Tråden startades av: ljushuvudet  2014-10-30 23:36:15
Landa i månsken 
Låt säga att flygplatsen vid etablering ILS CAT 1 meddelar att ljussystemet slocknat, får man som pilot fortsätta inflygning om man upplever absolut tillräckligt med visuella referenser i månskenet? Typisk stilla vinternatt i Norrbotten?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv ljushuvudet
2014-11-02 00:25:31
SV: Landa i månsken
Har flugit till alternativ flygplats inte beroende på banljuset slocknat men dock på grund av dåligt väder.

Där väntade en buss som skjutsade passagerarna till rätt flygplats.
OBS! Det var inte en Norwegian flight.
ljushuvudet
2014-11-01 23:29:36
SV: Landa i månsken
Inte ok för att man brutit mot gällande regelverk för luftfart eller företagets polecy när man vet att paxen kommer få tillbringa natten i terminalen på alternativet?
Linkan
2014-10-31 21:25:04
SV: Landa i månsken
Privat är det inga problem att landa i månljus utan banbelysning!
Har landat utan banbelysning, inga problem.

När det gäller kommersiell trafik är det inte ok!
Då går man till alternativ flygplats.

OBS! Alla flygplatser för kommersiell trafik har reservkraft.
menja
2014-10-31 21:23:18
SV: Landa i månsken
KLART du får.
Läste D-teori under förra seklet
2014-10-31 20:13:01
SV: Landa i månsken
Jag får upp ett par olika definitioner av mörker i huvudet (när banbelysning krävs för IFR, approach lights påverkar bara RVR-krav), end of civil twilight = när solskivans centrum befinner sig x antal grader under horisonten, samt när ett icke upplyst föremål ej klart kan urskiljas på 8 km avstånd eller något i den stilen.

På mitt bolag och nästan garanterat inom JAR/EU/EASA OPS krävs bankantljus för mörkeroperationer.
Jonas
2014-10-31 15:00:53
SV: Landa i månsken
Vem avgör om sikten är 800 M och inte 799 ?
Piloten, tornet eller någon dator ?
Kungen
2014-10-31 13:45:37
SV: Landa i månsken
Flyger du visuellt så flyger du vissuellt.
Dock krävs normal 800M VIS för att få påbörja en visuell inflygning....
Cleared to land
2014-10-31 11:02:29
SV: Landa i månsken
Vad är problemet? Ser du landningsbanan och har tillräckligt med visuella referenser landar du. Använd sunt förnuft. :)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev