Tråden startades av: Sivert  2014-10-27 21:09:38
AF-KLM och SAA illa däran 
Technical bankropcy heter åkomman, man har antagligen inte råd att hålla flygplanen i luften, AirFrance KLM håller krismöte i veckan South African Airways har samma problem och Lufthansa är snart där. Strejker kostar på och man tycks vara beredd att lägga ner dinosaurierna för att satsa på nya bolag.Det kanske blir trångt i öknen framöver.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bengt
2014-10-31 21:39:41
SV: AF-KLM och SAA illa däran
@ Sjökapten
Du skriver "för oss som vill ha kvar en flygindustri i Europa".
Du vill ha kvar en flygindustri i Europa och du vill alltså att de anställda inom denna industri skall betala för att du skall få som du önskar, genom att acceptera arbetsförhållanden som är avsevärt sämre än vad de flesta européer själva har?

@ Maxpax
Det stämmer inte att SAS personal ökade produktiviteten och minskade kostnaderna först i november 2012, det är bara den senaste gången det skedde. Piloterna har gjort stora försämringar 3 gånger tidigare.
Rampagenten
2014-10-31 19:13:06
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Hur blir det med Cargon?
pierre holmgren
2014-10-31 18:00:03
SV: AF-KLM och SAA illa däran
@svar MaxPax , dejligt med et nuanceret indläg omkring den branche vi alle elsker og en gang imellem hader på samme gang og som vi ikke kan leve uden , den er blevet en del af vores själ og selvopfattelse.
Strejke er ihvertfald ikke vejen frem for Sas det er helt klart og kommer heller ikke til at ske , ihvertfald for de flyvende , marken er jeg lidt mere urolig for men åbenbart er der lidr skred i forhandlingerne nu angående lokalaftalerne.
For de övrige store spillere i europa tjaa , et eller andet sted forstår jeg dem godt men er vel i bund og grund ikke nok indsat til at udtale mig men som du skriver ved förste öjekast virker LH's krav lidt absurde , men ved vi nok ? ingen tvivl om ledelsen pröver at udstille dem som skurke , pension som 55 årig? klart der ikke er megen forståelse for dette generelt i Tyskland.
Vejen frem må väre den politiske og der er faktisk ved at ske ting og sager men det tager tid , men den politiske vilje er der for ikke at göre branchens mange tusinde ansatte til tabere i et spil hvor det er race to the buttom hvis selskaberne får deres vilje. Spännende at se hvordan det går for FR i CPH når de åbenbart vil rekrutere til en egen base , kommer de ansatte til at skatte i Irland eller DK som den nye skatteaftale mellem DK og Irland foreskriver og vil FR indgå aftaler med fagforeningerne og det er svärt at tro på , godt nok ser det ud til at de vil blive handlet af et sleskab med overenskomst men de selvsamme ansatte kan tages ud i blokade mod FR i sympati såfremt der ikke indgåes overenskomst med de flyvende.
Det kan godt gå hen og blive lidt af et skakspil.
MaxPax
2014-10-31 08:18:06
@ Pierre
Pierre,

Du har rätt i din jämförelse med sjöfarten. Varken individuella länder eller EU verkar dock ha dragit någon lärdom av detta. I Bryssel och Strasbourg sitter de mest och svamlar om jordbruk och hur många Watt vi får ha i får dammsugarmotor.

Problemet är inte bara konkurrens från lågprisbolag, utan 3ME-bolagen (Qatar, Etihad och Emirates) som utmanar alla "gamla" Legacy Airlines.

Men jag undrar verkligen om de strejker som vi just sett på LH och AF är rätt väg att gå för personalen. De gräver ju ett ännu större svart hål i bolagens finanser. Personligen tycker jag att de krav som VC (Vereinigung Cockpit) ställer på Lufthansa är rent absurda år 2014.

Hur tycker du att man skall göra Pierre? Jag känner att det behövs mer kompromissvilja bland både personal och flygbolag. SAS har ju trots allt lyckats öka produktiviteten och minska kostnaderna, men endast efter ett uttryckligt konkurshot från RG i November 2012.

Med vänlig hälsning/Max
pierre holmgren
2014-10-30 23:10:31
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Nej , ingen vil lägge sig ned og vi kommer til at se massive tiltag fra de store europäiske selskabers ansatte for ikke at få undermineret deres arbejdsforhold og vi er godt igang med strejker hos AF , LH og bare vent KLM er next samtidig som man via lovregulering nok skal få bremset de mellemöstlige selskabers fremfärd , det klarer man til en vis del i Tyskland og Cannada.
Samtidig jobbes der godt i kulissen på EU niveau for at undgå social dumpning , man er muligvis blevet lidt klogere efter at have set hvordan det gik med söfarten , der er jo ingen interesse for EU i at se en endnu större arbejdslöshed.
Globalisering
2014-10-30 19:06:37
SV: AF-KLM och SAA illa däran
KLM vill lägga mer kortdistans i Transavia
AF vill lägga mer kortdistans i Hop

Skillnaden är att Franska piloter inte vill lägga sig ner. . . . .
Rampagenten
2014-10-29 20:33:21
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Vilken sales agent får ta över frakten i Sverige? Nordic eller KALes?
Sjökapten
2014-10-29 19:47:35
Att Erik
Den "förvirrade" sjökaptenen har dock i snart 20 år jobbat just i en konkurensutsatt marknad utan skydande regelverk som fördyrar för konsumenten.

Men, vilken uppfattning man en har så inser väll även Du att det bara finns en väg att gå om man som företag skall överleva?

Antingen lämnar man "walk over", dvs in i absurdum förnekar att omvärlden förändrats och vägrar inse de nya tiderna. Detta innbär att bolaget inte är konkurenskraftigt på kortlinjer där bolag som Ryanair tar över men värre, man är inte heller lönsam på long haul där gulfbolagen tar över.

Då försvinner man på en 15 års sikt. De äldre i bolaget kanske "struntar i vilket", man är mer intresserad av att bevara sina egna vilkor till pensionen men för yngre, eller för oss som vill ha kvar en flygindustri i Europa är det en olycklig inställning

Alternativ 2:

Man anpassar sig till omvärlden, precis som all annan industri gjort i alla tider.

@pierre holmgren
2014-10-29 12:40:33
SV: AF-KLM och SAA illa däran
När den här förvirrade Sjökaptenen skriver att fackföreningar skall anpassa sig till 2014, menar han egentligen att de skall anpassa sig till 1864.

Hälsningar Erik.
Erik
2014-10-29 12:37:29
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Min agenda är att jag tycker att man kan lägga ner precis alla arbetsplatser som utförs av europeer och skandinaver. All sjukvård utom akutsjukvård tex, kan läggas i Thailand. Mycket billigare!

Strejker kostar på och jag kan inte förstå att de anställda. Varför är de inte är glada för att de blir av med jobben eller får hårdare mer jobb för mindre lön?

Det kommer att bli så billigt och bra!
pierre holmgren
2014-10-29 12:27:21
SV: AF-KLM och SAA illa däran
@svar Erik , europäiske selskaber har europäiske ansatte og således også i fremtiden,hvad KLM lurer på er at udvide med Transavia som har dårligere aftaler.
Egentlig undrer jeg mig lidt over dit indläg , hvad er din agenda ?
Erik
2014-10-29 12:06:08
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Helt rätt. Det finns bara en väg att gå och det är att sparka alla anställda och ersätta dem med asiatisk låglönepersonal. Det kallas globalisering och går inte att stoppa.

Vem vill anställa en dyr sjökapten, när man kan få en billig från Vietnam för en femtedel av kostnaden? Detta gäller alla branscher.
Sjökapten
2014-10-29 11:56:03
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Det är ju ytterliggare en gammal drake som inte, pga fackföreningarna, har orkat anpassa sig till 2014, som inte klarar en frimarknad.

Får väll se hur de går för LH, om de orkar stå upp mot sina fack.

Antingen måste facken i de gamla monopolbolagen inse att spelplanen har ändrats eller, så kommer framtiden domineras av Ryanair och gulfbolagen.
KaElEm
2014-10-28 22:18:00
SV: AF-KLM och SAA illa däran
http://www.di.se/artiklar/2014/10/28/flygbolaget-sparkar-7500/
Gaston jobbar på AF
2014-10-28 18:53:50
SV: AF-KLM och SAA illa däran
Det är väldigt många anställda på KLM som är trötta på att vinsten de genererar försvinner i ett stort svart hål som orsakats av AF.

Nu skall det dras ned på personal under 2015, och självklart blir det produktiv KLM personal som får ta smällen.

En god vän till mig som jobbar som Styrman på Schiphol kallar samgåendet med Air France för "Like making a pact with the devil"


SAA kommer i slutändan att räddas av staten (igen), precis som vårt "kära SAS"
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev