Tråden startades av: Anna  2015-03-06 14:15:23
Gå med på kraven eller få sparken!! 
Norwegian: Gå med på kraven eller få sparken | Nyheter | Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20425500.ab

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

mr creative
2015-03-07 23:56:58
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Piloterna borde gå ner på deltid (50%).jobba 2,5 dar ledig 6,5 dagar.
Bruttolönen borde bli 50.000. Sen kan dom jobba extra inom vården t.ex.
Där har man mycket bättre anställningsvillkor.
inflight
2015-03-07 22:01:25
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Sam / Det är inget fel att jobba i Asien men det är inte Skandinavien .
Nu väntar vi på att det blir konkurs , omstrukturering sedan kör vi igen .
Kjos viker sig inte och varför skulle han ?
Facket kör Norwegian i konken sedan åter uppstår det i mindre skala med de som fortfarande vill ha ett jobb .
Passagerarna , samt de andra anställda är de som förlorar för piloternas egotripp.
Tjäna runt 1 miljon om året och klagar trist .
Konflikten är nu riktigt infekterad och ingen vill ge sig .

Bara att vänta och se vad som händer .
Sam
2015-03-07 15:46:22
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
@inflight.

Du nämner jobb i Asien till andra villkor som om det vore dåligt.
Vad är det för fel på USD 346.000,00 om året efter skatt för en B737 pilot?
GGG
2015-03-07 15:00:22
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
@ inflight - För bövelen, börja använda punkter och kommatecken. Det går ju knappt att läsa vad du skriver!

@ Läsaren - Jag tycker att du ska hoppa på utbildningen, den leder säkert till ett ohyggligt välbetalt pilotjobb nästan omedelbart.....nästan säkert i alla fall.....men jag kan ha fel...
Jesus
2015-03-07 14:49:59
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
@gud strejken handlar inte om löner!
Gud
2015-03-07 12:06:17
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Sluta dalta med dessa överbetalda prinsessor för fn!
Finns massor av andra arb.lösa piloter som stå redo även om lönen bara är 50% av prinsessornas diva löner.

Konka DY
Anställ människor sedan som vill arbeta och inte sitta hemma och peta sig i näsan med löner som är absurdum!
Läsaren
2015-03-07 11:41:17
3 månaders utbildning måste ju betala sig!!!!!!!!!
Om du funderar på att bli pilot så ta chansen. 3 månader har du tid med sedan kan du börja diktera villkoren.

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!
inflight
2015-03-07 11:32:41
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Helt enig Hen detta är så det ser ut så länge folk betalar för billiga resor finns där bolag som är villiga att köra och Norwegian måste sänka med 5-8 % för att vara bärkraftiga.
Vueling detta bolag kommer stark spansk personal 11% lönekostnader som IAG (British Airways) äger de väljer köra lågprisbolag utanför hemma plan blir mindre jobbigt och kan sakta gå in bakvägen ta leuisure marknaden men behålla business resande därav hålla högre priser.
Finns gott om billiga piloter så Norwegian försvinner men andra kommer och tar över de linjer som är bärkraftiga .
Lufthansa outsourcar Eurowings och Germanwings plockar mer och mer .
Som en skrev facken över hela Europa måste stå enade men detta är mer komplext än man tror och handlar om mycket pengar som byter ägare därför
denna märkliga branch hela tiden få in cash som förbrukas att slå varandra ihjäl och starkaste vinner .
Norwegian är en bra operatör men kostnader för höga jämför med Ryanair.
Kontentan är att så länge folk vill ha billiga biljetter så länge finns där bolag som flyger för de priserna och då måste personal offras och det gäller snart alla Branscher.
Lastbils branschen fungerar så billigast får körningen , och där har ingen reagerat när svenska åkare få lägga ned för östeuropeiska bolag kör billigare .
Bara staten kan ändra villkoren men vi är bundna att följa EUs lagar.
Fakta.
Hen
2015-03-07 11:05:21
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Svar inflight. Ja jag tror helt klart att RYR kan plocka in ett antal. Nu när DY chanserar lär både Ryanair och SAS m fl se möjligheter att plocka marknadsandelar.

Precis som KalleP uttryckt saken - de piloter som är missnöjda lär dra någon annanstans. Borde vara ett antal. Jobb finns det.
inflight
2015-03-07 10:45:18
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
KalleP. Kjos har redan säkrat sina pengar och man omstrukturerar bolaget och finns piloter som gärna vill överta jobben till billigare lön men ja svårt kortsiktigt hitta 800 piloter men hur många tror du inte skriver på i sista stund jobb el vara utan och som någon skrev cv står strejkat sig till arbetöshet , vad tror du de som skall anställa tycker ? tror du Ryanair säger ja tack ? knappast det blir Asien för de herrarna om de vill flyga och där finns jobb i massor men till andra löner och vilkor .
De har för höga löner och vilkor och rädda om att mista detta därav strejken.
Hade man varit proaktiv tänkt igenom hur man kunnat lösa detta för alla och lagt fram förslag så hade detta varit löst nu .
Helt rätt går de ur detta utan att konka är båda parter svårt sarjade , trist men sant.
Bästa sätt gå i konkurs omstrukturera och kortsiktigt blir det hårt men bättre i långa loppet samt fackföreningar har kassorna fyllda så piloterna kan gå hemma njuta av våren och sommaren :) Värre med de resterande anställda !
SAS på tur allt för hög kostnads kostym dyrast i Europa men lyckliga att staten betalar just nu men hur länge fungerar det ?
Intressant utveckling men det är globalt och handlar om egocentrism -jag skall ha så är det bra ,empatilöshet -skit i andra bara jag får och det är så världen fungerar .
Allt skall vara billigt men alla vill ha bra service och höga löner -tyvärr hänger det inte samman .
Bara Fakta att läsa överallt i världen .
KalleP
2015-03-07 09:38:58
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Snusmumrik det är kul att skriva sanningar. Förstår att det provocerar men ex Kamprad en av världens rikast har knappt gått ut skolan. Vad säger det?. Du behöver inte svara. Hur som haver vet jag att jag är nära sanningen i det jag har skrivit. Jaja jag vet att det är oödmjukt att säga så men jag bjuder på det.

Snusmumrik
2015-03-07 09:18:53
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
@KalleP: du glömmer en sak, nämligen att piloter (och även kabinbesättning i vissa bolag) är och alltid har varit sjukt överbetalda. Att påstå att det inte har betydelse för lönsamheten för flygbolagen är en villfarelse. Dessutom svarar prestationerna i form av arbetstid, flexibilitet för arbetsgivaren mm inte på lång väg mot lönenivån. Du gör jämförelser med läkare men för det första tjänar de inte i närheten så mycket som piloter och för det andra är de högutbildade medan piloter har en kort eftergymnasial utbildning som inte kan jämföras med en läkares. Det finns många piloter som inte ens tagit studenten men ändå lyckats skrapa ihop till cert och flygtimmar för att bli antagna hos flygbolag. Att påstå att de är mentalt kapabla att utbilda sig till vad som helst är mambo jambo då de valt att bli piloter och inte något annat.
KalleP
2015-03-07 08:42:39
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Ruben! nu är det så att gubben vill ha folk på kontrakt och i förlängningen försvinner stora delar av inbetalningar till det allmänna med sådant upplägg. Kontraktare som "bor" i Spanien betalar inte så mycket till Norska staten, eller har du någon annan idé. Fråga hur mycket de som nu flyger "scab" flights betalar det allmänna.

Om du inte förstår att 700 piloter som inte vill bli utspelade av dåliga ägare drar i bromsen har du inte förstått situationen. Det står gubben fritt att göra som han vill men det kostar. Om gubben vill ha det som han nu har tänkt kommer det bli problem. Han förlorar många hundratals piloter som ej kommer tillbaks till ett eventuellt nytt Norwegian. Det betyder att han har en kostym som är mycket större än han kan kostnadsabsorbera om verksamheten skulle dra igång igen. Det betyder att han förlorar moment, massor med år av tillväxt borta, badwill som etsar sig fast i det stora folklager som tidigare har hyllat gubben som hjälte mm. Men förmodligen har bolaget redan konkat då. Att ersätta alla hundratals piloter som eventuellt inte kommer tillbaks är en grannlaga uppgift som gissningsvis kommer att ta flera år och kosta miljoner. Att bara få fram en TRE tar 6 månader sedan behövs gissningsvis en massa sådan personer mm.

Jämför med läkare nedan då de flesta som blir piloter har varit högpresterande elit elever som i princip kunnat välja vilken utbildning/yrkesbana i livet de vill.

Tänk så här. Läkarna på Karolinska är trötta på arbetsförhållandena och i samband med det får ledningen för sig att en omstrukturering är för dagen bra. Utan att lyssna på de som gör jobbet bestämmer ledningen att lagd kurs ligger, och de får sin vilja igenom. Det är bara så att många av de specialiserade läkarna är borta nu och massor med vakanser är omöjliga att fylla. Kostnaden för det hela är ogripbar. Det var ju inte vad ledningen hade tänkt. De trodde att arbetarna skulle stå med mössan i hand och vara glada för att de fick behålla jobbet. Så funkar det inte när du har att göra med en yrkesgrupp som är super specialiserad och vet sitt värde. Att det går att ersätta cabin personal, gate osv är en ska men det funkar inte så med piloter och eller för den delen flygingenjör eller annan nyckelpersonal.

Vad du inte förstår är att problemet ligger i eu´s oreglerade inre marknad. Sakta maler kvarnarna men de har malt länge och det ser faktiskt ut som att eu kommissionen har frågan på bordet inom kort. Passande att den här konflikten händer just nu.

Men för att göra det tydligare. Nu ska du få hänga med på en smart affärsresa. Entreprenör X driver ICA supermarket i Kungens Kurva. X har fått en idé. X hyr en barack med 5 sovsalar, 6 bäddar i varje sal, nä föresten 15 bäddar. 75 platser. Nu åker x ner till Rumänien och rekryterar 225st snygga kassörskor som kommer att bussas upp till ICA för att jobba 7 dagar sedan lediga 14 dagar. Varje arbetsgrupp bussas fram och tillbaks efter arbetspassen. Under arbetspassen sover de inblandade i salarna som X har fixat. De anställda får 2000 kr i månaden och gratis transport till och från sitt hem. De är ju gästarbetare och behöver ju inte bidra till det allmänna lokalt. Skitbra utveckling eller hur Ruben!?

Norwegians piloter gör nu något som handlar om dig med Ruben. Ditt jobb kanske går samma framtid till mötes som för kassörskorna om du inte tänker till. Det som nu händer är att kapitalismen har fått fritt spelrum i eu´s inre marknad. Så hade vi inte tänkt, och det är ord från en marknadsliberal som förstår att allt inte är sjävlreglerande.
Ruben
2015-03-07 02:50:59
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
@KalleP. Vilken värld lever du i. Du kan glömma att det är piloterna som bestämmer hur ett flygbolag skall drivas. Det är ledningens uppgift att driva bolaget.
Sedan har du vanföreställning om att Norwegians piloter inte betalar skatt.
Vilken planet kommer du ifrån. Det betalas skatt och sociala avgifter, pension
etc, enligt de regler och lagar i det land där piloten är anställd.
APRIL
2015-03-07 02:21:41
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Om man läser runt på olika tidningar, till exempel DI och även AVANZAs senaste ser man hur de snedvrider hela situationen genom att säga att piloterna strejkar för att de är missnöjda med sina löner. Rubrik: PILOTERNAS FETA LÖNER osv osv. Vad tycker ni NAS-piloter om detta? Ni borde kanske stämma tidningarna för förtal?
Leifi
2015-03-07 02:01:52
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Hur stor besparing har egentligen Björn Kies kalkylerat att åstadkomma med allt detta micklande? En stor del av den potentiella besparingen lär väl redan ha ätits upp av alla uteblivna inkomster strejkerna medför? Inte minst med tanke på all badwill det åsamkar företaget. Inte för att de haft jättegott rykte tidigare då. Men det lär väl knappast bli bättre.
KalleP
2015-03-06 23:21:31
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Inflight du har inte så bra koll! Det här slaget vinner ingen. Det kommer vara två mycket skadade parter som kliver ut ur det här i bästa fall. Primera går inte att jämföra. DY har mycket större fallhöjd än du förstår. Det här slaget berör hela vägen upp i regeringarna. Men det viktigaste är vi piloter lär arbetsgivaren hur vi ska ha det. Passar inte det kan gubben göra business på någon plats utan för Eu. Om man vill vara med och plocka pengar på Eu marknaden måsta man också vara beredd att betala de skatter och avgifter som vi alla behöver betala för våra trygghets system. Gubben kan glömma att vi piloter köper hans business model. Jag kan bara förlora min anställning, gubben förlorar miljarder. Vem tror du är nervös. Du behöver inte svara för du har ändå inte den skärpa och precision som krävs för att se sambanden.
inflight
2015-03-06 22:20:45
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
SAS följer detta nog för de skall ut i samma förhandlingar i april.
Då skall de höja löner och jobba mindre el vad tror man skall hända ?
Norwegian går först och alla följer med störta försiktighets sedan följer de efter.
Primera skickade ut de svenska och in med de estländska 50% billigare.
Norwegian vinner tro mig .
riksmekleren
2015-03-06 22:06:00
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!

Korrigering - parterna har träffats sedan kl 1300 idag.
riksmekleren
2015-03-06 22:00:29
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
nrk.no


Tidigare ikväll var Riksmekleren optimistisk och menade på att det var god ton med muntra miner.
För knappt en timme sedan, d v s när parterna träffats i över 4 timmar, så menar Riksmekleren att förhandlingarna är komplicerade.

Det är m a o ingenting som har förändrats.

Vad ska allt det här sluta i ?
vips
2015-03-06 19:23:45
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!

Sådärja då var de svenska piloterna överförda till det nya bolaget. Helt enligt plan säger Kjos. det var ju ingen som protesterade före kl 16.00 idag.
Här skriver du ditt namn
2015-03-06 17:41:50
Re:@Erik
Det ska inte vara så svårt!
@erik
2015-03-06 17:33:40
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Är väl det man vill undvika i framtiden. Vad är det annars som hindrar att AB Volvo eller valfri kommun endast har en ledningsgrupp och sedan sprider ut alla anställda i diverse bemanningsbolag som man anlitar. Då finns det ju ingen anledning att ha kvar konceptet strejk när man bara ringer en annan leverantör.
Erik
2015-03-06 17:17:41
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Håller faktiskt med vad Charlotte Holmbergh säger i en artikel hos Aftonbladet ang. "strejkbryteri". Att det är nu Norwegian Air Shuttle (NAS) som "hyr" in piloterna från Norwegian Air Norway (NAN) för att utföra flygningarna åt NAS. Och det är väl klart då om inte NAN kan få fram några piloter pga av strejk så letar NAS efter andra piloter från b.la NAI eller hyr en hela besättningar och maskiner. Så enligt mig är det inget strejkbryteri.
A
2015-03-06 17:12:17
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
För att "HJÄLPA TILL"!! Det va det sjukaste
Klasse
2015-03-06 17:04:30
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Norwegian har nu ca. 12 st låne maskiner (Boeing 737 & Airbus A320) från b.la Jet2, SmartLynx, Titan & EuroAtlantic. Dessa flyger rutter från ARN,OSL och CPH.

Nu skickar även HiFly upp två stycken Airbus A330 CSTRI och CSTFZ till Skandinavien för att hjälpa till.
Ture
2015-03-06 15:58:35
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Om inte DY kan tanka sina plan (även wetlease) i Skandinavien, hur länge kommer det då att gå innan Norwegian gör KK för sin flygverksamhet?
Affe
2015-03-06 15:46:53
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Pieter

De andra arbetsgivarna står och applåderar piloternas krav. De anser likaså att ett företag inte ska drivas på anställdas bekostnad, där man försöker spela ut arbetstagarna mot varandra för att vinna konkurrensfördelar med sämre arbetsvillkor. Om så är fallet har företaget inget existensberättigande

sv Poker
2015-03-06 15:42:03
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
De är anställda i NAN! Det är i NAS de vill vara anställda. Lugn och fin nu Poker.
poker
2015-03-06 15:37:38
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!

Lugn och fin nu Pieter. Norwegian konkar inte. Däremot får NPU känna av hur det blir när man först beter sig som grisar och ger sken av att jordaxeln går genom Oslo. Därefter får ARN över ett gäng svenska pikloter aktiva inom NPU som nu plötsligt utkräver en massa rättigheter och uppgraderingar vilket man tyckte det motsatta då dom själva var verksamma i Norge. Hycklare !
Sedan inrättas tre baser där CPH och OSL har lika villkor men givetvis ska ARN ha ett sämre hängavtal.
Total uppslutning på alla baser ? Njae skulle inte tro det.

Så till Parats agerande nu. Vilken lagtext inom arbetsrätt är det Parat hänvisar till som ger dom laglig rätt att utkräva anställning direkt i NAN ?
De spelar rysk roulett med allas jobb och det ska bli intressant att se vad som sker efter kl 16.00 idag.
Pieter
2015-03-06 15:14:02
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Tänk över följande: Om ni hoppas att Norwegian konkar så står väldigt många piloter utan jobb och det är kanske inte så lätt för en pilot att få ett jobb när en ny arbetsgivare får veta att denne pilot drog bolaget i skiten samt gjorde sig själv arbetslös.

Norwegian kommer att gå segrande ur detta och piloterna kan stå där och skämmas!
Arne
2015-03-06 14:51:10
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Om 2 veckor har inget DY-flyg någon tankning eller bagagehantering i CPH.....
Klockan klämtar för Norwegian.....

http://www.check-in.dk/-3f-varsler-sympatikonflikt-mod-norwegian#.VPmwqDSG_kz
DY
2015-03-06 14:26:06
SV: Gå med på kraven eller få sparken!!
Man eller mus ?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev