Tråden startades av: Sten  2015-03-05 01:46:17
Gör skillnad, sprid detta! 
Ok det är ett #### gnäll på detta forum, ofta är det tragiskt nog befogat. Flygindustrin med sina anställningsformer störtdyker, något som media äntligen fått upp ett öga för.

Det finns gott om kunskap på detta forum om hur illa det är påväg att bli, så varför inte rikta kritiken/sanningen till några som kan påverka.

Hur många av er som sitter o beklagar sig över nuläget gör något kreativt för att påverka utvecklingen?

Om det är någon gång media kommer att lyssna på er så är det nu!

Skriv till dagstidningar, uppdrag granskning, andra media kanaler. Om tillräckligt många av oss uppmärksammar problemet med pay2fly och kontrakts konstilationer så kommer det upp till ytan för eller senare.

För att vara riktigt ärlig så bryr sig inte bolagen ett skit vad dom anställda säger så länge pengarna rullar in, det är först när KUNDEN gör ett medvetet val att undervika sociala dumpningsvarianter ala Ryan och Norwegian som det kommer ge någon effekt. För att få detta i ljuset krävs ert engagemang, lägg 50% av tiden ni lägger på att kasta skit här på något kreativt så är jag säker på att vi är ett steg på vägen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Tekniker
2015-03-06 08:03:34
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Det är nog inte så enkelt stt säga att det bara behövs piloter. Ja kanske för privatpersonen som tar sin Cessna från Västerås till Lund. Att driv ett kommersiellt flygbolag kräver x antal kontorsnissar som kallas Accountable Manager, Nominated Persons av alla de slag o.s.v. Det är bara att atbeta sig ned i kedjan för att alla EASA krav och flygplatsbestämmelser ska uppfyllas. Ska du flyga någonstans behöver du nationella överflygningstillstånd, slotter o.s.v. Inte bara att flyga på så att säga.
Nej kontorsnissar som oss behövs om du nu inte tänkt göra allt själv och flyga din Cessna hit och dit.
P2FLY
2015-03-06 06:35:58
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Arbetsgivarna har sitt "Tea Party" och massa välbetalda Lobbyister i Sverige och framför allt i Bryssel,
De kontrollerar och manipulerar det mesta till deras favör,
Rolf
2015-03-06 01:16:21
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Änn är det inte för sent att vända denna branschen. Det enda som tyvärr krävs är en olycka med två lowtimers bakom spakarna så att debatten kommer igång med att skärpa timkrav.
Vem kommer ha råd med pay2fly upp till 1000-1500h?
24/7
2015-03-05 14:57:47
SV: Gör skillnad, sprid detta!
@Lars-Göran; tror nog de där sydeuropeerna och asiaterna är bemanningsanställda allihop, eller kontraktare. Därför har de inget val; det är bara att flyga vidare... För om de skulle strejka de med, så avslutas deras tjänste-uppdrag omedelbums! Och detta är pudelns kärna dessa dagar; detta handlar konflikterna om!!!
Precis allt
2015-03-05 14:55:58
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Till Sverige kommer precis allt idag!
Ingen skillnad på någonting.
Många jag känner önskar dragit till USA men man måste ju ha Green Card för att få jobba där annars är man körd.
Här är det billigast som vinner, helst att en del även betalar för att jobba "pay to fly" som vi känner till!
Normal
2015-03-05 14:14:12
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Såklart skall en pilot ha bra betalt. Svindyr ubildning och massor av ansvar. Det som håller på att hända är att ledarskribenter på tidningar mfl tycker att det som hänt landtrafiken ska ske med flygfarten med. Det skall tas in asiatiska eller östeuropeiska chaufförer. De tycker att bara för att Nordiska tillverkningsbolag lägger sin produktion in t.ex Kina så skall det föras över även på personal som jobbar i Norden. Absolut inget gjordes för att skydda landtransporterna. Vi får se om Sverige, Norge eller EU bryr sig om detta. USA släpper inte fan över bron.
Att lönerna för piloter kommer sjunka det tror jag...men vansinne att släppa det helt fritt
Snart Arbetslös
2015-03-05 13:36:29
Gör skillnad, sprid detta!
Det rör sig om att en grupp med upp till 100 tusen i månaden strejkar så att alla vi i företaget som har normala löner blir arbetslösa.
INGENTING ANNAT.
@plugghästen
2015-03-05 10:23:18
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Nja, sist jag kikade var högskoleutbildning gratis i Sverige.... Det alla studenter "betalar" för är uppehälle mat mm. En pilot utbildning, OM man inte tillhör den promille som kommer in på en statligt finansierad skola är gratis. Det betyder ett utöver det en "vanlig" student betalar, betalar man alltså själva pilotutbildningingen som går loss på ca en miljon SEK när dammet lagt sig..


Teknikern
2015-03-05 10:19:56
@Kontorsnisse
För det första så får man ju se vad det är för produkt ni säljer. Skala av allt ihop till grunden. Ni säljer en resa med ett flygplan. Vad behövs för att fixa det. I grunden behövs ett flygplan och en eller två piloter. Om piloterna samtidigt är utbildade tekniker och lite drivna så kan de fixa rubbet själva. Allt annat är överflödigt. Ok, vi vill att piloterna skall kunna koncentrera sig på att flyga och dessutom större flygplan. Då behöver vi Piloter, tekniker och kabinpersonal. Ska vi ha flera flygplan och en större organisation så kommer kontorspersonal in i bilden. Hela verksamheten är inriktad på att få betalande passagerare från A-B. Huvudsakligen utförs detta av piloter. Alla vi andra engagerar oss för att göra resan så säker och behaglig som möjligt men ytterst så är det piloten som ser till att det händer. Sedan får man tycka vad man vill om deras löner och villkor men utan piloter så flyger inte flygplanen. Ganska enkelt.
Lars-Göran
2015-03-05 10:02:59
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Problemet är allvarligare än att det ska bli en diskussion mellan flygande och markpersonal. Är själv kontorsnisse och tycker heller inte särskilt synd om piloterna (oavsett bolag), men samtidigt inser jag att vi alla ligger lika illa till här. Vilka slutsatser tror ni flygbolagen drar av den nuvarande DY-strejken; de plan där man har "jobbig" nordisk besättning strejkar, medan de snälla, billiga sydeuropeerna och asiaterna fortsätter jobba; dessutom är de ju mycket billigare!

Så länge fokus hos kunden bara är på BILLIGT kommer denna trend bara att fortsätta. Vi borde istället ägna oss åt att försöka få fram budskapet till kund att billigt på kort sikt blir dyrt på längre.
Plugghästen
2015-03-05 09:41:46
Alla betalar för sin utbidning
Ursäkta en fråga: Var ligger problemet med att piloter betalar för sin utbildning? Det gör ALLA som strävar efter någon form av utbildning. Tre-fyra år på högskola är inte gratis och lånen något att släpa på resten av livet.
Var är skillnaden?
Och snälla - inte det där trötta vi-har-så-fantastiskt-mycket-ansvar-snacket.
Lasse
2015-03-05 09:34:42
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Svar Mr Office. Ja, men så har du antagligen inte det yttersta ansvaret för en maskin för en massa miljoner och 200-300 människoliv på 10000 m höjd, i 900 knyck. Det är inte vilka personer som helst som är lämpade för detta och det brukar visa sig vid exempelvis Flygvapnets och TFHS antagningstester. Varför gå in i detta yrke, med de arbetstider, ansvar och livsstil m m det innebär om inte villkoren är schysst?

Flygledare har också höga löner, men det är sällan det gnälls lika mycket på detta. Antagligen för att det är ett yrke som i jämförelse inte anses så himla åtråvärt och glamouröst. Vad vet jag.
Bara undrar
2015-03-05 07:54:53
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Som sagts tidigare,varför ska vi NU börja agera?är det bara för att det börjar hetta till på STOR bolagena,inte ett uns av uppbackning för drygt två år sedan när ett annat,dock MINDRE bolag hade problem,då satt man på balkongen å garvade å tyckte livet var glassigt.nu börjar det brinna lite i sin egen ficka och plånbok,då skriker man på HJÄLP.

Nej,nu ska det bli kul att sitta på balkongen som arbetslös och se hur det går,tror jag tar å lutar mig tillbaka och tar en cappuccino.
Pilot
2015-03-05 07:21:19
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Men mister office! Nu är det så här att vi piloter tjänar vad vi är värda. Jag jobbar på Ryanair och vi har inga k-avtal. Trots att bolaget kan sätta vilken lön som de tycker för dagen betalar de mig 75000€ i grundlön plus en rörlig del på ca 30-35000 om året. och 6000/6000 € i pension. Det är vad den största och hårdaste arbetsgivaren tycker vi är värda. Om du jobbar som kirurg tjänar du i paritet. Men arbetsdagen är soft. Opererar lite grann och lyssnar på musik med kollegorna och drar lite skämt om det som händer på bordet. Tycker du att vi ska börja anställa kirurger på kontrakt och ringa in de vid behov? Glöm det. Vi är värda våra löner och de som tycker något annat kan ju drömma vidare. Våra löner och avtal kommer fortsatt att ligga lång över de nivåer som "svensson" kan förstå. Om du vill vara med i matchen föreslår jag att du söker dig till där det händer. Lycka till.
B
2015-03-05 07:18:34
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Klart piloter ska ha bättre betalt än 9-5:are som gått någon liten gratisutbildning och inte tar ansvar för liv.
Tänker visst ta ingångslönen som exempel, 50% av pilotkåren är styrmän. De första tre åren ligger nog lönen på sisådär minus 5000 kr i mådaden, utbildningen inberäknat. Då har de flesta gett upp hus/hem/familj till förmån för jobbet.

Trådstartaren:
Media och allmänheten skiter tyvärr fullkomligt i oss... Bränn ine ut dig på det, sikta hellre på politiker.
Sven
2015-03-05 06:59:38
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Ja ni får tyvärr inte sympatier från oss. ni har löner och förmåner som många av oss bara kan drömma om. Varje pilot(50%) som vill bli kapten tjänar ju bättre än de flesta i hela landet. Och ni styrmän har det inte så illa ställt ni heller efter några år i branchen. Kom inte och dra till med vad ni har i ingångslön..ni har alltid bättre betalt än oss.
Mr office
2015-03-05 06:38:10
SV: Gör skillnad, sprid detta!
Du kanske ska nämna att det bara rör flygande personal.. Ser tyvärr inte samma trend för oss kontorsnissar. Hade ni inte haft så himla höga löner och förmåner så kanske flygbolagen inte tänkt tanken på göra det de gör nu. Facken har strejkat till sig dessa löner och förmåner de senaste decennierna. Till slut går det inte och flygbolagen tvingas göra dessa drastiska åtgärder för att överleva. Nej..ni har själva satt er i den båt ni nu sitter i.
Trist men sant.
Kanske även vi tjänstemän hamnar i samma sitts om några år men jag har aldrig noterat att vi strejkat och för ett himla liv vid förhandlingar så vi har bättre förutsättningar för att företagen vill behålla oss. Dessutom har "vi" betalat vår del med uppsägningar istället för att bli effektivare.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev