Tråden startades av: Solstrålen  2015-01-15 14:54:41
Problem med A350 
För problem, det kommer det att bli. Nu har vi en tråd redo iaf.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

skoal
2015-06-16 14:37:27
SV: Problem med A350
intressant sida

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tSkBafqSz-xEdM1VLbQyQN1KF4CKf7nGE-Du645YsPo/pub?gid=6#
Bananexprezzen
2015-02-12 03:57:37
SV: Problem med A350
Finns det inga fel på Airbus får vi väl hitta på några // mvh Boeing Fanboys
SAS
2015-02-11 22:26:50
SV: Problem med A350
Såg A7-ALA igår i Frankfurt. Inte vackraste flygplanet direkt. GO 787!!
Passagerare
2015-02-05 12:35:11
Inga större problem med A350, enligt media.
Pinsamma Norwegiankramare som skriver ner A350. Som om det hjälper!

Väldigt lätt att genomskåda, precis som mediestrategin. Uttala sig negativt om konkurrenten och konkurrentens flygplan för att framstå bättre själva.

Det var inte Norwegian som var bästa europeiska flygbolag på Grand Travel Awards i Oslo.

Det finns ytterligare 30 fall liknande detta, men bolaget följer inte dessa rekommendationer. Det blir svartlistning på nästa möte!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6085608
Ante
2015-02-05 12:14:27
SV: Problem med A350
Hyd.problem med pump ? i ena motorn är ju en bagis.
Kom igen och rapportera A350 när det brinner, när pax ligger i tältsängar vid gate, när crew saknas, när el-fel / backlog / MEL listan är längre än ett A4 papper.

Nej det är bara ledsna B787 DY troll härinne som skriver neg om A350.

Summa:
DY´s B787 lastare!
Kom igen med ngt mer substansiellt va!!
(Muppar)
Flyboy Q
2015-02-05 00:08:59
SV: Problem med A350
Hydralik i en motor knasade ,inget märkvärdigt. A350 flyger som vanligt i tid sedan ett par dagar
Sv Pilot
2015-02-04 23:21:10
SV: Problem med A350
Man kan upptäcka tekniska problem på en individ och ersätta den innan avgång.
Pilot
2015-02-04 17:39:55
SV: Problem med A350
@Oscar:

Flygplansindividen har all betydelse. Det är individen som orsakar technical delays.
Oscar
2015-02-04 10:27:53
SV: Problem med A350
@Pilot.

Conklin & de Decker says: Dispatch Reliability is expressed as the percentage of flights that depart within a specified time of the scheduled departure time.

I detta fall har flygplans individen mindre betydelse.

Sedan kan man som du tillägger mäta Technical dispatch reliability i vilket fall väder och vissa andra händelser är undantagna.

Sedan kan man också mäta Aircraft despatch reliability per individ.
Pilot
2015-02-04 06:12:36
SV: Problem med A350
Sv: Oscar.

Technical dispatch reliability är baserat på 15 min. Det är ett välkänt och standardiserat mått som rapporteras för varje tail number. Dessutom håller man koll på 30 minuter, 60 minuter och cancellations. Sen finns det en massa andra orsaker för departure delay, men det är en annan historia. En mycket vanlig orsak är tidtabellen som inte har tillräckliga marginaler för sen ankomst, turn around, etc. Bolag som har en tight tidtabell brukar ha mera "förseningar", men flottans utnyttjningsgrad är högre.
Vamos
2015-02-04 04:14:26
SV: Problem med A350
Två veckor gick A350 i trafik för Qatar innan inställda flighter på grund av "technical issue"...
Kaos är granne med gud
2015-01-31 21:22:50
SV: Problem med A350
Jag trodde dena tråd handlar om A380?!
Sven
2015-01-31 21:18:26
SV: Problem med A350
Oscar, tror inte att du har förstått sista stycket av det du skrev. Läs igenom det igen så förstår du att punktlighet och DR är två olika saker.
Inte sagt med attityd utan i all välmening är väl lika bra att förtydliga.
Oscar
2015-01-31 17:34:21
SV: Problem med A350
@Pilot. Hur bra Dispatch Reliability blir är starkt beroende av om flygbolaget räknar med en 15 minuters eller 60 minuters marginal.

Dessutom är det inte den speciella flygplansindividen som räknas. Har bolaget ett reservplan som sätts in i stället så kan flygningen gå i tid.

Tyvärr pilot är dina uppgifter mycket osäkra vad det gäller en speciell individ av B787.

Measuring Dispatch Reliability
Dispatch Reliability is expressed as the percentage of flights that depart within a specified time of the scheduled departure time. The first step is to define the margin. The airlines use a 15-minute margin between actual and scheduled departure time for a flight to be considered as having departed “on time”. A number of corporate operators we have spoken to use between 15 minutes and one hour as their margin.
Reliability
2015-01-31 17:24:39
SV: Problem med A350
Med reliability menas flygplanets realibility tekniskt. Har inget med punktlighet att göra. Det finns en massa andra anledningar till förseningar, vilket jag tror de flesta förstår.
Bo i bilen
2015-01-31 16:02:14
SV: Problem med A350
Jag förslår att denna tråd läggs ned. Sicket trams. Har svårt att tro att någon av er är över 18 år. Läser ni inte era egna inlägg innan ni trycker på "Godkänn och Posta"?

Bosse



@Solstrålen.

Skaffa en hobby.



Nu börjar Reds - Hammers. Over and out.
Sven
2015-01-31 15:21:07
SV: Problem med A350
Nu tror jag väl att "Pilot" inte nämnde något om punktlighet i sitt inlägg så de senaste inläggen är väl som äpplen och päron?
Ronald
2015-01-31 14:07:05
SV: Problem med A350
99% punklighet va?

Norwegian Air Shuttle 7067

Stockholm-Arlanda (ESSA / ARN)

Terminal 5

Metropolitan Oakland Intl (KOAK)

Terminal 1


18:54 CET

19:58 PST



Scheduled:
18:30 CET

7-day average:
19:21 CET


Scheduled:
19:43 PST

7-day average:
20:38 PST

Rolf
2015-01-31 13:58:55
SV: Problem med A350
Håller med Ubbe lite!

---------------------------7-day average--------------------

Bara sista 7 dagarna har knappast denna flight nedan 99% punktlighet!
Är detta uträknat på ngn vald vecka med få förseningar då eller?

Titta på nedan NAX7068 flight nu idag 31/1!
Är den unik? alla andra plan går som klockor?
http://sv.flightaware.com/live/flight/NAX7068

Metropolitan Oakland Intl (KOAK)
Terminal 1
Stockholm-Arlanda (ESSA / ARN)
Terminal 5

22:33 PST
17:03 CET (+1)
Scheduled:
22:00 PST
7-day average:
23:28 PST
Scheduled:
16:33 CET (+1)
7-day average:
17:48 CET (+1)
Ubbe
2015-01-31 13:50:12
SV: Problem med A350
Svar till "Pilot"

Som gammal underhållschef på flygbolag X VET jag att man kan frissera
siffror och tider i rapporter. Så att B787 planen skulle ha nästan 99% punktlighet
skulle jag vilja påstå är totalt oseriöst att ens påstå!

Om du klickar runt på nedan länk´s 787 plan kan du se att det är många som avgått med förseningar. Jag tror knappast att just idag 31JAN t.ex skulle vara ngn unik dag. Dvs att många plan just idag bara är sena. Att dom resten av veckans dagar avgår i tid. Lägg ner sånt där nonsens.

http://sv.flightaware.com/live/aircrafttype/B788

Försvara gärna detta moderna och ? fina flygplan men inse att planet flyger runt
med en teknik som inte ens Boeing har koll på. Att nu flygbolagen fått ta över ansvaret närmast när pax sitter vid gate och väntar på sin avgång tycker jag är en mindre skandal. Denna A/C typ borde ha prövats mer hos Boeing innan den började levereras till kunderna.

Operatörer som köpt dessa 787 plan har ju då påbörjat en trolig utfasning av äldre flygplan som skall säljas etc. Att då Boeing försenar leveranser, att planet vid ank i flottan inte bygger upp ngn teknisk trygghet gör ju att flygbolagen hamnar i MKT taskig sits. Man har sålt dom gamla driftsäkra planen och sitter sedan där med moderna flipperspel tekniskt sett som blir till en mardröm hos ett flygbolags tekniska avd, och flygbolagets ledning jagar sedan den tekniska avd och undrar varför inte planen går på utsatt tid vid gate.

Nej B787 har väl redan gått till historien som ett ? smärre fiasko bla. för att
Boeing lagt så mkt av proplemen hos sina kunder/operatörer.
Små flygbolag kan ju konka pga sånt här. Större bolag har ju lite mer flex sett till tid och resurser, att dom har backup flygplan vid teknikfel på ngn kärra.

Synd på en annars snygg kärra.....
Pilot
2015-01-30 23:34:11
SV: Problem med A350
787 inkörningsproblem är lösta och 787 flottan har nu en dispatch reliability över 99%. Japan Airlines har den högsta, 99.5%.
(S)örjan
2015-01-30 12:01:04
SV: Problem med A350
B787 projektet borde lagts ned i ett tidigt skede när man redan då såg problemen hopa sig. Istället trodde x antal chefer på Boeing att dessa skulle lösa sig. Att ni break even nu måste väl vara en utopi?
Nej jag flyger A350 mkt hellre än eldfågeln.....
Y
2015-01-29 18:53:05
SV: Problem med A350
Efter några veckor i trafik så är A350 en succe, 100% reability . Samtidigt meddelar Boeing att Dreamlinerprojektet är en dålig affär, man flyttar hela tiden fram brytpunkten där projektet ska börja löna sig.Det är charmigt att Airbushaters måste hitta på en tråd för att få A350 i sämre dager, sanningen är att A350 är snuskigt kvalitativ.,helt enkelt en flygande dröm utan några som helst fel.
DC-10
2015-01-29 17:23:25
SV: Problem med A350
@Kongo Genom sig själv känner man andra. Du verkar ju ha erfarenhet av effekter av droger.
DC-10
2015-01-29 17:21:20
SV: Problem med A350
@sv DC-10. Är du för fantasilös för att hitta på ett eget nick.
Kolla in A-380's alla problem spruckna vingar, nära haveri med Qantas. (uncontained engine failure). Det jag menar är att nya modeller alltid kommer att ha inkörnings problem. Kongos kommentar om amerikanskt junk - Airbus består av över 50% USA producerade produkter.
Sv DC-10
2015-01-29 15:55:19
SV: Problem med A350
Inte att förglömma att B787 var flera år försenad. På B787 hittade man också sprickor i vingarna och andra delar.

Ingen modern flygmaskin har kommit i närheten av en så problemfylld historia.

Boeing 787 Dreamliner: a timeline of problems

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/10207415/Boeing-787-Dreamliner-a-timeline-of-problems.html
Sv DC-10
2015-01-29 15:51:39
SV: Problem med A350
Men det blir svårt att slå B787 problematiska historia.

FLYGFÖRBUD I TRE MÅNADER STRAX EFTER DEN TAGITS I TRAFIK.

ELDFÅGELN!
DC-10
2015-01-29 15:45:28
SV: Problem med A350
Kongo. Hur fn kan du veta att 350 alltid kommer att vara en bättre produkt än 787?
Den har ju precis kommit i trafik. Norwegian hatet slår även mot en bra produkt som 787. Det finns fakta att tillgå även när det gäller nya Airbus modeller's introduktion.
A-320,A330 samt 380'ns spuckna vingbalkar. Vänta med spänning på 350'ns facit.
Kongo
2015-01-29 09:14:05
SV: Problem med A350
Solstrålen!
Hur fn kan du skapa en tråd innan ngt ens hänt?

Jobbar du som lastare på Dyngan och har lite att göra?!

Inse att Eldfågeln - 787 ALLTID kommer vara en sämre produkt än A350 någonsin kommer bli! Ihopslängt Amerikanskt JUNK dvs!

Vi på div forum har sedan fattat att det sedan är 100% locket på vad det gäller info och update kring DY´s 787 flotta. För fel blir det ju dagligen på kärrorna.

Hur mkt har ni Dy anställda lovat igentligen?
Eller har Kjosen hotat med uppsägningar till dom som dryftar ngt neg om 787 flottan hos er?!

Ngt skumt är det.....
A340
2015-01-29 01:52:18
SV: Problem med A350
En krasch är en krasch.
Sv A340
2015-01-28 12:38:32
SV: Problem med A350
The following airliner models are ranked by the rate of fatal plane crashes per million flights. Only plane crashes involving at least one passenger death are included.

Endast olyckor som resulterat i dödsfall är medräknade.

Vi människor är väl viktigast?
A340
2015-01-28 01:42:35
SV: Problem med A350
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340#Accidents_and_incidents

A340 haverier ovan.
Opaopa
2015-01-28 00:50:51
SV: Problem med A350
Hur kan det vara 0.00 på A340? Air France satte ju en av banan som brann...
Boeing
2015-01-17 17:45:12
SV: Problem med A350
Ena stunden 0,28 sedan 0,68. Hur seriös är du?
Boeing
2015-01-17 17:42:15
SV: Problem med A350
Glöm inte DC-3 och andra plan före Airbus.
Sv Boeing
2015-01-17 17:39:39
SV: Problem med A350
Dött lopp om man bortser från de tidiga modellerna av B737.

Tar man med all B737 blir resultatet betydligt sämre för B737 resultat 0,28.


Boeing
2015-01-17 17:36:19
SV: Problem med A350
Dött lopp mellan A320 och B737 alltså. Vad är problemet?
Sv Boeing
2015-01-17 17:18:17
SV: Problem med A350
As of December 2014, the order of the airline models with the five lowest crash rates (for models with at least two million flights) has changed to the following:

0.00 - Airbus A340
0.05 - Embraer 170/190
0.07 - Boeing 747-400
0.08 - Airbus A320 (includes A318, A319, A321)
0.08 - Boeing 737-600/700/800/900 I detta fall har man exkluderat alla tidigare modeller av B737. Tar man med alla modeller hamnar B737 långt bak i listan med 0.68.
Boeing
2015-01-17 17:06:54
SV: Problem med A350
B737 har funnits betydligt längre tid än Airbus. Vilka år är din statistik beräknad från? Är det ingen som kommer ihåg hur de nya A320 ramlade ner lite hur som helst när den introducerades.
Sv Skattebetalare
2015-01-17 17:00:02
SV: Problem med A350
Skall man börja jämföra haveristatistik bland de mest använda flygplanen ligger inte Boeing 737 så bra till. Resultatet per antal flygningar.

Model Rate Flights FLE* Events
Boeing 737 (all models) 0.28 175.61M 50.44 73

Airbus A320/318/319/321 0.08 79.17M 6.63 10

Boeing 737 3,5 gånger större utfall.
svZeke
2015-01-17 16:25:05
SV: Problem med A350
Tror du att Airbus eller Boeing redovisar alla problem vid testflygningar?
Zeke
2015-01-17 14:56:52
SV: Problem med A350
Det man kan konstatera är att A350 18 månsders utprovning för godkännande gick helt utan missöden, det har väl aldrig hänt förr men sen ska A350 bevisa att typen håller för det vardagliga slitet och det får man väl se, några missöden lär ju dyka upp, Qatars A380-800 har hittils 100% rehabillety vilket visar att man inte ska ta dom allra första exemplaren av en ny typ.
Härskriverdudittnamn
2015-01-17 09:05:33
Här skriver du rubrik
Hur svårt kan det vara?!
@Skattebetalare
2015-01-17 08:00:05
SV: Problem med A350
Så bra att du redan vet vad som hände AirAsia. Glöm inte att meddela Aftonbladet
Skattebetalare
2015-01-17 04:03:54
SV: Problem med A350
Mht AF A330 haveriet och nu senast Air Asia A320 får man ifrågasätta Airbus cockpitfilosofi som tar piloterna "out of the loop". Tyvärr har A350XWB samma problematiska cockpit.
A350XWB
2015-01-15 19:14:52
SV: Problem med A350
A350XWB är en "uppvärmd" A350 som ingen ville ha. Ett fiasko från början till slut.
Sv ?
2015-01-15 18:40:11
SV: Problem med A350
Oprövat allt bäst!
?
2015-01-15 18:33:18
SV: Problem med A350
Hur kan man påstå att A350 är bäst då det knappt kommit upp i luften?
sv Drulle
2015-01-15 17:51:05
SV: Problem med A350
Vem är rädd och varför, och vad vet du om A350?
Drulle
2015-01-15 17:38:59
SV: Problem med A350
A350 är det bästa flygvärlden sett, inget kommer i närheten och Boeing är rädda och Boeings fanboys är rädda, det visar ju den här konstiga tråden! A350 är så potent att folk måste hitta på fel för att kunna somna
Linkan
2015-01-15 17:27:03
SV: Problem med A350
Så vitt jag förstod var det något på toaletten som beställts av köparen från en annan firma att monteras i flygplanet. Det var således en sak mellan beställaren och den utomstående firman.
sv Andz
2015-01-15 17:16:50
SV: Problem med A350
Finish är väl också något som Airbus ska leverera.
Andz
2015-01-15 16:52:23
SV: Problem med A350
Ingen teknisk försening det var ju Qatar som inte godkände finishen på inredningen.
Soon
2015-01-15 15:39:16
SV: Problem med A350
Förseningar är aldrig bra, även fast man har ett facit att gå på!
http://www.ibtimes.com/qatar-airways-refusal-first-airbus-a350-looks-bad-no-cause-concern-expert-says-1747535
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev