Tråden startades av: Fredde  2015-01-24 19:17:55
Fundering kring ålder på flygplan 
Hej!

Jag är inte i branchen, men har lite funderingar kring hur länge man brukar "hålla liv i" flygplan.
Tex: PH-BFC (B747) från KLM är i detta nu på väg från AMS till HKG. Den är från 1989, dvs närmare 26 år gammal. I en maskin som har dessa år på nacken, har man bytt ut inredning (stolar och golv), total översyn av motorer och landningsställ och sett över underhållningssystem för resenärer?
Det är inte direkt lockande att resa med något som är så pass gammalt på en så lång rutt om inget, mer än sedvanligt underhåll, har gåtts igenom på alla dessa år.
KLM avyttreade ju yngre MD11. Kanske är dessa gamla B747 också på g ut..?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fredrik
2015-01-28 21:04:18
SV: Fundering kring ålder på flygplan
Flög med den KLM maskinen till San Fransisco i somras, helt okej inredning men det var tyvärr dåligt städat.
PerÅke
2015-01-28 14:16:15
SV: Fundering kring ålder på flygplan
Planen håller länge med rätt underhåll. Titta på Nextjet dom har inte en maskin som är under 20-30 år..
Pilot
2015-01-25 02:04:56
SV: Fundering kring ålder på flygplan
Det är ekonomin som till slut tar död på flygplan. Underhåll/uppgraderingar kostar mer ju äldre flygplanet blir och andra driftskostnader (bränsle, bulleravgifter, etc) är högre för äldre/bullrigare flygplan medan kapitalkostnaderna är lägre. Vissa flygplan åldras snabbare än andra och MD-11 var väl aldrig väldigt ekonomisk även som ny....
Skruven
2015-01-24 21:55:38
SV: Fundering kring ålder på flygplan
Ålder spelar inte så stor roll, samma krav gäller ju för att behålla luftvärdigheten oavsett sparken är 2 eller 32 år. Ja motorer, ställ, propellrar och liknande har sin egen gångtid och en flygmaskin hinner ofta gå igenom ett antal olika motorer under sin tid. Hur ny inredningen i kabinen är beror väl helt på vad operatören vill ha.

Vet inte vad du menar med sedvanligt underhåll men underhållet genomför mycket noggrant. Naturligtvis anpassas det med hänsyn på gångtid och cykler (start/landning).

Kort och gott; Du kan förstöra en maskin på några år om du missköter underhållet men en maskin som får mycket kärlek kan hålla bra länge!
Roger
2015-01-24 19:37:23
SV: Fundering kring ålder på flygplan
Äldre flygplan är i regel mycket trevligare att resa med än nytt modernare skräp. Flög med PH-BFA nyligen och det var fräscht och fint och snabbt gick det.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev