Tråden startades av: Flyginstruktören Rolf  2014-09-29 10:16:43
Pilotbrist! skynda skynda!  
Europa har nu nått nya extrema nivåer av Piloter. Enligt rykten är det nu bara 150st sökande per plats!
Dvs om du söker så finns det en 0.67% procents chans att det är just DU som får fixa en vattenkammad frisyr glida ner bakom spakarna på en häftig 737 och flyga tills baken känns som en påse skridskor, allt detta för minimilön. Vad tvekar du på?
Alla ni som drömmer om o flyga, pantsätt allt ni har o hoppa in i pappstruten för det här det är inget o tveka på.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

The Jumper
2014-12-26 17:57:13
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Om detta kan ske i flight crew å cabin crew branchen så varför tar man inte över detta å låter alla anställda på ALLA bolag jobba som vi blir tvungna att göra?! Politiker på kontrakt, ministrar på kontrakt, management på kontrakt, kundtjänst på kontrakt, butikspersonal på kontrakt, pressbyrån personal på kontrakt. Fy vad den där mackan på Pressbyrån skulle bli mycket billigare:-D från 48kr blire säkert 25kr på det sättet. vilket innebär en skillnad på 23kr per macka. så om dom nu säljer 10.000 mackor i sverige om dagen blire 230.000kr billigare vilket innebär stora pengar till allmänheten! FATTAR NI HUR SJUK DENNA BRANCH ÄR?
Jompe
2014-10-06 00:56:01
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Nykläckta piloter från flygskolan är lätta att forma/träna. I flera år har bolag tagit in low timers utan konstigheter. 1500 timmar kolv gör dig inte till en bättre First officer. Men rätt personlighet, talang och attityd gör det. Större flygskolor använder sig av tester för att finna fram kandidater med god potential till att bli medelmåttiga till goda piloter. Inget tal om att finna fram "bästa", för det är en definitionsfråga.
Mats
2014-10-04 14:35:10
SV: JohnnyB
Håller med till viss del Johnny, det blir en saftig slant.
Dock så måste något till för att styra upp denna marknaden. Känns som att tröskeln är lagd för låg initiellt. Om alla kan utbilda sig till piloter är nått fel, en större gallring måste ske tidigare än vid intervjutillfället efter utbildningen är klar och lånen står o tickar. Ett timmkrav hade iaf fort bort dom mindre motiverade själarna.

Sen lite striktare sub Q hade ju inte vart fel så man hinner träffa vänner som du IRL o tjöta om sånt här över en öl istället för o sitta fast i Europa på standby och kommunicera via forum hehe ;)

Stort grattis btw! hälsa så gott till L, K & junior!
Sovmorgon
2014-10-03 22:15:27
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Automatiseringshysterin gör ju att folk från ett demensboende kan landa en Airbus. Det är för lätt att flyga flygplan helt enkelt, det är för många stolpskott där ute...
JohnnyB
2014-10-03 22:07:07
SV: Mats
Till skillnad från Europa så har USA en enormt stor GA marknad.
Man kan hyfsat lätt skaffa 1500 timmar i USA utan att "betala" för dem själv. Det vi har gjort på den sida pölen är att implementera t.ex MPL.
Jag tog min FAA CPL på 250 timmar och 6 månader, sen så var jag CFI/II och MEI och började jobba med 280 timmar. Snittade 80-100 timmar i månaden med 6 elever och kunde om jag ville flyga mer, men med fru och son så ville jag ha lite ledig tid med.
I Sverige hade du fått hyra dessa flygplan för 1500-2000 kr per timma för en SE och 3500-5000 för en ME och då ska du själv bekosta 1200-1300 timmar. Det blir ett par miljoner till i lån.
!
2014-10-03 22:02:29
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Skön ironi hos trådskaparen.....
Dåligt förslag
2014-10-03 20:19:29
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
1500 timmars krav kommer bara att leda till att piloterna även får betala för dessa timmar. Det är inte en kostnad som hamnar på bolagens bord.
Idag finns det heller inte tillräckligt med möjligheter att skaffa dessa timmar.

Det gynnar erfarna piloter kortsiktigt. Då det tillfälligt kan bli en brist på piloter.
Mats
2014-10-03 18:16:25
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Nagon som vet varfor inte Europa infor 1500h tot tid krav som i USA?
B
2014-10-02 20:48:44
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Sista försöket Normal

Väldigt många ägare sysslar bara med aktiespekulationer och gör inte något arbete i bolaget de äger en andel av och detta förtjänar ingen respekt. De lever till stor del på andras idéer och andras jobb. Du verkar dock inte helt tillhöra denna kategori.

Vem är det som satsar uppemot en miljon i utbildningskostnad om inte piloterna? Vem är det som sliter hund världen över på skitjobb om inte piloterna? Vem är det som av omständigheter som bolag utnyttjar, tvingas jobba gratis eller betala för att jobba om inte piloterna? Allt detta för att kanske få ett bra jobb och avkastning i framtiden. Självklart vill dessa också få avkastning på sin investering.

Jag själv har sänkt lönen flera gånger, jobbar flera och längre dagar, gjort rejäl sänkning av pensionen, höjt pensionsåldern, betydligt minskat eller helt avstått från gamla förmåner samt utför fler arbetsuppgifter, med mera. Allt för att göra mitt bolag konkurrenskraftigt och rädda bolaget och mitt jobb.
Detta hade jag inte ställt upp på om jag inte hade haft en chans att få behålla jobbet, är det så svårt för ägarna att förstå?

Jag vet inte om AF:s piloter har gjort samma insatser som jag men tydligen ville de inte ställa upp och hjälpa till som ägarna önskade, eftersom det skulle ha inneburit att många av dem inom en snar framtid förlorat jobbet.

Jag förstår naturligtvis ditt resonemang men jag håller inte med i alla delar och jag tror inte att vi kommer att komma överens i frågan.

Bolag utnyttjar det faktum att det finns ett pilotöverskott och de vet att nyutbildade piloter är desperata för att de har enorma studieskulder att betala och att denna investering snabbt försvinner, eftersom ett certifikat blir ogiltigt inom ett år om piloten inte skaffar sig ett jobb eller fortsätter investera i förnyelse av certifikatet. Är detta rätt i din värld?
Är det rätt i din värld att bolag låter piloter jobba utan lön?
Är det rätt i din värld att bolag tar betalt av piloter för att de ska få flyga 500 timmar i produktionen innan de ersätts med näste betalande pilot?

Ja, tyvärr tjänar Ryanair pengar men som du ser sticker jag inte huvudet i sanden utan jag har bara en förhoppning att det inte skall vara möjligt att behandla piloter hur som helst i framtiden.

Suveränt bra att du har lyckats skapa arbetstillfällen och så bra att det fanns folk som var villiga att arbeta för dig, för annars hade det väl inte blivit så mycket avkastning för dig.
Det verkar också som om du har varit med om att misslyckas någon gång. Hur många haverier tror du har undvikits genom åren, tack vare duktiga piloter och hur tror du ägarnas avkastning hade blivit om piloterna inte hade klarat av sin arbetsuppgift? (För att inte tala om alla människor som hade förlorat livet, inklusive piloterna.)
wazzup
2014-10-02 10:06:44
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Svar Manne. Går i bräschen tycker jag är att överdriva. Det ser likadant ut på flera andra bolag (?).

Men visst är det en tråkig utveckling.
Manne
2014-10-02 08:01:28
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Och Skit Av Samma sort som norwegian går i bräschen med två olika lönelistor, adeln och trälarna...

Förbjöds inte det i sverige för många många år sedan...
P2FLY
2014-10-02 07:25:37
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
@Normal! Byt branch! Vill du tjänar pengar så börja med asylboende,Sms-lån alt privata förskolor!
P2FLY
2014-10-02 07:16:10
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
-Nu sticker jag ut hakan igen...
@Normal, o B o Onormal etc..

NI som skapar arbetstillfällen till oss Piloter!
Vad tycker Ni är en rimlig,försvarbart lön för en PILOT?

Låt mig gissa, Det minsta möjliga acceptabla kostnaden marknaden för tillfället erbjuder.
Ni vill helst tjäna pengar,gärna så mycket som möjligt.Kostnaderna i form av bränsle,underhåll och
dåliga leasing avtal äter upp mer än planerat och så har vi då alla gnälliga piloter som bara vill ha mer och mer.

@Normal, -Du har inte funderat på byta branch? Typ ge dig in i SMS-lån?,Investera i asylboende?
De som vet säger att det finns mycket pengar att hämta där.
Tyvärr till oss alla kollegor (piloter, ej arbetsgivare) Marknaden har förändrats! Girighetens tid är här! Flygföretagen vill sänka oss till dagavlönande,social dumping nivå!
Var lika egoistisk som de,byt ofta och till högre lön.

Happy Landings!!

Normal
2014-10-01 20:36:14
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Sista försöket B

Vem är det som satsar pengar och skapar jobb om inte ägarna? Alltså vill dessa ha någon avkastning. Om ett bolag förlorat pengar 5 år av 6 möjliga måste ägarna göra förändringar, eller lägga ner bolaget helt. Vilket innebär att alla förlorat jobbet.

Dessa piloter som du vurmar så mycket plockar ut över 2.000.000 om året och ägare får sätta till pengar. Är det rätt i din värld? De har sen mage att blåsa ägarna på som det nu visar sig över 2 miljarder till. (också rätt i din värld)


Ja jag har varit med och skapat många arbetstillfällen, vet hur hårt man måste jobba utan extra ersättning. Sen vet jag med hur snabbt fel personer kan förstöra något som byggts upp under lång tid. Det viktigaste för alla är att bolaget visar vinst, annars finns det inget försvarbart i att sätta pengar i bolaget eller driva det. Det förstod Svenska, Norska och t.o.m Danska fack. Hoppas alla förstår det.

Ps. Tyvärr tjänar Ryan bra med pengar, det du säger om att de inte hittar piloter är ännu ett sätt att sätta huvudet i sanden och hoppas de inte klarar det. Istället för att se vad som händer och sätta hårt mot hårt.

Heja MFF!! :)
B
2014-10-01 18:50:55
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Ja, pilotjobben håller på att utflaggas och piloterna kämpar naturligtvis emot med de medel de har till buds.
Bolagen kommer att minska kostnaderna genom att undandra sig sociala avgifter och skatter för sina piloter.
Piloter kommer inte att ha sociala rättigheter som alla andra arbetstagare ser som självklara.
Allt för att en flygbiljett från t ex Stockholm till Medelhavet skall vara billigare än taxiresan ut till Arlanda.
(Jag orkar inte beskriva allt negativt dena utflaggning med kontraktsjobb innebär för piloterna och dessutom bör du vara såpass insatt att du redan känner till dem, innan du skriver inlägg på detta forum.)

På tal om Ryanair så har de nu kännbara problem med att så många av deras piloter slutar. De har problem med att fylla behovet av kaptener. Många slutar trots att de har erfarenhet nog för att uppgraderas till kaptener.
Kanske finns det trots allt en gräns för hur illa en arbetsgivare kan behandla sina anställda, i detta fall piloter.
Normal
2014-10-01 16:57:10
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Hoppas någon även på detta forum får upp ögonen på vad som håller på att hända. Bra att vi kan se det från lite olika håll ivarjefall. Kan konstatera att Ryan och Easy yet har ett enkelt jobb, då de etablerade dödar sig själva. Vilket drömläge de har! SAS pressar ivarjefall Norwegian, men de måste göra det fullt ut utan att personalen gör som AF piloter och sätter kniven i ryggen.

Mvh

http://www.businessweek.com/articles/2014-09-29/europe-gets-fed-up-with-striking-pilots-at-air-france-luftansa
B
2014-10-01 15:52:11
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Usch Normal!

Av ditt svar så verkar det som om du har problem med läsförståelsen.

Självklart är det inte piloterna som styr verkligheten och det skrev jag inte heller men lika självklart måste de ju försöka vara med och påverka den så att det inte bara blir arbetsgivarna som styr precis som de känner för.

Du har en uppblåst syn på ägare för de flesta ägare vore ingenting om de inte fick någon att jobba för sig.
Nu var det ju så att AF ville sparka en massa piloter och enligt din argumentation då ta maten från deras bord. Varför skall piloterna fortsätta vara lojala mot den arbetsgivare som vill ge dem sparken (ta maten från deras bord) och ersätta dem med andra piloter?
Vilken rätt har övriga arbetstagargrupper att kräva att piloterna skall acceptera att sägas upp när AF helt klart har kvar behovet av deras tjänster?

Som jag skrev så kan strejken göra att de förlorar jobbet men det hade de ju definitivt gjort om de inte hade strejkat, så vad hade de piloterna att förlora? Ingenting!

Jag skulle aldrig blåsa min arbetsgivare på pengar men om arbetsgivaren vill blåsa mig på jobbet och ge det till någon annan så ser jag ingen orsak till att inte utnyttja min lagliga rätt att strejka. Du har tydligen problem med att även arbetstagare har vissa rättigheter, eller?

Om man strejkar i Sverige så har arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen och jag förmodar att det är på samma sätt även i Frankrike. Varför passade då inte AF på att göra sig av med alla eländiga piloter nu när de hade chansen? Kan det bero på att de faktiskt behöver någon som gör jobbet åt dem och att det inte är så lätt att ersätta alla piloter man har?

Jag har erfarenhet av att flyga för företagare som dig och det var absolut inget nöje. Pilotomsättningen var stor och jag bytte också jobb så fort jag hann. Företaget gick i konkurs trots att pilotlönerna var lägre än en undersköterskas lön (vilka då ansågs som underbetalda).

Jag kan konstatera att du tror piloterna du nämner tjänar bra mycket mer än vad de i verkligheten gör.
Normal
2014-10-01 13:33:41
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Jag har inget att vara avundsjuk på då det gäller piloter.

Jag vill ha kvar de etablerade flygbolagen. Tycker samtidigt väldigt illa om illojala arbetare som skiter i sina kollegor och sitt företag.
Re. Normal
2014-10-01 12:12:22
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Du verkar ha en paranoid avundsjuka över pilotlöner
Normal
2014-10-01 12:05:22
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Wazzup. Jag tror både SAS och Finnair har svarat på detta ganska nyligen. SAS säger upp 300 st på HQ. Finnair lägger inte fingrarna emellan på någon tjänst nu vad jag kan se.

De outsoursar inte, de säger upp direkt. Så måste AF göra nu. Är det inte någon som undrar varför inte något annat bolag kastar sig över Cimbers plan och personal nu? Alla ska ju expandera. Svaret är enkelt, ingen har råd med deras löner. Alla blir uppsagda av Cimber. C.a 20 piloter ska tillbaka till SAS. Tänk om de har 1.000.000 i lön. Det skulle innebära ca 30.000.000 i kostnad med sociala avgifter för SAS nu per år. Finns det något jobb för dem? Eller ska du söka nya flighter ihop med nya piloter som har lön på under halva det?

Vill SAS då kasta 15.000.000 i sjön istället för att anställa piloter med marknadslön
wazzup
2014-10-01 11:32:24
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
En (ledande) fråga: Alla de som jobbar administrativt på Air France HK, som i mycket hög utsträckning har glidit på den flygande personalens villkor. Har det varit något tal om att deras tjänster ska outsourcas eller att deras villkor ska "marknadsanpassas" ?

Denna fråga är jag också intresserad av svar på när det gäller BA, LH och SAS.
Normal
2014-09-30 23:56:07
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Usch B!

Du förstår ändå inte hur verkligheten är. Det är inte facket och dessa förädare till piloter som styr den. Du vet att andra anställda på AF demonstrerade mot dessa piloter va? De vet vad lojalitet är till ägare som sätter mat på bordet för familjen. Kort och gott så borde de banka skiten ur dessa piloter.

Du kommer se vad de 1,8 miljarderna som de kostade kommer betyda för deras kolleger och förhoppningsvis dem själva. Skulle du jobba för mig och blåsa mig på endast 1 miljon och sen komma till jobbet som inget hänt? Du hade fått ett helvete kan jag säga. Här pratar vi om 1,8 miljarder. De borde kalla in dem till ägarna enskillt.

Kan de hitta bättre jobb så är AF säker överlyckliga över att bli av med dem. De får mindre en halverad lön om de söker ett nytt pilotjobb. Man förstå att företagare är rädda för att anställa när man hör såna som dig och ser piloter på AF.
B
2014-09-30 18:59:30
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
@ Normal och Käre B
Jag försöker en gång till:
Det ni säger är att AF-piloterna bara skulle ha gått med på att deras jobb skulle ha försvunnit till det nya bolaget där andra piloter hade fått jobben.
Om piloterna hade accepterat att AF lägger ut stora delar av trafiken på nya bolag som har risiga löner och villkor så hade det inneburit att väldigt många AF-piloter förlorat jobbet mycket snart. Att de nu strejkade gjorde att planerna har skjutits på framtiden ett tag men troligen försöker AF igen. Det fanns ju en liten risk att AF skulle gå i konkurs också men så länge valde man inte att strejka.

Min poäng är alltså att många AF-piloter kommer att förlora jobbet oavsett, så de har inte så mycket att förlora på en strejk som arbetsgivaren har.

AF-piloterna vill gärna ha sina jobb kvar men inte till vilka villkor som helst och skulle det gå galet så har de ju möjlighet att skaffa andra jobb till bättre eller lika dåliga löner och villkor som AF skulle erbjuda i sitt nya bolag. Ett annat alternativ för piloterna är ju också att helt byta karriär men varför skulle de bara lägga sig flata och ge upp direkt utan att ens försöka kämpa emot?

AF-piloterna har helt säkert inga problem med att se sin arbetsgivare i ögonen eftersom just den arbetsgivaren vill ge dem sparken och kanske återanställa dem till mycket sämre löner och villkor. Hur kan ni tro att piloterna bara ska ge upp när de blir behandlade på det viset?

Jag förstår att arbetsgivaren tycker hemskt illa om denna strejk men försök att även se det från piloternas synvinkel. Hur kan ni förvänta er fortsatt lojala piloter när AF på detta illojala sätt vill ersätta dem med andra piloter med dåliga löner och villkor?

Det är ägarnas jobb att få så bra vinst som möjligt från företaget men samtidigt är det fackets uppgift att försöka få så stor del som möjligt av kakan till arbetstagarna (och i det ingår naturligtvis även att jobben skall finnas kvar så länge som det fortfarande är jobb som är tillräckligt attraktiva, annars kan det ju kvitta, då skaffar man hellre något annat, någonstans går naturligtvis gränsen).
Normal
2014-09-30 18:00:12
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Re Vaken.

Det handlar inte om att smutskasta. Det är tydliga siffror du får, och verkligheten. Ska vi räkna på totalen av vad Air France piloter kostar bolaget kontra Ryan är jag övertygad om att siffrorna blir än värre för dessa piloter.

Ska jag säga vad det handlar om. Det handlar om att ett gamalt flygbolag försöker överleva. Om inte de som strejkade på Air France förstod det så kommer de göra det när de snart blir sparkade. Ekvationen går nämligen inte ihop.

Du kommer få se det snart i nyheter från Air France.
Det kanske finns många här som vill mörka hur stor skillnad det gör total med löner som är dubbelt eller 4 ggr så höga. Det är miljardbelopp, och varför ska vi göra det enkelt för såna som Ryan. Kan tillägga att jag tycker riktig illa om Ryan.

Mvh
Vaken
2014-09-30 17:42:37
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
@Normal...

Du lever verkligen inte i en normal värld som tror att alla piloter tjänar 2,3 miljoner! Det är endast toppen på isberget som KANSKE har en sådan lön.

Men det är klart, är man avis så gör man allt för att smutskasta folk!
Usch och fy
2014-09-30 15:56:24
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Låt säga en besättning flyger ca 60 turer per månad.
180 pax varje gång=10 800 pax.
Låt säga 10 kr per biljett går till kapten, (108 000kr/mån) 6 kr till styrman och övriga i kabinen 4 kr.
Nu tillkommer arbetsgivaravgifter på 30%. Så lägg på ca 10kr.

Det blir runt 40 kr av biljetten.
Det är så mycket din överbetalda besättning kostar dig.
Rolf
2014-09-30 14:47:47
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Om man ser det ifrån arbetsgivarens ögon är självklart Ryans upplägg smidigare, billigare och effektivare på alla sätt.
Det vi missar i Ryans upplägg är att det fortfarande faktiskt sitter en människa i uniformen.
En människa som behöver trygghet i sin dagliga tillvaro vilket även innefattar sin anställning.
Ryan och andra lowcost har dragit det hela ett steg för långt, det funkar för tillfället då det finns ett överskott på piloter.
När det nu så småningom sker en olycka med två lowtimers bakom spakarna så hoppas jag 1500h kravet ifrån FAA även implementeras på denna sida om pölen, detta ökar säkerheten och hjälper att reglera denna bransch.

Jag sitter som många andra med en låg lön om man ser till timmarna man är borta och hoppas på förändring.
Gör om gör rätt
2014-09-30 13:46:49
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Du kan inte räkna med att alla har topplöner.
Käre B
2014-09-30 13:41:57
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Den där ekvationen var väl inte den mest intellegenta.
Normal
2014-09-30 12:30:07
B!
Jag vet inte om du jobbat nära en ägare någon gång. Men om du kostat din arbetsgivare 1,8 miljarder. Hade du velat se honom i ögonen på morgonen?

Skall hjälpa till med lite enkel matte. Ryan har bokat 200 nya plan. De kan enkelt kopiera Air France rutter. Nu skall ni se hur enbart piloterna kan sänka bolaget.

Kostnad för France ca 800 piloter. 2.300.000 SEK x 800st = 1.840.000.000
Kostnad för Ryan 800 piloter. 400.000 SEK x 800 st = 320.000.000

Air France har alltså här 1,5 miljarder högre kostnader varje år för enbart piloterna. Sen tillkommer sociala kostnader. Det fungerar inte.

Dessa piloter har enbart snabbat på sin egen avgång.

B
2014-09-30 10:21:56
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Fattar ni inte? Om LH-Och AF-piloterna inte hade strejkat så hade massor av deras jobb blivit outsourcade vilket innebær att många av dem hade førlorat jobbet. Nu nær de strejkade så har de alla jobb kvar ett tag till så de har alltså inte førlorat något. I framtiden kanske de blir av med många jobb ændå men det blir længre fram i tiden æn om de hade stællt upp på bolagsdirektørernas planer.
...
2014-09-29 18:18:19
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Fast vissa piloter verkar ju tro att dom ska få 150.000 spänn i månaden för att flyga, det är inte riktigt sånna tider längre, speciellt inte när DY, FR, och andra lågprisbolag pressar biljettpriserna längre och längre ner och när de finare bolagen måste matcha dom priserna så gott det går så spelar det inte så stor roll ifall bränslet så var gratis. Att som AF- och LHpiloterna strejka så fort någonting inte faller i smaken kommer nog att drabba dom själva i längden när bolaget måste skära ner på personal eller ännu värre går i konkurs, då har dom inget jobb kvar alls.
Jasså
2014-09-29 17:37:05
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Piloter är inte en kostnad för ett bolag utan en tillgång.

Kontorspersonal däremot är en stor kostnad och bör drastiskt minskas i alla gamla flygbolag.

En kompetent pilot sparar lätt in sin lön på bara några flygningar, ett sätt är genom att t.e.x. flyga effektivt och på så sätt spara bränsle. På större typer kan man spara upp mot flera ton bränsle per flygning genom att flyga effektivt, då kommer man fort upp i besparingar som är långt över "den höga" lönen man har.

Många av de med lägre lön känner ej att de vill arbeta för att spara pengar åt bolaget och kan då skapa kostnader som är långt utöver vad det skulle kosta bolaget att betala en rimlig lön.
Det finns även många som inte vet hur man flyger effektivt och de får oftast inget högavlönat jobb heller.

Man måste se till helheten för att förstå den totala kostnaden, inte bara på hur "mycket" piloterna får i lön.
Re Jasså
2014-09-29 11:54:58
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Det ända som ledningen gör fel är att inte sätt hårt mot hårt mot dessa piloter. Du måste inse när nya bolag har piloter som flyger för minder en en fjärdedel av deras löner så går det inte. Det är inte Air France fel. Ledningen ser verkligheten och måste ändra på bolaget. Vi får snart se massor av sparkade Air France personal. Hoppas för bolagets skulla att de blir av med dem som kostad 1,8 miljarder. Vilka svin är min ända kommentar.
Hej
2014-09-29 11:43:48
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Man måste hålla illusionen om brist vid liv. Annars kanske inte denna övertalighet håller i sig och man måste erbjuda mer än vad en städare tjänar.
Jasså
2014-09-29 11:40:49
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Det är inte piloterna som kostat bolaget dessa pengar.

Det är ledningen som är ansvariga för att inte kunna ta betalt av passagerarna och för att inte kunna driva ett bolag med vinst.
Normal
2014-09-29 11:33:23
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Snart tillkommer 500 tidigare överbetalda Air France piloter. Nu nersupna i pastis efter sin långledighet. Noooo vi lyfter inte för mindre än 2,3 miljoner om året. Det bolaget måste verkligen rensa ut! Undra om de säger godmorgon idag precis som vanligt efter att kostat 1,8 miljarder för Air France. Vilket skämt!!
J.B.
2014-09-29 11:28:26
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Ett sätt att öka på dina chanser till ett "flygjobb" är att betala för typutbildningen och linjeträningen ur egen ficka. Gärna då kurser till överpriser som ger en fin "kickback" till flygbolaget/flygchefen i fråga.
Men fortfarande inga garantier om "jobb" naturligtvis ;-(
Abc
2014-09-29 10:37:06
SV: Pilotbrist! skynda skynda!
Avundsjukan över att ha förmågan att bli pilot har aldrig lyst igenom starkare.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev