Tråden startades av: Delvis  2014-09-18 16:24:53
NORWEGIAN fejkar besättningens tider?? 
Såg att Norwegians flight till N.Y. från ARN blev cirka 18 timmar sen. Gästerna hade fått sms upprepade gånger med avgångstider som angivits till 19.00, 01.00, 04.30, 10.00....som slutligen blev 11.00. Hur går detta till????

Antingen så har man från början räknat med besättningsvila - och då hade man inte behövt "lura" gästerna med olika avgångstider, eller så har besättningen inte fått lagstadgad vila, om de också fått besked om avgång vid olika tider som angivet ovan? Hur ser den tjänstgöringen ut på papper om man tittar i backspegeln? Skulle vara intressant att veta.......-skriver de in en incheckningstid som passar bra ihop med den slutliga avgångstiden???

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@J.B.
2014-09-25 08:27:18
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Märker att du har inte nån direkt teknisk koll. Du kan inte jämföra underhållet på 787 med en 737.. Håll dina analyser för dig själv..
NK
2014-09-25 01:23:47
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
@JOFLIN

Denna va?
http://www.youtube.com/watch?v=6s5bqzthTDQ&feature=youtu.be
Myndigheten
2014-09-23 21:43:24
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Nä, bara SAS som svartmålar igen... Inget nytt, det är bara oroliga för sin egen överlevnad. Finns massor av exempel på SAS svineri på 90-talet...
jonte
2014-09-23 21:35:25
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Mycket rykten om fusk i det hör bolaget, någon myndighet som griper in snart ?
Nisses syrra
2014-09-23 19:46:28
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
De fuskar ju med ersättningar. . . .

ingen rök utan eld!
dream
2014-09-23 17:47:46
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Ibland är det inte som man tror.
joflin
2014-09-19 19:56:27
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Ha ha;

såg precis SJ-TVreklam. En kaptensklädd herre satt och slumrade, med moln passerande utanför fönstret.(Sedan en lite putslustig kommentar om att komma fram ~utvilad).

Men, min tolkning är att EASA-flygande personalens omänskligt hårda "subpart Q"-arbetsscheman börjar bli allmänt kända.
Bubba
2014-09-19 19:39:53
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Eller är det så enkelt att reparationerna dragit ur på tiden längre an vad både operations och tekniker förutsatt. Någongång under perioden inser man att den ursprungliga besättningen inte kan flyga, den har tagits bort, och så har man kallat ut en ny besättning när väl reparationerna var klara. Fullt lagligt, inget fusk, inget lurendrejeri. Bara vanlig djävla otur.
pf
2014-09-19 12:08:34
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Jeg håller med DC-10, jeg tror irsk og/eller norsk luftfartstilsyn kjapt ville vært over Norwegian hadde "fusk" blitt oppdaget.
Delvis
2014-09-18 22:15:59
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Ok, så det är ett helt vanligt Norwegianupplägg m.a.o.?! Man visste att det skulle bli en längre försening, men valde att "dela upp" den i några timmar åt gången.....-för att spara pengar?! Seriöst bolag - tjena! Eller visste man inte - och lät besättningen stå "stand-by" hela tiden - och fixa till incheckningstiden efteråt? För samma besättning kan väl inte ha varit aktuell från kl. 19.00 - 11.00 dagen efter.........med rätt många avbrott i "vilan"?
Muhammed
2014-09-18 17:57:10
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Vafan! Ingen fusk i norgwegian! Asså fusk med tiden och crew åker dit eller ramlar ner av trötthet.
Fatta att man kan ha lite otur något år sluta kritisera
J.B.
2014-09-18 17:44:10
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Har kollat in AB artikeln nu, och de skyller på:
"– Det var en komponent som behövde bytas ut som tog längre tid än planerat, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson."
18 timmar för att byta ut en komponent? Möjligt men inte sannolikt! De skulle kunna göra ett motorbyte på halva den tiden.

Får mig att undra om det inte kan ha varit operativt strul med besättningsplaneringen trots allt? Sedan en fejkad "rullande" försening för att slippa betala hotellkostnader för passagerarna?
Jojje
2014-09-18 17:43:35
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Nej, det är bara för att slippa betala passagerarnas hotell. Man skuter upp flighten några timmar i taget.
Insatt
2014-09-18 17:28:55
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Huvudproblemet är att OP arbetar med både 737- och 787-produktionen samt ett antal olika regelverk. 737-produktionen arbetar efter olika fackliga avtal som begränsar tjänsgöringstider. Där finns ingen problematik med betydande tidsskillnader och lokala nätter. 787-produktionen sker enbart efter subpart Q vilken i princip ingen på OP behärskar. Att som inhyrd (vilket ALLA piloter och kabin är) protestera gör dig snabbt arbetslös. Det är m.a.o. bara att bita ihop och jobba.
J.B.
2014-09-18 17:19:18
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Det har "fuskats" med besättningarnas tjänstgöringstider i finare familjer än "NoWayAgain" Men just i det här fallet ser jag inte hur TS "bevis" skall motivera brott mot max tjänstgöringstider.
Dessutom är det väl inte omöjligt att de haft fler än en besättning tillgänglig från Arlanda.
Delvis
2014-09-18 17:17:03
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Att i efterhand flytta incheckningstiden är inga problem. Jag VET att det har gjorts på Norwegian tidigare - för att göra en flygning laglig. Detta var flera år sedan, så jag kan inte avgöra huruvida det görs fortfarande? Undrar dock över tider/sms som jag skrivit om i huvudinlägget. Kanske är det bara så att man inte kommunicerar inom operations innan man skickar ut sms till gästerna? Om du själv är flygande så inser du nog att de avgångstider som angivits ovan är omöjliga om besättningen skall kunna beredas ostörd vila....-eller?
DC-10
2014-09-18 17:08:09
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Om man tror att Norwegian fuskar med tjänstgöringstider, ja då vet man inte mycket.
Det är hur lätt som helst för luftfartsmyndigheter att kolla upp aktuella check in och avgångstider.
Delvis
2014-09-18 17:06:34
SV: NORWEGIAN fejkar besättningens tider??
Antar att, om man är pilot, kontraktsanställd i Singapore, eller kabinanställd i Thailand, eller som ensam skandinavisk Profficeanställd kabinchef - på samma flygplan, inte "vågar" ifrågasätta så mycket?! Bara att göra som företaget säger.....?! Eller?!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev