KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Blue1 på väg mot omstrukturering

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2014-06-25
Nu har arbetet på att forma framtidens Blue1 inletts. Med betydligt minskade flygningar för SAS måste flygbolaget krympa verksamheten och även se över vilken flygplanstyp som ska användas i framtiden.


Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Lars E S:son af Benett  2014-07-09 16:41:09
KopplingBlue1 på väg mot omstrukturering 
Finns det inga uppdrag, så skall det givetvis levereras efter behov.
Mycket professionellt hanterat. Om samma gjordes inom moderbolaget
SAS så skulle nog möjligheten för SAS överlevnad ha bättre odds.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Nisse
2014-08-03 15:22:42
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Har det kommit någon info om vad omstruktureringen innebär?
Pekka
2014-07-29 13:57:06
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Jag kommer att sakna deras trevliga kabin anställda. (Här kunde SAS lära något)
Deras pax briefing på sjungande finlands svenska är helt out standing!

"öppna fönsterluckorna" och inte minst en ren M A Numminen nostalgi: "Dra i gummibanden".


Hoppas Blue 1 har lite finsk sisu i sig

Markku
2014-07-29 13:25:45
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Jo, SAS har under tidernas lopp utmärkt sig som omstructurerare, altt vad SAS försöker styra och ställa är mer eller mindre olyckad.
Se på historien, SAS kan ruinera vilken fin dotterblogat som helt tex:
LIN, BMA, Spanair, Air Baltic, Widerö + monga andra.
Folk på SAS har inte någon erfarenhet, eller kunsskap, att driva verksamhet som ett litet bolag utan statligt stöd, som måste förtjäna sina pengar och inte får allmosa från ägarna.
Problemet är att SAS bestämmer suveränt allt tex. i Blue1, ledningen eller personalen kan ej påverka, utan bara verkställa all idioti vad som man har hittat på hos SAS, med bristande kunskap.
En sak är självklart, om man vill fortsätta med bolaget överhuvudtaget, så bör nya kärran vara av modern typ tex. så som Malmö har beslutat sig för, och inte kvarts sekel gamla flygande skrothögar, som man inte får reservdelar till. Vänte tiden kan gå up i flera månader, och det på verkar tillförlitligheten avsevärt.
Jag hoppas att man inte skulle behöva tända ljus till minnet av en fin bolag.
Tmgr
2014-07-23 21:39:42
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
De danska "entreprenörerna" är nog duktiga i sig - även om kapital ibland kommer från andra verksamheter, familjepengar, etc. Ingen skugga över danskarna...men det säger kanske mest om affärskompetensen i den svenska pilotkåren. "Skomakare bliv vid din läst" säger ordspråket och det passar nog så väl in här. Fram för arbetskraftsinvandring! Tomas Johansson var ju ett "begåvat" inlägg....:)))))
Hm
2014-07-23 15:12:27
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Jo och DAT är populära hos danska myndigheten... Not!!!
MacGyver
2014-07-23 13:10:00
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Svar Travelmgr: Thomas Johansson.
Hasse
2014-07-23 12:22:40
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Många före detta "flygmekar" som gör chefs-karriär inom flygbranschen…...
Akktu Stakki
2014-07-23 12:18:12
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Travel manger: Tittar man på Danmark så finns det flera goda exempel på att piloter lyckats som entrepenörer inom flyg.
Sun-Air (Niels Sundberg), DAT (Jesper Rungholm), North Flying (Bruno Sørensen), Jet Time (Klaus Ren) och Muk Air (Knut Lindau). Muk Air kursade då en Svensk tog över. (Ruben Werjefeldt)
Så att inte lyckas i Sverige berättar nog mer om Sverige och Svenskar än om Piloter.
Kl
2014-07-23 12:01:12
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Finns inget syfte med B1 dyra maskiner, säkerligen dyra avtal jämfört med SAS nya skitavtal. Dessutom opererar man inte i Finland längre. Dessutom gör rykten gällande att alla maskinerna är sålda till Delta?! O med den VD:n kan det inte bli tal om något annat än nedläggning inom snart!
OBS bara spekulationer dvs ingen fakta. Men finns kanske någon här som kan bekräfta eller dementera!!
Finne
2014-07-23 11:34:24
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Det är billigare att säga upp personal i Finland.
road
2014-07-23 10:50:03
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
@ Travelmgr - Ja det var ju ett ödmjuk nick..

Det är ännu mer underhållande att läsa ditt inlägg som tydligt visar vilka starka band du har till SAS !
Travelmgr
2014-07-23 09:47:54
SV: Blue1 på väg mot omstrukturering
Det är väldigt underhållande att läsa alla "expertkommentarer" på flygtorget. Hur många piloter har lyckats som entreprenörer i flygbranschen i Sverige? Kan inte komma på någon. Kommentarerna här visar rätt klart på varför. Piloter bör fokusera på att köra flygbussen! De verkar ha lite för mycket tid över för amatörmässiga spekulationer och skvaller.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev