Tråden startades av: NiclasZ  2007-05-23 15:16:00
Stackars SAS 
Knappt har dyningarna lagt sig efter den olagliga danska kabinstrejken innan det är dags för en svensk, visserligen laglig strejk.

Det man ska ta i beaktande är detta: Att strejka är en laglig rätt, MEN, man kan också välja sina slag. I en tid när SAS kämpar för att behålla en bra relation till sina kunder, kanske det är bättre att svälja förtretet en tid innan man slår till. Man kanske vinner en kortsiktig seger, men på sikt kan detta vara förödande för SAS. Kunderna är inte så lojala så man ibland kan inbillas att tro. Kanske är det så enkelt att man slår när SAS är som svagast, bolaget har inte råd att mista ännu mer av det förtroendekapital som finns kvar=> buss på dem!

Som kung Pyrrus sa: En sådan seger till och jag är förlorad!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pierre holmgren
2015-01-01 14:38:45
SV: Stackars SAS
@svar pf , forstår godt at folk begynder at blive trätte på dig og mig samt ikke mindst din belärende facon , men hvad er det så lige der er galt med Minnesota?? Vi har faktisk rigtig mange folk med på vores ruter som startede deres rejse der.
En anden ting fra sportens verden , der også dem der satsede på at rykke op fra anden division til Elitedivisionen og havde köbt dyrt og stort ind men endte med at rykke yderligere ned , dette kunne også godt ske for dit "hold".
@ pf & Pierre
2015-01-01 11:48:32
SV: Stackars SAS
Det har sagts förut: ni kanske borde byta till ett chatroom?



pf. Tråkigt att du börjar märka ord när du får slut på argument. Har du blivit utslängd från flyprat.no och Hangar.no?

Gott nytt år i alla fall!

Mvh/ Bosse Sosse


pf
2015-01-01 11:22:47
SV: Stackars SAS
Pierre, det norske fotballhold Brann fra Bergen, Norges nest største by, sa alle var for gode til å rykke ned fra den norske eliteserie i 2014. Gjett så hvor de skal spille i 2015-sesongen.

SAS, og SAS-ansatte må absolutt ikke tro at de er for gode til å gå i konkurs. Vi kan vel bare minne om sene høstkvelder i det herrens år 2012.

Jeg gratulerer ellers Pierre med at det nye Atlas han fikk i julegave. Men, står virkelig byen Minnesota der?

Skal se om ikke dette kan bli Norwegian Long-Haul destinasjoner i fremtiden, med B-737Max, da vil pax fly direkte til sine detinasjon uten fly og terminalbytte.

pierre holmgren
2015-01-01 08:28:42
SV: Stackars SAS
@svar leif Boström , dejligt med en lille hilsen uden uden at blive svinet til.
Godt Nytår til dig ligeså , håber du ikke har for meget hangover idag.

Hilsner
Pierre
Leif Boström
2015-01-01 01:30:43
SV: Stackars SAS
Gott nytt år Pierre!

Hoppas du fortsätter skriva här under 2015.

Mvh / Leffe
pierre holmgren
2014-12-31 20:27:37
SV: Stackars SAS
@svar pf , dertil er Sas for smarte til at dö denne dod , men du har ret i dit perspektiv, sagen er bare at Sas modsat norwegian kan vende på passagerer strömmen der hvor der er en bedre yield f.eks fra USA fra alle de mindre byer . Salt Lake City , Minnesota, New Orleans , Houston ,Minneapolis , Jacksonville JA jeg kunne blive ved , byer som norwegian aldrig kan samle op fra men städigt må fastholde at flyve med skandinavier og enkelte amerikanere ud fra og til hovedstäderne.
Derfor vinder Sas hvis det kommer til den kamp du taler om der.
pf
2014-12-31 16:07:44
SV: Stackars SAS
Pierre, og SAS har inntil nå hatt tilgang på nesten allsens kapital fra sine eier(stater).

De må være i deepere shit enn jeg trodde om løsninger er pref.aksjer.......

En sak blir klarere og klarere for meg,(my worst dream og mulig scenario) Norwegian og SAS kan komme til å utkjempe et krig om markeder her i nord-den kan blir så omfattende at på sikt går begge under.
FirstClassPax
2014-12-31 12:45:25
SV: Stackars SAS
Vi slutade flyga med Lufthans pga alla strejker. Enough is enough!
Nu flyger vi Business med SAS en minst lika bra produkt och tids-säker.
pierre holmgren
2014-12-31 00:07:48
SV: Stackars SAS
@svar BusinessPax , strejke , hvilken strejke? så du holdt op med at flyve Sas för du blev födt närmest.
pf ingen er i tvivl om du har et brilliant hoved så måske du skulle bruge det til et rigtigt job i stedet for at skrive her , ang Sas låne tilgang så har de forhöjet deres rating hos Moody's og andre men låner stadig penge til en höj pris det er så forvidt korrekt.
Günter
2014-12-30 19:01:09
SV: Stackars SAS
SAS är i behov av en ledare i stil med Frank Lorenzo!

Jag har fortfarande inte förstått varför de valt att sälja av bolag som faktiskt genererat pengar, t.ex Rezidor och Widerøe.
.
BusinessPax
2014-12-29 16:05:24
SV: Stackars SAS
Vi slutade flyga med Sas pga alla strejker. Enough is enough!
pf
2014-12-29 15:38:22
SV: Stackars SAS
sv pf, jeg håper du forstår den dype tenkning bak dette-om andre gjør det, v.g. skriv det her om dere vet/tror dere har svaret......

Holder ellers med ?
?
2014-12-29 15:06:36
SV: Stackars SAS
De ska ha råd att köpa dessa aktier också. Själva grundtanken till pref aktier är att bolaget behöver pengar...
Sv pf
2014-12-29 14:37:16
SV: Stackars SAS
SAS kan köpa sina egna preferensaktier på börsen. Just nu handlas de till 414:-. Ett sådant köp idag innebär att SAS lånat dessa pengar utan kostnad.

SAS kan också begära lösen men det kostar mer idag 120% av teknings kursen.

Det finns många alternativ. Kan SAS få fram mer kapital till lägre kostnad köper man upp preferensaktier och sänker därmed kostnaden.

Bakom preferensaktierna ligger ett mycket djupt tänk (som inte alla förstår).
pf
2014-12-29 11:57:16
SV: Stackars SAS
jeg sitter og går igjennom norske businesstidningen Finansavisen og Dagens Næringsliv(DN) for siste del av desember.

Interessant at DN nevner at SAS har hedget fuel på en meget høy pris for det kommende år.
Interessant at DN nevner at SAS har forfall på gjeld i størrelse 6,5 milliard kroner de neste årene, spesielt når avisen skriver at SAS har 7 mrd i kassen.
Interessant at DN skriver at SAS forventes en enhetskostnad på 0,80 mot Norwegians 0,45.

Tidningene tror SAS relativt raskt må refinansiere sine lån, det er jo positivt i seg selv at SAS sier de har god tilgang på kapital. Men, og det er et stort MEN, er denne kapitalen preferanseaksjer til 10 prosent rente, stigende til 15 % om noen år, er det skremmende. SAS betaler således nå ut 350 millioner på sine nåværende preferanseaksjer per år(dette selv om det redovises underskudd)....og dette kan øke til 525 mill kr i året.
Så, må SAS refinansiere med preferanseaksjer kan bolaget blø kraftig med å betale renter, og hvilke kapitaltilbydere vil unngå å kunne få 10-15 prosent avkastning på sin kapital.

Jeg blir skremt, og jeg har sagt det mange ganger forut, i mange markeder ligger lånerenten på noen få prosenter,....betyr det at SAS ikke klarer(ikke har tillit?) til å få kapital til noen få prosenter ??
Må SAS finansiere ny bestilt flåte på den måten, ja da er det muligens bedre å se på sin eksisterende rutestruktur, hvor tjenes penger, legg ned det som ikke går.

Da er det muligens bedre at SAS henter fly fra "litt" her og der, fra indiske bolag fra tyrkiske charterbolag. Shine de opp, media kjøper at at SAS sier de er "nye"

Observer II
2014-12-29 10:46:02
SV: Stackars SAS
SAS Styrelseordförande Fritz Shur har suttit för länge. Detta tyckte DI redan 2009.

Dessutom vet jag inte om han längre har så mycket att tillföra, han är ju även Ordförande för flera andra större bolag, bland annat Bong Energy och PostNord. Dessa företag har också "problem".

Det sitter fortfarande kvar en del SAS folk som tyckte att Snowflake var en bra idé. . . . . . . .
Jo
2014-12-28 13:06:31
SV: Stackars SAS
Time has run out. This company is obsessed by Norwegian, and lost focus on own business, years ago!
Paprikatåget
2014-12-20 20:32:25
SV: Stackars SAS
Nej DC-10, det menar jag inte...det finns massor av totalt vansinniga beslut som fattats genom åren, som tydligt visat brist på kompetens... Men jag menar nog att det är bättre just nu än kanske någonsin.
Under alla omständigheter så är de inte så korkade att de PLANERAR att gå med förlust när de gör nya satsningar. Om sedan satsningarna blir vinstgivande eller inte beror på en mängd faktorer.
Men jag är trött på alla småpojkar här på forumet som bara plockar ut ett ord ur en rubrik utan att fatta vad de pratar om.
R.I.P.
2014-12-20 17:01:30
SV: Stackars SAS
Det spelar ingen roll vilken ledning SAS har när bolaget utpressas av 40 orimligt giriga, strejkande och militanta fack.
Nixon
2014-12-20 15:48:44
SV: Stackars SAS
Vadå, stackars SAS?????
Som man bäddar får man ligga.

Ingen tycker synd om SAS när de visar förlustsiffror.

Att köra ett företag i botten - det tyder på inkompetens i många led.

Vi lever i 2000 talet. Det var annat 1980 - då SAS visade plus hela decenniet. Det är för sent att vakna. SAS är dödsdömt.

Sign NotSAS hade rätt redan för sju år sedan!
DC-10
2014-12-20 15:33:53
SV: Stackars SAS
@Gunder Kan du påvisa något som säger motsatsen om SAS styrelse.
De mycket få uttalanden som någon styrelsemedlem gör, visar att de inte kan branschen. De lever kvar i sin lilla SAS-bubbla.
Tommy
2014-12-20 14:56:18
SV: Stackars SAS
Wallenbergs kommentar efter krisen 2012 var att nu kan vi konkurrera med Easyjet m fl tyder på stor inkompetens. Man var inte ens efter de nya avtalen i närheten av samma kostnadsbild som lågprisbolagen.

2014-12-20 14:51:51
SV: Stackars SAS
@ Gunder: jag skulle också vilja påstå att SAS styrelse ör inkompetent så till vida att de har väldigt begränsad kunskap om flygbranschen och därför inte kan ställa rätt krav på SAS ledning och hur verksamheten ska bedrivae.
Gullan Purser&Flygexpert
2014-12-20 14:26:20
till Dorte
...vännen det är Unionen sen 14år som förhandlar för oss kabintjejer.

Det var HTF på din tid och DC6
Gunder
2014-12-20 14:15:33
SV: Stackars SAS
Ganska magstarkt att kalla sas styrelseinkompetent.
DC-10
2014-12-20 14:08:07
SV: Stackars SAS
Paprikatåget Du kan väl ändå inte tycka att SAS har drivits av en kompetent ledning.
Utöver det en fullständigt inkompetent styrelse. Då kan man inte lyckas.
De har duckat för alla förändringar inom branschen. Det enda de tycks göra verkar vara att döpa alla besparingsprogram till "coola" namn. Likaså alla engångsposter.
När skall det sluta med denna inkompetens?
Paprikatåget
2014-12-20 13:58:31
SV: Stackars SAS
@ Voine, voine

Tror du att det är något självändamål att fylla planen? Tror du SAS är rädda för att sätestextilen annars inte ska slitas ut?
Tror du att SAS kommer att bli den nya Stadsmissionen?

Tror du SAS' ledning har drabbats av hjärnsläpp?

Nä, det tror jag inte att du tror...

Men vad som skiner igenom ditt inlägg är att du försöker hitta allt du kan för att misskreditera SAS. Minsta lilla tunna tråd som går att dra i måste provas. Tyvärr drar du bara ett löjets skimmer över dig själv. Skärp dig och väx upp!
Om du har kunskaper om flygmarknaden, idéer om hur SAS och andra bolag ska bli bättre för passagerarna, få snurr på ekonomin och utveckla flyget för oss alla så är du välkommen att komma med idéer. Men vi är inte intresserade av ditt hemmadissande för att du ska plocka popularitetspoäng i "hata-SAS-klubben". Gärna kritik - men grunda den åtminstone på logik!

Konceptet med gratis eller nästan gratis flygbiljetter har redan provats av Ryanair. Resultatet blev Europas mest vinstrika flygbolag. Pengarna tjänas på alla kringtjänster. Ja, jag har förstås förenklat budskapet här genom att utesluta alla nackdelar... Om SAS väljer detta koncept återstår att se.
Voine, voine
2014-12-20 07:22:47
SV: Stackars SAS
På annan plats här på forumet kan man läsa:

Man kan tänka sig att det blir gratis att flyga med SAS.

Är de så desperata för att fylla planen? Förlusten blir bara ännu större.
Dorte
2007-05-23 15:16:00
SV: Stackars SAS
NotSAS skriver i en annan tråd i ämnet "Vad f-n håller SAS på med?" Ja det kan man ju verkligen fråga sig. Än en gång så har SAS ledning, denna gång i Sverige, inte velat komma till förhandlingsbordet för ett kollektivavtal som löpte ut redan 28 februari. Istället driver man situationen till strejkvarsel från HTF och lockoutvarsel för sin egen del. Det är verkligen att sätta kunden i främsta rummet som Mats Jansson, helt riktigt, uttryckte sin önskan om efter den danska arbetsnedläggelsen tidigare i våras.

Nu är det ju faktiskt så att det här med (lagligt) strejkvarsel samt lockout är en rättighet för båda parter (oavsett vad man som individ har för åsikt om strejk) i en situation som denna. Vad jag personligen tycker är helt otroligt är just det faktum att SAS som arbetsgivare inte lyckas ha bättre dialog med sina anställdas representanter. Man väljer att inte följa sk god sed på svensk arbetsmarknad, nämligen att förhandla med representanterna i samband med utlöpande avtal som i nästa led driver fram ett strejkvarsel. I samma andetag uttalar man sig i media om att man är ett kundorienterat bolag som nu vill få fokus på att "SAS är till för kunden" och att ansvaret ligger på HTF som borde ta sitt förnuft till fånga. Men var ligger SAS ansvar? Två parter i saken, två parter som har ansvar.

Självklart kan man inte förvänta sig ett avtal som är "orimligt", och att det skulle handla om att man redan nu skulle ha överlägset höga löner och vill ha nnu högre är ju befängt. Det handlar i grunden om arbetsmiljö och vilkor så som matuppehåll och vila som LaPaige skriver. Att SAS Sveriges kabinkår skulle ha det bästa avtalet på marknaden är sanning med modifikation, på pappret kan det se ut så om man verkligen vill få det till det men det är ju utfallet som eg är relevant om man ska jämföra olika kollektivavtal. Då har SAS Sverige verkligen inte det "bästa" avtalet.

Relevant är väl också att ställa sig frågan, ska dom sämsta avtalen styra avtalen för den totala marknaden eller ska HTF försöka jobba för rimliga OCH konkurrenskraftiga avtal för alla istället? HTF har ju inte varit särskilt aktiva vad gäller avtal inom flyget måste jag nog få påstå.

Vad gäller markpersonalen så får ju dom kämpa sin egen strid, med hänvisning till den kommentaren. Ni har skitavtal, jag vet för jag har själva arbetat på SGS, men det är ju inget kabinklubben kan ta sin hänsyn till tyvärr utan det är ju något som er lokala klubb tillsammans med HTF får försöka strida för istället.

Nu blev det ett långt inlägg som kanske eg borde ligga under någon av alla andra trådar i ämnet SAS/fackförening/strejk.....

LaPaige kommer ju inte kunna bli strejkbryterska om lockouten träder i kraft hur som helst och ang hennes (?) åsikt om den danska arbetsnedläggelsen så var den olaglig och inte alls jämförbar med ett helt korrekt lagt strejkvarsel av HTF.

Ytterligare en sak som jag vill nämna innan alla hoppar på mitt inlägg är att jag själv är anställd av SAS Danmark men tillhör inte den skaran som lade ner arbetet eftersom jag tillhör skaran som tycker man (så att säga) följer spelets regler och därmed inte sysselsätter mig med olagliga aktioner eller vilda strejker.

La Paige
2007-05-23 14:55:31
SV: Stackars SAS
All kabinpersonal vid SAS i Stockholm vill givetvis inte gå på strejk. De som vill får arbeta på fredag! Majoriteten kommer dock gå ut i strejk.

Sedan vet jag faktiskt inte hur många av er som faktiskt arbetar som kabinpersonal vid SAS. Om någon? Det verkar råda bristande kunskaper och ni som menar att vi måste gå med på så kallade "anpassningar" borde kanske vara försiktiga med att uttala er. De senaste åren har varit väldigt tuffa. Vi har gått med på lönesänkningar där det handlar om ett femsiffrigt belopp per år. Ökad arbetstid och att arbeta drygt 200 timmar per månad är snarare en regel än ett undantag. Vi har en månadsbegränsning på 158 timmar men denna inkluderar inte förseningar och övertid. Innan vårt avtal 2006 låg denna på 184 timmar i månaden! I snitt 46 timmar per vecka. Man stressar sig genom varenda eviga arbetsdag. Kastar i sig maten under drygt 20 minuters vila eftersom man inte hinner sitta längre.

Det är rent ut sagt patetiskt att ledningen vrider detta på sådant sätt att det blir kabinkårens fel. Det är tvärtom. Han menar att SAS inte har råd med de förändringar HTF kräver. Men SAS har råd att betala hans årliga lön som han för inte så länge sedan ökade med 30%.
Birctror
2007-05-23 13:28:12
SV: Stackars SAS
Som Niclas säger försöker facken vinna en Pyrrusseger. Det handlar sannolikt mer om prestige för fackpamparna. De kabinanställdas fackliga företrädare gräver en grop som kanske snart hela SAS faller i. Jag reser mycket och hittils oftast med SAS, men jag har börjat se mig om efter andra flygbolag särskilt efter att ha blivit mycket dåligt behandlad på Arlanda (tråden SAS kundrelationer på väg nedåt?), den olagliga strejken i Danmark och nu senast HTFs agerande.

Ni bland kabinanställda som inte vill ha strejk hör upp er stämma!
EL1002JO
2007-05-23 12:30:07
SV: Stackars SAS
Håller fullständigt med Niclas Z!Folk ska faan skämmas i en tid som denna och framförallt veckor efter den danska kabinstrejken! Sen som markanställd så kan man börja undra när HTF skall börja se över VÅRA löner och villkor..Vi har alltid kommit i 5e hand. Pinsamt! Nu kan inte jag de exakta arbetsförhållandena som kabin har (jag jobbar dessutom numera i ett annat bolag)men tiderna och konkurrensen har förändrats radikalt för samtliga flygbolagsanställa och vi måste lära oss att anpassa oss efter dessa. Annars är det väl bara att byta jobb om det inte passar? Är också väldigt medveten om att det är långt ifrån alla i kabin som Vill gå i strejk men HTF borde ta sig en funderare tycker jag.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev