Tråden startades av: Patricia  2014-09-29 16:10:04
SAS allt svårare att sälja 

Det är inte bara regeringsbildarna som svettas. På mindre än ett år har priset på SAS-aktien halverats från 25 kronor.
Rapporten förra veckan fick dock aktien att hoppa upp, men det var inte över fantastiska vinster utan i ren lättnad över att det inte var värre.

SAS intäkter per passagerarkilometer sjönk med 10 procent under det senaste kvartalet visade rapporten. Flygbolaget kom upp med ett bättre rörelseresultat än väntat. Framför allt var det lägre kostnader som lyfte lönsamheten. Men en blick i backspegeln får svettpärlorna att samlas i pannan. Vid en jämförelse med resultatet från förra året var det 300 miljoner kronor lägre, vilket hänger ihop med att intäkterna per flugen kilometer är sämre.

Tillbaka till Rosenbad så kan man konstatera att Miljöpartiet sannolikt får stort inflytande den kommande mandatperioden. Men det är inte alltid lätt att omsätta politik i praktiken. Något Miljöpartiet sannolikt snart får erfara. Med tanke på att Miljöpartiet vill sälja SAS varje dag i veckan och helst igår så är flygbolagets nuvarande kondition långt ifrån någon formtopp. Det är klart att prislappen blir därefter, men frågan är om den alls är något att tala om just nu.
Finska Finnair slåss för sin överlevnad liksom många andra flygbolag med en viss historia och därmed hög kostnadsbild. Till och med den tidigare klart lysande stjärnan och tänkbara uppköparen av SAS, Lufthansa, har fullt med egna problem.

SAS räknar fortfarande med att visa svarta siffror för räkenskapsåret 2013/2014. Det är bortsett från kostnader förknippade med att försöka ställa om SAS verksamhet till lönsamhet, under sista kvartalet spås runt 300 miljoner kronor till i den kategorin. Att spara sig till vinst kan vara en framgångsrik strategi. Men just nu när det gäller SAS ser det svårt ut. Prispressen är här för att stanna. Varje extra insats för att öka lönsamhet med lägre kostnader försvinner i andra ändan när priserna pressas.
SAS har länge haft sitt fokus på just Europa, men här råder vilt slagsmål om passagerarna.
Vem kastar in handduken förefaller vara en mer relevant fråga, än när SAS anses vara lönsamt nog för en försäljning.
Kanske borde man ge bort hela SAS till danskarna ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tony
2014-10-05 16:46:23
SV: SAS allt svårare att sälja
The SAS share is down more than 40% over the last 12 months
!
2014-10-03 16:00:09
SV: SAS allt svårare att sälja
Pierre det kan då inte vara i SAS !
pierre holmgren
2014-10-03 14:30:02
SV: SAS allt svårare att sälja
Sikkert ,har ikke checket kursen , men imellemtiden får jeg 8% afkast på min investerede kapital.
börsen
2014-10-03 14:25:05
SV: SAS allt svårare att sälja

Sådärja, prefaktien tangerar 400 strecket idag.
wazzup
2014-10-03 07:10:17
SV: SAS allt svårare att sälja
Svar Lågprisprofilen. Nej de hittar jobb som är bättre betalda, iochmed att de kommer bort från det plågsamma skattesystem som råder i det här landet.

Kaptener med erfarenhet finns det jobb åt lite här och var.
Lågprisprofilen
2014-10-03 01:44:50
SV: SAS allt svårare att sälja
SAS är värdefullt för den äldre personalen, då de knappast kan hitta jobb med lika bra löner på andra bolag om SAS läggs ned.

SAS är värdefullt för Köpenhamnsregionen, eftersom de aldrig lär hitta ett annat flygbolag som använder den staden som "hub" .

SAS är värdefullt för eurobonusfetishisterna, eftersom SAS bonussystem är ett av de bästa sätten att transferera medel från arbetsgivarens resekonto till en själv.

För själva kärnverksamheten, att flyga inom, till och från Skandinavien finns det andra och bättre alternativ. Och på de linjer där SAS är ensamma idag och trafiken är kommersiellt livskraftig så lär den fortgå oavsett om man avslutar de livsuppehållande åtgärderna för SAS eller inte
?
2014-10-02 19:56:28
SV: SAS allt svårare att sälja
@ fakta - Har du läst hela inlägget ? Läst men inte förstått ??
Läs då en gång till och kommentera istället med något som står i paritet med inlägget !

Linkan - Att du bara orkar !
Dan
2014-10-02 18:59:00
SV: SAS allt svårare att sälja
@Linkan, du är inte trovärdig, pratar bara skit om Norwegian, men skryta av SAS kan du!
@Linkan
2014-10-01 22:03:41
SV: SAS allt svårare att sälja
mm jätte värdefullt!!!

http://www.di.se/artiklar/2014/10/1/sas-kan-sluta-med-flygplan/
Orvar.
2014-09-30 15:39:34
SV: SAS allt svårare att sälja
SAS nya ägare heter Etihad. Punkt.
Rödlök
2014-09-30 06:26:20
SV: SAS allt svårare att sälja
Sluta skitprata om SAS försäljning. SAS för mig är som ett kärt barn. Jag vill ha kvar det och kommer försvara bolaget med näbbar och klor.
Sälja SAS vore katastrof för Mamma Sverige.
Det känns så onödigt att ens ha den här diskussionen igen.
Linkan
2014-09-29 23:10:10
SV: SAS allt svårare att sälja
Ja, SAS är värdefullt för Sverige.
Du kan ej se SAS som en enskild enhet utan du måste se på helheten. SAS betyder mycket för Svensk industri. Ett effektivt säkert och pålitligt bolag. Ger ekonomiska fördelar för industrin. När industrin mår bra mår Sverige bra.
@Linkan
2014-09-29 19:14:26
SV: SAS allt svårare att sälja
"mycket värdefullt för Sverige", nu tar du väl ändå i... och i rena pengamått, nej inte alls faktiskt!
Fakta
2014-09-29 18:30:00
SV: SAS allt svårare att sälja
Patricias resonemang har jag hört de senaste 20 åren och vet ni vad?

Jo SAS lever fortfarande och transporterar fler passagerar än någonsin.
Linkan
2014-09-29 17:05:16
SV: SAS allt svårare att sälja
Tyvärr har Patricia missuppfattat situationen.
SAS är mycket värdefullt för Sverige och Svensk industri. Därför kommer staten inte att sälja sina aktier.
Man kan uttala att man vill sälja sin andel men man vågar inte ta det steget. En köpare kan helt lämna Sverige och då har vi stora problem.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev