Tråden startades av: SVD  2015-02-14 11:21:19
Piloters villkor hot mot säkerheten 
EU: Piloters villkor hot mot säkerheten
Tillfälliga anställningsavtal för piloter påverkar flygsäkerheten och rubbar branschens konkurrensvillkor, enligt en stor EU-undersökning. – Det ger belägg för vad vi varnat för i många år, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.

6 633 piloter som flyger kors och tvärs över Europa och världen har svarat på undersökningen, genomförd av universitetet i Gent, Belgien.

Den omfattande utredningen tar avstamp i faktumet hur avregleringen och avsevärda kostnadsbesparande åtgärder från slutet av 1980-talet, både vad gäller flygplan och bolagsnätverk, har ritat om kartan för flygindustrin och gjort resandet möjligt för ett helt nytt klientel.

Men också att jakten på billiga flygstolar har framkallat en segregerad yrkesmarknad med stora arbetsrättsliga avsteg som i sin tur utmanar säkerheten.

Sverige finns med på topp fem-listan av länder där lösare eller inga direkta anställningsvillkor dominerar. De andra länderna på listan är Frankrike, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. Sverige toppar statistiken över piloter som jobbar utomlands, men som uppger Sverige som hemvist.

Mer än var fjärde pilot av de totalt tillfrågade i undersökningen angav att de inte kan uppfylla stipulerade krav på ansvar och säkerhet. Motsvarande siffra hos piloter utan fasta anställningsvillkor som hoppar in hos lågbudgetbolag är hela 90 procent.

– Det är bra att undersökningen är gjord anonymt. Då kan piloterna vara frispråkiga. Svaren ger belägg för vad vi varnat för om säkerhetsaspekter i Sverige bland annat vad gäller det estniska bolaget Avies, säger Martin Lindgren.

SvD har tidigare rapporterat om bolagets underlåtenhet att inrapportera incidenter i luften.

Svensk pilotförenings ordförande ser en oroande utveckling även inom stora flygbolag:

– SAS har sagt upp sitt kollektivavtal från och med sista mars. Man har sagt att det kommer att ske ett paradigmskifte och att man inte kommer att teckna avtal som det ser ut i dag, säger Martin Lindgren.

Vilken blir följden?

– SAS har kommunicerat att man i högre utsträckning kommer att bygga verksamheten kring inhyrda bolag. Redan i dag använder de underleverantörer från Finland och Danmark, men med okej avtal. I framtiden vill man ersätta tillsvidareanställningar med enskilda kontrakt, säger Martin Lindgren.

Den EU-beställda rapporten, som spänner över nästan 300 sidor, målar en mörk samtid i luften: En citerad pilot i rapporten beskriver den negativa spiralen:

”Jag har sett hur pilotyrket konstant försämrats under de 15 senaste åren. I dag luras unga människor in i yrket av en industri som lockar med karriärmöjligheter som inte längre existerar. Den största anledningen är att lågbudgetflygbolag säljer billiga biljetter i en tuff konkurrens. Många av de mindre bolagen går i konkurs och avlöses av andra bolag med ännu billigare biljetter, sämre säkerhet och dåliga villkor för personalen. Det medför att stora flygbolag tvingas sänka sina priser för att inte gå under. I förlängningen anställer man hellre oerfaren, billig personal än de som har erfarenhet, vilket underminerar säkerheten”.

En annan pilot svarar: ”Jag jobbade för ett lågprisbolag. Förhållandena var hemska. Folk vågade inte sjukskriva sig med rädsla av att få sparken och ledningen kom hela tiden med förtäckta hot.”

Norwegian Air tillhör de bolag som tidigare fått kritik. Flygbolagets talesman Lasse Sandaker-Nielsen svarar:

– Vi använder konkurrensmässiga villkor i alla länder vi har verksamhet. Inom Norden är de flesta av våra piloter fast anställda och har god lön och goda villkor. När vi etablerar nya baser, som vi gjort i Finland, Spanien och England, rekryterar vi piloter genom byråer med lokal kompetens. Är basen bärkraftig i två-tre år är målet att anställa piloterna i ett Norewgianföretag, som vi har gjort i Finland och Spanien, säger Lasse Sandaker-Nielsen.

Martin Lindgren känner inte igen någon pilotbrist i Sverige. Tvärtom:
– Överutbudet på licensierade piloter i Sverige är enormt. Vi har cirka 1 600 arbetsplatser i Sverige och cirka 3 000 certifierade piloter bara för affärsflyg, berättar Martin Lindgren.

Han inser att det inte blir lätt för EU att införa striktare lagstiftning.

– Till att börja med bör man definiera begreppet ”employ” (anställa). Fastställa att en viss del av flygbesättningen måste vara anställd. En sådan värdering skulle stöta bort oseriösa bemanningsföretag och vi skulle komma nånstans. Som det nu är tolkning alltför liberal, säger Martin Lindgren.

http://mobil.svd.se/nyheter/eu-piloters-villkor-hot-mot-sakerheten_svd-4329905

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trötter
2015-03-03 17:27:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Håll isär flygarbetstid och betald arbetstid.
DC-10
2015-03-03 17:24:46
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Tjänstgöringstid påbörjas 60 min innan och avslutas 30 min efter flygning. Nightstop/layover är inte tjänstgöringstid utan vilotid. Ledighet har man på homebase dagen efter ankomst.
@skattebetalare
2015-03-03 16:30:02
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Tjänstgöringstid avslutas 30 min efter landning och påbörjas 60 min före start. Hotellvistelse eller tranporter är inte tjänsgöringstid. Du kan ligga en vecka på hotell utan att få någon arbetstid/tjänsgöringstid. Ta reda på fakta innan du tycker till!
Skattebetalare
2015-03-03 03:15:15
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Piloters och CCs "arbetstid" inkluderar layovers på hotell (dagar och nätter), transport till/från hotell, transport till/från flygplatsen, och time on ground mellan flygningar. Ohh, jag nästan glömde en sak -- arbetstiden också inkluderar den tid de flyger.
@Allmänt gällande..!
2015-03-01 05:26:44
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
35 timmar/vecka produktiv arbetstid för flygande personal vore helt OK. Samma villkor som gäller allmänt. FLYGANDE personal är produktiva endast när de FLYGER, så 35 flygtimmar per vecka är mycket rimligt och ingen borde klaga på det.
Allmänt gällande..!
2015-03-01 03:36:29
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Allmänt gällande villkor! Ja tack!

Max 35 timmars arbete per vecka för skiftarbetare.....!
@Pilot2
2015-02-28 16:35:06
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är många som reser mycket i jobbet och är borta hemifrån 2-3 veckor i taget, men nätter på hotell eller veckoslut hemifrån är inte arbetstid eller betald tid. Det är på tiden att flygande personal anpassar sig till allmänt gällande villkor.

/BussinesPax
Löneslav
2015-02-28 15:04:37
Re: Bo i bilen
Så för att du är dum nog att acceptera orimliga villkor så ska alla andra göra det också...?
Jag vet att det finns många businessgubbar som flänger runt jorden och jobbar som illrar och inte får vad de är värda men det gör ju inte saken bättre!
Bo i bilen
2015-02-28 13:46:22
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Jag reser mycket, ca 90 övernattningar per år. Det räknas inte som arbetstid när jag ligger och sover på ett hotell. Men pilot2 har väl egna regler tydligen.

Bosse
Pilot2
2015-02-28 13:44:56
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Så vi skall inte ha några skillnader i lön? Alla skall få lika betalt oavsett utbildning, och ansvar.

Vem är VPK? :)
Pilot2
2015-02-28 13:26:52
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Bo i bilen,
Om du hade ett arbete som du inte kunde gå hem ifrån under natten, hade du då sett som ledig tid?
Kjörn Bjos
2015-02-28 12:49:09
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Träning och vila, det tycker jag är viktigt för en pilot.

En Styrman som har mer än 35.000 SEK i månaden + traktamente är överbetald
En Kapten som har mer än 50.000 SEK i månaden + traktamente är överbetald



Bo i bilen
2015-02-28 12:43:18
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@pilot2

Arbetstiden räknas inte bara för att du inte hemma! VPK-are eller?

P A T E T I S K T !

Pilot2
2015-02-28 12:38:33
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Att flyga är enkelt idag. Men ändå hästlängder ifrån att köra en buss. Vilket man kan behärska efter några veckor.
För att kunna hantera en medium jet (B737, A320) någorlunda säkert, krävs minst 1 års erfarenhet på maskinen, utöver grundutbildningen på 2 år. Så det blir rätt dumt att jämföra de båda.

Detta är mycket förenklat, till alla er som är avundsjuka på våra löner.
Låt säga en busschaufför tjänar 25 000 i månaden. Arbetar 160 timmar, vilket blir ca 150 kr/ tim.
Eftersom vi piloter oftast är borta från hemmet de dagar vi arbetar räknar jag även tiden på hotell som arbete, vilket då kan ge en arbetstid på 380 timmar. Låt säga piloten tjänar 50 000 månaden, vilket blir ca 130 kr/tim. Inte lika imponerande?

Men detta handlar om trygga arbeten, och inte lön.
P
2015-02-28 10:40:34
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Blanda inte in bussförare tack. Inte båtförare heller för den delen. Alla klarar att köra buss och båt.
Bruden stack
2015-02-28 10:13:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
-Erfarenhet
-Träning
-Vila

En utvilad busschaufför på 19.000 i månaden behöver inte vara sämre än en på 25.000
Ivar-Igen
2015-02-28 10:03:28
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Som fd cabin anställd inom SAS 18 år samt 2 år inom Nordic Airways tycker jag mig ha en bra grund för mina kommentarer tidigare.
I ett nödläge är det nog bäst att ha lite ödmjukhet och inte fina Rolexklockor som stör på armleden.
ID biljetter:
Åkte till över 60-70st olika länder ww via dessa biljetter.
R1 och R2 var väl bäst då dom kunde bokas med garanterad plats.
Åka jorden runt på en R1 biljett var självklart mest fun*s*
Men efter x antal jorden resor med R1 biljetten runt Tellus blir man lite blase.
På min avd inom SAS hade vissa killar tävling i flest resor till olika resmål.
Killen som vann Rio tävlingen hade åkt ner 22ggr T/R. (Vettigt?)

En annan dåre var unkis och hade inget att göra på julafton så han åkte till Fvik och hämtade ut en sista min biljett till BKK. Muppen åkte T/R med samma plan.
"Det var god mat ombord och fri champagne"..(no comment)

En annan kille skulle gifta sig med sin största kärlek i Manilla regionen.
Efter semestern åkte han hem, köpte best friend biljett till henne.
Tyvärr hade hon fått kalla fötter så i sista stunden så det slutade med att hennes room mate istället åkte med till sthlm. Han bara ändrade namnen på ID biljetten.
Svar ja: Hon åkte hem till Manilla efter bara ngt år, tyckte snön inte var hennes grej.

Bla bla.

ID biljetter:
-Folk bara levde för dom!
-Köpte inget mer än det nödvändigaste till sina hem=alla pengar till resor.
-Vi jobbade som as för att få komp och ÖT pengar till ID resor
med åren börjar man tröttna på denna typ av resande.......
Numera njuter jag mest av stockholms skärgård, segla där.

SCCM
2015-02-27 22:51:07
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hoppla Ivar.....bitter? Nåja, du fick säkert ett annat jobb när du blev ratad inom flygbranschen. Och som någon skrev det är inte 70-80 talet längre. Id- biljetter betalas och i mån av plats.
@Kom igen nu
2015-02-27 22:13:01
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är precis vad det är! Du har 100% rätt.

/A330
Kom igen nu
2015-02-27 10:25:04
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
"Hot mot säkerheten" är snart lika urvattnat som rasistkortet när man inte får som man vill.

738
2015-02-27 09:28:42
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
HaHa Ivar Dina påståenden är som ett smörgåsbord på ett forum
som detta.
Tindra
2015-02-26 22:02:55
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@ Ivar tack för att du finns här... Jag kan inte sluta skratta, bara fortsätt för du har så rätt! Haha
Navi
2015-02-26 21:54:58
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ivar skulle det vara.
Navi
2015-02-26 21:54:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ivan om du inte vet det så är det år 2015 och inte 1971. Mycket har ändrat sig sedan du somnade.
A330
2015-02-26 21:50:42
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Pilot2

Det var du som snackade om "underbetalda" piloter och att högre lön attraherar "bättre" piloter. Har du redan glömt det?

Arbetstrygghet får du endast med marknadslöner och professionalism. Inse det. Inse också att monopoltiden är slut för länge sedan.

Och sedan undanber jag dina personliga attacker.
H.A
2015-02-26 21:35:13
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Ivar

Vi vet vad du känner, nämligen AVUNDSJOKA
Ivar
2015-02-26 17:20:48
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Står för mitt ord!
Piloter är bortskämda gökungar!
Vore på tiden att dom fick börja jobba lite!
Sitta och trycka på knappar, sprätta runt i uniform.
Sedan när det blir ett krisläge IRL då blir det Gottröra alt ATR72 olyckan i Asien sist. Hjälpte uniformen dessa Piloter?
Nej.
Ge dom en rosa overall istället så att dom kan arb i den obehindrat utan att slips etc som bara försämrar syreförsörjningen vid krislägen.

Liiiiite väl hög svansföring på detta gäng i min bok i varje fall.
Om ni Piloter kom ner på jorden lite oftare skulle ni kanske förstå
vad andra människor tänker och känner.

Tack för ordet!
Ihop
2015-02-26 16:49:01
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ivar snyt dig o gå tillbaka till gymnasiet. Vi piloter har makten att på en vecka sänka hela Europas flygbransch o med tanke på vilka svin många bolag börjat bete sig som så är det snart dags....
Ivar
2015-02-26 12:08:49
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Piloter och cabinfolk på SAS och andra gamla hederliga flygbolag har nog lön så det räcker. Dom har villor och fina bilar. Har ofta företag på sidan om då dom har för mkt ledig tid över pga div pantade fackliga regler som söndersupna/rökta danska fack.rep ordnade på 60-70talen.

Nej sänk deras löner med 25% och dom kommer jobba vidare ändå.
Finns bra marginaler där att sänka lönerna dvs.

Sedan ID biljetterna.
På dessa sneakbiljetter sitter dessa flygbolagsanställda och åker runt på deras redan för mkt lediga fritid.

Låt dom jobba lite för fn!
Jag tycker synd om SAS mfl flygbolag som har dessa gökungar inom sin org!
Pilot2
2015-02-26 10:06:51
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
A330,
Det är du som fått in debatten på löner.
Hade du läst artikeln så ser du att det är otrygga anställningar som är hotet.

Ingen har sagt att Air France piloterna hade klarat sig bättre med högre lön.
vad får du ett så löjligt argument ifrån? Styrman behövde mer träning, och det förstår du med.

När du flyttat hemifrån eller slutat gå på bidrag eller vad du nu gör så inser du att man inte kan flyga endast för skoj skull. Sök nu arbete istället för att sitta här.
Re Kurtan
2015-02-26 09:27:40
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Högre tjänstemän sänker aldrig sina löner.
Ändå känner alla till att vad en apa kan prestera i att göra nytta är något i hästväg i jämförelse med vad en tjänsteman kan tillföra.
Värst är alla VD:ar.
Ju längre ner i kedjan man kommer ju högre krav har man på människor.
Kurtan
2015-02-26 09:13:15
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Next bränslekostnader är det crew där fram som är tyngsta lasset för ett flygbolag. Det är klart att man vill sänka kostnaderna på dessa människor!
Går inte det går man neråt i näringkedjan och testar dito på cabincrew, tekniker, mekaniker, rampservicefolk. Längst ned på listan hittar man incheckningspersonal, om ngn sådan finnes i det egna bolaget.
Högre tjänstemän på flygbolag kommer ni aldrig se sänka sina löner....
@Pilot2
2015-02-26 04:41:26
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Högre löner attraherar typer som vill tjäna pengar och inget annat. De är mindre lämpade som piloter än de som söker pilotjobb för att de vill flyga. Sign A330 har en bra kommentar om AF447 löner och flygsäkerhet.
@Pilot2 från A330
2015-02-26 00:45:06
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är mycket enkelt. Pilot löner och villkor har inget att göra med flygsäkerhet.. Det är det jag säger och det har bevisats. Vad menar du att bättre villkor attraherar bättre piloter? Varifrån kommer de? På vilket sätt är de bättre? Menar du att flygsäkerheten skulle bli bättre on nuvarande piloter fick löneförhöjning? Så om AF447 piloter hade tjänat mellan $1,000,000 och $3,000,000 per år istf $100,000 och $300,000 så hade inte haveriet inträffat?

Bättre träning/utbildning, högre krav på piloternas mentalitet, ansvarskänsla och lämplighet höjer flygsäkerheten, inte pilotlöner och villkor. Men det begriper inte pilotfacken.
H.A
2015-02-25 22:31:00
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@CFIT
Vada gamla? Byt ut J29 mot J35 så finns vi fortfarande om du väljer att flyga med SAS.
CFIT
2015-02-25 22:17:58
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Minns ni de gamla flygkaptenerna som efter en lång karriär i flygvapnet lärt sig bemästra lufthavets alla utmaningar i en oförlåtande J-29 Tunnan,.Och som med ett förtroendeingivande lugn och pondus kunde tog emot passagerare i vetskap om att hemmafrun där hemma tog hand om barnens läkarbesök och förberedelserna inför den galna maskeraden med grannarna i helgen. Vars anställning var säkrad så länge "doktorn" medgav?
Illern
2015-02-25 22:01:41
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hur många avgångar har inte flygchefen med ägarnas i dito´s hasor fått iväg med bläckpennan?
Hur många ggr har inte en tekniker anv bläckpennan fast underlag inte fanns igentligen, att tekniska chefen med ägaren bakom sig trycker på att kärran måste flyga trots ev fel/brister/frågetecken.

I dom flesta brancherna finns det regler som inte efterlevs.

Whats new?

-MONEY TALKS-

Mvh

Anv bara bläckpennan 1 gång......(skämms än idag över det)
Det får bli tåget för mig
2015-02-25 21:56:11
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Jag blir chockad när jag läser detta!! Är det så illa!? Pågår detta verkligen idag?Jag hade aldrig gått till en klinik med mitt barn om jag visste att läkarna arbetade under dessa förhållanden som ni skriver här, detsamma gäller ett flygplan. Nej tack. Jag vill inte dessa skall flyga mig.

Pilot2
2015-02-25 21:42:35
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
A330,
Nu ser du på det väldigt enkelt.
Det är klart att anställningsprocessen, och så även träningen kan förbättras.
Men det sparas in på allt i flyget idag. Extra träning i simulatorn kostar, och man tränar sällan mer än det absoluta minimum uppställt av myndigheten.

Men kan du verkligen inte se ett samband mellan att attrahera kompetent personal, och lön om du tänker efter riktigt hårt? Det är så vårt övriga samhälle är uppbyggt.

Det spelar ingen roll varför hon var trött. Är hon inte inte "fit for flight" så är hon inte det.
Vad som fick henne att trotts detta flyga kan man fråga sig.

Vad är ditt syfte med dina argument? Vad vinner du på det?
Blir din flygresa någon hundralapp dyrare?
@Pilot2 från A330
2015-02-25 18:49:11
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det spelar en enorm roll. Ingen vet vad hon vågade eller inte vågade och att dra slutsatser av spekulation är oseriöst. Det enda vi vet var att hon missbrukade sin rest period och visade dåligt omdöme som kostade henne och andra livet. Dessutom var kaptenen okvalificerad och saknade basic stick and rudder skills.

Det har bevisats att flygsäkerhet har inget med lön eller villkor att göra. Individer med dåligt omdöme, bristande ansvarskänsla eller andra brister ska gallras bort och inte anställas som piloter, punkt.

Air France A330 som kraschade utanför Sydamerika och där alla strök med hade piloter med en årslön mellan $100,000 och $300,000.

USAirways som landade i Hudson River efter att ha tappat all dragkraft efter kollision med fåglar har lägre pilotlöner än Southwest Airlines, USA's lågprisbolag. Ingen blev skadad, men de blev våta om fötterna.
Direktören
2015-02-25 15:41:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Flyger de inte planet på grund av något fel, så ringer vi inte dem nästa gång. Då kan de stå där utan lön. De sätter fart i rumpan på dem.
Direktören
2015-02-25 15:37:58
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ja det är bättre om vi har piloter som går på ren timanställning.
De är så flexibla när de inte har råd att säga nej, inget trams om säkerhetsbrister, och de är aldrig för trötta eller sjuka.

De skall stå med mössan i handen på morgonen, och snällt vänta på arbete.
Passar det inte så ger vi jobbet till nästa man på listan.

På detta sätt kan vi göra mig, och delägarna rikare.
De anställda skall endast vara tacksamma att vi finns.
Rattarn
2015-02-25 14:34:33
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Pilot2, anställningsvilkor som gör att vi kan tacka nej till extra arbete? Nej det går inte, för då måste vi ha ett fungerande stby schema. Obs, ironi.
Pilot2
2015-02-25 13:31:02
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det spelar ingen roll vad orsaken till hennes tillstånd var.
Vi är trotts allt människor vi med, och även om det var fel av henne att flyga när hon var så trött, så förstår jag om hon inte vågade eller av ekonomiska skäl kunde tacka nej.

Piloten Rebecca Shaw hade en årslön på 16 200 USD vilket är ca 135 100 Kr.
Många regionala piloter i USA startar med en timlön av 12.50 USD ca 100 Kr.
Ingen som ser en ekonomisk press här?

Hade hon verkligen utsatt sig själv för denna långa pendling, och att sova på en soffa, om hon verkligen inte kände sig tvungen? Troligtvis inte.

Om man har en trygg anställning med bra villkor. Så har man råd, och vågar även tacka nej till en flygning.
A330
2015-02-24 22:00:38
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hon var inte kontraktsanställd och ingen tvingade henne att jobba för detta bolag. Fullvuxna människor ska kunna ta hand om sig själva.

Men hur som helst så hade haveriet inget med rest perioder att göra. Det var hennes eget beslut att "missbruka" rest perioden.

For övrigt vet jag många som just vill ha kontraktsjobb för att lönen är mycket, mycket högre.
@ @pilot2 på a330
2015-02-24 20:40:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
hade hon haft vettiga avtal med lön som hade gått att leva på så hade hon förmodligen aldrig tagit på sig det där flygningarna, hon gjorde det ju garanterat inte för att "det är så kul att flyga". Ett annat problem idag med alla kontraktsanställningar och osäkra anställningsfomer är att piloter, som jobbar under dessa, väljer att inte anmäla sig som "unfit" eller sjukskriva när man borde pga att man är rädd att förlora jobbet. Så enkelt är det..
@pilot2 från A330
2015-02-24 19:42:44
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Duty times och rest period requirements har varit mycket olika mellan USA och Europa. Nu sker det en "normalisering", dvs de blir "mer lika", vilket innebär justering av reglerna i "motsatt riktning". Beträffande turbopropolyckan i USA för många år sedan så hade first officer dåligt omdöme. Hon flög hem över helgen, hela vägen från USAs östkust till västkust och återvände på söndag kväll med en "red-eye special" för en tidig take-off måndag morgon. Enligt schemat hade hon flera dagars "rest period". Hade hon hållit sig hemma och vilat hade hon varit fullt utvilad. Att flyga nonstop transcon i USA tar 5-6 timmar och det är 3 timmars tidsskillnad. Med one stop kan det ta 9 timmar. Helt oansvarigt. Om man förlänger rest periods är det fortfarande pilotens ansvar att se till att han/hon är "fit for work". En längre rest period är ingen garanti att piloterna är mera utvilade. Jag har sett det med egna ögon.

Om jag inte minns fel så var detta haveri också anledningen till att FAAs minimikrav för anställning som pilot höjdes till vad de flesta USA bolag tillämpade.
@CFIT
2015-02-24 19:11:19
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
En årsredovisning kan absolut inte se ut "hur som helst".
Sjokapten
2015-02-24 16:22:32
Att Bengt

Inte for att det har nagon betydelse da det ar piloter och sakerhet som diskuteras men jag kan vall svara

"Såg förresten att arbetsförmedlingen skriver om ditt yrke att: "Fartygsbefäl har många administrativa arbetsuppgifter...". Pappersvändare alltså men det kanske är lika dålig information om det som det är om pilotyrket."

Sa ar det, jag tillbringar 90% av min arbetstid med budget, personalfragor, kvalitetssakring osv osv.

"kora bat" gor man som styrman, som befalhavare ar man snarare VD for "dotterbolaget" som i mitt fall har 1500 anstallda.

Sedan ar jag pa bryggan vid ankomst och avgang men annars inte.


"Jag läste också att av din 4 år långa utbildning så är 1 år praktik och ändå skryter du över att ha läst 160 poäng, samtidigt som du inte tar någon som helst hänsyn till alla år av praktik som de flesta piloter måste genomgå innan de får chansen att bli kaptener."

Nja, efter avslutad utbildning far man ut klass 5, dvs 2:e styrmansbehoriget, for att fa ut sjokaptensbehorighet, dvs ratt att vara befalhavare pa ett storre fartyg kravs sedan 36 manaders praktik (varav 12 som overstyrman), det tar med ett normalt avlosningssystem 6 ar att fa ihop tiden.

"Det finns ganska många tonåringar och yngre personer på detta forum som säkert tänder till av dina "brandfacklor" så mycket nöje."

Aven en del aldre uppenbarligen..... men, det finns vissa, som 123 som ju faktikt har en god sjalvbild
Pilot2
2015-02-24 12:50:24
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Nadja.
Helt riktigt att vilotid är ETT av hoten. Efter olyckan i Buffalo införde USA strängare krav till skillnad mot Europa som går i motsatt riktning, och snart kan tillåta längre arbetstid än idag.
Tragiskt att något sådant skall behöva ske innan allmänhet, och myndigheter vaknar.
Nadja
2015-02-24 10:09:00
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Lön behöver inte nödvändigtvis påverka säkerheten. Jag tycker de viktigaste faktorerna (förutom väl underhållet plan), är att Flight Crew är utvilade, erfarna och kompetenta.

Största hotet känner jag (var så god och skjut ner mig) är att piloterna inte får tillräcklig vilotid. Vi har sett skräckexempel från Regionals i USA, där piloter sover över några timmar i något som nästan liknar knarkkvartar. Enligt FAA och NTSB: ”Most pilot errors can be attributed to fatigue”.

Tittar vi lite närmare, så var ju enligt Haverikommissionen Amapolas avåkning på Sturup i januari 2014 till stor del orsakad av sömnbrist hos piloterna.

Piloter måste ju i alla fall ha tjänstgöringsvillkor så de får en rimlig chans att få den vila som krävs/behövs. De flesta människor blir slöa, oproduktiva och får sämre reaktionstid om vi inte får tillräckligt med vila. En sådan människa vill vi inte ha på förarplatsen i ett flygplan, inte sant?

Mvh/Nadja
Smart, mycket smart
2015-02-24 00:58:24
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
SAS kan lösa alla problem med wetleasing av alla flygplan, dvs leasa in flygplan, piloter och cabin crew.
@CFIT
2015-02-23 23:45:42
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Kul nick ; )
Du menar väl som vi får hoppas att lämplighetstest skall införas på dessa myndighetspersoner?
I så fall håller jag med för vem testar dom överhuvudtaget?
CFIT
2015-02-23 23:17:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
En årsredovisning kan i stort sett se ut hur som helst. Dvs den kan skapas av ägarna för att dölja saker alt uppnå vissa mål.
Så det dom kära aktieägarna får läsa på en årsstämma kunde lika gärna ha spelats upp på Dramaten.
Main target är att aktieägarna får en så stor vinst som möjligt i combo med att bolaget inte verkar för lönsamt. Är vinsten för hög flyttas poster undan alt om av skattetekniska skäl.
Skillnaden är sedan även att på dramaten får man inte fri dryck och mat.....
CFIT
2015-02-23 22:12:55
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Om inte branschen börjar tvångsanställa piloter snart, så är det nog ur ett flygsäkerhetsperspektiv dags för tillsynsmyndigheterna att börja införa personliga lämplighetskrav värt namnet.
B
2015-02-23 21:46:04
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@ Skattebetalare

Har du tänkt på att SAS inte köper in så mycket av sin markservice som många andra bolag och att det därför blir en mycket större procentsats på personalkostnad, än de andra bolagen som istället får kostnaden på ett annat konto i redovisningen. Är det så att de har större kostnader för externa tjänster än vad SAS har?

Om SAS fullföljer beslutet att sälja ut SGH så försvinner väl halva personalstyrkan i ett nafs.
@?
2015-02-23 21:33:41
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
"Titta i årsredovisningarna för de flesta stora flygbolagen så framgår det att personalkostnaderna sällan överstiger 5 % av bolagets totala kostnadsmassa."

Jag kollade just SAS senaste årsrapport. Personalkostnaderna är 24% av den totala kostnadsmassan. De måste minskas kraftigt som du ser.

/Skattebetalare
A330
2015-02-23 20:24:42
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Pilot2

Ansvarsfulla piloter som flyger riktiga flygplan resonerar inte som du. Sorry.
A330
2015-02-23 20:22:30
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
De vettigaste pilotkontrakt betalar på distans, dvs storcirkeldistans. Har inget med tid att göra. Biljettpriserna är baserade på distans också och inte tid.
Scandi pilot
2015-02-23 16:33:16
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det finns idag kontrakt där du bara får betlat per timma.
Det betyder att om du inte flyger får du ingen lön, du får heller inte någon sjukersättning, vilket gör att man inte har råd att vara sjuk.

Är du på något sätt är besvärlig mot bolaget. Rapporterar brister eller tar kostsamma beslut, så riskerar du att inte få fler flyg timmar, och heller ingen lön.

Är detta säkert? För det är mot detta vi är på väg

Det kommer bli turbulent framöver, hoppas på er förståelse när planen står på backen.
?
2015-02-23 11:11:57
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten

Bra initiativ av signaturen "SVD "

Att en billig flygbiljett rättfärdigar väsentligt högre arbetsbelastning för besättningen är ett helt absurt resonemang.
Titta i årsredovisningarna för de flesta stora flygbolagen så framgår det att personalkostnaderna sällan överstiger 5 % av bolagets totala kostnadsmassa.

Ska besättningarnas löner och arbetsvillkor ensamma lastas när bolaget går dåligt ?

Hur lönsamt är det att ha arbetskraft via bemanningsbolag ? Det har om och om igen visat sig att det inte alls är lönsamt om man krasst tittar på kostnader. Däremot har flygbolaget full flexibilitet, men det skapar knappast någon halleluljastämning bland anställda som är fast i sådana arbetsvillkor.

Var det inte personalen som är den största tillgången ? Teamkänslan betyder allt ?

Det ökade timuttaget och total avsaknad av hänsyn för när man arbetar på dygnets 24 timmar visar på vilka starka lobbyistkrafter som ligger bakom.

Ja Sjökapten det har blivit färre olyckor, men det betyder inte att riskerna minskat.
Man fattar sämre beslut när man inte är utvilad och går på ett 10 timmars pass.
Sakta men säkert tvingas avtalen även för de gamla flygbolagen i Europa att anpassas till Subpart Q.

Den utvecklingen är skrämmande, men vad värre är att myndigheterna inte gör någonting, nyanserad fakta till trots kring problemet fatique och oregelbunden arbetstid.

Är det så djupt tragiskt att ett haveri ska ändra på denna utveckling ?
Bengt
2015-02-23 10:28:19
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Sjokapten

Om jag inte missminner mig så skrev du i en annan tråd att du är runt 40 år gammal samt basar på en större kryssningsbåt och nu erkänner du att du tycker det är kul att retas och provocera. Detta drar ett löjets skimmer över dig och gör det omöjligt att diskutera seriöst med dig så jag kommer inte att försöka göra det fler gånger.

Jag undrar vad din besättning och passagerarna skulle säga om de visste vad du gillar att fördriva tiden med.

Såg förresten att arbetsförmedlingen skriver om ditt yrke att: "Fartygsbefäl har många administrativa arbetsuppgifter...". Pappersvändare alltså men det kanske är lika dålig information om det som det är om pilotyrket.
Jag läste också att av din 4 år långa utbildning så är 1 år praktik och ändå skryter du över att ha läst 160 poäng, samtidigt som du inte tar någon som helst hänsyn till alla år av praktik som de flesta piloter måste genomgå innan de får chansen att bli kaptener.

Det finns ganska många tonåringar och yngre personer på detta forum som säkert tänder till av dina "brandfacklor" så mycket nöje.
Pilot2
2015-02-22 12:52:33
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Du som inte kan använda namn funktionen.

Att tanka 3 ton extra kostar inte så mycket kontra säkerheten. MEN med minskade marginaler så finns det inte längre utrymme för det. Dessutom var det bara ETT exempel på hur fokus går mer mot ekonomi, vilket leder till minskade säkerhetsmarginaler. Hur otrygga anställningar pressar piloterna i deras beslut när allt skall stramas åt för att spara på minsta krona.

Jag tror till och med du förstod det, men istället försöker lägga om mitt inlägg till att handla om smutskastning.
@Low and Slow
2015-02-21 23:19:17
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Håller med dig. En civilingenjörskurs kan vara planerad för 5 år. Men det finns de som läser in det på 3.5 år och det finns de som festar jämnt, klarar aldrig en tenta första gången och behöver 6 år. Men som sagt, 50% är under medianen och är inte lika bra som de 50% som är över medianen. Inga studier kan kallas krävande jmft med det verkliga arbetslivet efteråt.

Att läsa in en PPL+CL+ATP är ingenting jämfört med en civilingenjörs eller civilekonomutbilding, men skillnaden är att inte alla har egenskaper som behövs för att bli kommersiella piloter. Att läsa in all teori till ATP och flyga de timmar som behövs för en CL kan göras på mindre än ett år.
@Pilot2
2015-02-21 18:57:25
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Jag är kontraktspilot och håller inte alls med dig. Att tanka ett par-tre ton extra för ökad säkerhet höjer inte förbrukningen nämnvärt och kostnaden är minimal. Och om extra bränslet förbrukas pga mera holding är det värt mer än vad det kostar. Sluta smutskasta kontraktspiloter.

/Pilot3
123
2015-02-21 18:39:26
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sjökapten: I stora drag delar jag mycket av vad du skriver.

"Och, man maste satta allt i perspektiv, sa lange som den farligaste delen av flygresan ar bilresan till flygplatsen sa ar det svart att havda sakerhetsargumentet."

Så är det... Det är säkert att flyga. Men jag skulle likväl inte rekommendera någon nordbo att åka ner till vissa utvalda delar av mellanöstern, trots att ingen kidnappning av dessa har skett och således helt ofarligt enligt statistiken.

Statistiken i din jämförelse utgör endast resultatet av förhållningssättet eller arbetet sedan tidigare. Detta visar inte på något sätt de bakomliggande faktorerna utan hänvisar till slutresultat över en viss period.

Det är ingen som argumenterar mot olycksstatistiken inom flyget som du lutar dig mot. Men dessa siffror är uppbyggda av ett Tidigare förhållningssätt inom säkerhetskulturen och givetvis en nydanande teknik. Det allt fler reagerar på är att denna säkerhetskultur har börjat att luckras upp. Tröskeln ligger inte på samma nivå som tidigare och därmed är säkerhetsargumentet högst aktuellt. Allt har sina eftersläpningar. Möjligen att tekniken kan ligga i framkant för att råda bot på situationen i framtiden. Men det är endast att spekulera i.


Low and slow: Imponerande. Dessa individer måste ju ha haft 5-6 ämnen som de läste samtidigt under 20 veckors intervaller. Tillkommande projekt/laborationer/redovisningar/tentor osv. Att dessutom hinna med ett aktivt föreningsliv är väldigt bra jobbat. Själv kan jag tro att många hade tyckt att det hade varit väldigt tufft. Men det jag mer ville anmärka på var att längden på ingenjörsstudierna har som du säger blivit längre. Men det har ju även utfyllnaden av programmet blivit. samma bok som tog ett år att läsa igenom ges inte två år nu.
Pilot2
2015-02-21 14:13:54
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hej, du som inte förstår hur man använder forumet, och heller inte förstår mina inlägg.

Jag skall förklara så enkelt jag kan.
Låt säga att jag vill ta med mig extra bränsle, det är säkert men det kostar, och ogillas därför av bolaget. Efter flera säkra men dyra beslut förnyas inte mitt kontrakt. Mina kollegor blir rädda, och gör som bolaget vill trotts att detta inte är lika säkert.

Hade däremot alla varit fastanställd hade ingen känt denna pressen.
Våra beslut hade endast grundat sig på erfarenhet, och kunskap, inte pressen från någon ekonom som skall glädja aktieägarna.

2015-02-21 14:04:18
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hej, du som inte förstår hur man använder namn på forumet, och heller inte förstår mina inlägg.

Jag skall förklara så enkelt jag kan.
Låt säga att jag vill ta med mig extra bränsle, det är säkert men det kostar, och ogillas därför av bolaget. Efter flera säkra men dyra beslut förnyas inte mitt kontrakt. Mina kollegor blir rädda, och gör som bolaget vill trotts att detta inte är lika säkert.

Hade däremot alla varit fastanställd hade ingen känt denna pressen.
Våra beslut hade endast grundat sig på erfarenhet, och kunskap, inte pressen från någon ekonom som skall glädja aktieägarna.
Sjokapten
2015-02-21 13:29:22
Att 123
sjökapten: Tror att det finns allt för många exempel inom sjöfarten som bevisar motsatsen. Där ordet säkerhet och bekvämlighetsflagg inte går hand i hand. Scandinavian star är väl ett slående exempel för att utgå från ett svenskt perspektiv

Du har helt ratt i att sjofarten lag langt efter flyget tidigare nar det galler sakerhetskultur, ljusar efter.

Langt in pa 80-talet radde, i manga rederier mentaliteten att "kapten ar gud", dar ingen tordes ifragasatta befalhavaren, hela varat BRM (Bridge Resource Management) kommer fran flyget.

Likasa hade man in pa 80-talet an MYCKET tolerant syn pa alkohol... nagot som knappast var lyckat.

Men, dar har man forbattrat sig mycket idag, atminstonne i "vastvarlden", gar Du till oststatsbatar sa lever mycket av "sovjet" kvar.

Scandinavian Star var som Du skrev ocksa en ytterst dalig bat, vill dock havda att idag med de mycket striktare port state sa hade hon inte kunnat segla idag.

Att flyget ar sakrare idag beror givetvis inte pa att dagens piloter ar av "battre virke", snarare tvart om, tror vi alla kan vara overens om att de gamla flygvapen piloterna som tidigare gick over till civilflyg var ytterst kompetenta.

Utan, orsaken ar givetvis att det ar otroligt mycket lattare att flyga ett modernt flygplan vs att flyga tidigare, teknikutvecklingen har gjort fantastiska steg.

Vill fortfarande havda att jag mycket val forstar att piloter inte vill vara kontraktsanstallda, det tror jag ingen vill.

Daremot vill jag nog havda att aven low cost carriers ar noga med sin sakerhet, det enda som skulle kunna stoppa tex Ryanair vore ju en olycka som man kan visa att beror pa dalig sakerhet, bolaget har alltsa ett egenintressa av inte ha olyckor,

Och, man maste satta allt i perspektiv, sa lange som den farligaste delen av flygresan ar bilresan till flygplatsen sa ar det svart att havda sakerhetsargumentet.


@Pilot2
2015-02-21 06:27:53
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Om du "tummar på flygsäkerheten" sätter du ditt eget och andras liv på spel. Det är högst oprofessionellt. Vfr tror du olyckor händer? Professionella ansvarsfulla piloter gör inte det. Föreslår att du lämnar in din Flight Simulator licens frivilligt.
FC
2015-02-20 17:47:48
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
I mina yngre dagar var målet alltid att flyga LH.
Nu när familjens barn växt upp, man vill ha lite prime time,åka till landet eller segelbåten då är varje vardag som man jobbar mellan 8-18 mer en belöning.
Tidskillnaden på LH är sedan inte kul i längden. Vissa gillar det men dom flesta tröttnar snart på att vrida klockan fram och tillbaka hela tiden.
Smaken är iofs sedan som baken.
Sedan är det mer stressande i en LH kärra, spec om du flyger över större hav.
Modern teknik i komb med att planen numera nästan bara har 2st motorer är ett större stressmoment än folk kan ana. Det är MKT mer elfel, indikeringar som
vid kontroll efteråt visade sig vara falska. Men sitter du 3tim ut över ett hav på 10.000m och försöker lösa dessa olika indikeringar då blir nog Piloter gråhårigare
snabbare nu än förr då alt med var mekaniskt, rejält byggt.
På 747 -DC10 tiden kunde man stänga av en motor utan att det skapade kaos.
Nu med en mer och mer vanlig 2 motorig ETOPS flotta worldwide ställs ju kraven
högre på piloter och planens stödsystem.

Måndag-Fredag 6-18
Ger färre människor högt blodtryck.....
Low and slow
2015-02-20 17:32:51
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
"Vissa flygande verkar se long haul som en form av "beloning" och inte inte att flyget knappast ar till for de anstalldas skull"

Klart att det är väl lite häftigare att kunna berätta att man varit i Tokyo och vänt istället för Östersund. Men när det kommer till kritan är det ju samma slags jobb som ska utföras.
Low and slow
2015-02-20 17:29:52
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Belägg och belägg kanske är att ta i. Är själv civilingenjör (från Lund) och när jag började utbildningen var det på gång att förlänga från 4,5 till 5 år. De som började året efter mig gick 5 år.

Pratade med vår programchef och hennes uppfattning var att det var onödigt att förlänga till 5 år. Hon hade själv gått 4 år. Om man jämförde kursplanerna för de som läste den extra terminen var det uppenbart att mycket var utfyllnad av det befintliga. Den första mattekursen (endimensionell analys) förlängdes från 12 hp till 15, med några extra moment i kursen, för att nämna ett exempel. Därmed inte sagt att utbildningens och studenternas kvalitet blivit sämre eller så.

Var några kursare som läste dubbelt (civilekonom t ex) och många inkl mig själv var engagerade i nationsliv, föreningar, jobbade extra vid sidan av osv. Visst kunde det köra ihop sig rejält kring tentaperioder, men i övrigt tyckte jag inte det var jättebetungande. Tycker inte riktigt det går att jämföra med när man är ute i näringslivet och förväntas prestera varje arbetstimme ;)
123
2015-02-20 17:21:03
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
sjökapten: Tror att det finns allt för många exempel inom sjöfarten som bevisar motsatsen. Där ordet säkerhet och bekvämlighetsflagg inte går hand i hand. Scandinavian star är väl ett slående exempel för att utgå från ett svenskt perspektiv

Jag tror ingalunda att flygindustrin urskiljer sig från sjöfarten, för att inte kunna våga dra paralleller. Då jag antar att du tittar på olycksstatistik när du påstår att flyget aldrig har varit säkrare så är frågan. Kan det vara så att säkerhetskulturen inom flygbranschen generellt tidigare har haft en högre säkerhetsmarginal kontra sjöfarten? Som i dagens läge reduceras p.g.a. det som bland annat "pilot2" redovisar om nedan.

Jag är nog en av dessa som hänvisar till att säkerhet och arbetssituation är starkt förankrade i varandra.

"Vissa flygande verkar se long haul som en form av "beloning" och inte inte att flyget knappast ar till for de anstalldas skull "

Tenderar att hålla med.
Sjokapten
2015-02-20 16:01:06
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sjalvfallet tycker jag att det ar roande att slanga sten pa glashuset och se hur manga upprorda kommentarer som kommer tillbaka.

Och, ju mindre man har att bemota inlaggen med, desto mer blir det av typen "sjokapter ar dumma, flyget ar bast"

Men, eftersom sa manga lever i en dromvarld ar det ju ocksa valdigt latt att slanga in "brandbomber".

Som i denna trad, sjalvklart forstar jag att det inte ar bra med kontraktsanstallningar, det galler saval flyg som andra brancher.

Men, av helt andra anledningar an flygsakerhet.

Hitils sa ar det ju sa att det ar sakrare an nagonsin att flyga, sa, sakerhetsargumentet haller inte.

Blir bara lojligt nar man slanger in "flygsakerhet" nar det egentligen handlar om andra fragor.

Sedan ar det roande att se att vissa fortfarande inte vill inse att flyget ar en branch som alla andra, inte ett unikum alla flag carrier dagarna.

Jag tycker det ar sjalvklart att det skall vara svensk besattning pa ett flyg mellan Arlanda och Sveg.

Men, lika sjalvklart tycker jag det ar att man inte valjer att ha 100% svensk besattning pa ett flyg Sverige - Thailand nar konkurerarnde bolag kan kora med en mycket lagre lonekostnad.

Vissa flygande verkar se long haul som en form av "beloning" och inte inte att flyget knappast ar till for de anstalldas skull
123
2015-02-20 12:55:25
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men tror att samma budskap dribblas fram och tillbaks i sedvanlig ordning : )

Pilot2 - Instämmer till fullo. Well said


Lov and slow - "Om man nu talar om högskoleutbildningar törs jag påstå att vissa utbildningar nog skulle gå att genomföra på en kortare tid. Civilingenjörsutbildningarna till exempel var för några decennier sedan på 4 år. Idag är de pga Bolognaprocessen 5 år, men det innebär ju inte att utbildningen i sig blivit tuffare. Snarare tvärtom. "

Av ren nyfikenhet. Finns några belägg för påståendet? : )


Rule - "Sen måste jag bara svara på ditt dravel om högskolepoäng. Du verkar ju helt insnöad på det.
En integrerad pilotutbildning kan göras klart på ca 20-24 månader. Då är det väldigt intensivt plugg som gäller - helger, kvällar oh tom nätter. Man har i princip ingen paus så det är 24 effektiva månader vi snackar om. En vanlig universitets eller högskoleutbildning innebär ca 7-8 månaders plugg per år och med den takten skulle en pilotutbildning ta ca 3 år.
Dessutom vill jag hävda att pilotutbildingar är betydligt mer intensiva och effektiva än vanliga studier.
Som gammal Lundabo vet jag hur mycket fester, spex, karneval, tandemcyckling, sittningar och nationsengagemang som hinns med av studenterna. Vi hade knappt tid att ta en öl på lördagen när jag pluggade till Pilot."

Tror det är väldigt individuellt bedömning du nu gör. Andra kanske tycker att en pilotutbildning eller likväl en sjöfartsutbildning inte på långa vägar kan jämföras med universitetsutbildning. Handlar nog om vad det är för typ av utbildning och personlig bedömning.
Pilot2
2015-02-20 11:38:02
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
"Pilot",
Jag förstår att du sitter där med din flygsimulator på datorn, och drömmer om att flyga.
Men när du blir äldre, och faktiskt måste försörja en familj kommer andra aspekter in.

Det tummas ständigt i flyget, allt är en fråga om säkerhet kontra följa tidtabell, och kostnader.
När fokus går mer över till kostnader så är vi inne på en farlig väg.

Sitter du med en rädsla att inte förlora ditt kontrakt så tummar man på säkerheten betydligt mer än en pilot som har tryggheten att vara fastanställd. Man vill inte göra sig obekväm med ledningen, och klaga på säkerhet, ta dyra med säkra beslut.

En annan aspekt är att när utbildningen blir kortare, så finns inte mycket rum för attityder i cockpit. och man tränas bara till minsta myndighetskrav, och fokus ligger på "stick and rudder" (hantera planet) vilket de flesta klarar av men knappast är den största faktorn till olyckor.

Så gör nu något vettigt, och sluta leka pilot på forumet.
Pilot
2015-02-20 02:10:52
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Eftersom piloten sitter själv i flygplanet vore det otroligt korkat att "tumma på flygsäkerheten". Det verkar som de flesta kommentarer kommer från dem som har aldrig varit piloter.
Pilot2
2015-02-20 00:11:27
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sjökapten är knappast vad han utger sig för.
Om så varit fallet hade han inte varit så insnöad på högskolepoäng, utan även varit införstådd med hur viktigt erfarenhet är, då det behövs på sjön precis som i luften.

Erfarenhet är inget man kan läsa sig till i någon bok.
Rule
2015-02-19 23:34:50
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Svar sjökaptenen.
Egentligen borde vi inte ens svara på det du skriver. Du är ju uppenbarligen ute efter att provocera en hel yrkesgrupp. Jag hat själv aldrig varit över på "båttorget" och provocerat sjömän och jag misstänker att inga andra piloter gör det heller.
Är du en bitter pilot wannabe som fick nöja dig med att köra båt och nu försöker du övertyga dig själv om hur okvalificerat pilotyrket är gentemot sjömän?
Jag vet inget om dina arbetsuppgifter och hur pass svårt eller enkelt det är så därför argumenterar jag inte för eller emot dina anställningsvillkor. Jag rekommenderar att du gör det samma.

Sen måste jag bara svara på ditt dravel om högskolepoäng. Du verkar ju helt insnöad på det.
En integrerad pilotutbildning kan göras klart på ca 20-24 månader. Då är det väldigt intensivt plugg som gäller - helger, kvällar oh tom nätter. Man har i princip ingen paus så det är 24 effektiva månader vi snackar om. En vanlig universitets eller högskoleutbildning innebär ca 7-8 månaders plugg per år och med den takten skulle en pilotutbildning ta ca 3 år.
Dessutom vill jag hävda att pilotutbildingar är betydligt mer intensiva och effektiva än vanliga studier.
Som gammal Lundabo vet jag hur mycket fester, spex, karneval, tandemcyckling, sittningar och nationsengagemang som hinns med av studenterna. Vi hade knappt tid att ta en öl på lördagen när jag pluggade till Pilot.

Jag föreslår att Sjökaptenen surfar tillbaka till "båttorget" och diskuterar någon slags knop eller förträffligheten med den filippinska besättningen. Varför inte lägga upp en tråd där du skryter om din senaste resa där ni lyckades få upp båten i 34,5 kt medströms!

Gokväll!
RonnyConnySonny
2015-02-19 23:09:40
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sjökapten tycker det är kul att tetas lite här och det är ibland synd för han framstår ändå som om han har en del kunskap (kanske inte så mycket om flyget, nej SAS flight acadamy från 1980 räknas inte :D ) och då tar alla det som avundsjuka.
Jag tror nog "Sjökapten" tjänar så det räcker och blir över men är lite bitter att hans yrke inte smäller lika högt. Låt bli det och var mer saklig och inte så tjurig.
Det finns givetvis några erkänt svåra akademiska utbildningar men jag tror de flesta högskoleutbildade skulle skriva under på att det inte krävs 4-5 år egentligen men man ska ju hinna med lite krökande osv också.
Bengt
2015-02-19 22:57:57
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Bibliotekarie är ett yrke t ex.

Du, Sjökapten, verkar ju trots allt förstå att erfarenhet också är värdefullt men varför envisas du med att enbart gå på studiepoäng när du värderar hur kvalificerat pilotyrket är jämfört med andra yrken? Jag misstänker att du tycker det är kul att provocera och retas.

Förskolelärare har fler studiepoäng än jag har men jag har aldrig hört någon av dem påstå att deras yrke är mer kvalificerat än mitt, tvärtom har jag däremot hört dem säga. Vad tycker du?

Med ditt resonemang är praktiskt taget alla yrken mer kvalificerade än pilotyrket och det kan du inte på allvar hävda om du ska framstå som någotsånär seriös.

Som sagt, det går inte att läsa sig till hur man manuellt hanterar en flygmaskin eller hur man bedömmer alla upptänkliga och oupptänkliga situationer i luften, oavsett om man studerar 160 poäng, 5 år eller mer. Av ditt argumenterande om studiepoäng som värdemätare så börjar jag tro att man kan läsa sig till det mesta man behöver som sjökapten och att det yrket mest är ett pappersvändaryrke. Förlåt men det är det intrycket du ger.
Lov and slow
2015-02-19 20:26:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Svar Sjökapten - det tar ofta 6 år eller mer för en pilot att avancera från höger- till vänsterstol. Idag går det nog fortare på en del bolag, men på traditionella flagcarriers.

Om man nu talar om högskoleutbildningar törs jag påstå att vissa utbildningar nog skulle gå att genomföra på en kortare tid. Civilingenjörsutbildningarna till exempel var för några decennier sedan på 4 år. Idag är de pga Bolognaprocessen 5 år, men det innebär ju inte att utbildningen i sig blivit tuffare. Snarare tvärtom.
Sjokapten
2015-02-19 17:52:45
Att Bengt

"Det finns yrken som kräver 5 år av akademiska studier men de är långt ifrån lika kvalificerade som pilotyrket."

Verkligen? Jag kommer inte pa ett enda yrke med 5 ars hogskolestudier som skulle vara mindra kvalificerade, det vore ju ett otroligt underbetygt for hogskolan, att ett yrke som tar tva ar och her 80 poang skulle vara mer kvalificerat en ett yrke som ger 200 poang....

Vilket yrke skulle det vara?

"Det är konstigt att en sjökapten inte förstår att det finns yrken där din erfarenhet gör dig bättre, just för att det inte går att läsa sig till allt, t ex hur man hanterar en flygmaskin under sidvindslandningar, på halkiga banor, hur man bedömmer olika situationer med mera, med mera, med mera, oavsett hur många år du går i skola.
Jag trodde att detsamma gällde för sjökaptener men tydligen inte, där verkar det gå att läsa sig till allt i skolbänken."

Och det tror Du inte galler alla yrken? Att en lakare med erfarenhet har duktigare en en nyutexaminerad? Eller, att en, om vi nu skall diskutera det, erfaren sjokapten (160 hogskolepoang) ar battre an en nyutexaminerad?

Kanske darfor som man som nyutexaminerad (160 poang till trots) inte har fulla behorigheter utan det tar 6 ar innan man far, efter avklarade studier, sjokaptensbehorigheten.

Chuck
2015-02-19 17:28:48
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hur ser kirurgen på bolaget Intuitive Surgical?
Snart får du också köra maskin, så kan vi båda gömma oss i ett hörn på festen.

Bottoms up!
Ubbe
2015-02-19 16:49:17
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Läkare är första stadiet. Vidare högskolestudier och efterföljande praktik gör sedan en läkare till kirurg.
Proktologen
2015-02-19 16:36:30
Re:Ubbe
"...läkare och kirurger..." Är inte en kirurg en läkare och en läkare kirurg i vissa fall...
Ubbe
2015-02-19 15:25:17
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
I min bok är läkare och kirurger ett mer status arbete.
Sitta i cockpit och trycka på knappar. I bäst fall blir det sidovind så att ngt extra händer.
?
Nej Pilot är ett service jobb. Har inget med hög svansföring att göra.

Vi kirurger sover bättre, är mer poppis på fester....

2015-02-19 15:01:53
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Piloten, du skriver ju själv att piloterna i nämnda fall var okvalificerade/olämpliga/oerfarna. Hur sjutton hamnade dom där?
En del kan vara att villkoren är för dåliga för att attrahera de som verkligen är lämpliga. Pay for monkies and you get monkies.
Diskussionen om stall karaktäristik är ganska ointressant egentligen, men olyckorna bevisar bara att vi piloter har en undermålig utbildning. Orsaken är faktiskt att ingen vill betala för den.
Vi är redan monkies.
SFO incidenten skedde efter en över tolv timmar lång flygning. Jag vet inte om du flugit LH, men jag har flugit på alla kontinenter utom Antarktis med ackumulerad jetlag och upp till 17h30 leggar och det sätter sina spår. I min värld ser det ut som att det är en av de avgörande faktorerna. Vet inte hur många gånger vi varit 4 piloter på F/D,två sovande på jumpseat och två trötta vid kontrollerna.

Hur som helst menar jag med mitt inlägg att vi är på tunn is när det gäller flygsäkerhet. Från att första skruven dras på en kärra ända till impact.

När det gäller löner så begriper jag ju att det står i jämförelse med lokal köpkraft. Men när lönenivåer från andra sidan jordklotet börjar dominera lokalt i Europa p.g.a lite smarta upplägg så går det väl långt.
Vi har ju allesammans ett ansvar för det samhälle vi lever i med att betala skatter och avgifter så våra barn ska kunna gå i bra skolor och våra föräldrar ska få en dräglig ålderdom.
Nu är det flygbranschen, men ge det några år så är både läkare, advokater, snickare m.m indragna i samma process med outsourcing.
Globalisering och shareholdervalue går hand i hand och har högsta prioritet.

Slut.

Sv: Kalle
2015-02-18 18:08:26
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Myndigheternas krav på piloter har inte sänkts. Löner har inget med saken att göra. Högre löner attraherar girigare individer, inte mera kvalifierade individer.
Kalle
2015-02-18 18:02:44
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Men det är ju självklart så att när kraven sänks och villkor försämras så blir pilotkåren sämre och sämre...! Det är ju helt självklart! Det sker ju inte på en dag men gradvis är ju resultatet givet.
Det är en ypperlig jämförelse med lärargruppen. Sämre och sämre avtal leder till en sämre lärarkår. Inget konstigt med det.
Pilot
2015-02-18 17:10:38
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Anledningen till snabbare type rating är updaterade cockpit/system design och cockpit commonality. Däremot kan man nog säga att grundutbildningen i vissa fall är oacceptabel eller att individerna inte var mentalt utrustade att jobba som piloter, och skulle ha vägrats grundutbildning. Piloter som inte kan ta ett flygplan ur stall, piloter som inte kan flyga flygplanet enbart med referens till pitch attitude och throttle setting, piloter som inte kan landa ett flygplan visuellt/manuellt mitt på ljusa dagen och i bra väder pga att ILS har stängts av, etc, ska inte vara piloter på något flygplan.

Det har inget med lön eller anställningsvillkor att göra. Antingen kan man flyga eller så kan man inte.
Kjell
2015-02-18 16:58:32
RE: @Kjell
Jag tror det står ganska klart för alla (utom dig) att jag inte gör en direkt jämförelse mellan pilotyrket och läraryrket! Hur kan du inte se detta?! :-(
Läs igen och begrunda!
Sv:Kjell
2015-02-18 15:59:46
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Att jämföra lärare eller vilka andra jobb som helst med pilotjobb är äpplen och päron.
Bengt
2015-02-18 15:13:20
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Sjökapten
Det är konstigt att en sjökapten inte förstår att det finns yrken där din erfarenhet gör dig bättre, just för att det inte går att läsa sig till allt, t ex hur man hanterar en flygmaskin under sidvindslandningar, på halkiga banor, hur man bedömmer olika situationer med mera, med mera, med mera, oavsett hur många år du går i skola.
Jag trodde att detsamma gällde för sjökaptener men tydligen inte, där verkar det gå att läsa sig till allt i skolbänken.

Det finns yrken som kräver 5 år av akademiska studier men de är långt ifrån lika kvalificerade som pilotyrket.
bättre förr
2015-02-18 14:36:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Bra skrivet chuck.

Fick mig att tänka på sas en gång i tiden, och deras säkerhetstänk. Där piloterna spenderade många månader för att lära sig en ny flygtyp. De spenderade även mycket pengar på att utveckla flygsäkerhet mm. Idag är det mesta av allt detta borta, och kurserna ligger på bara några få veckor.

Gjorde själv min senast utbildning på 2 veckor. Tid är pengar och varför lära sig mer än det absolut nödvändigaste?
Kjell
2015-02-18 12:21:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det finns otaliga larmrapporter om lärarkåren i Sverige och hur dålig den är. Det krävs 0.1 på högskoleprovet för att komma in. Det är inte så svårt att se ett samband mellan många års försämring av lärarnas avtal och urvattningen av de kandidater som söker sig till den utbildningen. Vi har en usel lärarkår och det är som vanligt, att man får vad man betalar för!
Att, som en del skriver här, hävda att det inte finns något direkt samband mellan dåliga avtal/villkor och en olycka är givetvis rätt men självklart finns det ett mer långsiktigt samband! Hur kan man förneka det?!
Ja, det finns möjlighet att enbart anställa piloter från låglöneländer men för min personliga del har jag inte förtroende för dessa länders regelverk och regleringsmöjligheter.
Det är inte heller ett okänt fenomen att man i andra länder har en högre riskbenägenhet (både på individnivå och samhällsmässigt) och inte ser riktigt likadant på säkerhetsfrågor som vi i Sverige. Jag är inte villig att se hela flygbranschen ta fler steg åt det hållet.
Att blint förlita sig på myndigheter och regleringar är så oerhört naivt! Inte ens i Sverige har vi förmågan att förbjuda bolag som AVIES att trafikera våra statligt finansierade inrikeslinjer! Det är beklämmande!
Och att vi har höga skatter... Jämfört med länder som du ser som förebilder...? Jämfört med vad vi får ut för våra skattepengar...? Vi har ett oerhört bra samhälle i Sverige som många ser som förebild!
Att du sen inte tror att det tas genvägar inom tillverkningsindustrin för att man är under kostnadspress får mig att småle! :D
I en kapitalistisk fantasivärld är det kanske så men verkligheten ser lite annorlunda ut!

Och ja, alla de andra kostnaderna du beskriver är ju också pressade! Även där skapar du risker! Ingen vill betala för underhåll/utveckling/utbildning osv osv!

Kortsiktiga vinster där den som behandlar sina anställda OCH kunder sämst anses vara ett föredöme! :-(
@Chuck
2015-02-18 06:48:35
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Hur vet du att någon av haverierna du nämner berodde på "trötthet"? De haverier du nämner hade okvalificerade/oerfarna/olämpliga piloter, inkl väsentligt överbetalda piloter som på Air France A330. 777 som slog i banvallen i SFO hade 4 piloter i cockpiten. En copilot på jumpseat uppmanade den flygande kaptenen upprepade gånger att kontrollera approach speed vilket han inte gjorde. Läs Boeings analys av FDR och CVR. Betr löner och kvalifikationer, så finns det tillräckligt med krav och bestämmelser (i civiliserade länder) för att sortera ut dem som inte ar lämpliga som piloter. Lönen varken gör från eller till.

När man snackar löner ska man alltid ta hänsyn till levnadskostnader. Bolag i lågkostnadsländer kan betala avsevärt lägre löner utan att de anställda på något sätt får lägre standard än anställda med mycket högre löner i högkostnadsländer. De kan t.o.m ha högre standard.....Att sedan högkostnadsländerna har problem med priskonkurrens är deras eget fel. Börja med att sänka skatterna för lägre kostnader.....men vänta inte att globala flygpassagerare kommer att betala hutlösa biljettpriser för att bolag i högkostnadsländerna ska överleva.

Du har rätt om det du nämner om Airbus. Det är känt sedan länge att Airbus cockpits med sidestick och vansinnig autoflight logik har allvarliga brister. Men att piloterna sedan inte kan flyga flygplanet enbart på pitch attitude och power setting, som i AF 447 A330 fall, är en helt annan historia. Det är ganska elementärt....

Betr flygplancertifiering så finns det "standard paragrafer" och "special conditions". Varken Boeing eller Airbus kan certifiera flygplan genom att "undvika" vissa tester "för att de kostar pengar", som du säger. Tvärtom -- om standard paragraferna inte är tillräckliga så definierar FAA "special conditions" vilket ökar kostnaderna. Både Airbus och Boeing gör mycket mera omfattande tester än vad som behövs för certifiering. Den enkla anledningen är att få data underlag för full flight simulators, performance documents, ops manuals, etc, etc. Som exempel, ett typiskt certifierings/flygprovprogram innehåller hundratals stall tests -- alla flap settings, forward and aft CG, gear up, gear down, olika bank angles, olika power settings, etc. Vid stall tests med take-off power, take-off flaps och gear down brukar flygplanet stalla först vid 50-60 graders pitch attitude och det är inte ovanligt att flygplanet visar positive rate of climb med stick shakern i full swing för att sedan uppvisa negative G medan flyplanet pitchar nose down.....FAA vill vara säkra på att flygplanet har positive stick force, att det pitchar nose down och att det inte har spin tendenser genom att vika över en vinge, tex.

Att hålla tillverkningskostnaderna nere -- Airbus sätter ihop A320 typer i Kina och i Alabama, USA och har hundratals/tusentals underleverantörer, liksom Boeing. Mycket mer än 50% av priset som flygplanet säljer för går till underleverantörerna.

Ett flygbolags kostnader är inte bara piloter, utan också cabin crew, fuel, airframe/ engine/avionics/etc/maintenance, landing fees, navigation fees, airport parking and gate fees, terminal charges, passenger and cargo handling; advertising&publicity; kapitalkostnader för flygplan, simulatorer, spare parts, kontorsbyggnader, airport equipment, maintenance equipment; commissions, office staff, management, etc. Att bara fokusera på pilotkostnader är ganska oväsentligt så länge som de är marknadsbaserade.

MVH, /Pilot
Chuck
2015-02-18 01:15:15
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@pilot

Du frågar dig hur mycket AF piloterna skulle haft betalt för att inte ha kraschat med AF447.
Svaret är väl att varken mer eller mindre hade spelat någon roll.
Problemet är väl snarare den trend som hela industrin har i sin strävan efter låga biljett priser.
Även flygplanstillverkarna, i det här fallet (AF) Aibus tvingas snåla på utvecklings kostnader och testprogram för att just sånna som du ska få flyga billigt.
Airbus testar nämligen aldrig sina modeller för denna typen av djup stall kombinerat med ett fall av unreliable airspeed. Det finns inga certifieringskrav för det. Därför finns det inte heller procedurer och träningsprogram för att klara sig ur denna knipa.
Som du kanske förstår så krävs det kostnadsbesparingar i alla led för att kunna sälja så billigt som möjligt. Kostnader ska minimeras på utveckling och testprogram. När flyget väl är certifierat och klart ska piloterna utbildas till lägsta kostnad och kortaste tid för att vara produktiva.
Automatiseringsnivån vi ser i dagens nya flygplan är naturligtvis en del i kedjan för att göra jobbet så enkelt och säkert som möjligt och därmed kosta så lite pengar och tid till träning som möjligt samt göra längre arbetsdagar möjliga.
Dagens piloter tränas idag till att stödja sig mycket på automatiserade system. Det är bra hjälpmedel i många situationer, men det ger också bolagen en hävstång till att pressa ur mer arbetstid och hävda att arbetsuppgifterna är relativt enkla och därigenom motivera sämre betalt.
Det gör naturligtvis yrket mindre attraktivt, och de som kanske är mest lämpliga till att utföra arbetet väljer andra yrken som betalar sig bättre.
Detta upplägg dras så långt som möjligt ända tills gummibandet brister, i flygbranschen oftast med en eller ett par krascher med fatal utgång som resultat.
Jag menar att bandet redan brustit.
Vi har de senaste åren sett exempel på olyckor där trötthet varit en betydande faktor (DHC8 i Buffalo), fel handhavande där en fullt fungerande B777 flugit in i banvallen i SFO, och en kärra så sent som förra veckan misstänks ha stängt av fel motor i Taiwan.
För att göra det hela ännu bulligare så har man också introducerat en certifikatsform där piloten inte flugit en enda timme i ett riktigt flygplan i verkliga förhållanden utan genomgående drillats i automatikens underbara simulerade värld.
Verkligheten är inte alltid så enkel och när olika faktorer inte resulterar i det förväntade så blir handlingarna inte heller det korrekta med trist resultat.
Har man dessutom jobbat i femton timmar när skiten träffar fläkten blir det än värre.

Politikerna måste verkligen upp på banan och sätta fasta ramar på hur flygverksamhet ska drivas.
Det gäller operationellt, strukturellt och bolagsmässigt.
FTL måste skärpas som det redan gjorts i USA.
Som kuriosa hörde jag från representanter på Tyska luftis nyligen, att ett av de större anledningarna till säkerhetslandningar och prioritylandings berodde oftast på trötta, slitna eller illamående piloter.

Min tro är att beslutsfattarna börjar ana ugglor i mossen när det gäller denna High Chaparall marknad och att det kommer en förändring relativt snart, men förmodligen är jag bara naiv.
Alternativet är väl att pli pundare och ta uppåttjack som många piloter i Indonesien visade sig göra.
Metaamfetamin till crewmaten kan ju bli ett requirement i framtida safetyprogram kanske?

Jag förväntar mig heller Inte något större gehör på det här forumet, men kanske finns det någon som faktiskt jobbar i branschen här som håller med..

Slut.
JJ
2015-02-17 15:39:10
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Pilot2

Mycket klokt resonemang!
Pilot2
2015-02-17 15:33:38
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Lön är något vi använder i samhället för att attrahera kompetent personal.
Som utveckligen ser ut idag finns det som ung inte längre någon anledning att välja pilotyrket när man kan få betydligt högre lön, och bättre villkor om man väljer en annan karriärväg. Så i förlängningen kommer detta att innebära att vi får sämre piloter. Flyga kan man göra som hobby.

Att kontrakt påverkar säkerheten är självklart.
Det är inte bara den psykologiska biten med en otrygg anställning där du inte har rätt till vad vi i den civiliserad värden ser som självklara, utan även den ekonomiska biten.

Som kontraktsanställd har du oftast ingen support från bolaget, du är endast där för att generera pengar till bolaget, och dess aktieägare. Där du i många fall endast får betalt per timme.

När familjens ekonomi är beroende på vilka beslut du tar på jobbet. Där du inte vågar riskera din otrygga "anställning" med beslut som kan kosta bolaget/aktieägarna pengar. Där du inte har råd att vara sjuk, eller att ställa in en flygning. Så kommer inte längre säkerheten alltid i första hand.

Som pilot är man "last line of defence", och våra beslut skall inte påverkas av egna eller bolagets ekonomiska intressen, utan de skall först och främst handla om säkerheten ombord.
Lågprisfikarn
2015-02-17 09:19:55
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Svar Lågprisprofilen. Nja det är nog inget stort antal. De som skriver sig i annat land lär ju flytta dit och det är inget olagligt med det. SAS betalar väl dessutom arbetsgivaravgifterna här i Skandinavien, oavsett om den anställde bor i ett annat land (?)
Lågprispassagerare
2015-02-16 11:54:26
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Är det någon mer än jag som ser sambandet mellan dåliga lärare som vi har idag och den gradvisa försämringen av lärarnas villkor under många år?
Jag menar att det inte är orimligt att anta att samma sak händer oavsett yrkesgrupp. Att det sen är lättare att tycka det är roligt när det går dåligt för pilotkåren är en annan sak. Det är ganska typiskt svenskt att tro att man får det bättre själv om någon annan får det sämre... :-(

Jag är själv en passagerare som åtnjuter billiga flygbiljetter men är övertygad om att försämringarna (inte enbart lönen) leder till att vi över tid får sämre piloter.
Jag är den första att tycka att löner en bra bit över 100.000 för en pilot är absurda och förstår att många kan acceptera lägre pilotlöner men den stora frågan är självfallet anställningstrygghet och övriga delar av villkoren.
Unga (dumma) piloter förstår inte riktigt vad som normalt ingår i ens lön och villkor och känner sig odödliga accepterar villkor som är absurda. Tyvärr blir det ju sämre och sämre urval och dagens (och kanske ännu mer morgondagens) piloter är billiga men dåliga. "Fort men fel" är dagens melodi. Allt ska vara billigt... :-(
Lågprisprofilen
2015-02-16 01:13:45
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Apropå detta med skattesmitning:
Har inte de flesta SAS-kaptener skrivit sig i Frankrike, just av skatteskäl?

I grunden tycker jag det är bra att lönerna i flyget kommer ned till jämförbara nivåer för andra arbeten som kräver en enklare yrkesutbildning, men innefattar stort ansvar.
Här skriver du ditt namn
2015-02-16 00:31:24
Re: @idiot
Du blev inte anställd får jag förmoda?
Ab
2015-02-15 19:00:48
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Roligt att läsa om hur många som vill försöka hitta en länk mellan bristande kunnande/säkerhet kontra lågprisbolag. Det finns inget sådant samband. Dåliga piloter finns på alla bolag likaså finns det kompetenta pilot, men löjligt att bedrivs en slags kampanj i hopp om förbättring av sina egna avtal.
@Idiot
2015-02-15 18:44:46
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Undantag ska undvikas och inte anställas.

/Pilot
Idiot
2015-02-15 18:37:50
Re:Pilot
Så det kan inte finnas undantag...?
Pilot
2015-02-15 18:33:08
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
"Starting at about $100,000 in annual gross pay, most Air France pilots can see their salaries grow to more than $300,000 as they rise in seniority."

Hur mycket skulle Air France AF447 A330 piloter ha betalt för att undvika haveriet utanför Sydamerika? Dubbelt så mycket? Tre gånger så mycket? Hundra gånger så mycket?

Svara nu ni alla som tror att flygsäkerhet har med lönen att göra.
@DDD
2015-02-15 17:53:14
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Vissa länder i Asien och Afrika har alltid haft hög olycksfrekvens men det har inget med pilotlöner att göra.

I resten av världen är kommersiellt flyg det säkraste transportmedel per paxkm som finns. Det har inte heller med pilotlöner att göra.

/Pilot
@Korvar
2015-02-15 17:42:38
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Vad är skattesmittare? Svårt med stavning ser jag. Handlar du inte på IKEA så du kan köpa billiga varor från Kina och undvika skandinaviska varor där en stor del av priset är vansinneskatter och hutlösa löner pga vansinniga levnadskostnader och "villkor"?

Hehehe......

/Businesspax
Korvar
2015-02-15 17:30:00
Re: Businesspax
Jävla skattesmittare! Själviska, egotrippade människor är det som skapar rikedom i världen men bara hos några få... :-(
BusinessPax
2015-02-15 17:20:35
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är idiotiskt att anställa flygande personal från Skandinavien för långlinjerna. Rutter till USA borde ha besättningar från USA (och som bor i USA) och rutter till Asien borde ha besättningar från Asien (som bor i Asien). Skatter och levnadskostnader är mycket lägre i USA och Asien, lönekraven är också mycket lägre och anställningsvillkoren är vettigare. Som frequent flier är jag inte, och mitt företag är inte heller, intresserad av flygbiljetter där största delen av pengarna går till vansinnesskatter och orimliga löner/villkor. Det är oetiskt mot egen plånbok att flyga med sådana bolag.

Det har inget med flygsäkerhet att göra.

@KG
2015-02-15 17:07:51
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Du glömde:

--Varför ska en pilot behöva jobba alls.
@Sjökapten
2015-02-15 17:03:59
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Håller helt med dig. De som har en avvikande åsikt har noll erfarenhet av verkligheten.

/Pilot
Pilot2
2015-02-15 14:12:24
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sjökapten borde insett hur illa det kan gå, och vart flygbranschen är på väg. Då Sjöfarten har legat i täten vad gäller utflagging, med diverse bekvämlighetsflagg och otrygga anställningar.

Bra skrivet KG.
DDD
2015-02-15 13:58:51
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Många säger, Det har aldrig varit säkrare att flyga än idag, Det är fel,

Sedan 2000 talet har olyckor med dödsfall sjunkit, fram tills 2014, Där antal flygolyckor ökat ganska kraftigt, Se bara 2015, Det har inte börjat bra...
Olle
2015-02-15 13:58:34
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Word! Så sjökaptenen. Svara nu!
KG
2015-02-15 13:35:40
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det som individer som sjökapten m fl här inne verkar igorera totalt är att det här främst inte handlar om lönesättning, status mm.
Det handlar om arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter. Det handlar om avsaknaden av möjligheter och rättigheter som i princip alla anställda i europa kan åtnjuta men INTE piloter.

Varför ska en pilot inte ha rätt till föräldraledighet?

Varför ska en pilot inte ha rätt till betald semester?

Varför ska en pilot inte har rätt till normal uppsägningstid?

Varför ska en pilot inte ha rätt till anställningstrygghet i stil med LAS?

Varför ska en pilot inte ha rätt till ens en begränsad mängd sommarledighet?

Varför ska en pilot inte ha rätt till sjuklön?

Varför ska en pilot inte kunna ha en arbetsgivare som betalar normala sociala avgifter i arbetslandet?

Varför ska en pilot inte kunna känna sig trygg när han har tar ett flygsäkerhetsmässigt korrekt beslut bara för att detta är mer kostsamt för arbetsgivaren?

Varför ska just piloter behöva vara själva ansvariga för det som normalt sett är arbetsgivarens skylidgheter i fråga om arbetsgivaravgifter, försäkringar, pensioner mm?

Varför ska ska en pilot inte få full lön när han måste landa på en alternativflygplats pga dåligt väder? (Verkar det flygsäkerhetsfrämjande?)

Snittarbetstiden för skiftarbetare är ca 32-36 h per vecka. Varför ska skiftarbetande piloter förväntas orka arbeta 47,5 h per vecka i genomsnitt?
Pilot2
2015-02-15 13:20:13
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Bo i bilen, Vad får du dina uppgifter ifrån?
SAS som är ett av det bättre bolagen som många jämför sig med. Där ligger lönen runt 29 000 innan skatt för en styrman. kollektivavtalen är uppsagda, och mer av operationen skall hyras in från andra bolag.

Har jag sagt något om att vi skall tillbaka till gamla priser på biljetter?
Nej, men vi skall inte gå lägre än vad vi har nu.

Varför missunnas piloter all form av trygghet av vissa på detta forum?
I förlängningen kommer detta att drabba era yrken om det inte redan nått så långt.

De som tjänar på detta är endast bolagsledningarna, och knappast de heller då marginalerna bara blir mindre och mindre. Vi är alla i en ond spiral.

Hur skall man som tex lastare kunna kräva ett bra avtal när inte ens piloterna har det? Vad har man då som benchmarking?

Skall allt bara gå efter marknadsekonomi som vissa av er så naivt hyllar, så är det många yrken i Sverige som borde få sina villkor, och löner halverade om inte mer. Det finns många utländska arbetare som skulle göra ert arbete bättre, och betydligt billigare. De är dock inte lika rörliga som piloter, så denna förändring går lite långsammare, men tids nog drabbar detta alla yrken om vi inte får ett stop.
J
2015-02-15 12:48:58
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ett utmärkt exempel!
Rektor
2015-02-15 12:44:50
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det tydligaste exemplet på detta fenomen måste vara lärarkåren. Sämre och sämre villkor/avtal och det har lett till en lärarkår som är under all kritik.
pierre holmgren
2015-02-15 12:34:22
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@svar J , Aha så forstår jeg bedre hvorfor Sjökapten ikke forstår.
J
2015-02-15 12:20:09
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Sämre villkor ger på sikt sämre piloter vilket givetvis påverkar flygsäkerheten. Det behöver man inte vara speciellt smart för att fatta.
HQ
2015-02-15 11:20:25
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Som vanligt bemöter "Sjökapten" väl valda svar, inte de svar som får hans argument att falla.
till sjökaptenen
2015-02-15 11:01:11
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Jag vet inte riktigt varför du gång efter gång stirrar dig blind på dina högskolepoäng. En flygutbildning är extremt intensiv och utan tvekan likvärdig 4-5 års högskolepoäng. Till detta ska du sen lägga erfarenhet, stort ansvar, konstant obekväma arbetstider och mycket tid hemmifrån. Du får även utstå 3 årliga checkar som du MÅSTE klara samt 1/2 medisinsks kontroller.

Så varför ska inte piloter ha skäliga arbetsvillkor?
Dhat Fat
2015-02-15 09:44:29
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Skrämselpropaganda. Dyker som så ofta förr lämpligt upp efter ett haveri. Varför?

AF447 piloterna till exempel var utbildade och dessutom högavlönade.

pierre holmgren
2015-02-15 09:20:39
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@svar Sjökapten , utroligt at hver gang snakken falder på forringelse af vilkår i luftfarts branchen så er du den der hejser flaget og siger HURRA , vi er mange der er godt trät af din grundlöse misundelse og usaglige argumenter.
Tror du skal läse selve tråden og pröve at forstå den , og mht til sikkerheden så er det rigtigt at det aldrig har väret mere sikkert at flyve men det kan vi takke forbedret teknik for ikke lavere lönninger.





















Sjokapten
2015-02-15 05:58:20
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Ater, har full forstaelse for att man inte uppskattar att se sin lon / status sjunka som en sten men, det har ingenting med flygsakerhet att gora.

Facit ar ju att det aldrig varit sakrare att flyga an nu.

Da ar taxiresan till flygplatsen sa mycket farligare ur en risk synpunkt sa, om man ar orolig for sin sakerhet ar det nog den branchen man borde titta pa.

Att Avundsjuka ar trakigt:

Du skrev:
"Är jag mindre värd det än tex en advokat, läkare eller raketforskare bara för att jag råkar ha ett jobb som många "vill ha" "

Nej, men givetvis ar Du vard langt mindre lon an de yrkena Du namner da de ar yrken som ar langt mer kvalificerade och alla kraver mangariga hogskolestudier.

Du far snarare jamfora ditt yrke med andra yrken som har en tva eller trearig eftergymansial utbildning, da bor Du titta pa sjukskoterkor, larare, driftstekniker osv for att jamfora vilkor.
HQ
2015-02-14 23:44:26
RE: Unga historielösa nyliberaler
Det är rörande och roande att höra unga människor som inte fått en dos ödmjukhet. Då tror man att man alltid klarar sig själv och att själv är bäste dräng. En bit över 30 (för de flesta) brukar rätta till detta och man förstår vikten av trygghet och att man inte är odödlig.
Att man dessutom är helt historielös och inte förstår att alla tjänar på en marknad men rimliga regleringar och en jämnstark arbetsmarknad är givetvis ett tecken på att skolan misslyckats.

Avundsjuka är tråkigt
2015-02-14 23:35:07
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Så många avundsjuka människor som sitter här och skriver att "om man är proffsig så klarar man allt mun-poop mun-poop tillgång och efterfrågan mun-poop mun-poop". Det är en högst kvalificerad och kostsam utbildning och ett extremt ansvarsfullt jobb och lönerna skall avspegla det. Jag förstår att det är tråkigt för alla er som har haft pilotyrket som barndomsdröm men som aldrig fått rumpan ur eller helt inte var tillräckligt kvalificerade, men jag förstår inte varför man skall missunna de som klarade det att få en skälig lön och ha en anställningstrygghet som precis alla andra högkvalificerade yrkesroller, pga avundsjuka. Det är ett fantastiskt yrke och jag trivs enormt med jobb, MEN, at the end of the day så är det ett JOBB. Jag har en bra utbildning och ett ansvarsfullt jobb som ställer höga krav på mig och jag tycker att jag är värd en bra lön och en trygg anställning. Är jag mindre värd det än tex en advokat, läkare eller raketforskare bara för att jag råkar ha ett jobb som många "vill ha" och "skulle kunna göra det gratis"?
Bengt
2015-02-14 23:34:03
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Varför är då 50% under medianen som du säger? Är det möjligen för att det är svårt att rekrytera de som skulle ligga över medianen när lönen är så låg och arbetstiden så lång, med mera, att de flesta andra yrken lockar mer?
@@firstclasspax
2015-02-14 23:30:36
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Även en person men enklare kunskaper i psykologi och beteende vetenskap förstår att INGEN individ är immun mot yttre påverkan. Du kan vråla dig harmynt om "personligt ansvar" när all forskning visar på komplexiteten och sårbarheten i den mänskliga psyket. Att som pilot långsiktigt pressas mer och mer mot gränser som efter ett tag normaliseras, i kombination med urholkad suveränitet ekonomiskt och arbetsrättsligt, är en sänkning av säkerheten. Det leder troligtvis inte till katastrof idag, kanske inte i morgon. Men det är otvivelaltigt ett stort hål i en av ostskivorna i den berömda ostskive-teorin. Begriper man inte det saknar man en stor dos av ödmjukhet, som är ett fundament i varjer väl fungerande pilot.
Firstclasspax
2015-02-14 23:29:00
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Så enkelt är det när man är 25 och odödlig... Det är en härlig tid men det går över och du blir en vuxen person.
@Firstclasspax
2015-02-14 23:03:47
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är mycket enklare än så....och det hela bygger på lämplighet och attityd. De som skyller på löner, villkor, etc, och vill be omhändertagna av mammafack, som småungar, är inte lämpliga för pilotjobb eller andra jobb som kräver professionalism, personligt ansvar och ansvarskänsla, simultankapacitet, självständigt tänkande och agerande under kritiska situationer. 50% är under medianen, som du kanske vet.
Här skriver man sitt namn
2015-02-14 22:48:04
Här skriver man sin rubrik
Det borde inte vara så svårt även för en outbildad prepubertal MUF;are.
@HQ
2015-02-14 22:27:02
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Har du inte hamnat i fel forum? Ung Vänster har väl en egen bloggsida med diskussionsforum?

Så länge det finns piloter som är villiga att betala för typ rating och lime training, samt "nöja sig en normal lön", så kommer de finnas flygbolag som anställer dem.
Firstclasspax
2015-02-14 21:56:30
RE:Businesspax
Så du tror att det är så enkelt...! :D :D :D
BusinessPax
2015-02-14 17:59:11
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Naiv artikkel. Piloterna sitter själva i flygplanet och flygsäkerhet borde vara i deras eget bästa intresse, oberoende av vad. Om inte, är de inte lämpliga som piloter.
Åhh
2015-02-14 17:54:44
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Bort med alla bemannings företag!
De har aldrig varit säkrare att flyga n nu säger alla!
Precis, ÄVEN OM VI INTE FÅR LÖN DÄR VI ÄR SNART VILL VI ÄNDÅ KOMMA HEM TILL VÅRA KÄRA OCH NÄRA EFTER EN DAG PÅ JOBBET!
HQ
2015-02-14 16:54:45
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Det är tröttande att se outbildade nyliberaler som uttrycker sig om "marknaden" och hur den fungerar... Jäsp... Är det något vi lärt oss genom åren så är det att, "marknaden" och det slitna uttrycket "tillgång och efterfrågan", inte fungerar. Hur många gånger har vi inte sett stater gå in och rädda upp situationen på skattebetalarnas kostnad.
Det är så oerhört naivt och prepubertalt att hänvisa till att den helt oreglerade marknaden och att det skulle vara ett föredöme.
Att företagare vill att det ska vara en fri, oreglerad marknad där alla är rövare och banditer må så vara men världen mår inte bra av det! Det fattar nog till och med "sjökapen" som allt som oftast vurmar för den fria marknaden.
En marknad som är lagom reglerad och där arbetstagare och arbetsgivare är jämnstarka mår bäst. Alla andra påståenden är absurda och historielösa.
SV: Pilot2
2015-02-14 16:54:25
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Byt jobb. IKEA kanske har något för dig.
Low and slow
2015-02-14 16:54:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Svar till Bosse i bilen och Sjömannen.

Jag säger som Michael Moore sa i filmen "Capitalism - A love story": Jag som passagerare är i alla fall beredd att betala lite extra för att piloterna i planet jag åker med ska ha råd med mat för dagen.

Att detta sen skulle innebära biljettpriser på "8000 kr" är ju nonsens.
Herr Marx
2015-02-14 16:00:21
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Kapital som investeras både på marken och i luften har ju bara ett syfte..att tränga bort arbete. Så länge internräntan för en ny innovation överstiger den fasta kostnaden för arbete kommer tillverkarna att tillhandahålla dessa så länge priset på deras egen produkt överstiger marginalkostnaden.
Chuck
2015-02-14 16:00:18
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@ sjökapten m.fl.

Anställningsförhållanden har i högsta grad med flygsäkerhet att göra.
Det som bekymrar mig mest är FLT som med kommande regeländringar kommer ligga som en konstant major threat på tusentals flygningar över Europa varje dag.
Det är bara en tidsfråga innan en fatigue relaterad olycka händer och Europa tvingas strama åt regelverket som USA redan har gjort efter flera incidenter och olyckor.

Vad gäller lönesättning på marknaden så har vi inte alla här en shared reality.
Men att en nyanställd styrman med ansvar för mellan 50-350 passagerares väl och ve vid en incapacitation av CMD och möjligtvis flera threats på det, ska tjäna som en försäljare på Media Markt tycker jag tre sig ganska underbetalt.

Slut.
Bo i bilen
2015-02-14 15:31:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
@Pilot2

Bakåtsträvare!

Passagerare accepterar inte längre att behöva betala 8.000kr för att flyga t.ex ARN-MUC-ARN mitt i vecka i Y. Du låter som den värsta ignoranta Air France pilot! !

Wake up! !

Varför skall ett flygbolag anställa en Styrman för 45.000 i månaden + sociala avgifter, när man kan ha en kvalificerad "Self employed" för 40.000 i månaden utan att behöva betala sociala avgifter?

Tillgång och efterfrågan. Marknadsekonomi 1.01

Bosse
Pilot2
2015-02-14 14:50:49
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Dagens flyg är säkra men då något sker så behöver man fokuserad, och kunniga piloter.
Se på hur illa det gick flyget Taiwan som krashade, och sedan på hur ThomsonFly piloter hanterade ett motorbortfall.
http://youtu.be/9KhZwsYtNDE

Vilken typ av piloter vill vi ha i framtiden?
Är biljetterna billiga nog för Svensson så spelar det kanske inte någon roll att några liv stryker med.
Jag mår illa av utvecklingen!
Pilot2
2015-02-14 14:35:05
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Låt säga att familjen inte längre orkar med dina ständiga basbyten, att du står utan lön under vintern, och all den osäkerhet kring ekonomin och arbetet. Frugan vill skiljas.
Som professionell pilot så försöker man självklart att lägga allt detta åt sidan då man kliver in i cockpit.
Men det är ett rätt stort krav man lägger på någons axlar som ansvar för flera hundra människors liv, att bara glömma all denna osäkerhet. Vi är alla människor, och givetvis påverkar detta dig, och i förlängningen säkerheten ombord.

Varför lägga all denna press, och osäkerhet på någon som du trotts allt lägger ditt liv i deras händer?
Är det värt det bara för att du skall kunna flyga för 299kr genom hela europa?

Behöver vi en crash som i USA för att europa skall vakna?
HQ
2015-02-14 12:49:24
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Som nämnt otaliga gånger så är givetvis anställningstrygghet en faktor när det gäller flygsäkerhet! Att det fortsatt är säkert att flyga beror givetvis på bättre flygmaskiner/hjälpmedel/navigering osv. Men det kommer givetvis till en brytpunkt när anställningsvillkor blir avgörande för att flygsäkerheten påverkas. Det vet du också "Sjökapten".
GGG
2015-02-14 12:18:23
@Sjökapten
Du har helt rätt, det har aldrig varit säkrare att flyga än det är idag.
Men det hade absolut kunnat vara ÄNNU säkrare med schyssta anställningsvillkor.
Sjokapten
2015-02-14 12:01:59
SV: Piloters villkor hot mot säkerheten
Om bemanningsbolag kan man tycka mycket, har full forstaelse for de som inte alls uppskattar utvecklingen.

MEN, det har ingenting med flygsakerhet att gora.

Det har ALDRIG varit sa sakert att flyga som idag.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev