Tråden startades av: Kurt  2014-07-01 19:52:39
Emirates lämnar Göteborg 
Ytterligare tråkiga nyheter på den dystra frakthimlen att Emirates som sista tung fraktoperatör nu också lämnar Landvetter för Köpenhamn och Oslo.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kalle Kula
2015-01-30 20:44:03
SV: Emirates lämnar Göteborg
Såja såja. Släpp detta nu. Uppenbarligen fanns inte underlaget. Låt det vara med det. Det finns så mycket annat för oss på GOT att glädjas över istället:-)
DC-10
2015-01-30 15:58:28
SV: Emirates lämnar Göteborg
@Fröken Paprikatåget. Då tycker jag att du skall följa ditt eget råd och uttala dig endast där du har kunskaper. Ännu har du inte visat några, annat än en besserwisser attityd.
Paprikatåget
2015-01-29 23:35:25
SV: Emirates lämnar Göteborg
@Per L
Mina tidgare kollegor lever nog fortfarande. Göteborgarna fick komma till oss i Stockholm istället.
Läs sedan gärna HELA tråden så upptäcker du att det började med att jag klämde till en stockholmare som inte ville att Göteborg skulle utvecklas som flygstad. Nästa inlägg var ett svar på Veirons inlägg som i sin tur berörde ett inlägg i en helt annan tråd. Mitt därpå följande inlägg var ett försvar mot en galning som inte ville förstå vad jag skrev utan retade sig på ett enda kort ord ("ful") i ett av min exempel. Och så kommer du och fortsätter med att instämma i samma pöbelbeteende.
Ditt könsbytartema är för övrigt så lågt att det inte behövs kommenteras ytterligare. Det visar bara på vilken nivå du själv befinner dig på.
För övrigt stavas även skåningar och norrlänningar med små begynnelsebokstäver mitt inne i en mening...

@DC-10
Det finns kunskaper som DU saknar men som jag har, respektive tvärtom. Då är det väl bättre att du uttalar dig i de ämnen som du kan något om.

@Qwert
Tack jag mår alldeles utmärkt, pigg och allert!
Per N
2015-01-29 23:22:27
SV: Emirates lämnar Göteborg
Refererande till de "sakliga" inläggen + mitt eget tidigare angående lokalt engagemang så ligger det en poäng i att det är nya aktörer från Asien som tagit över trafiken österut och att man då kanske måste agera på annat sätt.

Om vi tar GOT < 11/9 så var det SAS, Finnair, Polar, Cargolux, LH och JAL som hade "tung" trafik (JAL hyrde in sig). Alla (inkl JAL) får väl ses som gamla västerländska aktörer.

Emirates kom in via SAS på linjen till JFK och därefter tillkom Asiana medans övriga försvann. Sedan bestämde sig SAS för att enbart satsa på "belly" och Emirates fick klara sig själva.

Det nämndes nedan att det saknas exportgods - från början var det inga problem österut - norsk lax var huvudprodukten. Men den kan ju så klart hämtas i Oslo...

Per N
qwerty
2015-01-29 19:07:09
SV: Emirates lämnar Göteborg
Paprikatåget
Sök hjälp du mår inte bra.
..
2015-01-29 18:46:29
SV: Emirates lämnar Göteborg
Ja rutten är idag ICN-AMS-ARN på fredagar och söndagar
tanken är väl att man vill flytta upp köpenhamnskärran till stockholm. Ingenting klart eller bestämt men eventuellt kan det bli så
råger
2015-01-29 17:40:12
SV: Emirates lämnar Göteborg
Om KE ÅTERGÅR ( dom tog bort en avgång för 2 år sendan ) så beror det
på efterfrågan från Asien till Europa.
Är inte 100% med tror rotationen är ICN-AMS-ARN ?
...
2015-01-28 21:05:04
SV: Emirates lämnar Göteborg
KE lär inte försvinna för ARN, dom har snarare planer på att utöka med en rotation till i veckan med en B77F
råger
2015-01-28 20:40:27
SV: Emirates lämnar Göteborg
Sanningen är att EK inte klarar att fylla sin maskin med välbetalande frakt
TILL GOT ! 80 % av Revenue på denna linje har varit importen och sen har man
fått ta vad marknaden har kunnat betala på returen.
Samma sak som fick CX och CI att lägga ner sina linjer på Sverige.
Oavsett val av flygplats. Nu har Sverige kvar sina 2 x weekly 747F med KE
på ARN-ICN. Tidsfråga innan dom är borta om ni frågar mej.
Den så kallade Damen på Swedavia har ytterst lite möjlighet att påverka något
över huvud taget i frågan. marginellt. ja, knappt marginellt.
Frågan är om Swedavia över huvud taget behöveren marknadsförare och promotor av fraktflyg till Sverige då den asiatiska marknaden styr över 70-80%
av Revenue. Om "hon" behövs skall den i så fall vara placerad i PVG eller annan
Asiatisk stad.
Per L.
2015-01-28 19:45:02
Grattis Paprikatåget
Grattis Paprikatåget,

Du har lyckats att reta upp BÅDE Göteborgare och Stockholmare i ett och samma inlägg. BRAVO! Ska du inte säga någonting om Skåningar och Norrlänningar också när du ändå är "in the zone". (förlåt att jag stavade Göteborgare med versalt G)

Bästa Fröken Paprikatåget. Jag tror du behöver lämna detta forum, då vi snackar om flyg och flygbranschen här, uppenbart något som du inte har den minsta susning om.


Får jag lov att föreslå: Lunarstorm, DI, E24 eller varför inte familjeliv.se




Ps. Dina kollegor som "vägrade" att åka på tjänsteresa till Götet. Finns dom på riktigt, eller är det inte något hittepå från din sida???

Med vänlig hälsning/Perra
Bulten i Bo
2015-01-28 18:55:30
SV: Emirates lämnar Göteborg
Detta är straffet för lågbron som göteborgarna ska bygga över Göta älv. Där kan vi snacka om självupptagna göteborgare.
DC-10
2015-01-28 18:07:01
SV: Emirates lämnar Göteborg
Halleluja, Paprikatåget "allmighty". Vem tror du att du är? Du kastar kritik både mot Göteborgare och Stockholmare, var kommer du ifrån? (versaler bara för att reta dig)
Paprikatåget
2015-01-28 17:46:08
SV: Emirates lämnar Göteborg
@Qwerty

Detta var ett exempel för att tydliggöra min kritik mot den pöbelmässiga kränktheten som göteborgare om igen och om igen spyr ut i detta forum och i andra sammanhang. Tyvärr finns samma låga nivå även på Stockholmssidan. Mitt exempel med Göteborgs låga estetiska värden ska just ses som ett tillspetsat exempel på hur vissa göteborgare skyller allt på stockholmare istället för att ta ansvar för och utveckla sin egen region.
Detta förstod alla andra utom just du. Läs gärna hela debatten och inte bara ett enda inlägg.
/För övrigt så är det just Göteborgs fulhet som många tillfälliga besökare har kvar på näthinnan när de lämnat staden. Jag har haft tidigare kollegor som vägrade åka på tjänsteresor dit igen eftersom de fått sådan ångest vid tidigare besök. Jag har under många år stött på en mängd utländska turister som blivit förvånade över den slum man mött i Göteborg. Bland utlänningarna som är nöjda med Göteborg är det nog främst norrmän som sprungit runt och spytt, pinkat och skrålat längs med Avenyn./

Ja, nu blev det lite Göteborgskritik igen. Men det var inte jag som började. Jag ville bara uppmana folk att tänka ett steg till och försöka förändra situationen till något positivt. Nu nämner jag det en gång till särskilt för dig, Qwerty.
Inte minst gäller det att utveckla flyget i regionen.
Per N
2015-01-27 21:53:28
SV: Emirates lämnar Göteborg
Som kommentar till Bo Stad så är det - som jag nämnde i början av tråden - CPH o OSL som tagit den sista trafiken från GOT

Det handlar mycket om att någon måste driva frågan - det är inte bara priset. När GOT var som störst < 11/9 så fanns där om jag minns rätt en väldigt drivande person som hade de rätta kontakterna och fixade linje efter linje.

Per N
Qwerty
2015-01-27 17:25:53
SV: Emirates lämnar Göteborg
Paprikatåget
Dina högts personliga uppfattningar om att Göteborg inte är vackert hör inte hit och definitivt inte till ett flygforum. Du är högts störande måste jag säga.
@Bo Stad
2015-01-27 11:04:48
SV: Emirates lämnar Göteborg
Den kvinnan kan inte göra så mycket, det är priset per kg som avsändaren tittar på, kostar det 1 kr mindre att skicka via AMS så väljer man det även om det tar 36hr längre.
Bo Stad
2015-01-27 00:11:18
SV: Emirates lämnar Göteborg
@Gh

"Nepp Got hat ingen interkontinental cargo linje kvar alls. En stor del av detta är att Got inte längre har ngn Cargo ansvarig baserat på flygplatsen längre. Kvinnan som basar sitter baserad på Arlanda har noll intresse att satsa på Got".

Då gör denna kvinna ett ganska mediokert jobb överlag. :) För ARN har ju de senaste åren tappat CX, Jade, China Air Cargo m.fl. :)

Å andra sidan kör ju TK med 332F, så lite händer det ju.
Paprikatåget
2015-01-26 21:28:38
SV: Emirates lämnar Göteborg
Tack för "berömmet" Veiron!

Det är ju bra för själen att vara lite snäll ibland också... (om jag nu var det...) Men faktum är att det finns en viss linje i resonemanget ändå. Jag avskyr obildat gnäll från såväl stockholmare som göteborgare samt lokalpatriotiskt glorifierande som enbart bygger på okunskaper och fördomar. Oavsett om man har en en självbild av inbillad kränkthet eller ser ner på någon annan så bygger det på samma grundmodell av obildning.
Göteborg är inte vackert, trots att det kunde vara det. Men då är det deras eget fel - inte stockholmares.
När en stockholmare inte VILL att Göteborg ska utvecklas som flygstad därför att det då ger honom eller henne en inbillad överlägsenhet så blir jag minst lika förbannad.

2015-01-26 19:49:16
SV: Emirates lämnar Göteborg
Jag kom ihåg när Sas flög cargo med 747 och Lufthansa med sina md 11 till Osaka och Kansai. Likaså Atlas air Evergreen och Asiana med sina 747. Det var tider det.
Allt detta ett minne blott. Hur kan man lyckas tappa allt detta ?
Atlaskusk
2015-01-26 19:43:56
SV: Emirates lämnar Göteborg
Var i och för sig några år sedan, men då körde vi 2-3 flygningar i veckan till Landvetter (från Dubai). Ett tag med förlängning till New York (KJFK). Mesta frakten på den tiden var H&M billiga trasor från Kina (via Dubai). Körde även travhästar hyfsat frekvent till och från USA. Tror att mycket av trafiken försvann i och med att H&M la om sina fraktrutter. Visste dock inte att Emirates höll ut så länge som till i fjol.
Ernst
2015-01-26 19:07:22
SV: Emirates lämnar Göteborg
Fast frakt är väl inte så mycket att diskutera.
Speditör
2015-01-26 18:03:42
SV: Emirates lämnar Göteborg
Dessvärre är inte EK ett av de billigare flygfraktsbolagen. PVG kan köpas för EUR0,65 all-in hos andra medan EK tar 5++.
Kurt
2015-01-26 17:56:25
SV: Emirates lämnar Göteborg
Landvetter var ett tag störst i Norden på tung frakt med dess centrala läge mitt emellan huvudstäderna. Tyvärr har man slarvar bort allt man byggt upp och konkurenterna som satsat har plockat linje efter linje.
Veiron
2015-01-26 17:21:27
SV: Emirates lämnar Göteborg
Paprikatåget, Lite kul att tar Götet i försvar, då du skrivit ett av dom bättre inläggen på flygtorget där du sågar Göteborg totalt hehe... Månne det dåliga samvetet gnaga?!
Paprikatåget
2015-01-26 11:09:02
SV: Emirates lämnar Göteborg
Rune, du bör sätta dig i hur fraktmarkanden fungerar. Det är läget, effektivitet och snabbhet som är det viktiga - inte Göteborgs storlek.
Löjligt försök av dig att försöka piska upp ännu en anti-Göteborgsdebatt. Släpp din billiga pöbelretorik med det snaraste, är du bussig.
Rune
2015-01-26 01:02:04
SV: Emirates lämnar Göteborg
Sverige är ett litet land. Göteborg en liten stad....
Det finns inte underlag. Vakna.
Tyvärr måste jag göra er besvikna
Gh
2015-01-24 21:01:52
SV: Emirates lämnar Göteborg
Nepp Got hat ingen interkontinental cargo linje kvar alls. En stor del av detta är att Got inte längre har ngn Cargo ansvarig baserat på flygplatsen längre. Kvinnan som basar sitter baserad på Arlanda har noll intresse att satsa på Got.
Per L.
2015-01-24 17:32:52
SV: Emirates lämnar Göteborg
Flyger inte Lufthansa MD-11F på GOT heller längre?

Pelle
Per N
2014-07-06 21:02:23
SV: Emirates lämnar Göteborg
Att Emirates inte trodde på Landvetter var den nya fraktlinjen häromåret DXB-CPH-ORD. Den får ses som ett rejält misstroende mot Landvetter.

Per N
Jr
2014-07-06 16:47:11
SV: Emirates lämnar Göteborg
Detta är konselvensen av att man helt glömt av att satsa på frakt på Got.
Gratulera Cph som återigen snor åt sig av kakan. Ett surt brev till berörda på Swedavia. Nu skall tydligen det tillsättas en projektgrupp för att förbättre den akuta situationen.
Katastrof Swedavia
2014-07-02 13:05:31
SV: Emirates lämnar Göteborg
Chefen för frakten i Göteborg borde ta sig en funderar att byta jobb. Katastrof Swedavia. Hur illa kan man sköta detta kan man ju undra!!!!????
Per N
2014-07-02 11:27:51
SV: Emirates lämnar Göteborg
För Landvetter är det klart dystert som gått från att vara störst på tung frakt i Norden till ingenting. Innan det började gå utför var det "tunga" besök dagligen och vissa dagar flera stycken.

Men kanske det är som så att när det bara finns volym för ett nav så är det i "mitten" som ligger bäst till. När sedan volymerna ökar och ARN-CPH-HEL-OSL får allt fler egna fraktlinjer så blir det i mitten av med marknadsandelar.

Per N

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev