Tråden startades av: Anders  2014-10-26 21:50:50
Når går gamle SAS konkurs? 
Det var ikke lenge siden SAS var en timme fra konkurs. Når skjer det igjen? I november når katastroferesultatet kommer?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Anders
2014-11-03 13:08:05
Nya SAS.
SAS piskar skiten ur Norwegian som är på väg mot förlust. Varför? Jo för att Norwegians RASK stupar pga hård konkurrens från SAS, som tar marknadsandelar.

Efter mycket elände håller SAS på att bli ett riktigt vasst bolag, som verkligen inte är på väg mot konkurs. Sorry Anders, kalla mig clown om du vill, det hjälper inte mycket. Det här vill du inte läsa, så varsågod:

Citat Eivind Roald:

The process to create a membership airline began 18 months ago, and since then the SAS look, customer communications, products, and service have all been subject to evaluation.
“In the upcoming months, our customers will notice changes at SAS – changes that differentiate us from low-service airlines,” Roald says.
Focus has shifted to the value SAS creates for its customers.
“SAS is back in the driving seat now. We set the standard. Let our competitors try to imitate us for a change,” he says.
pierre holmgren
2014-11-02 23:33:14
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Hej Anders , vad der lige en her der blev ophidset ?? pröv at bare skrive nicket til hvem du taler med uden diverse mindre päne ögenavne tillagt som du har for vane når du löber tör for argumenter.
Anders
2014-11-02 14:46:48
SV: Når går gamle SAS konkurs?
@KalleKlovn. Nonsense. SAS sannsynlige konkurs er det denne tråden handler om
@Jon
2014-11-02 14:21:41
SV: Når går gamle SAS konkurs?
So a 10 year old 737-800 are more fuelconsuming than a 3 year old?
Kalle
2014-11-02 11:11:27
SAS har stor kassa och presenterar Q-res. 18/12.
Den 7e nov presenteras trafiktalen för oktober. Yielden för September väntas öka.

Det är annat hos konkurrenten. Där håller kassan på att ta slut. Från 2,1 till 1,4 mdr NOK på 3 månader. Källa: Q-rapporten.

Rätt tramsig post Anders. Allt om SAS finns att läsa på sasgroup.net.
Bo i bilen
2014-11-02 10:56:56
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Varför blir alla SAS trådar anti-Norwegian trådar jämt?

Kan vi inte enas om att DY trots allt är ett mycket bra alternativ för point-to-point resor på kort- och mellandistans?

Boss3
pierre holmgren
2014-11-01 13:44:55
SV: Når går gamle SAS konkurs?
@svar pf , nu er det jo ikke Sas opgave at väre et rent filantropisk selskab og når man i forvejen ikke tjener penge er det vel ikke så märkeligt at man pröver med små justeringer , 50-100 kr herregud , det klarer I nordmänd nok skal du se , desuden er det jo generelt og ikke noget med at det er en linje hvor man flyver alene.
pf
2014-11-01 12:28:04
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Slik opptrer en som er vant til å være monopolist http://www.vg.no/nyheter/innenriks/luftfart/konkurransetilsynet-vil-granske-sas-etter-prishopp/a/23327116/
pierre holmgren
2014-10-30 23:53:27
SV: Når går gamle SAS konkurs?
@svar Notobsessed , please leave out the word proffessionel for a start , I'm laughing already.
Insider
2014-10-30 23:44:42
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Det ryktes at et av sandkasseselskapene sikler på Norges andel av SAS.
Notobsessed
2014-10-30 23:25:19
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Won't take long, they cant compete with modern, professional airlines like Norwegian
Flygpassagerare
2014-10-28 11:53:24
SAS slår ofta Norwegian på pris.
Dessutom slipper man övernatta på flygplatser.

SAS kostnader minskar stadigt och i snabbare takt än Norwegians.

Ett exempel är den generationsväxling som nu sker bland piloter och kabinpersonal. Norwegian har expanderat och åtnjutigt fördelarna av nyrekryterad personal till begynnelselöner. Nu är det SAS tur. Man får 2 nya piloter till priset av 1 gammal och SAS piloter är gamla. SAS får en mycket kraftig kostnadsminskning framöver.

Enligt Norwegian minskar CASK förhoppningsvis från 0,41 till 0,39 framöver. SAS kosnadsminskningar är mycket större än så, procentuellt sett.

Norwegiankramarna tycker det är bra att Norwegian säljer biljetter billigt. "Norwegian skall vara billigast" säger Kjos. Det är de inte alla gånger utan får en hårt match av SAS, speciellt om alla tillägg räknas med. Lustigt att Norwegiankramarna då försöker vrida det till något negativt, att SAS nu kan sälja biljetter billigt, på kampanjer! Det är alltför dumt.

Jag köper hellre en kampanjbiljett hos SAS istället för en billigbiljett hos Norwegian och då riskerar bli fast på en flygplats i flera dagar. Det är många som tänker likadant!


Maggan
2014-10-28 11:19:18
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Jag vägrar flyga tampong plan och tror inte att SAS kommer gå annat än bra.
Anton
2014-10-28 11:11:31
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Du menar förståss att det är vi SKATTEBETALARE som åter igen skall stå för fiolerna när det flygade sållet åter har slut på pengar.
Var annan månad måste kassan fyllas på, då man säljer ut 1 000 000 billiga biljetter. Bedrövligt och åter bedrövligt. Jag vill inte betala mer, nu får det vara slut.
Billy
2014-10-28 08:06:05
en Lasse tråd igen.
Jag tror att ägarna måste skjuta till pengar en gång till. Kanske redan under 2015. Dock lär det bli sista gången, i alla fall för Svenska Staten. Så någon konkurs blir det inte så länge de 3 staterna äger aktier.

Frågan är dock: SAS får mycket ökade leasingkostnader från nästa höst när 4 st nya A333 (242t) fasas in, och 2018 när A359 skall fasas in. Det blir enormt högre kostnader. Hittar inte SAS bra linjer för dessa maskiner kommer till slut även SAS long-haul verksamhet att förlora pengar.

Lasse. Priset på Brent Crude reflekterar inte priset ett bolag betalar. Oljan skall raffineras till Flygfotogen.
Jon
2014-10-27 23:57:09
SV: Når går gamle SAS konkurs?
I just say that Norwegian will save a lot on fuel, whereas due to hedge SaS won't. Besides, they fly mostly old and fuel conduming aircraft
pierre holmgren
2014-10-27 20:29:16
SV: Når går gamle SAS konkurs?
@svar Jon , det er ikke helt utänkeligt at du har ret i at det havde väret bedre at ikke at hedge men det er en gambling hvor meget man skal hedge og jeg mener at vide at Sas ligger rundt 2/3 er hedget så en lille besparelse på den sidste 1/3 har man da.
Lidt overrasket at du er indsat i hvilken pris hedgingen ligger på , mente ikke det var offentligt , ok nävness en gang imellem i kvartals rapporterne, men derfor tror jeg alligevel at dit bud er meget godt.
Men man kan ikke sige at det tynger regnskabet da det jo er den pris man har kalkuleret med som udgift så tvärtimod er det en lettelse af udgiften men den kunne have väret större.
Jon
2014-10-27 19:01:27
SV: Når går gamle SAS konkurs?
Well this quarter will be very heavy on SAS as they hedge fuel costs. Norwegian will on the other hand enjoy the fall in oil prices as they hedge just a small part. NAS can now enjoy an oil price of 85$, while SAS has to pay 100$....
pierre holmgren
2014-10-26 22:02:04
SV: Når går gamle SAS konkurs?
@svar Anders (And) SAS OVERSKUD I ÅR
norwegian UNDERSKUD I ÅR
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev