Tråden startades av: thomas  2014-11-22 21:43:58
AF olyckan 
till SAS facket som krävt vilokabin
Air France kaptenen gick ut i kabinen och vilade helt enligt reglerna
skäms att Ni överhuvudtaget har haft det kravet och nu driver det
kom inte med nåt skit att det handlar om kontrakt hit eller dit
den här fackföreningen är ett hot mot flygsäkerheten och ska förbjudas

Svin ska inte hela crewet arbeta under flighten och övervaka allt

nu blir det rättsliga efterverkningar för Air France och Airbus det blir miljardskadestånd efter den processen kan ingen vila under arbetspass och i flight

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

GGG
2014-11-28 14:06:43
SV: AF olyckan
@thomas
Bara en sådan liten detalj som att börja prata om BCL gör att all eventuell trovärdighet du skulle kunnat ha, försvinner ut genom dörren.

@pierre
Snälla du, mata inte hans ego genom att kalla honom för en möjlig kapten i ngt som helst bolag. Det känns oerhört nedvärderande för oss som faktiskt är kaptener.


AF447 kan härledas till en mängd orsaker, en av dem är att kaptenen gick ut ur cockpit för att ta sin vila vid ett mindre lämpligt tillfälle. MEN det är inte systemet med möjlig vila under långa flygningar som kritiseras i någon rapport, utan kaptenens val av tidpunkt. Styrmannen som satte sig i vänsterstolen var godkänd för detta och mer än tillräckligt erfaren på typen. Hade det gjort ngn skillnad om kaptenen suttit i sin stol? Vem vet? Han hade kanske förvärrat skiten....vem vet?

Någon skrev tidigare i tråden om hur han/hon jobbar 2 jobb i skift...upp till 20h per dag ibland. Det är väl helt ok att göra det då och då. Men inte om du sitter i en cockpit och ska utföra den mest kritiska delen av arbetsdagen när du är som tröttast.
Du som jobbade 20h per dag...vad är det värsta som kan hända om du fuckar upp ngt moment i ditt arbete? Är det kanske en tejpremsa på en paket som släpper så att det trillar ut lite muttrar på golvet? Inte hela världen kan man tycka.....inte riktigt samma sak som att fucka upp en landning pga trötthet och riskera x-antal människors liv.
sv thomas
2014-11-27 16:44:31
SV: AF olyckan
Helt otroligt inlägg! Är du nykter?
Karl-Göran
2014-11-27 16:33:32
SV: AF olyckan
Oavsett vem som har rätt eller fel.

*riiiiiiing*

Thomas, hallå! 1985 ringer!
pierre holmgren
2014-11-27 16:27:53
SV: AF olyckan
Thomas er med ret stor sandsynlighed kaptajn hos Thomas Cook som flyver uden hvilemoduler på de lange turer og deraf al balladen omkring dette grundet en dårlig skjult misundelse over bedre forhold hos mere etablerede langruteselskaber , dermed ikke väre sagt at Thomas Cook er et dårligt sådant.
Nu er jeg jo ikke pilot men har såklart läst forskellige udredninger som klart viser et sammenfald af uheldige omständigheder m.m men ikke mindst lack of basic flying skills hos de to yngre piloter der sad mens kaptajnen fik sin hvile , hvilket om man skal give Thomas en smule ret også er blevet kritiseret i rapporterne nemlig at Debuois tror jeg han hed tog sin hvile i den mest kritiske del af flyvningen , kunne måske have ventet til man var ude af det värste uvejr.
Miguel
2014-11-27 16:16:42
SV: AF olyckan
@ Haha, thomas! Det var länge sedsn jag skrattade så mycket. Du bjuder på härlig buskis!
thomas
2014-11-27 15:57:38
SV: AF olyckan
Gentlemen lugna nu
Det otroliga här är alla styrmän som med dårars envishet hävdar att det är helt ok att gå ut i kabinen och sova för den som har längst flygerfarenhet.
Sen alla personangrepp, några har omdöme och gett mig rätt. det här handlar om logik, varför anställer flygbolag kaptener om de kan köra den billigare varianten med två styrmän? självklart BCL ICAO och lokala luftfarts myndigheters regler
När man flyger i nästen tusen km/tim är det split sec som gäller i besluten
och lång erfarenhet ger absolut bästa beslutsunderlaget,
det tar bara någon minut från 10-12 tusen meter att krascha mot marken/vattnet i den hastigheten
Stall är i princip nära hela tiden, speciellt som luften blir tunnare ju högre man kommer upp, kolla med U2 piloterna.
Vid plötslig hastighetsökning är det bara nose down eller RPM ökning som kan vara orsaken inget annat, ja man kan ju ha tappat hela styrverket, men då tjuter cabin preassure, piloter ska klara av att crosschecka instr söka förklaringar innan de drar i joysticken. På flygplatsen i Rio har de utmärkta meterologer (jobbar Julia kvar där?) som ger det aktuella vädret och prognoser för flighten,
Syd atlanten är tricky vädret kan gå väldigt högt upp och den här natten gavs varningar ut även från OP i Paris.

Slutsats ta bort de slutna kabinerna, bara att ockupera 8 stolar i 10 flygplan kostar en 500 miljoner per år, det har inget flygbolag råd med, + den uppenbara säkerhetsaspekten, Three planes down all killed

sv...
2014-11-26 21:00:51
SV: AF olyckan
Hihihihi..........
...
2014-11-26 20:05:37
SV: AF olyckan
Skrev även i ett tidigare inlägg att jag är 23. Du kanske är för trög för att se det. Jag lägger ner nu, jag har rätt till en åsikt och den är att om du måste sova på jobbet och få betalt för det för att du inte pallar hela flygningen så kanske du ska satsa på kort/medeldistans istället. Om inte ni andra här håller med så är det fine.
sv...
2014-11-26 19:30:43
SV: AF olyckan
Får 12 åringar jobba skift?
...
2014-11-26 19:27:20
SV: AF olyckan
Nej jag jobbar skift så då har ju lite ledigt i veckorna också, något annat du vill veta? :)
sv...
2014-11-26 19:13:47
SV: AF olyckan
Du kan inte ha jobbat särskilt mycket idag, med tanke på antalet inlägg idag.
...
2014-11-26 18:58:34
SV: AF olyckan
Jodå, jag har ett jobb, två tillochmed och jag jobbar ofta 15 timmar i sträck, ibland upp till 20 timmar då jag går från det ena till det andra och tro det eller ej, jag kan utföra mina uppgifter ändå
Haverirapport
2014-11-26 18:32:25
SV: AF olyckan
@... Hur kan man sitta och tro en massa, och sedan försöka att få det till fakta.
Det handlar inte om att sitta och sova på jobbet. Om du nu har något jobb (tveksamt) så antar jag att du inte jobbar mer än max 8-12 timmar.
Dagens långflygningar kan vara till 17-18 timmar. Då behöver man vila för att på ett säkert avsluta flygningen.
...
2014-11-26 17:16:24
SV: AF olyckan
Om du hade läst mitt tidigare inlägg så var jag ganska tydlig med att jag inte var insatt så att påpeka det är ju bara patetiskt, jag vet mycket väl att det finns regelverk, men följs dom alltid? Ingen annan kan sitta och sova på sitt jobb, varför ska piloterna kunna det? För att utföra en landning?

Det finns väl andra farliga yrken där folk inte får sova..... och ändå måste utföra sin uppgift
Johan
2014-11-26 16:42:12
SV: AF olyckan
Thomas är ett troll, sluta mata honom.
Haverirapport
2014-11-26 16:06:59
SV: AF olyckan
@... Ja du är verkligen oinsatt. Vilopauserna är inte "hur som helst".
Under vilopauserna är det alltid två piloter i cockpit.
Alla piloter är godkända av respektive bolag, som i sin tur är godkända av respektive lands luftfartsmyndighet. "Experterna" här på FT verkar att tro att det inte finns några regler överhuvudtaget. Det sitter aldrig en färsking till styrman ensam i cockpit. Kommentarerna blir mer och mer pinsamma!
...
2014-11-26 14:57:14
SV: AF olyckan
Ja jag antar också att det är så, jag hoppas det iallafall. Jag menade mer att alla andra här i tråden verkar tycka det är helt befogat att besättningen ska få lämna cockpit hur som helst och sova. Sen om styrmannen är en färsking kvittar.
@...
2014-11-26 11:46:18
SV: AF olyckan
Utan att påstå att jag är alltför insatt så tror jag nog ändå att det är så det brukar gå till. Alltså två kaptener och en styrman.
lekman
2014-11-26 11:43:46
SV: AF olyckan
Jag tycker att det är jättebra att det finns sådana som Thomas som på ett enkelt och lättförståeligt sätt kan kasta lite ljus över flyghaverier så att även vi gräsrötter kan förstå.
...
2014-11-25 23:46:05
SV: AF olyckan
Jag måste nog hålla med thomas faktiskt. En kapten bör alltid finnas på plats i cockpit under hela flygningen. Om flygningen är så pass lång att en kapten inte kan sitta hela, så får man ha med två stycken som löser av varandra. En kapten har ju troligtvis mer erfarenhet än vad styrmannen har och kan då ta andra (bättre) beslut i situationer som den här.

Och nej, innan ni hoppar på mig också, jag är inte pilot, jag flyger inte flygsimulator och jag är 23, inte 12.
KalleP
2014-11-25 23:00:50
SV: AF olyckan
Thomas! Jag kan garantera efter att läst tråden att du omöjligt är pilot.

Om du vore pilot skulle du utgöra en stor flygsäkerhetsrisk, tydligen kan du inte ta till dig vad andra människor skriver som står i kontrast till dina påståenden.

Om det är flera personer som kommer med liknande kritik av dina påståenden kanske det skulle vara rimligt att ta en intellektuell runda och revidera sin verklighet eller sakligt argumentera för saken.

Så ta nu och läs på i något år eller två så kan vi som är riktiga piloter möta dina påståenden när tiden är inne. Lycka till.
!
2014-11-25 22:07:25
SV: AF olyckan
Thomas for president!!
sv thomas
2014-11-25 19:45:47
SV: AF olyckan
Du får motargument. Problemet är att du inte förstår de.
Jag är 110% säker på att du inte finns i flygbranschen.
Tack o lov!
DC-10
2014-11-25 19:42:03
SV: AF olyckan
@thomas Du är en fara för mänskligheten!!
Airbag
2014-11-25 17:34:07
SV: AF olyckan
@thomas

På i princip alla bolag som flyger långt vilar besättningen enl. ett visst schema och detta påverkar överhuvudtaget inte flygsäkerheten! Självklart finns det alltid personal som ¨övervakar¨! Vissa långflygningar skulle inte kunna genomföras om detta inte var möjligt då myndighetsreglerade arbetstidsregler skulle överskridas.
thomas
2014-11-25 17:32:48
SV: AF olyckan
avläsning av ett instrument skickade kärran ner i Atlanten ska det vara så?
och så personangrepp därför att ni inte kan motargumentera
vad är nästa knytnävarna?
patetiska 00 or lämna branschen Ni inte ska vara i
eller är ni 13 åringar? ja så är det
Förvirrad
2014-11-25 17:27:13
SV: AF olyckan
Den här Thomas är antingen ett troll, onykter eller bara korkad.

Hej svejs
thomas
2014-11-25 17:25:16
SV: AF olyckan
byt jobb omedelbart Du är en fara för flygsäkerheten

kan Du inte lära ut hur crosschecka instrumenten det ligger för f... på A certs nivå, kan man inte göra det kan man inte överhuvudtaget flyga på instrument.

vad den här tråden handlar om är vilokabiner för besättningen och AFs regler som medgav vila i kabinen, det är rätt hade kaptenen suttit där kanske han gjort samma misstag men oddsen blir som jag ser det lägre ju fler flygtimmar, är det inte därför man har en befälhavare??

att pito rören var fel är en sak men det ska inte innebära ett totalhaveri i Atlanten

DET ska inte finnas vilokabiner för besättningar på ett flygplan punkt slut

Haverirapport
2014-11-25 16:51:51
SV: AF olyckan
@thomas Men för i h.....e läs haverirapporten. Det du skriver angående vila ombord går emot all forskning. Däremot skall vilan användas med förnuft.
På grund av feldesignade pitotrör som frös, trots "pitot heat on", slogs båda instrument systemen ut. Man kan naturligtvis diskutera piloternas kompetens.
Men att som du att helgonförklara kaptenen visar på en total okunskap om cockpit arbete. Jag har arbetat som Sim instruktör på widebodies i många år och vet hur lätt det kan bli "confusion" när instrumenten visar orealistiska värden.
Dina teorier angående rate of climb instrumentet som snurrar - jag har aldrig sett ett rate of climb instrument som "snurrar"
Snälla LÄGG NER!
thomas
2014-11-25 16:32:32
SV: AF olyckan
jag har full insikt
det kommer att bli så efter detta haveri att piloterna ska sitta i cockpit
oavsett om de gillar det eller inte,
är det inte elementärt i flygning att crosschecka instrumenten???????????????
de piloter som flög AF airbusen var uppenbart inkompetenta,
det är enkelt att type rata sig för de olika airbusmodellerna ÄR AUTOMATISKT

Jag är säker på att kaptenen var mer kapabel att cross checka instrumenten och dra rätt slutsats av readingen, och inte suttit som en dåre och dragit i joy sticken med g tryck i ryggen, trots att alla motorinstrument visade normala värden.

NEJ DET SKA INTE VARA VILOKABINER PÅ FLYGPLAN för besättningen PUNKT SLUT finns det inte ett hotellrum som väntar på destinationen??
GGG
2014-11-24 22:33:58
@thomas
Trots din tydliga brist på insikt så snuddar du vid de stora frågorna, alla de varför och hur som har att göra med piloternas förmåga att övergår till basic flying när instrumenten började visa orimliga indikationer. T.ex Varför RH pilot satt med konstant backpressure på sin sidestick tills kärran stallade? Eller varför ingen av piloterna tänkte tanken "med 2 fungerande motorer, vårt vanliga gaspådrag och vår vanliga attityd borde vi flyga i level flight i vår vanliga fart....varför visar instrumenten något annat?"
Kanske kan man även blanda in Airbus automation i diskussionen? Borde trimytorna på stabilisatorn kopplas från när flygplanet inser att det är "utanför" sin vanliga mode, eller "law" som jag tror AB kallar det? I just denna incident gjorde detta fenomen att flygplanet inte gick att rädda. Det finns en mängd frågeställningar som är intressanta när det gäller AF447, men ingen av har att göra med lämpligheten med vilorum/pauser under långflygningar.

Du skriver som om allting hade gått bra bara kaptenen varit i cockpit. Du struntar tydligen att ta med i beräkningen att den styrman som tog över vänstersitsen hade drygt 2.5ggr mer erfarenhet på flygplanstypen än kaptenen. 1700h vs ca 4500h...

Var vänlig sluta tjata om att två piloter alltid ska sitta som klistrade vid spakarna, oavsett längd på flygningen, det får dig bara att verka oerhört naiv och okunnig i ämnet.

För en lite "lättare" beskrivning av haveriet rekommenderas http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447

Vill du gräva ner dig djupare så finns BEA's officiella rapport på deras hemsida.
Haverirapport
2014-11-24 16:31:09
SV: AF olyckan
@thomas Håll dig till flygsimulatorn i pojkrummet. Dina totalt okunniga inlägg skämmer ut FT!
Karl
2014-11-24 11:34:11
SV: AF olyckan
Hahaha. Sitter här och bara garvar..! Thomas, vilket troll!!!
Men det är väl som man brukar säga... Han har inte hela bilden. Tur iallafall att han verkar ha koll på climb rate instrumentet, då han verkar tro att lösningen på allt sitter där.
Airbus
2014-11-24 07:01:27
SV: AF olyckan
något liknande hände ju air new zealand 320 som smällde ner i havet men där satte väl alla spärrar igång eftersom planet var lurat vilket gjorde att den stallade ?
thomas
2014-11-24 00:41:05
SV: AF olyckan
vilken planet kommer ni inkompetenta ifrån, jag ser att ni inte jobbar i flygbranschen
när speed började öka på grund av nedisning kompenserades med climb, såg inte piloten att climb raten började snurra,
kändes inte vinkeln i ryggen
sen avtog climben, kunde man inte fatta att den ökande hastigheten inte var reell det var indikator fel, sen sänktes climbe raten till noll för att sedan snurra åt andra hållet mot stall. totalt inkompetenta piloter.
jag tror faktiskt kaptenen förstått sambandet, gröningarna fattade inte detta, jag hävdar fortfarande att under flight ska kaptenen vara i tjänst och på sin plats, de fick i detta som de andra fallen jag angett betala det högsta priset med egen död, tyvärr drog de med sig många passagerare, som om de fått alternativ hade flugit med annat bolag som inte tillåter flygande cockpit personal att gå ut i kabinen och vila och sova för att de är trötta

vilokabiner i SAS flygplan,
skäms era inkompetenta lämna branschen, unionen ska stämmas och utplånas, när inte ens säkerhetsaspekter är vägledande i arbetet utan viloaspekter är avgörande och det i slutna utrymmen som med en dåres envishet hävdas då är det kört, då ska man inte verka i flygbranschen
Arn
2014-11-23 16:19:26
SV: AF olyckan
@thomas vad kommer du ifrån för planet? Du kan omöjligt komma ifrån flygbranschen . Din okunskap lyser igenom. Läs på.
Haverirapport
2014-11-23 15:44:56
SV: AF olyckan
@thomas ojojojojoj. Lägg ner eller läs haverirapporten!
thomas
2014-11-23 15:08:50
SV: AF olyckan
Du Jösses

förnekar Du olyckorna stupid
rapporterna tar crew i försvar lika dumt som Estonia,
besättningen körde fartyget för hårt under rådande väder detta var orsaken punkt slut
även här angriper Du sanningssägaren håll dig till det jag skriver och bemöt detta !!!!!!!!!!!!!!!!!!! inte mig personligen
men så är det när man inte har argument
Det är Du som är tretton helt klart

Bengt
2014-11-23 15:07:17
SV: AF olyckan
@ thomas

Som sagt, du verkar inte speciellt bra insatt i ämnet. Ett tips är att läsa haverirapporterna.

Förresten, hur gammal är du?
jösses
2014-11-23 14:58:50
SV: AF olyckan
Thomas. Desto mer du skriver desto dummare framstår du. Det är uppenbart att du inte är pilot eller ens arbetar i flygbranchen. Från dina inlägg får man intrycket att du är 13 år och har tittat lite på air crash investigation samt kört lite flightsim.
Du kan lätt hitta den officiella rapporten på nätet - så sätt dig och läs den. Det kommer säkert att uppstå en del frågor och de kan du ju alltid ställa här på forumet så kan vi som jobbar med det här varje dag hjälpa dig.
thomas
2014-11-23 14:40:39
SV: AF olyckan
vad jag vet är det 3 olyckor som beror direkt på att kaptenen som ska ha mest flygerfarenhet gått ut från sin plats med konsekvens en ca 800 döda.

Denna AF, den Egypt NYC- CAI, Aeroflot airbusen barnen satt vid spakarna.
De extremt långa flygningarna ska i så fall ha 2 Kaptener med,
men hur många är de ??????????????? försvars mästarna tar alltid extreem in som kanske är under 1% av alla flighter.
Det är g krafterna som tar kål på flighten, det är svårt att ta sig tillbaka till sin plats om g force är i gång.

Tyvärr är det så bara sitta på sin plats, kortare tid ut till kabinen ex toa sträcka på benen, men inget annat.
Det här med frusna pitå rör var inte heat på?
tittade inte piloterna på climbe rate instrumentet?
det finns flera varningssystem för stall, sist stick shaker
Oavsett alla bortförklaringar det kommer nya regulations efter detta
Bengt
2014-11-23 12:21:52
SV: AF olyckan
@ Thomas

Jag kan tyvärr konstatera att du verkligen inte är speciellt bra insatt i ämnet.

Det är standard i hela flygindustrin att man på de längsta flygningarna har extrapiloter med för att avlösa varandra så att en i taget kan vila.

Så här i efterhand kan man tycka att AF-kaptenen kunde ha väntat med sin vila tills ovädret hade passerats men vilka indikationer hade han på att något skulle gå åt skogen när han lämnade två godkända piloter kvar i cockpit.

Olyckan kanske hade kunnat undvikas om:
-Pitotrören hade bytts ut tidigare genom AF:s eget initiativ eller kortare tidsfrist från myndigheterna, förutsatt att de fanns att tillgå.
-Flygplanet hade designats så att båda "side sticks" hade rört sig tillsammans så att den övervakande piloten kunnat känna vad den flygande piloten gjorde.
-Flygplanets stallvarning inte hade programmerats att tystna när farten blev lägre än 60 kt, tror jag det var.
-Pilotträningen hade varit bättre, både genom AF och genom högre krav från myndigheterna på grundutbildning och fortbildning.
-Piloterna hade varit mer vana att flyga manuellt.
-piloterna hade justerat kursen tidigare och eller mera.
Det finns säkert flera om.

Långflygningar definieras som en flygtid på 6-12 timmar. Du menar alltså att kaptenen och styrmannen skulle ha suttit i cockpit hela denna tid under natten för att sedan genomföra flygningens mest riskfyllda del, nämligen landningen, när de är som mest trötta. Verkar det vettigt, tycker du?
Den längsta flygningen jag kommer på är Newark to Singapore vilket skulle innebära att piloterna har suttit vakna i cockpit under 18,5 timmar, hur lämpliga tycker du då är för att landa kärran?
Sjökapten
2014-11-23 12:21:34
SV: AF olyckan
" T.o.m styrmannen hade mer flygtimmar än vad många kaptener på Ryanair har... "

Trots detta så havererar ju inte Ryanair särskilt ofta utan snarare att de har ett bättre safety record än många flagcarriers.

Ve och fasa, trots all propaganda från div fackförbund, det kanske inte är så att det finns ett direkt samband mellan högavlönade piloter som kan gå i tidig pension och hög säkerhet?

2ndPIC
2014-11-23 11:41:54
SV: AF olyckan
Satt en annan kapten vänsterstolen trögve... T.o.m styrmannen hade mer flygtimmar än vad många kaptener på Ryanair har...
thomas
2014-11-22 22:11:29
SV: AF olyckan
läs på själv det faktum att han lämnade cockpit för att vila sova ute i kabinen, han ska sitta i cockpit under hela flighten punkt slut
en pilot flyger på grund av regelverk 900 tim per år ska de inte sitta på sin arbetsplats under dessa timmar?????
det kommer att bli så efter detta, det sargade AF kommer få miljardskadestånd, det här är en skam för hela flygbranschen
och olyckan en konsekvens av ett fullkomligt idiotiskt AF regelverk som även finns på SAS, där vial tillåts i slutna utrymmen
varför ska nån vila överhuvudtaget i active duty
skäms ändra omgående, flight attendants kan ta igen sig och vila benen på sina jumpseats då har de ju samtidigt överblick över passagerarna

2014-11-22 22:03:06
SV: AF olyckan
Det är inte "SAS-facket", finns inget sådant! Skriv Unionen för bövelen
calle
2014-11-22 21:48:12
SV: AF olyckan
Hade du läst på så hade du insett att vilokabinen inte hade med olyckan att göra. Tänk lite längre än näsan räcker.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev