Tråden startades av: Jeppe  2015-02-28 13:07:18
Snålare och modernare motorer på äldre flygplan 
Det står mängder med flygplan i öknen i Usa som är helt flygdugliga, men där man valt att ställa av dom för att dom drar för mycket soppa. Har funderat på varför det inte går att installera modernare mer bränsesnåla motorer på dessa fullt fungerande flygplan så att dom kan bli attraktiva igen och kan flyga iallafall minst 10 år till.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Niko
2015-04-09 08:09:52
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Läs svar # 1.

Så, nu kan vi stänga tråden
Re: Jalle
2015-04-09 07:21:43
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Och Airbus är bara en uppsminkad V70!
Inte imponerad
2015-04-08 21:50:42
Ny cockpit???
Några här påstår att 737NG har ny cockpit????

Vari består det nya? 2 MCDU-er och 6 DU-ar, inte så mycket annat nytt vad jag kan se. Det är samma modifiering som LH gör på Lockheed Starlinern dom renoverar i Auburn.

Om man går in på FAAs capability list http://allflight.com/capabilities/images/af_sea_cap.pdf och söker på exempelvis Partnummer 65-16323-24 ser man att alla cockpitrutor är lika på 727 och 737. (Det var samma rutor på 707/720 också men det finns ingen capability list för den på nätet)
B737
2015-04-08 19:03:12
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Står en hel del fina 737-200 (adv) i öknen. Släng på några nya CFM vet jag. Det är ju i princip samma plan som 737-300 och 737-700!
@Bo i bilen
2015-04-08 18:33:28
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Avro RJX hade flera beställningar, men efter bara 10 testflygningar lades hela projektet ned. Det var fortfarande 4 motorer, men ca 20% snålare än "gamla Avro".
@Bo i bilen
2015-04-08 18:33:08
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Avro RJX hade flera beställningar, men efter bara 10 testflygningar lades hela projektet ned. Det var fortfarande 4 motorer, men ca 20% snålare än "gamla Avro".
Bo i Bilen
2015-04-05 13:25:10
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Var inte BAC (eller BAE) på gång med ny Avro RJ med nya motorer? De testflög väl också? Kommer inte ihåg om det var 2 eller 4 motorer.

Ian
2015-04-05 11:23:29
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Ett par moderna motorer som ersättning för 4st. på Avro 70,85,100 kanske hade förlängt produktionen?
Ian
2015-04-05 11:22:55
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Ett par moderna motorer som ersättning för 4st på Avro 70,85,100 kanske hade förlängt produktionen?
Jalle
2015-03-25 11:52:30
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
B737 serien är bara som en gammal Volvo 145 som sedan vart en 245, för att bli 945, sedan 855, nu V70.
Inse att B737 planen är i grunden gamla som gatan.
Man har bara sminkat upp grisen och gett han lite ny el och hydraulik.

Är ett plan "nytt", modellen "ny" skall det ochså se nytt ut.
Nej 737 serien är som en gammal Porsche 911., och kackelackor dör aldrig ut.....

Sluta tjafsa nu barn!
Nils
2015-03-25 09:21:53
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Skilj mellan nytt flygplan och grundkonstruktion.

Alla flygplan som byggs är ett nytt flygplan även om det är lika.

Grundkonstruktion är vad som alla flygplan av typen har gemensamt.

Alla B737 är av typen B737.
Sv @Pawn Star
2015-03-25 09:03:07
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Då påstår alltså att Boeing ljuger! Boeing säger att det är samma grundkonstruktion.

En julgran är en julgran oavsett hur du klär den.
@Pawn Star
2015-03-25 00:36:51
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Jmft med 737-500 har 737-600:

1) Helt ny vinge med storre spannvidd
2) Nytt klaffsystem
3) Ny stabilisator
4) Nytt branslesystem
5) Nya motorer
6) Ny cockpit
7) HUD
8) Ny kabininredning
9) Annat landningsstall
10) Helt digitaliserad design med noll tolerans
11) Sammansattning pa moving line
12) Avsevart hogre cruise Mach
13) Avsevart hogre max cruise altitude
14) Hogre MTOW och MLDW

Plus mycket annat.

Och du sager att det ar samma flygplan????
Sv Pawn Star
2015-03-24 09:35:01
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
De har samma grundkonstruktion enligt Boeing.

Boeing ljuger väl inte?
Pawn Star
2015-03-24 08:45:42
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
He He He, B736 ett helt nytt plan jämfört med B735.

Är de flyganalytikern A330 som är i farten under signaturen @Justin månne?
Ryssen kommer
2015-03-24 07:49:20
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
IL-96 med 2 st R&R Trent 900.
Pop
2015-03-24 06:49:19
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Att ständigt modernisera ett flygplan från 68 är som att polera en gris...,tillslut trillar skinnet av
@Justin
2015-03-24 03:22:05
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
737-6-7-8-9 har nya vingar med avancerad aerodynamik, nya klaffsystem, hogre cruise speed, hogre cruise altitude, ny cockpit, ny cabininredning, nya system, helt digitaliserad design, andra generationens CFM56, dvs helt nytt flygplan jmft med 737-2 och 737-3-4-5.

Tunga och torstiga A320 ar 1980 talets design och mycket gammalmodig jmft med 737. Men barn som leker med datorspel tycker att joystick ar haftigt.

Julle
2015-03-23 23:00:37
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Elrakhyvel eller handjagad?
EL....ej bra för miljön......kraftwerks EL till stor del.
100.000år halveringstid på det strålbara.....
Justin
2015-03-22 22:10:49
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
B737 är ju ett annat plan som fått nya motorer!
JT8D Basic motorer har ju ersatts av CFM56 motorer.
Ännu ett exempel på riktigt gamla flygplan som får ett nytt liv via RE program.
Airbus bygger nya modeller istället för att damma av gamla flygplan med RE program som gubbarna på boeing gör.......( Re Engine )
Nostalgi
2015-03-21 17:39:29
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Basler BT-67 är väl ett utmärkt exempel på en uppdatering av ett äldre flygplan (DC-3)
Kim i Knivsta.
2015-03-21 10:55:04
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Nej Nej. En Twin L-1011 menar jag. Designa om häcken al la B767/777.
Ossian
2015-03-21 10:39:34
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Re:
Kim i Knivsta

Vad menar du i så fall att man skall göra med lufttunneln till motor # 2?
-Bara sätta en plugg i den?
-Använda som kana på rampen till alla barnen innan flight?

Arsenal
2015-03-21 10:21:55
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Boeing 737 Max är ett bra exempel. Ett 1960-tals plan med nyaste GTF motorer från 2018.
Kim i Knivsta
2015-03-21 08:35:49
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Det var vanligare förr när man uppgraderade flygplan med kolvmotorer till turboprop.
Convair Metropolitan och DC-3 bland annat.

Hade varit snyggt med en L-1011 med endast 2 moderna Trent 900. Vackert plan.
VC10
2015-03-03 17:01:59
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Boeing to väl fram ett re-engine program för B707 med CFM56 om jag inte mins fel. De enda som nappade var USAF för sina "tankflyg". De flyger väl än idag?
Markuz
2015-03-03 09:41:29
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Man har juh gjort så historiskt, bland annat med DC9 som fick CFm motorer. Sen har man delvis gjort så med nya flygplan man har satt nya motorer i en gammal model. Ex MD-90 (md 80 med nya motorer) B737 NG, A320 NEO mm.

Men en flygplanskropp som är 20 år eller mer är oftast rätt slut då det är små margianler på nya flygplan. Om man jämför vilka reperationer man får göra på en MD80/DC9 och en lite nyare A320. Så jag tror inte något bolag skulle vara berädd att investera så mycket pengar i en ny motor för att minska bränsleåtgången. En gammal motor är oftast MYCKET billigare en en ny. Jämför man priset på en översed MD80 motor med en likvädig V2500 motor så är det en stor skillnad.

Men det en del bolag gör är att byta stolat till lättare som sparar bränsle eller bytter vingtipparna mot andra som minskar bränsleförbrukningen.

Så jag tror det är lite som en bil, ingen skulle komma på tanken att byta motor i sin Volvo 740 till en ny motor för att spara bränsle. Utan om man vill minska bränslefärbrukningen så kan man sätta på smalare hjul ha lite högre däcktryck. Ta bort reservdäck och annan onädig vikt osv, Så vips så drar bilen 10% mindre utan några störe kostnader.

Desutom så går många gammla flygplan till Afrika och andra länder fattigare länder där man ser mellan fingrarna med alla regler.Så man kan flyga några år till med flygplanen.

Så jag är rätt glad att man fasar ut flygplanen efter 20 år även om planen ofta är fullt fungerande när man tar dom ut tjänst och dom rent tekniknskt hade fungerat att flyga med några år till.

DC-10
2015-03-02 17:56:36
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Premiair.
MD11
2015-03-02 17:31:44
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Har aldrig påstått att jag flyger, dvs raka motsatsen till dig.
DC10, SAS eller Scanair?
DC-10
2015-03-02 14:58:55
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
@MD-11 Jag är klar med mitt flygande. Ofta ber man om källa till olika påståenden - då passar webben bra. Fyi, för att kunna hämta på webben måste man kunna läsa.
Du, flyg vidare framför PC'n.
MD11
2015-03-01 22:17:04
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Vore kul att läsa ett långt inlägg av DC10 som inte han klippt in från webben.
Vi som verkligen flyger kan ju läsa och skriva. Slipper dvs hämta fakta på webben.
DC-10 den riktige
2015-03-01 21:44:50
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Han som kallar sig för DC-10 originalet är uppenbarligen på fyllan igen.
Jag har över tusen timmar på DC-10 70 series, och vet jag snackar om.
Tyvärr så finns det en massa wannabees här på forumet.
Smågrabbar som drömmer om det jag upplevt i mitt jobb.
Antar att den sk. moderatorn raderar även detta mejl.
DC10-Originalet!!!
2015-03-01 18:08:11
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
DC8-71an bromsar bra i luften utan speedbrakes!
4 x stora CFM motorers frontdiameter bromsar visst MKT bra i luften igenom bara sina stora diametrar på motororerna fram.
Roy
2015-03-01 17:34:23
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Ta din fina och nybesiktigade Volvo 760 till Bilia och be dem sätta in en ny D4 motor då den gamla PRV V6an drar för mycket bensin. Se vad dom säger.

Enkelt? nej.
Möjligt? troligtvis inte
Dyrt? Löjligt

Tänk då ett certifierat passagerarflygplan.

För att citera min rörmockarkompis:

"Hur man än vrider och vänder på grejerna, så passar inte en 4-tums skit i ett 2-tums rör"


Thomas L
2015-03-01 16:18:22
SV: Modernare motorer på äldre fly
Flygbolagen kan inte operera gamla flygplan hur bra motorer dom än har, huvudsakligen för att man flyger på ett helt annat sätt idag. Gamla tiders flygplan var konstruerade med tanke på att det skulle finnas en tekniker varhelst ett flygplan landade. Han lagade felen eller eller isolerade trasiga system enligt MEL (Minimum Equipment List) och skrev i HIL-en (Hold Item List) så att man kunde flyga hem. Alla flygbolag hade tekniker med ett lager av de viktigaste reservdelarna på de ställen man trafikerade. Flög man dit det inte fanns tekniker så tog man en med sig och en sk AMK (Airborne Maintenance Kit).

Regelverket säger: För att få flyga enligt MEL måste man endera isolera felet eller deaktivera hela systemet. Gamla tiders flygplan krävde ingrepp av en tekniker. Exempelvis är Ignition system A. NO-GO på 737 men man kan öppna motorkåporna och koppla om sladdarna under motorn så att system B får ström från Essential Bus. På MD-80 är FuelHeater valve NO-GO men man kan korsbyta med Cowl Anti Ice valve som har samma partnummer. Om luftintaget till en 737 aircondition inte ställer om ska man öppna en lucka, ta bort en elkabel och installera en låsbult. Inget av detta är pilotjobb.

Numera ska man klara sig utan tekniker och moderna flygplan är konstruerade för detta. I dagens (utom Boeing 737) flygplan kan piloterna oftast isolera fel eller deaktivera från cockpit, sätta en switch i OFF oftast, ibland dra en säkring i cockpit. Systemet talar oftast i klartext om för honom vad han ska göra.
DC-10
2015-03-01 13:54:42
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
DC-8 har inga speebrakes, innermotorerna kunde reverseras i luften.
De gjorde att sprickor bildades. CFM motorernas stora fan bromsade betydligt mer än
original motorerna.
ABC
2015-03-01 12:12:42
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Ev sprickor på vingarna hos -70srs kan nog ha ngt med att göra
den c.a 20% ökade dragkraften som planet fick.
I princip vart den alltså 5 motorig!
20% mer dragkraft och 25% lägre bränsleförbrukning.
Ganska trevlig formel :)
flyga billigare längre
2015-03-01 12:11:13
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
flygplanen byggs även lättare nu med kompositmaterial
ex en Airbus neo ska dra 20-25 % mindre än tidigare modeller
idag är räntekostnaden så låg att den egentligen motiverar en masslakt av äldre plan och de behöver inte vara speciellt gamla några år bara, en helt ny generation tas fram av Boeing och Airbus som slår ut allt äldre, aldrig i flygplans tillverkningens historia har man lyckats sänka bränsleförbrukningen så mycket som nu, och Boeing som startade med att bygga järnspisar.
DC-8-70
2015-03-01 05:33:11
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
DC-8-70 fick sprickor i vingbalkarna efter ett tag med CFM motorer, vilket ingen hade räknat med. Hade något att göra med CFMs vibrationsfrekvens.

ABC
2015-02-28 21:52:57
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Bra idé fast fler har nog räknat på tanken innan måååånga ggr.
Oavsett andra DC8-70srs mm så är det en hel del arbeten
som måste göras på planen i öknen vid ett ev. motorbyte.

Det primära är ju att ombyggnaderna går ihop ekonomiskt.
Välja ny rova, anpassa den till flygplanet i fråga.
Vikt och balans A-O.

Att sedan montera GE90-115 motorer på en 747 kräver ju sina
ombyggnader. GE90-115 motorer har en MKT stor radie.
Mao måste motorn få plats under vingen utan att vara för nära marken.
Förlänga landställ på flygplan blir dyrt.

Men ju längre slottarna blir på nya Boeing och Airbus. Visst ökar
funderingarna på re-engine gamla flygplan.

Sedan är iofs inredningen på flygplan viktigt.
Re-Engine gamla flygplan med dito gamla cabinen är inte så poppis.
Marknaden vill ha doft av nya flygplan och LED skärmar framför sig i cabinen.
Och varje flygbolags eko.avd vill ha låga bränslekostnader som är ett flygbolags största utgift.

Kanske kan ngn få till ngn fin balansgång på detta mellan nya och gamla Re-flygplan?

:)
Fredde
2015-02-28 21:23:44
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Jag skulle vilja se 4 st GE90-115B på en ny B747-8!
Kurt
2015-02-28 20:29:05
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Jag vet att man gjorde precis detta på DC8:an. Bytte ut dom törstiga jt3d motorerna mot mer bränslesnåla cfm56,samma amma som i 737 classic.
Villevalle
2015-02-28 20:17:06
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Ja vilken raket det skulle bli:)
Victor Ville
2015-02-28 16:08:47
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Underbar idé, men svårt att genomföra.



Tänk en VC10 med 2 x Trent 900 i röven.

Ville i Väsby
2015-02-28 13:43:19
SV: Snålare och modernare motorer på äldre fly ...
Inte så enkelt i praktiken.

De flesta plan parkeras när:

A) De har nått sitt max i antal cykler
B) De är i behov av stort underhåll (C- eller D check)

Sedan går det inte att bara hänga på nya motorer på ett gammalt plan, a la Puch eller Zündap. Det krävs enormt mycket R&D plus omcertifiering.

Tack för ordet.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev