Tråden startades av: Borje  2014-12-17 07:25:55
CASK 
Imorgon den 18 December presenteras SAS årsbokslut.
Vad ni då ska titta efter är CASK.
Det är den viktigaste siffran i hela redovisningen men den brukar få en så undanskymd plats som det överhuvud taget är möjligt.
CASK står för Cost per Available Seat Kilometers. Jämför den siffran med RASK (Revenue per Available Seat Kilometer) så ser ni hur det verkligen har gått.
SAS brukar blanda bort korten genom olika engångsposter och kreativ bokföring av olika slag men RASK minus CASK är vad som räknas. Om man tar den siffran och multiplicerar med ASK får man resultatet av flygverksamheten.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Inge Pengar
2014-12-18 12:50:18
SV: CASK
Stamaktierna i SAS ger som alltid ingen utdelning. Men de stackarna som lurades på preferensaktier måste man blidka ett tag till. Men inom något kvartal så slutar man säkert att betala ut utdelning på preferensaktierna också. Det är för mig en gåta hur människor kan satsa pengar i SAS.
Skattebetalare
2014-12-18 12:43:30
SV: CASK
SAS förlust blev 450 miljoner kr. Ändå ska SAS ge utdelning på preferensaktierna.
Ska inte aktieutdelningen tas från vinsten?
Var ska pengarna till aktieutdelningen komma ifrån?
Borje
2014-12-18 11:06:20
SV: CASK
Jag hittade siffrorna.

CASK för Nov2013-Okt2014 är 0,75 kr.
PASK för samma period är 0,70 kr.

Alltså har SAS förlorat 5 öre på varje passagerarkilometer.

ASK var 40971 miljoner km och varje km kostade 5 öre mer än man fick in.

Snart dags för skattebetalarna att ta fram plånboken igen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev