Tråden startades av: Newbie  2014-08-31 17:30:48
Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb? 
Jag har ett fast jobb som jag trivs ganska bra med. Jag har en okej lön och en okej utbildning, men jag känner att det är någonting som saknas. Jag har alltid velat bli pilot och nu när man kan få en utbildning som inte kostar skjortan så vill jag ta chansen.

De två utbildningarna jag ska söka är YH-utbildningar, belagda i Västerås respektive Lund. Jag ska snart göra det flygpsykologiska testet och jag antar att jag kommer att klara det. Problemet är att antagningsbesked kommer i december och kursstart i V-ås är i slutet av januari, och jag har tre månaders uppsägningstid på mitt nuvarande jobb.

Nu till knäckfrågan, gör jag dumt i att säga upp mig från mitt nuvarande jobb för att endast kanske bli antagen till någon av trafikflygarutbildningarna? Jag vill tro att jag med min masterexamen i statistik, 1.9 på högskoleprovet och nuvarande jobb som dataanalytiker har ganska goda chanser att bli antagen. Min ganska diversifierade yrkesbakgrund (har bl.a. jobbat som universitetsadjunkt, taxichaufför, jobbat hos SCB m.m.) skadar säkert inte heller.

Hur ser profilen ut hos er andra som gått liknande utbildningar? Är ni alla framgångsrika entreprenörer i 35-årsåldern som bestämt sig för att byta yrkesbana eller finns här några som t.o.m. är yngre än mig (27)?

Baserat på denna knapphändiga information, hur tror ni att mina antagningschanser ser ut?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pilot 2
2014-09-04 12:37:22
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Många piloter drömmer om att göra något annat. Men har inget att byta till.
Flyg på fritiden. Sitta hela dagen i en cockpit är inte så kul som det låter. ;)
Ace
2014-09-04 11:45:06
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
http://www.alpa.org/portals/alpa/payandbenefitsshortage/
Peter
2014-09-03 23:17:03
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Om du gillar flyga så satsa på det på fritiden istället. Att arbeta som pilot är långt lfrån den glamorösa bild många tror. Merparten är sällan hemma, jobbar för en låg lön, med allt sämre och sämre vilkor.
Men sure om du brinner för det, ge det ett försök, har tyvärr många vänner ifrån flygskolan som efter blivit färdiga piloter fått gå tillbaka till sina gamla jobb och enbart har skulderna som minne...
Vi som fick jobb är ca 25% i den kullen jag gick.
IST
2014-09-02 12:25:10
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Länder som Indonesien och Turkiet kan ge en fot in i branschen. Det rör sig dock oftast om att köpa line training, några hundra timmar. Får man sedan jobb där nere ligger lönerna inte så låg som påstås i inlägget under. Runt 4000 eur får en styrman ut i Turkiet. Visa betalar bättre andra sämre. Man lever i alla fall gott på de pengarna.
Aa
2014-09-02 10:05:31
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Har du lust att tälta i Afrika några månader så kör på!

http://m.youtube.com/watch?v=DkBotc-gLXQ
a32X Driver
2014-09-02 10:02:25
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Det finns inget land som öppet erbjuder nya piloter ett jobb, men det finns länder som pakistan där du möjligtvis kan hitta ett jobb om du har rätt kontakter! Fråga dig själv hur du ska gå tillväga för att hitta kontakter i Pakistan. Jag vet inte själv hur jag skulle göra.

Jag jobbar i ett av Skandinaviens bäst betraktade flygbolag och ändå får jag spendera i medel 2-4 nätter hemifrån per vecka. Jag funderar hur det ska funka när vi bestämmer oss för att skaffa barn, det kommer bli en utmaning!

Att få sova hemma i sin egen säng varje kväll, att få komma hem vid 17-tiden varje dag och ha möjlighet att hjälpa sina barn med läxorna på kvällen är extremt viktigt i ett liv, det är något som är extremt svårt när man har varierande morgon / dag / natt skift och några veckors schema framåt i bästa fall.

Även om du lyckas betala för en type-rating (300'000 kr), lyckas skaffa dig ett jobb i tex Afrika så får du stanna där, faktum är att även om du har flera tusen timmar så är det extremt få människor som får jobb i Sverige, utav alla jag känner som gått ut ur den flygskola jag gick (ca 30 st) är det endast 3 som jobbar i Skandinavien.

Detta är livet du suktar efter?. Glamouren att gå i uniform till flygplanet är ca 4 min av din arbetsdag mer glamoröst än så blir det inte. Du ska skaffa dig ett jobb som ger dig ett liv, du ska inte skaffa dig ett liv som bygger runt ett jobb!
Boering 69
2014-09-02 09:19:01
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Håller med många föregående skrivare. Jag reagerar på något du skriver: att du känner att något saknas. Jag kan lova dig, eftersom jag själv lyckades bli pilot efter att hela barndomen längta till yrket och inte kunde tänka mig något annat, att den känslan inte kommer försvinna bara för att du hamnar i den här nedåtgående branschen.

Att vara pilot innebär ofta år av kamp och arbetslöshet. Det är DU som måste erbjuda arbetsgivarna något (betala type rating/acceptera konstiga kontrakt/föytta dit du inte vill bo) inte de som vill erbjuda dig något. Helt enkelt pga att det är arbetsmarknadens marknad då alldeles för många piloter utbildas.

Mitt tips: Börja segelflyga. Det är mycket roligare än att köra buss i luften.
Mitt andra tips: Om du promt vill utbilda dig så gå en statlig utbildning. Betala inte.
Billy
2014-09-02 06:45:42
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Lånar tråden lite,

Om man skulle välja att flytta utomlands, vilka länder erbjuder pilottjänster någorlunda regelbundet? Du nämner Pakistan, om man ställer frågan seriöst; ifall man verkligen skulle gå in för att få flygtimmar utomlands, finns det då en möjlighet i andra länder som nyexaminerade väljer bort?

Jag har hört talas om Indonesien, små afrikanska bolag, Kina, du säger Pakistan. Finns det faktiskt flygjobb därute i världen - egentligen?
A32X Driver
2014-09-02 00:27:56
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Jag ska vara helt ärlig med dig, flygbranshen är extremt svår att vara i, den är ännu svårare att komma in i. Jag har jobbat i Skandinavien i 6 år nu och har ett gott jobb, men jag inser också att jag är en av de extremt få som lyckats få ett. Utav de som gick ut samtidigt med mig har endast 2 utan 12 ett flygjobb, resten har gett upp och gått till annat. De 2 andra jobbar i södra Europa på kort-tidskontrakt.

Faktum är att du som nybliven pilot utan type-rating har nära noll chans att få ett jobb på ett bolag i Skandinavien och möjligheterna i resten av världen är extremt små!

Att bli trafik pilot och få ett jobb i Sverige betyder att du behöver skrapa ihop 2-3000 timmar, med ca 5-600 timmar flygning per år så kan du räkna med att få jobba utomlands i minst 4-6 år oftast i länder som Turkiet eller trevliga länder som Pakistan med löner på ca 1500-2000 Euro per månad utan fördelar som gör att du får komma hem, om du nu lyckas hitta någon som vill anställa dig till att börja med. Det finns flera hundra arbetslösa piloter som söker jobb utan att hitta något, detta är duktiga människor som är extremt drivna och med stora kunskaper inom flygbranschen.

Om du söker ett jobb inom flygbranschen och inte vill slösa bort 2-3 år på utbildning så rekommenderar jag flygledare! Det finns en stor brist i världen och även i Sverige, det ger en bra lön och vettiga arbetstider men viktigast av allt, du får komma hem till ditt eget hem och din familj varje kväll vilket är en lyxvara hos piloter idag!

Om du nu insisterar på att bli pilot så ska du inte gå nån utbildning i Sverige då dessa håller generellt dålig standard rakt igenom jämfört med de flesta utbildningar i väst-europa eller mellanöstern. Sök till Qatars Cadett program eller liknande som i alla fall kan leverera ett jobb efteråt men du får tyvärr lägga upp en stor säck med pengar för den utbildningen.
CFIT
2014-09-01 22:49:44
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Att utbilda sig till trafikflygare är alltid en chansning utan några som helst garantier. Och har du inga kontakter i branschen så är den bara ännu större.
Insider..
2014-09-01 22:14:47
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Skulle inte hålla med om att älder lättare kommer in på YH inom flyg.
Tyvärr så bedriver ju de skolor som har YH även modul och integrerad utbildning.
De har då vid olika tillfällen lockat redan intagna elever eller elever som har gjort klart sitt ppl att söka om de uppfyller kraven.
På så vis tar skolan in en elev som redan betalat en del av sin utbildning och har goda grundkunskaper.
Detta gör att de kommer klara YH utbildningen med minimala krav och genererar då en större vinst för skolan.
Så vill du öka dina chanser så läs ppl på skolan eller ta det innan så kommer du lättare in.
be prepared
2014-08-31 20:28:46
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Tidigare erfarenhet och meriter som du radar upp är tyvärr inte mycket värt när du sedan söker jobb.
Där är en bland alla andra.
En utbildning kommer i princip alla in på som kan betala för sig.

Är du redo att flytta dit jobben finns, ofta flera gånger under din karriär? Arbeta helger, och andra viktiga dagar son födelsedagar, bröllop, mm. Så kör på. Men var medveten om vad du offrar. Säg adjö till det trygga svensson-livet.
P
2014-08-31 20:06:32
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Har själv varit tjänstledig för studier i flera omgångar. En och annan chef som tyckte man skulle säga upp sig men då är man ganska dum...
Adam
2014-08-31 19:59:08
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Gratisutbildning! Betala inte vad du än gör.

Gratisutbildningarna brukar ta in något äldre kandidater som har livserfarenhet och gärna tidigare akademiska meriter. Utbildningen är tung så de ser gärna att du stött på motgångar i ditt tidigare liv och visat att du kan handskas med dem och inte ge upp.

Åldersspannet kan vara mellan 19-40 år på gratisutbildningarna har jag sett, liksom övriga flygskolor. En snittålder på kanske 24.

Dock rekomenderar flygbolagen att inte utbilda sig om man är över 40 år.

Lycka till!



Newbie
2014-08-31 19:15:57
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Tack för svar. Jag har funderat på det också, men jag är tveksam till att jag kommer att få tjänstledigt under två år. Hade jag arbetat kommunalt eller statligt hade det kanske gått. Med det inte sagt att jag inte ska kolla upp det.
Lågprisprofilen
2014-08-31 19:13:13
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Ta tjänstledigt för studer!
Bra att du har en utbildning och karrär att falla tillbaka på. Så att du har något att göra under de år du söker arbete som pilot efter utbildning.
Newbie
2014-08-31 18:32:55
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
Jag har inte skrivit någonting liknande tidigare i alla fall. Kan det ha varit någon annan som satt i en liknande situation kanske?
Undrande
2014-08-31 17:36:00
SV: Säga upp sig och påbörja trafikflygarutb?
är inte detta en dubblett? Skrev inte någon exakt samma sak i våras?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev