Tråden startades av: Insider  2014-07-01 15:22:48
SAS klarar sig inte 
SAS får en svidande dom av finansanalytiker, som förvånas över att aktien inte sjönk än mer på ännu ett resultat med ”engångsposter” som döljer en förlust på en miljard, trots en rekordhög beläggning.

SAS har för höga omkostnader för att mest ”leka” lågprisflygbolag och förklätt charterflygbolag. Samtidigt är servicenivån för låg för att tilltala affärsresenärer utanför Eurobonus krets och värre, för att locka en partner och köpare.

SAS måste ha fler underleverantörer som flyger billigare åt dem. Precis som alla andra. Den egna kostymen i trafik och flygplan måste krympas för att bolaget ska bli attraktivt för en köpare.

Ingen köper in sig i ett flygbolag som inte har trimmats färdigt. Inte nu längre. Det vet Finnair. Det vet Air Baltic.

SAS verksamhet är för spretig. Imponerande är SAS kundernas lojalitet. Men den är köpt enbart med Eurobonus.

Eurobonus är det lim som håller SAS från att rasa ned i avgrunden och gå i konkurs. Att Skatteverket år efter år går med på att bonus ger skattefria förmåner till resenärer som fått biljetten betald av andra är skrattretande eller värre. Men sanningen är att det är just detta och bara detta, som gör att SAS inte går i konkurs nu. De har köpt lojalitet med mutor.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Anton Bruhn
2015-01-03 03:58:35
SV: SAS klarar sig inte
Finns andra bolag som kan ta över.
J
2014-11-29 18:45:52
SV: SAS klarar sig inte
Svar (s). Det är nog få politiker som öppet skulle deklarera att de gärna vill stödja ett flygbolag med ekonomiska bekymmer. Med största säkerhet vill man ha kvar SAS då det de facto har en viss betydelse för näringslivet att vi har en fungerande infrastruktur.

Men man vill så klart blidka opinionen. Vem vet, om två månader kanske socialdemokraternas tid i regeringsställning är över? Tror inte det har överdrivet stor betydelse för SAS och övriga flygbolag dock.
CFIT
2014-11-28 23:02:40
SV: SAS klarar sig inte
Denna skadeglädje? Folk verkar inte fatta att SAS kamp är en exakt återspegling av deras eget ekonomiska förfall.
Mike
2014-11-28 18:20:36
SV: SAS klarar sig inte
De flesta förstår, bar mer artig istället din tjockskalle!
H.A
2014-11-28 17:35:33
SV: SAS klarar sig inte
@SaneLasse
Be DYngan om en kurs i engelska dina kunskaper är USLA.
(s)
2014-11-28 16:59:22
SV: SAS klarar sig inte

Mikael Damberg har idag klargjort att det är slutsprunget för SAS i riksdagens korridorer för att tigga pengar.

I maj skrev SAS ned sin helårsprognos, men väntade sig fortfarande att resultatet skulle bli positivt för helåret.
I den prognosen finns en brasklapp som säger att varken valutor, oljepris eller andra obehagliga överraskningar får infinna sig innan sista december.
Sane
2014-11-26 23:01:38
SV: SAS klarar sig inte
If they could focus on their own business, instead of their desperate actions to bad mouth Norwegian, they might recover.
Ekonom
2014-11-19 20:47:14
SV: SAS klarar sig inte

sv sv ekonom - du har tydligen inte fantasi nog att skriva med eget nick !

Satsade du stort när SAS bildades VAR du en gång i tiden rik, men du har lik förbannat blivit av med nästan 90 % till dags dato !!!
Sv Ekonom
2014-11-19 20:33:55
SV: SAS klarar sig inte
Skall vi ta med stenåldern som en del vill så är vinsten på SAS aktien mycket stor. Räkna att du satsade pengar när SAS bildades.

Med all de goda åren blir det ett hyfsat plus.
Ekonom
2014-11-19 20:05:47
SV: SAS klarar sig inte


Bäste aktieägare SAS !

En historisk tillbakablick på SAS börsutveckling

Senaste året - minus 27,78 %

Senaste 5 åren - minus 79,38 %

Senaste 10 åren - minus 89,39 %

Satsade du en tusenlapp 2004 har du knappt kvar till en hyfsad dagens lunch !
Linkan
2014-11-18 11:18:32
SV: SAS klarar sig inte
Utdelningen på preferensaktierna kommer varje kvartal. Hur stor utdelning ger DY´s aktier i år?
ASa
2014-11-17 21:37:17
SV: SAS klarar sig inte
Nej, slutet kommer nu
Aktieägare SAS
2014-11-17 09:07:59
SV: SAS klarar sig inte
Jag ligger +37% just nu så jag som ägare är nöjd
0
2014-11-17 07:00:44
SV: SAS klarar sig inte
sas fixar det . men alla nya maskiner o renoveringar kommer kosta så det smakar
så slimma slimma
JB
2014-11-17 02:43:28
SV: SAS klarar sig inte
Vilken framtid? SAS har inga
Haha
2014-11-13 00:12:27
SV: SAS klarar sig inte
Måtte pref aktien gå bättre, annars blir det jobbigt att bokföra i framtiden..;
Sv Insider
2014-11-12 16:28:43
SV: SAS klarar sig inte
Läs och begrunda:

"Det är alltså inte tillåtet att klassificera ett finansiellt instrument (t ex preferensaktier) som enligt ÅRL utgör eget kapital som en skuld"

IAS 32 Finansiella instrument: Klassificering

Klassificering av ett finansiellt instrument såsom skuld respektive eget
kapital i enlighet med IAS 32 ska tillämpas, såvida inte detta står i strid
med gällande lag, i vilket fall ett avsteg ska göras med beaktande av den ekonomiska innebörden. Det är alltså inte tillåtet att klassificera ett finansiellt instrument (t ex preferensaktier) som enligt ÅRL utgör eget kapital som en skuld under åberopande av att det finansiella instrumentet uppfyller definitionen av en skuld enligt IAS 32.



Insider
2014-11-12 13:12:51
SV: SAS klarar sig inte

Hur prefaktier bokförs är lite av en hybrid och hamnar i kategorin Finansiering med instrument i gränslandet mellan eget och främmande kapital.

Juridiskt uttryckt i redovisningsrättslig klassificering i enlighet med god redovisningssed -
Prefaktier med villkor som förpliktigar emittenten ( SAS ) att lösa in aktierna till ett fastställt eller fastställbart belopp vid en fastställd eller fastställbar tidpunkt bokförs som skuld.

Redovisning ÄR krånglig...

Notera även att för SAS del vet ingen vad kursen blir vid inlösen 2018 eller ens om det blir någon utdelning då denna baseras på att bolaget vid tidpunkten ska uppvisa vinst.

SAS eget pressmeddelande kring prefaktier och villkor för inlösen 2018:


För att inlösen av preferensaktier ska vara möjligt krävs att det i bolaget finns fritt eget kapital till den del utbetalning av lösenbeloppet överstiger aktiernas kvotvärde.


Underförstått - bolaget ska uppvisa vinst och konkurrensen lär knappast ha avtagit 2018.
Sv Insider
2014-11-11 22:44:02
SV: SAS klarar sig inte
Fel, preferensaktier är bokföringstekniskt inte en skuld.

Det är aktier och skall därför räknas in i aktiekapitalet.

Lövet
2014-11-11 22:18:02
SV: SAS klarar sig inte
Det där är bara käbbel.
Insider
2014-11-11 21:25:12
SV: SAS klarar sig inte


SAS är värt knappt 4 miljarder kr på börsen vid börskurs 11-12 kr per stamaktie.
För det får man ett flygbolag med intäkter på 35-40 miljarder kr per år med en fallande trend - ett resultat som innebär förlust under senaste 12 mån exkl engångsposter och exkl sålda norska dotterbolaget Wideröe.

På plussidan - låg nettoskuldsättning på papperet.

Nettoskulden uppgick till 1,5 miljarder kr per slutet av apr 2014 (finansiella räntebärande skulder minus finansiella räntebärande tillgångar).

Som jämförelse ligger SAS börsvärde i knappt 4 miljarder kr vid börskurs 11,5 kr.

Dvs utifrån det blir nettoskulden 41% av börsvärdet.


Beaktar man istället "verkligt värde" på skulderna (marknadsvärde på börsnoterade obligationer?), blir nettoskulden 1,1 miljarder kr motsvarande 28% av börsvärdet.
Om man även inkluderar övriga (ej finansiella) räntebärande tillgångar på 4-5 miljarder kr, blir det en total räntebärande nettofordran ("nettokassa") på 3 miljarder kr (motsvarande +90% av börsvärdet).

Dock frågetecken för vad dessa ej finansiella räntebärande tillgångar utgörs av och om de kan betraktas som avyttringsbar "kassa". Försiktigt räknat bör de nog ej betraktas som det.

Dessutom utestående preferensaktier med ett börsvärde på knappt 3 miljarder kr, vilket kan betraktas som räntebärande skuld.

Utgångspunkten är väl därför att betrakta SAS skuldsättning enl följande:

"vanlig" nettoskuld 1,55 miljarder kr
börsvärde på utestående preferensaktier 2,75 miljarder kr

Summa total nettoskuld 4,3 miljarder kr (= 114% av stamaktie-börsvärdet 3,8 miljarder kr vid stamaktie-börskurs 11,50 kr).

Dvs kan anses vara en mycket hög skuldsättning för ett konjunkturkänsligt bolag som SAS.
CB
2014-11-11 17:24:22
@Jonas
9 miljarder i finansiell beredskap. Du kan skriva vad du vill! :-)
Jonas
2014-11-11 16:46:54
SV: SAS klarar sig inte
Kassan snart tom.....
Sv GM
2014-11-09 20:52:19
SV: SAS klarar sig inte
Alla stora bolag har bonus system. Det är inte konstigt.

Jag kan tanka firmabilen och få bonusen. Tankar bilen med mitt eget kort och skriver en reseräkning till arbetsgivaren. Har ett kvitto på mitt utlägga. Att jag sedan får bonus vet inte arbetsgivaren.

När det gäller biljetter där arbetsgivare betalar skall du ha tillåtelse från arbetsgivaren att nyttja poängen.

Som egen företagare så nyttjar jag poängen att flyga billigt i tjänsten emellanåt.

De flesta ringer också privatsamtal från företagsmobilen (en förmån).
GM
2014-11-09 20:37:17
SV: SAS klarar sig inte
Insider skriver og treffer "mitt i prick" (gjentas her da noen ikke kan ha lest det)

"Eurobonus är det lim som håller SAS från att rasa ned i avgrunden och gå i konkurs. Att Skatteverket år efter år går med på att bonus ger skattefria förmåner till resenärer som fått biljetten betald av andra är skrattretande eller värre. Men sanningen är att det är just detta och bara detta, som gör att SAS inte går i konkurs nu. De har köpt lojalitet med mutor".

Om firmakort for å tanke bensin? Her kan ikke dumme nordmenn bruke dette til å tanke opp sin privatbil, dette kommer arbeidsgiver til gode direkte. Når skatteverket forsøkte å få ut opplysninger om Eurobonus til privatreiser ble det stoppet av domstol (Etter protest fra "gissa hvem")
Johan
2014-11-09 19:40:57
SV: SAS klarar sig inte
I dont think SAS ever will return to profit
Hij
2014-11-01 20:18:23
SV: SAS klarar sig inte
Det lönar sig att göra som SAS?! Haha! -14 miljarder på sex år, har du missat det? Det är, kan jag informera dig om, INTE lönsamt.
NOTMaxPax
2014-11-01 12:20:43
SV: SAS klarar sig inte
Mycket bra analys.
@GM
2014-10-27 08:01:12
Vissa norrmäns "bonusproblem".
Norrmännen tankar bilen, bor på hotell och handlar mat och får bonus. Den enda anledningen till att de här dumpatriotiska norrmännen har ont av bonus på flygresor, är att deras förlusflygbolag Norwegian inte är så framgångsrika med det. Deras "rewards" är ett skitprogram, där man inte ens kan efterregistrera resor.

Lufthansa, KLM/Air France, BA, SAS, ja alla andra bolag har bättre program.

Dumma svenskar, dumma amerikanska politiker, dumma fackföreningar, dumma bonusprogram.

Heja Norge!
GM
2014-10-27 00:13:37
@pierre
Vi har flere "myndigheter" i Norge (muligens har dere bare en i Danmark for det jeg vet ?). Noen mener bonusordninger (som Eurobonus) er organisert "smøring" og nær opptil korrupsjon. Hvorfor bruker 90% av norske oljearbeidere SAS? Jo, de får sine feriereiser med familien betalt av arbeidsgiver via Eurobonus. Skatteverket liker ikke dette. Forbrukerrådet heller ikke... Noen må betale reisen uansett? Er disse reisene gratis etter din oppfatning? Skal stat og arbeidsgiver betale din feriereise via Eurobonus? Noen synes det er fint, og bruker da SAS. Skatteverket synes noe annet...
Forbrukerrådet har, som du sikkert "gillar", flere ganger påpekt forhold ved Norwegian... Noen klarer å ha flere tanker i hodet samtidig, i motsetning til deg Pierre...

Når det gjelder Norge Innenriks så er dette SAS største marked og det viktigste. Det sier SAS offisielt, så det er liten vits i å bestride?
EBG
2014-10-26 23:37:39
SV: SAS klarar sig fint!
Om man reser ofta i jobbet och privat, är SAS det självklara valet. Inte något lågservicebolag som låter passagerarna övernatta på någon flygplats. En Norwegian-affärsmodell som går ut på att snåla på precis allt, är inget att stå efter.

Det lönar sig att ta väl hand om passagerarna, följa ARNs rekommendationer osv. SAS gör det.
pierre holmgren
2014-10-26 22:12:48
SV: SAS klarar sig inte
@svar GM , du er jo helt ude i hampen , SAS indrömmer absolut ingenting og har heller ikke fået noget forärende , tvärtimod har de politikkere du omtaler sörget for at SAS ikke har kunne give Euro Bonus points på norsk indenrigs i mange år ,för en domstol ändrede dette ,for netop at beskytte norwegian samtidig som man også har udstyret norwegian med en dispensation for at kunne bruge udenlandsk arbejdskraft. Ser det som en fräkhed at du ikke er bedre oplyst.
Sane
2014-10-26 21:19:22
SV: SAS klarar sig inte
The only thing this airline is good at, is whining against Norwegian
GM
2014-10-26 18:04:09
SV: SAS klarar sig inte
Hvilken ukunnskap mange har om SAS / SAS Norge! SAS har vært privilegert i decennier av norske politikere og hatt tilnærmet monopol. Så prater man om "heliga" Norwegian? Norwegian har oppstått nettopp som en reaksjon på denne utrolige for-fordelingen av SAS og kjempet en kamp mot "sosialdemokratiske SAS". Politikerne "gillar" sine Eurobonus og frie reiser.... I decennier har store overskudd fra SAS Norge blitt overført til SAS Sverige og SAS Danmark som har hatt store problemer med lønnsomheten. SAS innrømmer dette, og er oppriktige mht dette! Norge Innenriks er "guld" for SAS . Utrolig ukunnskap og frekkhet fra en del innsendere her!
En som vet!
2014-10-26 16:33:25
SV: SAS klarar sig inte
Det finns många köpare till 50% i SAS! Etihad, Emirates, Qatar mm. som vill köpa de 3 staternas aktier, men bromsas av nationella intressen. Danskarnas oro för Kastrup, Norrmännen är rädda för tuff konkurrens för sitt "heliga" Norwegian, svenskarna vet inte vad dom vill!!
pierre holmgren
2014-10-26 14:04:55
SV: SAS klarar sig inte
Siger bare dette , SAS får overskud i år , Norwegian får underskud. Enkelt Wattson.
Rävsax
2014-10-25 21:38:48
SV: SAS klarar sig inte


SAS pressas hårdare i en allt tuffare flygbransch
Danmark och Norge är beredda att sälja SAS och MP´s inställning till flyget vet ju alla, men frågan är vad (s) vill göra. eller mer korrekt- kan göra.
Det hjälper ju föga att ägarna är överens om försäljning när köparna uteblir.

Senaste utspelet var att 300 tjänster ska bort. En sådan fjuttig åtgärd lär inte ens synas i resultatet.

SAS kan inte i länge till leva bara på hoppet utan något radikalt måste hända.

Rapporten i december har ingen några förväntningar på.
Jonna
2014-10-25 21:00:35
SV: SAS klarar sig inte
SAS har gått ur tiden...
Leif Boström
2014-10-25 07:37:44
SV: SAS klarar sig inte
Lasse,

Går SAS under så kommer någon annan konkurrent. Bättre att ha en inkompetent konkurrent än en kompetent. Be careful what you wish for. . . .

Leffe (ej SAS TROLL )
Sane
2014-10-25 01:16:48
SV: SAS klarar sig inte
Unfortunately for SAS, you're probably right. No future.
pierre holmgren
2014-10-10 20:18:30
SV: SAS klarar sig inte
Jeg er dum dansk
Jonna
2014-10-10 18:25:29
SV: SAS klarar sig inte
Tyvaerr foer SAS, jag bryr mig inte
?
2014-10-10 11:31:45
SV: SAS klarar sig inte

Roligt för Eniro och dess aktieägare och det återstår att se hur länge den positiva utvecklingen håller i sig. Det har ju inte hänt någonting positivt med själva bolaget !

Det finns för övrigt en väsentlig skillnad mellan SAS och Eniro.
I Eniros fall kräver banken återbetalning på lån till följd av skakig utveckling.
SAS har också en skakig utveckling,, men SEB och SAS kan du sätta likhetstecken mellan !

Eniro å andra sidan spekuleras det nu i om riskkapitalbolaget Triton försöker kuppa sig in i bolaget.
SAS har till sin fördel inga riskkapitalbolag tack vare att Wallenberg med SEB i spetsen står som garant.
Möjligen kan man säga att svenska folket via statens inblandning räknas som ofrivilliga riskkapitalister !
pierre holmgren
2014-10-10 11:07:39
SV: SAS klarar sig inte
@svar ? , jeg ser gerne på Eniro idag ,OP og mere OP , dum sammenligning.
Folk med prefference aktier har fået 8% i afkast af investeret belöb , og det bliver de ved med at få. Indlösen ,muligheder og faldgruber , det tager vi til den tid.
Gustaf
2014-10-10 04:07:39
SV: SAS klarar sig inte
Inga bolag med galna anställda vill klara sig!
?
2014-10-09 22:10:45
SV: SAS klarar sig inte

Pierre - Vad är det för 8 % avkastning du pratar om ? Hoppas inte det syftar till preferensaktierna för då får du nog läsa på lite bättre.
Fortsätter SAS negativa spiral kan ingen förvänta sig någon avkastning alls på sina prefaktier.
Det finns ett avkastningstak på SAS prefaktier. I klartext betyder detta att SAS satt ett inlösenpris till 2017, vilket är den tidpunkt aktierna löses in.
Notera då följande:
SAS får vid inlösen då RÄTTEN men inte SKYLDIGHETEN att köpa tillbaka aktierna till ett bestämt pris.
I och med detta blir det en begränsad kurspotential och vill det sig riktigt illa blir den satt till noll.
Prefaktier är inte bara av godo.
Titta bara på Eniro, som någon skrev.
hö-lass e
2014-10-09 21:14:40
SV: SAS klarar sig inte
Finns ikke mye av detta bolage kver.

Stakkars tax-payer....
pierre holmgren
2014-10-09 18:50:45
SV: SAS klarar sig inte
Preff. aktien ned 0.37% Ja det var sörme slemt på en dag hvor alt faldt ligesom det er faldet hele ugen , årets opgang på mere end 10% er borte så faldet i Sas preff. aktie den seneste tid er vel ikke så märkligt når alt skal ned
Men korrekt den er nede med ca. 25% siden intro , men man får stadig sine 8% hver tredie måned.
Lars-Johan J
2014-10-09 17:30:04
SV: SAS klarar sig inte
Investerare blir orolig när de ser att relativt stora bolag som Eniro, som även de har preferensaktier, håller på att gå i konkurs när bankerna vill dra in lånen.

Det finns en klar parallell till SAS som också brottas med stora ekonomiska problem och var konkurshotade för bara 2 år sedan. När bankerna ville dra in lånen. Även SAS försöker numera att finansera sig via preferensaktier. Då blir investerare varse om riskerna med preferensaktier, därav raset idag.
TT
2014-10-09 16:59:22
SV: SAS klarar sig inte

Panik på gång ?
Prefaktien dyker från 409 till 387, en total dipp på närmare 30 % sedan introduktion.
Vega
2014-08-22 02:34:50
SV: SAS klarar sig inte
When is The internal trial in SAS coming up?
pierre holmgren
2014-08-21 07:05:32
SV: SAS klarar sig inte
@svar BA , I er på reträten og taber markedsandele i hel skandinavien , tillykke med de nye uniformer btw :)
BA
2014-08-21 06:48:00
SV: SAS klarar sig inte
Inga problem, vi på oneworld tar över trafiken.
Vega
2014-08-21 01:44:38
SV: SAS klarar sig inte
.....and crazy employees,now pilots are suing their own company.....
TT
2014-08-18 21:10:28
SV: SAS klarar sig inte

SAS piloterna stämmer nu SAS därför att man anser turordningen åtsidosatts och räknar med att AD tar upp ärendet inom ett år....vilket kan bli något helt annat om SAS vill krångla.

SAS aktien nu på årslägsta och prefaktien studsade under 400. Marknaden är inte lika optimistiska som P Holmgren !
pierre holmgren
2014-08-18 00:02:34
SV: SAS klarar sig inte
@svar JT , lots of hope , new routes , new planes ,fantastic consumer confidence and young and pretty stewardesses with great smiles , attitude , humor and and the right
perception of service and YES i'm proud of my fellow colleagues.
JT
2014-08-17 21:01:39
SV: SAS klarar sig inte
No hope, old airline, old solutions, old staff......
TT
2014-08-15 11:38:03
SV: SAS klarar sig inte
Ser ikke bra ut for SAS.
pf
2014-08-05 22:36:30
SV: SAS klarar sig inte
SAS, der hvor det er pax finns det et marked. Vil ingen fly på en bestemt strekning kan den settes ut på upphandling.
SAS kan og vil bli erstattet skulle det evnt gå ut av business. Ta også med at flyplasser vil bli desperate etter trafikk, slik at nye evnt operatører kan få helt andre vilkår enn det SAS har i dag, jfr t.e. irsk LCC
E
2014-08-05 19:06:29
Sveriges BNP
Antar att Du inte är ekonom om Du tror att mer än 50% av BNP kommer från norrland....

Hittade en rapport från 2006.

http://www-sekon.slu.se/~gbost/nek4/dok/Runar2.pdf

Du kan då konstatera att Norrlands har en BRP på 260 miljarder kronor att jämföras med Sverige som helhet på ca 3000 miljarder.

Ganska långt från 50 %, snarare under 10 %.

Men, mer intressant, detta på en yta som upptar 58% av landet.

Sv E
2014-08-05 10:38:00
SAS klarar sig fint!
Miljonen norr om Dalälven står för mer än 50% av Sveriges BNP!
SAS
2014-08-05 10:37:52
SV: SAS klarar sig inte
@E: BA, LH, etc flyger t.ex inte ARN-OSL flera ggr per dag eller ARN-KRN, etc. Det gör SAS och därför är ett Skandinavien utan SAS dödsstöten för svenskt näringsliv.
E
2014-08-05 10:14:59
@SAS
Allternativet till SAS är givetvis inte low cost carriers utan att de stora bolagen som LH, BA etc ökar sin trafik på Sverige.

För mig är det ointressant om jag måste byta flyg i Köpenhamn eller på någon annan hub på kontinenten.

Snarare så att jag föredrar tex LH då de har ett större nätverk.

Förlorarna blir sannorlikt mindre städer i norr men den elaka sanningen är ju att det bara bor ca 1 miljon norr om Dalälven, knappast nog att supporta ett flygbolag.

I sådanafall kommer nog istället codeshare komma in från regionalabolag som matar till Arlanda som matar till Frankfurt.

pierre holmgren
2014-08-05 10:13:49
SV: SAS klarar sig inte
@ svar SAS , Tak for stötten og et sagligt indläg men venligst forklar mig hvad du mener med "moderne" kontrakter ?Inden du svarer lad mig så sige at vi har 20% vikarer i Sas.
SAS
2014-08-05 09:19:05
SV: SAS klarar sig inte
Sett ur ett marknadsperspektiv behövs SAS. Sett ur ett skandinaviskt samhällelligt perspektiv behövs SAS. I Skandinavien behöver vi SAS och jag flyger med bolaget så mycket jag kan för att just SAS ska kunna överleva. Dock, är jag övertygad om att SAS måste få ner kostnaderna mer och då kanske det krävs att återanställa all personal på nya "moderna" kontrakt och samtidigt expandera och öka intjäningen. Som det är nu räcker inte SAS linjenät alls och vi i Stockholm (företagi Stockholm) önskar naturligtvis ett SAS som ökar, men samtidigt är vi tacksamma för att SAS tar ett ansvar i Skandinavien och flyger nästan överallt och inte bara till vissa platser med få avgångar. Försvinner SAS tror jag att flera svenska, norska och danska företag kan få bekymmer att behålla sina huvudkontor i Skandinavien, då low-cost-carriers inte är ett alternativ för oss. Få avgångar, inga bra connections och flyger på många populära semesterorter och glömmer "business-orterna". Däremot vore det bra för SAS att stå på egna ben, utan att staternas ägande och att genomföra ändringar på personalsidan - omkostningssidan - och sedan öka intjäningen och flyga mer interkontinentalt. Det behöver inte vara från Stockholm - även om det vore bra - utan att ha t.ex. en hub a la CPH är också ok. SAS behövs!
pierre holmgren
2014-08-05 00:43:43
SV: SAS klarar sig inte
@svar Jonny , let our latest remarks speak for themselves , yours is once again just an empty shell of notthing claiming we have Saab and ATR´s , so wrong again.
They are operating to some extent with SK prefix but not by us. My comment is one that I think you should read once again since it seems like you missed a lot or maybe you just closed your eyes and wished all was just a bad nightmare?
Jonny
2014-08-04 23:48:43
SV: SAS klarar sig inte
Unfortunately, you're wrong, aging, diversified fleet, airbuses, Boeings, SAAB, ATR's , all over the place, average age 12 years......doomed, sorry to say.
pierre holmgren
2014-08-04 22:06:20
SV: SAS klarar sig inte
@svar jonny , imcompetent remark from you , ageing fleet ? in 3 years time our fleet is totally renewed with new A320 Neo , B737 and A330 Ench and the A 350 yet to come a year later in 2018. Our organisation have cut down to next to notthing except for Stockholm where 300 white collars will be laid off this year. Average age of both pilots and cabin crew is stalling meaning cheaper salaries overall and the unions knows that the last thing we need is a strike wich you will never see again from cabin or pilots.
So you better concentrate on your own company , where problems are comprehensive,instead of an amateur analysis of our situation, you are facing numerous problems and have a moutain to climb let me just mention a few, falling consumer confidence results in hate campaigns on the internet like #neverflynorwegian ,falling confidence in the finacial market leading to lower guidance for the stock wich has fallen to a 52 weeks low, technical problems with the B 787, lawsuits pouring in like a tsunami ,no american permit to fly the Irish AOC into the states , falling yield to a level where the company is loosing money even in Q3 and also your own Norwegian unions that will fight hard next time to stay employed in Norwegian and not accepting to be transferred to maybe Proffice.
I just say Good Luck!!!
Jonny
2014-08-04 21:27:14
SV: SAS klarar sig inte
Looking at the business today, it's unlikely that SAS sill exist in a 3 years time. Aging fleet, inefficient organzation spread in 3 countries, and militant unions are a lethal combination.
pierre holmgren
2014-08-04 02:03:42
SV: SAS klarar sig inte
@svar Lasse , blah blah blah , pröv med noget nyt , selv er jeg lige ankommet til SFO på tid og med fuldt hus af tilfredse passagerer , hvordan gik det lige med Oakland fra ARN ?
Lasse
2014-08-03 02:27:15
SV: SAS klarar sig inte
Nei, når man har ansatte som bruker all sin tid på å skrike mot Norwegian, så vil ikke SAS klare seg. Har de ingen internkurs/motivasjonskurs i det bolaget? Eller går alt ut på å fokusere på Norwegian. Det vil bli en trist sorti for SAS.
Fokus
2014-08-02 00:52:27
SV: SAS klarar sig inte
Hmmmmm, q2, katastrof??
pierre holmgren
2014-07-21 06:17:04
SV: SAS klarar sig inte
@svar Danny boy , det behöver du ikke tänke på , katastofe derimod er det rigtige ord at bruge om Norwegians seneste bedrifter med sure passsagerer i et omfang så politiet må tilkaldes , se det er en katastrofe samt opvisning i manglende service.
Danny
2014-07-21 05:15:40
SV: SAS klarar sig inte
Hmmmm, hur blir q2 foer SAS? Katastrof?
Gunnar
2014-07-19 18:45:51
SV: SAS klarar sig inte
Gillar inte SAS
Lasse
2014-07-19 18:13:31
SV: SAS klarar sig inte
@SASTroll, , som fokus sier, kan du fokusere på SAS i denne tråden, så får du gnaelle på Norwegian i andre!
Fokus
2014-07-19 18:06:52
SV: SAS klarar sig inte

Fokusera på SAS !
Norwegian diskuteras i andra trådar.
sv Lasse
2014-07-19 13:58:42
SV: SAS klarar sig inte
Så, lilla Lasse har vaknat. Är det tungt, vad är din kommentar till Norwegians senaste resultat?
Politiker
2014-07-19 11:03:18
SV: SAS klarar sig inte
Undrar om SAS skiter på sig inför valet. Mycket av deras framtid står på spel... Snart är sedelpressarna long gone...
Outsider
2014-07-19 10:58:54
SV: SAS klarar sig inte
SAS e yesterdays news
Lasse
2014-07-19 03:52:32
SV: SAS klarar sig inte
Ha ha, CB/SAS møssa, klarer aldri å holde seg unna noe som handler om Norwegian. Helt hysteriskt!
Nja
2014-07-19 02:49:59
SV: SAS klarar sig inte
Får se om miljöpartiet vinner valet...
Gene
2014-07-19 00:16:40
SV: SAS klarar sig inte
Ähh... Mars 2015 löper Svenska Statens Kreditgarantier ut... Resten kan ni räkna ut själva... Denna gång drar dom repet!! Se till att vara på rätt sida...
@CB
2014-07-11 18:42:10
SV: SAS klarar sig inte
Detta är en SAS tråd och vill du kommentera andra bolag så gör det i annan tråd !
CB
2014-07-11 16:06:07
Lasse bryter samman?
När kommer chocksiffrorna för Norwegian. Var det den 17e?
@DC-10
2014-07-11 03:09:04
SV: SAS klarar sig inte
Japp!
pajkastning hög nivå!

men tror inte att det hjälper SAS I detta fall!
DC-10
2014-07-10 23:26:08
SV: SAS klarar sig inte
Detta forum var ok, innan Lasse, pf och pierre holmgren började med sin sjuka inlägg.
pf
2014-07-10 22:08:47
SV: SAS klarar sig inte
Lasse, forsøk å dempe deg ned.
Du minner meg mest om en hund som springer etter biler som kjører forbi, og når du endelig får tak i en støtfanger, så vet du jo ikke hva du skal gjøre videre....
Lasse
2014-07-10 21:56:08
SV: SAS klarar sig inte
Pierre, kan du lese? Jeg har aldri vært bort i noe så sykt som dette forumet. Det har åpenhet i alle år vært et SAS forum. Det som er sjokkerende, er at alle beskylder Norwegian, fordi det går dårlig med eget bolag. Maken til fullstendig vanvittige innllegg skal man lete lenge etter!
pierre holmgren
2014-07-10 18:18:20
SV: SAS klarar sig inte
@svar Lasse , er det dine gne undersögelser eller hvad ? for der er INGEN undersögelser igang for eller imod Sas. Derimod kan det godt blive svedigt for Norwegian grundet deres tilsvidere ansättelser via forskellige vikar bureauer , ikke at präcis dette er ulovligt men det vil genere deres bundlinje hvis de og andre bliver tvunget til mere permanente anssättelser i selve selskabet , og det er den vej vinden bläser.
pf
2014-07-10 15:15:24
SV: SAS klarar sig inte
Passagerare, v.g. slutt å si at man ljuger fordi man ytrer en annen mening enn det man selv har.

V.g. se også tidligere innlegg hvor jeg tar opp dette med EU-kommisjonen.

Og en ting til, v.g. slutt å sette alle som eventuelt ikke mener samme som deg i en gruppe, individuelle meninger finnes......
Lasse
2014-07-10 14:17:19
SV: SAS klarar sig inte
Det er on going undersøkelser av SAS hele tiden. SAS er bolaget som ikke følger lover og regler, og ikke SAS-trollenes påstand om at det er Norwegian, slutt med tjatet, så skal jeg slutte å nevne fakta!
pierre holmgren
2014-07-10 14:13:58
SV: SAS klarar sig inte
@svar lasse , nu må det slutte, dette med at nävne såååå gamle sager som er helt irrelevante for dagens debat , Sas er jo ikke et levende menneske med samme hjerne og hjerte som dengang , det er et nyt hjerte og ny hjerne i forhold til dengang og derfor at hive disse gamle sager frem er ligesom dengang din kone var utro og lovede aldrig at göre det mere , ja så hiver du den ene gang frem hver gang i er uvenner om noget andet på trods af hun aldrig trådte ved siden af igen , ikke märkligt hun ville skilles til sidst.
Lasse
2014-07-10 13:30:35
SV: SAS klarar sig inte
De gjorde ikke det, men på beskjed fra den svenske, udugelige SAS ledelsen, som blant annet det verdensomspennende ulovlige prissamarbeidet innen fraktsektoren.
Passagerare.
2014-07-10 12:40:38
Förtal av konkurrent!
SAS har alltså inte fått statsstöd eller subsidier. Kreditfaciliteterna var på marknadsmässiga vilkor och utnyttjades dessutom inte.

Att någon ljuger eller snackar skit brukar inte hålla i längden. Lögner brukar nämligen avslöjas Kjos, pf, Lasse m fl. Vad ljuger Kjos mera om?
pf
2014-07-10 11:06:48
SV: SAS klarar sig inte
Pierre, jeg var en av de som trodde EU-kommisjonen ville komme til et annet resultat. Nå må vi bare ta beslutningen til etterretning.

En annen skriver om stenging av CPH-BKK v.v. og at et annet skal inn på ruten. Slik fungerer konkurranse, og v.g. bemerk at det er andre aktører tilgjengelige, både non-stop og via andre punkter.
Eric
2014-07-10 10:03:16
SV: SAS klarar sig inte
SAS, closing down to Bangkok, Norwegian starts new route to Bangkok.....it says it all!
pierre holmgren
2014-07-10 09:59:59
SV: SAS klarar sig inte
@svar pf , tror ikke der var ret mange der var nervöse for udfaldet af denne sag andre end dem der önsker Sas konkurs og havde håbet på et bedre udfald.
Lad mig lige nävne at den stillede kreditfacillitet aldrig blev udnyttet til noget som helst.
pf
2014-07-10 08:42:48
SV: SAS klarar sig inte
EU-kommisjonen har nå uttalt seg.

De ser ikke noe feil på den statsstøtte som ble gitt ifm november 2012. Støtten er som kjent en garanti som lå i bunnen for de andre tiltak som reddet SAS den gangen. Blandt senere tiltak har SAS hentet inn kapital i form av preferanseaksjer.

Vi må nok bare "innse" at SAS flyr rundt sammens med oss en bra tid til.

Danny
2014-07-09 23:05:00
SV: SAS klarar sig inte
@elektrikeren, short cut i huvudet?
EBG
2014-07-08 20:13:06
Eurobonus är bäst!
"Insidern", du verkar ha missat att de flesta flygbolag, hotell, bensinbolag mm, har bonusprogram. Lim eller muta för alla bolag då?

Eller är det det bara det bästa bonusprogrammet du har ont av?

35 miljoner passagerare har fel tycker du.

Insidern, du är en outsider. Patetiskt.
Elektrikern
2014-07-08 19:49:50
Ett gäng tragiska dårar på det här forumet.
Vad är detta för forum. Ett gäng haverister som hatar i kapp. Skärp till er och gör något vettigt istället för att skriva påhittat skit på det här forumet. Ni är ju inte riktigt kloka!

Bara rubriken på den här tråden är helt sjuk.

Lasse, pf och allt vad ni kallar er. Visa lite respekt för andra människor. Som om ni kan få konkurrentbolaget till att gå dåligt genom att skriva dynga här!!!!

Jag har flugit med Norwegian, det var ok. Senaste resan var med SAS till riktigt bra pris. Ja, jag är en normal flygpassagerare.
Jacob
2014-07-08 19:38:25
SV: SAS klarar sig inte
Ser inte bra ut, med tanke på aktiekursen.
http://www.di.se/artiklar/2014/7/8/varldens-sakraste-flygbolag/
Lasse
2014-07-08 14:24:00
SV: SAS klarar sig inte
Vent og se, SAS yield synker mer....og de har langt høyere kostnader, blandt annet for å betale de girige SAS gubbene som Gustafson og co
CB
2014-07-08 14:15:30
SV: SAS klarar sig bättre än Norwegian.
Norwegian yield minus 14%, Rask minus 11%.

Så mycket sjunker inte kostnaderna, varför Norwegian pressas och är på väg mot förlust.

Q2 resultatet kommer snart.
Lasse
2014-07-08 14:12:15
SV: SAS klarar sig inte
Stadig lavere yield
Kalle
2014-07-08 14:11:11
SV: SAS klarar sig bättre än Norwegian
Mer fyllda flygmaskiner.

http://www.standby.dk/rekordbelaegning-hos-sas/
Danny
2014-07-08 13:28:00
SV: SAS klarar sig inte
Finns dom fortfarande??
SAS
2014-07-07 22:13:17
SV: SAS klarar sig inte
Inte oväntat fortsätter passagerarna att strömma till med 12 % ökning ( Norwegian +21 %)
Glädjen är dock kortvarig för båda bolagen eftersom man inte tjänar några pengar.
Flygbolag från Mellanöstern fortsätter sin expansion i Europa och lägger i första hand beslag på de lukrativa affärsresenärerna till Asien.
Några glädjeskutt lär det inte bli när delårsrapporten för SAS släpps !
Sjökapten
2014-07-03 18:29:38
SV: SAS klarar sig inte
"Alla biljetter ombord är inte lågpris utan endast ett mindre antal.
Mycket klok prissättning."'

Skoj att Du är nöjd, problemet är väll dock att ingen ägare skulle vara det.

Prissättningen är ju inte så bra att bolaget klarar av att leverera ett resultat som gör att de långsiktigt kommer att överleva
Sv Iteration
2014-07-03 10:47:43
SV: SAS klarar sig inte
Flyger med SAS och är mycket nöjd.

SAS har ett antal mycket attraktiva biljetter till lågt pris.

Men affärsresenärerna betalar för att flyga på Plus eller Business biljetter till normala priser. SAS Business ARN-EWR t/r kostar ca 32.000:-

Alla biljetter ombord är inte lågpris utan endast ett mindre antal.
Mycket klok prissättning.
pierre holmgren
2014-07-03 10:45:55
SV: SAS klarar sig inte
@svar Iteration , jammen du har jo helt ret i alt hvad du skriver , BORTSET fra at jeg om nogen udemärket kender de ökonomiske problemer i Sas men hvad skal jeg sige til det andet end de er anerkendte af alle ,mig inklusiv, svärt at undgå at se og forstå dem , også for mig. Outsourcing ?? Tjaa hvem ved , men jeg har min mening om hvad der sker på den front og har kommenteret dette mange gange men lösninger er der nok af hvis Sas bare får lov ,lösninger som også er fine nok for de ansatte men dårlige for de nordiske skatteväsener.
Trollstempel ?? Det kan jeg leve med, kald mig hvad I vil.
Iteration
2014-07-03 10:10:24
SV: SAS klarar sig inte
Pierre ! Du upprepar samma sak om och om igen hur många passagerare ni har och hur nöjda dom är och SAS har onekligen fått fler passagerare.

Vad du däremot INTE tycks vilja förstå eller ens acceptera är att SAS trots denna ökade tillströmning av pax ändå inte tjänar pengar !

SAS har precis med våld och hot gentemot personalen genomfört besparingar i bl a 4XNG men förlorar ändå 1 miljard !!! för årets första 4 månader.

Dina nöjda kundindex är inte värt något så länge SAS inte tar problemen i bolaget på allvar.
Tro fan att pax är nöjda idag när en flygresa till Spanien kostar mindre än taxiresan ifrån Arlanda, men, nota bene, är det bara Ryanair som tjänar pengar.

Att sälja ut SAS är enda vägen men då måste det vara ordning i bolagets finanser, så hur tror du man klär bruden ?
Outsourcing av personal är ett av det värsta hoten personal alla kategorier kan mötas av, men den vägen tvingas även SAS att vandra.

Argumentera gärna Pierre, men var då mer nyanserad innan du får total trollstämpel på dig.. Du kan ju till en början läsa på om SAS i ekonomiska tidskrifter.
pierre holmgren
2014-07-03 00:24:14
SV: SAS klarar sig inte
@svar sjökaptenen , ahaa , synd du ikke var med mig så havde jeg budt på en lille en.
Sjökapten
2014-07-02 23:48:38
Att Pierre
Lite off topic kanske men jag flög ut från Köpenhamn.......
pierre holmgren
2014-07-02 23:41:41
SV: SAS klarar sig inte
@svar sjökaptenen , ok så er du her igen lige så snart emnet rör sig om outsourcing af cabin , din store märkesag. Jeg har sagt hvad jeg mener og så må tiden vise hvad der sker og ang. rating af cabin crew så er det vores egen såkaldte SPETS undersögelse som har kört i alle årene , spörg mig ikke hvad det står for , men er vores egne interne Q hvor vi spörger gästerne om tusind ting , og der har ratingen ikke väret höjere på 10 år , desuden skiller den også mellem de skandinaviske lande og hver gang får CPH höjest rating fra gästerne på trods af färrest danske gäster til antal i forhold til normänd og svenskere så pröv du at flyv fra CPH så ville du, ligesom så mange andre , blive glädeligt overrasket over den danske lune.
Sjökapten
2014-07-02 23:31:49
Att Pierre
Ditt sista inlägg kändes väll inte så nyanserat? Mer som en hejaramsa?

Huruvida SAS har en strålande CC går nog meningarna isär om, blir lite oroad om Du skriver att ni har "väldig höje ratings", det visar på lite brist av självinsikt.

SAS brukar väll knappast hamna särskilt högt på div ratings?

Flög med SAS för bara några dagar sedan till Nice, kan inte påstå att CC utmärkte sig vare sig positivt eller negativt jämfört med andra bolag.

Din ex VD utalade sig som Du vet för inte så länge sedan och sa "passagerarna stuntar i ifall det är Thai eller skandinavisk CC", det borde nog göra dig lite mindre säker om framtiden.

Tror inte heller att Du skall vara helt säker på att Irländskt managment avtal kommer innebära samma kronor i fickan för den anställde.

Finnair har ju redan börjat tillsammans med Norwegian, när det första major carrier gör det samma, att byta ut crew mot lågkostnad, då kommer det att gå fort.

Skall vi gissa att BA blir först?

SAS kommer förmodligen pga av sina ägare vara bland de sista men, de lär följa med.

Huruvida SAS kommer att överleva som oberoende bolag på långsikt, det är väll inte så troligt, mindre än 14 dagar sedan uttalade sig VD Gustavson i Berlinske tidning och sa "Det vore naturligt att SAS spelar en roll i konsolideringen ", underförstått att SAS blir uppköpt.

Problemet är väll bara att köpare saknas.



sv Oscar
2014-07-02 20:57:20
SV: SAS klarar sig inte
@Oscar Vadå inte hjälper till- vad menar du?
oscar
2014-07-02 19:17:39
SV: SAS klarar sig
Sas har haft och har fortfarande en tung tid men jag tror på sas och jag hade mer än gärna arbetat som pilot hos sas. Sas kommer fixa denna tunga period och alla som klagar på alla olika flygbolag så kan jag säga att ni hjälper inte till särskilt mycket.
trött
2014-07-02 18:32:13
SV: SAS klarar sig inte

Attityden bland SAS personal är tröttsam ibland. Som om man tillhör en exklusiv klubb. Man drömmer fortfarande om monopoltiden och den omfattande diskrepansen mellan fiction och 2014 års verklighet inom flygbranschen är Pierre H ett utmärkt bra exempel på.

Ödmjukhet Pierre ? Tror inte det.
Lars-Göran
2014-07-02 17:18:02
SV: SAS klarar sig inte
"Trevis" profetior är troligen inte felaktiga, och det kommer absolut att gå snabbt den närmaste tiden, mycket snabbare än vi anar. Det är naivt av SAS:are att tro att deras crew uppskattas mer än andras (är nog snarare tvärtom), men framför är det ingenting som kunderna vill betala för och det vet företagsledningen.
Realist
2014-07-02 16:10:08
SV: SAS klarar sig inte
@pierre holmgren. Flight/Cabin crew är inte guds gåva till mänskligheten.
Du lever i en låtsas värld!
pierre holmgren
2014-07-02 16:00:30
SV: SAS klarar sig inte
@svar trevis , man kan ikke have mere fejl end du har , desuden er produktiviteten i top , personlig ligger jeg tät på myndighedernes 900 tilladte blok timer og har endda haft 2 ugers selvbetalt ferie.
Jeg fornemmer en skjult agenda i dine indläg at du personlig er blevet ramt i din branche og önsker at andre skal rives med i faldet selv om du påstår det modssatte.
Dine vilde påstande om outsourcing og öget produktivitet er muligt på tale til de resterende ansatte i core Norwegian samt Finnair som er alt mere desperate, men ingen andre selskaber kommer til at gå den vej , gör de det så kommer det til at ske med etablering af nye discount selskaber i eget regi a la' German Wings.
Put du gerne denne notits i din plånbok , så kan vi tales ved om et par år.
Trevis
2014-07-02 15:51:05
SV: SAS klarar sig inte
@pierre holmgren. Du kan alltid drömma att passagerarna vill betala extra för den typ av kabinservice du beskriver. SAS, Lufthansa, Finnair och Air France behöver sänka kostnader för cockpit och cabin med minst 40-50 % de närmste två åren. Att hyra in från bemanningsföretag i västeuropa kan ge en besparing på cirka 30 % men för att komma upp till 40-50 % behövs både yttreligare produktivitetshöjning och/eller anlitande av bemanningsföretag utanför västeuropa. Det kommer att vara maximalt en anställd representant för respektive flygbolag ombord och då talar jag inte om cockpit. Skriv gärna ut detta inlägg på en papperslapp och spar det i plånboken. Det kommer att gå mycket fortare än du tror. Och observera - jag är inte personligen positiv till denna utveckling men avreglering, frihandel och bemanningsföretagen kommer att se till att detta händer. Och nyliberalerna kommer att få den nya värld de drömemr om.
pierre holmgren
2014-07-02 12:17:30
SV: SAS klarar sig inte
@svar Trevis , det sker ikke , tvärimod er cabin korpset last line of defence hvor kunden har chancen for at möde Sas og da vi , mod forventning fra mange og isär i DK , får väldig höje ratings fra kunderne på netop kabin siden så er det ikke aktuelt at outsource eller lägge til vikar bureauer. Men derimod kan det blive aktuelt at finde en omvej uden om de höje nordiske skatter og således kunne sätte lönnen ned uden at det märkes i planboken hos den enkelte , reg på Irland a la' Kjos og Ryanair eller opfinde en slags sömandsskat , mulighedernne er mange.
Det er bare at sige til regeringerne , hvis Norwegian modellen er lovlig , jammen så gör vi det samme og bye bye til et stort milliard belöb i skatte indtägter fra de flyvende.
CB
2014-07-02 11:21:48
SAS klarar sig faktiskt bättre än konkurrenterna.
EBT för Norwegian jan-mar 2014 minus 800 miljoner NOK. Yieldpressen fortsätter.

http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/07/01/1018/norwegian-faller-markert
sv Linkan
2014-07-02 10:52:31
SV: SAS klarar sig inte
@Linkan Du svammlar på som vanligt.
KF
2014-07-02 10:05:42
SV: SAS klarar sig inte
Sas har andra meningar om att använda underleverantörer. Ca. 150 sparkas i Blue1 som flyger för sas. Nu minskas flygningarna så kraftigt för Blue1s del att hälften av personalen får gå.
Trevis
2014-07-02 09:52:54
SV: SAS klarar sig inte
Finnair kommer att lägga ut mer än 500 kabin-tjänster på bemanningsföretag. Detta är bara början. Sedan kommer piloterna.
SAS, Air France, Lufthansa och andra kommer inom två år att tvingas skära bort 10000-tals piloter och kabinanställda och återanställa via olika bemanningsföretag. De nyliberala krafterna har segrat - bl.a tack vare att piloter och kabinpersonal själva konstigt nog röstar på nyliberala partier som Nya Moderaterna, Centerpartiet Venstre i Danmark och diverse högerpartier i Norge. Allt för att kortsiktigt få "mer i plånboken".
När det gäller SAS kommer det ätt gå fort men detta gör förmodligen att bolaget överlever och kanske blir starkare. Och piloter/kabinanställda har sina trygga jobb hos Proffice-
ESSA02
2014-07-02 08:35:08
SV: SAS klarar sig inte
Köp Norwegian säljoptioner istället!
Lars-Göran
2014-07-02 08:32:21
SV: SAS klarar sig inte
Äntligen en seriös tråd som inte består av pajkastning mellan SK och DY !
Instämmer i mycket av det som skrivs, men det absolut viktigaste som gör att SAS håller sig flytande är att de ständigt sänker priserna till absurda nivåer. Det gör att de kortsiktigt lyckas behålla sina passagerare, men långsiktigt är det givetvis förödande för intäkterna. Och långsiktigt idag handlar inte om år....
pierre holmgren
2014-07-02 00:23:06
SV: SAS klarar sig inte
@svar realist , modsat dig forstår jeg at argumentere for min sag , muligt du ikke kan forstå hvad jeg skriver , men DU opträder enbart med perfide angreb.
Sv realist
2014-07-01 23:33:46
SV: SAS klarar sig
Jag är kund, flyger en hel del. Likaväl som jag inte köper Sveriges billigaste bil är inte heller priset på flygbiljetten det viktigaste.

Det finns ett antal pass som har priset som prioritet ett. Men de flesta frekventa resenärer har helt andra preferenser.

Om du någon gång kommer att tillhöra de frekventa resenärerna kommer du också att förstå.
Sv "sv Linkan"
2014-07-01 23:27:29
SV: SAS klarar sig inte
Aktier säljs varje vardag på börsen. De finns många som vill köpa SAS aktier. Vill man sälja kan man bli av med aktierna. Men man får acceptera det pris som köparna är beredda att betala.
realist
2014-07-01 23:09:52
SV: SAS klarar sig inte
förstår inte varför Pierre skall skriva/lägga sig när han inte förstår!!
Trosaibo
2014-07-01 22:51:46
SV: SAS klarar sig inte

SAS är ett politiskt drivet företag mellan tre stater.
SAS kommer inte att gå under inom fem år för det kostar för
mycket för staterna.
SAS nya ide är att SAS skall drivas affärsmässigt typ Systembolaget.
Köp gärna våra tjänster så att verksamheten går ihop.
Köp inte för mycket för då får vi för mycket att göra.
Det är bra som det är.
Mav
2014-07-01 22:46:38
SV: SAS klarar sig inte
Svar Ove. Vad vill de inte sälja ut?

Känns inte som det är en högt prioriterad punkt för varken Socialdemokraterna eller Moderaterna, men då det de facto rör sig om ett antal arbetstillfällen och en del i vår infrastruktur tror och hoppas jag inte att Löfven vill göra något förhastat och ogenomtänkt. Han är skärpt.
Ove
2014-07-01 22:11:56
SV: SAS klarar sig inte
Peter Norman har sagt att "Alliansen" är villiga att sälja sin andel i SAS! Men har någon fått ett klart, tydligt besked om oppositionen "Herr Löfven" å' company vill sälja SAS??
pierre holmgren
2014-07-01 19:54:40
SV: SAS klarar sig inte
@svar realist , normer ????? hvor bruger jeg det ord ??? Men hvis du skulle mene ansättelses forhold så har Sas ikke sat nogen normer , men fölger "bare" hvad der er normalt for en normal arbejdsgiver uanset branche og det er der nogen der syntes er en uskik og går andre veje.
Med 3,7 millioner Eurobonus medlemmer så må man vel kalde systemet for en sukses og og fint for begge parter.
Ove
2014-07-01 19:41:15
SV: SAS klarar sig inte
Nu är det ju tyvärr så illa, de 3 länderna som äger SAS, så har ingen av ländernas regeringar en sådan majoritet, utan man tvingas ha oppositionens godkännande för en försäljning.
Detta är det stora problemet…tex sittande (svaga) Danska Regeringen vill sälja men inte oppositionen…osv….
Jag vet att det finns ett intresse utifrån att köpa 49% i SAS och det är inte prislappen som är avgörande, utan politiskt käbbel i dom 3 halv-sosse staterna. Hälften vill sälja å hälften inte...
Anledningen till att "oppositionerna" motsätter/tvekar en försäljning, är fackföreningarnas politiska lobbying om att arbetstillfällen kommer att försvinna om ett utländskt flygbolag tar makten i SAS.
Steve
2014-07-01 19:02:54
SV: SAS klarar sig inte
Det var en bra analys av SAS, som sagt de lojala kunderna är köpta med Eurobonus.

Linkan "den oberoende egna företagaren" är ute och svamlar med sina matran som vanligt. Ingen att fästa någon större uppmärksamhet på.
realist
2014-07-01 18:46:34
SV: SAS klarar sig inte
Pierre snackar om normer (har SAS satt dessa?)
Linkan vet nog inte vad han pratar om..punktlighet,kundservice... kunden vill åka billigt!! thats it.
Alla aktier är till salu.
sv Linkan
2014-07-01 18:13:21
SV: SAS klarar sig inte
Så du menar att Norge inte kan sälja sina aktier? Enda orsaken jag kan se är att ingen vill köpa aktierna.
Linkan
2014-07-01 15:49:00
SV: SAS klarar sig inte
SAS är inte till salu! Mer än 50% är privata investerare/ägare. Finansvalparna är bra ledsna att det går bättre för SAS än vad de hoppats på. Man försöker därför sprida oro.

Om någon skulle vilja sälja SAS måste den personen/organisationen har kontroll över minst 90% av aktierna. Det har ingen.

Min erfarenhet av många flygbolag är att inget annat bolag slår SAS i kundservice och punktlighet under en längre tid.

pierre holmgren
2014-07-01 15:37:13
SV: SAS klarar sig inte
Sas skal nok klare sig på trods af at vi kämper mod selskaber som ikke fölger de gängse spilleregeler for hvordan man ansätter og behandler folk og präcis den del får nok også en ende inden for en overskuelig fremtid hvor man vil kräve mere af arbejdsgiver end bare löse ansättelser.
Sas har Eurobonus Ja , men vi har faktik også pt de mest tilfredse passagerer vi har haft de seneste ti år og det er jo ikke så märkeligt når man ser hvad vi tilbyder samlet set ogh dette til en lav pris , måske også for lav.
Mht C klasse trafik så er det faktisk så at netop den del går ret godt , ofte fuld og udsolgt i C klasse hvor der stadig er enkelte pladser på M klasse , faktisk er der ventelister på pladser i C på f.eks NRT og PVG ganke ofte.
Så bare vent til den nye indretning og nye fly kommer så bliver der endnu mere run på de dyrere billetter hvor vi slår amerikanerne samt Norwegian med hästelängder samt kommer på höjde med de mellem östlige og asiatiske.
Sas One of five in twentyfive, fint hva ??
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev