Tråden startades av: fundersam  2014-09-05 08:54:07
Bromma vara eller icke vara? 
Vad tycker ni om ev.nedläggning av Bromma?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Paprikatåget
2014-11-30 13:49:42
SV: Bromma vara eller icke vara?
Aviator, du borde nog läsa vad jag skriver... Samt lyfta blicken.
Aviator
2014-11-30 09:19:12
SV: Bromma vara eller icke vara?
Paprikatåget,

Jag tror du skall ta en kurs i marknadsföring.

Paprikatåget
2014-11-29 21:01:12
SV: Bromma vara eller icke vara?
Jodå, jag jobbar just med marknadsföring. Jag ser pinsamheter från min kollegor(?) varje dag, inte minst när det gäller taskig engelska.
Stockholm City Airport kanske låter som en fläkt av den stora världen för dem som sällan ser den... För den som har engelska som modersmål eller överhuvudtaget har lärt engelska någon annanstans än i Svedala så ser det precis lika spännande ut som Mjölby Kommunbibliotek.
Om du själv jobbar med marknadsföring kanske jag skulle ge dig rådet att bättre analysera de målgrupper som du vill att företaget eller organisationen ska kommunicera med. Det är själva grunden för att hamna rätt.
För övrigt, så heter den berörda flygplatsen numera Bromma Stockholm Airport! Jo, det är sant! Någon med EPA -kunskaper i marknadsföring har fört fram idén om att om man vänder allting bak-och-fram så får man ändan fram... Den asfalterade leråkern i Riksby har blivit huvuddestinationen. Sådant här funkar bra när man vill ha en massa ja-nickande från Brommas flygplatspersonal.
" - Tänk... Att vi nu äntligen får lyfta fram vår fina flygplats så att den syns som första namn!"
Men nu är det inte dem man ska vända sig till i marknadskommunikationen. Visst förekommer det att folk från Bryssel eller Trollhättan har Bromma som besöksmål. De hittar nog rätt ändå. Vill man verkligen marknadsföra sig som ett centralt kommunikationsnav i Stockholm så är det just Stockholm som är det viktiga.
Det finns inte en enda flygplats i hela världen, utom Bromma som har placerat den lilla byn där man landar framför huvuddestinationsorten.
Aviator
2014-11-29 19:14:49
SV: Bromma vara eller icke vara?
Paprikatåget,

Förstår att du inte jobbar med marknadsföring. Ta en kurs!
Paprikatåget
2014-11-29 18:25:01
SV: Bromma vara eller icke vara?
Absolut inte, NotLasse...
Det börjar bli lite jobbigt detta med flygmänniskors taskiga engelska. Det är enbart på svenska som ordet "city" betyder centrum eller centralt läge, vilket väl är vad du vill indikera med namnbytet. Det har sitt ursprung i omvandlingen av Nedre Norrmalm i Stockholm där såväl slum som1600-talspalats revs för att skapa drömmen om en modernistisk storstadsmiljö. På engelska betyder ordet (stor-) stad - ingenting annat. Begreppet. "Stockholm city" betyder antingen "staden Stockholm" eller "Stockholms stad" (kommunen). Stockholm City Airport indikerar att Bromma skulle vara Stockholms kommunala flygplats, precis som Stockhoms Stadshus heter Stocholm City Hall på engelska. Så är inte fallet. Ordet "cityflygplats" heter INTE "city airport" på engelska och är INTE något allmänt begrepp för stadsnära flygplatser utanför svengelsktalande människors värld. Man får istället beskriva det som "centrally located airport" eller liknande. Göteborg City Airport och Linköping City Airport funkar därför att städerna (kommunerna) verkligen är (del)-ägare. London City Airport heter så för att flygplatsen ligger nära (om än inte direkt i) det ursprungliga London och som av historiska skäl fortfarande som stadsdel heter City of London.
Det fåniga ordet "Stockholms city", dvs Nedre Norrmalm motsvaras av "Stocholm city center" på engelska eller "downtown Stockholm" om man vill att det ska låta mera amerikanskt.
NotLasse
2014-11-28 18:26:34
SV: Bromma vara eller icke vara?
om nu flygplatsen skall vara kvar i 20 år till, döp då.för guds skull om den till Stockholm City Airport.
Calle
2014-11-28 11:48:20
SV: Bromma vara eller icke vara?
Så är det självklart, samtidigt måste man ha respekt för de som investerar i verksamheten och är beroende av att ha långsiktiga spelregler oberoende av politiska majoriteter, vilket var syftet med avtalet. Det rättsliga efterspelet av en förtida nedläggning kommer att bli omfattande.

Vidare är parterna inte överens, Swedavia som driver BMA vill inte säga upp avtalet, men kan tvingas till det genom ett ägardirektiv (staten) där det inte finns en riksdagsmajoritet, men det verkar inte vår minoritetsregering (där knappt 7% av underlaget förespråkar en nedläggning) ha uppfattat (vilket f ö gäller ganska många saker på agendan, t ex förbifarten m.m.).

Jag kan inte förstå varför man lägger energi på en förtida nedläggning faktiskt. Det handlar om 16 års ytterligare drift och då kan man planera i lugn och ro för ersättningskapacitet och planlägga det bostadsområde med nödvändig infrastruktur (ja, det behövs en förstärkning oavsett vad MP tycker om 50000 bostäder ska byggas).
Sv Calle
2014-11-28 11:24:31
SV: Bromma vara eller icke vara?
Avtal gäller, men OM BÅDA PARTER ÄR ÖVERENS om en förändring är det inget fel att ändra ett avtalet.
Calle
2014-11-28 10:36:40
"Pacta sunt servanda"
Det finns ett avtal som garanterar Brommas drift t o m 2038. Avtal skall hållas, problematiken är mycket enkel. Man kan tycka vad man vill om BMA, men faktum kvarstår - det finns ett legitimt avtal och vi har alla en skyldighet att följa ingångna avtal, annars fungerar inte vårt samhälle och det skapar ingen trovärdighet när staten svävar på målet. Avveckla efter 2038 enligt avtal och planera i lugn och ro för en övergång till lämplig alternativflygplats.

Något annat anstår inte en rättstat!
Nollan
2014-11-28 09:52:36
SV: Bromma vara eller icke vara?
Sverige har ingen flygtrafik överhuvudtaget när det gäller mängd.
Så alla runt Bromma och Väsby kan sluta gapa eftersom de visste vart de flyttade.
Rena urskogen i jämförelse med flygplatser som har trafik.
Den mängd som exempelvis London har skall båda svenska flygplatserna också kunna få utan något förbaskat gnäll.
http://www.expressen.se/allt-om-resor/se-haftiga-flygklippet-som-far-dig-att-hapna/
Salander
2014-11-25 17:33:29
SV: Bromma vara eller icke vara?
Enda stället som inte har trafik både från Bromma och Arlanda är Trlolhättan. Alla andra har både två och tre dubblerade flygningar.

Sen har Arlanda blivit av med Upplands-Väsby problemet så nu är kapaciteten inget problem.

Arlanda express tar 18 min från Arlanda till city.

Markvärdet på Bromma lär vara cirka 25 000 000 000 kronor om det blir bostäder där.

Som Stockholmare kan jag då bara konstatera att det är dags att lägga ned Bromma omedelbart.

Det är inte fråga om buller och miljömuppar. Bara sund ekonomi.
Luttrad
2014-11-23 21:48:46
SV: Bromma vara eller icke vara?
Bromma blir kvar.
Braathens blir kvar.
Villaägarföreningen och miljömupparna får hitta på nya saker att ondgöra sig över.
Atc
2014-11-23 13:22:21
SV: Bromma vara eller icke vara?
Brommas vara eller icke vara är en sak. Men det var många år sedan Arlanda fyllde ut trafik till sin kapacitet. Kapaciteten är en bit över 80 starter o landningar per timma idag ,( går att höja något också med lite arbete), och det är länge länge sedan utfallet i hur många som verkligen flög var i närheten av kapaciteten. Nu ÄR det en bit till 2022 men idag , ( läs vintertidtabell 2014-15 så skulle Arlanda svälja Bromma i peak och ha plats över.
Ba
2014-11-23 11:23:37
SV: Bromma vara eller icke vara?
Det är inte planekonomi, det är vanlig konkurrens. Om Braathens blir av med Bromma finns fortfarande möjligheten att konkurrera på Arlanda. Har Braathens en produkt som folk vill ha på Arlanda kommer det gå lika bra där. Om Braathens inte har en produkt som gör att det går att konkurrera på Arlanda så......blir det slutet för bolaget. Men kapaciteten kommer alltid finnas via andra bolag.

Varför ska staten och skattebetalarna betala för att Braathens ska ha en egen flygplats?
Sv Pegasus
2014-11-23 11:12:26
SV: Bromma vara eller icke vara?
Då sysslar alla företag med planekonomi. Man försöker rationalisera och samordna inom bolaget.

Viktigaste är väl att passagerarna kommer fram. Sedan kan jag tycka att det vore bättre för passagerarna om avgångarna vore mer spridda.
Det är knappast planekonomi när två bolag får flyga. Dessutom får alla flyga bara inte samtidigt.

Flyget är väl till för passagerarna i förstahand!!!!!!!

Alla flyger morron och kväll övriga tider är det skralt med avgångar.
Pegasus
2014-11-23 10:55:46
SV: Bromma vara eller icke vara?
Hmm. Det kallas planekonomi och har provats tidigare med rätt kasst resultat har jag för mig...
Sv Pegasus
2014-11-23 10:29:04
SV: Bromma vara eller icke vara?
Det viktigaste är väl inte att Arlanda måste klara de sammanlagda flygrörelserna i rusningstid?

Viktigast är att Arlanda kan hantera de sammanlagda passagerare antalet i rusningstrafik!

Färre flygrörelser men man hanterar samtliga passagerare under bråd timme. Det kan göras utan problem. Nu går bland annat 3 flygningar STO (ARN+BMA) till Umeå nästan samtidigt. Inga problem att lasta passagerarna i två flygplan i stället för tre. Motsvarande gäller för många sträckor i Sverige.
Pegasus
2014-11-23 10:20:25
SV: Bromma vara eller icke vara?
Nja, man ska vara försiktig med statistik, att jämföra med Heathrow funkar ju dåligt eftersom de har full efterfrågan under alla sina öppna timmar. Arlanda har fullt under drygt en timme på morgonen och nästan två timmar under eftermiddagspeaken. Då har även Bromma sin topp och avlastar på ett bra sätt.

Att hävda att det finns plats för Brommatrafiken på Arlanda är ungefär som att hävda att Förbifart Stockholm inte behövs för det finns massor med plats på Essingeleden. (För det gör det ju, mellan klockan 21 och 05.....)
Britt
2014-11-23 07:56:20
SV: Bromma vara eller icke vara?
Heatrow har två landningsbanor och mer än 150 % fler start och landningar jämfört med Arlanda. Gatwick har en landningsbana och 25 % fler start/landningar än Arlanda.
Det är främst personer med hög grad av fåfänga från näringsliv, kungahus och det politiska etablissemanget som kverulerar över Bromma.
Sandvik är ett bra exempel. Deras ledning flyttade huvudkontoret till Stockholm city (i samma hus som Arlanda Express) för att komma bättre till bl.a. Arlanda. Nu är de plötsligt delägare i ett privatjetbolag med verksamhet på Bromma. Varför flyttade de då inte huvudkontoret till Spånga för att komma nära Bromma?
Dessutom - alla vet att Bromma kommer att stängas max. två veckor efter det en olycka inträffat inom tätbebyggt område i eller nära Stockholms city.
Ba
2014-11-23 00:17:31
SV: Bromma vara eller icke vara?
Just nu finns det bara en anledning att ha kvar Bromma och det är för att hålla Malmö Aviation vid liv. Sen när blev det statens uppdrag att hålla enskilda privata företag vid liv?

Den nuvarande diskussionen om att "Arlanda inte kan ta emot Brommas trafik" är ingenting annat än ljug.
Trafiken får plats, och även om det skulle ske så kommer all trafik inte flyttas.
Tittar vi på Göteborg så flyger SAS, Norwegian, Sparrow och Malmö Aviation dit. Om en dör så kommer andra ta över. Inget att oroa sig för.
Visst är det tråkigt, men det var tråkigt att SAAB klappade igen också. Inte gråter vi över det idag.

Lång-Johan
2014-11-22 23:48:42
SV: Bromma vara eller icke vara?
Är någon patetisk så är det du. Hatar folk som tjänar hyfsat och dessutom tror sig bli trovärdig genom att sexistiskt kalla en partiledare flicksnärta.
BMA
2014-11-22 22:40:47
SV: Bromma vara eller icke vara?

Bromma är och förblir en skandal. Att frågan lyfts till att bli en riksangelägenhet kan vi tacka Alliansen för.
Alliansen å sin sida har trogna väljare i löner över 50k/månaden, så inte fan vänder man sig till majoriteten av svenska befolkningen.
Alliansen och Swedavia är ett jädra rövarband när det gäller den här frågan.
Om lilla flicksnärtan Lööw hade bosatt sig i Bromma i s f Nacka skulle utgången av flygplatsen blivit en annan.
Patetiskt och ynkligt !
Bromma
2014-11-22 19:21:02
SV: Bromma vara eller icke vara?
Hur mycket pengar plöjer Swedavia ner i denna anläggning bara för att hålla Braatens Aviation levande?
Mavia
2014-09-05 09:39:51
SV: Bromma vara eller icke vara?
Jag tycker Bromma är en fantastisk flygplats och otroligt bekväm att flyga från. Bygg ut tunnelbanan till Bromma flygplats så behöver inte Malmö Aviation lägga en krona på marknadsföring.
Vad tröttsamt.
2014-09-05 09:23:36
SV: Bromma vara eller icke vara?
Jag tycker frågan om Bromma har blivit en statisk punkt i den politiska dagordningen, som en masspsykos. Kan vi inte diskutera kaknästornets vara eller icke vara? Är det inte ganska fult och tänk hur många studenter som skulle kunna bo där. Kom gärna med andra förslag på vad vi kan riva.

Var det rätt att eken utanför svt huset sågades ner? :)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev