Tråden startades av: ...  2014-09-18 18:20:28
fråga till piloter 
Hur ofta förekommer det att ni får felindikeringar genom instrumenten som man som passagerare inte får reda på?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sputnik
2014-09-19 09:58:07
SV: fråga till piloter
Vilka trista svar du fick "...".

För det första kan du känna dig trygg med de flesta flygbolag i Sverige. Jag skulle dock inte sätta mig i Avies "Jetstream" av både politiska och säkerhetsmässiga själ.

Hur ofta man får felindikeringar är svårt att säga, beror naturligtvis på vilket flygplan det är. Vissa flygplan har felindikeringar varje dag, medan andra har det mer sällan. Oftast handlar det om små saker. Flygplanssystem är ju uppbyggda så man har flera av allt. Så om något system rapporterar något galet, kan man kringgå det systemet och använda ett annat system, om man nu inte bara kan reset:a det felande systemet vilket oftast fungerar utmärkt. Det är ofta lika dramatiskt som att sätta på vindrutetorkarna på bilen om det börjar regna.

Till och med om man har ett fel så man måste vända tillbaka till flygplatsen behöver det inte vara något dramatiskt alls. Men visst, allt beror på vilket plan du flyger med och hur det hanteras avgörs av besättningen.
987
2014-09-19 09:40:15
SV: fråga till piloter
Allvarliga fel blir passagerarna informerade om då man ofta behöver landa i förtid eller nödlanda, allvarliga fel händer inte speciellt ofta.

Enklare fel händer relativt ofta men påverkar inte operationen på samma sätt, enklare fel kan ofta rättas till under flygningen.
De flesta system i ett flygplan finns i flera uppsättningar, genom att återställa systemet eller att man isolerar ett av systemen och använder det alternativa så kan man oftast fortsätta utan att det påverkar flygningen märkbart.
re ...
2014-09-19 08:00:47
SV: fråga till piloter
Du frågade bara en enkel fråga som du trodde kunde besvaras med ett relativt enkelt svar, det tog ett tag ändå skriver du.
Det finns situationer hela tiden mer,mindre eller inget alls men du uttryckte dig om fel som inte passagerare inte får reda på.
Sök på internet så får du se vilka fel som kan uppkomma för ett flygplan, svårare är det inte.




Lena
2014-09-19 07:15:59
SV: fråga till piloter
Varsågod! Fråga gärna så du känner dig trygg
...
2014-09-19 03:40:24
SV: fråga till piloter
Tack, då fick jag iallafall en förklaring istället för bara en mening om att jag är okunnig :)
Pilot
2014-09-18 21:36:37
SV: fråga till piloter
Det går inte att ge dig ett enkelt svar på din fråga. Om du har tittat in i en cockpit så inser du snabbt att det inte är bara några få lampor som kan lysa. Sedan har du många olika varianter av flyg.
Hur man löser dem beror på om man är i rörelse eller står parkerat. Hur allvarligt är felet, hur mycket bränsle har vi mm. Plus andra operativa aspekter. Med andra ord många olika varabler.

Sök på google: boeing 737 MEL för fel när man står parkerat,
och boeing 737 QRH, för fel efter att man lämnat gate.
...
2014-09-18 20:30:44
SV: fråga till piloter
Tack, jag frågade bara en enkel fråga som jag trodde kunde besvaras med ett relativt enkelt svar, det tog ett tag ändå. Som passagerare så känner man ju inte till när det piper eller tjuter av varningar inne i cockpit (som tur är) och då var min fråga hur ofta det förekommer och vad det är för varningar och vad som görs för att lösa det om det inträffar.
svLena
2014-09-18 20:27:09
SV: fråga till piloter
Om du verkligen är pilot så är det dax att lägga av, om du inte bryr dig om varningar.
sv...
2014-09-18 20:25:03
SV: fråga till piloter
Fel på flaps eller motorer vid landning är allvarliga problem som gör att räddningstjänsten finns med vid landning. Pax får då info förhoppningsvis.
...
2014-09-18 20:20:32
SV: fråga till piloter
Jag har väl aldrig påstått att jag är expert heller va?
Jag tänkte mer på till exempel, fel på flaps vid landning, eller fel på motorer eller liknande saker, om ni tycker att frågan är irrelevant så svara inte, håll er till de intressanta trådarna om SK och DY isåfall.
sv...
2014-09-18 20:07:04
SV: fråga till piloter
Hur skulle man kunna fixa ev. felindikeringar under flygning?
Håller med DC-10 om trådskaparens okunnighet.
DC-10
2014-09-18 20:04:13
SV: fråga till piloter
Trådskaparens okunnighet visar att det skulle vara olämpligt att berätta ev. småfel för pax. Trådskaparen som verkar representera en genomsnittlig pax i kunskap om flyg, skulle aldrig förstå ev. förklaringar.
Frågan är helt irrelevant.
Lena
2014-09-18 20:03:13
SV: fråga till piloter
Bryr mig sällan om varningar då det förkommer så många pling och pip hela tiden.
Pull up terrain eller att det skakar i styrspaken brukar jag dock ta på allvar
Maggan
2014-09-18 20:01:24
SV: fråga till piloter
Flyger hela tiden. Är det allvarligt läser man lite i checklistorna! Annars skiter man idet då man inte kan göra mycket åt det i dagens datoriserase kärror.
Pilot
2014-09-18 19:55:06
SV: fråga till piloter
Flyger dagligen med något fel eller indikation, men sällan så allvarligt att flygningen ställs in.
...
2014-09-18 18:56:19
SV: fråga till piloter
Nej jag förstår att man inte skapar oro bland passagerare i onödan, min fråga var av rent intresse av vad som brukar kunna vara fel i flygplanen.
737fo
2014-09-18 18:46:58
ja
Ifall det finns någonting på grund av detta som skulle kunna påverka passagerarens komfort. Blir man sen förklarar man varför.

Annars så försöker man hålla tyst. Det finns ingen anledning att tala om att en fönstervärmare slutat fungera, en pack-warning som inte påverkar operationen nämnvärt eller att antiskid är inop.

Däremot om man måste byta däck och förklarar förseningen eller ifall syrgasmaskerna faller ner av misstag eller dylika saker så kan det ju vara bra att man förklarar varför.
...
2014-09-18 18:37:25
SV: fråga till piloter
Jag kanske tycker att det är en intressant fråga, om inte ni är intresserade så för all del, håll er utanför. Jag tycker det kan vara intressant att veta vad det kan förekomma för varningar och dylikt på instrument osv. Och vad man gör för att fixa problemen.
Bonden
2014-09-18 18:28:47
SV: fråga till piloter
Som om jag skulle tala om för kossorna att ordinarie mjölkutrustning inte fungerar för kossorna?
Bara att ta en av reserven och mjölka!
Korna blir lika glada för det! ;-)
Sluta
2014-09-18 18:25:39
SV: fråga till piloter
Varför skulle man som pilot berätta det för passageraren?
Nästa fråga
2014-09-18 18:25:33
SV: fråga till piloter
Totalt ointressant fråga.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev