Tråden startades av: Pilot1  2014-08-21 20:46:52
Inget jobb TROTS rating betald 
Jag ger upp... Efter att ha examinerats från en privat skola och samlat flygtimmar privat provade jag att köpa Saab340-rating men inget jobb. Efter ett års arbetslöshet övertalade air baltic academy mig att köpa 737 rating. Har jag jobb 6 mån efter det? Nä. Hur gör alla för att få sina jobb??? Har jag inte visat att jag är motiverad nog?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Transport s...
2014-08-23 19:48:14
SV: Inget jobb TROTS rating betald
C-kort är arbetsförmedlingens mest eftersökta. Bristen är enorm. Får du inget jobb med det får du inget jobb över huvud taget oavsett bransch. Men vad har detta med flyg att göra?
Transport suger!
2014-08-23 19:33:24
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Jag tog C - körkort för 3 år sedan. Får inga jobb. Bulgarer, Vitryssar och Polacker snor allt.
Flygare Bob
2014-08-23 14:47:24
@ I samma sits
Jag förstår att man blir desperat, och väldigt många har varit i din situation.

För ett par år sedan var jag där med, köpte en TP rating, hjälpte ett bolag med "fill up" i Simulatorn när det behövde och efter 2 fill upp pass tyckte Instruktören att jag gjorde bra i från mig och pratade med TM och OM och någon vecka senare gjorde jag bolagskurs och var ute på linjen ca 3v senare från det att jag gjorde fill up pass.

För mig handlade det om att vara på plats i rätt tid och ha en jäkla tur med. Jag kände ingen i branchen och fick kämpa för att få mitt jobb, så jag är säker på att men en jäkla vilja och tajming hittar man ett jobb. Självklart idag måste man vara beredd att flytta på sig.

Att bara skicka ett CV till ett flygblolag och hoppas på jobb räckaer inte idag.

Jag tror att idag känner sig alla inte helt säkra även om de haft jobb i flera år, ena dagen fler linjer och dagen efter KK och då står man där utan jobb även om man har massa erfarenhet.

Hur många inom SAS, NTJ,var nära att mista sina jobb, eller Avitrans, Skyways...

Jag skulle precis som andra säga att köpa sig en ATP rating med så få plan kan vara väldigt riskfyllt ekonomiskt framförallt om du inte har så bra kontakter att du har god chans att få jobb och är medveten om att du ev måste köpa dig ytterligare en typerating när den dagen kommer då bolaget inte flyger ATP längre.

Det finns inga svar som är rätt eller fel, men massa goda råd och i slut ändan lär du ändå följa ditt innre.

Jag själv vill gärna börja flyga Jet efter ett par år med TP och har även sparat ihop till en ny TR. Har kontaktat många olika TRTO för att höra mig för om rating och alla vill sälja och talar om en lysande framtid. Jag vet själv att detta inte är sannt och om jag skall köpa mig en TR utan som helst några värdefulla kontakter är det stor chans att precis som många andra sitter på en TR utan något som helst jobb. Har ständig kontakt med diverse flygbolag med...

Som någon innan sa, så tjänar ju DY, FR mm pengar på när man får jobb eller kontrakt hos dom. Man får betala för sin TR, ganska dyrt medans bolagen får TR gratis från flygplanstillverkarna, dock så skulle jag hellre gå denna väg då man får ett kontrakt eller anställning om man klarat utbildningen.

Står man bara med en TR utan timmar, så är det offtast timkrav om inte ett bolag behöver en väldigt snabbt, dock finns det ju massvis av piloter med 0 timmar på ex A320/B737 så markaden är inte lätt även fast de har TR.

Jag personligen skulle spara pengarna tills du kämpat dig fram till ett jobb / kontrakt


Önskar dig lycka till, och ge aldrig upp din dröm: VILL MAN SÅ KAN MAN!



För er som tycker ex Saab, Jetstream, ATP är en kass TR. Visst jag håller med om detta när det gäller framtiden och att man ev måste bekosta sig en ny TR.

Dock så får dessa piloter oftast "flyga" Ingen A/P, Auto Throttle/Thrust, kanske inte ens EFIS eller riktig FMS. De som verkligen gillar att flyga och inte bara trycka på knappar så är ju dessa jobb utmärkt och man får en riktigt bra erfarenhet.

Hur många haveri / incident rapporter finns det run om i världen, där styrman/ kapten har haft erfarenhet från TP, SEP eller Gliders som gjort att att man hanterat situationen på ett bra sätt?
Hej igen.
2014-08-22 19:03:16
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Vad du gör nu är att du struntar i din TR och söker allt du kan.
Har du turen kanske du får användning för den ändå. Men begränsa dig inte till en typ.
Köp dock inga fler för guds skull. :)
Hej igen
2014-08-22 19:01:03
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Är du allvarlig nu? Troll? :)
Om du skall sälja något, vilket är dig själv i detta fallet till bolagen, så får du först se till att behovet, och efterfrågan finns.

De som betalt för en TR och lyckats få ett jobb efter har oftast redan innan kursen talat med bolaget/bolagen, och om inte de fått ett löfte så har de i alla fall sett behovet.

De som köpt en TR och inte fått jobb gör helt enklet något annat.






Re Hej research
2014-08-22 16:29:52
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Det finns ju de som började köpa TR runt 2000 talet!
Vad gör alla vi då som sitter med enbart TR som blev lovade jobb innan då de dåsigare tiderna fortsatte?
Då fanns det bara TR att köpa och ingen LT!
Idag ser alla som säljer TR ner på de som har TR redan eftersom de inte gör de stora pengarna på dom.
Bäst att köpa allt och gå om igen med ny TR på den gamla som man redan har som inte klassas som bra av de som säljer TR nu men som var guld värd för de som sålde den då ha ha!
Hej research
2014-08-22 16:11:17
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Jag lider med er som sitter med stora lån, men förr eller senare så löser det sig om ni kämpar vidare.

MEN! Att man springer och köper sig en TR (eller två) direkt ufter utbildningen, när det finns väldigt många liknande historier som denna på forumet. Vad får er att tro att ni skulle lyckats bättre än alla andra som sitter i samma sits? Bara för att du visar "rätt vilja". Det är att kraftigt understatta sina kolegor. Majoriteten är högt motiverade och kompetenta individer som knappast nöjer sig med att sitta och söka jobb vid datorn.

Det finns ingen rak väg, men erfarenhet på typen är vad som räknas.
Hur man når det skiljer sig, flera bolag har dock program där man köper en utbilding via dem, och sedan får flyga för dem. Ryanair, wizzair, och CTC för att nämna några.

I samma sits
2014-08-22 15:50:09
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Alltså, hur kan ni påstå att jag har dåligt omdömme??!
Såhär ser framtiden ut, vare sig man gillar det eller inte.
Fungerar det inte med ATP-ratingen så får jag ta någon annat i turbopropklassen, det är ju ändå där man måste börja.
Bolag som opererar turboprop är väl en bra skola och en språngbräda till ett riktigt flygjobb?
Anton
2014-08-22 15:31:46
SV: Inget jobb TROTS rating betald
"You´ll Never Walk Alone..."
Pilot1
2014-08-22 11:42:17
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Tack för svaren... Eller nåt... Det är väl inte mitt fel att flygpsykologerna tipsade mig om SPU och att SPU sedan tipsade mig om att köpa Saab-rating. De sa att jag var en duktig elev, men nu efter all arbetslöshet börjar jag undra... Fick sälja huset förra hösten och familjen är inte så nöjd att jag är helt neggo hela tiden. :-(
@Pilot1
2014-08-22 11:39:12
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Det enda du visat är att du har dåligt omdömme. Tyvärr är det få som anställer personer med det.

Har du ibland svårt att få dina drömjobb i den vanliga världen kommer det vara omöjligt att få ett pilotjobb.
ATPL
2014-08-22 11:27:52
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Re. Privatflygarn! Jag har mitt på det torra. Men ömmar för de
nyutbildade kanske lite naiva piloteleverna som ännu inte smakat
på verkligheten. Man behöver ju inte nödvändigtvis trycka ner dom
i skosulorna så fort någon gör något misstag i att försöka få tag på
ett pilotjobb. Alla är vi ju barn i början. Både du och jag har förmodligen
gått på några minor i våra karriärer och lärt oss av detta.
Tänk utanför boxen.
2014-08-22 11:03:09
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Är det goda råd Ni vill ha så kan Ni åka ut i världen och jobba som t.ex. instruktör, taxiflygare, part 91, 135 i USA, Afrika eller vart som helst.
En stor drivkraft och viljan att kämpa är värt mycket, en stor anledning till att jag fick mitt första jobb var för att killen som intervjuade starkt gillade att jag direkt efter avklarad utbildning åkte till USA för att ta FAA cert och sedan var tanken att bli instruktör.
Nu blev det aldrig några FAA cert och inget instruktörsjobb då jag fick jobb på jet innan jag ens var färdig med mitt FAA CPL...för att han såg viljan att kämpa.

Att sitta hemma och endast leta efter bolagsjobb är lite fel väg att gå. Alla kan inte gå direkt in på större bolag utan att kämpa för det. Att endast köpa en eller flera TR är inte lösningen och det visar noll driv.

Tänk utanför boxen och leta inte bara efter bolagsjobb!
Privatflygarn
2014-08-22 10:50:50
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Säg inte att du också har lånefinansierat dina TR!? Då ligger man riktigt risigt till, A-kassa räcker ju inte långt. Bra kontakter är A och O. Att få ihop flygtimmar och erfarenhet innebär att man får vara beredd att flytta, långt bort från mamma, exvis Afrika.
ATPL
2014-08-22 10:39:24
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Till er sarkastiska bessevissrar som gör allt för att trycka till en
stackars nyutbildad pilot som i sin iver att få flyga gjort ett strategiskt misstag
med att ta fel TR. Vore det inte bättre att ge
en klapp på axeln och ett gott råd för att kunna hamna rätt i ett
nytt försök att kunna förverkliga sina drömmar.
J.B.
2014-08-22 10:21:39
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Ledsen, men har ingen som helst sympati för er som försökt köpa er förbi kön och sedan misslyckats. Den som dessutom gjort det två gånger har uppenbarligen inte lärt sig ett dugg. Tveksamt om vederbörande egentligen hör hemma i en cockpit över huvud taget. Stämmer in i den kommertar som säger "Tips-byt karriär"
Pilot
2014-08-22 09:19:53
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Har svårt att tro någon verkligen går och köper två TR, men i alla fall.

Du kommer ingen vart med enbart en TR. Du måste även ha erfarenhet.
Tid på typen eller i alla fall från annan typ.
Det kostar bolaget mycket resurser och tid att träna upp dig, (+dyrare försäkringar).


Vad är lösningen, SSTR där man efter TR får line training.
En pilot med TR och endast 250 tim är inte mycket värt för bolaget.

En TR betalar man endast för om man får erfarenhet på typen efteråt. Jobb eller träning.
ATP is not the future
2014-08-22 09:00:13
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Det tillverkades endast 64st ATP totalt mellan 1988-1996

Det finns ca. 40 plan aktiva plan, var av de flesta är fraktkärror. Det "pensioneras/parkeras" 2-3 plan per år. Hm, fin framtid.


Erik
2014-08-22 08:37:01
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Vad ska man säga, bra jobbat grabbat. Köpa ratings hit o dit, en jetstream rating hur ... tänkte du då liksom? Ni kanske inte är tillräckligt bra helt enkelt? Har du fått köpa dig igenom hela din utbildning och typerating, då står nog inte allt riktigt rätt till. Tips-byt karriär
KallePropelleR
2014-08-22 06:49:24
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Allvarligt! vilka skitinlägg. Hur kan man ens fundera på att betala för en rating utan att jobbkontraktet är påskrivet före kurs påbörjas. Skulle jag sitta i rekryterings gruppen vore min bedömning att de som betalar för udda ratings typ ATP/SAAB340 få ses som mindre lämpliga rent intellektuellt och därmed sorteras bort. Men det är klart VD personerna på respektive bolag måste ju skratta högt och ge varandra highfive när ännu ett pucko betalar för att jobba.
Rikard
2014-08-22 04:53:34
SV: Inget jobb TROTS rating betald
På det bolaget jag arbetar för måste den sökande själv betala ratingen när man får jobb.
OM det kommer en sökande med rating sedan innan så kommer den personen med största sannolikhet att bli kallad till intervju. Det är den fördelen den personen har.
Men eftersom de som blir kallade till intervju utan rating ändå kommer att få betala den själv så kan företaget koncentrera sig på att välja ut rätt person. Det ekonomiska incitamentet är numera borta att välja han med rating. Enda anledningen skulle vara om det är extremt bråttom att få ut en på linjen vilket kan ge fördel till den som redan har rating.
Men, jag vet att folk med rating har misslyckats på intervjuerna och då sitter den sökande i en mycket tråkig sits. Speciellt om man har nischat sig med en udda rating.
Så mitt råd är bestämt att inte köpa rating innan intervju. Ja det kan ge fördel till att bli kallad, men det kan också bli en väldigt dyr intervju!
Eagle
2014-08-21 22:42:54
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Fick ett mail idag grabbar ni som vill ha rating och tid.
Dom säger att man självklart inte får lön och att du skall betala för 300 timmar och flyga airbus för cirka 75.000 Euro, som hittat!

Tänk det vore bra om alla kom överens att inte betala för LT som för några år sen.
Då blir bolagen tvungna att själva stå för LT som man ändå måste ha hos bolaget som man sen ska flyga för.
Köpa LT är ju värdelöst mer än att du uppfyller alla fjantiga contractors som har typ 300 eller 500 timmar på typen som minima krav!
Men då har man ju redan jobb och slavar inte på deras annonser och arbeten de söker piloter till.
Dr.Watson
2014-08-21 22:37:53
SV: Inget jobb TROTS rating betald
För 10-20 år sedan sköttes charterflyget av skandinaviska bolag. Nu har sydeuropeiska bolag kommit ifatt och resebyråerna köper stolar av dem i stället. Detta till en lägre kostnad än vad vi kan göra med det skandinaviska kostnadsläget.
Norwegian har anpassat kostnadsläget genom att basera sina besättningar i Sy
deuropa.





I samma sits
2014-08-21 22:01:10
SV: Inget jobb TROTS rating betald
@flygare bob
Men hur tänker du att jag ska lyckas få ett jobb om jag inte har en rating?
Pengar är faktiskt inget problem, jag skulle kunna tänka mig vilken rating som helst egentligen. Men bolaget jag tänker söka jobb hos flyger ju ATP?
flygare bob
2014-08-21 21:11:06
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Ja som det ser ut idag så spelar det inte så mkt roll om man har TR på tex B737 eller A320 om man inte har 500h på typ, och hur får man det utan att dra ner byxorna igen???

Att lockas av TRTO med TR är många som gör och köper men står med mössan i handen och inget jobb.

Att köpa sig en Saab, Jetstream, ATP rating som alla 3 är dyra och väldigt få operatörer, så skall man nog ha bra kontakter.

Sist Nextjet anställde på ATP så var det på kontrakt och man fick betala sin egen TR och blev anställd efter TR, dvs väldigt lätt att säga att "vi behöver dig inte"

Saab 340 är det väl bara Nextjet kvar i Sverige och senaste tiden går det tungt.

Varför köpa en ATP rating när det finns under 60st flygande i världen, även om du får ett kort jobb så kommer du tyvärr med största sannolikhet att behöva köpa en ny TR.

Jag sitter med över 2000h och flyger idag TP i bolag, dock vore det kul att gå vidare till MRJ, men mina timmar spelar ingen roll om man inte har TR och 500h på typen.

Hela flygbranchen blir mer och mer rutten och ett stort moment 22...
Adolf VIII
2014-08-21 21:01:50
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Äntligen en seriös tråd... Är så less på hatet NAS vs. SAS... Äntligen lite nivå på forumet.
I samma sits
2014-08-21 20:54:28
SV: Inget jobb TROTS rating betald
Samma sak för mig. En svindyr jetstream-rating och 3 PC-flygningar senare står jag också med mössan i handen och knackar på hos operatörerna. :/
Min räddning är att jag har föräldrar som kan stötta ekonomiskt, men vad hjälper det när ingen ändå vill anställa mig? Samtidigt sitter balter och estrer och flyger jetstreamen för en påse potatis i lön!
Börjar ny rating på ATP till hösten, i egen regi förstås. Men jag tror inte det kommer att ge något jobb :(
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev