Tråden startades av: Dimman  2014-09-19 07:43:09
Vad gäller för start och landning i dimma? 
Funderar vad som gäller för start & landning när det är dimma?
Gärna länkar för vad som gäller vid start och landning.

Tack på förhand

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

edvard
2014-09-20 20:07:28
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Om det är dimma så är det svårt att se, som rök nästan.
EU?
2014-09-20 11:36:15
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Underbart att någon länkar till 2007:50. Du är uppenbarligen ingen kommersiell pilot, i och med att man inte följer dessa regler på ett flygbolag. Men som privatist (m.m) så är du åtminstone rätt ute.
Tandläkaren
2014-09-20 10:36:13
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Tungan rätt i mun.
Gösta
2014-09-20 02:22:38
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
för det första skall det råda dimma...
pf
2014-09-19 11:58:40
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Fornebu in the 80's

FBU TWR "Icelandair, you may commence your take-off roll providing you see two runway lights"

After take-off Icelandair reported he saw one on each side all his take-off length.
Baltazar
2014-09-19 10:17:59
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Väderrapport på Bromma: METAR: ESSB 190750Z 00000KT 0100 R12/0250N R30/0500N FG VV002 13/13 Q1021

FG står för fog.

13/13 visar att dagpunkt och temperatur har samma värde och då skapas dimman. Så småningom kommer vi se att dagpunkt och temperatur får olika värden och då försvinner dimman. Solen värmer upp luften.
Solbränna
2014-09-19 10:13:22
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Bromma ligger i en sänka där fukten gärna samlas och är det samtidigt vindstilla så blir det ännu sämre möjligheter för dimman att lätta. Som förhållandet är nu så bränner solen bort dimman på morgonen. Dagpunkt och temperatur måste släppa greppet om varandra.
Bromma?
2014-09-19 10:05:14
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Är banan på Bromma sämre utrustad än de på arlanda för att hantera dimma? Eller är det att inte så många av flygplanen står på Bromma övernatten som gör att dimman verkar störa Bromma mer?
Rune
2014-09-19 09:30:01
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Nej! Det är vanligtvis lägre siktkrav för start än för landning. Därför kan det ibland behövas ett startalternativ.
@Konstigt
2014-09-19 09:26:05
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Vet inte om du skämtar men givetvis måste man kunna landa omedelbart om något inträffar.
Konstigt
2014-09-19 08:14:29
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
Visste du att starten kan begränsas av att du inte kan landa? Konstigt va?
LFS
2014-09-19 08:13:22
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
https://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF177.pdf
CAT
2014-09-19 08:02:21
SV: Vad gäller för start och landning i dimma?
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system#Limitations

Scrolla ner till ILS categories.

Alla flygplan / flygbolag har INTE tillstånd att följa respektive approach så det beror lite på.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev