Tråden startades av: Björn  2014-11-24 18:54:48
Linköping tror på fjärrstyrd flygledning 
Linköping satsar på fjärrstyrt torn via LFV och SAAB. Kanske en självklarhet med tanke på sistnämnda. Hur ska det gå för konkurrenterna och framtida utveckling om LFV får tillbaka monopol på flygledningen genom att binda upp flygplatserna med fjärrstyrda torn. Går priset upp igen och tillbaka till nivåer innan avregleringen. Tur att man inte är flygplatsägare!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kalle
2014-12-29 11:32:15
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Så länge det är 1:1 som gäller så kostar det MER pengar och att leda fler flygplatser från samma ställe är en helt annan sak att få tillstånd för. Det vi ser idag är enbart för att SAAB o LFV ska kunna marknadsföra sin produkt till länder där det passar bättre.
Ideen med fjärrstyrd flygtrafikledning är inte så dum men passar inte bra i Sverige men kan man visa att det fungerar (även om det blir dyrare i just Sverige) så kan det säkert bli bra för länder där flygplatserna ligger mer isolerat och avlägset. Australien borde vara ett lysande exempel eller tex Norges småflygplatser där ingen vill bo.
S
2014-12-29 07:10:23
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Är väll vettigt att få ner kostnaderna då många regionalflygplatser går på knäna redan?
Hur mycket går d spara på fjärrtorn? 30-40% ????
Danne
2014-12-28 11:05:55
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Nu blir det inget nyval!!
Fredrik
2014-12-07 09:57:23
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Vill ni begränsa flyget och stödja nedläggningar av flygplatser rösta på S, MP och V även den 22 mars. Alla som arbetar med flyg i någon form borde förbjuda sig själva att lägga sin röst på vänstervridna partier som inte vill ha en fungerande infrastruktur i landet. Vilket land i världen kommer att klara sig med buss och tåg?
Oscar
2014-12-07 08:12:41
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Åsa Romson tycker att man skall lägga ned flygplatsen.
SmartaränSigge
2014-12-05 20:26:12
BitterSigge
Det är ju en våt dröm för alla som inte förstår vad ansvar betyder. Att alla yrken som dom tror har det bra ska bli ersatta av en dator.
Må så vara att det händer men jag är ändå smartare och mer driftig än dig Sigge så jag hittar något annat som gör att jag inte behöver vara lika bitter som du är. Hejdå!
sv Sigge
2014-12-05 17:20:55
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Pilotfria plan - vem ska trafikledningen tala med?
Kalle
2014-12-05 15:17:22
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Finns det något värre/pinsammare än bittra människor...?! För f-n skärp dig Sigge!
Sigge
2014-12-05 13:22:38
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Fjärrstyrd flygledning från endast några få centraler i världen och pilotfria flygplan. Vem ska ta kostnaden för detta och vad ska alla flygledare och piloter göra från 2020? Kanske jobba på plattan eller i kabin där service kommer att efterfrågas i större bemärkelser. Fler i kabin behöver det vara då flygplanen bara blir större och större. Tänk er flygledare och piloter som måste serva oss vanliga!
Jojjo
2014-12-05 07:40:53
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
När går flyttlasset för flygledarna i Linköping. Om 15-20 torn ska ledas från Sundsvall enligt LFV så blir det den största inflyttningen i modern tid till kommunen. Grattis till både kommun och landets många flygledare. Kommunen kanske bygger ett bostadsområde åt flygledarna så att kåren kan umgås även privat. Vilken höjdare - ATCO city!
ole...
2014-12-05 01:18:22
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Linköping från Sundsvall...
Peter
2014-12-04 21:47:28
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Ska flygledningen på Linköping styras från Sundsvall? Eller blir det en central på varje flygplats för att sen kunna backa upp varandra ifall bemannings- eller tekniska problem? Låter väldigt dyrt om alla flygplatser måste bygga upp fjärrstyrda torn då de redan har befintliga, fungerande torn som säkert håller flygplatsernas livstid. Var i ligger besparingen som ska konkurrera med en avreglerad marknad. Förstår inte, kan någon förklara?
ole..
2014-12-02 16:25:45
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
kan det vara såhär man belönar wallenbergarna för att man räddade sas... :)
Bertil
2014-12-01 23:00:19
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Det verkar ju som LFV har blivit någon sorts generalagentur för SAAB fjärrstyrda torn. Det är ju lite smartare drag än vad Försvarsmakten och FMV lyckas med. Försvarsmakten bidrar med miljontals kronor i utveckling av nytt tornkoncept för integrerad flygledning och får inte tillbaka en krona i royalty eller rabatter. SAAB skall börja bygga Ubåtar och staten betalar hela uppbyggnaden och SAAB kammar in vinsterna. Det går bra för SAAB när man får så bra sponsring.
Ingela
2014-12-01 17:47:10
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Alliansen hade som plan att avveckla LFV och hade inte förstått LFVs uppdrag fastän uppdraget beslutas av regeringen. Nuvarande LFVlednings förtroende hos nya regeringen balanserar på slak lina. Nuvarande personalpolitik är väl känd hos regeringen och inte särskilt uppskattad. Ska bli spännande att se det rättsliga efterspelet.
Thomas A
2014-12-01 13:41:07
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Olle har inget att frukta! Så länge han är GD så håller jasägarna i organisationen med honom. Från första ledets chefer till näst högsta hönset på HQ. Det är tråkigt men förutsägbart att se varje gång!
Enda risken Olle löper är att han fortsätter i förra regeringens beslut... Det är onekligen lite märkligt och jag hoppas att när de nya ministrarna inser detta så åker han ut illa kvickt.
Besparingar utan att tänka är alltid fel. Besparingar varför...? Inte för att det är för dyrt att flyga i varje fall!!!
Micke
2014-11-30 23:08:37
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Snälla, kan nån förklara för mig varför LFV vill visa sig i pressen och helst i alla media? Hur pinsamt blir det inte när projektet fjärrstyrda torn hamnar där de flesta projekten. Dvs i längst in i byrålådan. Gustavsson som hela tiden uttalar sig positivt om världsnyheten bör veta. Herr Gustavsson har varit med förr!

Kanske Gustavsson blir ny GD när Sundin kastar in handduken. Eller finns det någon annan som vill städa?
Bertil
2014-11-29 10:46:57
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Dryga 17 miljoner
Bertil
2014-11-29 10:44:17
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
"Bertil", ge tusan i och sno min nick.
Jag menar priset på riktigt. SAAB fpl är ju starkt subventionerat så det är ointressant.
Det är heller inte riktigt klart vem som säljer det tekniska systemet. Är det LFV eller SAAB? Det låter ju lite konstigt om LFV börjar kränga tekniska system.

Min fråga är således, om Västerås flygplats vill köpa ett RTS system, vad kostar det för det tekniska systemet som behövs?
Bertil
2014-11-29 10:21:40
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Enligt LFV? Och vad är budet värt på SAAB Airport?
Cash-ören
2014-11-29 10:01:15
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Enligt två tidiga CBA, i projektet, så finns inte ett öre att tjäna förrän man kan köra 1FL på 3 TWR, och då är tänkta nyinvesteringar i nya tornbyggnader inräknade!!

Förmodar att det finns nya, "mer anpassade", CBA idag!!??
(CBA är en typ av lönsamhetskalkyl).

Skulle vara intressant om nån kunde redovisa hur många ofakturerade man-timmar vi bjudit SAAB på i alla år. Dom pengarna hade nog räckt för att kunna behålla några som idag räknas som "belastning" av LFV:s koncernledning.
Kassören
2014-11-29 00:10:58
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Enligt LFV eller på riktigt?
Bertil
2014-11-28 23:40:22
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Vad kostar då ett RTC system?
Björn
2014-11-28 19:33:32
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Alla verkar veta en hel del på detta forum. Är det någon som vet hur mycket ett RTC kommer att kosta typ en flygplats som Linköping? Är det tänkt att flygplatsen ska betala SAAB och LFV för projektet eller ska detta faktureras en-route, dvs flygbolagen som flyger i svenskt luftrum får betala.

En stor del av LFVs intäkter sker via projekt och LFV leder den ligan i Norden. RTC är ett sådant projekt och hittills har LFV fått ca 200 miljoner för att utveckla RTC.
Jante
2014-11-28 16:06:44
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Jag är kanske inte tydlig nog, jag håller precis med! Det gäller inte bara flyget men eftersom det är en "flygsida" så valde jag att fokusera på just det. Men jag håller med, dessa yrkesgrupper är också viktiga att dom är seriösa.
@ Jante
2014-11-28 15:54:35
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
För mig är det viktigare med seriösa läkare, barnmorskor och lokförare.
Jante
2014-11-28 15:42:31
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
För mig är det viktigt att de individer som jobbar inom flygbranschen, där man har höga säkerhetskrav och inom flygtrafikledningen som är en samhällsviktig infrastruktur, är seriösa.
I många andra branscher är det inte helt avgörande, det sämsta som kan hända är att jag får en produkt som är av dålig kvalitet. Jag blir sur och går vidare. Riktigt så funkar det inte inom just flyget.
Frågan är viktig och jag har svårt att se varför man inte kan förstå detta. Men det står var och en fritt att tycka som man vill givetvis men det är, minst sagt, irriterande när det är helt uppenbart att individer tycker att outsorcingen är bra, inte för att det är bra för branschen, utan att det är dåligt för en viss yrkesgrupp. Det blir patetiskt!
@ Jante
2014-11-28 15:28:40
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Varför ska just flyget vara ett undantag ?
Jante
2014-11-28 14:10:32
Foliehattar
Jag hoppas också att ALLA ersätts av folk från Indien och Bangladesh, inte för att jag är avundsjuk på en speciell yrkesgrupp utan för att jag tror att det är det bästa för branschen... :-( Det finns så mycket negativt och jantelagsstyrda människor att man blir äcklad.
I princip ALLA yrken kan ju göras från andra billigare länder men det är extra kul för ovanstående grupp av negativa människor när det gäller en yrkesgrupp dom tror har det bra. Utan insikt brölar dom om detta och fattar inte själva hur pinsamma dom är.
Vi har idag myndighetskrav som förhindrar tänka scenariot och det finns nog en anledning till det.
Givetvis är kontrollfunktioner och övervakningsmöjligheterna av en flygledning från Indien eller Bangladesh inte rimlig. Se bara hur svårt det är för våra svenska myndigheter när ett "eurotrash"-bolag trafikerar inrikeslinjer under livsfarliga förhållanden (Avies). Hur tror ni då att det skulle se ut att ha en samhällsviktig infrastruktur som flygtrafikledningen i länder vars samhällen genomsyras av korruption och usel parlamentarisk stabilitet.

Jodå det skulle nog fungera... Eller vänta tycker jag det bara för att jag har så svårt att dölja min avundsjuka...? :-( Det är samma sak med personer som sitter och dissar alla typer av jobb men lite högre lön och stort ansvar. Ni kommer aldrig att förstå, för ni vill inte förstå.
Pia
2014-11-27 23:15:03
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
RTC i Indien eller kanske ännu billigare från Bangladesh
Per-Erik
2014-11-27 23:01:44
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Jag tror flygledarna kommer ersättas av låglönefolk ändå till slut.
FL
2014-11-27 22:59:56
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Då tror du på tomten oxå! En-route ersätter LFV för allt och mer därtill. Utan em-route inget RTC. NATS är enormt lönsamma och de tjänar endast pengar på en-route verksamhet. Tornen i England är en ekonomisk katastrof för NATS enligt dem själva. Hade en-route verksamheten varit avreglerad i flertalet länder hade många av de statliga leverantörerna gått under pga tuff konkurrens. Nu är det inte så och därför tvingas de istället till årliga besparingar. Varför - jo för att de ineffektiva och samtidigt lönsamma.
FL ACC
2014-11-27 22:44:45
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
ACC verksamheter står inte för några intäkter... Det är bara i torntjänsten som det är tillåtet att gå med vinst...
Christer
2014-11-27 22:12:37
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Det kommer att visa sig att det i slutändan blir dyrare med fjärrstyrd trafikledning. Personalbehovet kommer inte att minska pga att man centraliserar flera enheter. Omfattande teknisk support kommer att behövas pga avancerad teknisk utrustning och övervakning av driftsäkerheten, administrativa tjänster mm. Manipulerade siffror när det gäller kostnadsbesparingar och lättlurade flygplatschefer är en tragisk bild av verkligheten.
FL
2014-11-27 22:00:50
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
@Anders
För att kunna konkurrera utomlands är det oerhört mycket enklare om du är stark på din hemmamarknad... Samma med RTC :)
Bosse
2014-11-27 21:39:00
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Det kostar att ligga på topp!
Anders
2014-11-27 13:07:35
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Varför är LFV så envisa med att vinna flygtornen? Ett affärsområde de aldrig tjänat pengar på. Varför inte fokusera på den överflygande trafiken som står för 80% av intäkterna. Är det så jobbigt som GD i affärsverket att lägga om strategin och istället fokusera på lönsamma delar? Har någon i LFVs ledning en ekonomisk bakgrund? Verkar inte så då vanliga företag (AB) skulle inte överleva om man drev företaget som LFV.
FL TWR
2014-11-27 11:54:01
Kappvändare inom LFV
Som vanligt behöver ingen ta ansvar för när tokbeslut tas i Norrköping...! :-( Olle kommer att gå i pension och likt Allard så skiter dom i slutresultatet.
Hur ska småcheferna tackla det denna gången då...? ALLA chefer höll med Allard men nu är det ingen som tycker han gjorde något bra. Nu är det Olles tur och alla står och lovsjunger det han gör. Hur ska ni reagera om 1-2 år när resultatet av dessa huvudlösa besparingar och tokprojekt visar sig? Låt mig gissa, ni tycker att ALLT Olle gjorde var dåligt.
Som tur är så kör Olle förra regeringens direktiv, han verkar tycka att det är bättre. Han blir inte långvarig.
Thomas
2014-11-26 23:26:15
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Är ni förvånade? Hur i h-e skulle LFV lyckas vara kvar i marknaden om de prissatte sina tjänster som de gjorde innan avregerligen. Priserna sjunker medan kostnaderna ökar. Waterfront kvar och snart ett nytt dyrare kontor i Norrköping. Einstein behöver inte vara med och räkna!

2014-11-26 23:06:37
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
För en gångs skull håller jag med dej HQ. Avregleringen av järnvägen är ett fiasko.

Prisdumpning har jag för mig är olaglig, om det är vad LFV gjort. Det lär nog bli svårt att bevisa eftersom SAAB med all säkerhet har tagit kostnaderna för det tekniska systemet.
HQ
2014-11-26 15:46:21
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Fjärrstyrd flygtrafikledning känns lite krystat och speciellt som det bara är 1:1 vi pratar om!
Men att LFV kan gå ner i pris är inte så konstigt. LFV;s GD skär friskt i ALL overhead och rensar upp på HQ.
Om det är bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om men jag tycker det är huvudlöst!
Det är bara att kolla på vår tågtrafik. Där ska också "providers" tjäna snabba pengar men ingen vill betala underhåll/utveckling/nyinvesteringar.
Tågtrafiken har gått från att vara ett fungerande transportmedel till en fullständig katastrof. Det kommer att kosta oerhörda summor pengar att få det att fungera igen. Måste samma sak ske med flygtrafikledningen också?! :-(
Det är synd att nyliberaler tror att "marknaden" klarar av att sköta samhällsviktig infrastruktur och bejakar avreglering oavsett bransch.
Ideologi är orsaken till detta och det verkar som om dom ska ha rätt inte för att det är rätt utan för att dom ska ha rätt...! :-(
Observer
2014-11-26 15:03:00
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
LFV vann Linköping...

En faktor i beslutet är det faktum att SAAB är med i utvecklingen av fjärrstyrda torn och på sikt kan det bli tal om att Linköping ska ingå i systemet med fjärrstyrda torn.

- Avtalet med Saab Airport är ett viktigt kvitto på att LFV med fjärrstyrda torn är på rätt väg mot framtidens flygtrafiktjänst, säger LFV.

Kontraktet med Linköpings flygplats är viktigt och avgörande för företaget SAAB. Med största sannolikhet har SAAB valt att gå in med ekonomiskt stöd så att flygplatsen i Linköping kunde välja LFV istället för ACR. Det finns inte på kartan att flygplatsen annars skulle välja LFV för kommande 5-årsperiod. De som vill förstå detta ska försöka begära ut information om hur mycket LFV fakturerat Linköpings flygplats för perioden 2010-2104. Att jämföra med kommande period 2015-2019. Ni kommer att falla av stolen! Att ett statligt affärsverk kan gå ner kraftigt i pris, för samma produktion, för att behålla ett kontrakt och utestänga konkurrens är inte okey. Journalister - ett arbete för Er att gräva i!
Pajas
2014-11-26 12:49:05
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Har svårt att förstå att någon vill göra affärer med LFV med den ledningen i spetsen. Opålitlig och okunnig.
Trött
2014-11-26 10:52:31
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Lena måste tillhöra den lilla klick av "första ledets chefer" som, oavsett vilken GD det gäller eller vad han gör, hyllar honom. Vi har sett det för!
Våra outbildade chefer på lägre nivå vågar/kan inte tänka själv. GD tänker inte, han är politiskt tillsatt och har ett uppdrag. Förvisso verkar han inte bry sig om att vi har en ny regering utan vill göra som den regeringen som tillsatte honom. Därför kommer han inte sitta hela perioden!
@lena..
2014-11-26 10:09:05
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Vinnarkänsla.. jo tjenare...
Lena
2014-11-25 22:00:25
Bra jobbat LFV
En stor eloge till nya ledningen. Ni har skapat en vinnarkänsla och det är bra för organisationen. Känns som att konkurrensen inte längre är ett hot. Härligt!
Bertil
2014-11-25 11:58:09
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Självklart är det en riggad affär. SAAB vill ha ett referenssystem att visa upp på hemmaplan och har säkert hårt subventionerat systemet. LFV har samma intresse eftersom man har förbundit sej att samarbeta med SAAB om detta koncept och lagt ner stora summor pengar i projektet. Detta har SAAB flygplats kunnat dra nytta av och säkert fått en billig tjänst för flygledning.
FL
2014-11-25 10:20:37
LFV vann...
Lika trovärdigt som att skriva att Putin vinner ett val i Ryssland. Mot vem vinner man när man dikterar förutsättningar och villkor?
Jonas
2014-11-25 07:40:02
RTC blir inte långvarigt
SAAB Airport tvingade att beställa RTC för att försöka öka intresset för produkten via LFV säljkanaler. Alla som är väl insatta i projektet vet att produkten inte kommer att ersätta dagens flygledning på Linköping. Ingen seriös flygplats kommer att köpa en dyr oprövad produkt som inte stärker redundans eller flygsäkerheten. Att den nya ledningen på LFV inte stoppat RTC är förvånade. Gamla LFV lever kvar i korridorerna.
Jens
2014-11-24 21:05:38
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Pinsamt av alla inblandade. LFV bör skämmas och att ledningen vågar skriva något så dumt på hemsidan är ofattbart. Visar bara problemet med projektet RTS och att LFV söker bekräftelse.
Tänk efter
2014-11-24 20:34:10
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Kan man inte styra SAAB från kungsängen? Det är ju inte alls långt mellan. Man borde ju kunna se tillräckligt långt från tornet i Kungsängen till SAAB.
FL
2014-11-24 19:43:19
SV: Linköping tror på fjärrstyrd flygledning
Som LFV-anställd skäms jag när jag läser pressmeddelandet. För alla som ens är lite insatta är det tydligt att det bara finns en anledning till att man väljer RTC.

SAAB väljer SAAB helt enkelt. Har inget med LFVs kvalitet eller pris att göra...
Urban
2014-11-24 19:10:30
LFV vinner........
"LFV vinner tornkontrakt i Linköping". Rappa Kalja! LFV "vinner" ska tolkas mer som att Linköping City Airport förlorat. LFV har inte vunnit mot ACR eller någon annan. Dagens mailing var ett väntat besked då SAAB äger RTS. Hoppas flygplatsen har en klausul i kontraktet som möjliggör att komma ur kontraktet med ett stort skadestånd när RTS visat sig obrukbart vid skarp flygledning.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev