Tråden startades av: Agne  2014-07-22 22:14:29
Färdplan vid samma start och landningsflygplats? 
Hej!

Om jag startar från exempelvis Bromma, flyger ut via Svartsjö, genom Västerås kontrollzon, och sedan till en punkt, rundar den några gånger och sedan går tillbaka till Bromma igen, hur fyller jag då i det i en ATS färdplan? Start och landningsflygplats är ju densamma.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

BO
2014-07-23 23:20:43
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
@agne precis så, du kan dock förtydliga i fält 18/remark att du vill stanna vid en punkt så TWR får en hint om vad du vill göra.
Agne
2014-07-23 21:13:26
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
@BO, då ropar jag bara upp den ATC jag pratar med för tillfället och säger att jag vill stanna på platsen en stund för exmempelvis lite cirkulation?
BO
2014-07-23 17:09:13
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
@styrman SAS det är precis så som du skriver med stay i fält 15 dock så gäller det bara IFR trafik, För VFR trafik fyller den ingen funktion.
Agne
2014-07-23 15:54:03
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
Tack för svaren! Har precis tagit PPL och mest flugit i G luft, så därav så många "dumma" frågor :)
Mike
2014-07-23 15:13:55
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
Ja det är de! ATC finns där för din service. Ibland tror de annat men så är inte fallet...
Agne
2014-07-23 11:53:09
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
Tack "Styrman SAS".

Det var min följdfråga, hur markerar jag på färdplanen att jag ska stanna i en 5-10 minuter för att cirkla runt (ska fotografera lite).

Nu vet jag :-) Tack än en gång :)

Har en liten fråga till. Om jag exempelvis vill flyga rakt igenom Bromma kontrollzon, är det bara att ropa upp Bromma Tower och be om att få klarering att åka in via Svartsjö och sen ut via Bosön exempelvis?
Styrman SAS
2014-07-23 10:12:30
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
Hej!

I AIP enroute 1.10 hittar du det mesta om att fylla i en färdplan. http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_10_en.pdf

Men för att ge ett kort svar så fyller du som vanligt i avgångs- och destinationsflygplats.
Jag tror inte att de godkänner färdplanen om du inte har minst en punkt med, även om flighten är under 30 minuter. Dock kan du välja att ha endast en punkt, och skriva STAY, sedan i fält 18 övriga upplysningar kan du tex skriva STAYINFO1/AIRWORK om du har tänkt att snurra över samma plats en stund.

Nu var det ett tag sedan undertecknad själv fyllde i en färdplan, men du kan nog läsa dig lite klokare via länken eller på http://www.lfv.se/sv/FPC/IAIP/

// Lycka till
Tailwind
2014-07-22 23:40:33
SV: Färdplan vid samma start och landningsflyg ...
Det kvittar om det är samma start o landningsplats.
Du fyller i vad du bör, dvs start o landningsplats. Dock ska du inte ha mer än en halvtimma mellan var brytningapunkt..

Lycka till Agne!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev