Tråden startades av: Sune  2014-10-02 01:09:17
SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden? 
http://www.di.se/artiklar/2014/10/1/sas-kan-sluta-med-flygplan/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hen
2015-06-05 14:58:31
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Man har väl från ledningens håll sagt att man inte har tänkt lägga ut så mycket av mainsegmentet. Men det är klart det kan ju ändras.
Vakna upp
2015-06-05 13:27:53
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Detta håller redan på att ske. Det spelar ingen roll om det är små plan eller stora som någon skrev, allt kommer att läggas ut på andra operatörer. Allt för att undvika ansvaret för sina anställda. Något som många inte förstår. Detta gäller även de som arbetar i SAS.

Fackförbunden på SAS ser bara efter egna kortsiktiga intressen.
De har inte lärt sig något efter vad som skett med RyanAir.

BR
2015-06-05 12:57:17
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Och utan pax
Peter
2015-05-22 09:48:20
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Hur mycket trafik kan SAS lägga ut på andra bolag och fortfarande slå sig för bröstet och hävda att de följer skandinaviska modellen och vettiga villkor? När Flybe börjar flyga blir det ännu värre...
Det kan vara ok att hyra in mindre maskiner då man själva inte har ex ATR, men varför inte ge dem SAS vilkor vilket man vill ge sken av? Idag dumpar man villkoren ist.
Per L.
2015-05-22 07:42:39
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
På de mindre och kortare linjerna är det väl smart att SAS hyr in plane/besättning med mindre kapacitet. Jag flyger ofta Kastrup-Hannover, vilket oftast trafikeras av en ATR-72 från JetTime. Med undantag för när det är stora mässor i Hannover, så brukar de var ca. 30-40 pax ombord. Till och med CRJ900 är för stort för denna rutt.

Där emot är det tråkigt att de lägger ut rutter som trafikeras av större plan, typ B737.

Dock får man väl se helheten och utvecklingen i flygbranschen. Passagerarna vill ha billigare biljetter, och den flygande besättningen vill ha vettiga löner (SAS). Så valet är ju att lägga mer jobb på billigare underentreprenörer, inget unikt i andra branscher.

Perra
Hans
2015-05-21 20:22:22
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Bolag utan flygplan är inget flygbolag. Men det har noll betydelse; vi klarar oss mycket bättre utan SAS.
Petteri Ojamo
2015-05-21 17:58:39
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Mer produktion kommer att läggas ut på Blue1.
2015
2015-05-20 21:29:38
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Fortsätt med Long-haul i egen regi, leja ut kort- och mellandistans!
Bo i bilen
2015-05-19 21:25:06
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
och 6 månader senare börjar det bli mer och mer veklighet. Blue1, RedOne och fler flygningar av underleverantörer.

Assar
2014-10-02 17:04:06
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Försök att hitta några DY 787 plan!
Dom flesta står vid ngn hangar med "Teknik"
Re: B
2014-10-02 15:24:08
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Såg nästan inga på Flight Radar 24 heller? :-(
B
2014-10-02 15:11:30
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Bra då var de i luften ;)
Idag
2014-10-02 15:03:12
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Var ute på Arlanda idag, nästan inga SAS plan syntes till!
@thomas
2014-10-02 12:44:12
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
All framgångsrika flygbolag kör med två types???? Vilka är alla dessa framgångsrika flygbolag?
thomas
2014-10-02 11:06:30
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
SAS i all ödmjukhet, skala ner till två flygplanstyper
1 kort och medeldistans
2 långlinjer
hyr in för det resterande behovet

Alla framgångsrika flygbolag kör med en max två "types"
bara den här förändringen sparar miljarder

Gå ur GDS erna; som Amadeus, Gallileo, travelport, world span etc (detta är ett 40 år gammal system, databas på databas)
helt onödig kostnad, då sparas ytterligare en miljard.
IATA arbetar nu med NDC (new distribution capability)
men det är fortfarande över GDS erna

Svenska resealliansen arbetar med ett helintegrerat system,
resa dörr till dörr över hela världen, allt finns på ett ställe i mobilen, på en "click here" sökning, bokning, alla de 230 IATA flygbolagen, transfers, check in, koder, hotell etc
pf
2014-10-02 10:07:54
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Vaddå? Har SAS fått SARS??!
Hans
2014-10-02 09:58:46
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Det är nog inte omöjligt att AOCt ligger i SAS och produktionen ligger i SARS, SARS och SARN.
Scandinavian Airlines Resources Sverige etc...
Crew
2014-10-02 08:54:45
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
DI kan sätta osannolika rubriker utan att ha något innehåll över huvud taget.
Olga
2014-10-02 08:38:39
SV: SAS ett flygbolag utan flygplan i framtiden?
Man får nog tolka det med en "nypa salt" givetvis övertolkar journalisten för en smaskig rubrik.
Men lite sanning är det nog med att 4 flygplanstyper i organisationen är 2 för mycket! Det skulle inte förvånas om SAS bara har 2 flygplanstyper om 3-4 år och lägger ut de övriga typerna på underleverantörer.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev