Tråden startades av: Flygtokig  2015-01-29 12:33:42
Få första jobbet som styrman. 
Hej!
Jag har bestämt mig för att gå en trafikflygarutbildning. Min dröm har alltid varit att bli pilot, tycker flygplan är otroligt häftiga och riktigt maffiga. Det jag undrar är hur svårt är det att få mitt första jobb efter avslutad utbildning?

Jag har hört att det hjälper att ha kontakter inom ett företag för att få anställnin, stämmer det? Och vad menas med "dessa kontaker"? Är det till någon fördel tex om man känner flera redan anställda styrmän/kaptener på tex SAS?

Tacksam för alla hjälpande svar!

/En som vill förverkliga sin dröm

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Nox
2015-02-01 04:13:20
SV: Få första jobbet som styrman.
Dem behöver inte ens ha samma erfarenhet eller utbildning. Tjejer har alltid förtur. Den som hävdar motsatsen är troligen tjej. Det ser bra ut för kvoteringen att ha tjejer, även om alla vet att de är sämre. Nu säger jag inte att tjejer är sämre piloter i alla fall, men vågar nog sticka ut hakan och säga att snittet/flertalet, faktiskt är det. BRA är ett sådant praktexempel, men eftersom det är så känsligt och vi lever i Sverige, får ingen säga något.
Özz
2015-02-01 01:16:03
SV: Få första jobbet som styrman.
Det är rätt intressant att det är så med tanke på att "det är tufft för tjejer i denna mansdominerade bransch". Har upplevt en hel del tillfällen där män och kvinnor med liknande erfarenhet sökt samma jobb och enbart kvinnor kallats till intervju.
M.
2015-01-31 21:31:02
SV: Få första jobbet som styrman.
Ja och nej.

Om din fråga hade varit "får snygga tjejer förtur på flygjobben" så är svaret enhetligt ja.
Tim
2015-01-31 18:42:26
SV: Få första jobbet som styrman.
Såg att cockpit går på ettan ikväll, är det lättare att få pilotjobb om man är tjej?
Sjuttiotalist
2015-01-30 23:35:03
SV: Få första jobbet som styrman.
@undrande

ag svarar med min egen livserfarenhet och mina egna värderingar.

Jag anser att en pilot idag har en generell personlighetsprofil som innebär att man har lätt att förstå och lätt att göra sig förstådd i kommunikation och samarbete med andra. Något jag vill kalla goda sociala egenskaper som i sin tur skapar en miljö där flera personer kan prestera mer än vad samma antal personers adderade prestationer resulterar i.

Ur denna stora grupp rekryteras piloter till alla bolag. Vissa gör ytterligare urval och andra inte.

Att analysera längre än så tror jag bara skapar fördomar, så det tänker jag inte ge mig in på. Det finns lika många variabler som det finns människor.

Flygbranschens trainingkultur är världens bästa och höjer kontinuerligt individers kunskap. Oavsett bakgrund. Detta tror jag kan användas så att ytterligare urval inte är nödvändig.
F/O SAS
2015-01-30 15:52:19
SV: Få första jobbet som styrman.
@undrande

Det som skiljer är både hur noga olika bolag rekryterar samt vilken typ av personlighetsprofil man vill ha.

NAX intervjuer för styrmän kunde i vart fall under 2013 milt beskrivas som korta.. Det hela tog 20 minuter och innan du förstod vad som hade skett så hade du ett jobberbjudande.

SAS urvalsprocedur sträcker sig över två dagar och här är man ute efter att hitta en person som passar in i företaget och fungerar i en cockpit.

Andra bolag som tex British Airways och Lufthansa har mer kapacitetsbaserade prov, där man testar huvudräkning, stresstålighet och spatial förmåga mm.

Vissa bolag har lyxen att många vill jobba där, och kapaciteten att välja ut de rätta individerna. Andra behöver snabbt folk som de kan sätta i produktion.
undrande
2015-01-30 15:15:10
SV: Få första jobbet som styrman.
@sjuttiotalist "Alla hade olika personprofiler och har fått olika typer av jobb."

Skiljer sig personprofiler betydelsefullt mycket mellan olika bolag idag och vad är de stora skillnaderna mellan t.ex SAS och NAX mfl? Kan förstå att det till stor del är olika jobb och mer än att bara "flyga" men jag är främst intresserad av hur de skiljer sig från varandra.
A. Viatör
2015-01-30 01:22:01
SV: Få första jobbet som styrman.
Ett skitjobb i en skitbransch - tänk om, tänk rätt.
Max
2015-01-30 00:19:09
SV: Få första jobbet som styrman.
Självfallet ska du satsa på pilot om det är drömmen. Men bli inte förvånad av att livsprioriteringar ändras hastigt och om fem år är du kanske intresserad av ett helt annat spår än pilot, även om det är det du drömt om sedan du var fyra.

Mitt råd därför är att vara tålmodig och klar över det faktum att du kommer att åldras och kanske tänka nytt. Det kan därför vara smart att avvakta med utbildning tills du är 25-26 och är säker på att det är detta du vill, efter att ha provat lite annat samt fått tid att forska lite om branschen och vad det egentligen innebär. Du blir förmodligen varken pensionär eller begravd här hemma om 70 år. Troligtvis borta i ost-asien.

För all del sök allt som är gratis, men det är pissvårt att ta sig in. Kommer du INTE in, sure investera. Men ta en kalkylerad risk. Har du kontakter har du iaf tillgång till branschkunskap.
Pegasus
2015-01-29 23:39:44
SV: Få första jobbet som styrman.
Känns riktigt skönt att kunna säga "vad var det jag sa?" till alla som hävdade att "cash is king" när de gladeligen köpte sig sitt första jobb. Exakt samma personer sitter idag och gnäller över taskiga villkor i branschen.
Lenin
2015-01-29 23:04:52
SV: Få första jobbet som styrman.
En viktig sak att nämna är att många dumpar sina villkor för att få sitt första jobb. Tex var det mycket snack om för 10 år sedan att ta ett jobb hos Ryan för att få erfarenhet och sen dra till ett bolag som tar bättre hand om sina anställda. Problemet är att nu har verkligheten kommit ikapp och de konkurrerande bolagen med Ryan har tvingats anpassa kostymen till verkligheten. Idag erbjuder tex SAS 28000 SEK/mån som ingångslön. Sämre än Ryan! Ett bolag som folk från Ryan eftersträvade att ta sig till efter en tids erfarenhetsbyggande. Nästa sektor att anpassa sig till verkligheten är definitivt charterbolagen. Om 10 år tror jag inte alls vi kommer se de löner de har där idag. Redan idag konkurrerar de med DY om stolsplatser och om inte TUI/TC/Novair anpassar sin kostnadsnivå till DYs så varför ska fritidsresor köpa stolar från sitt eget bolag när de kan köpa billigare genom att outsourca.

Vad jag vill säga med detta är att det kan se lätt ut att få sitt första jobb genom att ta några "hudår" med dåliga villkor för att sedan fixa ett bättre jobb. De bättre jobben blir dock bara färre och färre efter varje år som går eftersom de måste anpassa sig till det skitbolag du tog anställning i först. Men som Lenin en gång i tiden sa "The Capitalists will gladly sell us the rope we later shall hang him with". Stämmer ganska bra in på flygbranschen... bara en dåre skulle utbilda sig till pilot idag om de kunde se helheten med realistiska ögon.
Perra
2015-01-29 19:03:33
SV: Få första jobbet som styrman.
-


Filtrera på trådnamn = sökfunktion
Sjuttiotalist
2015-01-29 18:42:05
Vad jag själv sett.
Jag utbildade mig till pilot i USA 1997 och har erfarenhet av de rekryteringsomgångar som genomfördes 1999-2001. Fram till den sista SAS kursen som skulle ha startat oktober 2001 men blev inställd på grund av svackan efter 9/11.

Av oss som utbildades -97 har uppskattningsvis 80 % fått jobb.Väldigt få i SAS.

Alla hade olika personprofiler och har fått olika typer av jobb.

Av de 5 som jag vet fick jobb i SAS var tre barn till SAS-piloter. En hade militär bakgrund och en från en familj av framgångsrika enteprenörer.

Jag var själv på test men klarade det inte och kommer från en medelinkomst/egenföretagarfamilj.

Slutsatsen jag dragit är att SAS, iaf på den tiden, sökte en viss personlighetsprofil. Om man är barn till en SAS-pilot så är man troligen stöpt i den profilformen. I övrigt passade man bra om man hade akademiker, militär eller på annat sätt en prägling av ledarskap.

Inget konstigt i det.

I det senaste omgångarna har jag mycket lite erfarenhet men jag ser fortfarande att en akademikerbakgrund är en god förutsättning för att få jobb i SAS.

Mitt råd om man vill in i SAS är att läsa på högskola innan man utbildar sig, om man nu inte är född med rätta förutsättningar.

Generellt vill jag mana alla som väljer yrket inte säljer sin själ för jobbet. Då sitter du på en skuld till dig själv som du aldrig kan göra dig fri från.
EBG
2015-01-29 18:31:50
Använd sökfunktionen!
använder INGEN sökfunktionen? ? ? ?

Det startas ju minst en tråd i månaden om exakt detta ämne.
Bengt
2015-01-29 15:30:29
SV: Få första jobbet som styrman.
@C
Sluta med struntpratet!
Det finns exempel på tvillingar där den ene fått jobb på SAS men inte den andre.
Tidigare kom de flesta SAS-piloter från flygvapnet vilket i praktiken omöjliggjorde din påstådda svågerpolitik och det sitter fortfarande i.

På SAS kan du få jobb baserat på egna meriter och du behöver inga kontakter.
pontus
2015-01-29 15:02:29
SV: Få första jobbet som styrman.
Du har 4 alternativ:

1. Kontakter (mindre regionalbolag)
2. Ryanair
3. Ta flyginstruktör, men räkna med att inte kunna leva på det, men kan leda till bolagsjobb på sikt
4. Utbilda dig till något annat

SAS och Norwegian ska komma igång med low timer rekrytering, men oddsen är fortsatt små att bli kallad.

C
2015-01-29 14:57:28
SV: Få första jobbet som styrman.
SAS är annars ökända för deras svågerpolitik vid anställningar. Det finns många pinsamma historier om att man anställer söner och döttrar i SAS.
B
2015-01-29 14:50:46
SV: Få första jobbet som styrman.
I just fallet SAS hjälper det inte. De är allergiska mot "svågeranställningar".
Alex
2015-01-29 13:33:30
SV: Få första jobbet som styrman.
Nej, det hjälper dig knappast
Flygtokig
2015-01-29 13:29:08
SV: Få första jobbet som styrman.
Tack för svar!
Men angående dessa "kontakter" som kan hjälpa en att komma in på ett bolag, vilka är dessa "kontakter"? Gynnar det mig att vara bekant med tex 3 piloter på sas? Kan dessa hjälpa mig lättarr in i bolaget alltså?
M.
2015-01-29 13:18:30
SV: Få första jobbet som styrman.
Se till att ha pengar på kontot innan, under och efter utbildningen.

Kommer du in på en av de statliga utbildningarna behövs "bara" pengar efter utbildningen.
A320 FO
2015-01-29 13:13:36
SV: Få första jobbet som styrman.
Det finns väldigt många trådar om detta här på FT du kan läsa, men den korta versionen är: Ja! I dessa tider är det rätt svårt att få det första jobbet. Däremot finns det dom som har tur och får jobb relativt snabbt på tex ryan. Sen är det svårt att säga hur det blir i framtiden, dvs om några år när du skulle vara färdig. Blir det bättre eller sämre? Jag hör båda versionerna i "fikarummet".

Om jag visste det jag vet nu om branschen och om jag skulle få göra om allt skulle jag nog inte bli pilot tror jag. Men jag kanske ändrar mig om det blir bättre om några år...

Det är dock du som bestämmer vad du ska göra med ditt liv och som man säger: "If there´s a will, there´s a way".
Lycka till!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev