Tråden startades av: Henrik  2014-09-02 12:28:57
Några (dumma men seriösa) frågor om piloter: 
1. Jag tycker inte piloternas säten ser så bekväma ut.
Skall de vara lite obekväma för att man inte skall "somna"?

2. När man skall landa på Heathrow som ex. så får man
ofta ligga i väntevarv. Är inte det ganska komplicerat och
kräver erfarna piloter som kan begripa instruktionerna?

3. Är det svårt att byta från tex A320 till B737 eller tvärtom
eftersom man har "spak" respektive "ratt"?

4. Vad använder man pedalerna till under flygning?

5. Om man har autopiloten på och den stängs av...
Flyger planet vidare då i samma riktning eller blir det
en kraftig dykning eller liknande?

6. Är en fd flygvapenpilot en bättre trafikpilot än en icke dito?


Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

B
2014-09-04 09:37:09
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Jag har flugit med hundratals tidigare stridspiloter som flugit F16, Viggen och annat och kan säga att de snabbt lär sig att samarbeta i på cockpit. Jag märker ingen större eller nämnvärd skillnad jämfört med civilt utbildade piloter, där jag jobbar.
Henrik
2014-09-03 15:36:00
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Tack för svaren!
Uppskattar det mycket.
Jag kommer aldrig bli pilot
men jag tycker det är ett
intressant yrke som jag
har respekt för.
Analysen
2014-09-03 14:07:05
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
1. Jag tycker inte piloternas säten ser så bekväma ut.
Skall de vara lite obekväma för att man inte skall "somna"?
- Stolarna är förvånansvärt obekväma, Airbusen borde ha bättre säten, fårpälsen på MD och Boeing är bra för rumpsvett.

2. När man skall landa på Heathrow som ex. så får man
ofta ligga i väntevarv. Är inte det ganska komplicerat och
kräver erfarna piloter som kan begripa instruktionerna?
- LHR är mindre stressigt än LGW som bara har en bana. Om man följer ATC instruktioner bättre än std så får man ofta fördelar....

3. Är det svårt att byta från tex A320 till B737 eller tvärtom
eftersom man har "spak" respektive "ratt"?
- Inga problem med spak ellr ratt. Mer skillnad på flygegenskaper. B737 kräver mer av piloten i handflygning men är snabbare i responsen än både MD och Airbus.

4. Vad använder man pedalerna till under flygning?
- Man använder pedalerna under tagning, start och landning, i luften sköter AP/yaw damper turn coordination även om den inte är inkopplad...(AP). Stämmer nästan helt, finns lite varianter på det, men för en normalt okunnig trafikflygare så fungerar det så.

5. Om man har autopiloten på och den stängs av...
Flyger planet vidare då i samma riktning eller blir det
en kraftig dykning eller liknande?
- AP arbetar alltid för att trimma ut alla roderkrafter (nästan alltid). Om AP inte klara av att trimma bort alla spak/roderkrafter så kopplar den ur. Det kommer i de fallen en warning (MC) och några sekunder senare så kopplar AP ur för att den inte klarar av att trimma ut roder-felet. Kopplar piloten ur utan någon tidigare varning så skall planet vara helt ut-trimmat. Bra grej att tänka på i simmen, låt AP trimma ut kärran och koppla ur sedan i trimmat flygläge.

6. Är en fd flygvapenpilot en bättre trafikpilot än en icke dito?
- Som civil trafikflygare så kan jag våga på en subjektiv generalisering. Militärer som har haft högre militära grader är alltid bra piloter, dvs överste eller högre. Militära Transportpiloter är också ofta bättre än singel high performance militärpiloter.

Men man kan också säga ömson vin ömsom vatten.
Nej
2014-09-03 00:16:20
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Ja, det kan vara stressande om man ska hämta barnen på dagis, men det kanske inte var det du tänkte på. Stressande ur ett rent flygperspektiv, Svar: NEJ!
Henrik
2014-09-02 21:32:02
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Tak för svar!

Det enda jag inte förstått är det där med att ligga på väntetid ovan tex Heathrow
och om det inte är svårt och kräver mer rutin? Man får ju sina instruktioner etc från ATC men ändå så måste det vara stressande...? Eller?
Gösta
2014-09-02 19:48:22
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Nej.

Flygning är så komplicerat så det är ingen som vet hur det fungerar egentligen.
Det finns de som påstår sig veta, men de är bara lite bättre än genomsnittet på att hålla masken...
vem vet inte jag..
2014-09-02 18:41:44
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Är det ingen som faktiskt vet något om detta som kan svara??
MacGyver
2014-09-02 18:33:49
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Svar Tom, angående nr 6.

Det handlar å andra sidan i hög grad om teamwork när man exempelvis flyger rote. Man bör definitivt vara en lagspelare för att passa in i en division. Så jag håller inte helt med dig där!

Men som tidigare nämnts, det är nog ganska individuellt. Rätt stor skillnad på att flyga stridsflyg mot trafikflyg.
sv Janne
2014-09-02 18:24:02
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Sidoroder pedalerna är kopplade till noshjuls styrningen med begränsade utslag, för att kunna hålla en rak linje vid start, innan sidorodret får aerodynamisk effekt. Sidorodret används även vid svängar i lägre farter. Vid taxning styrs noshjulet med ett separat reglage på kaptenens sida eller på bägge sidor, beroende på vad kunden beställde från fabrik.
Nu menar jag tungt trafikflyg.
Janne
2014-09-02 17:54:31
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Svar på nummer fyra.
Pedalerna används bara vid start och landning, dels för att styra noshjulet på marken dels för att kompensera för sidvind så att man landar rakt fram. Pedalerna är alltså kopplade både till sidrodret och noshjulet (förutom SAAB 340 av nån underlig anledning)

Janne
Putte
2014-09-02 17:45:34
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Det är svårt att planera utefter vad en flygledare tänker hitta på, men du verkar ha den förmågan alternativt så flyger du 160kt 100nm.
sv Putte
2014-09-02 17:36:44
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Varför hot and high? Bad planning.
Fråga en riktig pilot Putte.
Putte
2014-09-02 17:32:12
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
2. Piloterna har mycket bra hjälpmedel. Det går att flyga med hjälp av nålarna men det görs oftast med autopiloten som är kopplad till flygplanets GPS. Piloten ser hela väntläget utritat på skärmen och flygplanets position. När man kommer in i Britiskt luftrum så är man i princip radiostyrd av flygledaren som säger exakt vad man ska göra. Detta börjar ofta redan ute i nordsjön.

Det är mer komplicerat när man kommer till Spanien där det inte är så mycket trafik men förvirrade flygledare som skiter i att man kommer hot and high och genar in en så man för fälla ut allt för att få ner farten. Förlåt jag var tvungen.
Brain
2014-09-02 17:13:23
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Mina fötter är sammankopplade med mina händer, vet inte exakt hur det fungerar men muskler och nervtrådar är en del av hemligheten.
sv Tom
2014-09-02 17:07:23
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Förklara hur ratt och pedaler är sammankopplade.
Tom
2014-09-02 16:55:54
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
1. Nej

2. Nej

3. Nej men en ny typkurs må till, 2-3 månaders utbildning.

4. Svängar. Oftast är dock ratt och pedaler sammankopplade på moderna trafikflyg så du bara behöver spaka med ratten när du ska svänga i luften.

5. Nej inget abdrupt avvik sker. Men med tiden måste piloter korrigera för att undvika overspeed/stall etc.

6. Troligen inte i dagens civilflyg. Stridspiloter är vana vid att arbeta ensamma i cockpit, och har gjort det så mycket att cockpitsamarbete helt plötsligt kan bli ett problem. Idag handlar flygsäkerhet i komersiell luftfart mycket om ömsesidig, och effektiv teamwork. Men de klart, mycket på individnivå dessa frågor.
Pilot
2014-09-02 16:09:37
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
1. Se nedan.

2. Se nedan.

3. Se nedan.

4. Se nedan.

5. Se nedan.

6. Ja!
Q&A
2014-09-02 14:13:31
SV: Några (dumma men seriösa) frågor om piloter:
Svar...

1- Dem är bekväma och du kan sitta många timmar på dem utan att bli trött.

2- Ligga i holding på Heathrow förekommer såsom många andra flygplatser då man har peak på dygnet. Heathrow är extra utsatt pga mycket trafik. Det är därför det är så viktigt att köpa sina slotar men lycka till att köpa dem idag.

3- inte speciellt svårt, det är en vane grej som kommer ganska snabbt, oftast redan efter få lektioner i simmen.

4- Pedalerna används för att kontrollera sidrodret.

5- Beror på hur kärran är trimmad i just det ögonblicket. I neutrala lägen så flyger flygplanet i den riktningen och attityden som den hade innan urkopplingsläget.

6- Går ej svara på det, det är upp till individen om hur bra han/hon är på sitt jobb. Finns ingen direkt koppling att man per automatik är bättre trafikpilot bara för att man vart i flygvapnet.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev