Tråden startades av: Företagare med flygdrömmar  2014-08-20 09:49:18
Hur realistisk är jag? 
Jag är en 40-årig företagare i Göteborg som alltid velat bli pilot. När jag var barn och tonåring var det pilot jag ville bli, men av olika anledningar blev det inte så. Nu driver jag ett hyfsat framgångsrikt mindre företag och tänkte inom ett par år ta ett PPL på Säve. Så långt inga konstigheter.

Men om man har ett PPL vill man ju gärna kunna flyga en del, både privat med familjen och i tjänsten. Men att leasa till exempel ett begagnat PA46 för några miljoner är en svår kalkyl att räkna hem om man bara skall använda det själv några timmar per vecka.

Hur kan man finansiera en dylik leasing? Kan man hyra ut planet till annan part? Kan delägarskap vara ett alternativ? Eller kan man skaffa sig en kommersiell licens och idka taxiflyg i egen regi?

En annan fråga är om någon har koll på avdragsrätten för flygutbildning såväl PPL som vidare? Har man rätt att dra moms och kostnad som företagsnyttig utbildning?

Jag är tacksam för välvilliga och initierade svar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2014-08-22 14:19:36
SV: Hur realistisk är jag?
För att verkligen ha nytta av flygplanet krävs att du fortsätter utbildningen så du kan flyga IFR (Instrument Flight Rules). Annars kommer du många gånger att bli stående på marken p.g.a dåligt väder.

Din pilot utbildningen kommer då att hamna på drygt 200.000:-.

För att flyga plan som PA46 krävs också minst 150 timmar som PIC de senaste 5 åren.
Linkan
2014-08-22 14:12:07
SV: Hur realistisk är jag?
Enrouteavgift utgår ej för luftfartyg under 2 ton så PA46 klarar sig.
Privatflygarn
2014-08-22 13:51:22
SV: Hur realistisk är jag?
Glöm inte bort de fasta myndighetskostnaderna, alltså avgifter som transportstyrelsen tar ut. Dom kan bli ganska ansenliga om du eller bolaget äger en "airliner" av mindre modell exvis en PA46. En del väljer att äga N-registrerade luftfartyg. Visserligen får du på egen bekostnad flyga hit en kontrollant, men kan vara billigare. Tillkommer också enrouteavgift som ATS debiterar för flugen sträcka. Momsen lever sitt eget liv och är normalt ingen kostnad i bolaget eftersom utgående moms kvittas fullt ut mot ingående i själva momsredovisningen.
PA46
2014-08-22 13:46:16
SV: Hur realistisk är jag?
Vi opererade en PA46 Mirage i 5 år i firman och så här var våra VERKLIGA kostnader i snitt per år:
Totalt: 894512 SEK
Fördelat på:
Avskrivning kapital: 150000
Fasta kostnader: 101418
Underhåll: 273600
Avskrivning motor/propeller:110600 (motor:450/tim, prop: 8000/år)
Bränsle: 258894 (efter avdragen skatt)

Vi flög i snitt 228 tim/år så per timma kostade maskinen 3923 SEK

PA46 är ett fantastiskt flygplan och så bra det blir med en kolvmotor det är dock inte gratis...Men i sammanhanget inte så farligt, flyg har aldrig varit och kommer aldrig att bli "billigt" men det är ett oerhört effektivt redskap för företag med resebehov.
Linkan
2014-08-22 13:17:14
SV: Hur realistisk är jag?
Räkna med minst 100.000:- i fasta kostnader exklusive kapitalkostnad.

Rörlig kostnad på minst 1.500:- / timme när bränsleskatten är avdragen.

En enda service kan kosta upp till 100.000:-. Propeller översyn ställbar propeller minst 40.000:-
Det finns många komponenter som måste överses/bytas beroende av flygtid och eller kalendertid.

Cessna flygplan av lite äldre datum kan bli föremål för omfattande korrosion kontroll. Det blir kostsamt.

Innan du köper ett begagnat flygplan anlita en flygtekniker som gör en genomgång av flygplanet. Du kan då få en uppfattning om kommande åtgärder som måste vidtagas och till vilken kostnad.

Glenn
2014-08-22 12:54:59
SV: Hur realistisk är jag?
Bäst är om du kan hitta någon eller några att dela planet och kostnaderna med.
Företagare med flygdrömmar
2014-08-22 12:07:11
SV: Hur realistisk är jag?
Tack för svar.

Du har nog rätt om avdragsrätten. Fick ett rungande NEJ av revisorn efter samma fråga. Men att leasa ett flygplan och dra kostnaderna skulle tydligen vara mera rimligt.

En C210P Centurion är billigare i inköp jämfört med PA46. Men då är dom också ordentligt mera begagnade.

Om vi vinklar tråden något? Hur gör man för att finansiera sin egna flygning, såväl det privata som tjänsteflygandet, med ett så bra (alltså nytt, stort, snabbt och lång räckvidd) som möjligt?

Jag har ett behov av sex personers kapacitet ink pilot med så lång räckvidd som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. (Tack, jag vet att det är mera kostnadseffektivt att flyga reguljärt.)

Hur ser de fasta kostnaderna ut för flygplansägande i relation till de rörliga?

Fasta kostnader är sådant som värdeminskning, ränta, försäkring och hangarhyra.

Rörliga är bränsle, underhåll och reparationer och flygplatsavgifter.

Jag har en känsla av att ett stillaståendeflygplan inte kostar så väldigt mycket utan att det är de rörliga kostaderna som är de stora? I så fall tjänar man inte mycket på till exempel delägarskap, uthyrning eller taxiflygande.

Finns det möjlighet att hyra till exempel C210P eller motsvarande flygplan vid Säve för enstaka dagar eller veckolånga resor?

Enligt what2fly.com är de rörliga kostnaderna:

C210P Centurion $211

PA46 $199

Pilatus PC-12 $330

Det stämmer naturligtvis inte överens med de faktiska driftkostnaderna i Sverige eftersom allt är dyrare i Sverige jämfört med USA. Men förhållandet borde vara detsamma.
Privatflygarn
2014-08-21 13:54:18
SV: Hur realistisk är jag?
Kostnad för grundutbildning PPL torde inte vara skattemässigt avdragsgill, inte ens i ditt bolag. Alla kostnader som hänför sig till någon form av grundutbildning ser skattmasen mycket strängt på. När du har tagit ditt PPL torde däremot kostnader förenade för flyg-leasing vara avdragsgill i bolaget. På luftfartsrättens område måste man dock vara försiktig så att flygresorna i sig inte blir klassade som flyg i förvärvssyfte. Att ta med sig någon anställd i bolaget för en gemensam affärsresa är däremot tillåtet.
Lycka till !!
Lången
2014-08-21 12:18:36
SV: Hur realistisk är jag?
Ta ett flygcert och om du tycker om att flyga så köp en Lancair så åker du ifrån de flesta pappstrutarna som finns!
Bra komfort och så är den snygg också.
Sten
2014-08-21 10:08:12
SV: Hur realistisk är jag?
Skulle absolut välja C210P Centurion. Är en snabb resemaskin med tryck cabin. Finns även turbin konverterad.
Om man behöver djupa fickor för att operera den vanliga C210P Centurion behöver man säkert extremt djupa för att flyga den turbin converterade. Men tror båda modellerna är bra mycket billigare än Meridian tex. Framför allt i inköp. En fin C210P hittar man nog för 1milj sek. Göteborg - Frankfhurt klarar man nog non stop.
DA42
2014-08-21 07:07:59
Rf ABC
ABC överdriver svårigheterna att flyga mellan A och B. Dagligtillsyn och att göra planet redo tar i regel 30 minuter. Om man har flygovana pax kan man räkna med extra 10 minuter. Att kolla väder och färdplanera tar med hjälpmedel inte långtid. Tullpapper behövs om du flyger utanför Europa (men det är inte så vanligt) Tekniker behöver man om något är sönder och för 50/100 timmars tillsyn. Om man flyger mellan mer udda orter så vinner man ofta många timmar i kortare resväg. Men skälet till att man flyger privat är att det är kul.
Gordon
2014-08-20 19:43:01
SV: Hur realistisk är jag?
Varför inte en Cessna 210?

Du slipper se vingen när du tittar ned, och det finns gott om plan till salu.

Gordon
ABC
2014-08-20 19:00:28
SV: Hur realistisk är jag?
Visst låter det glassigt att flyga i eget flygplan men har du funderat över hur tidskrävande det är? Det är knappast bara att "hoppa in och dra iväg". Du ska ordna med tekniker, leka hobbymeterolog flera dagar i förväg, kolla upp restrektioner och ändringar, kolla flygplatsers öppethållande, beräkna och fila färdplaner, betala startavgifter, fylla i tullpapper, lasta flygplanet, ta ombord överlevnadsutrustning och proviant, skotta dig ut från hangaren, dra ut flygplanet, tanka, flyga och sedan ska du parkera, förtöja eller ordna hangar och tankning, betala avgifter, ordna så att någon släpper ut dig och försöka fixa en taxi.... Tro mig, du kommer att tröttna ganska snart! Ett litet företagsplan med inhouse billig pilot kan vara en bra affär om ditt företag; flyger mer än en högavlönad person +. som alltid reser tillsammans + reser väldigt ofta + mellan två närbelägna små orter med vatten imellan + utan reguljär trafik och det annars går åt minst en hel dag för resan. T.ex. Västervik till Tartu eller Örebro till Ålborg.

Som nyutbildad pilot lär du aldrig få en försäkring för en PA46 till annat än 10, 20 eller 30 gånger normalpris. De seriösa bolagen kommer inte ens erbjuda det utan säga blankt nej.

Mitt råd är att testa någon form av billigare hobbyflyg. T.ex. segelflyg och därifrån bygga på när du har en aning om vad det handlar om. Lycka till med flygandet!
Fr
2014-08-20 18:30:21
SV: Hur realistisk är jag?
En begagnad PA46 kostar inte några miljoner att leasa
DA42
2014-08-20 10:40:35
PPL
Hej, ta en sak i taget. Skaffa PPL och kolla om du trivs med att flyg. Det är ingen god affär att flyga privat men många tycker att det är den bästa hobbyn som finns. Jag äger en DA42 och flyger 80-100 h per år till en kostnad på 30-40 000 EUR. Det är kul men säkert dyrare än att flyga i c-klass. Det är sällan du kan tjäna något på uthyrning. Du kan säkert minska dina kostnader men du mister känslan av att ha ett eget plan. PA46 är säkert inget för en ny PPL pilot.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev