Tråden startades av: Svenne  2015-03-03 08:18:28
Dags för Sverige med ett eget renodlat Flygbolag! 
Klarar de bolag av att flyga svenskar i Sverige till och från de platser som alla svenskar brukar flyga till om det skulle bli strejk i Norwegian?
Igår var det ju på tal om SAS också skulle fortsätta sin strejk eller inte?
Många talar om att det är för dyrt med att starta flygbolag i Sverige.
Ämnet har diskuterats förut.
Frågan jag ställer mig är om folket snart inte är redo för ett helsvenskt flygbolag med jet flygplan som kan nå de destinationer som många av oss svenskar reser till?

Klassen på de flygbolag som finns idag kan närmast likna med de bolag där ungdomar får sitt första sommarjobb där man säljer hamburgare & milkshakes där alla stolt bär upp sina uniformer.
Vi ser nu vad dessa bolag skapar och kan ställa till med.

Jag tror att svenskar är beredda att betala lite mer för sin flygbiljett när samma människor kan betala flera gånger mer för att ta sig från en plats då de varit ute och festat med taxi för att komma hem ibland.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fly BRA
2015-03-03 15:29:40
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Där har du ditt svenska bolag med svenska piloter o någon finne o norrman o svenska kollektivavtal. Betalar skatt o socialavgifter i Sverige. Enda rimliga alternativet i framtiden.
Re: Sjokapten
2015-03-03 12:35:52
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Det finns ingen som sagt att dessa flag carriers du pratar om att det är målet att bolagen skall se ut som dessa!
Tvärtom!
Sjokapten
2015-03-03 11:52:31
Att Svenne
"Tack för ditt svar, trodde det när många andra länder har sin egen Flag Carrier att vara stolta över."

Jag jobbar med bade tyskar och fransman, INGEN av dessa ar stolta over sina flag carriers utan tycker att de anstallda i dessa har levt i en skyddad verkstad och att konkurensen from low cost carriers ar det basta som hant industrin.
Ture
2015-03-03 11:49:49
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
På tal som svenskar och strejk......

Just nu strejkar SAS svenskar (ARN) då de inte vill flyga med "gardin". SAS löser det med att flyga in Norrmän och betalar hotellnätter och extra traktamente till dem.....

Det verkar som att det går bra för "svenska SAS".....
Re: Oscar
2015-03-03 11:35:55
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Vilka är det som skjutit till pengar tror du när de behövs?
Sv Lelle
2015-03-03 11:18:21
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
SAS AB är ett Svenskt bolag. Där också stor del av ägarna är Svenskar.

Ser ni inte skogen för alla träden.
Oscar
2015-03-03 11:15:08
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
SAS har inte haft någon konkurs på 69 år!

Nästa år firas 70 års jubileum.
Oracle
2015-03-03 11:08:54
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
@JB Malmö Aviation har haft 1 (en) konkurs i mars 1993.
Lelle
2015-03-03 10:12:05
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
@J.B.

"Det enda som lyckats (nota bene: efter 2 konkurser!) är Malmö Aviation (som nu är norskt!)."

Det är ett svenskt bolag men med en norsk ägare.
Re: Ubbe
2015-03-03 10:03:58
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
SAS eller Wall Enberg lär väl inte vara särskit svåra att konkurrera ut om man läser andra inlägg här på forumet om hur ett flygbolag skall vara. :-)
J.B.
2015-03-03 09:59:02
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Flera mer eller mindre seriösa försök till ett helsvenskt linjeflygbolag har gjorts tidigare. Det enda som lyckats (nota bene: efter 2 konkurser!) är Malmö Aviation (som nu är norskt!). Problemet heter Luftis (a.k.a. transportstyrelsen) där det, åtmindstånde tidigare, funnits för många bittra tjänstemän med alltför stor enskild makt att effektivt stoppa dessa försök, ofta på grund av egen personlig agenda.
Vet inte hur det ser ut i myndighetsleden idag, men i och med att de har de senaste åren anställt en hel drös med jurister som på något sätt måste rättfärdiga sitt uppehälle är nog tyvärr förutsättningarna för ett nytt svenskt flygbolag rätt små.
Någon som har lust att försöka ändå?
Ubbe
2015-03-03 09:04:59
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Så länge familjen Wall-Enberg sitter på sina gratisplåtar på SAS mfl kommer dom inte lyfta ett finger för ett 100% Svenskt Reguljärt utrikesflygbolag.
I bästa fall återuppstår sämre varianter av gamla konkenbolag som Nordic Airways Transwede mm. Men ägarna av dessa skämde ju ut sig på slutet så den dörren är ju stängd nu med.
Nej verkar vara ett långskott. Stänga danska delen av SAS är väl det bästa scenariot just nu?! Slippa dessa danska som mest bara ändå vill strejka, som tror sig vara förmer än Svenska och Norska delen av SAS.
Svenne
2015-03-03 08:34:40
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
Tack för ditt svar, trodde det när många andra länder har sin egen Flag Carrier att vara stolta över.
Då så får vi väl fortsätta att se vem som säljer sig billigast i fortsättningen också då för att du och kanske en del andra skall vara nöjda med att flyga. ;-)
Bert Karlsson
2015-03-03 08:22:29
SV: Dags för Sverige med ett eget renodlat Fly ...
"Jag tror att svenskar är beredda att betala lite mer för sin flygbiljett..."

Tror du det så är du mycket naiv.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev