Skulle ARN klara BMA’s trafik under “peak hours”
Hej på er där ute,
Har läst mycket om Bromma och Alanda på Flygtorget den senaste tiden. Det är många som har uppfattningen att Bromma borde läggas ned, och trafiken flyttas till Arlanda.
Min fråga är enkel:
Skulle ARN klara av denna trafik under de mest aktiva tiderna (peak hours), d.vs vardagar 07.00-09.00 samt 16.00-19.00 ? ?
Ha en en fin kväll.
Mvh/Nadja
svar
Att Swedavia ens nämner ord som konkurrens är ren och skär underhållning.
På 1960 talet talade man om att stänga Bromma och bygga bostäder. Men Bromma är fortfarande kvar 50 år senare.
Skulle Svedavia klara av konkurrens från ett företag med intelligent personal?
Knappast!
Bygg ut T3, stäng Bromma.
Slutet gott, allting gott !
Mvh/Åsa
Strängen är onödig eftersom bägge flygplatserna alltid kommer att behövas hur lite flygplan som än flyger!
Oavsett Brommas vara eller icke vara så är det som händer nu bortom allt förstånd. Från ett samhällsperspektiv är det hål i huvudet att investera massa pengar i Bromma för att acceptera större flygplan. Men för det dominerande flygbolaget på Bromma är det nog väldigt bra (nämner det inte vid namn här då det censureras väldigt mycket här)
övergår mitt förstånd att man inte satsar på ARN istället för utbyggnad av Bromma… hur många miljarder ska Swedavia försöka tjäna tillbaka till 2038… känns spontant (nu ryser ekonomerna) att man inte kommer få tillbaka de kronorna som satsas… bygg ut ARN, stäng Bromma, kanske 50 % av trafiken flyttar med till ARN, en flygplats, mer trafik, mer pax att sälja strumpor till, färre anställda… kan ha fel..men vad vet jag… 🙂
Om man tar och spenderar en bråkdel av dom miljarderna man planerar att plöja ner i Bromma på Arlanda istället så kan man nog lösa eventuella kapacitetsproblem……
Med dagens struktur klarar vi INTE Brommas trafik på morgonen.
Bra skrivet!
Finns ändå de som säger att, men om inte du gör det blir det ju bara sämre!
I min värld finns det en normal nivå på vad man får göra och inte göra!
Att tjata om alla miljöfrågor får mig att spy snart!
Jobbat på soptipp innan och tänker på alla som sorterar sina sopor ha ha!
Det kommer till tippen och där gräver vi ner allas skräp i en och samma grop i vår moder jord!
Med den logiken är det ju verkligen ingen idé att du går och röstar heller, eftersom din röst ändå inte påverkar. Vad vi gör i Sverige (mer än en tusendel av jordens befolkning och väsentligt mer än en tusendel av utsläppen) har mycket större påverkan än vad du gör och vad du tycker om hur Sverige ska och inte ska agera (en niondels miljon av befolkningen).
Har du en länk om ditt påstående om bussar? Titta gärna på det jag länkade till tidigare så ser du att bussen drar dubbelt så mkt energi än tåget per personkilometer. Bussen går på fossila bränslen. Att du får det till att bussen är miljövänligare visar bara på hur tramsiga dina argument är.
Vill man komma fram i tid tar man flyg, annars tåget!
Miljövänligt eller inte spelar ingen roll i pyttelandet Sverige när stora delar av världen skiter i miljön! Vi bor på en och samma planet, andas samma luft! Vad gör det för skillnad om jag tar flyg eller tåg när en miljard kineser skiter i miljön och utsläpp!
Sen är väl buss ännu bättre än tåg miljömässigt!
Gurr, har du inte koll eller försöker du vilseleda andra?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektricitet_i_Sverige
Väldigt lite importeras. Jämför sedan energieffektivitet för tåg och flyg (5:1) så är det enkelt att se vad som är renast och mest energismart. Att argumentera något annat är tramsigt.
Skojar inte Per A.
Sverige producerar mycket riktigt “grön” el som din länk också förklarar. MEN vi förbrukar mer än vi producerar i Sverige!!!
Importen är inte “grön” el!
Shhhhh…. man får inte öppet kritisera en viss centralt belägen flygplats och dess dominanta flygbolag jämte respektive ägare…..
S, och tiden det tar att ta sig in och ut till centrala delarna då? Eller har de flesta sina möten på Landvetter eller i Ulvsunda industriområde.
Gurr, du skojar väl? Läs på här: http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elproduktion/
Åsa
Sakta ner nu. Totalt sett har flyget snabbare restid än tåget:
Stockholm-Göteborg
FLYG: Incheckning: 15min innan avgång
Flygtid: 1h
Hämta bagage: ca 15min
TOT: 1h30min
TÅG Total restid: 2h49min
Lägg ner tåget och utveckla flyget!
Åsa!
Så länge vi importerar kolkraft till Sverige köper inte jag att tåget är miljövänligt och kör “grön” el.
Hade tågen stått stilla, vilket det i och för sig gör ganska oft, så kan industrin använda “vår” “gröna” el och ingen smutsig kolkraft importeras.
Att tåget tjingar den gröna elen påverkar väl inte miljön då någon annan tvingas köpa smutsig elen.
Först när Sverige är självförsörjande på grön el kan tåget kallas miljövänligare!
något som är väldigt märkligt i landet Sverige.. är att staten finansierar ett spår till Kastrup.. och nu är ju planerna nästan spikade till Skavsta.. men till statens egna huvudflygplats så fick ett privat bolag bygga… stickspåret till Skavsta är väl det mest märkliga iofs… en flygplats med ett bolag.. som drar när det inte passar längre… och det ska staten slänga pengar på…
Peter A – förvånad att ditt inlägg inte tagits bort, men du har nog helt rätt !
Bromma står för knappt 9 % av regionens flygtrafik och det är inga problem att lägga ner Bromma och flytta trafiken till Arlanda.
Brommas mest frekventerade flygplatser är Göteborg och Malmö.
Koncentrerar man sig på just Göteborg och om fler direkttåg infördes mellan Stockholm och Göteborg är det tidsmässigt mer fördelaktigt att åka tåg ( inräknat restid, incheckningstid mm )
Det största argumentet är dock miljövinsten som uppskattas per enkelresa till ca 50 kg CO2 med flyg men 0,0005 CO2 med tåg.
Om man strax norr om Nyköping dessutom snarast drar ett stickspår ifrån befintligt järnvägsspår direkt ut till Skavsta, så för det mer sig två positiva effekter.
1. Skavstas utnyttjandegrad kan höjas och därmed göra flygplatsen mer lönsam.
2. Arbetstillfällen kan skapas och Nyköpings skattebetalare lär bli lite gladare.
Arlanda begränsas idag till stor del av boendetalibaner som inte bara klagar jämt utan dom får dessutom gehör för sitt gnäll.
Knappt 50 km därifrån finns inga bullerrestriktioner alls !
Byt regering och lägg ner Bromma.