Tråden startades av: Glenn  2015-01-23 11:42:48
Hur går det för NextJet? 
NextJet verkar gå dåligt! Flighter med 6 passagerare o trots snöfall avisar dom inte! Pengarna slut?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering


2015-01-26 23:06:01
SV: Hur går det för NextJet?
Till saken hör dock, jet eller TP pilvinge eller rak vinge så kan du inte garantera dess prestanda vid nederbörd i form av snö om du inte avisar...
Paprikatåget
2015-01-26 22:47:29
SV: Hur går det för NextJet?
@Lilla fågeln
Allt kanske inte är en ren kopia av Skyways. Det menade jag inte. Men en hel del likheter finns det ju.
Och hade NextJet funnit idag om inte Höga Kusten gick in och stöttade?
Floskeltoppen
2015-01-26 19:57:48
SV: Hur går det för NextJet?
@mr sensitiv

Allt det där är bara viktigt när man tar sin ATPL teori. I själva verket är det bara att tuta ock köra!

/Blue side up
En som vet.
2015-01-26 19:41:11
SV: Hur går det för NextJet?
Du vet nog än du tror.
Mr sensitive
2015-01-26 19:33:16
SV: Hur går det för NextJet?
Varför är en svept vinge mer känslig än en rak vinge? Vad är V speeds för något? Varför kan en TP starta på 800 m bana när en jet behöver ca 2.000 m? Balanced field length??? Lift/ drag och power curve? Propwash? Stall speed? Vmca/ Vmcg? 2nd segment climb och screen height?

Jag vet ingenting! PUCKON!!!
liten fågel
2015-01-26 11:12:51
SV: Hur går det för NextJet?

@Paprikafågel:
Såg det ut så när Skyways gick i konkurs? Inte mig veterligen. JZ liknade den närmsta tiden innan konkursen mest ett PanAm under nittiotalet, dock i en mindre skala. En dinosaurie med höga kostnader, överkapacitet, och stelbent organisation.
Och vad jag vet så har inte heller Nextjet varit på shoppingrunda och spenderat ägarnas pengar (som i JZ's fall kom från tvivelaktiga investerare i öster) genom onödiga uppköp av konkurrerande bolag.

Visst, Nextjet har inte levererat ekonomiskt och det är möjligt att bolaget inte finns längre imorgon (en krass verklighet som gäller för alla flygbolag). Lyckligtvis finns det flera indikatorer på att Nextjet är påväg att bli alltmer välmående. Men enligt min mening skulle det vara en förlust för oss alla i branschen om även Nextjet skulle förpassas till historien till förmån för öststatsbolag. Med allt vad det innebär.
Då kan vi nämligen alla börja fundera på varför inte piloterna beställer nån deicing längre.
ABC123
2015-01-26 09:04:28
SV: Hur går det för NextJet?
@Rune

Varför är prop mindre känsliga än jet när det gäller avisning?
Rune
2015-01-26 01:10:12
SV: Hur går det för NextJet?
Det finns inget underlag i Sverige att flyga på annat än ARN-GOT, som redan är överetablerad.
Dessutom är inte Sverige en flygnation.
Inte underlättas det av miljösnacket (som oftast dock är felaktigt riktat mot flyget).

Vad gäller avisning är det många faktorer som spelar in. Propp är betydligt mindre känsligt än jet dessutom. (Har dock ingen insikt i NJ policy/företagskultur).
Paprikatåget
2015-01-26 00:54:09
SV: Hur går det för NextJet?
@Lilla fågeln
"...låg personalomsättning, de har precis utökat med nya linjer, vunnit kontrakt åt trafikverket, sänkt sina kostnader, och är numera en etablerad aktör på marknaden."

Så här såg det ute för Skyways också när de gick omkull. Dessutom exakt samma förfarande med ständigt hattande i linjenätet med nya mellanlandningar och kombinationer av destinationer SAMT, som någon redan tidigare påpekat, akuta ekonomiska insatser hela tiden...
Tui
2015-01-25 19:03:49
SV: Hur går det för NextJet?
Många nervösa NJ:are på detta forum, hur går det med Jetmaskinerna förresten, när kommer dom?
Trollskogen
2015-01-25 13:59:06
SV: Hur går det för NextJet?
Ännu en gång bevisas hur många troll som hänger på detta forum, flyglinjen bytte namn till sparrow aviation för längesen. Glenn nu är det dags att ta av foliehatten och ta ett steg ut i verkligheten...
Frasse
2015-01-24 22:42:26
SV: Hur går det för NextJet?
Man kan ju bara undra hur folk vet att "alla andra avisade"?
Flyglinjen finns inte längre. De har sedan länge bytt namn.
Varför är det alltid någon som tror att piloterna på ntj vill flyga med farliga flygplan?
Ständigt bullshit!
Glenn
2015-01-24 08:27:36
SV: Hur går det för NextJet?
När samtliga övriga bolag på Arn avisade utom NJ o Flyglinjen kändes det sådär! När jag nästa gång åkte med dom o det andra flygbolaget på plattan avisade men inte den maskinen jag satt i blir man konfunderad. O temp runt 0 o snö anser inte jag vara pudersnö...
Större än Stora Fågeln
2015-01-24 04:08:46
SV: Hur går det för NextJet?
Om Stora Fågeln är så stor och duktig så borde du veta hur olika bolag med samma ägare gärna har ett eller flera svarta får som ska förlora pengar... Du vet säker också varför så det behöver jag ju inte förklara för dig som är en Stor Fågel!
Stor fågel
2015-01-23 21:52:02
SV: Hur går det för NextJet?
@liten fågel vet inte var du varit alla år men faktum är att bolaget alltid har haft ekonomiska problem och ofta tvingats göra extraordinära åtgärder för att överleva. Sedan kan du försöka glöma det men de flesta kommer ihåg detta och vet att bolaget slåss med dåliga siffror hela tiden. Ekonomin är offentlig och går att titta på så ofta en utomstående vill. Du sitter säkert I ledningen med skygglappar på men det gör inte alla andra.
Nj
2015-01-23 21:33:06
SV: Hur går det för NextJet?
Har Nextjet någonsin i sin så långvariga historia visat vinst?
Hepp
2015-01-23 18:52:51
SV: Hur går det för NextJet?
Piloten måste väl kunna spruta deicevätska själv på en Saab 340 eller är det onte möjligt eller tillåtet.
liten fågel
2015-01-23 18:39:53
SV: Hur går det för NextJet?
Herrejösses, ännu en olycksfågel som kraxar över Nextjets stundande konkurs? De som jobbar där är uppenbarligen både trygga och nöjda, de har låg personalomsättning, de har precis utökat med nya linjer, vunnit kontrakt åt trafikverket, sänkt sina kostnader, och är numera en etablerad aktör på marknaden. Och ända sen de grundades har troll på FT bettat datum om deras konkurs.
- När ska ni erkänna er överbevisade?

Låg kabinfaktor är ett gissel, men Knappast nåt som alla reguljärbolag är förskonade från. Du reste uppenbarligen inte i peak, eftersom du är för snål för att betala för det. Och nej, snöfall avgör inte hurvida deicing är nödvändigt eller ej innan en start. Lätt pudersnö blåser som bekant lätt bort vid redan ett par knops vind, medans kraftigare frost och is mycket väl kan kräva deicing
M.P
2015-01-23 12:34:46
SV: Hur går det för NextJet?
Det viktigaste är väl inte hur många pax man har ombord....det viktiga är hur mycket dom har betaltat för sina biljetter!

Bättre med 6 pax som betalar 2000:- p.p än 12 som betalar 500:- p.p
CAC
2015-01-23 12:26:24
SV: Hur går det för NextJet?
Nej, men clean aircraft concept.
Glenn
2015-01-23 12:09:45
SV: Hur går det för NextJet?
Snöfall innebär alltid avisning. Hört talat om cleanwing concept? Hur ska du annars kunna garantera vingens lyftkraft?!
What?
2015-01-23 11:47:40
SV: Hur går det för NextJet?
Vad spelar det för roll hur många pax det är ombord och snöfall betyder inte heller att det ska avisas, så försök att vara saklig och begriplig.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev