Tråden startades av: Aftonbladet  2014-08-29 22:06:59
Malmö Aviation avbeställer CS 
http://www.bnn.ca/News/2014/8/29/Bombardier-CSeries-suffers-blow-as-first-operator-backs-away-.aspx

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

RJ
2014-09-10 15:47:22
@ Till RJ... SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Ber om ursäkt för sent svar...

Den huvudsakliga anledningen till at MAVIA tackat nej till launch customer är att man har börjat dra öronen åt sig gällande riskerna med att vara först ut med ett nytt flygplan. Man kan ju tycka att detta vore självklart, men det har givetvis blivit mer uppenbart efterhand som flygutprovningsprogrammet fått dras med förseningar. Konsekvenserna för ett litet bolag som MAVIA om flygplanen blir stående är enorma, jämfört med exempelvis Swiss eller annan större operatör, där det är enkelt att skaffa erättningskapacitet.

Det kommer även att bli en del interna omorganisationer inom Braathens Aviation under det kommande året och jag tror att man vill lägga större energi vid detta än att förbereda sig för att vara launch customer. Omorganisationerna har dock inget med flight ops att göra, Mavia resp Braathens Regional kommer att finnas kvar, det är mer rörande interna koncernfunktioner till att börja med.

Beställningen ligger kvar liksom de extra 10 optionerna, allt trams om A319, avbeställningar mm är bara falska rykten. MAVIA ser fram emot och behöver ha sina C-series för att överleva då hela affärsmodellen bygger på större, effektivare flygplan som är tystare, bränslesnålare och har längre räckvidd.

Det positiva är att FTV2 flyger igen sedan några dagar tillbaka och vi hoppas givetvis att det flyter på bättre nu!
Nej inte avbeställt
2014-09-03 19:53:33
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
(Reuters) - Braathens Aviation, the Swedish carrier that backed out last week as the first CSeries operator, said on Wednesday it is not canceling its order for Bombardier Inc's new plane following some speculation it may do so after multiple delays.

"We have a firm delivery contract with Bombardier. So we are fully committed," said spokesman Geir Stormorken in an email.

Malmo Aviation, owned by Sweden's Braathens Aviation, was slated to be the first CSeries customer to take delivery of the new jet sometime in the second half of 2015, but the airline said last week that will no longer be the case.

The carrier, which has firm orders for 10 CSeries aircraft, expressed concerns about further delays after a May engine failure grounded the jets.

"Per the original contract the first CS100 should have been delivered by now - mid 2014," Stormorken said last week.

Bombardier's ambitious multibillion-dollar CSeries program will give the Canadian plane and train maker a foothold in the larger commercial jetliner segment, pitting it against the smaller planes made by Boeing Co and Airbus Group NV .

http://www.reuters.com/article/2014/09/03/bombardier-cseries-idUSL1N0R40V320140903
Dante
2014-09-03 09:18:07
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
RJ kärrorna har som alla andra flygplan en limit vad det gäller kostnader i underhåll och drift. Förskjuts inköp av nya flygplan närmar man sig dyra kostnader vad det gäller teknik, förbrukning av bränsle etc.
Dvs en dyr produkt/flygplan.
CS planen verkar ju nu hamna (?) flera år senare än beräknat.
Tekniken som krånglar har ju ingen just nu en tidsplan på.
Motorer som måste konstrueras om etc är ju helt öppna böcker i tid räknat just nu.
Summa:
Man måste nu snabbt hitta ett alt som då även har korta lev.tider.
Ju längre man väntar dessto längre ner hamnar man på lev.listan.
Oscar
2014-09-03 08:55:53
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Men herre gud vilket skitsvammel!

Mavia skall inga andra flygplan ha än CSeries. Mavia har inga andra avsikter annat än att fortsätta operera på BMA.

Sluta sprid falska rykten som ingen vinner något på!
Vitlökssmör
2014-09-03 07:17:19
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Vad finns det för alternativ till C-series?
Flygdoktorn
2014-09-03 07:11:16
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Mavia har avbeställt CS för att man inser att Bromma kommer stänga snart. Till Bombarider skyller man på förseningen och slipper ekonomiska konsekvenser. Mavia förhandlar nu med Skavsta om att öppna en bas där med A319neo när nya snabbtåget har byggts.

Man kommer förlora ca 20 minuter mot Arlanda Express i restid, men man tjänar ca 10 min flygtid eftersom Skavsta ligger närmare södra Sverige och man tjänar ca 10 min på att Skavsta är en mindre och smidigare flygplats. Så Mavia vill marknadsföra Skavsta som lika snabbt alternativ som Arlanda.

Ordern på 12st A319neo kommer nog offentliggöras innan årets slut.
Henke
2014-09-02 22:33:52
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Pengarna tar snart slut för Malmö, klarar man inte att vända trenden så kommer man inte att ha råd med Cseries.
Till RJ:
2014-09-02 20:08:56
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Av vilka anledningar har man sagt nej till att vara Launch Customer? (du som vet...)
Göran
2014-09-02 09:54:23
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Ärna, hahaha, så jävla dumt. Från att vara ett flygbolag som vill profilera sig som "citybolaget" med snabb transfer, skulle dom flytta ut i skogen på gränsen till norrland. Nä skulle inte tro det!
Ross
2014-09-02 01:37:42
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
@Lastaren

Skavsta.... Jag tror inte Malmö Aviation är intressant att flyga från gatuköksflygplats. Om Ärna öppnar för civila trafik så jag skulle inte förvåna om Malmö Aviation tänker etablera där om Bromma flygplats lägger ner. Avstånd till Arlanda inte lång borta om man jämför med Skavsta.
Lastaren
2014-09-01 19:33:38
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Finns det nån chans för Mavia överleva nu när man ska flyga A319 från Skavsta?
bomben
2014-08-31 13:36:02
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
hoppas de får sina bombardier snart.
vad om helst men inte nån äcklig airbus.
RJ
2014-08-31 13:07:33
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Vad är det här för tramsforum? Ni som inget vet, skriv inget...

MAVIA har inte avbeställt CSeries, däremot har man nu tackat nej till att vara launch operator till den, av olika anledningar. Bombardier uppger att man hoppas kunna återuppta provflygningarna under september. Leverans till MAVIA kommer nu, men hänsyn till förseningarna, antagligen inte ske förrän 2016.

Att Norwegian skulle överta Mavias beställning är så tramsigt att jag låter bli att kommentera det. Och det finns inga planer på A319.
Sv ESSA02
2014-08-31 11:38:24
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Gääääääsp...... Nä, Norwegian >200 maskiner på väg in så det räcker nog några år och dessutom har dom en hub på Arlanda som ligger en bit norr om Stockholm (nära Uppsala) och där kommer dom att stanna.
ESSA02
2014-08-31 11:09:25
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Enligt kanadensisk media så har Norwegian visat intresse av att ta över Mavias plan. Planerar Norwegian möjligen att börja flyga från Bromma?
Mange
2014-08-31 10:30:19
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Ja nu e det kört
B
2014-08-31 09:56:55
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
Aviator
2014-08-30 18:55:53
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
A319 kräver bra mycket längre bana än Bromma, även med viktrestriktion.
Nils
2014-08-30 18:34:23
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Bromma kommer att stängas för kommersiell trafik. MalmöAviation kommer inte att behöva några nya flygplan.
Nope
2014-08-30 00:24:36
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Nädå, de avbeställer inte C Series. Det har däremot launch customern gjort och Mavia har ombetts bli launch customer istället men har avböjt för att inte vara först med ett oprövat flygplan.
N
2014-08-29 22:30:37
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Jag blir dock inte klok på vad som går och inte går att använda på Bromma , är A319neo någonting som kommer att fånglyga på Bromma? Det skulle vara trevligt.
Expressen
2014-08-29 22:15:54
SV: Malmö Aviation avbeställer CS
Det ryktas att det blir A319neo istället...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev