Tråden startades av: What's up  2015-02-28 23:26:41
Vad handlar strejken om? 
Jag trodde strejken i DY gällde fastanställda som höll på att få försämrade villkor? Varför ser jag en massa kontraktsanställda (som aldrig varit core) sitta och gnälla på facebook över dåliga arbetsvillkor? De var tydligen bra nog när de köpte sig jobben, vad hände sedan?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Ubbe
2015-03-03 12:54:30
SV: Vad handlar strejken om?
Hej Ubbe. Det är jah som är mr punkt 1-9.

Mitt inlägg syftade inte till att försvara några löner. Lönesättning är komplext och en "rättvis" lön existerar inte. Det är en rent filosofisk fråga vem som har den moraliska rätten till en viss lön. En viss lön är nämligen en kombination av flera faktorer; utbildning, historia, marknad, privat/offentlig arbetsgivare, avtalsförhandlingar, kön, bostadsort osv osv.... Rättvisa däremot är sällan en faktor. Så om en pilot "förtjänar" 30.000 eller 200.000 i lön är en omöjlighet att svara på. Varför har en sjuksköterska i snitt 29.000 samtidigt som en ingenjör med samma utbildningslängd har 35-40.000?

Det jag gjorde i mitt inlägg däremot var att punkt för punkt bemöta grundlösa påståenden om vilkoren för en pilot. Jag tycker att det är viktigt att redovisa fakta, inte hitta på saker utan grund. Om du tycker att det gör mig till ondskan själv inom flyget så kan jag bara beklaga att du likställer sakargument med ondska.
Ubbe
2015-03-03 11:49:53
SV: Vad handlar strejken om?
MR Punkt 1-9!
Det är sånna personer som du som sänker en hel yrkesgrupp!
Om alla yrkesgrupper på arb.marknaden satte sig och numrerade saker dom/man gör skulle alla vilja ha 60.000SEK/mån ju!

Eller är det så att Piloter mfl måste börja inse att det inte är ett sådant
"viktigt" arbete som skall premieras med 60/mån!

Kanske skulle även Piloter börja tänka på vad som händer när ens arb.givare/flygbolag sänker och sänker sina biljettpriser för att konkurera med andra flygbolag.

Tror Mr Pilot då att kakan till löner blir större eller mindre?
Är ni så "smarta" så måste ju ni som sagt även förstå hur ekonomin idag ser ut inom flygbranchen!

Nej anpassa er till flyg arb.marknaden alt skriv under era egna uppsägningar!
Ej flygförare
2015-03-02 23:19:56
SV: Vad handlar strejken om?
Mer än 500 000 kr i studielån för fem års studier? Det låter väldigt mycket?
@tjänsteman
2015-03-02 22:37:32
SV: Vad handlar strejken om?
Utan att lägga mig i konflikten i sig vill jag bemöta tjänstemannens inlägg angående piloter. Detta har inget att göra med Norwegian utan är generellt den verklighet piloter lever under. Detta är inget gnäll. Bara ett konstaterande av fakta och ett bemötande av konstiga och osanna påståenden.

1. Det finns knappt några tjänstemän som arbetar övertid längre. Det är bortförhandlat och vi kan inte sälja av fridagar och få lite extra i kassan.
Svar: vi piloter får inte heller betalt för övertid. Vissa piloter jobbar visserligen efter timma men det är ju en form av accordsanställning som rimmar väldigt illa med säkerhetstänk och normalt yrkesliv. Ty flyger man inget (läs: sjuk, vab etc) står man helt utanför det normala skyddsnätet i dessa anställningar. I andra fall så får piloter en fast månadslön. Är vi 4-5 timmar sena så är vi kvar tills jobbet är gjort eller att vi når maxgräns för tjänstgöring. UTAN EXTRA LÖN! Fridagar kan man på vissa bolag sälja men det är inget unikt. Många branscher har ersättning för jour/extra jobb. Andra inte.

2. Har vi ersättning för restid..nej bortförhandlat.
Svar: Det har inte en pilot heller. Piloter jobbar nätter/helger/kvällar. Spenderar flera dygn av sitt liv på ett flygplatshotell, utan ersättning, långt ifrån familjen sin. En pilot jobbar ofta fler helger än vad han/hon är ledig. Semester under jul/sommar är svårt att få.

3. Har vi något annat än vår lön?
Svar: Piloter har generellt sett bara lön de också. Inga tjänstebilar eller andra förmåner som sticker ut. Vissa har en tjänstepension, kanske några försäkringar. Inget unikt. Sdan har vissa lönen tvådelad, en fast och en rörlig del. Men det är fortfarande "bara" lön.

4. Nej. Traktamente.. för några år sedan hade vi lägre traktamente än piloter.. varför?
Svar: Traktamentesbelopp regleras av staten och är oberoende av yrke. Många piloter har dock kombinerat traktamente/rörligt tillägg. Det betyder att det är rörlig lön som vid övernattning betraktas som traktamente delvis. Resten är lön som beskattas därefter.

5. Har vi betald mat på jobbet? Nix.. vi betalar lunch själva.
Svar: Piloter kan inte köpa mat själva. Sitter man 12-13 timmar på ett flygplan utan möjlighet till köpa mat så har många förhandlat fram mat. Ofta mot att avstå lön.

6. Vi förväntas arbeta 5 dagar i veckan, kvällar och helger om så behövs för att vår post ska fram. 10 timmar per dag är gårdagens 8 timmar.
Svar: Vi förväntas jobba oavsett veckodag, högtider, tid på dygnet i arbetspass upp till 15 timmar aktiv tjänstgöring (därefter obegränsad passiv tjänstgöring)

7. Presterar man inte mer än tidigare så har man inget jobb att gå till då man "organiseras" bort och ut ur företagen.
Svar: presterar inte en pilot dör han/hon samt kanske hundratals passagerare. Dessutom förstörs värden på hundratals miljoner kronor om ett flygplan havererar.

8. Att du har en bra lön kan vi också konstatera. Bra mycket över medeltjänstemannen.
Svar: det beror på var du jobbar och under vilka villkor.

9. Studielån.. jag det har vi också. Har man studerat 5 år på högskola eller universitet så sitter vi på minst 500.000 i lån om inte mer.
Svar: de flesta pilotutbildningar täcks inte med vanliga förmånliga studielån. Några hundratusen kanske. Resten (upp till kanske en miljon) är vanliga dyra lån. Vissa utan säkerhet, andra har belånat hus eller lånat upp släktens tillgångar. Så om man inte gått en statlig flygutbildning, vilket är en minoritet, så har man betydligt mer och dyrare lån än genomsnitts akademikern.

Tjänsteman
2015-03-02 21:00:19
SV: Vad handlar strejken om?
Bortskämda piloter.

Kan bara konstatera att ni lever i en värld där uppe i det blå utan förankring till världen här nere på jorden. Det finns knappt några tjänstemän som arbetar övertid längre. Det är bortförhandlat och vi kan inte sälja av fridagar och få lite extra i kassan. Har vi ersättning för restid..nej bortförhandlat. Har vi något annat än vår lön? Nej. Traktamente.. för några år sedan hade vi lägre traktamente än piloter.. varför? Ingen aning..vi äter och dricker väl mindre än er... Kanske någon som vet om piloter fortfarande har mer i traktamente. Har vi betald mat på jobbet? Nix.. vi betalar lunch själva. Tror nog att ni får mat där uppe utan att behöva betala 80-120 kronor per måltid.
Vi förväntas arbeta 5 dagar i veckan, kvällar och helger om så behövs för att vår post ska fram. 10 timmar per dag är gårdagens 8 timmar. Presterar man inte mer än tidigare så har man inget jobb att gå till då man "organiseras" bort och ut ur företagen. Att du har en bra lön kan vi också konstatera. Bra mycket över medeltjänstemannen. Studielån.. jag det har vi också. Har man studerat 5 år på högskola eller universitet så sitter vi på minst 500.000 i lån om inte mer. Det var ett tag sedan jag själv gick ut skolan så jag låter det vara osagt vad det är i dag.

Orver
2015-03-02 20:39:24
SV: Vad handlar strejken om?
(för)banna pilot2 för fn!
Klippa och klistra personer härinne är värre än TV såpor för fn.....
köpt
2015-03-02 19:18:25
SV: Vad handlar strejken om?
Hur mycket har e24 fått betalt för att sprida all denna propaganda mot de anställda?
De kunde i alla fall gjort det lite diskret. Detta är för uppenbart.
Pilot2
2015-03-02 11:52:01
SV: Vad handlar strejken om?
NPU (som är en del av Parat) vill inte exportera norska villkor.
Detta är ren lögn. Men vad spelar det för roll vad jag säger? För allt som står i tidningen är sant?
Jag lägger ner denna debatten nu.
Avslutar med ett långt inlägg ifrån en kolega.

Det fleste av mine venner på Facebook som ikke kjenner forholdene i Luftfarten har ingen kunnskap og forutsetninger for å forstå hva vi streiker for, og kan derfor lett komme til å kjøpe selskapets propaganda.

Dette blir et langt innlegg, beklager for det, men det er et komplekst tema som ikke kan forklares med tre setninger.

Som dere nok har fått med dere i media er Norwegian pilotene nå i streik. Vi vet at dette skaper en del problemer for alle som har planer om å reise med oss så lenge det pågår. Dette er vi svært lei oss for. Vår arbeidsgiver prøver også å sverte oss med medieutspill om hvor høy lønn vi har og hvor bortskjemte vi er. Hva jeg enn måtte skrive til dere om mitt syn på saken så vil jo det bli subjektivt siden jeg er part i konflikten. Derimot tenkte jeg å dele noen objektive fakta.

Jeg har brukt 15 år av livet mitt og samlet sett mer enn en million kroner på utdanning og vedlikehold av sertifikater, typeutsjekker og diverse. Jeg har flyttet verden rundt i 10 år i jakt på den "store jobben" med stabilitet og ordnende forhold. I mellomtiden har sosialt liv og familieliv vært satt på vent.

Jeg er 44 år og har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig på grunn av mangel på egenkapital. Den er brukt for å komme dit jeg er i dag som styrmann på B737 i Norwegian. Dette høres ut som syting og angrer jeg? Nei, ikke det minste. Hadde jeg latt være å gjøre dette og utviklet meg videre i det yrket jeg hadde før jeg begynte å fly så hadde jeg i dag vært salgssjef i et større firma med frynsegoder, god lønn og hatt nedbetalt huset jeg kjøpte i 1993 og som i dag er verdt over 3 millioner. Angrer jeg? Nei, selv en dårlig dag i luften er bedre enn den beste dagen jeg hadde på kontor med et brennende ønske om å fly. Vil bare at alle skal skjønne at man kommer ikke inn i denne jobben uten å ofre mye på veien.

Hva er det fantastiske vilkårene vi har som arbeidsgiver sier gjør oss for dyre og bortskjemte? I mitt tilfelle er det slik:

- En styrmannstilling med en årslønn i en lønnsstige som begynner på 300 000,- og topper ut på ca. 690 000,- jeg er et stykke opp på den stigen etter 3 år i "selskapet"
- I tillegg har vi diett for at vi er på tjenestereise og skal få dekket utgifter til å måtte skaffe seg næring utenfor hjemmet, og som dere kanskje vet er det ikke helt gratis å spise ute i fedrelandet.

- Vi kan selge en fridag og da har vi dobbel dagslønn, med andre ord det samme som andre folk har om dem jobber overtid med 100 %. Er det så urimelig?

- Vi har en loss of license forsikring som kommer til utbetaling hvis flylegen tar ifra oss vårt medisinske sertifikat slik at vi må slutte å fly. Det er ikke noe vi selv kan "ta ut" ei heller er noen interessert i det, vi ønsker jo å fly. Hvis vi må slutte å fly så har vi ingen kompetanse til å gå inn i et annet yrke annet enn lavtlønnede ufaglærte jobber. Denne forsikring er for å dekke den enorme investeringen vi har gjort for å komme inn i pilotyrket og dekke, til en viss grad, noe av inntektstapet. Den er for tiden på 60G (5,3 mill) men trappes ned fra alder 51, slik at om man mister sertifikatet som 58 - 59 åring slik de fleste som gjør det er, så er den sterkt redusert til bare 15 - 20 % av dette. Vi må betale skatt av forsikringspremien og pr. dags dato medfører dette at jeg har nesten 5000,- kr. mindre utbetalt i måneden.

- Vi har en ytelsespensjon som skal gi oss 60 % av årslønn fra vi går av som pilot frem til folketrygden kommer inn ved 67 år alder. (Ved 30 års opptjening, jeg kommer maks til å klare 20 år og får dermed vesentlig mindre). Denne pensjonsforsikringen har vi fordi vi er lovpålagt til å slutte i yrket vårt flere år før vi får pensjon fra staten, hva skal en leve av da?

- For å få den kollektivavtalen med de vilkårene jeg har beskrevet ovenfor er jeg til disposisjon for selskapet inntil 13 timer pr. dag i 5 dager etterfulgt av 4 fridager. Disponibel hele døgnet, hverdag som helligdag, jul og påske, maks en helg pr. måned fri. I følge EU lovgivning kan vi fly maks 900 timer pr år, men dette er kun tiden i luften. Vi kan ha inntil 2000 timer arbeidstid (tid fra fremmøte til vi går hjem, eventuelt på et hotell). I fjor fløy jeg 897 timer, men det er bare tiden i luften. På en dag med 6 flytimer har jeg ofte 8 - 10 timers arbeidstid.

- Noen ganger begynner arbeidstiden min kl. 04:30 om morgen og varer i 12 timer. I løpet av de 12 timene har jeg ikke pause og må spise mat i cockpit mens jeg flyr og sitter og regner ut dataer for neste landing som skal foregå på en kort og glatt bane, og i mørket i Finnmark med 150 passasjerer bak meg. Andre ganger begynner vi sent om natten og flyr tur - retur Middelhavet / eller Kanariøyene i 9 - 13 timer uten pause for å lande igjen her hjemme ut på morgenkvisten.

VI ER UNTATT FRA ARBEIDSMILJØLOVEN HVA DET GJELDER PAUSER OG ARBEIDSTID!

- Vi lever jo så glamorøst, vi reiser jo rundt å ligger på hotell? Ja, noen ganger etter å ha fløyet/jobbet i 9 - 11 timer kommer vi inn på et Hotell kl. 23:00 etter restauranten har stengt. Men det er greit, jeg har noen knekkebrød i bagen min. Og så blir vi hentet kl. 05:30 neste dag før frokosten er åpnet, men det er greit for kl. 07:00 når vi er kommet i lufta så spanderer selskapet en tørr Sandwich på meg som jeg kan spise mens jeg planlegger innflygning til neste destinasjon. Glamorøst?

De som har famille med barn kan aldri vite om de får delta i bursdager, konfirmasjoner, jul, fotballkamper etc. etc.

For dette hadde jeg på forrige lønnslipp utbetalt 29 500 kr. Hadde riktignok ferie i deler av januar, når jeg har full diett ender jeg opp på rundt 33 000,- utbetalt på grunn av de høye skattene på forsikringer. Er det urimelig mye?

Det siste 8 år har lønnsoppgjøret i Norwegian justert lønnen opp med mindre enn konsumprisindeksen slik at reallønnen har gått ned. I fjor var justeringen + 0,7 %

Årsaken til at vi i år endte i streik:

Litt historikk om Norwegian.
Norwegian startet sin lavprisoperasjon i Norge med B737 for noe over 10 år siden i et tøft marked og med begrensede resurser. Ekstremt motiverte ansatte både i Cockpit og kabinen og på bakken gjorde at det ble en stor suksess. Etterhvert gikk ekspansjonen ut til Sverige og Danmark og pilotene der var på samme kollektivavtale som de Norske. Det var bare én arbeidsgiver og én pilotgruppe. Pilotene var fleksible og jobbet hardt for å levere et godt produkt til passasjerene, var det problemer pga vær / teknisk så stilte folk gladelig opp og jobbet ekstra. Dette medførte tillit fra arbeidsgiver og gradvis ble bedre vilkår fremforhandlet.

I 2011 åpnet Norwegian base i Finnland men denne gangen, isteden for å ansette pilotene i Norwegian Air Shuttle ASA på gjeldene kollektiv avtale, så tilbydde de pilotene som begynte der en kontrakt med et Estisk vikarbyrå eid av en nordmann med elendige vilkår. Ingen forsikringer, ingen pensjon, ingen skattetrekk, ingen sosial sikring (dvs. sykepenger etc. alt vi har i Norge pga. at vi betaler trygdeavgift og arbeidsgiveravgift). På denne måten unngikk Norwegian å måtte betale arbeidsgiveravgift og å ha et arbeidsgiveransvar. Alt som er i Nordisk arbeidslovgivning kom dem seg da klart unna.

Stillingsvern på en slik kontrakt er helt fraværende, Norwegian kan si opp kontrakten med vikarbyrået med en måneds varsel og fagforeninger er utelukket. Åpner du munnen og protesterer på noe som helst så får du beskjed om å levere inn uniformen, da er det rett ut. Hvilken effekt tror dere dette har på flysikkerheten med tanke på å melde seg syk eller å la være å fly hvis en er trøtt?

Videre ekspansjon i Europa med nye baser i Spania og etterhvert England ble gjort på samme måte. Men hoved produksjonen var jo fortsatt fra Skandinavia så våre kollegaer på kontrakt med dårlige vilkår ble fløyet inn til Torp, Gøteborg og Oslo for å produsere flygninger til Middelhavet og noen ganger også innenriks. Jeg var først på vikarbyråkontrakt selv med såkalt base Malaga og da fløy jeg blant annet Torp-Berlin-Torp-Evenes-Torp.

Ved ekspansjon til langruter startet selskapets underselskap i Irland som har vesentlig dårligere arbeidslovgivning. Dette fordi Norge ikke vil dispensere fra lovgivning som gjorde det umulig å bruke kabinansatte fra Thailand på elendige vilkår.
Pilotene i Skandinavia og vår forening så jo hvilken vei det bar, vi skulle erstattes!
Forhandlingene de 3 siste årene har derfor ikke handlet om å forbedre våre vilkår, men om å få beholde det vi har hatt og få prinsippfestet at vi ikke skal bli utkonkurrert av piloter i eget selskap på sosiale dumping kontrakter. Dette har ført til at det har vært på nippet til streik de 3 siste år men i siste time og på overtid har vår leder skrevet under på en protokoll og prinsippavtale om at vi skal få beholde eksisterende selskapsstruktur og produksjon i Skandinavia - en avtale som selskapet har brutt ved første anledning og mer eller mindre ikke brydd seg om.

Nå er det slik i norsk arbeidsliv, at man i tiden mellom forhandlinger er i såkalt fredstid, og dermed ikke har noen aksjonsformer tilgjengelig som er lovlig som for eksempel streik. Selskapet har derfor kunnet ture frem som dem har villet uten at vår pilotforening har kunnet gjøre annet enn å melde saker inn for arbeidsretten. Rettsvesenets kvern maler dessverre sakte og i mellomtiden har selskapet kommet opp med nye krumspring. Alle saker som har blitt prøvd så langt har gitt pilotforening medhold på avtalebrudd, men i mellomtiden har selskapet funnet på noe nytt.

Den største trusselen kom i fjor mens foreningen og selskapet satt i forhandlinger om ny kollektivavtale for de fast ansatte pilotene (Norge, Sverige, Danmark.) Selskapet opprettet 3 bemanningsselskaper: Norwegian Air Norway, Norwegian Air resources Sweden og Norwegian Air resources Denmark. De overførte pilotene i Norwegian Air Shuttle til disse selskapene og dro til Stockholm og København og tilbydde pilotene der vikarbyrå-kontrakter. Vårt kollektiv i Skandinavia ble splittet opp i 3 avtaler med bemanningsbyråer.

Det eneste som stoppet streiken i fjor var at Bjørn Kjos skrev under på at vi fortsatt skulle få ha en felles kollektivavtale for disse 3 landene, en avtale han siden har brutt.

I årets forhandlinger ønsket selskapet å rasere vår gjeldene avtale med store reduksjoner i lønn, pensjon og forsikringer. Vår forening sa seg villige til å diskutere og la både pensjon, lønn og forsikringer i potten. I tillegg skulle vi gå over fra et fast turnussystem til et fullt variabelt et, samt miste kontroll på store deler av ferien vår. Til gjengjeld krevde pilotene at vi skulle ha en kollektiv avtale med "reell arbeidsgiver" som er morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA samt en felles ansiennitetsliste for konsernet. Dette var helt uaktuelt og selskapet ville ikke fire en tomme på dette. Og det forstår vi jo hvorfor, det ville vært en bremsekloss på splitt og hersk strategien til vår kjære leder.

Selskapet har nettopp lagt frem et stort underskudd og hevder at vi i Skandinavia er blitt for dyre og for lite fleksible. Fakta er at vi fortsatt flyr de samme lønnsomme rutene innenriks og sydover som vi har gjort hele tiden, bortsett fra rutene som er blitt tatt ifra oss og gitt til kontrakts basene ute i Europa.

De store tapene kommer av Norwegians satsing på langruter med B787 separat fra vår produksjon, og alle krumspring med omorganisering som har gitt store kostnader.

Selskapet hevder de gikk til mekling med et ønske om å komme i mål og unngå streik. Samtidig tegnet de kontrakter med charterselskaper for å fly vår produksjon og fløy opp kontraktører til Skandinavia fra kontrakts baser for å drive streikebryteri. Da er det vel rimelig klart det var aldri selskapets intensjon og unngå streik?!
Selskapet påstår dette ikke er streikebryting fordi når bemanningsforetaket Norwegian Air Norway ikke kan levere pilottjenester til dem under streiken så er det fritt frem for dem å bruke piloter fra et annet bemanningsbyrå i Spania eller England. Med andre ord gjør de det som vi har fryktet, og sett komme i 3 år.

Det selskapet har drevet med de 3 siste år er en gradvis posisjonering til det dem gjør i dag:

FAGFORENINGSKNUSING!

Så langt har jeg skrevet objektive fakta og ikke synsing. Men om jeg skal spå videre utvikling med min subjektive mening er den som følger:

-Planen til Kjos og Co er nå og slå Norwegian Air Norway konkurs og da er vi 650 pilotene i Skandinavia arbeidsløse og kan ikke streike eller ha fagforening fordi "selskapet" vi er "ansatt" i ikke eksisterer lengre.

- I det øyeblikket han har slått NAN konkurs og vi alle 650 er arbeidsledige så ligger det plutselig en elendig kontrakt fra et nytt bemanningsselskap i postkassa med beskjed om at de 450 første som signerer har jobb, mens resten er ute. Dette vil være individuelle avtaler uten fagforeningstilknytning slik at man er uten noen som helst trygghet det organiserte arbeidslivet i Norge gir. Dem håper da at folk uten jobb i frykt signerer.

Den måten Norwegian har oppført seg på de siste 3 - 4 år er et klart brudd med den skandinaviske modellen i arbeidslivet vi har hatt de siste 100 år. Vi er tilbake til den råe turbokapitalismen som fantes tidlig på 1900 tallet før arbeiderbevegelsen fikk kjempet igjennom et regulert arbeidsliv.

Dette er kampen vi nå kjemper mot Norwegian Air Shuttle.

- Styrmann i Norwegian
Oracle
2015-03-02 11:05:30
SV: Vad handlar strejken om?
Tydligen är det flera här som inte ens vet vad PARAT har för agenda, lyssanar ni
inte på "Skegget", han har ju tydligt deklarerat att det är norska villkor som skall gälla för HELA Norwegian, dvs i alla länder utanför Norge.
Hur en fackförening kan tro att man kan exportera norska lönevillkor till utlandet,
vittnar bara om en total inkompetens.
Mjo
2015-03-02 09:59:10
@ Pilot2
Precis ! Folk saknar källkritik .

Personligen sätter jag trovärdigheten på kommentarer i flygtorgets forum betydligt högre än en journalist på E24.no...........................................................
738
2015-03-02 09:43:16
SV: Vad handlar strejken om?
Äntligen sätter piloterna ner foten och gör något åt situationen
istället för att ständigt lite bittert sitta och klaga på att alla nyutbildade
piloter som "köper" sina jobb förstör branschen.

Stå på er..
Lön
2015-03-02 09:33:59
SV: Vad handlar strejken om?
Rs skrev "Som någon nämnde tidigare så känns det dessutom lite osmakligt att det är just dem som tjänar mest i hela branschen som nu strejkar när även andra anställda i branschen råkar ut för samma sak men utan att ha 45 000 + i månaden."

Snittlönen för en ramparbetare i Norge ligger på 40 000. En styrman i SAS har 30 000.
Pilot2
2015-03-02 09:11:01
SV: Vad handlar strejken om?
Lär man sig inte att vara källkritisk i skolan nu för tiden?
Mycket av vad som skrivs i E24 artikeln är ren lögn. Reportern fick säkert bra betalt. Men ni sväljer allt med hull och hår.



Hasse
2015-03-02 09:05:17
SV: Vad handlar strejken om?
Hade jag haft 60.000+traktamenten/månad skulle jag bara digga läget.
@Oracle och RS
2015-03-02 08:58:02
SV: Vad handlar strejken om?
Som så många andra har ni inte förstått vad detta handlar om. Det gäller även skribenten på E24.n som var helt ute och cyklade i sin artikel.
Det fins ingen som vill exportera norska villkor utanför skandinavien!
Det finns ingen som vill ha kommerciell styrning över företaget!

Däremot vill Kjos ha samtliga anställda på kontrakt så att han kommer undan allt vad arbetsgivaransvar heter.

Piloternas enkla krav är:
Återgång till fast anställning i moderbolaget (på så vis anställningstrygghet).
Senioritetlista över hela bolaget (påverkar basönskemål, uppgraderingar och ev nerdragningar).
Skandinaviska flighter flygs av skandinaviskt baserade besättningar istället för crew som är baserad på låtsas i tex spanien och sen flger inrikes i sverige.

Varför kan saker som sjukersättning, föräldrarledighet och anställningstrygghet inte unnas Piloter? Saker som ni andra tar för givet.
O
2015-03-02 08:49:20
SV: Vad handlar strejken om?
@RS

Tror du själv på det du skriver?
RS
2015-03-02 07:44:02
SV: Vad handlar strejken om?
Det man kan undra är om facket verkligen tror att man långsiktigt kan fortsätta arbeta såhär. Säg att Norwegian lägger ned, vem tror Parat då kommer att anställa på deras villkor. Branschen ändras på samma sätt som andra branscher gjort innan. Den dagen Norwegian inte följer lagen i något av de länder man anställer är det dags att ta upp fighten, men knappast för att man som alla andra bolag numera spelar efter de allmänna marknadsvillkoren och försöker skapa en långsiktig plan för att kunna fortsätta ha över 4000 anställda. Som någon nämnde tidigare så känns det dessutom lite osmakligt att det är just dem som tjänar mest i hela branschen som nu strejkar när även andra anställda i branschen råkar ut för samma sak men utan att ha 45 000 + i månaden.
Oracle
2015-03-02 07:32:57
SV: Vad handlar strejken om?
@Pilot2. Vad är viktigast för DIG.
Att du har ett fast jobb och bra lön. Eller
Att det finns en fackförening vars mål är att med omöjliga krav driva företag
i konkurs.
Läs också på: e24.no Fifty shades of Kjos.
Pilot2
2015-03-02 01:03:15
SV: Vad handlar strejken om?
Det handlar om att Kjos försöker krossa de sista någorlunda trygga anställningarna som finns kvar i bolaget. Faller "core" eller NAN som det heter, så är hoppet så gott som ute för övriga kontraktsanställda piloter till ett tryggt arbete.

I ett större perspektiv, ger vi efter för kraven, så blir det även svårare för SAS vid deras förhandlingar, för att inte tala om övriga bolag. Arbetsmarknaden i Skandinaven blir förstörd.
Så det är en viktig kamp, inte bara för piloterna på Norwegian, utan i hela Skandinavien, och även i Europa.

Jag kommer inte att försöka få er att förstå att piloter inte lever som för 30 år sedan, det är tydligen för svårt för vissa att inse.
What's up
2015-03-01 23:59:11
SV: Vad handlar strejken om?
Om man på allvar trodde att det där kontraktsjobbet med egenfinansierad typutb. skulle bli en inträdesbiljett till fast anställning med bra villkor kan jag förstå att man är besviken. Korkad men besviken. Korkad.
Jalle
2015-03-01 23:37:57
SV: Vad handlar strejken om?
Flygbranchen var redan ett sjunkande skepp på 90 talet typ.
Jag slutade inom flyget efter c.a 20år tidigt 2000 tal pga att just känslan försvann, alla besparingar gjorde att många med mig slutade.
Man kan byta jobb, avsluta en anställning om ngn missat det?

Nej byt jobb och må bättre psykiskt. Det gör jag numera.....
@Jalle
2015-03-01 23:22:58
SV: Vad handlar strejken om?
Du verkar ha fått i dig för mkt av vad som finns i det där rören, om du fortf inte förstått vad strejken handlar om.. eller så vill du inte förstå :)

Det handlar inte om att mkt vill ha mer för sjuttioelfte gången. Det handlar om att få en vanlig gammal hederlig anställning med allt va det innebär som semester, pension, föräldraledighet etc. Allt som alla ni andra tar gör givet. Varför skall inte vi få behålla det?
Gille
2015-03-01 22:31:08
SV: Vad handlar strejken om?
Alla brancher skall igenom detta eko stålbad.
Flyget kommer inte få ngn fribiljett ut ur detta.
Alla skall bada....
Här skriver du ditt namn
2015-03-01 20:34:15
Här skriver du rubrik
You pay peanuts you get monkeys.
@arbetaren
2015-03-01 19:48:06
SV: Vad handlar strejken om?
Du har inte förstått någonting va? Det är skrämmande för den framtida utvecklingen av flygbranschen....
Jalle
2015-03-01 19:46:44
SV: Vad handlar strejken om?
Har man 45-60papp i måanaden har man nog råd att pensionspara.
Gamla 4 streckare har knappast några lån kvar på sin ev utbildning.
Nej dom vill bara ha allt. Blir man inte mätt till sist?, mår illa?

Jag är inte avis sedan.Jag är flygrädd men har nästan samma lön som egen företagare inom rörbranchen.
Nej vad jag vänder mig mot är den ständiga lusten efter mer!
Byt jobb då om det är så dåliga förhållanden.
Arbetaren
2015-03-01 19:32:09
SV: Vad handlar strejken om?
Så du menar att man skulle ha olika lön för samma jobb, som en elitgrupp med höga löner och förmåner. Alla kanske inte kände till att det fanns en elitstyrka förrän de satt i cockpit.
f3f
2015-03-01 19:29:46
SV: Vad handlar strejken om?
Jalle klarade aldrig testerna eller kom aldrig ur soffan och är bitter och avundsjuk. Tråkig med sådana människor.

Strejken handlar inte om lön och villkor. Den handlar om rätten till att ha fast anställning och kollektiv avtal. Den handlar om rätten till en trygg tillvaro och att kunna leva ett någorlunda normalt liv. Det är tyvärr inget vi flygare kan ta förgivet längre.
Jalle
2015-03-01 19:22:19
SV: Vad handlar strejken om?
Huvudorsaken handlar om piloter framöver måste skärna ner på att äta oxfile bara 6 dagar i veckan kontra nuvarande 7 dagar.
Dietister har varnat för denna farliga reduktion av föda hos dessa arma glidare.
Vi kommer framöver få se piloter utanför våra ICA som irrar runt utanför affären
med oxfile ångest. Att via terapi ta bort detta missbruk tar flera månader för patienterna.

Vill vi ha piloter virrandes runt i våra centrum?

NEJ

Hjälp deras fackförening att vinna denna hemska kamp!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev