Tråden startades av: Fredrik  2014-09-13 21:05:31
TUIFly nordic Boeing 767-300 
Hej, nån som vet vad TUI fly Nordic har för versioner på sina Boeing 767-300, alltså sätesversioner?
Har sett på Seatguru att det finns v1-v4 på dessa plan, på Tui Flys hemsida finns bara en version, nr 3, visad och de ska ha 3 maskiner, är det lika på alla 3 ??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2018-02-27 20:29:32
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
@Sv Val de Loire och blodpudding.

Gäller det ekonomiklass föredrager jag A330 då de flesta bolag jag flyger med har 2+4+2 säteskonfiguration. TAP har också en A330 med 18" säten i ekonomi.
Gäller det business klass spelar det ingen roll B787 eller A330.

Flyger i förstahand med bolag som är med i Star Alianse.
Trött
2018-02-27 18:03:42
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Några axplock från världen, angående kabintryck.

https://apex.aero/2015/12/10/turning-down-the-cabin-pressure

https://aviation.stackexchange.com/questions/1728/does-the-b787-dreamliner-operate-with-higher-cabin-pressure

https://www.cnet.com/news/15-hours-on-a-boeing-787-dreamliner-in-coach/
Trött
2018-02-26 20:09:11
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Flyger 787 ganska ofta i mitt jobb.
Val de Loire och blodpudding
2018-02-26 20:02:03
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Linkan, vad föredrar du att flyga med?
787 eller 330 om du måste välja?
Linkan
2018-02-26 19:46:32
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Sv Trött:

Det är nog i huvudsak rökare och andra med någon lungsjukdom som kan känna någon skillnad.

Inga av mina kollegor som varit med har upplevt någon skillnad. Ingen av oss var rökare.

På mindre flygplan utan tryckkabin får piloten flyga upp till max FL125 utan syrgas i max 30 minuter.

Om ni andra känner någon skillnad är det tråkigt för er.

När flög du med B787 senast?

Trött
2018-02-26 19:02:12
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
@Linkan Det du skriver angående 787's kabintryck, är mot bättre vetande.
Visst, 787 kan inte motverka tidsskillnader. Men den blir mindre kännbar för normala människor, som inte har upplevt trycklösa flygningar.
DC-10
2018-02-26 18:54:14
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Ja du Linkan. Vad ska man säga? Jo, ingenting!
Sluta!
2018-02-26 18:50:44
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Jo Linkan, du har missuppfattat dina egna känslor. Du kanske låg avsvimmad under flygning med de gamla kärrorna p.g.a. syrebrist. Du tyckte att allt verkade så klart och tydligt när du flög med 787:an, bra kabin med en fantastisk interiör, det är vad du minns.

Du kan inte mena allvar med de mindre kärrorna med syrgasmask som luktar gummi och salivkondensen som fyller masken?
sv Linkan
2018-02-26 18:49:59
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Sittkomforten 3+3+3 eller 2+3+2 är upp till bolagen. Har inget med flygplanstyp att göra. Att du förnekar 787'ans kabintrycksfördelar är bara okunnighet.
Du påstår att du flugit på FL 95 -125 utan syrgas och tryckkabin utan problem.....
Tycker att det verkar som om att det har satt sina spår.......
Linkan
2018-02-26 18:38:04
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Sv DC-10. Läs noggrant utan förutfattade åsikter. B767 är väl en Boeing skapelse, jag försvarade B767. Det som påverkar mest vid långflygning är tidsomställningen det blir ingen skillnad på en gammal B767 eller en ny B787.

Sv sv Linka. Har flugit en hel del med United B787 t/r Houston - Sydamerika. Har även flugit med B777 United och Thai Airways.
Läs igen vad jag skrev!
"Kan inte säga att jag på något sätt upplevt B787 bättre vare sig i luftkvalitet eller sittkomfort än någon av de andra i ekonomiklass."

Ingen kan påstå att det jag upplevt är felaktigt!

Har även flugit en hel del i mindre flygplan på FL95 - FL125 (FL125 max 30 min utan syrgas) utan tryckkabin under men än 3 timmar utan några besvär.

Slinkan
2018-02-26 18:23:36
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Linkan, vilken bakåtsträvare du är. Det är klart att man gör framsteg när det gäller passagerarkomfort, eller gäller ditt resonemang ännu längre bakåt i tiden?
Norwegians 787 slår tyvärr SAS nya 330 layout ganska ordentligt. Bättre luft, bättre rymd i kabinen, större fönster med praktisk dimfunktion för att inte skapa en klaustrofobisk känsla. Toaletterna är mycket finare o.s.v.
Overhead bins hänger ner för mycket på de äldre kärrorna vilket känns väldigt instängt i fönsterrad.

Luften är bättre eftersom tryckkabinen är på lägre höjd, inget påhitt, men det vet du väll?
sv Conny
2018-02-26 17:12:38
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Det går inte åt nå't alls. 767 går JET A-1 (flygfotogen). ;o)
sv Diavel
2018-02-26 16:40:56
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Plötsligt betyder åldern inget på flygplan längre. Du nämner någon annan stans att i USA är inte det så viktigt. Men ändå tjatas det om B737's ursprung.
Att sedan påstå att en 767 är mindre trång än en 787. Det är patetiskt!
DC-10
2018-02-26 16:19:28
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
@Linkan Av någon outgrundlig anledning, kan du inte se något som helst positivt med Boeing. Vi som är/har varit branschen har nog lite mer koll, än vad du har.
Trots ditt PPL.
sv Linkan
2018-02-26 16:13:05
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Tyvärr Linkan. Det finns annan forskning, som på att lägre kabinhöjd (högre kabintryck) påverkar vanliga människor positivt. Vet inte hur mycket 787 du flugit.
Med tanke på din negativa syn på DY, då blir det inte så många fler bolag här i Europa att välja på. Fast du kanske slarvar med sanningen, om alla dina resor..... ;o)
Kenneth
2018-02-26 15:29:41
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
JVB

Flyg på du med ditt snålalternativ. Ha en trevlig resa. STORA massan åker
till charterresemålen. Hade sydeuropa legat där Thailand/Mauritsius/Väst inden ligger hade det var dom mest exotiska resemålen som finns. Bara för att ett resemål ligger långt ifrån Sverige betyder det inte att det är bättre,exotiskt eller finare.
Tycker vi ska vara glada för vi har medelhavet få platser i världen är så fina som
just länder där Italien, Grekland och Spanien.
Så det går utmärkt att flyga 3 tim i TUI:3 767:a eller för den delen Thomas Cook.

Man får ta dessa flygwannabeeeeeeees viktigpettar med en nypa salt. Förmodligen inflyttade till Stockholm i från någon bruksort. Ska klaga på allt och leka världsvana,.

Glöm inte din historia så skulle du någ vara glad du ens fick flyga inrikes.
Linkan
2018-02-26 14:31:40
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Har flugit långdistans med många olika flygmaskiner B787, A330, A340, B767 mflr. Kan inte säga att jag på något sätt upplevt B787 bättre vare sig i luftkvalitet eller sittkomfort än någon av de andra i ekonomiklass. Flygplan med konfigurationen 3+3+3 upplever jag betydligt sämre än ex. B767 2+3+2.

Ni har fallit för reklamen att B787 skulle vara bättre. Nyligen kom ett uttalande från en forskare som bla. menade att Jetleg inte på något sätt är mindre i B787 än något annat flygplan.

Men luga dig lite nu!
2018-02-26 13:59:53
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Diavel, där sprack ditt resonemang. Tror du på vad du skriver? 787ans kabin är otrolikt mycket bättre än en gammal uppgraderad 330 eller 767. Den volymen som den moderna layouten i 787an och den mycket bättre luften i kabinen erbjuder går inte ens att jämföra. Jag gillar SAS, men deras uppgraderad inredning tar inte bort den trånga känslan. Du får lugna dig lite nu.
Diavel
2018-02-26 12:37:41
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
B767 verkar inte mer trång än B787 i charterkonfig, närmare tvärtom. Dessutom är denna fixering från somliga på ett flygplans ålder ganska patetisk. Förutsatt att underhållet är välskött och att kabin inredningen byts ut när den verkar trött spelar det ingen roll för flygupplevelsen hur gammalt ett flygplan är.
JVB
2018-02-25 20:18:10
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
@ Sv JVB

Flyger hellre B777, B787, A330, A340 osv med vettig config bara jag slipper en charterkärra i en gammal B767 eller B757
Sv JVB
2018-02-25 11:22:20
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Flyger hellre med B767 än B787 när jag flyger tillsammans med min sambo. Vi väljer då två platser vid fönster. Konfiguration 2+3+2 man får sitta ostört.

JVB
2018-02-25 08:54:31
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Helt otroligt att det finns de som betalar (relativt dyra) pengar för att flyga charter i en gammal trång B767 när det finns så många andra alternativ att välja på, till samma eller till och med lägre pris.
Conny
2018-02-25 07:26:54
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Hej Hur mycket flygbensin går åt med en fullastad 767-300 Mellan Phuket -Arlanda
S D
2017-01-03 22:34:51
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Hej!
Jag har flygit med Tui B767 flera gånger till Thailand. Tycker själv inte det är så farligt som många beskriver här ang benutrymme mm. Är 185 lång och det har funkat fint. Tycker det är mer jobbigt med barn och skrik i 12h än att sitta lite trångt. Du kan ju alltid röra på dig lite men svårare få tyst på ungarna.
Fredrik
2016-12-28 19:00:44
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Har i sommar flugit med både TUi's egna och THOMSON's 767-300 och måste säga att det märks att de är "gamla", iallafall kabinmässigt, det känns slitet och out of date, trevliga att åka med annars.
Åkte samma sommar med Thomas Cook Scandinavia och deras "nya" Airbus 321, det va en riktigt trevlig maskin och kabin, kanske fel att jämföra med, men vilken skillnad....
Trots det blir det nog resa med TUI och deras 767 nästa sommar igen....;-)
Boeing
2016-12-27 17:04:29
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
TUI's 767 SE-RFR är 17år gammal............
Krister
2016-12-25 13:08:51
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Jag ser varierande seat pitch beskrivet i Y från 28 inch till 33?
Är det 28 inch på sommarversionen?
Boeing
2016-12-25 11:23:51
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
"Motorerna byts ut, efter att antal hundra timmar" Detta är bara svammel.
Dagens jetmotorer kan vara "on wing" tusentals timmar. Hur skall man kunna få ekonomi, om man byter motorer så ofta? Tycker att du INTE skall gå i god för detta.
Undrar vad du gör dagligen med planen?
Marcus R
2016-12-25 11:04:15
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Tack för ditt svar. Bra att höra att de är i gott skick

2016-12-25 01:57:17
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
TUIFly flyger med sin egna maskin plus 4 inhyrda maskiner från systerbolaget Thomson Airways.
Tuiflys egna 767 är konfigureras på vintern med en plus kabin med lite bredare säten och bättre benutrymme. Denna kabin är standard på Thomsons 767 + 3 787 som är i hyrda. Så ni som åker långt med TUI denna vinter kan boka plus stolarna om dem är tillgängliga.

Angående flygplanens ålder så har dem några år på nacken men jag kan säkerhetskälla er om att dem är i bra tillstånd. Service genomförs konturnueligt och Motorerna byts ut efter ett viss antal hundra flygtimmar för att säkerhetskälla deras pålitlighet. Detta kan jag gå i god för då jag arbetar dagligen med flygplanen.

Tack för mig och god jul och gott nytt år.
Marcus R
2016-12-24 20:33:40
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Är det någon som vet hur gamla tuis 767: or är?
Ska åka med en snart . Känns som de har många år på nacken.
Rollo från förr
2014-09-18 20:07:53
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Dina långa ben må vara problem på sommarkonfig. Men damerna gillar ju långa män och när du landat är du åter igen kung.
Ta en extra öl så du måste resa dig oftare och ta kissepauser.
Fredrik
2014-09-18 18:56:07
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Jovisst, öl är gott, brukar bli det på planet :-), är inte så orolig över mina ben men om jag kan välja/köpa "bättre" utrymme gör jag gärna det, så blir det även på nästa resa, även om det är V4 med 328 PAX ombord på 767.....
Jossan
2014-09-18 14:06:36
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Fredrik, du ska inte oroa dig över dina långa ben. Försök att bara slappna av och umgås med dina medresenärer. Ta ett glas öl, det är gott
Fredrik
2014-09-17 14:02:36
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Trångt sitter jag redan, det är mina ben som måste ta vägen nånstans under resan........ :-) även om det är charter.....
men som sagt, jag betalar gärna för att sitta bättre om möjlighet ges på charter...
Maggan
2014-09-17 12:40:20
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Det är skönt när det är trångt!
Jag tycker det är helt rätt att stoppa in mycket under charter...
Fredrik
2014-09-17 12:17:34
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Ja precis, har redan dekat in platserna 2G-H som de bättre, då kanske man slipper kön till den främre toan bredvid sig......
Annars betalar jag gärna extra för de främre Premium stolarna i Vers.3 av 767an, om den skulle flyga just då....(?)
Vill inte gärna knö ner min 2 meters kropp i en flygstol med en stol framför....det är helt enkelt för trångt...... :-(
Sven
2014-09-16 21:39:31
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
När dom flyger "sommarversionen" med 328 stolar, så har man väldigt bra benutrymme på 2AC och 2GH.
Fredrik
2014-09-16 18:51:40
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Intimt...nja vet inte om jag håller med...åtminstone jag sitter som i ett skruvstäd i 737 stolen (det bästa är benutrymmet längst fram)...inte speciellt bekvämt ellet intimt...antar det är lika i 767 (utan klassning)
Ska finnas 5 toa på 767an....där blir det om möjligt intimt när de ska delas på 328 PAX, tycker det är jobbigt nog på 737 med 189 PAX och 3 toa.
MEN.... nu finns inget alternativ på Fritidsresor utan det får bli som det blir....men ett kul/bra Forum för frågor!
Tui
2014-09-16 18:06:37
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Är väl sista vintern med dessa ändå? Sen 787or
Maggan
2014-09-16 17:21:48
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
jag tycker att det är mysigt när det blir lite trångt´, intimt liksom! Sparar miljön också
@Realist
2014-09-16 12:39:49
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Det mest fantastiska är att NÅGON vill betala för den produkt som blir resultatet!
Realist
2014-09-16 12:23:18
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
@pierre h

SAS-ledningen skämdes när marknadskrafterna tvingade in mer än 200 pax-säten i en B767-300. Tror det var 2 sista åren innan de 11 Airbus:sarna kom i trafik. Största förändringen i SAS sista års flygproduktion var väl "economy extra" på bekostnad av C"business class"-sätesrader, i någon större omfattning.

Otroligt att man lyckas få in 328 betalande i en Boeing 767. Kan inte vara mycket plats över för kök eller toaletter? !
pierre holmgren
2014-09-14 14:17:44
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Kan oplyse at Sas havde 215 stole hvor en del jo trods alt var C klasse stole.
Ikke noget at sige til at det er svärt og tjene penge med så få stole sammenlignligt.
@Fredrik
2014-09-14 13:35:00
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Jag är 190 lång, och för en 3h flygning är det inte så illa. Värre på "long-haul"
Fredrik
2014-09-14 13:07:11
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Jo det har jag nog förstått, men vi åker charter med TUI och har då inte så mycket att välja på, har på tidigare resor åkt med deras 737 plan och bokat plats längst fram (med bättre benutrymme bakom väggen!).
På nästkommande resa (ej bokad ännu....) verkar det var just 767 som flyger istället, har aldrig åkt med den maskinen förr och på Tui's hemsida står lite kryptiskt: "på vissa utvalda avgångar till medehavsområdet kan man boka Extra class med breda stolar......)
Verkar svårt att veta om just min avgång är det planet....men jag får göra som jag brukar då, köpa plats längst fram, enligt Seatguru 2A-B eller 2G-H, det verkar vara de bästa av de sämsta så att säga....i 328 sätes versionen.(?)
@Fredrik
2014-09-14 12:27:20
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Är du över 1,75 eller om du väger mer än 75 kg väljer du ett annat flygbolag! Det finns varken utrymme för ben eller axlar för annat än småväxta i dessa gräsliga sardinlådor.
Fredrik
2014-09-14 10:56:34
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Så på sommaren kör de med den "trånga" 328 sätesversionen då på alla 3 maskiner?
Var sitter man då bäst, alltså med mest benutrymme om man är sisådär 2m lång ?
Linkan
2014-09-13 22:48:03
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Flög nyligen med dem t/r Kreta. Kabinkonfiguration 2+4+2.
Maggan
2014-09-13 22:18:18
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
De bygger om konfig på alla maskiner varje år efter behov och service intervall.
Seatguru
2014-09-13 22:17:38
SV: TUIFly nordic Boeing 767-300
Två versioner. Sommartid på kortdistans finns det 328 stolar ombord.
Vintertid på långdistans finns det 289 stolar ombord. Föröver "premium" med lite schysstare utrymme, akteröver budgetplatser och mitt i kabinen standardutrymme.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev