Tråden startades av: low timers  2014-07-31 19:54:22
noll erfarenhet för att söka till SAS som pilot.  
Flight time requirements
No specific flight time requirements exist.

Svårt att hitta kompetenta piloter med så låg lön.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Status?
2014-08-09 20:13:23
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Yrket behöver fortfarande kompetent personal i cockpit oavsett status.
Att jobbet till största delen består utav att sitta och rulla tummarna gör det inte mindre okvalificerat den dagen något sker. Tekniska defekter som avvärjs dagligen är inget man hör talas om även om det tillhör vardagen i yrket. Turkish Airlines 1951 och Air France 447 är bara några exempel på hur illa det kan gå med fel personer vid spakarna då detta sker.
wazzup
2014-08-09 10:56:52
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Nja jag håller inte riktigt med. Yrket har, tyvärr, inte samma status idag som för säg tjugo år sedan. Då var ett jobb som pilot på SAS något av det finaste man kunde uppnå. Den stora majoriteten piloter (inte bara på SAS) kom från vapnet och var hårt utsållade. Idag är läget lite annorlunda. Ingen som för närvarande är anställd som flygförare i FV skulle väl lämna detta för ett jobb som civilpilot.

Törs påstå att de som idag är i branschen bestämt avråder sina barn från att utbilda sig till pilot. Jag har blivit det och jag vet flera andra som blivit. Många satsar på något annat istället.
24/7
2014-08-09 00:49:32
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Men hör nu här pojkar; ni måste tänka på att det faktiskt är nya generationer som ploppar ut i yrkeslivet konstant! Ingen av dessa har ju faktiskt ett hum om vad löneläget/löneutsikterna är i denna bransch... Dessa unga (kanske curlade till deras egen förbannelse) pojkar ser ju sig bara om i världen och frågar sig; Vad vill jag bli när jag blir stor? Inte frågar de sig vad för yrke/vilken bransch är mest lönsam/efterfrågad/bäst betald i dagsläget. Tänk nu tillbaka lite; hur mycket tänkte du själv sådant i 18-årsåldern...? Nä - Tänkte väl det!
Nya unga förmågor, som fått höra hela livet att du kan bli precis vad du vill (curlade), vill bli pilot precis lika mycket så som du kanske ville när du var ung/yngre...
Flygeriet har precis samma dragningskraft, nu som då!
Dessa ungdomar är de som accepterar dagens pilot-löner; de får ju göra något de vill göra, ha jobbet de brinner för!
@E
2014-08-08 08:07:23
ConnyPonny
Min poäng var att det är mer till yrket än att bara knappa dator och se snygg ut där fram.
ConnyPonny
2014-08-08 00:07:29
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Tycker att simcheckarna är ganska avslappnade. Hinner oftast med att busflyga sista halvtimmen.
@E
2014-08-07 14:16:17
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Föreslår att du sitter med vid en 4h simulatorsession som varje pilot gör var 6:e månad så får du se värdet i piloters kompetens.
ConnyPonny
2014-08-07 13:55:13
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
De ska tjäna mindre än en butiksanställd just för att de är beredda att jobba för den lönen.
Pilot2
2014-08-07 12:37:38
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
E, Men då får du gärna komma med några argument till dessa "öppna dörrar" du talar om. Än så länge har du bara kommit med dåligt insatta kommentarer "kort utbildning" och "okvalificerat yrke".

Det krävs inte några högskolepoäng för att förstå att yrket är kvalificerat, om det är krav på två piloter för att framföra ett kommersiellt flygplan.
Skall vi behöva sänka nivån ytterligare på diskussionen för att du skall förstå detta?

Du håller med om att en högre lön behövs för att motivera rätt individer till vissa yrken, och för driva samhället framåt. Så visa nu att du har studerat, och kom med en smart kommentar om varför SAS piloter på Oslo basen skall tjäna mindre än vad tex en butiksanställd gör.


Clever pilot
2014-08-07 00:25:26
@Asd
Tycker att du är oförskämd mot TS och andra. Sverige borde sponsra TS och unga som vill framåt i livet. 200 poäng i en svensk kommunistutbildningsvärlrd ger jag inget för. MD AE i Palo Alto CA där jag själv studerade resulterade i ett pilotjobbet till slut. Asd du drar förhastade slutsatser.
Sponsra dom rätta yngre i stället som skall försörja dej när du blir folkpensionär och fortfarande suger ut svenska befolkningen på gamla CSN lån och bidrag. Tyck i stället att alla unga killar och tjejer som satsar på jobbet skall ha det bra. Du tjatar om monopol och en omvänd spiral som ingen förstår.
J.B.
2014-08-06 23:51:32
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Re:TRI/TRE

Nu när vederbörande gjort sitt enda undantag att sänka till att skriva ett inlägg på detta forum undrar man stillsamt vad vederbörande egentligen ville säga? Förutom då att upplysa oss om sin egen påstådda flygbakgrund, samt hur bra han/hon uppfattar att sas flygoperationer är. Men det var väl det som avsågs från början ;-)
"Intresseklubben noterar" ;-)
Clever pilot
2014-08-06 22:57:28
@ Asd
Eller så är du way behind.
Clever pilot
2014-08-06 19:59:48
@ E
E, då borde du vara smartare än att hacka på pilot löner.
Glöm utbildning, tillgång och efterfrågan. Det handlar några gånger om under
sin pilotkarriär om att inte slå ihjäl andra eller sig själv.....
Kan inte värderas i pengar.
Dessutom är det inte många flygplan som flyger utan piloter och börjar världen
om från noll med noll piloter så tar det flera år innan första kommersiella flygplanet
flyger igen. Jordens ekonomi pajar med dom argument du har om lönesättningar.
Med 200 högskolepoäng får du inte ens i gång batterierna i ett flygplan.
E
2014-08-06 19:08:39
Att C och frågande
Syftet, främst för att det är så skoj att slå in de öppna dörrarna och ifrågasätta de orimliga vilkoren som varit innom flyget.

Jag inser ju att nästan alla här på forumet arbetar innom flyget och, därför har skygglappar stora som Lappland men, det är nog ganska nyttigt för dem att höra en röst utanför "fan klubben".

Den stora allmänheten har knappast sympati för vilkoren, det antar jag att Ni märkt?

Vad jag arbetar med, något som kräver åtminstonne 200 högskolepoäng.....
@max block hrs
2014-08-06 16:25:02
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Nu är det nog inte timmarna som sätter stopp utan behovet!
C
2014-08-06 16:01:34
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Re. E Du är rätt patetisk. Kan du inte tjafsa om pilotlöner
nån annanstans. Du är förmodligen rätt avundsjuk.
max block hrs
2014-08-06 15:27:29
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Wazzup I dag flyger piloter ca dubbelt mot tidigare, så så du kan halvera de där 10 åren.
frågande
2014-08-06 15:10:57
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
E
Vad är ditt syfte med att debattera för lägre pilotlöner?
Vad jobbar du själv med?
b
2014-08-06 14:42:15
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
E, eller så finns det för många piloter, samtidigt som man matar ut lögnen om kommande pilotbrist för att kunna pressa lönerna ytterligare.

Jag tror dy to sas syftar på att DY har nekat så många FO en uppgradering till kapten även om behovet finns.
När man anställer en styrman så skall bolaget se potential i en framtida kapten.
E
2014-08-06 12:04:03
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Nedan konstateras alltså att instruktören är djupt imponerad av de nya piloterna.

Det måste dock i en marknadsekonomi innebära att lönen INTE är för låg!

Hade man INTE fått goda kandidater, då skulle man behövt höja lönen, har man goda kandidater så ligger man rätt eller, kanske tom för högt.

wazzup
2014-08-06 10:02:44
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Svar DY to SAS. Vad menar du egentligen?

Kan ju nämna att min far flyger för SAS sedan drygt 26 år tillbaka. Tog 10 år för honom innan han fick bli kapten och i sammanhanget är det inte så lång tid. Finns flera piloter på SAS som fått vänta längre tid än så.
Johan
2014-08-06 09:30:02
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
@ TRI/TRE Trevligt och informativt inlägg som så ofta saknas här. Dock skulle jag vilja passa på att fråga dig (framkom inte riktigt i inlägget) som har så stor erfarenhet - hur stor chans har jag med 400h TT och en B737 rating utan flygtimmar, att komma in som low timer? Om jag inte betalar för LT så verkar det totalt omöjligt att få chansen, man måste ha timmar på typen men hur får man det när man inte får ett jobb pga att man inte har timmarna, blir ett moment 22 tyvärr.
DY to SAS
2014-08-06 02:34:32
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Om man har arbetat många år i ett bolag som styrman, men sedan inte kan gå vidare till kapten, då är det något fel på rekryteringsprocessen anser jag. Tänkte på det gäng som lämnade DY för SAS.
TRI/TRE
2014-08-05 20:41:13
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Hej. Brukar ibland skumma lite debatt inlägg på flygtorget, men har aldrig ens funderat på att lägga mig i den tyvärr ofta oerhört okunniga, och omogna debatt som ofta förekommer. Nu, dock, gör jag ETT undantag, mitt enda.

Jag är flygkapten och instruktör på SAS, med erfarenhet från 8 flygbolag världen över. Har flugit i 26 år nu och jobbat som instruktör på 3 Skandinaviska flygbolag, samt ett i Mellanöstern. För övrigt så har jag ad hoc instruerat och gjort flygprov på diverse piloter från jordens alla hörn.

Vad gäller nuvarande ingångslön på SAS så är alla väl medvetna om att den är på tok för låg, men jag (som instruerar nyanställda i princip varje vecka) är djupt imponerad över standarden på de som vi anställt senaste året. Grymt kompetenta, pålästa och motiverade. De allra flesta kommer från andra kända flygbolag, många med kaptenserfarenhet. OBS, också många från DY… Man kan säga vad man vill, men jag drar på mungiporna när någon mumlar om nepotism på SAS, då det är det mest renhåriga flygbolag jag någonsin varit i kontakt med gällande den frågan. Ingen nepotism överhuvudtaget, och tro mig, jag vet vad jag talar om. Om du är kvalificerad så får du chansen, punkt slut.

Sen har SAS något som väldigt många flygoperationer tyvärr saknar, en mkt hög standard operativt, där ribban läggs långt över myndighetskrav och dyl. Pilotkåren är extremt erfaren (med några få nyanställda undantag), väl testad, disciplinerad, och med den högsta standard generellt jag sett under
mina år i flygbranschen och, som sagt, 8 flygbolag i Amerika, Europa, och Mellanöstern.

Ärligt, ni som svamlar om saker ni inte har en aning om, tänk till innan ni skriver så vi yrkesmän slipper läsa sånt skräp som alltför ofta publiceras här..

God Afton,
wazzup
2014-08-05 15:44:11
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Svar Markus. Rätta mig om jag har fel nu, men lönen är väl inte högre för att man flyger långlinje? Visst blir det lite mer i traktamente osv, men själva grundlönen är densamma.

Vad som däremot borde vara fördelaktigt ekonomiskt (inkomstmässigt som svensk) är att flyga med Köpenhamnsbas och vara bosatt i Skåne. Som det ser ut för närvarande är chanserna att få bli kapten och flyga storbussen störst för de danska piloterna.
Aftonblaskan
2014-08-05 15:08:40
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Lokföraren sullenberger lyckades tack vare sina tusentals timmar och erfarenhet trycka på stoppknappen och räddade alla ombord på tåget. Haha.
Kom in i matchen E, är du verkligen så korkad?
Pilot2
2014-08-05 14:54:36
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
E,
Man hade säkert kunnat göra pilotutbildningen till 5 år. Men nu är pilotyrket till mycket ett praktiskt yrke. Du blir bättre med fler flygtimmar bakom dig. Erfarenhet som behövs för att kunna fatta snabba och rätt beslut. Den dagen flygen inte kräver piloter kan vi jämföra yrket med lokförare.
E
2014-08-05 14:12:47
att Pilot 2
Du har rätt i allt utom din slutsats.

Pilot ÄR inget avancerat yrke, då hade det varit 5 år på universitet och inte som nu....

Därav att piloter inte SKALL ha höga löner, enda orsaken till de absurda lönerna är monopol och oansvariga fack.

Vill ja komma levande fram när jag flyger, självfallet, men, det vill jag även när jag åker tåg utan att för den skull tycka att en lokförare förtjänar några höga löner.
Markus
2014-08-05 13:52:22
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Lönen är vad den är nu på SAS men det tar inte mer än 10 år att bli kapten. Då tjänar du bra! När du sätts på long haul tjänar du också massa extra. Att se på ingångslönen och 2-3 år in är löjligt. Ser man till hela bilden kommer du hos SAS ha en bra privatekonomi tillslut.

SAS öppnar upp dörrarna för nyutexaminerade piloter. Så gjorde de även för 10 år sedan. SAS tjänar på att få in unga piloter som inte passerat 30 ännu. Är de dessutom färska kan de formas på "SAS vis".
Pilot2
2014-08-05 11:15:42
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Tror inte någon kräver hög lön bara för att utbildningen var dyr.

Varför skall någon överhuvudtaget tjäna mer än någon annan?
Därför att lönen säger bland annat hur viktigt vårt samhället anser ditt arbete är.
Det handlar om den tid du investerat, det ansvar du tar, och även för att locka kompetenta individer.
Det driver samhället frammåt.
Om man kan vara ute och festa hela natten, sedan ligga arbetslös på soffan resten av dagen och äta chips men ändå vara rik med rutor på magen. Vem skulle då bry sig om att sträva frammåt, skaffa en utbildning, starta ett företag, eller att gå till gymmet?
Varför skall en läkare tjäna bra? Jo, vi tycker att jobbet är viktigt, och vi vill att kompetenta individer söker sig dit. Våra liv ligger i deras händer. Precis som jag även tror de flesta tycker att sullenberger förtjänar sin lön då han räddade planet i hudson floden.

När en aktör som SAS, som ses som toppen i kedjan, med de bästa villkoren, säker sina löner, så kan bolagen under sänka sina ytterligare.

Race to the bottom har pågått ett tag i branschen, men är det verkligen en utveckling vi vill se?
Henrik
2014-08-04 17:28:39
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
36k på jet time är inte den bästa ingångslönen i Skandi. Dessutom har de ingen löneskala över huvudtaget utan får ta del av eventuell vinst. (Skala är då att föredra) Dessutom har de väldigt svårt att rekryterat kaptener till HEL...
Fr
2014-08-04 15:34:15
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Att jämföra ingångslön med studieskulder är ju helt ointressant. Bara för att personen i fråga har köpt sin utbildning borde det inte innebära automatiskt högre lön.

Det finns likaså läkare, jurister etc som har kööt sin utbildning.

Köper du en läkarutbildning och spenderar 5 år pluggandes har du nog mer eller mindre lika höga skulder som en pilot som köpt sina timmar och cert. Samma sak gäller om du köper en juristexamen eller någon likvärdigt MBA på ett amerikanskt universitet, då ska du se att du hamnar på minst lika höga belopp.

Tänk efter innan du väljer utbildning, en väldigt stor del av alla nyutbildade arbetslösa piloter visste mycket väll hur behovet och löneläget låg till för piloter innan de betalade 1 miljon för sina dryga 200h, MCC, ATPL och ett certifikat, oavsett vart de nu köpte det.

Kan du inte ta dig in på en betald utbildning (tex. TFHS eller SAA YH) eller på något annat sätt betala av 10.000kr/månaden och livnära dig på något annat och samtidigt tvingas "ge upp" drömmen SKA du tänka om när du söker dig till flyget.
TT
2014-08-04 12:28:09
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Eh? Ja jag förstod ditt andra inlägg. Liknelsen kanske inte va perfekt på alla plan men tyckte den visar att det är absurt å tro att det är bolagens skyldighet att anpassa lön efter den anställdes skulder.. cheers :)
eh?
2014-08-04 12:00:20
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
TT, det går ju inte att debatera med dig. Jag har inte nämt något av vad du skriver.

Men jag håller med om att bolagen inte behöver ta hänsyn till något.
Det finns alldeles för många piloter och då sätter bolagen spelreglerna.
TT
2014-08-04 10:58:24
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Att du betalat 150k till marbodal för ett kök hör ihop lika lite med matkvaliten på restaurangen som att du betalat 1m till någon flygbildning hör ihop med lönekvalitén på ett flygbolag.

Så länge sas kan anställa för 28k är efterfrågan tillräcklig och dom behöver inte rätta sig efter pilotens eventuella skulder.
Joppe
2014-08-04 10:51:36
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Så kan vi konstatera att Jet Time är kanske ett av dom skandinaviska bolagen som betalar bäst för sina styrmän. Ingångslön 36t DKK.
eh?
2014-08-04 10:41:22
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Det är ingen logik i vad du säger.
Du behöver inget kök hemma för att äta på restaurang.

Låt mig förklara i termer du förstår.
Restaurangen behöver höja priset på maten för att de investerat i ett nytt kök.
I detta fall är piloten restaurangen.
TT
2014-08-04 10:24:35
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Jodå, läs igen och gnugga geniknölarna riktigt ordentligt.
Eh?
2014-08-04 09:48:23
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
TT, nu gick det inte så bra för dig när du tänkte. Försök igen.
TT
2014-08-04 09:21:52
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Att kräva att lönen ska va hög bara för att utbildningen är dyr är ju som att kräva att restaurangmiddag ska va riktigt god bara för att man investerat i ett nytt fint kök hemma...
pilot
2014-08-04 07:59:11
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Som helt färsk ut från skolan är det en bra lön.
Vad jag tror att många missar är att SAS tidigare setts som målet i karriären. Man har alltså redan gjort ett visst antal år på de mindre bolagen, "arbetat sig upp", skaffat sig en gedigen erfarenhet.

Men nu, oavsett tidigare erfarenhet går de in på lägsta lönen. Jag tror att det är där som skon klämmer för de flesta, som anser lönen är låg.
@SK
2014-08-02 15:04:38
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Bara för att ta ett färskt exempel när SAS anställde en son till Ordförande i SAS piloternas pensionskassa till CRJn i CPH. Nykläckt från flygskolan utan erfarenhet. Det är var jag kallar nepotism ;-)
Uppgiven
2014-08-02 11:01:10
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Haha!

160kr i timmen för:
ett jobb som kräver 1miljon kronor i utbildningskostnader,
inget OB,
skiftjobb inkl nattjobb utan tillägg för detta,
Flera veckor på hotell runtom i olika hålor varje månad med minimala traktamenten,
Jobba tre helger per månad utan OB,
Flera decennier till kaptensuppgradering,
Inflation och hyreshöjning på lägenheten överstigande din lönestegring,
Danskar som öppet vid informationsmötet talar om att man till skillnad från Norwegian inte anställer invandrare.
Att jobba på ett bolag som gör resultat i miljardklassen sämre än beräknat.

Norwegian betalar dubbelt så mycket, uppgraderar dig fort, har bättre scheman och många andra fördelar. Problemet är att baserna inte är jättefestliga för alla.
SK
2014-08-01 19:08:56
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Svar J.B. "En i bekantskapskretsen". Verkligen en säker källhänvisning där.

Bara för att de skriver att ingen specifik flygtid krävs betyder det knappast att de inte kommer prioritera de som har rating och tid. Bara att kolla på vad det är för killar/tjejer man hittills har anställt (folk med tid och rating).

Självklart ska man ju söka i alla fall om man är intresserad.
Pilot
2014-08-01 18:40:36
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Alltså man undrar ju vilka ni är som skriver ner yrket så här..?

Jag jobbar med detta fantastiska yrke sen några år, inte överdrivet många men ändå. Tjänar ok, inte överdrivet mycket, men ändå. Jobbat hårt för det, trivs som fisken, men ändå..

Vilka är ni??

Om ni som gnäller, jämför med andra och snackar ner yrket - FÖR DET ÄR PRECIS VAD NI GÖR - jobbar med detta också --- SLUTA! Byt bana, ta tag i ditt liv men bespara oss andra dina klago-ord.

Om ni inte jobbar med detta --- börja inte! Hitta en annan bransch som ger er det ni vill ha istället!

Vilka är ni..?

Tack för mig.
Magnum
2014-08-01 18:07:42
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
En nyanställd pilot skall ha minst 40.000 sek/mån. allt annat är skandal.
Dans
2014-08-01 18:00:09
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Om de tar in folk direkt från skolan som har 200TT blir det en bra deal åt den nyblivna piloten.
J.B.
2014-08-01 16:22:53
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Sluta jämför pilotlöner med andra yrkesgrupper. Ni kan ta vilken som helst av de nedan nämda yrkesgrupperna och sätta in i en flygplanscockpit och jag lovar, flygplanet rör sig inte en meter!
Det behövs alltså piloter för att framföra flygplan, och är det idioter som säljer sig för 28 000:- per månad, så får de inte mer än just 28 000:- per månad.
pp
2014-08-01 15:16:44
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Jag har över huvud taget inte nämnt något om sänkta löner eller lika lön för alla i sammhället, så du behöver inte påstå någonting om mig som heller inte kommer från mig, försök att förstå att det som diskuteras här är ingångslönen.
OSL
2014-08-01 14:31:07
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
PP, du tror att samhället blir bättre om alla fick samma lön?
Inget som motiverade någon att sträva framåt?
Tycket du att det är bra om lönerna sänks till de nivåer att yrket inte längre lockar kompetent personal?
Vem vinner på det?

OSL
2014-08-01 14:23:29
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
PP, för att visa hur låg lönen är i jämförelse.
Flertalet yrken med lägre kompetens har knappt någon lönestege, så de löner som anges där är även nära ingångslön.
pp
2014-08-01 14:06:25
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Då kommer frågan naturligtvis, varför jämför du SAS ingångslön för piloter med snittlönen för andra grupper?
Ekofisk
2014-08-01 14:03:51
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Lönestegen på SAS är ju ganska flack, åtminstone de första tio åren, medan de i de andra (akademiska) yrkesgrupperna tordes gå ganska snabbt uppåt?
Osl
2014-08-01 13:46:06
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Det är snittlöner.
Jurist: 54400 nok

En nyutbildad jurist i sverige får en liknande lön som sas, men de har knappast en miljon i studieskulder, eller hur? Vilket gör att de får ett antal tusen kronor mindre att leva av. Hur många jurister tror du har dubbelt boende, eller arbetar helger, nätter, jul och nyår utan någon övertidsersättning? Du får även ta med att de dagar piloter arbetar sover de oftast på hotell, 5 dagar på 3 av. Vilket i sig kan ses som arbetstid då man ej är hemma. Sedan förvinner ytterligare tid i pendling. Att flyttas runt dit man behövs är standard, och man kan inte räkna med att stanna många år på samma bas.

Man arbetar ändå för att kunna leva och inte tvärt om. Så man får se på hur mycket tid man får hemma, och till vilken lön så är det riktigtig lånavlönat.
Puckelbro
2014-08-01 12:30:11
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
@OSL

För mig som är nyfiken. Är detta norska ingångslöner för respektive yrkesgrupp eller är det någon form av medel eller median? Jämför ingångslönen för t.ex en jurist med medellönen för jurister. Skillnaden är påtaglig.
OSL
2014-08-01 12:24:56
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Puckelbro,
Lite axplock av norska löner.
Snickare 31 100
Arkitekt 48 900
Sjuksköterska 35 600
Läkare 62 900
Kabinpersonal 32 700
Lagerarbetare 30 200
Olje- och gasutvinning 59 700
Systemutvecklare och Programmerare 51 100

SAS pilot 29 000

De ligger långt ner på skalan trotts att de har de överlägset högsta studieskulderna.
Lön är ett sätt att locka kompetent personal. Hur mycket samhället värdesätter yrket.
Låg lön = låg kompetens.
Vem vill du sitter vid spakarna när du flyger på semester?
Puckelbro
2014-08-01 11:54:34
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
@Magnum.

Och vad tror du folk med längre utbildningar går in på?
Relevant?
2014-08-01 10:50:42
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Samma problem i norden?
http://www.alpa.org/portals/alpa/payandbenefitsshortage/
J.B.
2014-08-01 10:25:12
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
En i bekantskapskretsen sa att orsaken till att sas inte har några flygtidskrav är att flygkaptenernas söner och döttrar skall kunna få sitt förstajobb direkt efter flygskolan. Vidare hävdas från annat håll att nämda sas-ungar helt undantas krav på adekvat typutbildning för anställning som styrman på sas.
Sant eller inte(?), men vi kan nog alla enas om att nepotism är nog bra, bara man håller det inom familjen. (obs ironi!)
osl
2014-08-01 10:07:41
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
PP, löjligt inlägg. Kom tillbaka när du flyttat hemifrån.
osl
2014-08-01 09:51:13
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
AB, du inte är i branschen?
Idag är norwegian och någon av gulf bolaget det vanligaste steget efter att man skaffat erfarenhet.
pp
2014-08-01 09:02:35
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Vad skulle vara en rimlig ingångslön? 50.000...75.000, vakna upp!
AB
2014-08-01 08:40:26
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Ha ha ha

Söka sig vidare till Norwegian? Du måste skämta?!
OSL
2014-08-01 08:12:43
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
pp, De flesta piloter har höga studieskulder, gissar på ett snitt av 5000kr/månaden. Lägg där till att SAS söker i Oslo. Där levnadskostnaderna är högre än i Sverige.

Ingen behöver söka dessa jobb, sant. Men det är synd att SAS blir som tex Air Baltic, ett första bolag, där man gör sina hundår, och efter 2-3 år söker man vidare till Norwegian eller något av gulf bolagen.
Magnum
2014-07-31 23:08:06
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
28 000 är dåligt betalt med tanke på den utbildning en pilot har.
Dessutom självfinansierad.
Men psyktester som förr borde införas igen....
pp
2014-07-31 22:34:15
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Om ni inte klarar en ingångslön på 28000/mån så sök för h-e inte jobbet, stanna hemma och spruta ut eran galla på internet!
Johan
2014-07-31 22:28:08
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Ja de har verkligen svårt att få folk med erfarenhet att ta jobbet samtidigt har de stora problem att få de som börjat att stanna kvar. Ett gäng av de som börjat det senaste året har redan slutat och gått till mycket bättre betalda jobb.

Inte konstigt att de ställer in trafik på grund av pilotbrist....
DEF
2014-07-31 21:32:23
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Det är svårt att locka piloter till SAS-löner på 28000 kr/mån. Vad det gäller Norwegian så har nästan uteslutande alla nyrekryterade piloter redan 737-rating och erfarenhet.
ABC
2014-07-31 21:25:06
SV: noll erfarenhet för att söka till SAS som ...
Och till Norwegian kan man bara söka om man har pengar för att betala sin inflygning.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev