Tråden startades av: Pelle  2014-11-18 17:10:32
SAS varslar kabin  
SAS varslar 100 i kabinen i Stockholm

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Insatt
2014-11-28 17:18:39
SV: SAS varslar kabin
Varför är det ingen som frågar SAS varför de inte vill driva förhandlingen angående modulen till central förhandling som de har all rätt att göra?

Tänk vilken utmärkt ide att skylla övertaligheten på en förhandling som de själva valt att inte driva vidare. Det hade varit smakfullt om de från ledningen i SAS vågade köra med öppna kort och säga att de tänker plocka in kontraktspiloter och vem tror att de då tänker låta SAS CC flyga på de flygen. De hamnar väl på Blue One eller något annat kreativt bolag.

Det är kvalificerat skitsnack att de finns ekonomi i att ta in världens dyraste CC (norska) för att flyga svensk IC. För att inte tala om produktivitetsförlusten.

Om agendan är att ta bort CRJ i CPH, då förstår jag att de vill spara billigare danska CC och göra sig av med de gamla ex LF som hasar runt på IC i STO.

Svenska CC ner på lägre anställningsprocent och bemanning på flyg med kontaktspiloter är nog framtiden i Stockholm.
Hm
2014-11-28 16:36:36
SV: SAS varslar kabin
Är inte mekaniska redan sålt till Belgien? Frakten går till Spirit om de inte blir för stora.
Driftvägen
2014-11-28 15:55:14
SV: SAS varslar kabin
Har de inte varslat en massa mekaniker på Arlanda i år också?

Färre och färre SAS-personal på Betabussen. . . .
Geir
2014-11-25 22:59:08
Ny SAS longhaul kansellering enda engang !
SAS' longhaul-farse fortsetter. Idag var det SK 907 fra Oslo til Newark som ble kansellert! Stadig nye problemer med de gamle airbus-flyene
pierre holmgren
2014-11-25 04:26:30
SV: SAS varslar kabin
Pf's pointe er at købe aktier med lav nominel værdi for lige pludselig stiger en aktie med sådan værdi et par kroner fordi der er nogen der syntes at den er 2 kr mere værd når nu den er så lav.
Skal vi ikke bare konstatere at pf er ret alene i verden med den strategi for aktiehandel og virker lidt bekymrende ikke mindst for ham selv hvis han begiver sig ind i markedet, ergo skulle alle aktier med lav nominel værdi være dem vi skal købe hvis vi vil tjene penge mens vi parkerer f.eks Norwegian som har en høj , good luck siger jeg bare.
OB
2014-11-25 03:09:55
SV: SAS varslar kabin
Facts, year to date,, 2014:

NAS + 28%

SAS - 15%

Source: Oslo Stock Ex
Sjökapten
2014-11-25 01:14:42
SV: SAS varslar kabin
Ååkej, jag fattar inte riktigt...

Vilket är mest...procent eller kronor...??

Här på sjön har vi bara promille.
Sv pf
2014-11-24 23:24:57
SV: SAS varslar kabin
En ökning på 25% är en ökning på 25%.

Hade du satsat en miljon på SAS aktier så hade du tjänat 250.000:-

Hade du satsat en miljon på Norwegian så hade du också tjänat 250.000:- om aktien gått upp 25%

Förstår ej vart du vill komma i ditt resonemang. 25% ger samma vinst i kronor om insatsen är lika stor i båda fallen.
pierre holmgren
2014-11-24 21:36:13
SV: SAS varslar kabin
@svar pf , Sörens også , glemte noget igen , det er ikke let både at väre Norwegian hader ( ikke de ansatte ) og aktiestrateg. HSBC har höjet deres anbefaling på Sas aktien fra undervägt til overvägt , måske du også skulle overveje at köpe haha.
pierre holmgren
2014-11-24 21:28:39
SV: SAS varslar kabin
@svar pf , hvis jeg nu siger til dig at jeg köbte for 11,15 sek sidste tirsdag har jeg så ikke 25% i upside med dagens slutkurs på 14,35? Märkeligt at du tänker nominel störrelse da den er uinteressant , havde det heddet 111,50 til 143,50 havde det väret det samme , right?
Forövrigt kan jeg oplyse dig om at Eivind Roald köpte Sas aktier sidste år 84.000 styk , skynder mig lige at klargöre at dette er offentlig tilgängelig info.
pf
2014-11-24 19:28:24
SV: SAS varslar kabin
Pierre H, det er den gamle prosentregningsteori.

Øker man fra 1 til 2 er det 100 %
Øker man fra 100 til 101 er det 1 %, men økningen nominellt er lite stor.

Så, for SAS's relative små verdier vil økninger raskt bli store i prosent.
pierre holmgren
2014-11-24 18:49:07
SV: SAS varslar kabin
Nyt ?? ihvertfald er det nyt at aktien er oppe 25% på få dage , jeg nyder mit köp haha.
Sjökapten
2014-11-24 18:38:18
SV: SAS varslar kabin
Åkte med SAS, eller jag menar något annat bolag som flög för SAS, AVIES kanske det var. De hade enbart en värdinna ombord på en ATR. Det är väl inte ok, ett sätt att spara pengar?
James
2014-11-24 17:50:12
SV: SAS varslar kabin
Whats new? Strikes, sacking...just SAS
Haha
2014-11-24 12:17:50
SV: SAS varslar kabin
Lika akademiskt som Gunilla i Hollywood fruar...
Hm
2014-11-23 18:53:15
SV: SAS varslar kabin
Tycker inte att någon av Sjökaptenerna här på forumet har ett särskilt akademiskt språk.
Den riktige "sjökapten"
2014-11-23 18:27:56
SV: SAS varslar kabin
Ser att det finns någon som använder "mitt" nick.

Tror dock att alla kan se att den som skrev nedan, med tanke på den usla behandlingen av språket, knappast har några akademiska poäng.....
Sjökapten
2014-11-23 18:19:12
SV: SAS varslar kabin
Flyger du regionalt i USA tjänar du nada! Du måste oftast ha två jobb för att klara räkningarna.vill de sedan flyga i Europa heter det globalisering och open skies. När det är tvärtom så gnälls det och kallas för unfair competition. Det är hycklare!!!

Apple och Samsung är dags aktuellt. SAS nä då är det historia... För din info så agerar stora företag likadant fortfarande. Det är en ful och smutsig värld.
Pilot
2014-11-23 18:04:47
SV: SAS varslar kabin
Det mest korkade som SAS kan göra är att anställa folk från länder med vansinnigt höga skatter och levnadskostnader. Det är anledningen till SAS kroniska förluster.
Hm
2014-11-22 19:22:29
SV: SAS varslar kabin
SAS har använt Proffice anställda på ex rampen.
Anton
2014-11-22 17:11:24
SV: SAS varslar kabin
@Hm. Nej det är inte Proffice, har endast använts i samband med rekrytering till SAS, hjälp i urvalsprocessen.
Sjökapten
2014-11-22 16:40:54
SV: SAS varslar kabin
Som de flesta nog inser så är det något barn som använt mitt nick vid några tillfällen som inlägget nedan.

Belyser väl kanske vikten av inloggning?

Men, åter.

Arne skrev:

"Frågan är OM det snart är dax för SAS att starta ett bemaningsföretag i Polen för deras flygande personal....!?

De anställda kan få ut samma "netto"lön som idag fast SAS slipper då alla socialakostnader dvs SAS behöver inte betala ut samma högabruttolön. "

Problemet är att arbetsgivaravgiften går tillbaka till den anställde, skulle man anställa en svensk enligt den modellen så skulle visserligen lönekostnaden bli lägre men den anställde skulle då inte få pension.

Dessutom skulle skatt uttagas då det är bosättningslandet som angör beskattning.

Men, man kan givetvis starta ett bemaningsbolag i Polen och anställa polacker till lokala, mycket billigare avtal.
Hm
2014-11-22 16:37:29
SV: SAS varslar kabin
SAS har använt sig avProffice tidigare så låter inte allt för långsökt. Jag får be Pierre "lycka till" till sin nya arbetsintervju. Men det är nog ett ont måste om Linkan ska tjäna pengar på sina aktier.
Sofi
2014-11-22 16:35:34
SV: SAS varslar kabin
Ja, då är det Danmarks tur..
Fackföreningen kämpar för gardinen, och nu har SAS ingen
Som kan flyga A330, så då är det väl de längst bak på listan som
Får sparken, och då är ju inte problemet löst, för de som är kvar kan ju inte flyga med

Gardin, så då finns det väl bara en sak kvar och det är att
Lägga produktion i andra bolag, hoppas fackföreningen är
Stolt över vad de åstadkommit..
Anton
2014-11-22 16:31:30
SV: SAS varslar kabin
@Ruben, du är närmare sanningen än du själv vet. Det finns ett bemanningsföretag som redan har blivit kontaktade och fått uppdrag at komma med ett förslag till SAS. Tyvärr kan jag inte avslöja namnet på detta bolag, men det finns gamla kopplingar, en av toppcheferna i detta bemanningsföretag har ett förflutet HR chef i SAS. Intressant eller hur.
Ruben
2014-11-22 16:09:23
SV: SAS varslar kabin
Richard Gustafssons våta dröm är göra en "norwegian", enda sättet att sänka kostnaderna rejält.
Arne
2014-11-21 14:15:32
SV: SAS varslar kabin
Frågan är OM det snart är dax för SAS att starta ett bemaningsföretag i Polen för deras flygande personal....!?

De anställda kan få ut samma "netto"lön som idag fast SAS slipper då alla socialakostnader dvs SAS behöver inte betala ut samma högabruttolön.
Realist
2014-11-21 14:04:25
SV: SAS varslar kabin
Vill jag då helst ha en hetlevrad bulgar eller en något lugnare dansk bakom spakarna när jag åker till Mallis? Jag vet vad jag väljer, jag tror dessutom att det är mindre troligt att dansken har "köpt" sin licens... Jodå, här drar vi alla bulgarer över en kam.
Jo, jag vet, det här får man inte orera om i Sverige men det är lik förbaskat sant.
Realist
2014-11-21 13:55:45
SV: SAS varslar kabin
Är det någon som anser att det finns skillnader i riskbenägenhet mellan olika nationaliteter?
Sjökapten
2014-11-21 13:47:09
Att Gustav
Att man väljer att ha thailändare på ett flyg till Thailand är väl rätt naturligt, men, inom EU finns det ju andra lösningar.

Anställ letter, bulgarer, rumäner etc på lokala kontrakt, detta har ju EU absolut ingenting emot, det är själva iden med den fria rörligheten
Anton
2014-11-21 10:04:11
SV: SAS varslar kabin
@Gustav. Det är bara en tidsfråga innan SAS ersätter sin kabinpersonal med inhyrd kabinpersonal. Det är enda sättet att få ordning på ekonomin och undvika alla absurda och dyra speciallösningar som "primadonnorna" kräver.
Kom in i verkligheten.
gustav
2014-11-19 18:48:35
SV: SAS varslar kabin
RE; Normal
Vad jag menar är, precis som Du säger, att Eu måste vakna, ang inhyrning av personal från fjärran östern. Det kan inte vara ok att dom ska komma hit på SINA villkor, utan våra förstås. Därför skulle jag önska att ALLA bolag ställde upp , och sa ifrån ordentligt. Hela Europa skulle kollapsa efter en dag om allt ställdes in.
Sen ang väggar eller draperier.... varför behövs det över huvud taget på flygningar på 8 tim. Finns inga myndighetskrav på detta. Titta på charterbolagen, dom har inga moduler, det är bara till att sitta i galleyt och på skåp!! Men flyger man med mer än 6 tim tidsskillnad, och flygtiden är över 9.25 ( tror jag att det är ) då måste man ha 3 dygn på utestation, om man inte har sk vilomöjligheter ombord.
Normal
2014-11-19 16:24:11
SV: SAS varslar kabin
Re Gustav
Med allt det i bakhuvudet som vi alla vet. Kan du då fatta att SAS personal triggar facket för en sån här fråga? SAS har hela tiden sagt att de inte vill leda utvecklingen i den riktningen du pratar om. Alla förstår att det som de gjort nu skyndar på den utvecklingen.

Såg du bilderna på de glada Air France piloterna som strejkade. De fick ledigt från jobbet i 2 veckor och dansade på gatorna i Paris. Årslön på ca 2,3 miljoner. Vad blev svaret? KLM fick ta skiten ca. 6000 uppsagda. Där dammas snart giljotinerna av ska jag säga. Om du tror att de bolag som måste göra allt för att överleva ska strejka nu, tror jag du har riktigt fel. Men EU har börjat vakna för skatteflykten inom EU, det är inte en dag för sent. USA vet redan vad som ska göras
Gustav
2014-11-19 14:41:46
SV: SAS varslar kabin
Jag skulle önska att det blev en storstrejk bland ALLA europeiska fullpris / charterbolag, för att skicka tydliga signaler till respektive regeringar, att det inte är ok att hyra in folk från fjärran östern mm, som lågprisbolagen gör idag. Skulle inte EU värna om jobben inom EU ? Detta är inte ok för bolag inom Europa, som inte har en chans att matcha löner från ex Thailand. Ska man ha folk stationerade här, ska det också betalas skatt och övriga avgifter här.
Sorgligt
2014-11-19 13:19:02
SV: SAS varslar kabin
Egentligen så är det ju inte något speciellt för flyget. Det är så det ser ut nu på svensk arbetsmarknad. Det är inte ofta man kan säga att det är skönt att bli äldre men just i detta fall så känns det helt rätt. Fy satan för att vara ung och ska ut på Sveriges sargade arbetsmarknad, politiker brukar kalla det för utvekling!? Eller som borgarna tycker "bättre att ha ett underbetalt jobb än inget alls".

Ibland så tror jag att det värsta som skedde var när Sovjetunionen brakade samman, i alla fall för oss. Hade dom inte upplösts så hade vi sluppit invasionen av balter och annat löst folk på arbetsmarknaden. För då hade dom aldrig kunnat gå med i EU som är ett annat stolleri utan dess like.
Pax
2014-11-19 11:39:00
SV: SAS varslar kabin
Hur kan ni tro att ni kan spara er ur denna kris? Det är dödsdömt när man möter fulföretag som Rajjan och bolag från en världsdelar där man kan behandla sin personal hur som helst! Att konkurrera med att försämra för sin personal är alltid ett tecken på att slutet är närma (givet att man lever i ett land där man har arbetsregler som tillhör 2000-talet).
Jag tror er enda möjliga räddning är att försöka starta en opinion för att få folk att förstå vad utflaggning och avtalsdumpning leder till.
Återigen, piloter som får jobbet för att dom är billigast kan inte vara bra i förlängningen.
Nadja
2014-11-19 11:29:31
SV: SAS varslar kabin
I dessa tider tycker jag att detta kunde sköts smidigare från både fack och arbetsgivare. Ingen av oss vet ju dock exakt hur detta gått till, eller när SAS började prata med facket om eventuella ändringar av ingånget och gällande avtal.

Jag finner det dock otroligt att SAS efter all kostnadsjakt de senaste 2 åren plötsligt drar till med en lösning som klart fördyrar produktionskostnaden för long-haul från Sverige.

Med vänlig hälsning/Nadja
Gullan Purser&Flygexpert
2014-11-19 11:24:37
SAS varslar kabin
Kom till pursern..lånar gärna ut min mobiltelefon...och jobbar lite xtra så flickorna får vila lite extra....SAS måste spara för att överleva.
Normal
2014-11-19 10:46:32
SV: SAS varslar kabin
Tror ni Danskarna gör samma smarta drag att arbetsvägra för de inte kan flyga med gardiner? Vad tror ni allmänheten ska tro om SAS? Det sitter massor av betydligt hårdare arbetande företagsledare på planen. Ska de se på bolaget som ett skämt?

SAS var tvugna att säga upp dessa jubelidioter! Ägarna kräver det, annars hade kunderna gjort det. Tyvärr så åker säkert en del oskyldiga med i fackets och de drivande i SAS lekstuga. För jävligt!

Me
2014-11-19 10:29:49
SV: SAS varslar kabin
Men alltså det handlar om avtal inget annat.Sluta gnälla på personal som gnäller och att man ska söka nya jobb. Nej man ska inte tvingas söka nytt jobb för att man inte vill gå med på förändringar. Nej flygbranschen är inget annorlunda på den här punkten än nåt annat och kan du inte tänka dig att gå med på nya försämringar gång på gång på ditt eget jobb så ska du inte skriva det här heller (och jag tror att det är ingen av er).

Som företag kan man inte köpa flygplan som gör att man inte kan flyga dem enligt det kollektivavtal man själv skrivit på för att sedan i efterhand gå till förhandlingar och sedan skylla på facket för att de inte går med på just det som företaget vill betala. Det gäller i alla branscher jag har jobbat i.

Om ICA köper in en ny kassalinje som det uttryckligen står i avtalet att de anställda inte ska ha och sedan säger till facket att jobba här till våra villkor annars hämtar vi personalen från annat håll så kommer Handelsanställdas förbund gå i taket. Hela kollektivavtalsgrejen går ju ut på att man förhandlar, inte ställer ultimatum. Och jag fattar att det finns folk här inne som är emot denna ordning men det är helt irrelevant för just nu ser arbetsmarknaden ut såhär och företag som inte håller sig till spelregler är illa oavsett.
Pax
2014-11-19 09:23:08
Dum flygpersonal
Finns det någon dummare än flygande personal?! Piloter och flygvärdinnor som gör vad som helst för att behålla jobbet som leder till usla löner/förmåner. Och sen finns det tokstollar som tror att ni kan konkurrera genom att försämra för personalen. Ni har ändå inte en chans mot statssubventionerade bolag från mellanöstern eller fulbolag som Rajjan. Den som får mest bidrag från staten och behandlar sin personal sämst är ju den som vinner. Hur kan ni vilja jobba inom en sådan bransch.
Ert jäkla pajkastande mellan tex Norwegian och SAS är bara frustrerande. Alla bolag dras ju mot att bli mer och mer ondskefull. Se på fartygsbranschen! Där är det den som agerar fulast och anställer på de mest fruktansvärda sätten som vinner. Där kommer aldrig några kunder att reagera och klaga men jag hoppas att det sker i flygbranschen. Som det är nu så är det ju inte de som är bäst lämpade att flyga flygplanen som får jobben utan de som är beredda att sälja sig billigast. Det känns inte tryggt!
Avskaffa facken
2014-11-19 09:22:04
SV: SAS varslar kabin
Varför heter det "jobb" ? Jo för att det är jobbigt ibland, de 100 tackar nog Unionen hela vägen till banken nu, not!
Star
2014-11-19 09:14:04
SV: SAS varslar kabin
Det är riktig pajkastning på hög nivå.
SAS är inte ett dugg bättre än DY på personalpolitik, kanske sämre.
Samtidigt förstår jag SAS om de ska överleva, anpassa kostymen.
Kör skiten ur personalen och ge inget utrymme för ledigt och req, samtidigt som man skiter i avtal och bryter mot dessa. Utnyttjar folk i en resurspool med löner sämre än på McD. SCCA bryr sig inte att peta i resurspoolens avtal och funderingar då det man ser om sitt eget hus, gamlingarna i företaget. SCCA vet inte ens va som står i resurspoolens avtal.
Men...Så här är det, verkligheten.
Glansdagarna är förbi, så det här är numera vardagen för flygande.
Rätt eller fel? Byt bransch!!
Oavsett
2014-11-19 08:35:01
SV: SAS varslar kabin
Oavsett om man har jobb eller inte inom flyget!
Branschen har hela tiden försämrats.
Vi talar om yrkes kategorier som varit respekterade förut och som dragits ner i dyn.
När man inte kan ha nivån kvar där det bör ställas krav på säkerhet och andra egenskaper som inte kan mätas bland andra yrkeskategorier är det tyvärr bara att sluta.
Även om man älskar att hålla på med det man gör så har jag inte har råd att överleva på med yrke.

tjäna
2014-11-19 08:28:49
SV: SAS varslar kabin
Handlar inte om en gardin vs. vägg. Antingen är folk här bara korkade eller så vill man inte förstå för att provocera :) sen är det fortsatt på tok för mycket flygentusiaster som aldrig lyckades ta sig in i branschen som sitter här och diskuterar och som därför är bittra och känner agg mot det som "lyckats". svårt med en vettig dialog då.

Det handlar om att respektera ingångna avtal som ej skall omförhandlas förrän 20XX. Problemet här är att bolaget inte vill säga upp avtalen, men samtidigt gå in och göra förändringar till det sämre för det anställda i "fredstid". Spelar ingen roll vad det handlar om. Sen måste facket självklart välja sina strider. Dessvärre så är fackrepresentanterna dinosaurier som fortf lever kvar i bubblan och som tydligen har en gammaldags agenda som inte är förenlig med en framtid i dagens flygbransch.
F.d. kabinanställd på SAS
2014-11-19 06:47:17
SV: SAS varslar kabin
Hej! Arbetade på SAS i kabin i ett antal år och valde att sluta för en kort tid sedan. Det bästa jag gjort i hela mitt liv! Satte mig på skolbönken/universitetet och har idag ett arbete som är kvalificerat, hyfsat betalt och ledig varje kväll, helg och vid högtider. Flygbranschen är inte vad den var och vill bara säga rill alla som blivit uppsagda: ta det som en möjlighet till ett bättre liv!
Per
2014-11-19 06:03:59
SV: SAS varslar kabin
Oavsett så är det väldigt tragiskt när svensk/norsk/dansk kabin inom samma företag som dessutom är statligt konkurrerar ut varandra med olika villkor.
Det är rätt anmärkningsvärt.
Ni måste ju gå ihop till ett gemensamt avtal!
Mycket starkare tillsammans.
Sion
2014-11-19 04:50:25
SV: SAS varslar kabin
SAS vill visa vem som bestämmer. De kör hard ball med kabin och cockpit.
En gång i tiden ville jag ha jobb där men nu framstår McDonalds som ett bättre alternativ.
God morgon
pierre holmgren
2014-11-19 03:40:09
SV: SAS varslar kabin
@svar HM , egentlig er jeg holdt op med at skrive her men bare läse alt det tåbelige der bliver skrevet , men til dig vil jeg gerne svare , dette er idioti for videre kommende og som en rigtigt skriver 100 stillinger borte for hvad der i mine öjne er et luksus problem , seneste udspil fra Sas og det unionen siger NEJ til rör som alt andet end väg eller täppe men er en del af pakken , alt i alt tåbeligt.
Pelle
2014-11-19 00:53:56
SV: SAS varslar kabin
Det dumma är att det inte är de som känner sig kränkta av gardinen som ska få sparken utan 100 unga nyanställda.
Orvar
2014-11-19 00:40:49
SV: SAS varslar kabin
Inte klokt. En vägg eller ett skynke. 100 jobb. Bra jobbat.
sofi
2014-11-18 23:55:28
SV: SAS varslar kabin
Ja. då kan man undra om fackföreningen har tänkt till.
Sätta 100st medarbetare arbetslösa pga av en gardin i en vilomodul på en A330, ansvarslöst och respekltlöst mot alla i cabin kåren.
Var är det moderna tänkandet att vi faktiskt kan hjälpa varandra med bra avtal, vi lever i 2014 fackföreningen lever fortfarande på 1960-talet
med alla dessa omoderna paragrafer, som gör att sas som företag inte får den flexibilitet de önskar.
Att checka ut 2230 innan fridag, och checka in 0330 efter sin fridag är ju ett levande exempel på ett omodernt avtal..Men det finns fortfarande kvar, säkert därför att ett förslag om förbättring har nekats av fackföreningen, för de har ju annat som är viktigare att förhandla om bla gardiner på long flygningarna ( detta rör endast personal som flyger kort långt) hade man istället förhandlat om att förnya,samt förenkla avtalen med bla bättre arbetstider så hade man ju faktiskt förhandlat för hela kabinpersonalen, något som hade förbättrat livskvaliten för alla.
ABC123
2014-11-18 23:35:31
@SAS
Jag vet inte om du är en av de varslade, men om det är så -nu har du chansen att gå vidare i livet och hitta något nytt!

Att jobba i kabin ska vara, precis som att stå i kassan på McDonalds, ett jobb man kör några år innan man hittar ett "riktigt" jobb. Det mest tragiska är inte gardiner eller mobilsamtal, det är att det finns personer som fastnat på sina jobb alldeles för länge. SAS verkar ha haft så mycket incitament i form av förmåner, lön och arbetstid att det inte funnits någon anledning för en del att ta sig vidare i livet. Nu är tiderna förändrade och det du beskriver låter som vilket jobb som dom helst -anpassat för unga människor utan familj och andra åtaganden, ett jobb där man kör några hundår när kroppen är ung och pigg. Precis som ett jobb som cabincrew alltid har tänkt att fungera.

Alla (även berörda) förstår ju att sjukskrivningarna är bluff och ett sätt att slippa jobba de pass man inte önskar. Därför vore det ganska meningslöst och dyrt att dra igång handlingsplaner, när lösningen på problemet är att göra sig av med den personal man som arbetstagare inte längre önskar. Så här resonerar alla företag på jorden som har ambitionen att vara lönsamma. SAS är ju inte där för er skull, utan ni för SAS och gillar ni inte upplägget så är det ju bara att sluta. Eventuella mobilsamtal kan du dra av i deklarationen om inte arbetsgivaren vill betala för dina utlägg. Har faktiskt ingen aning om vad det kostar att ringa i Norge, men det låter som att det måste vara extremt dyrt.

Så ni som blivit varslade, grattis till chansen att hitta något nytt kul jobb, eller kanske en spännande och intressant utbildning långt från flygbranschen?! Lycka till alla berörda.
Till "SAS"
2014-11-18 23:27:59
SV: SAS varslar kabin
Till dig som skriver med namnet "SAS".

Du redovisade precis det lyx ni har att förhandla med. Du tycker alltså att du ska få betalt för att ringa OP när du är i Norge? Inget något annat bolag har något sådant. Du tycker det är god arbetsmiljö att städa samtliga flygningar med minimum crew för tre kvarts hundring? Du tycker det är rimligt att Norwegian utnyttjar kryphål och utflaggning för att reducera sina kostnader och att SAS ska matcha detta? Kom inte och säg att ni har det bättre på SAS än på Norwegian, det är mycket provocerande.

Du verkar vara en sån som tjänar 38000 i grundlön. Var lite ödmjuk gentemot dina nya kollegor på SAS och Norwegian som inte ens tjänar hälften men visar åtminstone dubbelt så mycket arbetsvilja.
Emma
2014-11-18 22:57:59
SV: SAS varslar kabin
Kan inte Pelle Holmgren eller Linkan komma med någon smart och fin kommentar som förklarar SAS agerande?
@SAS
2014-11-18 22:32:04
SV: SAS varslar kabin
Då hade jag inte ringt på min telefon.
Sen skulle jag gärna se din schedule när du flyger en ext före långt. Du hinner ju inte få din vila om du ska checka in till EWR eller ORD.
Arne
2014-11-18 22:24:32
SV: SAS varslar kabin
Som jag skrev innan .......om SAS har råd med norskpersonal från ARN... vilket innebär att SAS har råd med aktieutdelning......

Dax för Aktiespararna att agera...!!!!
Christel
2014-11-18 22:21:20
SV: SAS varslar kabin
Vi kabin anställda har det bra. .jämför med andra yrkesgrupper. ..ett draperi är helt ok ..om jag bara får flyga långt ...
SAS
2014-11-18 22:18:06
Re Normal
Vad bra att du klargjort dina uppenbara lässvårigheter då du rapar samma mantra om och om igen! Förstår nu din ståndpunkt som baserats på en rejält förutfattad mening.

Jag tackar ödmjukast och bugar inför dig och dina insiktsfulla inlägg! Jag inser nu att allt ont som hänt SAS självklart beror på ARN bas cabincrew!
Åke
2014-11-18 22:17:50
SV: SAS varslar kabin
Men snälla nån ...vi kabin anställda har det väl inte så dåligt att vi inte kan betala telefon..gratis uniform..cremeal...hotell..traktamente. ..kom igen...
minna-flygvärdinna
2014-11-18 22:15:41
SV: SAS varslar kabin
Tror nån skojjar..såååå snål är väl ingen...
telia
2014-11-18 22:14:34
SV: SAS varslar kabin
Köp vårt nordenpaket ....kostar 395 per månad. ..välkommen ombord till Telia
Normal
2014-11-18 22:13:28
SV: SAS varslar kabin
Nu driver ni med oss va? Var är SAS på väg...ni kan inte flyga med gardiner ok. Men ni kan inte betala för ett telefonsamtal? Är det bulvaner från DY som skriver här??
SAS
2014-11-18 22:06:11
Re @SAS
Då är det en förutsättning att den norske befälhavaren lånar ut telefonen till mig vid behov eller alt ringer åt mig. Eller hur. Jag flög 2 dagar med dessa förutsättningar då befälhavaren uppmanade mig att skicka reseräkning till SAS istället???. Och nej, jag anser att arbetsrelaterade samtal när abetsgivaren sänt iväg mig till annan ort än hemmabas inte är något jag själv skall behöva bekosta! Tycker du att det verkligen är rimligt? Vill jag däremot ringa privata samtal, ovsett land jag befinner mig i på tjänstens vägnar är det självklart att jag står för den kostnaden själv!
Gullan Purser&Flygexpert
2014-11-18 21:59:48
SV: SAS varslar kabin
Då vi flög Nairobi m DC8 dög det minsann m ett draperi vid klappsätet...finns hörselproppar att köpa för flickorna....vi måste spara....
Normal
2014-11-18 21:59:46
SV: SAS varslar kabin
Re SAS...först, det är ägarna som inte tolererar ett sånt dagisbetende från kabinpersonalen och facket. Du skall inte inbilla mig att facket från början ville ha detta. Alla normalt funtade fattar att det går att flyga lika bra med gardinerna. Givetvis har personal gått till facket och drivit på detta. Nu kan de söka nytt jobb. Kan inte fatta i vilket bolag de ska jobba nu...tänk så många plan som har gardiner nu, det är mer eller mindre standard. Tror du Norskorna och Norrmännen är lika mesiga? Nope!

Idag har SAS satt ner foten. De kommer göra samma sak i Danmark. Bara att köra på när de är igång. Bäst att varsla direkt innan såna som du sjukar sig.
Pelle Pilot
2014-11-18 21:59:45
SV: SAS varslar kabin
OM man är såinhelvete missnöjd med sitt jobb så får man väl byta. Höga sjukskrivningar tror fanken det då kabin knappt behövt anstränga sig tidigare och nu ställs det krav på att göra skäl för lönen.
Sluta gnäll eller byt jobb.
Respekt till SAS Kabinare som har självinsikt och vet hur bra service ges, i överlag 40+ svenskar, haltande danskar med clark gable mustasch gjorde sitt för 20 år sedan och kan med fördel ges pension.
Jag spenderar ca 150Tsek på SAS varje år och vägrar flyga interkont med dansk personal, då blir det hellre United.
Med Norsk personal skall det bli intressant.
@SAS
2014-11-18 21:49:25
SV: SAS varslar kabin
Fattar fortfarande inte varför du använder egen telefon om det är så irriterande att betala själv? Andra ringer på kaptenens SAS mobil om det måste ringas.
Arne
2014-11-18 21:48:05
SV: SAS varslar kabin
Om nu SAS har råd att flyga in norskpersonal med de större kostnader som det innebär är det kanske dax för aktieutdelning till oss aktieägare....!!!!
SAS
2014-11-18 21:43:03
Re Gardin
Skillnaden är att SAS har 24 tim slipping longhaul medan du som flyger charter longhaul har längre slipping på utestation. Sedan producerar inte ni en kanarias tor dagen innan du flyger longhaul som vi gör! Sitta och vila fötterna på Atlas unit när jag flyger 14 tim(extension) har jag inte tid med. Allt jag har är en kort matpaus jämte toaletten som avger en ljuvlig odör som extra krydda!
Gardin
2014-11-18 21:34:47
SV: SAS varslar kabin
Gardin hit och dit. Jaa, själv skulle jag bli jätteglad om vi hade vilostolar ombord för kabinpersonalen med eller utan gardin när vi flyger long haul (charter). Sitter och vilar benen på en Atlasbox (metallåda för oinvigda) brevid en toalettdörr på en 12 timmars flygning (arbetsdag) !
Jocke
2014-11-18 21:27:51
SV: SAS varslar kabin
Ja det här låter ju som det är väldigt genomtänkt. Antingen fixar man detta på planen x antal miljoner engångskostnad eller också så gör man som nu och att tar miljonkostnader varje år. En klassisk SAS manöver.
Nej den svenska staten sälj med ni kan, men vem skulle vilja köpa?
Vid danska strejker så daltas det men när det svenska säger nej till något ja då ger man dom sparken..
Arne
2014-11-18 21:18:12
SV: SAS varslar kabin
Vad händer om det blir snöstorm/dimma på Gardemoen (vilket händer 10-30dagar/år) och personal inte kan komma till ARN i tid. Vem tar den kostnaden för försenat/inställt flyg på ARN??!

SAS verkar verkligen ha för mycket pengar.....!!?
Sas
2014-11-18 21:16:21
Re @SAS, Normal
Okej nytt försök. @SAS, läs igenom avtalet en gång till. Jag har själv när jag gått som c/a1 i Norge fått ringa flertalet samtal till trafikvakt och andra avdelningar då jag inte har en tac telefon. De samtal har jag fått betala ur egen ficka. Någon ersättning från SAS har ej utbetalats för utlagda medel. Normal, snälla människa. Är du inte läskunnig? Ingen har för helvete sagt nej till att flyga med gardin. Är det normalt med 20% sjukskrivning? Är det normalt att arbetsmiljöverket dömer ut en arbetsmiljö på ett företag och belägger med vite? Kanske det, vad vet jag? Det klart att det måste vara kabinpersonalens fel? Har man som arbetsgivare inget som helst ansvar idag?
@SAS
2014-11-18 20:57:12
SV: SAS varslar kabin
Det räknas inte som ledig helg om du checkar ut efter 1600 en fredag. Varför ska du ringa arbetsrelaterad samtal i Norge? Om det är ändringar ringer trafikvakten dig.
Det är bara att inse att SAS inte har några pengar vilket betyder att personalen får det sämre och sämre för att man ska kunna överleva. I det här faller är dock alla förlorare, de som ev får sluta samt SAS som får ett produktionstapp när man ska ha över norsk crew.
Normal
2014-11-18 20:57:08
SV: SAS varslar kabin
Vad är det du inte förstår med att ägarna inte vill ha en sån personal. Vad är det du inte förstår med att de är varslade? De är inte välkommna och alla som drivit ett företag vet precis hur underbart det är att bli av med sån personal.

SAS beställer hem nya plan....viss besättning vägrar flyga med gardiner. Tror du det är ett jävla dagis?? Sjuka sig...det är säkert din stil, en man säger upp sig och hittar ett jobb han klarar.

Grattis SAS! Tack!!
SAS
2014-11-18 20:52:59
RE Normal
För övrigt kan jag informera dig Normal att flertalet som börjat på SAS i kabin slutat och börjat på Norwegian/proffice istället, då villkoren där som erbjuds faktiskt är bättre än på SAS. Även för mig som arbetat på SAS 18 år har jag sämre villkor än mina kollegor på Norwegian. Ändå är jag tämligen nöjd då jag har ett arbete att gå till. Och trots allt är jag alltid glad när jag är på jobbet. Måste vara svårsmält för dig i din förutfattade menings värld?
SAS
2014-11-18 20:46:11
RE Normal
Men för helvete Normal. Läs igenom mitt inlägg en gång till. Man har inte sagt NEJ till gardiner för bövelen. Är du blind människa. Lägg ifrån dig dina förutfattade meningar åt sidan för en kort stund och visa på lite objektivitet. Återigen, man har gått med på SAS krav om gardin för vilostolarna. Men man vill att SAS i gengäld gör något åt de höga sjuksrivningarna på dryga 20% som både försäkringskassan och arbetsmiljöverket påtalat. Med bla vite från arbetsmiljöverket. Men SAS är inte intresserade av det har de deklarerat. De har kommunicerat att de inte ser de höga sjuksrivningstalen som något problem!? Vad är det av ovan du inte förstår i din förutfattade värld?
Normal
2014-11-18 20:36:15
SV: SAS varslar kabin
Någon skriver att de skall gå till DY istället...menar du allvar?? :). Tror du Kjos vill ta i ens med tång i sån personal? De kan inte flyga med mjuka väggar. Bravo SAS!! Ta inte vilken skit som helst från den minoritet som drivit detta. Låt oss se om Danskarna klarar flyga med gardiner. Var i hela världen skall dessa hitta jobb? Inom flyget måste de vara helt brända.
SAS
2014-11-18 20:31:27
SV: SAS varslar kabin
Så börjar pajkastningen igen. Suck. Att det aldrig kan redovisas fakta när det gäller SAS anställda?
Nu får SCCA och anställda på nöten medialt och SAS får allt utrymme. Här är lite fakta, om nu någon ens är intresserad; Nej, SCCA har inte sagt nej till SAS krav på avsteg i avtalet. Man vill dock att SAS i gengäld skall upprätta en handlingsplan på hur man skall komma tillrätta med sjukskrivningarna som idag uppgår till 20 %. Sjukskrivningarna är jämt fördelade över åldersdemografin.(Om nu någon trodde något annat) Samt handlar det om arbetsmiljlön som Arbetsmiljöverket slagit ner på och utdömt vite. Handlar då om om tuffa scheman och brist på återhämtning. Bla önskade SCCA att man inte skall konstant producera 7 helger på raken innan man får en ledig helg. Att det inte skall gå mer än 4 veckor innan man får en ledig helg. Om man nu kan kalla det ledig helg när man slutar 2200 fredag kväll och skall vara tillbaka i tjänst måndag morgon vid tex 0330. Jag förstår inte hur det kan vara ett helt orimligt krav? Vi har ju ingen helgersättning eller annan ersättning såsom OB eller liknande. SAS är överhuvud taget inte intresserade av möta SCCA en halvvägs i något av det som påtalas här. Samt ändrar SAS hela tiden förutsättningrna för förhandlingarna. Vad skall man med en avtalsrätt i Sverige när det ändå är diktat som gäller? Ajöss Svenska modellen!

Samtidigt är det faktiskt som så att tom Proffice/Norwegian har ett betydligt bättre kollektillavtal ang lönersättningar samt schemaläggning och ledighet. På SAS får man mindre i lönekuvertet netto samt arbetar fler dagar/mån och fler arbetstimmar/mån. Flertalet ersättningar som man på har Proffice/Norwegian som tex för städning m.m existerar inte på SAS. Naturligtvis flyger SAS kabin med minimumcrew på shorthaul och 7-8 samt någon enstaka gång 9 st crew på A330 longhaul. Man producerar också alltid 20 tim innan långlinjeflygning. Sedan har man på SAS kabin halv statlig norm på traktamenten samt förväntas man använda egen telefon och betala ur egen ficka för arbetsrelaterade samtal när man flyger Norge slingor. Det halva statliga Svenska traktamentet skall täcka den utlagda kostnaden enligt arbetsgivaren. Detta gäller då de som inte är Pursrar. Sedan intressant att SAS menar på att Norsk kabin inte motsatt sig SAS krav. Hur skall man motsätta sig ett krav som det inte ens finns ett avtal om? Faller ju på sin egen orimlighet!

För er som har svårt att smälta att SAS kabin Sto har ett sämre avtal än Norwegian kan skaffa sig fakta genom att jämföra kollektivavtalen sins emellan så får ni själva se! Intressant att Norwegian shorthaul kan visa svarta siffror med ett bättre kollektivavtal men inte SAS med ett sämre sådant? Men det är klart. En förutfattad mening är svår att ändra på. Inte ens med fakta.

Det är klart att det tydligen finns kapital att renovera kontorslandskap på Frösundavik som man numer hyr. För den uppgiften fanns det 44 miljoner. Men för att istället försöka få ner sjukskrivningarna och ta itu med arbetsmiljöproblemen som arbetsmiljöverket påtalat med vite finns det inget kapital att tillgå? Intressant. Är vi ett flygbolag eller ett kontorskomplex?

Sedan är frågan också hur bra ledarskap man uppvisar när man skickar ut allmän info om övertalighet och kommande varsel på en sen fredagseftermiddag när inte en ledare fanns att tillgå? Alla ledare hade gått hem för helgen!!!!!

Nä, allt är inte så på SAS som många verkar tro?
Rune II
2014-11-18 20:28:02
SV: SAS varslar kabin
Detta är så sorgligt. Jag gillar verkligen SAS och vill att det ska gå bra för dem. Och så har de personal/fackföreningar som agerar på detta sätt.

Gör ert bästa och stötta ert bolag. När pengarna förhoppningsvis finns längre fram kan ni göra anspråk på fler förmåner.

Som det är nu blir det istället 100 färre CA på basen i Stockholm. Även om kanske några söker jobben på OSL, så blir pendlingen jobbigare än att vara utan den platsbyggda vilomodulen med dörr.
Arne Anka
2014-11-18 20:14:34
SV: SAS varslar kabin
Knappt jag trodde detta var sant år 2014 i ett krisande SAS! Men tydligen:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/4113633.svd
Nessie
2014-11-18 19:34:08
SV: SAS varslar kabin
Den totalt talanglösa ssca har lyckats igen!
prestige, hårt mot hårt, sätta ner foten , inte ta mer skit är "gamlingarnas" upp till kamp sång tyvärr på de yngres bekostnad ,,,
Tvestjärt
2014-11-18 19:22:40
SV: SAS varslar kabin
Båda står med ett ben i graven!! Full speed downhill!
"Blåmössan"
2014-11-18 18:27:40
SV: SAS varslar kabin
Haha!,

Ni är för sköna!, bara arga för att DY går i graven ;)
Hata SAS
2014-11-18 18:22:07
SV: SAS varslar kabin
Sök till DY istället
korrekt
2014-11-18 17:42:08
SV: SAS varslar kabin
Det stämmer. SAS varslar 100 tjänster bland de kabinanställda på stockholmsbasen. Detta som en följd av att förhandlingarna ang vilkoren på långlinjerna inte har kommit till en lösning, vilket innebär att norsk kabinbesättning kommer flyga den istället. Därav anställs det folk till Oslo på 100% heltid om du kollar deras hemsida.
Leif Larsson
2014-11-18 17:27:18
SV: SAS varslar kabin
Källa ?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev