Tråden startades av: pf  2014-12-15 06:01:34
Norwegian  
melder SAS inn for EU og EFTA's kontrollorgan, fordi SAS kan ha fordel av fellesnordisk AOC, noe SAS ikke har.

http://www.dagbladet.no/2014/12/14/nyheter/sas/innenriks/fly/norwegian/36734153/

Nå bør ikke dette oppfattes som en klage på SAS, men på behandlingen Norwegian er gitt av myndighetene.

Hva synest Forumets normalt oppegående skribenter om dette?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

P-ONDY
2015-02-20 20:44:54
SV: Norwegian
Jag måste bara fråga pf; hur smakade hatten?
Lage
2014-12-20 21:26:01
SV: Norwegian
SAS har "grandfathers right" detta godkändes redan då Sverige och Danmark gick med i EU.
Men inga fler sådana tillstånd beviljas.
Oscar
2014-12-20 15:09:22
SV: Norwegian
Även andra flygbolag vägrar ibland att följa ARN´s beslut. Men enligt senaste statistik är Norwegin sämst. Ryanair är bättre. Även av vissa (en sjökapten) högt älskade Lufthansa tillhör de som vägrar i vissa fall.

SAS följer alltid ARN´s beslut.
Sv ?
2014-12-20 14:03:28
SV: Norwegian
Att inte följa reglerna när det gäller ersättning till passagerarna är inget som gör att tillstånden att driva flygtrafik dras in.

Kjos vet vilka regler man kan ignorera utan att flygtillstånd dras in.
DC-10
2014-12-20 13:58:47
SV: Norwegian
Thomas Cook Scandinavia är betraktade som värstingar, när det gäller att ej följa ARN's beslut. Det är det ingen som sagt något om här på FT vad jag vet.
Visst skall bolagen följa ARN's beslut och övrigt regelverk. Eller ställs de kraven bara på Norwegian här på FT?
?
2014-12-20 10:57:38
SV: Norwegian
Om Norwegian inte skulle följa reglerna så skulle myndigheter dra in tillstånden. Så har inte skett så business as usual.
Följ reglerna istället!
2014-12-20 10:15:01
SV: Norwegian
Ja, att prata med Er är ju som att prata med en tegelvägg....Ni vägrar öppna ögonen och inse vad Norwegian håller på med.

Ni måste vara förblindad av Er kärlek till Kjos! :)
pf
2014-12-20 08:53:53
SV: Norwegian
DC-10, takk for informasjon. Blir interressant i en busy måned med USA-reise, Portugal-reise og VM i Falun.

Följ reglerna istället!, vet ikke om vi kommer noe lenger i en diskusjon. Det blir episode MLMXXXII om det samme.
Följ reglerna istället!
2014-12-20 08:37:45
SV: Norwegian
Det spelar ingen roll vem som sätter reglerna, Norwegian följer inte reglerna!
DC-10
2014-12-19 18:54:15
SV: Norwegian
pf Attunda Tingsrätt tar åter upp fallet i Februari -15.
pf
2014-12-19 18:39:01
SV: Norwegian
Följ reglerna istället!, Apropos leseforståelse, det jeg skriver er at det er politikerne som setter reglene. Bør også du lese det ?

sv pf, jeg tror Attunda Tingsrett har glemt Norwegian. Som jeg har sagt før, det bør være i alles interesse å få sak opp i rettssystemet.
Sv pf
2014-12-19 17:49:24
SV: Norwegian
Varför följer inte Norwegian ARN´s beslut om ersättningar till passagerare? Ryanair är bättre på att följa ARN´s beslut än Norwegian.
DC-10
2014-12-19 17:07:15
SV: Norwegian
pf Jag tycker att kritiken mot B KJOS och Norwegian är onyanserad. Ofta är det rykten och okunskap bakom all kritik. Jag flyger med både Norwegian och SAS.
Det bolag som passar mina resplaner bäst.
Följ reglerna istället!
2014-12-19 17:05:06
SV: Norwegian
Har du ingen läsförståelse pf? Vart står det att SAS sätter reglerna?

Oavsett hur mycket du älskar Herr Kjos så betyder inte det att Norwegian följer reglerna, det gör dom inte och allt skit som de idiotiska flygbolagsdirektörerna håller på med är inte bra!

Gå och drick lite norsk olja så kanske du mår bättre!
pf
2014-12-19 16:08:04
SV: Norwegian
Norwegian følger de spilleregler som politikerne setter, for n'te gang, det er IKKE/INTE SAS som lager de.

DC-10, enig i at det ikke er bra, og jeg etterlyser din inngripen når det slenger skitt om personen Bjørn Kjos.

Följ reglerna istället!
2014-12-19 14:43:25
SV: Norwegian
Så blir det pf när bolagsdirektörer ej kan driva bolag på lika villkor. Då måste de börja med fula knep och "tala om" för fröken vad dumma SAS gjort eller har som inte dom själva har.

Kan inte alla bolagsdirektörer börja följa de gällande lagar och regler som finns och sluta med allt skit, skatte fusk, påtvingade egenföretagare för att bli av med arbetsgivaransvaret m.m, m.m.

Börjar tröttna på denna cirkusen inom flyget baserat på alla överegoistiska flygbolagsdirektörer som tror dom står över lagen!!!!
DC-10
2014-12-19 14:41:29
SV: Norwegian
@pf Vad tycker du om Lasse, Anders, Jan och alla andra nick som din ständigt kritiserande landsman använder. Det kanske bara är ni norrmän som har rätt att kritisera.
pf
2014-12-19 13:52:24
SV: Norwegian
sv pf er en innsender som aldri tar initiativ til debatt, han opererer sannsynligvis under flere nick og hans intensjon er bare kritikk og usakligheter, han fortjener å få litt igjen. Egentlig bør han oversees.
sv Ander
2014-12-18 16:37:05
SV: Norwegian
Lilla Lasse, Anders osv. Kryp tillbaka under stenen du kommer ifrån.
Anders
2014-12-18 16:18:32
SV: Norwegian
@sv, det er du som er en selvgod, irriterende svenske. Tror at alt dreier seg om SAS og Sverige, skriver skit om Norwegian ved enhver anledning, og nå kaller du deg bare sv....ditt og datt!
Harry
2014-12-18 12:56:59
SV: Norwegian bryter mot säkerhetsregler
http://e24.no/naeringsliv/norwegian-faar-kritikk-for-sikkerhetsfeil/23358556
sv Espen
2014-12-18 11:23:27
SV: Norwegian
Vem är det?
Espen
2014-12-18 08:14:24
SV: Norwegian
Bjorn Daehli
sv pf
2014-12-17 16:15:02
SV: Norwegian
Det var länge sedan jag betraktade dina inlägg som seriösa. Du är en otroligt onyanserad Norge patriot och Norwegian kramare. Det finns annat än Norge.
Check valuta kurserna, oljeprisfallet samt förväntat fall i norskt BNP.
pf
2014-12-17 15:21:38
SV: Norwegian
sv pf, dette er seriøst ment !
sv pf
2014-12-17 14:49:30
SV: Norwegian
Du är otroligt självgod som tror att jord axeln kommer upp i Norge.
Du måste fatta att världen klarar sig utan Norge.
pf
2014-12-17 09:37:05
SV: Norwegian
"ja du pf", de samme myndigheter har forhandlet om trafikkrettigheter felles for scandinavisk(e) bolag med andre land.

Disse forhandlinger, i de tilfeller f.eks EU+EEA(hvor Norge er med) skjer fellesskandinavisk. Mao at svenske, danske og norske myndigheter har felles forhandlingsdelegasjon. Ofte har SAS sittet på gangen, og i noen tilfeller vært med i delegasjonen.

Bør Norwegian nå kreve at norske myndigheter krever reforhandling av disse avtaler? Eventuelt at Norge alene forhandler egne avtaler ?

Jeg tror slikt vil gå ut over SAS's trafikkrettigheter til en rekke land.

I en annen debatt skrev en innsender at Norge er et lite og ubetydelig land, som man flyger rundt. V.g. sett dere inn i hva f.eks Bodø OFIR består i, e.g. norsk luftkontroll. Dette siste kam f.eks bli en godt norskt forhandlingskort med Russland i overflyging for Norwegian.

Jeg presiserer at det forutsettes "norsk" Norwegian, ikke "irsk" Norwegian på potensielle nye ruter.

@Datte
2014-12-16 13:49:57
SV: Norwegian
Läs själv!

http://www.svt.se/nyheter/varlden/norwegians-personal-tjanar-3-000-kr-man

Räkna inte in traktamentet i lönen. Det skall man äta för!

Nu vet Kjos att Norwegian inte kommer att få USA-tillstånd med den här asiatiska besättningen, så han säljer aktier. Upplägget sket sig!
pierre holmgren
2014-12-16 13:06:53
SV: Norwegian
@svar Bosse , og tak for indsatsen sv Bosse , jeg taler om alle generelle ansättelses forhold og tjaa 28.000,- som indgangslön i Sas på CPH i DKK det er vel op den enkelte men i det mindste er man reelt ansat på lige fod med andre og har en fast ansättelse , men det bliver åbenbart bedre med Cimber hvor mange af de nye piloter åbenbart skal over i for der er startlönnen 36.000,- og rigtig nok har det väret et problem af nogle af de nye har forladt Sas ret hurtigt.
Ang kabinen så er der en del der gerne vil fastansättes og bliver det også på sigt når der er vakanser , desuden er mange vikarer rigtig glade for den måde de er ansat på da de giver dem en fleksibillitet mht deres studier eller andet og aldrig har jeg hört nogen klage på lönnen eller Sas for den del.
Sv Bosse
2014-12-16 12:10:01
SV: Norwegian
Lögnen sitter i betraktarens ögon.
Tycker jag att SAS är bäst är det ingen som kan motsätta sig vad jag tycker. Den enda som med säkerhet vet vad jag tycker är jag.
Bosse
2014-12-16 10:46:28
SV: Norwegian
"men jeg vil så påstå at hvad der forgår i Sas er lysår bedre på alle parametre end i norwegian"

Så en ingångslön på 28000 kronor för en 737 styrman med rating redan

eller

Kabintimanställda med 150 kronor i timmen utan garanti på antal arbetande timmar

Det är vad vår danske vän kallar ljusår bättre än Norwegian. LÖGNARE....
pierre holmgren
2014-12-16 09:09:12
SV: Norwegian
@svar JT , lad mig först sige at hvad der foregår i JT er jeg meget lidt indsat i og det skal jeg beklage , men når det så er sagt så er jeg helt enig i at hvis det er som du beskriver overfladisk ,så må du kunnne forstå at det ikke er noget jeg på nogen måde stötter , jeg tänker ikke så meget på Sas som mange tror når jeg skriver , jeg tänker på os ansatte, men jeg vil så påstå at hvad der forgår i Sas er lysår bedre på alle parametre end i norwegian og klart er at Sas på sine underleverandörer burde kräve om ikke samme forhold som i Sas så dog anständige forhold for de ansatte , argumentet all along for Sas har jo väret at indhyrning sker da man ikke selv råder over diise flytyper og lignende argumenter.
Held og lykke med det hele.
Sv JT
2014-12-16 08:09:47
SV: Norwegian
Det är just det som är farligt, Kjos och O'Learys trixande sprider sig som pesten. Det blir ett måste för flygbolag om de vill överleva.
JT
2014-12-16 04:29:37
SV: Norwegian
Vad ska man då tycka om den sociala dumpingen som JetTime sysslar med? De flyger åt SAS och det är MYCKET! De harbinget traktamente över huvud taget. De har ingen bra lön heller... Ni OS-minnet vet tycker att de säkert tjänar bra..... De har ingen lönestege!!!!
Sen kan vi kolla på Jet Time Finland..... Där har de problem, de följer inte finsk lag. Just nu håller de på och förhandlar med facket i Finland. Det utdrag som blev sent till bolaget förkastades rakt av! De vill exempelvis inte betala dags traktamente vilket är enligt finsk lag!
Just nu i skrivandes stund håller facket på att kräva med hjälpa av advokater dags traktamente retroaktivt från mars 2014. Det kommer bli dyrt.

Fin deal där Pierre Holmgren....
Försök inte ens få det här till nonsens, jag är väl förbunden med det som sitter högt upp i fackföreningarna i Finland.
Social dumping var bara förnamnet.... Jag har inte ens börjat med split duty och LPA som är ett välkänt fenomen hos Primera och Jet Time.... (Ett annat mål hos facket)
pierre holmgren
2014-12-15 19:30:20
SV: Norwegian
@svar Datte , traktamente er ikke lön , men selvklart täller det godt med i det samlede regnskab , lönnen er som nävnt mange gange 3000,- og vi andre får også traktamente men ikke så meget som de 12.000,. thaierne får om måneden grundet meget lange slinger. traktamente er smart af Kjosen at bruge som lön , ingen sociale afgifter af disse , ingen pension af disse kroner osv. Der er rent zum lachen at norwegian får lov(endnu) at bruge thaier mellem EU-USA .
Og i övrigt mener jeg at Khartago bör ödelägges kan passende omskrives til i övrigt mener jeg at norwegian bör afvikles.
Datte
2014-12-15 16:59:42
SV: Norwegian
>>Harry, du är MYCKET dåligt påläst vad gäller de asiatiska lönerna.

Beroende på antal traktamenten så kommer dom upp mellan 70-90.000 THB/mån
Sv @Harry
2014-12-15 14:38:13
SV: Norwegian
Man ska inte i lönen räkna med traktamente. Lön består av ersättning för utfört arbete enligt avtal. Lönen för Asiatisk besättning är ca 3.000:- per månad om några pensions/sociala avgifter betalas tvivlar jag på.

De timanställda i SAS har en lön som överstiger en arbetarlön i Sverige. Dessutom betalas pensionsavgift som de får nytta av när de går i pension.
@Harry
2014-12-15 14:30:54
SV: Norwegian
Thaibesättningen har fortfarande en bättre lön än SAS stackars timanställda kabin
Harry
2014-12-15 14:15:19
SV: Norwegian
http://www.nrk.no/norge/_-kan-ikke-belage-seg-pa-lonna-1.11326085

Detta är anledningen till att Norwegian inte har fått sitt USA-tillstånd ännu.
Harry
2014-12-15 14:12:11
SV: Norwegian
http://www.nrk.no/norge/under-3000-kroner-i-grunnlonn-1.11325901
@ Harry
2014-12-15 13:27:19
SV: Norwegian
Båda dina påstående är helt inkorrekta.

Kabinanställda i Thailand kommer i GENOMSNITT upp i löner på motsvarande ÖVER 20000 SEK per månad. Vilket är bättre än STAR Alliance medlemmen Thai Airways.

De måste ha minst 3 dagars vila i Bangkok efter tjänstgöring. De arbetar under EASA tjänstgöringsregler.

Det är bara pinsamt och beklämmande när SAS anställda som Harry desperat vräker ur sig osanningar och lögner. Skadar SAS mer än vad det hjälper dem.
Harry
2014-12-15 13:00:06
SV: Norwegian
Fel @Harry. För alla timmar den asiatiska billigpersonalen jobbar får de 3.000 kr i månaden. Krav på ledighet tillbaks på den fejkade Bangkokbasen: 12 timmar!

Utan arbetstillstånd!
@Harry
2014-12-15 12:45:20
SV: Norwegian
Norwegians thaibesättning har fortfarande betydligt bättre löner än SAS stackars timanställda kabin.
Oscar
2014-12-15 12:25:34
SV: Norwegian
Jmfr EU har förbud mot snus men Sverige har ett undantag. I Sverige får snus säljas.
Harry
2014-12-15 10:53:59
SV: Norwegian
Norwegians taktik är att vrida strålkastarljuset från:

Att Norwegian har en konkurrenfördel och bryter norsk lag när de använder asiatisk billigbesättning för 3.000kr/månaden på norskt AOC. De har inte arbetstillstånd i Europa så Norwegian behöver dispens.

Att Norwegian inte följer transportklagenämndens eller ARNs rekommendationer. Det heter att "media bedriver svärtekampanje mot dem".

Att Norwegian är på väg mot en förlust i halvmiljardsklassen. Då kör vi fram att "Norwegian skall kanske flyga till Hawaii".

Hahaha, Kjos, din gamle fuling. Vi vet vad din taktik är!

Det här är konkurrensvridande:

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-03-18-fagforening-om-norwegian-noget-af-det-værste-vi-har-set

Ja du pf...
2014-12-15 10:00:05
SV: Norwegian
Norge är ju inte med i EU så de får klaga till sia myndigheter hemma i Norge istället...

Ska Norwegian även klaga över sig själva att de ej följer reglerna i sin egen operation genom att ha besättning utan uppehållstillstånd och arbetstillstånd i arbetslandet?!
Ska de även klaga över att de inte anställer sin personal, tar arbetsgivaransvar och fuskar med skatter och sociala avgifter??

Detta ger ju inte samma förutsättningar i konkurrensen då Norwegian "slipper" betala kostnader relaterade till "sin personal" och de lägre lönerna som betalas till besättning som är "baserad" i Thailand.

M.m, m.m, ......
Borre
2014-12-15 09:27:36
SV: Norwegian
Jag tycker Norwegian kan klaga hos Norksa Stortinget att de inte är med i EU.
Linkan
2014-12-15 08:59:46
SV: Norwegian
Mycket enkelt och ofta förekommande i flygsammanhang.
SAS har fått "Grandfathers rights". Man hade ett gemensamt Nordiskt AOC redan innan EASA blev den myndighet som svarade för flyg.

Många äldre flygplan har utrustning som inte skulle godkännas idag men eftersom det tidigare var godkänd får utrustningen sitta kvar "Grandfathers rights".
pierre holmgren
2014-12-15 07:51:24
SV: Norwegian
Herligt
pf
2014-12-15 06:06:14
SV: Norwegian
skal stå "noe Norwegian ikke har"
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev