Tråden startades av: Leif Boström  2014-04-19 20:50:44
DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE ! 
Tycker flyget har fått komma undan länge nog. Medan bussbolag och speditörer betalar dieselskatt så betalar flygbolag ingen skatt på till exempel Jet A1.

Jag vet att det kommer bli snedvridet inom Europa, och att de som har möjlighet kommer undvika att tanka här, men vi måste börja någonstans! Övriga EU kommer följa efter.

Så där, nu kan ni skjuta mig.

Leffe

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trams
2016-03-06 21:54:56
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
NEJ TRAMS
Globalisering
2016-03-01 17:55:12
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !

Ha ha nu skriver man tom på engelska i ett svenskt forum som ägs av flygarbetsgivarna.
TG
2016-03-01 11:17:08
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Bort med skatten på allt bränsle generellt istället det skulle gynna alla i samhället. Börja inse att klimatförändringarna är en socialstisk lögn för att hitta nya skattebaser när man inte har möjlighet att höja de befintliga. Kapitalet lämnar Sverige i rask takt och flyr den rödgröna tokregeringen, tack och lov så har vi massinvandring av extremt välutbildade från Syrien och Afganistan som kommer att skapa det framtida Sverige...
Tax
2016-03-01 03:09:27
US tax

Linkan pratar inte om federal taxes, han pratar om state taxes på Max 9.45%.
Du @Linkan som skriver på engelska pratar om federal taxes som är nåt helt annat.
Om du kan läsa svenska på ett svenskt forum varför svarar du inte på svenska?
Det finns många svenskamerikaner som skäms å dina vägnar....
Jenkare
2016-03-01 03:00:03
@@Linkan bor i USA
Hmm, så stolt du är. Dessutom skriver du på perfekt amerikanska med dess värderingar.
Linkan - skit i honom. Han vill bara bråka med dej och alla. Mina föräldrar var amerikaner och 6 tusen ggr smartare. Kommentera inte för det är det han vill. Trollet. Tips. Fråga varför han/hon skriver på
perfekt amerikanska. Fråga också hur många krig dom vunnit på American soil.. Då blir hen nog pissed off och skjuter vilt med nåt vapen som dom alla har rätt att ha.
Heja Linkan.
ok
2016-02-29 21:50:23
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Absolut Kurt, så är det, bara verklighetsfrånvändta miljökommunister tror att det på något sätt gagnar miljön.
Kurt
2016-02-29 19:27:31
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Flygskatt kommer vara förödande för turism och speciellt för ett avlägset och glesbefolkat land som Sverige. Företag och människor kommer alltid att hitta andra lösningar som att flytta hk och produktion utomlands. Flygskatt kommer tyvärr slå hårt mot riket. Sorry to say but its true.
Sv @Sv @Linkan
2016-02-29 13:44:10
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
And we are very happy that You do not live in Sweden.
@Sv @Linkan
2015-03-18 03:52:16
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
It is clear that you know nothing about the USA. Texas has highways with 85 MPH speed limit, that is 137 kmh. Once outside of city limits, my state has 75 MPH, 121 kmh and much more than you have anywhere in your country. At 75 MPH, traffic flows at about 85-90 MPH. 55-60 MPH is typical and reasonable within city limits to keep the traffic from not going faster than about 70 MPH.

The rest of your comment is not worth replying to. I'm just very happy that I don't live in your country.

Sv @Linkan
2015-03-17 22:58:16
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Kallar du det frihet med hastighets begränsning 55Mph , 65Mph?

Ingen amerikan är fri, de är straffbart att åka till Kuba. Det är straffbart att bo på vissa hotell ägda av vissa stater.

Det enda som är fritt i USA är att köpa vapen (dårarnas paradis).

Bor du i USA och inte ser alla problemen, ja då är du LYCKLIGT OMEDVETEN.

Varför kom OBAMA CARE till? Jo därför en väldigt stor del av innevånarna var utan sjukförsäkring.

Det första man blir blind på är ögonen.

A320Driver
2015-03-17 21:33:31
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Flera flygbolag som flyger mellan mindre och större flygplatser i Sverige / EU tankar på de större flygplatserna även för hem-turen, dvs man väljer att bränna extra bränsle på vägen ut för att slippa tanka inför hem-turen eftersom flygbränslena oftast är dyrare på de mindre flygplatserna. Detta är det mest ekonomiska sätt för dessa flygningar att genomföras, det kallas för Tankering i flygbranschen.

Om man införde en bränsleskatt skulle detta system öka kraftigt, med andra ord skulle både miljön och svensk ekonomi skadas av det. Det andra som skulle hända är att flera bränsleleverantörer skulle lägga ner sin verksamhet i Sverige och stora mängder arbetstillfällen gå förlorade... Med andra ord så drar man inte in några extra pengar, arbetstillfällen går förlorade, man ökar skadan på miljön och vad har man uppnått?...
@Linkan
2015-03-17 20:15:55
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Everything you say is wrong. I live in the USA.

Now listen:

There is no federal sales tax. There are plenty of states with no sales tax.

Seven states have no state income tax.

We pay tip on restaurant bills depending on how we like the service. Rotten service -- no tip.

We have the best health care on this planet. Best cancer care. No 3-4 months wait like you have. We have no wait. We don't wait for ambulances either. arrival within 4-6 minutes after 911 call is the norm. You have no health care, but you have some kind of government health insurance.

According to federal law, no hospital can turn away patients because of inability to pay.

If you have economic issues turn to Medicaid for medical help and to the Social Security Administration for all other help. That is available in all 50 states. Feel free to Google if you want the details.

Or you buy the amount of health insurance that you think you need. There is lots of flexibility.

Medical costs over a certain percentage of income can be deducted when filing the federal tax return.

Regarding higher education, it is free to all US veterans. There are scholarships for those who need it. I prefer a system where those who benefit pay. Why would someone who has no plans to go to university pay thru the nose in taxes?

Have you heard of 529-Plans? Tax free savings plans for education. Much better than paying vansinnesskatter.

Despite what you say, the percentage of university graduates in the USA is higher than in Sweden.

We have freedom. Why would someone who has enough money to buy a hospital have health insurance? What's wrong paying cash for medical services? I pay cash to have the oil changed on my car.

You seem to think that everything is free in Sweden. It is not. The people pay taxes thru the nose, whether they benefit from it or not. There is no freedom or personal choice. Your tax burden is the third highest on this planet and another reason why your country is not competitive on the global scale -- namely, education and hard work is not worth it since most of your income is confiscated in the form of taxes. And that's why successful people leave.
Linkan
2015-03-17 16:25:30
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Alla delstater i USA har saletax. Det angivna priset på varor inkluderar ej saletax, tillkommer när du betalar i kassan. Upp till 9,45% beroende på stat.

Priserna på restauranger inkluderar ej serviceavgift. Normalt påslag 15-20%.

Dåligt med statlig sjukförsäkring. Har du en arbetsgivare som betalar din sjukförsäkring är du lyckligt lottad.

En person som jag känner i USA hade eget företag. Han fick en stor hjärtinfarkt. Försäkringen betalade första svängen. Därefter sade försäkringsbolaget upp försäkringen. För honom att teckna en ny försäkring skulle kosta 1.000 dollar i månaden.

Är du frisk har en bra arbetsgivare kan du ha det bra. Blir du sjuk kan du vara tvungen att sälja allt du äger. Arbetsgivaren avskedar dig om du blir allvarligt sjuk. Samtidigt förlorar du sjukförsäkringen.

Du är betydlig mer oskyddad i USA om du eller din familj blir sjuk.
Det gäller att spara av din inkomst för att klara kriser (det kommer alltid kriser, större eller mindre).

Utbildning kostar mycket i USA, det är höga terminsavgifter.

Har spenderat mycket tid i USA och det finns fördelar för den som har ett bra jobb. Men det finns många (många) som lever på marginalen.

Vi har det mycket bra i Sverige.

Men vi har ofta svårt att se allt som vi fått under vår tid. Vi värderar ej den service som ges.

Du har kostat samhället mycket pengar under din uppväxt. När du föddes behövde inte din mor betala vad det kostar att ligga på BB.
Du har fått bidrag under din uppväxt (barnbidrag) det finns inte i USA.

I USA får du betala hela kostnaden själv.

Det finns oändligt mycket mer. Men vi har svårt att se helheten.
@Sv Skattebetalare
2015-03-17 14:56:21
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Omkring 50% av den svenska GDP går till skatter. Endast ett par-tre länder har högre %. I USA är det endast 26% av GDP vilket resulterar i högre levnadsstandard eftersom Joe Blow behåller mer av sin inkomst. Vi i Sverige har 25% MOMS, hög inkomstskatt, vansinniga skatter på energi, sprit och tobak, etc. Den arvskatt du snackar om matas in vid arv över 5 millioner dollar. Under det är det ingen arvskatt. Vansinnesskatter är den största anledningen till att framgångsrika personer flyr Sverige.
Linkan
2015-03-17 09:31:17
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Vi har redan skatt på flygbränsle.

Avgas skatt 6,67 Kr/liter

Jet skatt 5,477 Kr/liter

Flygning mot betalning är däremot befriad från skatt.

Befriad från skatt är även spårbunden trafik. Ett Diesel lok kör skattebefriat. Det gör till viss del även bondens traktor.

Sv Skattebetalare
2015-03-17 08:57:12
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Du är väl medveten om att Sverige är ett skatteparadis för förmögna!

Sverige har varken förmögenhetsskatt eller arvsskatt!

PS! Inom EU är det bara Sverige och Italien som inte har arvsskatt.
USA har en arvsskatt på upp till 40%

Man måste se helheten.

En skatt per / passagerare vore bra för Svensk flygindustri (lägre avgifter till Transportstyrelsen). En skatt på 20-50:- kronor är inget problem på redan låga biljettpriser.

Skattebetalare
2015-03-17 00:35:25
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Bra förslag. Sätt vansinnesskatt på jet fuel också och inga trafikflygplan kommer att landa i sossesverige. Det är illa nog som det är.
Stefan L
2015-03-16 21:33:26
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
vi borde ta betalt för alla bilister och deras körkort med minst 1000kr per år i registerhållningsavgift. Sen borde dom få krav att göra en ny uppkörning varje halvår omfattande två till tre dagar med en kostnad på 10000kr per dag, minst. Sen tycker jag att bilister borde betala för alla nya vägar, vägunderhåll mm. Kanske en skatt på i runda slängar 100000kr per person. Nu så känns det lite bättre.....
OK
2015-03-16 19:52:37
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
8 kr litern ! ! !
Brunte
2015-03-16 19:39:03
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
5kr per liter till att börja med! Sverige är i behov av pengar och vi kan inte beskatta lönen mer. Varför skall Svebus betala dieselskatt men Braatens slipper skatt på flygbränsle.?
pf
2014-04-27 21:42:53
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
ICAO er de Forenede nasjoners luftfartsorganisasjon-der er medlemslandene i FN med.

Jeg tror siste innsender tenker på IATA, som er en luftfartsselskapsorganisasjon. Der er nok ikke Norwegians selskaper med.
Exxon Balde
2014-04-27 12:11:05
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Är Norwegian med i ICAO?
Sv Bert i Tvååker
2014-04-27 09:38:03
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Det finns en internationell överenskommelse att ingen skatt skall tas ut på flygbränsle för internationella flygningar ICAO. Ingångna avtal måste man följa.
Bert i Tvååker
2014-04-27 09:27:43
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
1 EURO per liter vore lagom.

Flyg är ingen rättighet. Bränslet ska beskattas!
Linkan
2014-04-22 23:03:54
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Om EU beslutar att ta ut skatt på flygbränsle skulle det höja biljettpriserna men flyget skulle leva vidare. Antalet passagerare skulle inledningsvis minska. Men Sverige kan ej införa skatten ensidigt då blir det problem.

Ett bättre alternativ är att införa en skatt på 25:- för varje avresande passagerare i linjetrafik ( just nu en avgift på ca 6:- som aliancen vill ta bort och i stället höja Transportstyrelsens avgifter). Denna skatt skulle användas för finansiera Transportstyrelsens verksamhet. Ingen avgift för certifikat, lägre avgifter för flygbolag och flygverkstäder i Sverige.
Detta skulle hindra att mycket verksamhet flyttas ut från Sverige.

Men kom ihåg att skatter lär vi oss leva med. Jag var med på den tiden då det inte fanns någon moms. Momsen är ett påslag på 25% (6%,12% finns även för vissa saker). Men det är inga dagliga klagomål angående momsen.
Tjockis
2014-04-22 21:11:30
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Bra om skatterna höjs i Sverige så jagar vi bort de sista företagen, en sak att tänka på är att det inte är lika lätt att locka tillbaks företag som man en gång skrämt bort. Kapitalet hittar alltid en fredad zon i ett eller annat land, däremot hittar ni skatteälskare och tillika företagshatare ej nån inkomstkälla om det saknas företag. Dessutom får er älskade stat ej in några pengar att ge er i bidrag heller. Ni får ha så trevligt på er fest tillsamans med staten, frågan är vad staten har att bjuda på när vi kapitalister har valt en annan fest.
Mer flyg för ökad tillväxt
2014-04-22 19:36:50
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Tyvärr så kommer höjda skatter bara slå ut en redan hårt drabbad flygbranch. Oljepriset är skyhögt och om vi vill jaga bort flyget helt från Sverige så är mer skatter bra JA.
Aviator
2014-04-22 18:15:49
@Linkan
Tack Linkan, bra info!

Första gången du skriver något relevant med substans. Keep it up!

Mvh/Ave
Linkan
2014-04-22 17:16:13
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
@Lars Lundin. Jag kan ej se att kommersiellt flyg betalar någon koldioxidavgift/skatt.

-AVGAS debiteras alltid med koldioxidskatt på 2.50kr/liter & energiskatt på 3.90kr/liter totalt 6.40kr/liter. Kunder som förbrukar AVGAS kommersiellt kan begära att få tillbaka skatten hos Skattemyndigheten i Ludvika-

JET debiteras alltid utan koldioxidskatt och energiskatt. Kunder som förbrukar JET för privat ändamål måste redovisa detta till Skattemyndigheten i Ludvika. Koldioxidskatt på 3.088kr/liter och energiskatt på 2.169kr/liter totalt 5.257kr/liter ska då betalas in för den JET som används för privat ändamål.-CHANNEL PRODUCT FEE tillkommer för både JET och AVGAS på samtliga flygplatser med 0, 00259kr/liter.-AIRPORT SYSTEM FEE för JET tillkommer på Arlanda med 0,01746kr/liter och på Landvetter med 0,01kr/liter.-COMPULSORY STOCK OBLIGATION (CSO) FEE tillkommer för JET på samtliga flygplatser med 0,106kr/liter.
Sv Lars Lundin
2014-04-22 17:08:41
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Alla bilar som kör på disel betalar koldioxidskatt (CO2)!

År 2013 kostade en liter diesel i genomsnitt drygt 13 kronor. Av detta var skattens andel knappt 55 procent. Skatten består av bland annat energi- och koldioxidskatt, samt moms.
Nisses kusins granne
2014-04-22 17:01:21
DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Vore döden för svenskt inrikesflyg. I längden även döden för alla rutter längre än 3h som har Svensk bas.

Men, i sann Socialdemokratisk anda vore det solidariskt.
Lars Lundin
2014-04-21 18:45:16
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Flygbolag betalar CO2 AVGIFT, det gör inga åkerier.
Leffes svågers granne
2014-04-21 18:13:07
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Helt korrekt. 2kr litern är en bra början
Nadja
2014-04-21 09:45:56
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Blir lite snedvridet i Norden. Inrikes skulle drabbas hårt.
Till exempel: MMX-ARN skulle bli mycket dyrare än CPH-ARN.
Riktig pilot
2014-04-20 22:46:18
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Givetvis kommer det fungera till en viss del. Tyvärr så kommer det inte vara bra för miljön eftersom många bolag kommer bära med sig sitt eget bränsle från utlandet till Sverige. Men om Sverige börjar så kommer andra följa efter. Eftersom det inte finns en politiker som inte ser chansen till lite extra skattepengar. Då kommer det funka alldeles utmärkt efter ett par år.
pierre holmgren
2014-04-20 11:37:00
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Udfra miljö hensyn JA, hvem siger Sas skal have 25 mill pass. om året og Norwegian 20,måske 20 og 15 er bedre , det er på lange veje blevet for billigt at flyve , Rom T/R for prisen af et par jeans (Designer hehe).
Problemet er det samme som med Co2 udslippet som EU ville indföre og nu bliver det sådan at de selskaber fra ikke EU slipper, dumt....Let at drage en parralel til de mellemöstlige selskaber og deres billige JET A1, konkurence på skäve vilkår.
Dette er et tveägget svärd.
Masen gnuggar händer
2014-04-20 11:10:57
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Vi kan väl börja med 2kr per liter.
Bengt i Onsala
2014-04-20 10:00:05
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Det blir väldig snedvridning om Sverige gör det ensamt.

Generellt en mycket bra idé?

Bengan
Flyg
2014-04-19 22:47:17
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Jag skjuter dig "pang" ingen bra ide Sverige behöver flyg då vi ligger off. Skall vi bygga dyr järnväg för ett land med knappt 10 miljoner invånaren istället då? Vem betalar?
Jag skulle vilja säga att vi skattebetalare inte skall plöja ner mångmiljardbelopp för att få en fungerande järnväg. Detta snedvrider konkurensen.
Åsa Romson
2014-04-19 20:58:22
SV: DAGS FÖR SKATT PÅ FLYGBRÄNSLE !
Bra förslag.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev