörelser och wetleasede för 9.

Hej hopp!
L
2014-01-27 09:13:33
SV: Kjoswegians förseningar.
2000 kr motsvarar väl inte 600Eur... har jag missat något?
Den riktiga NAX!
2014-01-26 23:08:42
SV: Kjoswegians förseningar.
Här är ARN´s flygningar: Ursäkta rörigt inlägg, kopierade detta rakt av bara.

NAX7005 ARN JFK 20/1/2014 CSTFZ enl. tidtabell
NAX7006 JFK ARN 21/1/2014 CSTFZ landade 15,5h efter tidtabell
NAX7205 ARN BKK 21/1/2014 CSTFM enl. tidtabell
NAX7206 BKK ARN 22/1/2014 CSTFM landade 25 min efter tidtabell
NAX7036 FLL ARN 22/1/2014 EILNB landade 30 min FÖRE tidtabell
NAX7005 ARN JFK 22/1/2014 EILNB startade 3h efter tidtabell
NAX7006 JFK ARN 23/1/2014 EILNB landade 2 h efter tidtabell
NAX7205 ARN BKK 23/1/2014 CSTFM startade 1h efter tidtabell
NAX7035 ARN FLL 23/1/2014 EILNB startade 30 min efter tidtabell
NAX7206 BKK ARN 24/1/2014 CSTFM landade 25 min efter tidtabell
NAX7005 ARN JFK 24/1/2014 CSTFZ enl. tidtabell
NAX7006 JFK ARN 25/1/2014 CSTFZ landade 30 min efter tidtabell
NAX7205 ARN BKK 25/1/2014 CSTFM startade 2,5h efter tidtabell
NAX7206 BKK ARN 26/1/2014 EILNC landade 1,5 h efter tidtabell
NAX7036 FLL ARN 26/1/2014 EILNA landade 25 min efter tidtabell
NAX7035 ARN FLL 26/1/2014 EILNA startade 55 min efter tidtabell

Total försening:
JFK: 20,5 h
BKK: 5,5 h
FLL: 1h 20 min.
Göran- Den riktige
2014-01-26 22:16:59
SV: Kjoswegians förseningar.
Någon klok person som kan redogöra för veckas resultat?
J.B.
2014-01-23 06:12:12
SV: Kjoswegians förseningar.
Lite självransakan angående handhavandet av flygplanen vore också ett sundhetstecken. Om det nu är någon som till äventyrs tror/tycker att allt är flygplanstillverkarens fel, bör vederbörande fråga sig varför andra operatörer av samma flygplanstyp (med tidigare långlinjeerfarenhet) lyckas med att upprätthålla en normal regularitet?
Linkan
2014-01-22 23:51:16
SV: Kjoswegians förseningar.
Nu har även Norwegian börjat tvivla på Dreamlinern!

Ett sundhetstecken.

http://airlines.einnews.com/article/186684614/Z013AfpGJ3BD2p4a?n=1&code=niXOXZs0j8wo9W_H
Seeen
2014-01-22 14:19:11
SV: Kjoswegians förseningar.
New York John F Kennedy Oslo Ank. 10:50 Norwegian -Ny tid 15:45

5 timmar....
J
2014-01-22 10:31:32
SV: Kjoswegians förseningar.
FLL-ARL beräknad 50 min före tidtabell idag igen. Strular det inte så fungerar det ju grymt bra.
Låter bra!
2014-01-21 21:34:48
SV: Kjoswegians förseningar.
Kanske pengarna från Boeing börjar ramla in på Norwegians konto, så de kan börja betala ut.
J.B.
2014-01-21 21:10:52
SV: Kjoswegians förseningar.
Goda nyheter för förseningsdrabbade resenärer. En god vän har efter 3 månader fått SEK 2 000:- insatt på sitt konto som ersättning för en 2 dygnsförsening ut från Bangkok. Bravo Norwegian!!

Tyvärr påskyndar det bara processen mot insolvens (betalningsinställelse 2.a kvartalet 2014?), men det visar att Norwegian faktiskt kan agera anständigt.
Sungam
2014-01-21 20:46:23
SV: Kjoswegians förseningar.
Flyger Norwegian själv någon gång eller är det bara Hifly och euro atlantic som flyger? Ser man en framtida allians bildas?
Sv sv sv Luttrad
2014-01-21 20:23:47
SV: Kjoswegians förseningar.
Varför då?
Onödigt att fylla en hel tråd med att skriva samma sak hela tiden.. när svar finns redan.
Sv Sv.Luttrad
2014-01-21 20:19:54
SV: Kjoswegians förseningar.
Tål att upprepas.....
Sv.Luttrad
2014-01-21 19:51:09
SV: Kjoswegians förseningar.
Men snälla människa, läs några poster ner!!

Ni amatörer har ju skrivit flera gånger nu att det är försenat, det finns bra svar några poster ner varför det är försenat!!!!
Luttrad
2014-01-21 16:11:46
SV: Kjoswegians förseningar.
11:15 New York DY7006 NORWEGIAN Beräknas 02:45

Det blir bara värre med åren.......
NAX
2014-01-21 10:19:57
SV: Kjoswegians förseningar.
Lena!
Om du läser några poster ner så ser du att JFK-flighten är sen pga av att HiFly´s crew har vilotid i New York.

BKK-flighten flygs med EuroAtlantic Airways enligt tidtabell.
Delay
2014-01-21 10:01:22
SV: Kjoswegians förseningar.
Man hävdar extraordinära omständigheter så det blir nog inte så mycket med det. Man får ju ge Kjos att han är kreativ. Kreativa anställningsformer och kreativa tolkningar av EU´s regler. Om det blir prejudikat av tolkningarna så kan ALLA bolag välja att hävda extraordinära omständigheter så fort något inte fungerar som det ska.
Tack vare lågpris/lågservicebolagen så kan det bli ett smärre kaos för alla resenärer.
Så ni som hävdar att det är bra med lågpris och lågservice kanske ska tänka på att ni binder ris åt er egen rygg. Varje gång ni köper en biljett så är vi ett steg närmare en reseindustri som inte behöver ta sitt ansvar när något går på tok.
A.R.N.
2014-01-21 09:34:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Hur går det med ersättningar till de som blivit försenade?
Lena
2014-01-21 09:30:04
SV: Kjoswegians förseningar.
Idag sen fån NYC till ARN vilket troligen resulterar i försening till BKK

11:15 New York DY7006 NORWEGIAN Beräknas 02:45
NAX
2014-01-20 23:18:38
SV: Kjoswegians förseningar.
Jag jobbar inte på NAS OP.
Därav detta forum skulle haft inloggning så inte massa jönsar skriver tok i "andras" nicknamn.
Oscar
2014-01-20 20:45:26
SV: Kjoswegians förseningar.
TACK NAX
Jag kommer inte från flygbranschen, men är extremt intresserad. I nästa liv, kanske! Min far tillhörde den första pilotkullen inom trafikflyget, så jag har funnits i miljön och minns inte att den var så negativ och nedsättande som miljön här på forumet. Jag har alltid tyckt att flyget har omgärdats av mycket kompetenta människor med profesionell attityd. Detta har jag försökt att ta med mig till mitt yrke. Ni alla gör ett bra jobb, och förminska inte detta till tjafs som mellan en Djurgårdare och AIKare.
NAX
2014-01-20 20:30:41
SV: Kjoswegians förseningar.
Ok då, jobbar på NAS OP.
NAX
2014-01-20 20:26:47
SV: Kjoswegians förseningar.
Jo de är sant att Norwegian har BKK som "hemmabas", men då det är EuroAtlantic Airways som ska utföra flygningen så har de sin egen personal, och dom finns i Lissabon, men det är inte omöjligt att de hinner skicka ett crew till BKK men risken är liten.

Tack Oscar, beröm är alltid kul att få, speciellt på det här annars negativa forumet.
Jag jobbar inom flygbranschen är de jag kan säga ;)
Oscar
2014-01-20 20:10:51
SV: Kjoswegians förseningar.

TAck NAX, alltid lika bra faktaunderlag. Uppskattas!! Var jobbar du?
BKK - hemmabas
2014-01-20 19:24:42
SV: Kjoswegians förseningar.
Men, BKK är ju hemmabas? Där måste det väl finnas besättning som är schemalagd på standby vid ordinarie avgångstid?

Har inte Norwegian standby-crew?

Har de inga besättningar i BKK?
NAX
2014-01-20 19:21:52
SV: Kjoswegians förseningar.
Oscar!
Man vill utföra en del kontroller på LNA innan hon sätts tillbaka i trafik.
Gällande crew på JFK & BKK så ser jag att HiFly inte har någon ny crew på JFK. Så DY7006 är beräknad kl. 0245 onsdag morgon.
Skulle gissa på att de blir samma visa med BKK flighten.
Oscar
2014-01-20 18:19:07
SV: Kjoswegians förseningar.
Du upptäckte inte ironin!?!
Sv Oscar
2014-01-20 18:15:56
SV: Kjoswegians förseningar.
Det är Norwegian som säger att de inte tillhör någon alliance.

För att jag hyr bil hos Avis så är jag inte i en alliance med dem.

För att jag flyger med Norwegian är jag inte i en alliance med dem.
Oscar
2014-01-20 17:21:59
SV: Kjoswegians förseningar.
Vem är det som säger att Norwegian inte tillhör en allians - dom har ett mycket ingående samarbete med euroAtlantic och HiFly!! NAX, du är onekligen intierad, varför är LNA inte klar tills i morgon eftermiddag? Hinner de inhyrda bolagen få ut crew tlll JFK och BKK eller blir det förseningar pga crewrest?
NAX
2014-01-20 16:25:28
SV: Kjoswegians förseningar.
Nya uppgifter i systemet!

NAX8892 LIS ARN 20/1/2014 B772 CSTFM
NAX7205 ARN BKK 21/1/2014 B772 CSTFM

LNA blir stående i hangar imorgon så EuroAtlantic B777 rycker in och tar BKK-flighten.
NAX
2014-01-20 15:33:09
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX8882 20/01/2014 OSL ARN B788 EILNA
NAX7205 21/01/2014 ARN BKK B788 EILNA

LNA ska på check hos Nayak på Arlanda inför BKK-flighten imorgon.
Oscar
2014-01-20 15:29:19
SV: Kjoswegians förseningar.
Såg att EI-LNA prcis lämnade Islo, gissningsvis mot Stockholm. Trodde att hon skulle ta JFKflighten ikväll, men skall väl på versyn efter sitt BKKstrul.
NAX
2014-01-20 15:14:38
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX8891 20/1/2014 BRU ARN A332 CSTFZ
NAX7005 20/1/2014 ARN JFK A332 CSTFZ

HiFly gör ett nytt inhopp och flyger till JFK ikväll..
Sv Klasse
2014-01-20 12:09:44
SV: Kjoswegians förseningar.
Hade väl medvind!
Klasse
2014-01-20 11:09:12
SV: Kjoswegians förseningar.
EI-LNB bevisar just nu att Dreamlinerna är snabba flygmaskiner.

Igår landade hon 1 timme före tidtabell på Arlanda efter flight från Fort Lauderdale, och idag upprepar hon den bedriften och beräknas 1 timme före tidtabell även till Köpenhamn!

Alltid något i dessa dystra Dreamliner tider ;)
Lasse
2014-01-19 22:56:05
SV: Kjoswegians förseningar.
http://www.nordlys.no/nyheter/article7113814.ece
Sv.Flygläraren
2014-01-19 19:40:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Det kan ju inte helt bara vara piloternas fel, då det är bara EI-LNA som drabbats av bromsproblem, kan inte tänka mig att det är samma piloter som jämt flyger EI-LNA..

Fast nu verkar det ju inte varit ett stort bromsproblem då de verkade vara snabbt lagat, synd på trasiga ventilen då bara.
NAX
2014-01-19 13:33:05
SV: Kjoswegians förseningar.
Har nu fått uppgifter om att bromsproblemen var snabbt åtgärdade.

Anledningen till den långa försening som är nu är pga av en trasig ventil som ska pumpa bränsle mellan tankarna.

Detta medförde även att en liten läcka uppstod i högra vingen.
Så detta hoppas jag man jobbar för fullt med att fixa nu...
Sv Flygläraren
2014-01-19 12:51:45
SV: Kjoswegians förseningar.
Kan problemen bero på besättningar med låg erfarenhet?
Pilotmössan
2014-01-19 12:46:32
SV: Kjoswegians förseningar.
Mänskliga faktorn ?
Flygläraren
2014-01-19 12:14:12
SV: Kjoswegians förseningar.
Hmm, bromsat sönder bromsarna igen. Håller man bara rätt hastighet över tröskeln vid landning, så brukar bromsarna hålla i en evighet.
NAX
2014-01-19 11:19:51
SV: Kjoswegians förseningar.
Helt rätt Oscar, LNC går över till OSL ikväll för att flyga till JFK.

LNA står som sagt i BKK med fel på bromsar, samma visa som när hon blev stående på JFK före jul.
Oscar
2014-01-19 10:48:59
SV: Kjoswegians förseningar.

Är det dags igen, med en rejäl försening? BKK - Oslo idag tycks vara försenad. På Gardermoens hemsida står det 09:55, dvs i morgon. Dom lär väl ta planet som kommer 3 timmar fösenad till Stockholm från Bangkok, till Oslo och flyga New Yorkflighten. Denna gång har dom lite flyt eftersom söndagen är "vilodag" för en av deras Dreamliner.
Sv pf
2014-01-19 10:13:30
SV: Kjoswegians förseningar.
Det är skillnad att ställa in en kortflygning när det finns alternativ samma dag. Tror ej att några passagerare fick övernatta i Lisabon.

Norwegian har inga alternativ att erbjuda sina passagerare.
pf
2014-01-18 17:12:49
SV: Kjoswegians förseningar.
Linkan, alle bolag har forsinkelser og må dessverre kansellere innimellom-kan du forresten forklare hvorfor TAP fra LIS til OSL var kansellert i dag??

(Hint, dom har inga 787)
NAC
2014-01-18 11:30:23
SV: Kjoswegians förseningar.
Dagens förseningar från ARN hänger ihop med den försening som drabbade -LNA redan i början veckan..
Sv Linkan
2014-01-18 11:12:20
SV: Kjoswegians förseningar.
Du glömde att det fanns en sen ankomst idag till ARN.

11:15 New York DY7006 NORWEGIAN Ankommer 13:45

2 tim 30 min sen med Dreamlinern som enligt reklamen skulle vara snabbare än gamla väl beprövade flygplan.

Beror problemen månntro på att Norwegian har ung besättning med låg erfarenhet?
Linkan
2014-01-18 11:05:58
SV: Kjoswegians förseningar.
Idag endast en liten försening till BKK om inte teknikerna strular till det eller den unga besättningen behöver vila.

14:20 Bangkok DY7205 NORWEGIAN Försenad till 15:20
Hellas
2014-01-17 14:28:56
SV: Kjoswegians förseningar.
Qatar landar på ARN kl 1340 och går tillbaka till Doha 1505, finns ju inte en möjlighet att något servicearbete kan hinnas med då.
Och skulle SAS tekniker behöva tex byta någon del tror jag inte de direkt hinner göra det och ändå att Qatar kan gå "hem igen" på tidtabell..
Linkan
2014-01-17 14:04:49
SV: Kjoswegians förseningar.
SAS verkar lyckas hålla B787 igång!
Då måste det vara Norwegian som har dålig service för sina B787.

Norwegian borde byta till SAS service så slipper de en massa förseningar.
BA
2014-01-17 08:58:12
SV: Kjoswegians förseningar.
SAS tekniker tar hand om Qatar's B787 I STO, CPH och OSL.On time perf på 95%.
cph4ever
2014-01-17 07:33:57
SV: Kjoswegians förseningar.
I cph är det SAS som tar hand om Qatar`s787:a.Och den går på tid.
Frank Arnesson
2014-01-17 06:29:23
SV: Kjoswegians förseningar.
Är det bara Norwegian som har problem med Dreamlajnarna ?
Brainfelt
2014-01-17 05:11:45
SV: Kjoswegians förseningar.
Försening från Bangkok tbx till Arlanda med vad? Ja just det 4 timmar!
Pia
2014-01-16 23:15:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Dessa Dreamliners kräver omfattande service. Grundkonstruktionen måste vara felaktig eller också har Norwegian misslyckats.
Henka
2014-01-16 20:17:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Dagens försening på -LNA var en oplanderad maintence som drog ut på tiden, den påbörjades efter hon landat från FLL igår eftermiddag.
Janne
2014-01-16 20:16:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Man kan i detta fallet skylla allafall underhållet på Boeing, då det är de som står för "servicen" på Norwegians Dreamliners.

Nayak på Arlanda är Norwegians serviceplats och där arbetar tekniker från Boeing som sköter underhållet.
J.B.
2014-01-16 19:07:11
SV: Kjoswegians förseningar.
Varför tar så många för givet att det är teknik som försenar Norwegians långlinjer?
Och varför skulle det då plötsligt vara Boeings fel?
Andra operatörer av samma flygplanstyp verkar inte ha några större problem med regulariteten.
Man kan fråga sig varför just Norwegian är odugliga att operera långlinjer med B787.
Otur? Knappast!
Linkan
2014-01-16 16:08:38
SV: Kjoswegians förseningar.
Dessa Dreamliners är en katastrof!
Har Boeing gjort något rätt när det gäller dessa flygmaskiner?

Surt sa Räven!
Hujeda mig.
2014-01-16 15:56:40
SV: Kjoswegians förseningar.
...hehe nu är Bangkok kärran från Arlanda försenad ca 4tim till att börja med ;)
Anton
2014-01-13 15:34:47
SV: Kjoswegians förseningar.
@Flygnörd. Norwegians affärside är att flyga longhaul med Boeing 787.
Vid ev tekniska problem med 787 så hyr Norwegian in ersättningsflygplan, detta
har företrädesvis gjorts från HiFly.
Flygnörd
2014-01-13 15:25:47
SV: Kjoswegians förseningar.
Är det ingen som vet om Norwegians ide är att hyra in flygplan när deras egna 787 är på service?
SK
2014-01-09 21:36:32
SV: Kjoswegians förseningar.
Är det Norwegians tanke att hyra in ersättningsflyg när det är planerad 24h service? Lär ju bli allt annat än lowcost.
NAX
2014-01-09 15:32:16
SV: Kjoswegians förseningar.
Har alltid använt namnet NAX här, vare sig tråden handlat om Norwegian, SAS eller något annat så jag försvarar inget här.

Jag är fullt medveten om att inte alla flighter lyft än, men som det ser ut nu så är det inga förseningar..

Och om du hade läst i några poster ner så hade du sett varför 9H-SEA flög OSL-BKK-OSL.

Tack.
SK
2014-01-09 15:27:04
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX, passande namn. Bra att du försvarar Nax i absurdum.
Två av fighterna har ju avgångstid i kväll. Inte ens Nax kan ha en försening på en flygning som ännu inte avgått. Vi lär få vänta och se.

Varför flyger A340? Flygplanen och tidtabell är slingade med planerat 24 timmarsstopp en dag i veckan för service. Måste alltså varit ett nytt fel som gjorde att de behövde hyra in Hifly.

Alltså borde även Nax klara av att flyga Arn-JFK på tid. Flygplanet har ju varit parkerat hela natten.
NAX
2014-01-09 14:41:16
SV: Kjoswegians förseningar.
NAX7205 ARN BKK ATD:1436 ETA:0630 B788 EILNC
NAX7035 ARN FLL STD: 1515 ETA:2130 B788 EILNA
NAX7001 OSL JFK STD:1800 ETA:2000 B788 EILNB
NAX7202 BKK OSL ATD:0925 ETA:1631 A343 9HSEA

Enda förseningen idag är 9H-SEA´s flight från BKK, men annars alla 3 Dreamliners enligt tidtabell idag.
Göran- Den riktige
2014-01-09 02:43:54
SV: Kjoswegians förseningar.
Men nu är det ju en ny dag med nya möjligheter.
NAX
2014-01-08 18:29:56
SV: Kjoswegians förseningar.
Oscar!
EI-LNB är på 24h service, liknande som de andra 2 Dreamliners nyligen varit.
Kaj Videll
2014-01-08 17:58:18
SV: Kjoswegians förseningar.
Rent PR-mässigt är det nog även varumärket norwegian som bär det tyngsta oket även om det till viss del även såklart spiller över en del på Boeing. Sen är det ju faktiskt så att om man ser till B787 globalt idag, så har övriga operatörer inte tillnärmelsevis de problem som Nlh har. Jag råkar faktiskt ha en bekant som jobbar som systemingenjör på B787 på konsultbasis åt LOT. Han berättade att innan varje avgång är de på plats 4-5 timmar innan för att "cleara" alla 1-0-fel som dyker upp i uppstartsprocessen. Svårt att få till om man har tänkt sig att vara i luften 20h/dygn.
Hen
2014-01-08 17:56:45
SV: Kjoswegians förseningar.
Bollen borde ligga hos Norwegian (eller leasingbolaget), inte hos Boeing.

Sedan kan man ställa sig frågan om det finns några andra än skandinaver som bryr sig om att Norwegian har problem?, vad jag har kunnat se på andra forum där Dreamlinern diskuteras omnämns knappt Norwegian, än mindre problemen med deras plan. Det verkar som att resten av världen har större problem att tänka på än svenskar och norrmän som inte kommer hem i tid...
Oscar
2014-01-08 17:23:44
SV: Kjoswegians förseningar.
Idag tycks HiFly flyga Oslo-Bangkok. Jag trodde alla 3 Dreamliners var på "G" nu. Någon som vet något?
24/7
2014-01-08 17:00:52
SV: Kjoswegians förseningar.
Ja men nu menar jag rent image-mässigt. Är man inte mer rädd om sitt goda rykte? Att sälja till orutinerade användare utan back-up leder ju uppenbarligen till sämre rykte för Boeing och deras numera ökända Dreamliner...
Kaj Videll
2014-01-08 09:06:41
SV: Kjoswegians förseningar.
24/7 :
I den aspekten har Boeing ungefär samma ansvar som den lokala Ferrari-handlaren när det dyker upp någon nyrik galning utan körkort som vill köpa senaste värstingen. Dvs, absolut noll.
24/7
2014-01-08 02:12:59
SV: Kjoswegians förseningar.
Är det inte Boeing som borde ha huvudbry istället? Som sålde planet till ett helt nyuppstartat LH-bolag med varken erfarenhet eller back-up...? Att sälja ett nytt nästan oprovat flygplan till ett helt nytt oprovat LH-bolag borde ju normalt anses som rätt okompetent rent affärsmässigt, och borde ju leda till att en del huvuden rullar... Eller?
Sv jhm
2014-01-07 18:11:24
SV: Kjoswegians förseningar.
Ett seriöst bolag har reservkapacitet/samarbetspartner när ex. en fågel flyger in i motorn.

Men har man startat verksamheten utan hängsler och livrem då riskerar man problem.

Är du mycket beroende av din bil då har du en försäkring som ger dig hyrbil om och när din bil krånglar.
Sv jhm
2014-01-07 18:04:30
SV: Kjoswegians förseningar.
Om Norwegian hade varit seriösa hade man startat sin long haul verksamhet med ett annat luftfartyg. Dessutom skull man i början inte nyttjat flygmaskinerna 24 timmar om dygnet. Man skulle låtit den stå på backen några extra timmar varje dygn.
Till dess organisationen/flygplanen var inkörd och fungerade. Då hade man kunnat öka nyttjandegraden allt eftersom man sett att saker och ting fungerat.

B787 är ett helt nytt koncept med mycket ny teknik. Norwegian fick stora rabatter för att vara bland de första kunderna. Rabatterna ges för att flygplanet ej är helt intrimmat.

Det var Norwegian som tog beslutet att börja flyga med Dreamlinern utan att trimmat in sin organisation och ett nytt flygplan.

Således är det helt och hållit Kjos ansvar. Han kunde ha tagit klokare beslut. Antingen var han omgiven av dåliga rådgivare eller också hade han beslutat att ej lyssna på goda råd.
jhm
2014-01-07 17:07:56
SV: Kjoswegians förseningar.
Nu är det inte Norwegian utan Boeing själva som har underhåll och sköter alla reparationer åt Norwegian. Om du köper en ny Audi som med jämna mellanrum står på verkstaden, är det då ditt fel? Förutsatt att du inte krockat. Nu har inte Norwegian krockat förutom att de fick en fågel i motton i BBK. J.B., du får gärna utveckla ditt resonemang.

Berit, dream on! Jag drömmer om vinst på lotto plus joker.
pf
2014-01-07 15:48:57
SV: Kjoswegians förseningar.
Ingen tvil J.B,uten de påståtte masker så ville 787'ene fungert clockwork !!
J.B.
2014-01-07 13:45:40
SV: Kjoswegians förseningar.
Nu är det väl inte flygplanstypen som det är fel på.
Eftersom andra operatörer av samma flygplanstyp numera tycks kunna flyga den utan några som helst problem, måste det vara Norwegian som gör något väldigt fel.
Men det är klart, det är lättare att skylla på flygplanstillverkaren.
Säkerligen hade det gått bättre om de gjort rätt från början.
Utan fixande och trixande med allt från budgetpersonal till maskar i maten.
pf
2014-01-07 10:59:51
SV: Kjoswegians förseningar.
Og UA kansellerte OSL-EWR i går.....og de har 757, ikke 787
@Nicke
2014-01-07 10:50:21
SV: Kjoswegians förseningar.
Varför så provocerad? Är det din pappa som äger norwegian?
Nicke
2014-01-07 10:44:26
SV: Kjoswegians förseningar.
OH WOW!
Coolt att du var tvungen att lägga dit att SAS hade landat före tidtabell!
NAX
2014-01-07 09:57:40
SV: Kjoswegians förseningar.
Även idag tisdag är DY försenade.
Kjos får lägga ut mycket pengar i förseningsavgift. Hoppas han inte har så många passagerare ombord.

11:15 New York DY7006 NORWEGIAN Beräknas 18:10

PS! SAS landade 20 min före tidtabell idag.
Hasse
2014-01-06 19:27:43
SV: Kjoswegians förseningar.
Det pratates här på flygtorget för ngt år sedan att Norwegians longhaul satsning skull kunna vara deras undergång om just longhaul satsningen misslyckades. Nu har det ju börjat osa lite sanning i just detta då man haft mkt strul med 787:an. För vi vet ännu inte vad det kostat bolaget både ekonomiskt och i förtroende. Om man hade kunnat skjuta fram satsningen ngt år så kanske barnsjukdomarna på mardrömslinern hade lagt sig. Nu få vi väl ändå hoppas att allt strul rexer ut sig ändå.
Oskar
2014-01-06 17:56:16
SV: Kjoswegians förseningar.
Konstigt Norwegian verkar vara försenade idag (det har väl aldrig hänt tidigare).

17:35 New York DY7005 NORWEGIAN Beräknas 21:45
Urban
2014-01-06 13:40:51
SV: Kjoswegians förseningar.
Hahaha du är ett geni. Finns det ingen betting sida där man kan betta på DYs avgånger?
Foto-Gen
2014-01-06 12:17:49
SV: Kjoswegians förseningar.
Jag föreslog för en betting-sajt om man kunde få satsa pengar på Norwegians långflygningar. Det finns så många fördelar med det:
- Man skulle kunna få spela och sitta och heja i realtid på en avgångstid.
- Istället för konkurrenters skraplottsförsäljning så kunde Norwegian låta sina passagerare få satsa pengar i sin egen avgångstid. Resultatet kommer bli att en del passagerare blir överlyckliga när 787:an fått ett nytt, okänt/känt fel. Andra kommer bli stört förbannade när de dels förlorat pengar och tid. Eller så kanske någon lycklig passagerare kan bli ekonomiskt oberoende när de kommer hem i utsatt tid.
- Passagerare kan ha oddsen som en fingervisning om de kommer fram i tid.

Nackdelen är väl att oddsen skulle vara katastrofdåliga om man vill satsa på försening.
pf
2014-01-06 11:26:46
SV: Kjoswegians förseningar.
Anders1, etter min mening er det DU og ikke JEG som bør komme med en undskyldning.

Dersom du kan lese, og leser mitt innlegg, så er det ingen "usel" kommentar-men kun en beskrivelse at man kan være på feil sted på feil tid-
at du i tidligere innlegg antyder "at det behøver ikke ta så lang tid å få en fugl i motor" er direkte sprøyt fra din side, når du ikke vet hva det kan innebære.......og, det kan umulig være 787-maskinen, eller Norwegian Long-Haul sin feil at den fågelen "valgte" akkurat den å ta seg en "reise" inn i motoren på. Feil plass feil tid.

Igjen, er det noe som bør undskylde seg, så er det ditt dårlige timede innlegg !

Anders1
2014-01-06 10:58:44
SV: Kjoswegians förseningar.
@PF
I Linate var det inte en fågel som träffede SAS-planet. Det var ett annat flygplan och ett hus. Du kanske kan hålla med om att detta var en uselt valt jämförelse av dig?!
När motorer utvecklas är ett av momenten att kasta döda kalkoner in i motorerna. Det motsvarar en krock med de största fåglarna som kan flyga. Birdstrike är extremt vanliga. Vanliga Norwegian hade t.ex. en krock med ett flertal fåglar den 2:a januari i Trondheim. Tycker du på något sett att det är OK att skylla på "crewrest" vid avgång från BKK? Detta är "hemmabas" men vi kan nog nu alla enas om att någon sådan "bas" för piloter inte finns i verkligheten utan bara för att blåsa de Skandinaviska länderna på skattepengar. Jag jobbar inte på SAS och har vad jag själv vet aldrig jämfört bolagen.
pf
2014-01-06 10:23:42
SV: Kjoswegians förseningar.
Anders1, jeg vet ikke, fordi jeg ikke er tekniker, men hva om man f.eks må bytte en motor pga bird i motor. Jeg kan tenke meg at en middels stor bird lager "h..vete" av fan-bladene......

Anders1, kan du virkelig skylde på 787-en at en fågel treffer den-det blir som den sørgelige Linate-ulykken. SAS var der, "wrong place wrong time".

Jeg understreker kraftig at det IKKE her er meningen å skape en SAS-Norwegian diskusjon, men bare skrive dette som eksempel på at incidenter/accidenter skjer UTEN at det er bplag eller flytype som har skyld.
Anders1
2014-01-06 10:18:33
SV: Kjoswegians förseningar.
@PF
Till det att teknikerna hade arbetat klart. Det skulle till 100% inte skyllas på "crewrest" för ett flygplan på sin besättningsbas.
pf
2014-01-06 10:12:52
SV: Kjoswegians förseningar.
Anders1 og andre, kan noen der ute informere oss hvor lang tid det ville ta om en SAS-kjerre hadde fått fågel i motor?
Anders1
2014-01-06 03:37:14
SV: Kjoswegians förseningar.
@NAX
Hur kan det bli försening av en birdstrike under inflygning till BKK??? Att hänvisa till "crewrest" låter vansinnigt. Måste väll finnas en nedvilad besättning på plats som delayas på hotellet/hemma och bussas ut när teknikerna gjort sina koller? Birdstrike är inte direkt något ovanligt i vår branch.
oskar
2014-01-06 00:28:16
SV: Kjoswegians förseningar.
Kan DY tjäna några pengar på det här fiaskot till LH verkar vara?
Acmi
2014-01-06 00:03:25
SV: Kjoswegians förseningar.
Ca 6-7000usd/h för en sån kärra med en hög monthly guarantee tex 350-400 ner mot ca 5500/h.
Acmi dvs aircraft-crew-maintenance-insurance
M
2014-01-05 22:07:29
SV: Kjoswegians förseningar.
Skulle tro ca 1,5-2 MSEK. Men svårt att veta så klart vad Norwegian har för deal med HiFly. De har inte precis något bra förhandlingsläge...
Putnam
2014-01-05 20:53:01
SV: Kjoswegians förseningar.
ca. 17.000 USD enkel
Mathias
2014-01-05 20:50:16
SV: Kjoswegians förseningar.
Vad kan en ferryflight från ARN till BKK med en A340 kosta ungefär?
NAX
2014-01-05 19:43:55
SV: Kjoswegians förseningar.
9H-SEA (A340) går nu en ferryflight från ARN till BKK för att hämta hem OSL paxen.

EI-LNB har nog fått någon skada av bird striken, och lär komma hem tom.
Lattjolajban
2014-01-05 19:08:58
SV: Kjoswegians förseningar.
Crewrest i BKK, flyger man tillbaka med samma crew?
Sv PF
2014-01-05 18:57:40
SV: Kjoswegians förseningar.
Lokalt inställda flyg innebär oftast att man får åka med nästa avgång om en till två timmar. Kjos har säkert många andra flyg som ställs in.

Men när det gäller Long Haul och Norwegian går inget annat flyg inom några timmar utan det blir dagar.

Dessutom vet nu Kjos om att det inte går att flyga med den ej färdiga Dreamlinern om den inte får stå i hangar hälften av tiden.
Göran- Den riktige
2014-01-05 18:22:09
SV: Kjoswegians förseningar.
Men det var ju fatiskt väldigt oturligt. Inte NAX fel. Stackars pax.
PF
2014-01-05 18:20:57
SV: Kjoswegians förseningar.
SAS har tio inställda flyg idag från de tre skandinaviska huvudstäderna. Det är det ingen tidning som vill skriva om.
Oscar
2014-01-05 18:07:19
SV: Kjoswegians förseningar.
Sanslöst. Det är inte många som får uppleva "Dreamlinerupplevelsen". Det är portugiska bolag som driver Norwegians LH.
NAX
2014-01-05 17:46:28
SV: Kjoswegians förseningar.
EI-LNB står nu fast i Bangkok, dock inget tekniskt fel utan man krockade med en fågel under inflygningen.

Hon är beräknad till OSL imorgon kväll pga av crew rest.

CS-TFM (B777) flygs nu över från ARN för att flyga OSL-JFK ikväll.
sv DK
2014-01-04 15:16:27
SV: Kjoswegians förseningar.
När Scanair försvann och blev Premiair (Conair + Scanair) och SAS piloterna också försvann. (Det var omöjlig att driva flygbolag med SAS piloternas orimliga avtal) Premiair tog över Conair's danska AOC. Efter den operationen började DC-10/10 att fungera. Första vintern som det flögs på Thailand hade man näst intill 100% OTP.
När man sedan introducerade DC-10/30 (den berömda Oscar) gjorde man samma misstag som Norwegian gör idag. För tufft program utan back-up, med ständiga förseningar som följd. Att sedan Novair tog över med ännu sämre flyg än Premiairs DC-10/30 är en annan story.
Liddan
2014-01-04 09:51:27
SV: Kjoswegians förseningar.
Kan de vara vädret?
Det är ju ingen dreamliner nu heller.
DY7006 på väg mot Arlanda nu är en B777 från Euro Atlantic. Den lyfte för lite drygt en timme sen.
Samma maskin lyfte från Arlanda mot JFK igår,, då var den bara 20 min sen från Arlanda så den borde ju ha kommit fram i hyfsat rätt tid till JFK.
Linkan
2014-01-04 09:43:22
SV: Kjoswegians förseningar.
Norwegian är sena från NYC även idag

11:15 New York DY7006 NORWEGIAN Ankommer 16:30

Vad är det denna gång som är problemet?

@Anders1
2014-01-03 23:51:42
SV: Kjoswegians förseningar.
Nej, det var de tre DC10-10, Bamse, Balou + 1 som man hela tiden skrev om i dagstidningarna!
Anders1
2014-01-03 23:45:23
SV: Kjoswegians förseningar.
@DK
Var det inte den enda DC10-30 som var problemet?
H.A
2014-01-03 23:25:12
SV: Kjoswegians förseningar.
@Lasse
Skitsnack, Jag vet var SAS flyger, har själv varit där ett 50tal ggr med B-767. Det blir kaos även på EWR men med en ordentlig organisation så fungerar det bättre än för amatörerna på NAX.En försening på 2 timmar (deicing) gör inte att man måste ha crew change på KEF .
DK
2014-01-03 22:40:32
SV: Kjoswegians förseningar.
Norwegian Longhaul börjar likna Scanair DC10-10 operations mer och mer för varje dag som går :D
Lasse
2014-01-03 22:16:44
SV: Kjoswegians förseningar.
Svar till H.A
SAS flyger från EWR som inte har lika hård belastning som JFK.
Sen var det just vädret och de-icing kön som förorsakade flighten till OSL. Blev kaos på JFK.
H.A
2014-01-03 21:18:50
SV: Kjoswegians förseningar.
@NAX
Detta visar hur inkompetenta du och övriga på NAX är, allt för amatöraktig ledning för att flyga interkontinentalt. Det var nog mer än 2:30 hrs kö till deicing som gjorde ett crew change nödvändigt.
PS SAS flög på tid trots samma väder några miles längre västerut.
Nisse
2014-01-03 21:15:17
SV: Kjoswegians förseningar.
Kjosen har inte tur med Dreamlinern ej heller med vädret. Idag sena från både JFK och BKK.

Oj
2014-01-03 20:51:05
SV: Kjoswegians förseningar.
SAS från NYC landade 15 minuter före tidtabell idag och Norwegian 9 + timmar efter tidtabell.
Eldfågeln
2014-01-03 20:01:38
SV: Kjoswegians förseningar.
Bara drygt 10 timmar sen!
Det är väl vad man får räkna med minst om man flyger med Nor...
NAX
2014-01-03 19:24:46
SV: Kjoswegians förseningar.
Anledningen till förseningen på DY7002 är det hårda snöväder som drabbade New York.
Då LNB fick stå två timmar i de-icing kö så var man tvungen till ett crew shift på KEF.
Nadja
2014-01-03 17:35:11
SV: Kjoswegians förseningar.
Kjosan har ju äntligen uttalat sig offentligt idag om long-haul debaklet. Dock "var han inte insatt i vilka ersättningsregler som gäller"

Jävla skojare. Kommer väl skylla allt på Force Majure.......
Oscar
2014-01-03 17:09:15
SV: Kjoswegians förseningar.
Crewbyte enl VG.
GF
2014-01-03 16:55:54
SV: Kjoswegians förseningar.
Sorry, slant igen. Jag tror att ICE319 har med sig ny besättning till DY7002, inte DY7001.
GF
2014-01-03 16:39:07
SV: Kjoswegians förseningar.
Teori från min sida:
DY7002 har stått en stund på Keflavik. ICE319 är på väg från Oslo till Keflavik. Har ICE319 med en ny besättning för att avlösa besättningen på DY7001?
S
2014-01-03 16:17:17
SV: Kjoswegians förseningar.
DY7002 skulle landat på OSL 10.50 men är nu beräknad 20.00.

Dags för NAX att lägga ner!!!
JP
2014-01-03 16:06:58
På inflygning till Keflavik
Kan ju vara ett sjukdomsfall eller en disruptive
GF
2014-01-03 15:51:56
SV: Kjoswegians förseningar.
Kan orsaken vara byte av besättning?
PA
2014-01-03 15:18:39
SV: Kjoswegians förseningar.
Och just nu ligger DY7002 under inflygning till Keflavik.

Hur normalt är det??
Göran- Den riktige
2014-01-03 13:32:26
SV: Kjoswegians förseningar.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/norwegians-vd-ber-om-ursakt

Svt håller koll på statistiken!

"I december var inte ett enda Norwegian-flyg från Bangkok till Oslo i tid, skriver norska tidningen VG, medan bara ett av fyra flyg från New York till Oslo höll tiden - 12 av 16 flyg var försenade i genomsnitt tre timmar."
Sv Micke
2014-01-01 23:26:18
SV: Kjoswegians förseningar.
Passagerarna har betalt för en flygning som erbjudes av Norwegian.

Ingen stans på Norwegians hemsida har man sagt att passagerarna får skylla sig själva om det blir några problem.

Om Norwegian ej klarar upp att hålla vad de lovat (oavsett hur mycket kunden betalt) skall de betala den ersättning som gällande bestämmelser säger. Om Norwegian gjort en dålig affär får de stå för följderna.

Det är bedrägligt att utge sig för att tillhandahålla en tjänst och sedan ej göra det!

"Dreamliner upplevelse" !!!!!!!!!!!!!!!! När man säljer drömmar, bara drömmar.

Micke
2014-01-01 18:28:58
SV: Kjoswegians förseningar.
Alla dessa snyfthistorier i media..... folk som sitter fast i FLL, JFK & BKK. Man får det man får betala för och det borde alla blåögda och snåla människor förstå. Norwegians långlinjer är en fars men folk bokar fortfarande eländet trots alla skriverier om folk som inte får någon hjälp eller får ut den ekonomiska ersättningen man enligt lag har rätt till.
Att folk inte lär sig.....
Göran- Den riktige
2014-01-01 18:18:18
SV: Kjoswegians förseningar.
Ja, men nu är det ju så att NAX är i ropet och mycket spännande händer. Många dimensioner och turer. Men man kan ju önska att det fanns ett indexsystem så att man kunde kategorisera alla trådat.

Denna skulle då hamna under "Bra att veta"
Pelle
2014-01-01 15:23:40
SV: Kjoswegians förseningar.
Vad kul. En Norwegian tråd till. Det var på tiden!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev