Tråden startades av: Åhh  2015-03-04 20:47:28
Så mycket tjänar piloterna 
http://www.di.se/artiklar/2015/3/4/sa-mycket-tjanar-piloterna/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Piloter utan gränser
2015-03-10 22:40:46
SV: Så mycket tjänar piloterna
Inte direkt. Klarar mig gott och väl. Kollade på TAF:en, men 26 grader det låter onekligen positivt. Boa noite
Eva
2015-03-10 22:23:47
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ja du pilot utan gräns. Jag misstänker att din syn är starkt försämrad. Prognosen är 26 grader i södra Portugal imorgon. Jag är här. Välkommen.
Piloter utan gränser
2015-03-10 22:19:35
SV: Så mycket tjänar piloterna
Kapten Klänning. Instämmer. Portugal är inte helt fel det heller.
19 grader c, broken i Lissabon imorgon.
Eva
2015-03-10 22:13:37
SV: Så mycket tjänar piloterna
En bra anställd bryr sej. Det visar ju bara att du gjort ditt. Du är ingen tillgång längre. Tyvärr.

Det blir två långa år för dej. Förresten, du vet piloters medellivslängd va?
Kapten Klänning
2015-03-10 22:10:08
SV: Så mycket tjänar piloterna
Stirra på ditt excel-ark du EVA och fortsätt lev en lögn. Ställ dig framför spegeln varje morgon och inbilla dig att du gör skillnad.

Jag bryr mig inte för fem öre. Två år till sen är det pension i Bordeaux och ni gnällftor i sverige får inte en spänn i skatt.

Chiao!
Eva
2015-03-10 21:45:49
SV: Så mycket tjänar piloterna
Kära Kapten Klänning. Dina sötebrödsdagar är över. Det är bara att inse. No more oxfilé. Du kan ju alltid sjukskriva dej om du får ont i fingret som trycker på alla fina knappar.
Hamstern
2015-03-10 21:42:39
SV: Så mycket tjänar piloterna
Så mycket tjänar piloterna

Inte tillräckligt tydligen!
Men låt gänget hållas. Snart är denna typ av exesser ett minne blott.
På 2000 talet får man jobba för pengarna....
Kapten klänning
2015-03-10 20:47:32
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ja enkelt uttryckt så har man ju noll respekt för passagerarna från och med nu. Jag ska sluta stressa över att gå på tid. Ska läsa alla manuler riktigt ordentligt och om det dyker upp en trasig lampa på utestation så ska det naturligtvis lagas innan avfärd.

Dagens pax är osnutna gnällspikar. Ni betalar ju mer för en kaffe och bagel på Arlanda än vad det kostar till Malaga, vad är problemet?

Spela roll från och med nu så är det relax på jobbet som gäller och inga PA för den delen. Bara åka till jobbet och hem igen. Ingen extra service till folk som tycker man är en överbetald idiot som ska ha sparken. Noll respekt!
Sumo
2015-03-10 19:08:25
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jante@ är du ute och cyklar mentalt ? Ryanair som är störst i Eu har inga kollektivavtal men väljer att betala sina kaptener mer än en miljon i årslön! Varför tror du att det är så? Fundera på det...

2015-03-10 18:39:23
SV: Så mycket tjänar piloterna
En kapten på Nas tjänar 100k och en styrman ligger på 75k i månaden.
Dirty game
2015-03-09 13:19:10
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det är låg av Norwegian som bedriver denna smutskastning av oss i media, gällande arbetstider, och överdrivna löner. De flesta av oss flyger vad som är max tillåtet per år enligt lag. Sedan har vare sig vi eller Norwegian krävt några förändringar på lönen. Konflikten handlar inte om löner, utan om trygga anställningar med en reell arbetsgivare.

Grattis ni har okritiskt gått på propagandan från bolaget, hur känns det?
pierre holmgren
2015-03-09 12:58:30
SV: Så mycket tjänar piloterna
@svar Jante , og du er selv din egen lön värd? Troe ikke rigtig du skal bedömme hvilke lönninger er der er relevante på vores breddegrader , kan ikke sammenligne med en fransk eller spansk pilot som ikke afleverer det halve af det hele , derfor er lönninger over landegränser en sammenligning som er en svär störrelse. Når du taler lavere lönninger til piloter kommer presset nedfra jo netop fra egen foretagere som man har svärt at bestemme hvor de skatter og om de gör det , samt fra europas banan repubikker hvor skatten er lav er lav og derfor bliver en sammenlignelig netto lön den samme som her i nord.
A330 Cpt
2015-03-09 11:59:22
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jag har själv underkänt piloter under PC, både kaptener och styrmän. Detta händer inte jätteofta då nivån är överlag hög i europa men under mina år i Asien så hände det oftare. Tror inte det pratas så högt om det här i europa då det är ganska genant....

Jante
2015-03-09 11:53:29
SV: Så mycket tjänar piloterna
Marknaden styr!, inte piloterna....
Mao är 100tkr klubben snart ett minne blott.

Varför ge 100papp till människor som bara vill ha och ha, men som aldrig
ger ngt tillbaka?

Det finns lass av piloter worldwide som gladeligen kör Tt,ex DY´s fina nya flygplansflotta. Nej den här sista strejken vart pricken över i för många flygbolagsledningar. Dom har ju insett att flygande vill fortsätta ta ut månadslöner och förmåner som är absurda, som mer hörde hemma på
glada 60-70-80 talen.

Njut av dom få bolag och lönecheckar som ännu betalar ut sånna här
löner som saknar motstycke.
I.o.m strejker som dessa har ni ju tvingat Dy´s ledning och andra flygbolag att
skapa lägre flygande crewkostnader via låglöneländer!

G-R-A-T-T-I-S

BRA JOBBAT!

:(
@ Janne C
2015-03-09 11:07:09
SV: Så mycket tjänar piloterna
“Nothing in the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity.”

- Martin Luther King Jr.
@Janne C
2015-03-09 11:01:46
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ska men trycka en hela APTL terrin samt det praktiska CPL/IR/ME på sex månader?! Du har inga cert va? Sen måste man ha PPL innan... Sen en MCC och en TR plus LT innan man är på linan. Hur lång tid tror du det tar?
Janne C
2015-03-08 23:15:10
# A330 Cpt m fl.
Håller med. Det finns människor som behöver 1,5 år och till och med mer för att skaffa en CPL.

Det ändrar inte det faktum att en NORMALBEGÅVAD person kan göra det på ett halvår eller mindre.
NAIA t.ex. är en skola som utbildat hundratals elever på mindre än ett halvår.
Hen
2015-03-08 23:14:25
SV: Så mycket tjänar piloterna
OK. Ja, jag kan bara hålla med dig om att det är en riktigt tråkig utveckling.

I mina ögon (är inte pilot själv men känner några) bör det ändå vara ett jobb med hög status. Arbetet i sig är kanske lite monotont, rutinartat osv men då och då sker saker där det ändå krävs intellekt och ett stabilt psyke hos de som handhar kärran.

Så som utvecklingen ser ut just nu torde det finnas en viss risk att begåvade och talangfulla individer på lite sikt väljer bort pilotyrket. Men det är min högst personliga åsikt.
Einstein
2015-03-08 22:57:31
SV: Så mycket tjänar piloterna
Nä, trivs med att flyga men det är rätt många runtomkring som inte passar in på den bild av pionjärer som SPF och NPU försöker måla upp oss som.

Tycker det är trist att standarden inte upprätthålls men det är ännu tristare när man försöker få det att framstå som om att det är astronauter det handlar om. Det räcker med stålarna eller riskebenägenheten att låna dem för att bli pilot idag. Sorglig utveckling..
Hen
2015-03-08 22:46:55
SV: Så mycket tjänar piloterna
Einstein, om du nu är pilot verkar du inte ha någon vidare yrkesstolthet.

Med ditt resonemang är väl de flesta "vanliga" civilingenjörer, civilekonomer, jurister, läkare och psykologer också arbetare.
@@
2015-03-08 22:46:10
SV: Så mycket tjänar piloterna
@einstesin.... Anställningstryggheten är nog bättre i asien...Varför tror du europeér drar dit och strejkar här? lololol
Einstein
2015-03-08 22:24:23
SV: A330 Cpt
Hur många känner du som har torskat på en PC/OPC? De känns som en ren formalitet som görs för att de måste göras. Sen att lönerna är högre i asien eller mellanöstern än här är rätt självklart då anställningstryggheten är lika med noll på dessa ställena och skattesituationen en helt annan. Sen finns det rätt mycket feta kaptener som inte rör en fena i onödan men ändå "mirakulöst" tar sig igenom varje medical.

När ska piloter inse att trafikflygare är ett arbetarjobb?

/Pilot
NAIA
2015-03-08 21:56:07
SV: Så mycket tjänar piloterna

I USA går det att bli klar på 6 månader.
Jannetroll
2015-03-08 21:53:48
SV: Så mycket tjänar piloterna
@Janne C

Så mycket bullshit..... Pilot utbildning på 1,5h år är redan rätt tight som den är... Skola från 8-18, flyger på helger....Så 3 månader från 0 till CPL...Då är det något som saknas...Ahh juste, människor som går där behöver inte sova eller äta.
A330 Cpt
2015-03-08 21:36:08
SV: Så mycket tjänar piloterna
Haha det här är ju jätteroligt, om nu den här sunstream skolan hade kunnat få dig att bli en komerciel pilot på 13 veckor så borde väl alla välja den skolan? Men varför finns då fortfarande skolor där utbildningen tar ca 2 år? Och som kostar runt miljonen, skolor som OAA, SPU, TFHS, SAA och FTE..... Janne C snälla förklara det för mig!

Sen så är lönerna på Norwegian ganska låga, ja just det ja sa LÅGA, åker man utanför skandinaviens gränser så tjänar man bra mycket mer än så på de flesta bolagen i samma segment, åk till Mellanöstern eller Asien så tjänar styrmän på första lönesteget mer än kaptener hos Norwegian.

Att jämnföra Pilotyrket med busschauför, tågchauför är en väldigt dålig jämnförelse. Det enda vi har gemensamt är att vi transporterar människor eller frakt från punkt A till B. Som pilot måste du bevisa att du fortfarande kan flyga samt att du har en bra förståelse av planets systme var 6e månad, du ska bibehålla en bra fysik o hålla dig frisk, samt ta snabba och säkra beslut i en väldigt utsatt och stressande miljö.

När man aldrig har varit i den miljön så är det otroligt svårt att förstå sig på det, jag kan garantera att dom inte för någon lyxstrejk, det är helt enkelt att bibehålla vettiga o rättvisa anställningar.
B
2015-03-08 20:28:31
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ja Janne C, de ljuger. Det går inte.

@ Janne C
2015-03-08 20:11:35
SV: Så mycket tjänar piloterna

“Nothing in the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity.”

? Martin Luther King Jr.
Janne C
2015-03-08 19:59:49
# b
Menar du att Sunstateaviation ljuger?
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!

Internutbildning på jobbet är något helt annat än grundutbildning för att söka jobbet. Det tycks som om piloter tror att dom är dom enda som får internutbildning. Upplysningsvis kan jag berätta att det får nästan alla i någon form.
Att en nyanställd på jobbet är helt färsk gäller också alla jobb.
Grejen är att grunden för att söka ett pilotjobb skaffar man sig på mindre än ett halvår.
nyans
2015-03-08 19:35:52
SV: Så mycket tjänar piloterna


@nästan anställd. Bra summerat !
Du noterar att ingen bemöter dina argument.
Här vimlar av provokatörer och rättshaverister, men orkar man läsa igenom trådarna är det också flera som är normala och nyanserade.
b
2015-03-08 19:12:06
SV: Så mycket tjänar piloterna
Janne C

Ledsen men du har fel, finns inte en chans att klara det på 4 månader. 18 månader är tänkbart och sen 6 månaders utbildning på Ryan innan du är ute på linjen och fått fast bas. Då är du helt färsk, som en läkare som gör sin praktik under tredje året på KI.
Varför ger du inte bara upp dina försök att trycka ner en yrkeskår på Internet? Du kan ingenting om den här branschen.
@Janne C
2015-03-08 18:53:29
SV: Så mycket tjänar piloterna
Man kan och ska ha åsikter.

Du har dock fel vad gäller fakta i princip i allt du skriver.
Du får givetvis ha vilka åsikter du vill men man ska inte ha åsikter om fakta.

Jag kan verkligen tycka att solen ska gå upp i väster men det påverkar näppeligen de verkliga förhållandena.


Janne C
2015-03-08 18:46:52
# Nästan anställd
Det är kanske så att om man vill ha en mille i lön med 4 månaders yrkesutbildning måste man offra NÅGOT?

Med lägre lönekostnader kanske piloterna kunde förhandla om andra villkor som inte kostar så mycket i reda pengar.
Janne C
2015-03-08 18:39:11
# b
RyanAir (världens genom tiderna säkraste flygbolag om man ser till förhållandet mellan antalet genomförda flygningar och antalet haverier) har massor av piloter som anställts efter en dylik grundutbildning.
Nästan anställd
2015-03-08 18:35:40
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jag vet inte om vissa här skriver för att provocera eller om man inte förstår bättre?

Jag har gjort som vissa föreslår och bytt jobb när det inte passat längre.
1. Befintlig arbetsgivare bryter mot befintligt avtal av ren bekvämlighet för dom vet att domstolar tar så lång tid på sig innan något händer eller avslutar anställningen, lagligt eller olagligt spelar ingen roll och "erbjuder" nytt avtal som skall skrivas på inom ett par dagar.
2. Jag byter då jobb.
3. Ca två år senare är det bara att gå till punkt 1. igen.

Jag är nu inne på mitt femte jobb i ett tiotal olika länder. Att flytta med jobbet är alltså inte mycket till alternativ.

Jag är en handelsvara som t.ex. en lyftkran som skickas runt där jag genererar mest inkomst åt min arbetsgivare. Ni som hurrar åt detta är inte särskilt begåvade. Om du är målare kan du precis lika gärna måla tyska rum som svenska. Boende, hemresor etc är ditt problem. Detsamma gäller i princip alla yrken. Fri rörlighet är inte nödvändigtvis frivillig. Det är en tidsfråga innan skrattet fastnar i halsen på vissa här och det är bara sorgligt om det ska behöva gå så långt. Just nu är det för dyrt att skicka en svensk målare till Litauen men eftersom svenska målare är så bortskämda och egoistiska (sarkasm) är det många litauiska målare som står i kö för att ta dessa jobb. Svenska byggföretag måste då trygga svenska målares jobb genom att försämra villkoren och kunna skicka ut dessa i Europa på obestämd tid på samma sätt som piloter. Har poletten trillat ner ännu? Gynnas vi alla av denna utveckling?
Janne C
2015-03-08 18:28:42
#b
Okay, 3 månader + konvertering till EASA om man ska vara helt ärlig. Säg 4 månader jämnt.

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html

This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!
Sv Janne C
2015-03-08 18:27:24
SV: Så mycket tjänar piloterna
Här pratar löneslavarna om att en del av dem tjänar för mycket!!

Ett sundare sätt vore att löneslavarna krävde högre löner av arbetsgivarna.

Kollektivet lönearbetare borde kräva mer av arbetsgivaren än att hela tiden klanka på de lönearbetare som lyckats få en högre lön.

Arbetsgivare har lyckats manipulera en del av lönearbetarna och få dem att strida internt i stället för att gemensamt rikta kraven mot kapitalet.

Ni gräver er egen grav.
b
2015-03-08 18:22:51
SV: Så mycket tjänar piloterna
janne c, haha tre månaders yrkesutbilding? Vem fan har lurat i dig det? Det är bara själva inflygningen på en ny flygplanstyp som tar ungefär 3 månader.
Janne C
2015-03-08 18:09:20
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det är kanske så att om man vill ha en mille i lön med 3 månaders yrkesutbildning måste man offra NÅGOT?
Med lägre lönekostnader kanske piloterna kunde förhandla om andra villkor som inte kostar så mycket i reda pengar. Jag vet inte hur arbetsgivaravgifter beräknas i Norge men i Sverige får du lägga ytterligare en kostnad på 320 00 till millen i bruttolön.
kom igen x2
2015-03-08 16:14:05
SV: Så mycket tjänar piloterna
@Kom igen, @Kontorsnissen:

Nej, det betyder inte att man bosatt sig långt ifrån, Det är att anställningsvilkoren är skit, så du vet inte vart du kommer vara nästa vecka. Där av behöver man ett boende man kan komma tillbaka till. Nu efter 6 månader ska jag till slut få en bas som jag ska utgå ifrån, då blir det en annan fråga med pendling, då har jag iaf möjligheten att bosätta mig närmare jobbet.

Varför det tog 6 månader vet jag inte, Sedan skiter arbetsgivaren totalt i vad man har att säga, för som kontraktare har man ingen talan. Har bett om bättre ställen där pendlingen inte blir lika lång, men de skiter blankt i det. De kan göra det bättre om de har fler som jobbar på marken med sådana frågor, men i och med att det ska kosta 200kr att flyga så skär de in på alla sådana (i deras ögon) "onödiga kostnader".

Varför har jag accepterat det? För att annars står jag arbetslös. "är du inte nöjd, byt jobb" Snarare "är du inte nöjd, bli arbetslös"
Acke
2015-03-08 15:27:14
SV: Så mycket tjänar piloterna
Anställningstrygghet. Det är vad det handlar om.

Att försöka snedvrida detta till att handla om någonting annat är bara löjeväckande.

Norwegian å sin sida hävdar att företaget måste bli mer flexibelt och att nu piloterna vill ta över och styra organisationen, vilket gör att Norwegian inte kan acceptera villkoren i strejken.

Flexibelt betyder i själva verket splittring i deras målbild. Norwegian vill splittra piloterna och kunna använda individerna gentemot varandra, för att trycka ner villkoren och därmed vinna kostnadsfördelar mot konkurrerande bolag.

Att piloterna vill ta över och styra organisationen. Innebär i sin tur att Norwegian på sikt vill outsourca piloterna till lågkostnadsländer. (Om 3 år är en rimlig gissning med tanke på vad som erbjuds i avtalet idag från deras sida). Detta åstadkommes genom ovanstående stycke där de använder piloter gentemot varandra, genom splittringen.

Ett företag som spelar ut medarbetare gentemot varandra för att vinna kostnadsfördelar mot andra företag. Har ingen lönsam affärsidé och därmed saknas existensberättigande

Ett lönsamt företag skapas av medarbetarna. Detta uppkommer man inte genom att skapa osämja, osäkerhet hos dessa gentemot företaget.
@Kontorsnissen
2015-03-08 15:22:59
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det är inte så att pendling ska räknas som arbetstid.

Men du kanske kan ha förståelse för problematiken om man ponerar att just din arbetsgivare säger åt just dig att du fr.o.m. nästa torsdag ska arbeta en period i Malaga. Periodens längd är givetvis inte ännu bestämd, men räkna med 3-4 veckor.
Sedan får vi se.

Så är verkligheten för många kontraktsanställda och det är den anställningsformen många flygbolag ser i sina våta drömmar.

Standardlösningen är givetvis: sök ett annat jobb då.

Visst, men varför ska övriga branscher slippa denna utveckling som är så gynnsam för kunderna...?
Kontorsnissen
2015-03-08 15:03:36
SV: Så mycket tjänar piloterna
Kan någon förklara för oss varför ni anser att pendling ska räknas som arbetstid? Att bara räkna blockad tycker jag i.o.f.s. Inte är ok.
Alla reser väl till sin arbetsplats, bil, bus, tåg. Vi ska ändå jobba våra 8h per dag. Om man vill pendla till en arbetsplats lång bort i stan så är det väl inte relevant för diskussionen. Skriv inte på ett kontrakt där du måste jobba i ett annat land om situationen inte passar ditt liv. Skulle själv aldrig signa på ett jobb i annat land etersom det inte fungerar med familj o vänner.
Tar man ett jobb i annat land/stad så får man väl flytta närmare och inte gnälla när det är långt att pendla dit. Vilken arbetsgivare bryr sig om var du bor..
@Kom Igen
2015-03-08 14:56:00
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det mesta av det du skriver är ju, som du antagligen själv vet, inte korrekt.

Det här är dock särskilt flagrant:
"För piloter vanligtvis 2 timmar före avgång..."

Vilka bolag menar du har 2h check-in?



Hur är det förresten med den anställde elektrikern? Åker denne inte ut till kunden på arbetstid menar du?
Måste vara svårt att dela ut jobben på elfirmorna om man får åka till jobben på sin fritid. Jag menar, vem vill ha jobben som ligger längst bort från firman?
Kom Igen
2015-03-08 14:38:51
# Kom Igen x2
Ja det är synd om piloter.
Arbetstagare i resten av samhället får betalt bara den tid dom verkligen är på jobbet, flygande räknar tjänstgöringstid från en viss tid innan man börjar arbeta, dvs flyga. För piloter vanligtvis 2 timmar före avgång, en rest från den tiden när man skulle göra en färdplan, besöka met-office och göra loadsheet, det som numera är färdiggjort av experter på marken när piloten kommer till jobbet och som han bara behöver läsa igenom och skriva på.
Så försöker du inbilla oss att stand-by dagar tas från dom garanterade 184 lediga dagarna. Verkligheten är att stand-by dagar ingår i dom 181 arbetsdagarna per år och innebär att man kan göra vad man vill så länge man är nykter och kan inställa sig på jobbet inom en timme iklädd arbetskläder.
Om man har många pendlingstimmar beror det på att man har bosatt sig långt från jobbet, dvs i pilotens fall långt från den flygplats där han är baserad. Pendlar man till en annan flygplats än man är baserad ingår detta i tjänstgöringstiden.
Långa pendlingsresor är inget unikt för piloter, som exempel kan jag nämna att 6600 människor pendlar varje arbetsdag från Uppsala till Stockholm.
kom igen x2
2015-03-08 13:37:45
SV: Så mycket tjänar piloterna
@Kom igen: Suck, Jag orkar inte....
Först och främst är blocktid inte samma sak som jobbtid. Du kan jobba 13h men bara blocka 9h, hände mig förra veckan....och veckan innan det. Sedan 184 dagar jobb, mycket kan försvinna i standby och pendling. Du måste vara tillgänglig för bolaget utan att få lön eller att det räknas som jobb, men du kan inte göra vad du vill då eller planera en dag ordentligt. Sedan är det inte vanligt att man måste sova hemifrån, det räknas heller inte in i jobbdag....

Jag var 14 dagar "ledig" i februari, alltså halva månaden...Men hur mycket var egentligen ledigt? 7 dagar var jag hemma, resten gick åt pendling... Flög 65h men jobbade bra mycket mer....Så det är inte rättvisande att kolla på flygtid enbart.
Varje dag försvinner iaf 2h minst på incheckning och utcheckning sedan en massa tid vid turnarounds.

Problemet är att de vill kontrakt anställa alla så de kan göra vad de vill med piloterna. Behöver de en i Madrid så skickar de dit en hur de vill och då tappar man helt plötsligt minst en vecka på pendling som jag gör nu. Det är sådant man står upp emot. Det är inte rimligt att ens privatliv styrs av bolaget...
Kom Igen
2015-03-08 12:16:38
# Kom Igen x2
Minst 184 lediga dagar per år. I snitt blir det nästan varannan dag ledigt. Övriga heltidsanställda jobbar ca 220 dagar per år, dvs 36 dagar mer. Max tillåtet flygtidsuttag enl 5.1.2 EU-OPS är 900 timmar per år. Det blir i snitt 4,9 flygtimmar per arbetsdag om man jobbar 184 dagar.

Det här har piloterna erbjudits:
• 3 års anställningsgaranti för samtliga piloter i Skandinavien (dvs en garanti mot nedbemanning i pilotbolagen)
• Koncernansenitet för alla B737 piloterna (kortdistans)
• Bra karriärmöjligheter även på långdistansflygningarna (B787)
• Oförändrade lönevillkor (snittlönen för en kapten är 1,1 MNOK per år före försäkring och pension, styrman drygt 740 000 NOK per år före försäkring och pension)
• Minst 184 fridagar per år, d vs minimal förändring
• Marginella förändringar i arbetstid och flexibilitet
• Pension; högsta sats på premiebestämd pension samt en stängd förmånsbaserad pension för de som har 10 år eller mindre kvar till pension (65 år)
• Skattefri utbetalning på cirka 3,5 MNOK om de blir av med flygcertifikatet (Loss of Licence försäkring 40 G)
• Gemensam förhandlingsrätt för de norska, svenska och danska piloterna
kom igen x2
2015-03-08 11:50:55
SV: Så mycket tjänar piloterna
@kom igen: Känner bra många piloter som aldrig lyckats få airline jobb, och då har de en aningen seriösare utbildning än 3månader. På tre månader hinner du inte få det som flygbolagen kräver för jobben.

De flesta bolag kräver också 500h tung jettid. Vilket i sig är en loop; Har du 0 timmar jettid och söker jobb, men det krävs 500h jettid för jobbet, då måste du skaffa 500h jettid först. Vart gör du det? Jo, genom att få ett jobb. Okej, det är väl inte så svårt, behöver först bara skaffa 500h jettid, men vart gör jag det? Jo, skaffar ett jobb först..Osv...

Sedan finns det givetvis flygbolag som anställer piloter utan jettid - Ryanair. Och Ryanair är grunden till norwegian konflikten. Många har redan jobbat och slavat på ryanair och kommit vidare till vad som först ansågs vara bättre - Norwegian. Men nu är de på väg att sjunka till minst samma nivå. Vilket i sin tur kommer leda till att andra bolag måste också sänka sig för att kunna konkurera. Och snart jobbar piloter med en månadslön på 25000-30000 /månaden, är hemma 2 dagar per vecka och måste betala dubbelboende. Eller så skiter de i att någonsin ens ha en familj så slipper de betala dubbelboende.

Sedan kommer en del av jobbdagarna även vara standby där de inte får någon lön. Och lönen de får baseras på flygtiden, inte jobb tiden. Så varje gång flygplanet är på backen så får man ingen lön. Alltså jobbar man 8-9h får man lön för ca 6.

Men det är tur att man får en månads semester att njuta med familj, synd bara att det är obetalt och oftast i typ februari eller november...

Är då 25-30 rimligt? Med de uppofringarna, alltså typ livet, så bör man tjäna aningen mer. Jag skulle vara sjukt nöjd med att tjäna 25-30k om jag fick vara hemma varje kväll. Men eftersom jag inte får det och måste ha dubbelboende, då tycker jg det är rimligt att man får iaf det dubbla.

Sen är det verkligen inte alla piloter som har så här, främst är det de som jobbar på lågprisbolagen.
Men det är tur att folk kan få sin semester för 200kr och ingen behöver lida för att det kostar så lite.

Nu är pilotproblemet bara en liten fis i rymden om man ska börja jämföra med varför vissa klädesplagg, frukter, elektronik osv är så billiga. Alltid är det någon som drabbas av att man inte betalar vad det borde kosta.
Sedan att ca 8% av världensbefolkning äger ca 56% av alla förmögenheter i världen...tja, nått är helt enkelt fel. Så denna strejk borde finnas i alla bransher där vilkor inte längre blir rimliga och ägarna plockar ut smutsiga summor.

Spårade visst ur här lite? Men kanske bidrar till trollunderhållning här på forumet :)
Kom Igen
2015-03-08 11:10:00
# P
Bra ide, det är ju inte så svårt. 3 månader + konvertering till EASA.
Jag blev maskiningenjör istället, 4 års utbildning och en bråkdel av en pilotlön. Dumt, men jag trivs på jobbet.

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!
P
2015-03-08 10:59:08
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det står väl alla fritt att låna en mille och läsa till pilot. Varför gör ni inte det om ni är så jäkla avundsjuka på lönen???
Sic transit gloria mundi
2015-03-08 10:17:53
Början till slutet.
Vad som än händer är det piloterna som är dom stora förlorarna.
Norwegian har gjort vad SAS skulle gjort för länge sedan vid deras återkommande pilotstrejker.

DOM HAR GÅTT UT TILL OFFENTLIGHETEN OCH TALAT OM VAD PILOTERNA HAR FÖR LÖNER OCH VILLKOR.

Sammanhållningen förstörs i ett företag där ett fåtal som redan har bättre villkor än dom övriga är beredda att göra alla arbetslösa. Därför tror jag att vad som än händer kommer inte Norwegian att någonsin mer bli ett lyckligt företag. Då försvinner drivkraften till att prestera lite extra och företaget är på sikt dödsdömt.

Framtiden för samhällets mest strejkbenägna arbetstagare ser inte ljus ut, vid varje nytt strejkvarsel kommer arbetsgivarna att offentliggöra piloternas löner och villkor. Strejker som väcker allmänhetens avsky blir allt svårare att genomföra med framgång.
Fjunis
2015-03-06 23:04:11
SV: Så mycket tjänar piloterna
Fd Tekniker mycket riktigt kanske alla inte behövdes men de har jag samt 5-6 typratings också..
738
2015-03-06 22:49:52
SV: Så mycket tjänar piloterna
Re. fd tekinker. Vi glömde MCC oxå
Fd tekniker
2015-03-06 21:26:54
#Fjunis
Jag ser att du kan många förkortningar. Alla behövs inte för att jobba som pilot. Här kommer förklaring för den som inte kan lika många förkortningar som du.

PPL = Private Pilots Licence
CPL= Commercial Pilots License
IR=Instrument Rating
ME = Multi Engine
CFI = Certified Flight Instructor
CFII = Certified Flight Instructor Instruments
MEI = Multi Engine Instructor
ATPL = Airline Transport Pilots License
Fjunis
2015-03-06 20:41:21
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ni som vill ta en utbildning på 3 månader sedan färdig pilot. Här är en lista på de cert och ratings som kan behövas. PPL/CPL/ IR/ ME/CFI/CFII/MEI/ATPL/B737-3-900. Sen är det bara tuta och köra. Lycka till. PS det ingår en hög böcker också å lite medicals och sånt. Baggis.
Leffe
2015-03-06 17:36:09
#Affe
Allt piloterna vill ha är en trygg anställning?
Deras anställning är inte mindre trygg för att dom är anställda i ett dotterbolag. Om företaget går bra och man sköter sitt jobb är man lika trygg i ett dotterbolag. Världen är full av folk som jobbar i dotterbolag och inte kräver att bli anställda i moderbolaget.
Pragmatikern
2015-03-06 16:10:15
SV: Så mycket tjänar piloterna
Grejen är att det inte skulle vara så värst dyrt att låta de som arbetar ombord ha vettiga villkor, sen handlar den här konflikten inte så mycket om lön utan "mjukare" värden som kan vara svårt att sätta ett pris på. Om vi ändå håller oss till siffrorna, som är någorlunda svartvita, kan vi göra ett litet räkneexperiment:

Årslön
Kapten 1 000 000
Styrman 600 000
Purser 360 000
Attendants 300 000 x 3
Totalt 2 860 000
+25% arbetsgivaravgift = 3 575 000

Max flygtimmar per år ligger på 900 så låt säga att vi slår ut kostnaden på 800 timmar, det ger en timkostnad på 4500 kr per flygtimme.

Norwegians 737:or har 186 säten och de har en kabinfaktor på runt 80%. Det ger alltså i genomsnitt 150 passagerare per flight.

Kostnaden blir således 4500 kr per timme / 150 passagerare = 30 kr per passagerare per flygtimme. Sjukt billigt i min mening!

Visst, sen tillkommer vissa kostnader för administrativ personal, operations, crew control osv men denna kostnaden slås ut på ännu fler passagerare och för ett slimmat bolag kan det inte handla om speciellt många kronor. Har jag gjort någon tankevurpa?

På en timme med flygplan kommer man motsvarande 80 mil, något som lär ta en busschaufför cirka 10 timmar att köra. Säg att busschauffören har en lön på 240 kr per timme (inkl arbetsgivaravgifter etc), då ger det en kostnad på omkring 2400 kr för sträckan på 80 mil. Tar vi lönerna ovanför, för kapten och styrman, så landar deras båda löner på 2500 kr för motsvarande sträcka [(1000000+600000)*1.25/800].

Kontentan är alltså att piloter och busschaufförer i stort sett har samma lön!
Affe
2015-03-06 15:12:49
SV: Så mycket tjänar piloterna
Snart arbetslös: Tror du bör vända dina argument mot ledningen snarare än piloterna.. Kraven är väldigt rimliga att acceptera för ledningen. Allt piloterna vill ha är en trygg anställning.

Med tanke på hur Norwegian har agerat de senaste dagarna är outsourcing att vänta inom några år om facket nu viker ner sig. En splittrad arbetsgrupp är en svag arbetsgrupp
Tjockeleffe
2015-03-06 14:53:09
Re: Snart arbetslös
Det inlägget visar precis vad jag menar! :-( Du är så oerhört tragisk och historielös! Att du inte kan se hela bilden är obegripligt! Din eventuella arbetslöshet är helt ointressant i sammanhanget! Du är inte bara avundsjuk, du är exempellöst självisk också!
Snart Arbetslös
2015-03-06 14:16:30
#Dan
Jag är inte avundsjuk, jag är snart arbetslös på grund av pilotstrejken.
Jag hade aldrig kunnat bli pilot av psykologiska skäl.
Jag är nämligen inte hänsynslös nog att göra tusentals oskyldiga arbetslösa.
Dessutom att sabotera hundratusentals människors resplaner.
Nää, det måste man nog vara född till pilot för att göra.
Snart Arbetslös
2015-03-06 14:07:39
#738
Som så många piloter kan du inte skilja på yrkesutbildning och arbetslivserfarenhet. Yrkesutbildning är vad som man behöver för att söka jobbet.
Det andra du räknar upp är OJT (On the Job Training). Det har man i dom flesta yrken.
Dan
2015-03-06 13:58:11
SV: Så mycket tjänar piloterna
Är det någon som kommer ihåg den där reklamen med två män som tvättar sina Volvobilar och den ena säger; "En sådan bil som du har har jag, fast NY...!"
Den är så otroligt typisk för hur svårt det är i Sverige att dölja sin avundsjuka! Och varför tänker jag då på detta? Jo, när jag läser allt som "Snart arbetslös" skriver så blir det det jag tänker på.
738
2015-03-06 13:51:30
SV: Så mycket tjänar piloterna
Re. Kom Igen. PPL, NQ, ATPL, IR, ME, CPL, TR+Linetraining, Detta tar c.a. 3 år
och då får du gå på svältlön några år till. Till dina lönejämförelser får du lägga till minst 10-15 år till och har flugit ungefär minst 5000 timmar.
Ta och försök styra ner dej lite du är bara pinsam.
Snart Arbetslös
2015-03-06 12:10:36
#Tjockleffe
Jag svarar eftersom du lagt in dina synpunkter även här.

Det är väl inte svårare än så!!!!!!
Alla utbildningar har en verifikation på att man uppfyller målen, så även flygutbildningar.
Många av dom som genomgått denna utbildning är förmodligen yrkespiloter idag och om haveristatistik mm har någon relevans så RÄCKER DENNA UTBILDNING. Det är inte fler haverier som orsakats av PILOT ERROR idag än det var på den tiden nästan alla kommersiella piloter var utbildade i flygvapnet.
Tjockeleffe
2015-03-06 11:19:17
Re: Kom igen
Ja du är ju här också...! :D

Är det inte vettigare att angripa faktumet att något lands regelverk tillåter någon att utbilda sig till pilot på så kort tid?!
Du anser dig nog vara normalbegåvad och då borde du ju kunna inse detta!
Du får fundera ett tag på detta!
Väntar...
Väntar...
Väntar...
Så ja! Nu inser du också att det är din våta dröm (om att det ska gå dåligt för någon som har det bra) som har förhindrat dig från att inse ovanstående. :D
Kom Igen
2015-03-06 10:44:44
Googleman
En till flygskola (för normalbegåvade kan man tro)

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!
Kom Igen
2015-03-06 10:37:47
#Googleman
Jag har gjort just det. Googlat.

US Aviation academy. http://www.usaviationacademy.com/international-pilot-training/europe/ International pilot training europe = estimated 6 months.

ATP flight scool. https://atpflightschool.com/ Airline Career Pilot Program 180 Days

Okay det finns skolor som erbjuder längre kurser, det är väl förmodligen för dom mindre begåvade.
Googleman
2015-03-06 10:15:46
Re: Kom igen
Om du ska argumentera här får du ju ändå göra lite mer än att raljera om utbildningslängden. Det du skriver stämmer ju inte och då faller allt annat du säger också. Hade du åtminstone använt det här nya verktyget Google så hade du insett hur fel du har.
Jag ser att du har skrivit det i många inlägg och det känns nog gött när du har skrivit det men det är ju lik förbaskat fel.
Du är som grannen som har en lite sämre Volvo än din nya granne och inte kan låta bli att i tid och otid snacka skit om honom. Trots att du inte vet något men du tror dig veta. :-(
Kom Igen
2015-03-06 10:03:12
Så mycket tjänar piloterna
Vi ska ha klart för oss att dom som strejkar har 100 - 120 tusen i månaden för ett jobb som kräver grundskola + 6 månaders yrkesutbildning.
Då kan man förstå att dom tycker att man ska ha kollektivavtal med en annan firma än den man arbetar för och ingå i en annan firmas anciennitetsstege.
För ca 10 år sedan försökte SAS dela upp firman i fyra delar. Sverige, Norge, Danmark och Intercontinental. Piloterna vägrade och gick i strejk vilket ledde till att SAS vek sig och lät piloterna bli anställda i moderbolaget. SAS hade alltså under en tid 4 flygbolag utan piloter och ett holdingbolag utan flygplan men med piloter. Avsikten var förmodligen att sälja delarna var för sig på samma sätt som hade gjorts med Transwede några år tidigare men det fungerade inte. Flygbolag utan piloter går inte att sälja så man fick backa på alltihop och slå samman delarna till ett bolag igen. Det kallades "Core SAS " och var i realiteten att dra sig ur ett grandiost fiasko.
Kjos känner till allt detta och kommer inte att göra samma misstag som SAS gjorde så piloterna kan sluta drömma om att bli anställda i holdingbolaget.
CC
2015-03-06 09:31:16
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ni skall vara glad att någon sätter ner foten och säger ifrån.

Men om man låter Kjos fortsätta i ostört i sina spår kommer all personal ombord att i framtiden var från lågkostnadsländer. Ex. kabinbesättning från Asien med 3.000:- i månaden. Då blir ni alla arbetslös för gott.

Höj blicken och se framåt. Denna konflikt handlar om annat än lön.

Löneslav
2015-03-06 09:27:13
Bygg utan anledning
Det största problemet i samhället är att alla "grabbayrken" där Glen, Sonny, Ronny och Conny jobbar har alldeles för hög lön! Plåtbockare och spikislagare som tjänare 30-35' gör ju att alla andra känner sig underbetalda! Att Ronny och Conny tjänare mer än en sjuksköterska är ju givetvis absurt!
Alla akademiker borde ju då tjäna betydligt mer och de som då också har stort ansvar (tex piloter och läkare) borde tjäna betydligt mer.
Karl
2015-03-06 09:23:46
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det är väl inte så konstigt att man diskuterar andra yrkesgrupper för att få ett perspektiv? Det är förvisso så att det är marknadskrafter som styr men det är för mig obegripligt att det kan finnas en pilot som tjänar mer än en läkare! Därmed inte sagt att piloter tjänar för mycket utan snarare att läkare tjänare orimligt lite.
Hasse
2015-03-06 09:12:24
SV: Så mycket tjänar piloterna
Är detta inte ett flygforum?
Hur hamnade läkare och kirurger i denna diskusion kring Piloternas löner och förmåner?
Om ngt plan hamnar i ngt tillbud det är ju först då dessa kirurger
får ngn koppling till flyget.

Min syn på Piloters löner är väl sedan att har man +1.000.000/år tycker jag man skall sitta ned i båten.

Lite som SCA chefens flygande med privatjet!
Hur mkt i lön behöver en VD för att ha råd att privat hyra in och betala en BizJet
när frugan hans ska till Franska kusten?!

Mkt vill ha ännu mer.....(konceptet hos vissa tydligen)
Patient
2015-03-05 23:21:54
Re: Dr
Helt OT men det måste sägas! Ni läkare är förmodligen den mest korkade yrkesgruppen jag kan tänka mig!
Ni har extremt lång utbildning, ett enormt ansvar och stundtals vidriga arbetsförhållanden och ändå har ni inte bättre i lön! Det är helt sjukt!
Ni har för många vänsterpartisaner i er yrkesgrupp, inte sällan barn till två överläkare som har haft en privilegierad uppväxt och sen åker en sväng via Kuba för att sen tycka att ni ska minsann inte ha så hög lön.
Är det någon yrkesgrupp i Sverige som borde tjäna bra så är det läkare! Jag tycker det är sjukt dåligt att ni låter era avtal vara så dåliga.
Det enda det kommer att leda till är att intagningspoängen sänks och sen kan vem som helst bli läkare. Det har hänt för andra yrkesgrupper och den mest tydliga är (inga övriga jämförelser gjorda) är lärarkåren. Under en period krävdes det 0,1 på högskoleprovet för att komma in...! :-(
Ni måste se till och skaffa ett fack som bryr sig om läkare och inte patienter! Det finns tillräckligt med organisationer som tar hand om patienter men ni måste ha ett fack värt namnet!
Utbildningsgången du beskriver är ju under förutsättning att du får AT direkt (inte sällan 12-15 månaders väntetid där ni jobbar till en sjukt dålig lön som UL) och sen "gråblockare" (tror jag det kallas) mellan AT och ST. Jag fattar inte att ni står ut och sen bestraffas ni med att få en sjuksköterska som chef! Ta tag i er själva! Absolut inget fel eller illa med en sjuksköterska men dom ska fasiken inte vara era chefer!!! Det är helt absurt!
Vad har du som UL? 20-25'? Som AT? 25-27' och sen som ST? 35-37'?
Jag kan inte fatta att ni inte gör uppror! Skit i allmänheten! Dom har aldrig förståelse för detta, dom fattar inte vad riktigt ansvar innebär!
FIA
2015-03-05 23:15:34
GRATTIS Hen Kirurg <3
Du slår huvudet på spiken här.*gör vågen*
FIA
2015-03-05 23:11:32
Doktor
Att vara doktor borde väl vara ett kall? Precis som sjuksköterska. Eller?
738
2015-03-05 23:06:21
SV: Så mycket tjänar piloterna
Puckelbro ! jag missade nog en nolla det är 8000 sidor
Doktorn ! Du är så duktig såå. Men frågan kvarstår, skulle du våga flyga med en
nolla med så låg utbildning som du vill påstå att att en pilot har. för du måste väl flyga nån gång för att träffa dina fina kolegor.
Dr
2015-03-05 22:20:07
SV: Så mycket tjänar piloterna
Nu är iofs utbildning till Kirurg MKT längre än att bli Pilot!
Dessutom är det MKT mer praktik till att bli en Kirurg som arbetar självständigt!
-Grundutbildning på 5,5 år i Läkarprogrammet ( underläkare )
-"AT" - Dvs allmäntjänstgöring på minst 18 månader som avslutas med AT-prov
-"Specialistläkare"= T.ex kirurg eller annan inriktning och kräver en utbildning
på minst 5 år till.

Drygt 11-12år av studier dvs!
Hur många års studier har en Pilot?

Iofs har en chefskirurg samma lön säkert som en Pilot med 4 streck
men i mina ögon är vägen till kirurg inte ens jämförbar med att plugga till Pilot.
Är det inte så att Piloters karriär mer styrs av praktik live s.a.s efter den ganska korta utbildningstiden?. Tiden i skolbänk, speciellt under uppstarten är ju milsvidd!

Nog om detta.
Vad jag menar är att låga biljettpriser inom flyget rimmar dåligt
med höga löner i cockpit. Klart att ägarna vill skära på topputgifterna!
Vi lever i en tid då marknadsekonomi styr. Höga Pilotlöner tror jag
snart är en kvarleva från en tid då flyget hade sina glansdagar.

Fia
2015-03-05 21:37:01
Puckelbro...
Så du kör inte bil alltså?

Puckelbro
2015-03-05 21:29:55
SV: Så mycket tjänar piloterna
@738.

För guds skull! Manualen till min bil är på knappt 1000 sidor fördelat på två böcker...
Lägg ner
2015-03-05 21:24:33
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ointressant uttjatat ämne.....
Lars Werner
2015-03-05 21:21:13
SV: Så mycket tjänar piloterna
Redan på 60-talet introducerades "Auto Land" funtioner i avancerade passagerarjets.
738
2015-03-05 21:11:00
SV: Så mycket tjänar piloterna
Föresten doktorn du menar ju inte vad du skriver, du vill ju bara provocera lite
så dumt det kan bli.
738
2015-03-05 21:04:23
SV: Så mycket tjänar piloterna
Reg. Dr. Jag tror inte doktorn skulle vilja sitta med ett par hundra andra medresenärer en mil upp i luften i nästan 1000km/tim i en extremt avanserad maskin där bara manualen är på c.a 800 sidor och desutom är lågutbildad och inte borde tjäna mer än en städare.
Man kan ju även ifrågasätta att det krävs 4 års utbildning för att knippsa av en blindtarm med din lön.


Hen
2015-03-05 20:19:42
SV: Så mycket tjänar piloterna
Drygt 50 tusen st är nog närmare sanningen. Inkomst av tjänst då kan väl tilläggas.
Hen
2015-03-05 19:57:19
SV: Så mycket tjänar piloterna
Uppskattningsvis 45 tusen svenskar deklarerar en årsinkomst > 1 Mkr.

Personligen tycker jag inte en månadslön i den häraden är extremt. Där jag jobbar (ej inom flyget) är det flera av cheferna som har mer än så och flera av dem har inte mer än gymnasiekompetens. Arbetslivserfarenhet och att komma in i rätt krets lär väga tyngre tyngre än utbildningsnivå. Utbildning på högskola/universitet är mer en språngbräda när det kommer till näringslivet (tänk Handelshögskolan t ex).
Jens G
2015-03-05 19:14:08
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jävla gnäll om utbildningskostnad. Är civilekonom och pilot. Statliga utbildningar båda två. Pilotutb var den billigare för mig då ekonomutbildningen var längre och mer litteratur krävdes. Jäkla tjat om att utbildningskostnaden ska vägas in i lönen för vissa men inte för andra. Att lån och krediter använts för att finansiera någons utbildning skiter de flesta i och är ungefär som att kräva löneförhöjning pga att man köpt en audi R8 på avbetalning. Rent patetiskt.
Adam P
2015-03-05 19:00:49
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jag jobbar som pilot och har gjort det sedan -87. Idag sitter jag i vänsterstol och tjänar bra. Jag har förtjänat detta och ärligt talat så skiter jag i vad andra tjänar. jag tänker på mig och andra får klara sin egen kamp.
Bengt
2015-03-05 18:57:47
SV: Så mycket tjänar piloterna
Intressant att lönediskussionen inte existerar inom sjöfarten. Vad tror att en kapten på ett rederi tjänar i månaden?? Yrken som medför ansvar för människoliv där specialkunskaper krävs och således inte kan utföras av vem som helst bör rimligen medföra högre löner. Visst, 100 papp i månaden för att flyga går ju att diskutera (vilket för övrigt bara gäller ytterst ett fåtal) men inte desto mindre bör det vara ett bra avlönat jobb med pensioner och vettiga villkor. Allt annat är nonsens. Spelar ingen roll om du jobbar på ICA, en advokatbyrå, i kabin eller är pilot. Vettiga villkor, vettig lön och en säkerhet som är gynsam för arbetstagare, dess familjer och inte minst företagen i form av ökad moral och arbetsglädje......punkt!!!!
Ruben
2015-03-05 17:52:39
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jag minns tiden då jag BARA tjänade 100k i månaden. Usch för low life!
Luleå 4 ever
2015-03-05 17:46:43
SV: Så mycket tjänar piloterna
Jag tror att dom som mest ogillar läget är just unkisar som just börjat klättra på den f.d väldigt generösa lönestegen inom civila flyget i cockpit.
Nu kanske dom sitter där med hopplösa ala Finaxlån som dom snabbt innan denna kris trodde sig skulle kunna betala av.

Lite som bubblan inom bostadsrätter i Sverige.
FÖR många har lagt sina sista besparingar på ngt som regeringen via regler
och lagar bara kan dra undan mattan på inom en kort period.

Om man ger sig in i ett spel måste tåla att många kommer förlora......

2015-03-05 17:43:33
SV: Så mycket tjänar piloterna
Bagagelastarna har också F-ATPL...
Jante
2015-03-05 17:41:46
SV: Så mycket tjänar piloterna
Lyxstrejk som ngn skrev innan.
Jag tror att gemene man har svårt att stödja 100.000kr´s klubben....
Jojjo
2015-03-05 17:29:18
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ser att många kastar skit om piloters höga löner?? Ingångslön inom flyget på 22-25000 i månaden har blivit mer regel än undantag. Därpå har man skyhöga studieskulder på mellan 700.000-1.000.000:-. En bagagelastare har en ingångslön på 22.000 men sannolikt utan höga studielån. Sen är det vara att börja räkna på avbetalningar och amorteringar.........och hur man därutöver får till en dräglig vardag???
Jantelagen och en tro om att flygets glada 80-tal fortfarande existerar lever tydligen kvar. Wake the f**k up and smell the reality!!
DC-10
2015-03-05 17:25:55
SV: Så mycket tjänar piloterna
@Julle Jag håller med, "guldperioden" är över. Begreppet "stafettpiloter" existerar inte, som i en annan yrkeskår som pungslår landstingen.
Julle
2015-03-05 17:21:32
SV: Så mycket tjänar piloterna
Nordiska FC kan väl rama in sina lönespec. från denna ex guldperiod nu!
Nu väntar nya tider med normala löner och svett därtill.
Marknaden (aktieägarna) har ledsnat på dessa divalater från 100.000kr gänget.
Går säkert att anställa/hyra in crew till 1/3 av deras 100.000 löner.
Må så vara att markanden får vinsten av denna manöver men dom är ju dom riktiga ägarna. Piloterna är bara verktyget för dessa kommande ökande vinster.

Vänd blad kära civila flygsektor!, winds of change is here!
DC-10
2015-03-05 17:16:58
SV: Så mycket tjänar piloterna
@Dr. Simträning är inte till för att motivera arbetsgivaren att betala ut lön.
Det är ett myndighetskrav att var 6:e månad visa sina yrkeskunskaper, samt att träna och att ta del av erfarenheter från incidenter och liknade. De kraven existerar inte för läkare. När det gäller B787 tycker jag att du skall hålla dig till kniven.
Snacka om naivt svar!
Dr
2015-03-05 16:58:06
SV: Så mycket tjänar piloterna
DC10!
Varje gång vi opererar människor är det live!
Innan dess utbildning, se och lär, sedan skär.
Simulator!?, måste varje yrkesgrupp ha det för att motivera arb.giv att
ge ut en månadslön på 100papp menar du?
Lite naivt svar va?
Inom kirurgi har vi rullande utbildningar och seminarier.
Flyga flygplan är väl mer ett statiskt arbete, kräver bara en grund.utbildning.
Det civilia flyget leder ju knappast sedan teknikutvecklingen?
Jag räknar inte in B787 som fortfarande är under utprovning.
Pensionär
2015-03-05 15:43:02
#Linkan
Så bra att vi har några som offrar sig och tjänar så mycket att vi andra kan tjäna mindre och slipper betala så mycket skatt.
Och självklart ska vi beundra och högakta en grupp som ställer upp och tjänar så mycket.
Finns det något altare där vi kan knäböja i vördnad, piloterna har ju faktiskt offrat sig och utbildat sig. Många har ju pluggat ett helt år och varit tvungna att ta lån.
Tord
2015-03-05 15:37:08
Smutskastningskampanj
Som vanligt i förhandlingstider så brukar arbetsgivaren skarva rejält när det gäller att beskriva vilka löner dom ger sina anställda. För de som inte har koll på hur det ser ut i verkligheten låter det konstigt men vi som vet hur det ligger till vet varför vi kämpar.

Den största och mest omfattande smutskastningskampanjen var när EANA berättade för världen vilka löner som deras flygledare hade! Det var en sorglig historia som till en början lyckades men när det blev ny regering i Spanien fick flygledarna upprättelse. Inte en siffra stämde i det som EANA hade presenterat! Tyvärr tror många fortfarande att de siffror EANA nämnde stämmer!
Linkan
2015-03-05 15:29:58
SV: Så mycket tjänar piloterna
En pilot som har en månadslön på 100.000:-

Genererar följande inkomster till stat och kommun.

Arbetsgivaravgift 420.000:-
Statlig skatt 183.155:-
Kommunalskatt 384.000:-

Totalt------------- 987.155:- / år eller 82.263:- / månad

Om deras lön sänks eller de anställs i ett bemanningsbolag utomlands förlorar stat och kommun stora belopp.

För att kompensera bortfallet måste de med små inkomster betala mer skatt.



DC-10
2015-03-05 14:23:19
SV: Så mycket tjänar piloterna
Vi har också system för felbehandling och liknande inom vården, självklart.
Men vore det inte bra om legitimerad vårdpersonal också fick utföra lämpliga övningar och kontroller. Kanske skulle antalet felbehandlade patienter minska då!?
pf
2015-03-05 14:17:39
SV: Så mycket tjänar piloterna
I Norge må visse typer medisinsk personell, som leger tannleger og sykepleiere ha en autorisasjon.
Ved uskikkhet, feilbehandling kan personellet suspenderes eller miste sin autorisasjon. Jeg håper og tror samme system finnes i vårt østlige naboland.
DC-10
2015-03-05 14:12:10
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det var inte det som var poängen. Det jag menar är att när en läkare fått sin legitimation, då är han färdig med alla tester och övningar.
Jag hade inga som helst problem med mina OPC'er. Var dessutom instruktör, är väl medveten om syftet med simträning. Är numera "Happily Retired".
Snart Arbetslös
2015-03-05 14:05:16
#Kalle
Nu är det inte så att dom piloter som strejkar betalar dessa kostnader.
Kalle Kabin
2015-03-05 13:51:13
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ville det inte hjälpa DY om alla på kontoren också blev anställda av proffice eller andra bemannings företag. Låt dom få 60.000 per månad.
Så kan dom själv betala sjukdagar, semester, pension och försäkringar och så får DY en flexibel arbetsstyrka som kan säsong justeras.
Kanske vill förståelsen för NAN piloterna också bli bättre?
Snart Arbetslös
2015-03-05 13:34:17
Så mycket tjänar piloterna
Det rör sig om att en grupp med upp till 100 tusen i månaden strejkar så att alla vi i företaget som har normala löner blir arbetslösa.
INGENTING ANNAT.
Henrik
2015-03-05 13:26:21
SV: Så mycket tjänar piloterna
Till dc1-10;
Vad spelar det för roll om kirurgen blir övervakad?
Tycker du det är jobbigt med OPCn eller? Att det sätter press på dig?
Se det som träning och utveckling på arbetstid istället för det just det som är tanken. Checkandet är inte i grunden till för att faila någon..
Tycker det känns bra att bli kollad nångång då och då så jag håller mig skärpt där uppe!
Akktu Stakki
2015-03-05 12:50:18
SV: Så mycket tjänar piloterna
Till Dr Quinn,
Läkare och övrig personal i den offentliga sektorn tjänar mindre än i den privata.
Som pilot i FV tjänar man inte det samma som en pilot i det privata.
Mina första år i FV tjänade jag 10.000 mindre per månad än brorsan som körde tåg på SJ.
Då jag slutade i FV som befälhavare på TP84 tjänade jag 50.000 mindre per månad än en tidigare kollega som stuckit till Thomas Cook Airlines.
Men det är väl inte för pengarnas skull man väljer att bli läkare eller pilot?
Kom ihåg att: tiden sårar alla läkare
DC-10
2015-03-05 12:38:04
SV: Så mycket tjänar piloterna
Hur ofta behöver en läkare visa sina yrkeskunskaper i en "simulator", för att behålla jobbet?
Linkan
2015-03-05 12:17:28
SV: Så mycket tjänar piloterna
Självklart skall vi behålla bra löner för piloter och kabin besättningar. Dessutom skall de vara anställda i norden för flygbolag placerade i norden.

Vi skall väl inte avstå från intäkter till statskassan bra för att lågprisbolagen vill tjäna en massa pengar.

En pilot som tjänar 100.000:- / månad är en riktig god inkomst för statskassan. När månadslönen överstiger 35850 börjar man betala statlig skatt på inkomsten. När års inkomsten överstiger 616 100 betalas 25% statlig skatt på överskjutande belopp.

Varför skall vi subventionera Kjos?

Det är bra att det finns de som tjänar mycket det bidrager till vår välfärd.
Neo
2015-03-05 12:06:30
Jag håller med doktorn
Jag håller med om att din lön är låg. Den borde ökas.

Men jag tror inte du förstår grundproblematiken. Norwegian vill ha en lösning där facket slås ut och piloterna tvingas konkurrera internt om flygningarna.

Det är som om du och dina kollegor skulle få betalt per operation och varje jobb går till den av er som bjuder lägst.

Och om ni upplever oegentligheter på jobbet som kan vara farliga för patienten så kan ni få sparken om ni kontaktar någon för då är ni "besvärliga" och "illojala".

Skilj på äpplen och päron.

Alla anställda i alla branscher kommer tids nog att få lida om utvecklingen går mot det som Norwegian vill.
Dr
2015-03-05 12:00:46
SV: Så mycket tjänar piloterna
Vi kirurger räddar människoliv och ger människor ett bättre liv och vardag.
Köra ett flygplan med dom där lönerna fattar man ju att det inte går.
Sänk lönerna med ? 30-40% så skall ni se att ni sedan får hela kalaset med sociala/pensionsförmåner.

Som kirurg mitt i min karriär tjänar jag c.a 600-700.000/år.
Då har jag ? säkert 4-5 år mer på högskola än ngn Pilot.
Ev. andra interna utbildningar räknar jag sedan inte in i detta.

Nej Piloter verkar ligga väldigt högt i lön tycker jag.

Tack för ordet!

// Dr Quinn
Urban
2015-03-05 11:40:17
SV: Så mycket tjänar piloterna
Sjukt höga löner är min första tanke!
Mao kan/kommer ( ? ) Ryanair sänka biljettpriserna/lönerna bra mkt inom kort!
Inte ens Svergies Statsminister har väl den typen av årslön?
Sitta och köra ett flygplan för den mega lönen?

Måste vara en tidsfråga innan den typen av löner kommer sänkas!
(Garanti på det)
Pilot
2015-03-05 07:53:17
SV: Så mycket tjänar piloterna
Nu är det så här att vi piloter tjänar vad vi är värda. Jag jobbar på Ryanair och vi har inga k-avtal. Trots att bolaget kan sätta vilken lön som de tycker för dagen betalar de mig 75000€ i grundlön plus en rörlig del på ca 30-35000 om året. och 6000/6000 € i pension. Det är vad den största och hårdaste arbetsgivaren tycker vi är värda. Om du jobbar som kirurg tjänar du i paritet. Men arbetsdagen är soft. Opererar lite grann och lyssnar på musik med kollegorna och drar lite skämt om det som händer på bordet. Tycker du att vi ska börja anställa kirurger på kontrakt och ringa in de vid behov? Glöm det. Vi är värda våra löner och de som tycker något annat kan ju drömma vidare. Våra löner och avtal kommer fortsatt att ligga lång över de nivåer som "svensson" kan förstå. Om du vill vara med i matchen föreslår jag att du söker dig till där det händer. Lycka till. Frågor på det "svennar"!
Kvalitets journalistik
2015-03-04 22:11:51
SV: Så mycket tjänar piloterna
Som alltid när man är lite insatt i ett ämne förundras man över hur dålig faktakollen är hos sk journalister.



Pay to fly
2015-03-04 21:36:40
SV: Så mycket tjänar piloterna
Ta upp marknaden också för FO som måste betala för sin LT idag för att få ett jobb i de mer etablerade flygbolagen.
Detta utnyttjas!
Även TR får ju betalas av oss piloter.
Kalle
2015-03-04 21:29:07
SV: Så mycket tjänar piloterna
När ratsit kom på webben kollade jag en gammal kompis från Lumpen.
Han var nybakad SAS 4 streckare i samma veva.
Året var ? i början av 2001-2002 ngt.
Han flög B737 inom EU.
Året innan hade han tjänat 1.071.044 SEK ngt.

Det blir en månadslön på c.a 80.000 minus skatt.
Detta var alltså c.a +10år sedan.

Är flygkaptener underbetalda?

Hen
2015-03-04 21:14:53
SV: Så mycket tjänar piloterna
Svar HR.

Styrmän med inte alltför lång erfarenhet ja.

Erfarna kaptener finns inte i överflöd.
H.R
2015-03-04 21:13:51
SV: Så mycket tjänar piloterna
Glömde en sak:

Det är skitlätt att hitta kvalificerad Kabinpersonal för 18.000 i månaden. En Annons i Januari för ARN bas gav 139 ansökningar, var av 70 var kvalificerade.
HR
2015-03-04 21:08:03
SV: Så mycket tjänar piloterna
Piloter hatar när man nämner "tillgång och efterfrågan".

FAKTA:

Det är enkelt att hitta en kvalificerad styrman med 737TR för 25.000/mån
Det är enkelt att hitta en erfaren styrman med 737TR för 30.000/mån

Varför skall man betala mer?
@Frank
2015-03-04 21:03:56
SV: Så mycket tjänar piloterna
Det där kortet :"ej överbetalda piloter = döda passagerare" är det bara piloter som tror på nu för tiden.

Bosse
Frank
2015-03-04 21:01:09
SV: Så mycket tjänar piloterna
Nu är dessa siffror överdrivna, då de inte redovisar lön utan kostnad, inklusive pension, pension, försäkringar mm.

Europeiska pilotlöner har halkat efter amerikanska och asiatiska löner ordentligt. Amerikanska pilotlöner har ökat ca 23% sista året.
Pilotkontrakt i t.ex. Kina erbjuder ca 200.000-240.000 USD för kaptener plus ersättning för boende och skola för barnen.

Speciellt skandinaviska pilotlöner ligger i den europeiska bottenligan. Däremot är kostnader för bolagen höga, bl.a. pga nivån på sociala avgifter.

Konflikten i Norwegian rör inte löner, utan bolagets vilja att kunna flytta piloter till nya bolag år efter år. Piloter bör vara fast anställda och inte individuellt kontraktsanställd i allt för stor beroendeställning till bolaget. Farligt för flygsäkerheten som kan leda till flygolyckor och döda passagerare i förlängningen. Flygsäkerhet kostar.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev