Tråden startades av: NotSAS  2007-06-14 14:01:44
SAS ska kundfokusera - äntligen! 
SAS koncernchef tillika vd Mats Jansson uttalar sig skarpt och träffsäkert att nu ska SAS lägga om kursen för att öka privatkundernas andel med 20%.

SAS ska helt plötsligt och drastiskt kundfokusera! Nu ska vi lyssna på kunderna och dess behov. Vi ska koncentrera oss på den nordeuropeiska marknaden och därmed ta upp kampen med de flygbolag som idag vunnit kundernas förtroende.

Ett tyst erkännande att under många år har inte SAS lyssnat eller penetrerat marknadens förnyade behov av flygets tjänster. När inkomsterna tryter och kostnaderna skenar - först då tvingas SAS lyssna på marknadens behov. Hur förutseende är det? Har man förlorat sin kristallkula - kanske har den krackelerat - precis som glashuset i Frösundavik där SAS huvudkontor faller i bitar.....

Med andra ord, SAS ska sno tillbaks vad man förlorat till t ex Ryanair, som opererar i just nordeuropa. Men hur? Åtminstone inte med enkelpris på 650 kronor till vissa delar av Europa.

Det får betecknas som ett stort genombrott i SAS geniers tankemöda att äntligen lyssna på vad marknaden efterfrågar och därmed söka finna en väg att bryta förlustspiralen.

Vi ska också knyta starkare band med SAS personal i syfte att minimera riskerna för kostsamma strejker. Vi ska föra dialog med vårt dyrbaraste investeringskapital - nämligen de anställda. Äntligen ska SAS lyssna på personalen.

Men inte med vänskapens eller demokratins upplyftande krafter.

SAS försöker lura personalen till att inte strejka för bättre förhållanden genom ett simpelt trick som för dem bakom skäppan.

SAS genier tänker: "om vi erbjuder personalen att köpa aktier i det sjunkande luftskeppet så blir de inte lika strejkbenägna för att riskera eget insatt kapital...."

Så utstuderat djävligt rent ut sagt. Detta utan att på något sätt erbjuda personal merinflytande i t ex bolagsstyrelse. Ett manipulerande med både demokrati och förtroendeingivande framtidsperspektiv som skulle kunna hjälpa SAS ur krisen.

Först anklagar Mats Jansson personalen för att sänka skutan med strejker pga av missnöje med dåliga arbetsförhållanden - sen tvärvänder han och inbjuder till delat aktieägande för att lugna bråkstakarna. Idioti tycks florera livskraftigt i koncernledningen - men jag hoppas verkligen att SAS personal inte låter sig lockas in i en styrelsepakt där idioti mycket lätt kan smitta av sig på sunt tänkande individer.

Varning - se upp alla anställda inom SAS. Dags att sätta på life wests inan skeppet sjunker helt!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Julia
2014-04-19 23:19:29
SV: SAS ska kundfokusera - äntligen!
Ser ut att ha gått bra. NOOT..
gammal tråd
2014-04-19 00:52:10
SV: SAS ska kundfokusera - äntligen!
MATS JANSSON LÄMNADE SAS 2012
Folke
2014-04-18 22:48:43
SV: SAS ska kundfokusera - äntligen!
Glad påsk.
backatorp
2007-06-14 14:01:44
SV: SAS ska kundfokusera - äntligen!
LaPaige, är det inte dax att säga upp sig från ÄSS-AA-ÄSS?
Airer
2007-06-14 13:50:36
SV: SAS ska kundfokusera - äntligen!
ja det var ju inte en dag försent!!!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev