Tråden startades av: Bullen  2014-01-02 23:32:59
Skavsta 2014 
Vad tror ni kommer hända ute på Skavsta år 2014?

Kommer de nya ägarna börja investera?

Kommer skavsta visa röda siffror?

Blir det nytt passagerar rekord?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

...
2014-09-21 19:02:30
SV: Skavsta 2014
Jag tror inte att man hatar skavsta, bara dom som tror att skavsta kommer bli typ en ny stor europahub i storlek med FRA, som att AA, DL och UA kommer starta linjer dit bara för att ägaren råkar vara amerikansk, sen att det inte finns ett underlag och linjerna går back back back, fast just det, ägaren på flygplatsen är ju amerikansk, snälla. Nej skavsta, håll er till ryan och wizz, det blir nog allt.
Noppe van Damme
2014-09-21 16:05:11
SV: Skavsta 2014
Varför så många trådar om Skavsta?

Nils
2014-08-09 10:47:13
SV: Skavsta 2014
Blir det någon renovering av huvudbanan?
Hugo
2014-08-07 22:40:33
SV: Skavsta 2014
Dom kunde inte landa på Arlanda, regnade för mycket, låter märkligt men så var det.
Rasmus
2014-08-07 19:34:49
SV: Skavsta 2014
Såg en norwegian kärra son lyfte från Skavsta idag mitt på dagen. Någon som vet? En ad-hoc?
Per L
2014-08-07 18:57:50
SV: Skavsta 2014
Några nyheter?
MaxPax
2014-06-08 19:50:30
SV: Skavsta 2014
@Orvar

Tack för ditt påhopp. Fint. Bussigt. Moget.

Om du hängt med i diskussionerna (som du påstår) så borde du veta att de nya ägarna vid 2 tillfällen påtalat att Kommunen bör stå för hela kostnaden, strax under 30 miljoner.

Skitsnack kan du hålla på med själv!

Max
Orvar
2014-06-08 19:14:24
SV: Skavsta 2014
Sign MaxPax är väl inte riktigt vaken.
28 miljoner för Nyköping????
Kommunen äger 9,9% av flygplatsen.
Menar signaturen att asfaltering av huvudbanan kostar 280 miljoner totalt?
Nyköping som minoritetsägare kommer aldrig att betala mer än sin procentuella agärandel.

Sluta snacka skit.
MaxPax
2014-06-08 09:40:07
SV: Skavsta 2014
Hur många som landar på Skavsta stannar och spenderar pengar i Nyköping?

Varför skall skattebetalarna i Nyköping betala för något som inte gynnar dem?

Vad tjänar Nyköping på att investera 28 miljoner på ny beläggning av huvudbanan?

Om inte ägarna och regionen kan generera inkomstbringande trafik, så har Skavsta inget existensberättigande.

OSTLÄNKEN? Är det någon som på fullt allvar tror att den byggs?

Mvh/Max
Skatter, prisa gudarna!!!
2014-01-12 01:04:48
SV: Skavsta 2014
Jag tycker nog att det är Nyköpings skattebetalare som ska hyllas. De har offrat skola, vård och äldreomsorgen för att folk ska få resa alldeles för billigt.
skamlöst
2014-01-12 00:50:43
SV: Skavsta 2014
Det är så tråkigt när ledningen gör sig av med sin bästa tillgång dvs kompetent personal.

Ledningen själva borde ta sitt ansvar och avgå. De har lallat runt nu alldeles för länge i en helt kravlös tillvaro. Vad har de själva åstadkommit med de sista tre åren? Inte ett nytt flygbolag har tillkommit.

De som ska hyllas är Ryanair! De har själva bidragit till att flygplatsen har haft över 2 miljoner passagerare.
skamlöst
2014-01-12 00:49:42
SV: Skavsta 2014
Det är så tråkigt när ledningen gör sig av med sin bästa tillgång dvs kompetent personal.

Ledningen själva borde ta sitt ansvar och avgå. De har lallat runt nu alldeles för länge i en helt kravlös tillvaro. Vad har de själva åstadkommit de sista tre åren? Inte ett nytt flygbolag har tillkommit.

De som ska hyllas är Ryanair! De har själva bidragit till att flygplatsen har haft över 2 miljoner passagerare.
Sebastian
2014-01-11 23:34:21
SV: Skavsta 2014
2014 är minst sagt möjligheternas år för Skavsta, då Ryanair inte bara tar bort 6st linjer nu i januari men även tar bort 6-7st populära sommarlinjer bl.a. Dublin, Edinburgh, Tallinn och även from 28 mars Eindhoven (källa Ryanairs webbsida) då sommarschemat blev spikat denna vecka. Många linjer blir nu lediga för andra aktörer.

Tror inte Skavsta kan vänta sig nytt passagerarrekord, men nu har de all möjlighet att göra Skavsta till något mer än att förbli en Ryanairflygplats. Är faktiskt ganska förvånande att Skavsta i dagsläget inte har någon chartertrafik öht, där kan de vinna mkt!

Även de nya förhandlingarna med Wizz Air kan förändra mkt, nu ökar de trafiken till BUD from mars, men kanske öppnar de rutter till Kiev igen som bara varit gästspel för någon sommar sedan? Personligen hoppas jag på direktrutt till Prag med Wizz Air, Vilnius kanske återkommer också, då Ryanairs linje till Kaunas inte återkommer denna sommar (bekräftat i nya sommarschemat se Ryanairs webbplats). Primära flygplatser är ju alltid mer intressant för resenärer, och Wizz skulle vinna mkt på återkomsten av Skavsta-Vilnius.

Tror Wizz Air kan expandera stort under 2014. Men Skavsta bör flirta febrilt med chartern och andra bolag varför inte Norwegian?

Nadja
2014-01-11 14:56:35
SV: Skavsta 2014
Tyvärr har dom redan börjat varsla personal. Unionen har fått varsel om 6 utav sina anslutna medarbetare. Transport har inte uttalat sig ännu.

23% reducering i flygkapacitet, även efter att Wizz meddelat en ökning.

Läs mer på sr/Östergötland
Anders1
2014-01-07 20:46:22
SV: Skavsta 2014
@Florida Joe
Problemet de flesta har med Skavsta är att de växt enbart genom att snedvrida marknaden. Det är inte en extremt lyckad affärside som fått Skavsta att växa. Hela tillväxten har skett genom skattefinansierad prisdumpning. Det tror jag väldigt få kan tycka om, speciellt de som fått betala.
Florida Joe
2014-01-07 20:37:43
SV: Skavsta 2014
Skavstahatare eller inte - jag tror att alla nej-sägare är rädda om sitt eget arsle. På något sätt känner de sig hotade i sin tillvaro. Annars borde dessa individer hylla Skavstas framgångar från att gå från noll till Sveriges tredje största. Alla flygintresserade borde vara positiva till flygets utveckling och frammarsch.

Är detta Sveriges piloter som uttalar sig? Kabinfolk övrigt? Eller helt enkelt pojkspolingar utan bättre vetande?

Skavsta kommer att utvecklas med de nya ägarna. Grattis till alla som jobbar på Skavsta!

Hasse
2014-01-07 19:24:24
SV: Skavsta 2014
Det är så kul å se alla Skavstahatare här på forumet. Förstår inte varför alla är så hatiska mot NYO? Det är ju Sveriges tredje största flygplats. Det är bara att hoppas på att dom nya ägarna är bättre på att driva flygplatser än dom gamla och att Skavsta växer ännu mer och kanske får tillbaka frakten & chartern! Läste på SvD häromdagen där det stog att Dot Gade Koluvuori hade fått "ordern" att försöka ragga dit fler bolag till andra landningsavgifter. Jag tror på Skavsta!
Sura Gubben
2014-01-05 22:18:30
SV: Skavsta 2014
Runway Man! Du får gärna skriva direkt till mig om dina personliga problem. Jag har lång erfarenhet. Tillsammans kan vi göra dig frisk.

Meratrams@gmail.com



Att vara stygg mot kvinnor går att bota med terapi.
Robin Rutten
2014-01-05 21:40:58
SV: Skavsta 2014
@ Runway Man

Fy fan vad nedlåtande. Bättre om du struntade i att skriva här! ! !

Frågan hon ställde är relevant. I tidigare trådar har det diskuterats att de nya ägarna INTE vill betaöa för ny beläggning, och de hoppas att Nyköpings kommun skall komma till undsättning.
Med tanke på Rajans aviserade neddragning på Skavsta är frågan än mer relevant.

Så, tillbaka till Nadjas fråga. När måste banan renoveras? Vem betalar?

Nadja
2014-01-05 21:16:54
SV: Skavsta 2014
Runwayman

Det var en fråga. Du behöver inte vara nedlåtande och bryta mot reglerna??

pk
2014-01-05 20:58:03
SV: Skavsta 2014
Gissar på att Nyköpingsborna får betala...
John Joseph
2014-01-05 19:48:32
SV: Skavsta 2014
@pk

Artikeln är en trevlig presentation av Skavstas VD. Inget konkret om framtidsplanerna, däremot att det går väldigt bra att åka ner till LPI och därifrån ta KLM till AMS och vidare ut i världen.
Anders1
2014-01-05 18:34:21
SV: Skavsta 2014
@Skavstavän
Antar att du lever i någon slags paralelluniversum vi andra inte har tillgång till. Kanske du borde besöka andra flygplatser för att se hur det borde fungera? Men tiden är nog ute för förbättringar då både flygbolagen och passagerarna tycks vara på väg därifrån.
Runway man
2014-01-05 17:52:10
SV: Skavsta 2014
@Nadja.
Så omoget och så okunnigt av dig!
Naturligtvis har de nya ägarna kalkylerat med detta annars skulle de inte ha köpt flygplatsen. Endast tre månader har gått och det finns inget omedelbart krav på renovering av runway. Varför skulle de undandra sig detta ansvar?

Du frågar "vem ska betala?" Så infantilt att ställa denna fråga. Ägarna betalar annars tvingas man stänga ner. Varför köpa för dyra pengar och inom fem år lägga ner flygplatsen?

Du Nadja, har naturligtvis de solklara svaren.


Nadja
2014-01-05 16:02:26
SV: Skavsta 2014
Hur länge kan de flyga på bana 08/26 innan den måste renoveras?

Vem vill betala denna renovering med så osäker framtid för flygplatsen? Det snackades väl om 20-22 miljoner?
John Joseph
2014-01-05 15:41:17
SV: Skavsta 2014
@Skavstavän

Sen när har Securitas tagit över gränspolisens och tullens uppgifter? Att hålla efter människo- och narkotikasmuggling är deras sak.

Etik och moral ingår inte i säkerhetspersonalens utbildning, därför vet de inte hur man bemöter människor.
pk
2014-01-05 13:14:33
SV: Skavsta 2014
http://www.svd.se/naringsliv/expansion-fokus-for-skavstas-vd_8863954.svd

Humm... Blir säkert mer tid i nya sommarstugan än på jobbet ;)
Skavstavän
2014-01-05 12:19:52
SV: Skavsta 2014
@Anders1.
Sluta snacka skit om personalen på Skavsta!
Securitas säkerhetsfolk gör ett kanonjobb. Snabbt och effektivt. De är inte inhyrda för att gulla med paxen.

De har en mycket fin statistik för att förhindra människosmugglare och knarkkurirer. Jag avstår gärna gullandet om de får mer tid över till att stoppa kriminalitet.

När du jämför med personal i Västerås så har den personalen tydligen hur mycket tid som helst för att gulla med dig.

Skavstas personal i övrigt t ex servicecenter, incheckning och ramp har rykte om sig att vara både effektiva och vänliga.

Du är bara ute efter att svartmåla Skavsta av någon personlig anledning.

Du klagar på matpriser men är det gratis på ARN? Finns det överhuvudtaget nån restaurang vid Västerås flygplats? Vad kostar den maten?
Skärpning Anders1.
Anders1
2014-01-05 09:46:30
SV: Skavsta 2014
@Kapten Stormvind
Håller med om att personalens attityd drar ned Skavsta men jag tror det är främst ett rekryterings- och managementproblem och inte Ryanairs fel. På Västerås har dom, förutom enstaka charter, bara Ryanair och där är flygplatsmedarbetarna hur trevliga som helst, du slipper slakthusmentaliteten i säkerhetskontrollen och kan dessutom äta eller dricka något utan att bli rånad.
Leif
2014-01-05 08:55:10
SV: Skavsta 2014
De kan börja med att ta bort Stockholm ur namnet.
John Joseph
2014-01-04 12:10:24
SV: Skavsta 2014
Det tar ju sin lilla tid, även med dagens teknik, att bygga nya spår. Om projekteringen för en dragning via Skavsta görs i år, så är den verklighet tidigast om fem år, alltså 2019.

Att drömma om en expansion med trafik på USA är väl också aningen utopiskt. Åker man fyra mil söderut finns förbindelser till CPH som tar dig vidare ut i världen. Du kan även åka 15 mil norrut, till ARN.
AA
2014-01-04 11:54:22
SV: Skavsta 2014
Kan sätta en 10:a på att det inte blir någon Ostlänken till skavsta då det inte finns någon trafik dvs inte ekonomiskt försvarbart!
Kapten Stormvind
2014-01-04 11:48:44
SV: Skavsta 2014
Linköping är en liten trevlig flygplats med en proffsig och ödmjuk attityd till skillnad mot Nyköpings flygplats (enligt mitt tycke)
Skavsta är en oerhört tråkig flygplats både till utseende och attityd bland de anställda, de är säkert Rajjan-andan som har färgat de anställda efter så lång dominans på flygplatsen.



Lågprisprofilen
2014-01-04 03:03:14
SV: Skavsta 2014
@Wiseowl
KLM flyger inte en gång om dagen LPI-AMS, utan 3ggr dagligen. Varför? För att det är lönsamt antar jag. Vilket det borde vara då det oftast är mycket billigare att börja och avsluta sin KLM-resa på ARN än LPI. Så något gör de nog rätt i satsningen på Linköping
KLM
2014-01-03 13:00:01
SV: Skavsta 2014
Åsikterna går isär om KLM.

En skribent tycker att det är för långt till Skavsta från Stockholm.

En annan tycker att Skavsta ligger för nära Arlanda.



Kapten Sandkorn
2014-01-03 12:16:50
SV: Skavsta 2014
KLM är inte dumma, ska man resa till Stockholm så reser man till Arlanda. Linköping ligger geografiskt bättre till än Nyköping eftersom KLM har flera flighter till Stockholm/Arlanda.
Wise Owl
2014-01-03 11:55:38
SV: Skavsta 2014
@Anders.
Du får vänta några år tills Ostlänken har byggts med station vid Skavsta. Då kan du svischa ner till Skavsta på 45 minuter. Hur lång tid tar det till och från andra huvudstäder?

På sikt kan man lägga ner Norrköping och Linköpings flygplatser.
Har länge undrat varför KLM envisas med att flyga en gång om dagen till Schiphool från just Linköping. En uppgift för ledningen vid Skavsta blir att sno flighter från andra - precis som Norrköping snodde Gotlandsflyget från Skavsta.

KLM flög tidigare frakt från Skavsta. Kanske de är öppna för att nu flyga pax till Shiphool från Skavsta?

Undrar hur mycket Norrköpings kommun får betala för att ha ett flyg till Gotland fyra månader om året?

Saken är nog den att Skavstas nya ägare ville ha betalt för att serva Gotlandsflyget. Då blev herrarna på Gotlandsflyget sura och flyttade till Norrköping - som låter dem flyga billigt - och därmed överleva sommaren.

streetrace
2014-01-03 11:53:54
SV: Skavsta 2014
köper det för krona och gör om det till streetrace o drifting anläggning i ställe så blir alla nöjda och glada :D
Anders1
2014-01-03 11:30:34
SV: Skavsta 2014
Kommer Skavsta närmare Stockholm om man byter ut ledningen?
Daniel
2014-01-03 11:22:34
SV: Skavsta 2014
Det blir kanske en linje till Zansibar?

Till USA kommer det knappast bli något.

Är det inte dags att byta ut ledningen på Skavsta?



Ergon
2014-01-03 09:39:40
SV: Skavsta 2014
@Wise Owl

Har du någon källa på detta? Annars är du bara en lika dålig spåtant som de andra....
Wise Owl
2014-01-03 06:08:47
SV: Skavsta 2014
Anders är negativ av naturen och en dålig spåkärring.

Skavsta kommer att blomstra upp när sommartidtabellen släpps.
Ryanair landar på samma nivå som tidigare år men med flera nya spännande destinationer.

Flera nya flygbolag kommer att etablera sig på Skavsta. Bl a flighter till USA! Wizzair kommer att utöka ytterligare.

Att Gotlandsflyg flyttar till Norrköping känns bara bra. Mest besvär med dem och täckningsbidraget var som piss i havet. Alltså, ingen större sorg. Norrköping jublar dock och plockar upp minsta flygbolag som en konstgjord andning.

Skavsta kommer att stärka sin position som Sveriges tredje största flygplats. De kommande åren blir placeringen Sveriges andra största flygplats!
Anders1
2014-01-03 00:50:49
SV: Skavsta 2014
Jag gissar att nya ägarna inte ville ha Skavsta utan var tvungna att ta över flygplatsen för att få köpa Belfast. Gotlandsflyg har redan lämnat, Ryan shockbantar. Återstår att leva på Wizz, kustbevakning, målflyg och fallskärmshopp. Gissar på en konkurs under 2014. Tas säkert över av någon som försöker driva vidare.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev