Tråden startades av: Borje  2014-12-08 15:09:02
Vad döljer SAS? 
SAS trafiksiffror för November skulle kommit i fredags. Istället kom en kommuniké att dom skulle komma idag, 9 December istället. Det gjorde dom inte.
Goda nyheter skulle dom snabbt varit ute med.
Vad är det dom vill inte vill visa?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Wilmot
2015-01-05 14:44:10
SV: Vad döljer SAS?
I think Norwegian should reduce the amount of flights in Scandinavia, that would fill up the airlines that already flies there and it is good for the environment.
pf
2015-01-05 13:49:40
SV: Vad döljer SAS?
EBG og Pierre, egentlig fokuseres det, etter min mening, for mye på landistanse. Klart det er "sexigt" for flyplasser og flybolag å ha fjerne destinasjoner på kartet, men når f.eks SAS tilbyr flere flyseter på en dag Oslo-Bergen v.v., enn på hele langdistanseflåten, så bør den ha en større oppmerksomhet.,....

Med det så mener jeg at SAS også skal finansiere mange nye A320Neo osv. La oss håpe de finner gunstig finansiering for disse. Muligens for de også i Kina, bemerkelsesverdig at man ikke kan få finansiering i mer "sentrale" finansieringsteder, eller?
EBG
2015-01-01 15:09:38
SV: Vad döljer SAS?
Det gick ju OK att finansiera de nya A330 planen (enhanced).

Tror det kommer bli svårare när pengarna skall fram till A350 om inte den finansiella situationen inom SAS förbättras.

Vi är många som längtar :-)
pierre holmgren
2015-01-01 14:32:07
SV: Vad döljer SAS?
@svar pf , Sas har präcist her for nylig rejst penge til at finansiere flyköb ved at låne pengene i Kina og dette til en åbenbart väldig fornuftig rente , preff aktier blev som jeg skrev tidligere brugt til at löse dyrere lån , således en gevinst at göre dette samt også at have en buffer såfremt en eller anden vulkan på Island skulle eksplodere for så koster det penge her og nu i stor skala , så faktisk kan du sige at Sas går med livrem og seler.
pf
2015-01-01 11:33:49
SV: Vad döljer SAS?
sv pf, nå er dette først og fremst en SAS-tråd, jeg kan, heldigvis, ikke se at det bolaget har hatt (store) ulykker, med mindre, jfr overskrift i tråden, slike er døljd......

Tenker du generellt på Air Asia, Malaysian Airlines X2, så vil jeg være meget meget forsiktig med å fremme fagforeningskrav gjennom ulykkene FØR vi vet grunnen. Mao, la oss avvente granskninger, rapporter osv på generell basis etter en ulykke. Jeg har stor tro på at Air Asia vil bli oppklart.
Sv pf
2015-01-01 10:01:26
SV: Vad döljer SAS?
Jag skulle vara mer orolig för passagerarna när flygmarknaden närmar sig "pay to fly" för besättningen.

FLYGSÄKERHETEN ÄR PÅ VÄG ATT DRASTISKT FÖRSÄMRAS.

Vi har inom kort tid haft flera större olyckor.
pf
2015-01-01 08:58:35
SV: Vad döljer SAS?
Pierre, jeg ville vært svært urolig for SAS's fremtid om jeg var deg. Dersom den eneste typen finansiering SAS kan få er Preferanseaksjer, som de etter min mening blør seg ihjel på, ser det stygt ut. Og skal man bytte sin flyflåte basert på den typen finansiering bør man muligens vurdere annen måte å drive på......kjøre med "eldre billigere fly" på langruter, gå kritisk over stenge ned ulønnsomme mellom- og kortdistanseruter.
Riktiknok tar SAS grep på det siste, ved at man i større grad kapasitetsvurderer og lar selskaper(innleie) med mindre maskiner operere kortere strekninger.

Men, er det nok SAS? Jeg tror at innen år 2017 er omme skjer der noe drasktisk.

pierre holmgren
2014-12-31 20:13:16
SV: Vad döljer SAS?
@svar pf , du er så trättende selv når du har ret og hvad skal vi så sige til det ?

JAJA SAS lukker pga af konkurs og Lasse danser rundt julgranen ?
pf
2014-12-31 16:12:13
SV: Vad döljer SAS?
SAS kan ikke leve på en liten pluss på driften. Dette sålenge kjente utgifter på re-finansiert egenkapital er større.


pierre holmgren
2014-12-30 23:51:15
SV: Vad döljer SAS?
svar pf , Sas var i plus for 2013/14 på driften så hvad er problemet ? läs AC kommentar forövrigt , ellers er det en masse varm luft du lukker ud.
Sas KAN ha , altså bare en mase antagelser og du nävner preff . aktier , disse erstattede lån som var endnu dyrere , dyrt at väre fattig men det går den rigtige vej og du skulle som jeg have köbt aktier til 11, 35 svenske som jeg nävnte for dig for ca . 7 uger siden og mine preff aktier er jeg deuden også glad for.
pf
2014-12-30 21:39:23
SV: Vad döljer SAS?
Pierre, var ikke du en av de som "underholdt" oss hele sommerhalvåret med at SAS ville gå i plus i 2014?

Norwegians tall vet vi om noen uker, fuelprisen kan sørge for at Norwegian går i null i 2014.

SAS har sitt å slite med med krav fra DB Schenker, foretaksbot+erstatsningskrav. Klart Norwegian bør komme seg igjennom saker i Attunda Tingsrett i 2015.

Jeg er kritisk til at SAS kan ha hedget fuel på 100 US/fat utover i 2015. Jeg er også kritisk til SAS's preferanseaksjeordning. SAS kan blø i hjel om ca 5 år dersom den type finansiering fortsetter.
pierre holmgren
2014-12-30 15:36:30
SV: Vad döljer SAS?
@svar leif larsson , du har helt ret , absolut ingen gode nyheder om man er norwegian krammer men det er sådan set uanset hvordan det går for Sas.
Leif Larsson
2014-12-30 13:37:47
SV: Vad döljer SAS?
Finns inga goda nyheter längre i detta bolag.
Ture
2014-12-30 04:03:00
SV: Vad döljer SAS?
Klart de har understöd.
Franke
2014-12-24 21:00:21
SV: Vad döljer SAS?
Direkt statsunderstöd? Jösses, folk har verkligen bra koll.
skattebetalare
2014-12-24 18:58:39
SV: Vad döljer SAS?
Snart har de ingenting att visa......
pf
2014-12-23 23:32:16
SV: Vad döljer SAS?
"at" pf, hjelper neppe SAS.
Konkurs?
2014-12-23 09:45:51
#Pierre Holmgren
Om man går in på SAS egna sida och läser deras delårsrapporter för 2014 kan man ana hur årsbokslutet den 20 Januari kommer att se ut.
Det blir ännu ett förlustår.
Att SAS-aktien steg några veckor i nov-dec är ett mysterium och beror nog mest på hur börsen fungerar, man kan tjäna pengar även på kursfall.
Faktum kvarstår att SAS har snart inget mer att sälja och eftersom det knappast blir något ytterligare direkt statsunderstöd så är nog konkursen inte långt borta nu.
Pm
2014-12-23 01:10:05
SV: Vad döljer SAS?
Men nu visar den mer sitt verkliga värde....
pierre holmgren
2014-12-22 19:17:34
SV: Vad döljer SAS?
@svar Bosse , kan godt väre den er lidt ned efter rapporten men den var også op 45-50% den seneste måned.
Bosse
2014-12-22 10:44:20
SV: Vad döljer SAS?
SAS aktien rasar för tredje dagen i rad. Nu ner -20% sen rapporten den 18 december. Kommer SAS överleva?
BK
2014-12-22 10:23:33
SV: Vad döljer SAS?
Avanzas sparekonom exemplifierar riskerna med SAS och Eniro, som tydligt markerar att alla preffar inte är stabila.

"SAS blev ingen succé, utan föll snart hela 20 procent. Det kan närmast beskrivas som en krasch när det gäller preferensaktier. Lockas man endast av direktavkastningen så riskerar man att som sparare åka på nitar.
Skattebetalare
2014-12-22 07:03:02
#B
Bra siffror?
Förlust på 450 miljoner kr.
CASK på 0,75 och RASK på 0,70, dvs 5 öre i förlust på varje passagerarkilometer.
Om det är bra siffror är jag väldigt nyfiken på vad som är dåliga siffror för dig.
@pf
2014-12-21 19:04:03
SV: Vad döljer SAS?
Magstarkt av Schenker då de fälldes för kartellverksamhet för inte så länge sedan (mex DHL Panalpina Kuehne Nagel bla)
Borderline
2014-12-21 08:04:24
SV: Vad döljer SAS?
25% av alla SAS flygningar under 2015 kommer att flygas av annat bolag.
B
2014-12-09 19:43:39
SV: Vad döljer SAS?
Blev ju bra siffror för SAS.
pf
2014-12-09 18:07:05
SV: Vad döljer SAS?
Hva med bot på nesten 700 mill SEK for Kartellvirksomhet, jfr DB Schenker.

Riktignok bestrider SAS denne, og saken havner sbart i retten....(Attunda ?)

Tror SAS, dersom de blir dømt, kan regne med cirka like stort beløp i erstatning til sakssøker, det er mye Yield det.....
KalleKula
2014-12-09 15:28:25
SV: Vad döljer SAS?
Och Ryanair totaldominerar om man jämför de senaste siffrorna!
Arne
2014-12-09 13:37:48
SV: Vad döljer SAS?
Ser ut som en lite trög start för SAS på deras nya Q1.
Frågan är om Norwegian med dessa siffror klarar vinst i Q4.....?
Hm
2014-12-09 12:50:39
SV: Vad döljer SAS?
Det var inte så himla illa pinkat för Norwegian i jämförelse med SAS. Bolagen har haft helt olika utmaningar...
Borje
2014-12-09 12:06:16
SV: Vad döljer SAS?
Nu kom dom. Har jämfört SAS och Norwegians siffror.

Nov 2014. (Yield och RASK för Okt)
Norwegian RPK +21%. SAS +0,2 %
Norwegian Yield -11%. (0,44) SAS -2,9% (1,02)
Norwegian RASK -9%. (0,36) SAS PASK +0,2 % (0,76)
Norwegian kabinfaktor +2,8 % =79,0 %. SAS +2,7% = 70,7%.
Norwegian antal passagerare +5 %. SAS +2,3%
Norwegian 1,766 milj pax. SAS 2,203 milj.
Norwegian punktlighet 89,1% SAS 92,4%
Norwegian regularitet 99,9% SAS 99,3%

Note: PASK = Passenger revenues/ASK (scheduled)
(RASK = Total traffic revenues/total ASK (scheduled+charter)).
YIELD = Revenue/Passenger kilometer.
Leif Boström
2014-12-08 18:30:50
SV: Vad döljer SAS?
Har man en skiten present måste man leta efter fint omslagspapper!

Mvh/Leffe
Bulten i Bo
2014-12-08 16:24:00
SV: Vad döljer SAS?
Man førsøker dølja ett fritt fall før SAS.
DC-10
2014-12-08 16:13:50
SV: Vad döljer SAS?
@Borje Oj,oj,oj............Va inte så snabb med att kritisera.
Starta hjärnan innan du startar munnen!
Borje
2014-12-08 16:04:21
SV: Vad döljer SAS?
Kom på att jag var ute en dag för tidigt efter att jag skickat inlägget.
Man undrar i alla fall varför SAS har så svårt att få ut trafiksiffrorna och dessutom är Yield och RASK alltid från månaden före.
Är det för att dom behöver tid att manipulera siffrorna?
X
2014-12-08 15:13:29
SV: Vad döljer SAS?
Idag är det 8 december...
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev