Tråden startades av: inblick  2014-11-19 20:42:29
God morgon SAS ! 
Man får ändå ge den hårt pressade Rickard Gustavsson lite credit för att han som första VD för SAS vågar säga som det är.

För nästan exakt två år sedan var flygbolaget SAS med om det som närmast kan beskrivas som en nära-döden-upplevelse. Under en dramatisk vecka när företagsledning och fack förhandlade intensivt med varandra var det högst oklart om det ekonomiskt hårt pressade SAS skulle överleva.

Till slut nådde man en uppgörelse som vid sidan av utförsäljningar innebar att de anställda gick med på kraftigt försämrade anställningsvillkor. Dessutom har många tvingats lämna sina jobb.

Problemet är bara att alla besparingsprogram till trots ligger SAS kostnader, enligt bolagets egna beräkningar, hela 20 procent över värsta konkurrenten Norwegian.

I detta läge avser SAS lägga ut än fler flygningar på andra bolag.

Citat RG " Att vi låter andra företag sköta en del linjer är inte konstigare än att McDonald's låter olika franchisetagare driva restaurangerna. Jag kan inte utesluta att vi lägger ut mer på andra bolag för det håller på att bli en ny norm i vår industri, säger Rickard Gustafson. "

Som nicket " Sjökapten " vid ett flertal tillfällen tidigare skrivit går flygbranschen samma öde till mötes som sjöfarten.

SAS tvingas således in i samma smutsiga spel som pionjären RYR med MOL i spetsen införde i EU vid avregleringen.

Trist !




Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Borje
2014-12-03 09:38:16
SV: God morgon SAS !
Jag läste någonstans att SAS kostnad för lön till flygande personalen uppgår till 4% av SAS totala kostnader.
Det betyder att en minskning av flygande personalens löner med 100% skulle innebära att SAS kostnader skulle minska med 4% och man skulle fortfarande ha 16% högre kostnader än Norwegian.
Jag tror att vad som pågår är att SAS hämnas för att i första hand piloterna har dikterat villkoren i flygbolaget i 60 år.
Vad beträffar kostnaderna tror jag problemet ligger hos en överdimensionerad, underkompetent administration.
Vi som jobbat ett tag i SAS vet hur det fungerat hittills. Alla nyanställda har sett som sin högsta prioritet att få in sina barn i företaget eftersom dom förlorar fribiljetterna när dom blir vuxna. Att barnen sedan inte duger något till har liten betydelse när man får stöttning i karriären av pappa/mamma.
dholdens
2014-12-03 01:25:00
SV: God morgon SAS !
SAS börjar allt mer följa samma struktur som de amerikanska nätverksbolagen. United Airlines lägger ut matartrafik på olika underleverantörer med marknadsföring som United Express. Detsamma gäller även Delta Air Lines och American Airlines med Delta Connection respektive American Eagle.

Modellen har kritiserats hårt och anses som ett hot mot flygsäkerheten, speciellt efter Colgan Air Flight 3407. Arbetsförhållandena och lönerna för piloter och kabinpersonal hos dessa underleverantörer är extremt dåliga.
Kapten
2014-11-21 18:01:37
SV: God morgon SAS !
Hej,
Det är vad jag vet inte den flygande personalens löner som tynger bolaget utan övriga kostnader. Det finns många bolag som betalar bra mycket högre löner än SAS. Att jämföra ett flyg bolag med Mac Donalds är ganska pinsamt och inte relevant. När jag åker på mina resor i tjänsten så förutsätter jag att om det står SAS på biljetten så är det SAS med deras personal inte ngt
bolag från öst med dålig säkerhet och personal med urusla löner. Det behövs en lag ändring där man bara får kalla sig flyg bolag om man opererar med egna flygplan och crew, annars kallar jag det resebyrå.
Med vänlig hälsning,
Kapten inte SAS
Normal
2014-11-21 16:54:52
SV: God morgon SAS !
Gör er själva och alla andra som vill jobba en tjänst...var en man, kvinna och gå in och säg upp er. Alternativt sök ett annat jobb först om någon vill ha er.
Pillutt
2014-11-21 15:09:50
SV: God morgon SAS !
Ja

Låt oss göra det.

Vi på B-listan får ändå så kass betalt att jag gladeligen strejkar skiten i KK och sen ser hur KK-förvaltarna samlar upp smulorna.

Jag var lovad riktiga pensionsinbetalningar (15%) när jag anställdes men får 4%. Min brorsa som är vanlig tjänsteman på kontor har 12% och massa småbenefits därtill.

Så låt oss strejka bolaget i KK och så får det väl rekonstrueras. Jag tror definitivt att det kommer innebära förbättringar för mig som tillhör B-laget i Bolaget.

Fo
2014-11-19 20:55:05
SV: God morgon SAS !
Då kan vi lika gärnra strejka sönder skiten.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev