Tråden startades av: ABC  2015-03-24 11:57:56
Germanwings krashat i Alperna. 
En a320 från Germanwings på väg mellan Barcelona till Dusseldorf försvann för en timme sedan och sägs ha störtat i södra Franska Alperna. 148 ombord.

Hoppas så många som möjligt klarat sig.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

x
2016-03-26 11:16:48
The Daily Brast: Andreas Lubitz And The Global...
Tankar kring denna artikel, så här ett år efter olyckan inträffade ?

"Loooming behind the actions of Andreas Lubitz, who deliberately flew himself and 149 others into a French mountainside a year ago this week, is an increasing body of evidence that something is seriously wrong with how young pilots are trained, recruited, and treated by many of Europe’s budget airlines.

"Last week’s report by French investigators into the crash focused on Lubitz’s record of psychiatric problems and the failure of his family, colleagues, and the airline, Germanwings, to detect what some of his doctors already knew: He should not have been flying and, indeed, should have been hospitalized.

But the report gave brief attention to work pressures that probably contributed to his increasingly desperate state of mind—pressures that are felt by thousands of pilots as a result of how a number of airlines now treat them as a cost to be ruthlessly controlled and exploited rather than an indispensable asset central to the safety of flying."

Artikeln i sin helhet:

http://www.thedailybeast.com/articles/2016/03/24/andreas-lubitz-and-the-global-pilot-scam-threatening-your-safety.html
Torkel
2015-04-05 21:08:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Germanwings verkar vara inne i en dålig period just nu.
(Ångest generator bland pax)

http://avherald.com/h?article=4843b8aa&opt=0
JJ
2015-04-04 15:39:49
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@@JJ

Hur ökar man hastigheten in i bergväggen flera gånger? Man träffar väl bara bergväggen i en hastighet? Eller har man flera?
Re: JJ
2015-04-04 14:10:50
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag blir mörkrädd!
Vad är det som är så svårt att göra för att ett flygplans fart skall öka.


JJ
2015-04-04 12:56:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hur har detta egentligen gått till?? Enastående journalistik av aftonbladet.se den 3 april:

"Analysen av den andra svarta lådan bekräftar att andrepiloten Andreas Lubitz, 27, kraschade Germanwings-planet medvetet.
Han ska dessutom flera gånger ha ökat hastigheten in i bergväggen.
Det uppger den franska myndigheten BEA."

Hur ökar man hastigheten in i bergväggen flera gånger??
@Leffe
2015-04-03 15:33:31
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det är 470 parametrar som registrerats. Haveriutredaren räknar med att det tar 12-15 dagar innan dom har komplett data att presentera.

Mer bilder på FDR: http://m.bild.de/news/ausland/flug-4u9525/blackbox-flugdatenschreiber-daten-auswertung-40407654,variante=S,wantedContextId=17410084.bildMobile.html

Mvh/Helmuth
Leif Boström
2015-04-03 15:18:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Så de har hittat FDR?

Har de släppt något "transcript" också, eller bara slutsats?

Mvh/Leffe
Linkan
2015-04-03 12:38:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Andrepiloten Andreas Lubitz kraschade Germanwingsplanet i franska Alperna medvetet. Det bekräftar uppgifterna från den andra så kallade svarta lådan, uppger utredare.
Ian
2015-04-02 19:39:20
SV: Germanwings krashat i Alperna.
The Daily Telegraph :

Co-pilot Andreas Lubitz appears to have researched suicide methods and cockpit-door security days before deliberately crashing his Germanwings plane into the French Alps, German prosecutors have said.

Evidence from the recovered black box cockpit voice recorder indicated that Lubitz, 27, locked his captain out of the cockpit before putting the Airbus A320 into a descent from which it crashed into a mountainside killing all 150 on board, including three Britons.

Düsseldorf prosecutors said that investigators found a tablet computer at Andreas Lubitz's apartment. They said they were able to reconstruct searches from March 16 to March 23.

@B
2015-04-02 19:16:32
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Du ljuger. Jag har anmält.ditt inlägg!

Helmuth Neujahr
FDR
2015-04-02 18:45:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
http://www.di.se/artiklar/2015/4/2/andra-svarta-ladan-hittad-i-alperna/
B
2015-03-30 19:09:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Flickvännen uppger att piloten kände sig väldigt stressad, över arbetsförhållanden och dåligt betalt...
Slava
2015-03-30 17:27:19
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag tycker att adm borde ta bort denna tråd. Alla verkar ändå ju bara mest vilja gotta sig i det sorgliga som nu skedde. Har ngn tänkt på den unga pilotens föräldrar, flickvän?

Vänta på den kompletta haverirapporten, tills dess.
Respektera alla döda människors frid vid denna hemska krasch....
Helmuth Neujahr
2015-03-30 16:14:57
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Den Tyska Åklagaren meddelade just på en presskonferens att Styrman var självmordsbenägen och behandlades för detta. Läkarsekretessen i Tyskland medger inte att en läkare anmäler detta till arbetsgivaren.



Pilot
2015-03-30 12:26:37
Hur mår våra piloter?
Osäkra anställningar, där du inte får betalt när du är sjuk, och pressas att gå till jobbet trotts att flickvännen gjort slut är inte bra.
Om sedan flickvännen gjorde slut pågrund utav ditt osäkra arbete, för att du aldrig är hemma, och ständigt måste flytta, gör inte saken bättre. Du känner troligen stor ilska mot bolaget.
Oavsett tidigare avklarade psykologiska tester så är detta en enorm press på piloten. Givetvis är det ytterst få går så långt som självmord, men att det påverkar säkerheten går inte att förneka.
A330
2015-03-30 07:56:25
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@JJ

Haller helt med dig. Det intressanta med USA flygbolag ar att nar det ar gott om sokande till pilotjobb fran olika hall, piloter som har flugit 2-man cockpit flermotoriga transportflygplan inom USAF eller USNavy brukar fa foretrade over jet jockeys, dvs fighter aircraft pilots. Anledningen ar just skillnaden i mentalitet, och erfarenhet av CRM (Cockpit Resource Mgmt).

JJ
2015-03-29 23:17:17
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@A330

Jag tog piloter i Europa eftersom det låg närmast och helt enkelt bortsåg från USA's piloter.

Jag håller fullständigt med dig att vi måste återinföra psykologisk screening och uppföljning av våra yrkesverksamma piloter. Vid tveksamma fall bör även psykiatrisk expertis kopplas in, t ex från rättspsykiatrin.
@Jodå
2015-03-29 22:19:18
SV: Germanwings krashat i Alperna.
En variant vore grundligare "Airline Pilot Aptitude Tests" men ocksa grundligare undersokningar vid varje lakarundersoking for certifikatets fornyelse.

Men det viktigaste ar att lakare och sjukhus maste ha rapporteringsskyldighet till respektive myndigheter och flygbolag sa att olampliga individer blir groundade innan de kan stalla till med nagot. Jag tycker ocksa att samma rapporteringsskyldighet borde galla betraffande vanliga korkortsinhavare, lokforare, sjokaptener/styrman, etc.
Korkort och flygcertifikat ar inte personliga rattigheter.

Att sedan inte tillata en ensam pilot i cockpiten borde ta hand om 99% av problemet.

/A330
A
2015-03-29 22:10:07
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Gränsen mellan psykopat och geni är hårfin så nog kommer en sån in i cockpit som pilot...
Jodå
2015-03-29 21:42:54
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det var ju nyanserat och bra, precis som det brukar vara på fox news. Tack för att du tog dig tid att visa en poäng.

Vad tycker ni?
Jag är övertygad att sådana problem inte går att bygga bort med teknik eller procedurer. Då återstår att hindra psykiskt sjuka personer att komma in i flight deck. Hur åstadkomma detta?
@Pax
2015-03-29 21:31:46
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Stanna du dar du ar. Du har fel uppfattning om USA, ett land med 32 ggr sa stor befolkning som Sverige och en yta som ar avsevart storre an Europa. Om du fortfarande funderar pa USA, sa skulle jag rekommendera de 7 delstater som inte har statlig inkomstskatt, eller mer an halften av delstaterna som inte har fackforeningar och dar arbetslosheten ar lag.

Obamacare kommer att forsvinna eftersom det blev dyrare och samre pga av statens inblanding och mera byrakrati, eller precis som i europeiska sosselander. Vad vantar du dig av en vanstervriden stolle som 0bama? Anledningen till sossesjukvard ar att gora befolkningen mera beroende av mammastaten, helt enligt Vladimir Lenins sjuka drommar. Han sa att sossesjukvard ar det besta sattet att lura idioterna till att bli beroende av staten (hans ord).
@JJ
2015-03-29 20:42:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
USAs flygbolag testar piloter innan de blir anstallda for att kolla om deras mentalitet ar lamplig for jobbet, obereonde var eller hur de har blivit utbildade, eller vem det ar som har betalat det.

De ocksa har hogre krav pa utbildning, erfarenhet och flygtimmar and vad FAA specificerar.

Massmordaren som satt i cockpiten pa Germanwings borde aldrig ha blivt anstalld av nagot flygbolag. Man undrar vilka Lufthansa utbildar och anstaller.


/A330
Tveeggat
2015-03-29 15:58:34
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Det finns många som mår lite dåligt men som inte vågar
gå till läkare av rädsla för att bli rapporterade.

De utgör därför ett lie större hot än om de vågat gå
på behandling utan risk att bli rapporterade.

Dvs risken att bli rapporterad och mista sitt jobb
gör att många avstår att söka hjälp

Det hela är som oftast tveeggat.

signal
2015-03-29 15:18:40
SV: Germanwings krashat i Alperna.
När man söker psykiatrivård/läkarvård för just psykisk ohälsa ska en signal direkt gå till Transportstyrelsen/certifikatavdelningen eller mostavarande i respektive land.

Samma sak ska gälla för körkortsinnehavare/ lokförare etc när hälsan sviker vilket kan påverka säkerheten. Många i trafiken som har hjärtfel och varken ser eller hör, men läkarna har inget lagstadgat krav att rapportera detta.
@JJ
2015-03-29 12:22:15
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Samt regelbunden uppföljning.
JJ
2015-03-29 11:43:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Spelar egentligen ingen roll om du köpt din flygutbildning i USA eller någon annanstans i världen! Betalar du din flygutbildning själv behöver du heller inte genomgå några psykologiska/psykometriska test för att utröna om du passar att arbeta som pilot eller inte. Det KANSKE hade fångat upp Andreas Lubitz. Psykologi och psykiatri är inga exakta vetenskaper. Det är helt upp till hur betraktaren uppfattar personen i fråga utifrån de kriterier som finns fastställda. I dagens ganska känslokalla samhälle finns det många som mår psykiskt dåligt, så det kanske inte vore en dum idé att låta samtliga pilotaspiranter gå igenom ett testbatteri under en eller två dagar.
Pax
2015-03-29 06:56:25
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sa massmordet i Norge dar 77 skots ihjal raknas inte och all mord med skjutvapen i Sverige ar inte heller varda att namnas? Forstklassig sjukvard kostar mer an ingen sjukvard. Man ar inte alls torsk om man inte har sjukforsakring. Man kan betala kontant, med kreditkort, med check, om man inte kan sa finns det Medicaid i alla delstater. Enligt federal lag far sjukhus inte vagra behandling till dem som inte kan betala. USA har varldens basta sjukvard. Klimatet ar perfekt langs hela USAs vastkust. Hawaii ar inte dumt. Delar av Florida, South Carolina har bra klimat. Om du vill ha ordentliga vintrar sa finns det alltid Alaska, Montana, Wyoming, N. Dakota. Om du vill ha stekheta somrar sa finns Texas, Arizona, Nevada, tex.
OT
Norge är inte med i EU men det är ovanligt även där och var en politisk handling. I USA dödas många misstag med vapen hemma.

USA har mer problem med sjukhussjuka, det är inte förstklassigt, vad som kostar är byråkrati och försäkringar. Vet du varför Obamacare kom till?

HI är som Canarias här men har mer stormar. Fla har heta somrar, stormar och hade kallt i vintras. Hela Västkusten risk för jordbävningar mm. Funderat på Kanada också.
@Pax
2015-03-29 06:16:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sa massmordet i Norge dar 77 skots ihjal raknas inte och all mord med skjutvapen i Sverige ar inte heller varda att namnas? Forstklassig sjukvard kostar mer an ingen sjukvard. Man ar inte alls torsk om man inte har sjukforsakring. Man kan betala kontant, med kreditkort, med check, om man inte kan sa finns det Medicaid i alla delstater. Enligt federal lag far sjukhus inte vagra behandling till dem som inte kan betala. USA har varldens basta sjukvard. Klimatet ar perfekt langs hela USAs vastkust. Hawaii ar inte dumt. Delar av Florida, South Carolina har bra klimat. Om du vill ha ordentliga vintrar sa finns det alltid Alaska, Montana, Wyoming, N. Dakota. Om du vill ha stekheta somrar sa finns Texas, Arizona, Nevada, tex.
Pax
2015-03-29 05:30:30
SV: Germanwings krashat i Alperna.
OT
Har diskuterat vapenlagar massvis i USA, de vill hellre ha det som oss där hela EU klarar sig utan vapenolyckor etc.
Sjukvården är dyr och de har mer sjukhussjuka etc. Utan försäkring är man torsk.
Frånsett det har jag letat efter ett idealställe men hittar inget, svårigheten är också att få stanna utan giftermål med en inföding. Har gjort affärer med amerikaner som jag delvis bott hos och skulle säkert trivas i USA då vi kan språket.
Men var då man inte vill ha snö, is, hetta eller naturkatastrofer.
@Pax
2015-03-29 04:13:58
SV: Germanwings krashat i Alperna.
USA har 50 delstater och alla ar olika. Sen kan det vara stora skillnader i samma delstat mellan olika counties. Man kan hitta precis det man vill. Brottsligheten per capita ar lagre i USA an i Sverige, men det varierar mycket. Chicago, tex, har de strangaste vapenlagarna i USA, och har den hogsta brottsligheten for att endast brottslingar far tag i vapen. Stater med liberala vapenlagar har inga storre problem. Om du ska jamfora USA, sa jamfor med EU och inte lilla Sverige som har mindre befolkning an storstaderna i USA.
Pax
2015-03-29 03:51:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det är väldigt olika där.
Jag har haft behov av att flytta till Phx eller Michigan men har avstått efter ett antal analyser. Jag gillar stora hus och små löpande utgifter. Vi har ex. haft hög skatt på hus här men sänkt det radikalt, råkade se att den är hög i US.
Försöker få med mig min högutbildade fru dit nu men hon vill inte börja om för ett läkarleg.
För många dårar med vapen och svårt att hitta en bra plats att bo på, om man hellre vill ha svensk sommar året runt utan naturkatastrofer. OT.
Pax
2015-03-29 00:31:46
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Ja det är skillnaden, i US kan terrorister och mördare utbildas, där man fö ex. betalar väldigt höga skatter på hus, men sjukvård och en massa annat kostar när USA ska krig emot terrorister för pengarna.
A330
2015-03-29 00:00:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Vad ar din point? Ar du avundsjuk?

Germanwings 2-pilot var utbildad i USA, det ar riktigt. Men han var utbildad av Lufthansa vid Lufthansas Training Center som ligger i Arizona.

https://www.lufthansa-flight-training.com/phoenix

Amerikanska skattepengar slosades inte pa utbildning av denne idiot.


911 terroristerna ville endast ha utbilding i hur man flyger flygplanet. De var inte intresserade av att lara sig hur man startar eller landar. De kunde lika val ha fatt det i sossesverige pa din bekostnad.
Sv A330
2015-03-28 23:37:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
PS! Även de piloter som flög in i World Trade Center var utbildade i USA.
Sv A330
2015-03-28 23:35:18
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Aktuell styrman var utbildad i USA. Vad säger det om USA?

USA = Med pengar i fickan är inget omöjligt.

@Shit?
2015-03-28 18:48:19
SV: Germanwings krashat i Alperna.
I USA, tack och lov, ar det studenterna sjalva som betalar universitets och flygutbildningen, savida de inte kommer fran USAF, USNavy, etc. Det ar det basta sattet att fa kvalificerad och motiverad personal. Om mammastaten betalar kan vilken medioker tumsugare som helst ta alla kurser pa skattebetalarnas bekostnad vilket ar ett enormt sloseri med skattemedel.

Procentuellt har USA mer universitetsutbildade an sossesverige dar utbildning och arbete inte lonar sig pga vansinnesskatter.

/A330

Shit?
2015-03-28 18:03:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Blir man mindre psykiskt sjuk om man har läst på universitet? Tycker du att staten först ska betala en studieplats på universitet för att sedan ytterligare betala för en flygutbildning?

Skulle det bli ett krav på en universitetsexamen så är det godnatt med alla privata flygskolor. Tänk dig vad kostnaden skulle bli för elever som betalar ur egen ficka.

Det skulle bli en galen efterfrågan på piloter eftersom utbildningen skulle bli helt oattraktiv för de flesta.
@Pax
2015-03-28 17:35:16
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Anledningen till alla systemfel ar inkompetens av dem som jobbar i systemet.

/A330
Sv @A350
2015-03-28 17:22:51
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Desto högre krav, desto högre lön.

Vid högre krav blir urvalet mindre, konkurrensen ökar, lönen ökar.

Inga krav stort urval, ingen konkurrens, lönerna minskar.

Enkel kapitalistisk teori.
@A350
2015-03-28 17:04:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det ar kraven som bestammer kvaliteten. Samre villkor garanterar inte battre kvalitet.

/A340
@A350
2015-03-28 16:17:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det ar kraven som bestammer kvaliteten. Hogre lon garanterar inte battre kvalitet.

/A330
@Tore
2015-03-28 16:14:20
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag vet inte.

MVH, A330
@Pilot
2015-03-28 16:12:39
SV: Germanwings krashat i Alperna.
De flesta Amerikanska flygbolag kraver 4 ars universitet/college plus 2000-3000 FH for pilotjobb. Southwest Airlines: 2500 FH, 4 year college, 737 type rating, ATP, Class 1 Medical.

Wannabes har ingen chans.

/A330
@A330
2015-03-28 09:55:27
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Tack för svaret.

Så nu måste man alltså hitta minnet från FDR? Hur stor är denna komponent?

Mvh/Tore
Kapten
2015-03-28 09:51:03
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@ pilot
Min erfarenhet är: flera år som flyglärare med ett tätt samarbete/uppföljning av elever med Interpersona, samt 16000 timmar i luften vara 13000 tung luftfart. så lite vet jag nog, men absolut inte allt. Sen skall vi inte dra förhastade slutsatser vad gäller denna olycka, utan invänta den haveri utredning som kommer.
Sanning och konsekvens
2015-03-28 09:37:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Flygpsykolog Gordon säger att självmordspiloten hade förlorat sin kompetens att flyga flygplanet men det är enligt mig ett för brett uttryck. Han hade förlorat sin befogenhet men inte sin kunskap att framföra flygplanet.

Gordon tycker att det är ett förhastat beslut att en flygvärdinna ska bemanna cockpit när en av piloterna ska gå på toaletten eftersom flygvärdinnan saknar kompetens att flyga ett flygplan.

Tanken med en flygvärdinna i cockpit är endast att kunna öppna dörren inifrån cockpit och möjligen se till att piloten mår bra.
Det förhastade beslutet är en åtgärd för att lugna passagerare och visa att man gör åtgärder. Jag tror att de flesta förstår att händelsen är unik och inte utgör ett stort hot framöver rent statistiskt. Konstiga olyckor och tragiska händelser upphör inte i och med den här olyckan och åtgärder tyvärr.
Pilot
2015-03-28 09:08:44
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kapten, jag tycker att ditt inlägg är helt sinnessjukt och ogenomtänkt. Universitetsutbildning och mer kompetent i cockpit?

Vad vet du om testerna egentligen?
@Inte pilot
2015-03-28 09:03:52
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Så vi ska helt glömma den information som framkommit hittils menar du? Det är bara spekulationer?
Kapten
2015-03-28 07:59:40
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hej,
Ställ krav på universitets utbildning utöver flygutbildningen som de flesta major airlines kräver så sollar du bort en hel del inkompetenta "wannabes"som inte har i cockpit att göra. De psykolog tester som görs av erfarna flyg psykologer stämmer väldigt väl och ger en bra bild av den blivande piloten. Dessa tester skall var ett krav för att bli pilot. De elever som går på de statliga utbildningarna är " genom " testade och fantastiskt duktiga när de kommer ut och jobbar. Det gäller förstås flygningen, men inte minst, de kan umgås socialt. Det finns många exempel på personer som fått nej från dessa utbildningar pga att de ej klarat psykolog testerna men utbildat sig privat och nu sitter och rattar/spakar flygplan på ngt bolag där kraven är låga. Självklart finns det många duktiga piloter som utbildats sig privat, utbildningen är det inget fel på. Men dessa skolor är ju tvingade att fylla upp sina platser, då tar man in det man hittar....
Med vänlig hälsning, kapten och fd. Flyglärare.
A350
2015-03-28 02:11:03
Sjuka lågprispiloter.
Myndigheterna borde höja minimiflygtidskraven på yrkespiloter och förbjuda atypiska anställningsförhållanden. De pressar piloter att flyga fast de är sjuka.

På Norwegian söks "non type rated cadet pilots" som får betala sin rating själva. Gissa vad minimumkravet på flygtid är?

"Det skall vara billiga biljetter och piloter har för hög lön". Inte alla stödde Norwegianpiloterna i strejken nyligen, trots att det enda de krävde var ett avtal med den som är deras arbetsgivare, i praktiken.

Bulgariska långtradarchaufförer som kör på vinterväg med blankslitna däck. Piloter som inte borde vara piloter utan ligga på psyket.

Betala småpengar så får du knappast någon kvalitet. Är det verkligen så att det är det lägsta priset som är bäst? Och varför bli förvånad?
Inte Pilot
2015-03-28 01:42:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Som vanligt spekuleras det vilt i detta forum oftast av amatörer som flightspotters och wannabe piloter med flera.
Ni som är i branchen vet bättre än att spekulera här.
En haveri utredning tar ganska lång tid och kan ibland dra helt andra slutsatser en det som var så givet i början av så kallade experter i media.
Massmedia och åklagare som inget vet om flyg kan inte anses vara lämpade att uttala sig om haverier.
Sanningen kommer kanske ut om 1 år eller så.
A330
2015-03-28 00:40:31
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag fick ett meddelande ett tag sedan att resten av varlden nu kopierar FAAs regel om minst 2 besattningsmedklemmar i cockpiten. Synd att de vantade sa lange.

Andrew
2015-03-27 23:10:14
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Enligt obekräftade uppgifter så ska Andreas Lubitz varit besatt av Paul Kalkbrenner. Sett via hans Facebooksida innan den stängdes ner. I en scen ur Berlin calling så finns det en scen som Lubitz skulle kunna ha iscensatt.


Kolla från: 1:22 https://www.youtube.com/watch?v=7aEtmPmdn04
@A
2015-03-27 22:48:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nar personen ifraga lider av en akomma som gor honom totalt olamplig att utfora sitt jobb och darmed satter andra manniskors liv pa spel, som denne pilot, tex, sa ska det anmalas utan drojsmal. Det var inte fraga om en snuvig nasa pa Joe Sixpack vars jobb ar att stada toaletter.

Killen ifraga hade en historia av mentala problem. Att han fick utbildning till/blev anstalld som trafikpilot pekar pa allavrliga brister hos myndigheterna och flygbolaget.
@b
2015-03-27 22:38:04
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Empati hor inte hit. 149 oskyldiga manniskor blev mordade av denna dare, och det galler att se till att detta inte kan upprepas. Nasta gang kan det vara en A380.

/A330

@Tore i Tierp
2015-03-27 22:29:30
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nej, det ar digitalt numera. Forr i tiden var det nagon slags aluminium folie tejp i FDRs som endast registrerade 4-5 parametrar som hojd, hastighet, lastfaktor, kurs, som man sen fick avlasa manuellt. Det tog tid. De digitala FDRs har otroligt manga parametrar, som, om allt fungerar som det ska, kan dumpas pa en gang. I detta fall var nedslaget sa kraftigt att det digitala minnet brots loss fran FDR. Man har hittat FDR men inte minnet.

Enligt vissa rapporter sa sjonk flygplanet 3500 ft/min men farten var VMO vilket forklarar vfr allt pulvriserades.


MVH, A330
Tore i Tierp
2015-03-27 21:24:13
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Tack för info A330.

Jag antar att det inte spelas in på band eller folie längre?



Ja, jag är gammal gubbe.
AA
2015-03-27 20:19:16
SV: Germanwings krashat i Alperna.
I Norge är det tydligen lag...
A
2015-03-27 20:11:06
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Vilken läkare ringer till arbetsgivaren när du fått din sjukskrivning???
Svar ingen....
A330
2015-03-27 19:46:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
De hittade FDR for nagra dagar sedan men inte minnet till FDR som var ganska sonderslaget.
Bo i bilen
2015-03-27 19:31:35
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hittar ingen info på nyhetssidorna. Har de hittat FDR?

Bosse
@Pawn Star
2015-03-27 18:30:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Killen hade en historia av instabilitet och mentala problem redan under traning. Blev tydligen "stressad" eller nagot liknande. Han borde ha gallrats ut redan da. En pilot som blir stressad och instabil pga motorhaveri, kraftig turbulens, isbildning, whatever, ar helt olamplig och ska inte komma i narheten av en cockpit. Enligt media hade han problem med tjejen ocksa.

En balanserad manniska med omdome hade insett att han inte var lamplig som pilot vilket ocksa lakaren hade insett. Men han gjorde det inte utan planerade massmord istallet.

Denna tragedi hade 3 orsaker: 1) Att han inte gallrades ur under traning, 2) FAAs regler betraffande single pilots, cockpit doors och cabin attendants inte kopierades, och 3) lakaren borde ha kontaktat flygbolaget betr killens mentala tillstand, vilket han inte gjorde.

/A330
Pawn Star
2015-03-27 18:05:18
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Använd en existerande tråd om kontraktspiloter och säkerhet, eller skapa en ny. Detta är ingen chatt.

Kan vi återgå till ämnet?

Andrepiloten blev sjukskriven av sin läkare från förra fredagen tills idag. Intyget hittades sönderrivet i hans lägenhet i Düsseldorf. Jag tycker detta är en brkräftelse på att han var instabil. . .
b
2015-03-27 18:01:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Klart anställningsformen långsiktigt påverkar säkerheten.
Tänk dig att piloten Anders är egenföretagre och får betalt per timme. En eftermiddag när han kommer hem står polisen utanför hans hus och meddelar att hans fru och och två barn dött i en bilolycka. Anders har också lite spelskulder och ett rejält huslån där räntar gått upp så det är jävligt tight i ekonomin. Check in är 0510 imorgon förmiddag, är Anders fit to fly?
Flyger Anders inte får han inga pengar och den psykiska belastningen ökar för varje dag.

A330?
A330
2015-03-27 17:35:54
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Piloter som tycker att anstallningsformen okar flygsakerheten ar oprofessionella och totalt olampliga som piloter. Det ar tydligt att deras eget och andras liv har sekundar betydelse. Det borde t.o.m fackforeningsfanatiker inse.
Sv A330
2015-03-27 17:26:34
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Anställningsformen är viktig för flygsäkerheten.
Att du har en avvikande åsikt bevisar inget.
A330
2015-03-27 17:22:45
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det finns gott om kontraktspiloter i USA:

https://bizjetjobs.com/contract-pilot-jobs/?gclid=CKf2hID4yMQCFYhgfgodAbUA_w


Flygsakerhet beror pa helt andra faktorer an anstallningsformen.
Sv A330
2015-03-27 16:00:07
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Till dig som förespråkar USA och FAA. Då tycker du också att kontraktspiloter är fel.

Det är inte tillåtet med kontraktspiloter eller kreativa arrangemang med dotterbolag i USA.

DETTA ÄR AV FLYGSÄKERHETSSKÄL!!!!
@Just sayin'
2015-03-27 15:16:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Lagprisbolaget Southwest har alltid kravt 2500 timmar aven om FAAs krav ar lagre. Sen anser Southwest att det ar pilotens ansvar att skaffa en 737 type rating om de will ha jobb pa flygbolaget. Det ar sa det ska vara -- ett enkelt satt att gallra ut dem som ar oseriosa.

Sjukhus ska inte utbilda sjukskoterskor och flygbolag ska inte spendera resurser pa typeratings till jobbsokande piloter som inte har det.

Flygtidskrav varierar mellan USA's flygbolag. Delta kraver 3,000 timmar, tex. Men alla flygbolag i USA har mycket hogre standard pa sina piloter an europeiska bolag. De flesta ocksa kraver 4 ars college/universitet. Lagprisbolaget Southwest gor det.

Europa har mycket kvar att lara sig av USA och FAA.

Hade man foljt USAs standard hade detta haveri inte intraffat.

/A330
A330
2015-03-27 14:59:28
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det ar inga problem med kontraktspiloter. Alla wetleases flygs av kontraktspiloter.

Hall fackforeningssnacket utanfor denna trad!
Linkan
2015-03-27 14:48:17
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kontraktspiloter som flygbolagen inte har full kontroll över och kontraktspiloter som inte vågar säga ifrån när något är galet.

Det är en stor säkerhetsrisk.

I kampen om att kunna erbjuda de lägsta priserna pressar bolagen de anställda till det yttersta.

Det är en säkerhetsrisk.

Att välja den pilot som "betalar för att flyga".

Det är en säkerhetsrisk.

Slutsats: Piloter skall ha bra betalt.
Bolagen skall betala typutbildning.
Piloterna skall vara anställda i det bolag de flyger för.
Större krav på erfarenhet, för flygning med fler än 60 passagerare ombord.

CB
2015-03-27 12:57:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det är inte tillåtet med kontraktspiloter eller kreativa arrangemang med dotterbolag iUSA. Detta är av flygsäkerhetsskäl. Man skall vara enkelt kuna avgöra vem som har ansvaret, ref Norwegianstrejken med krav på anställning i moderbolaget.

Norwegianpiloterna visste mycket väl vad de krävde.
Just sayin'
2015-03-27 12:30:01
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Skillnaden mellan USA och Europa är att i USA låter man inte en pilot direkt från flygskolan flyga ett plan med 180 passagerare.

Southwest (lågprisbolag i USA) kräver 2500 timmar för sina piloter.
Lågprisbolagen i europa 200 timmar +att du betalar för din utbildning.


@HH
2015-03-27 06:41:46
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Inte mycket du vet om flygbolag. Southwest Airlines ar varldens original nar det galler low cost. De borjade flyga i borjan pa 1970 talet, har nu over 660 flygplan (alla 737) och har inte haft ett enda haveri dar passagerare har omkommit. De ar nu USAs storsta inrikesbolag med over 100 miljoner pax per ar. De har visat bra vinster de senaste 40+ aren och har nu 40,000+ anstallda. De har endast haft en strejk under alla dessa ar och aldrig permitterat nagon. De ansteller endast piloter som redan har 737 type rating. De som inte har det far inget jobberbjudande.

/A330
Psykologen
2015-03-27 06:20:12
SV: Germanwings krashat i Alperna.
-Härligt när man ser Hans Gordon försöka i sitt sista desperata försök sälja sig i TV!

Faktum han "Glömde" berätta är att Lufthansas piloter genomgår bland de mest rigorösa mentala tester,psykologiska,kognitiva,Iq tester marknaden har att erbjuda. MAO det är få som klarar dem.

Transportsyrelsen har tagit bort kravet för lämplighetstest,Detta eftersom de vid ett tidigt skede märke att det fanns stora variationer beroende på vart man gick,:Dessutom så var resultaten väldigt avvikande.

Mr Gordon glömde också berätta att:
De flesta större bolag har idag sina "tester" om det är compass test, eller DLR etc.

F/O på Germanwings hade klarat alla tester,men ändå var han instabil.
Bipolära personer brukar vara otroligt duktiga och company minded.Positiva ena dagen o nattsvart den andra,

HH
2015-03-27 05:48:21
Pengarna styr, inte förnuftet.
Om du är en knäppgök kan du bli pilot hos lågprisbolagen, bara du betalar.

Någon organisation eller något system för att upptäcka dina defekter finns inte, det kostar för mycket. Bättre att skicka in en flygvärdinna i cockpit till dig, ifall du skulle gå bananas.

De lämpligaste piloterna eller de billigaste (lönsammaste)?
FDR
2015-03-27 05:45:39
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Någon som vet om man hittat flygplanets FDR och att den är intakt så att man kan få fram all data som den innehåller?
Teorin om självmord är en hypotes men jag skulle gärna vilja ha den bekräftad med både CVR och framför allt med all data från flygplanets FDR!
@HH
2015-03-27 05:17:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
De som betalar sjalva for sin pilotutbildning och sina ratings ar de mest motiverade.
HH
2015-03-27 04:15:17
Betalpiloter på Norwegian.
Hur mycket får piloter betala till Norwegian för att få börja flyga där? ("Avgift" för att få en rating.)
HH
2015-03-27 04:12:40
Lågprispiloter
Förr ville man ha de bästa till att bli piloter. Nu vill man ha de billigaste.
Düsseldorf - Barcelona, 40€
2015-03-27 01:37:50
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag förstår att man kan bli deprimerad i denna branschen. När man äntligen nått sitt mål, och inser att allt man kämpat för hela livet har varit en osäker kontraktsanställning, med ständigt nya baser, där man är konstant hemifrån, oförmögen att skapa ett stabilt liv.

Det handlar inte längre endast om vem som är den mest lämpade för jobbet. I jakten på billiga flygbiljetter så har fokus mer gått över till vem som kan betala utbildningskostnaderna till flygbolagen.

Nina
2015-03-27 01:26:21
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Usch! Jag blir helt livrädd av denna story. Jag ska flygs på lördag. Bolaget heter Swiss international och jag åker från Arlanda och byter i Zürich. Någon som vet vad de har för rutiner när någon går ut ur förarhytten?

Nina
Benrik
2015-03-27 01:11:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Va? Hade HS bara en gardin mellan första klass och cockpit? Är det tillåtet?
Att lämna över ansvaret på kabinpersonalen i en Jetstream 31 vid ett försök att tränga in i cockpit känns fel. Ni som jobbade som värdinnor på Direktflygs linjer - vad hade ni för rutiner?
A330
2015-03-27 00:52:45
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Laste nagonstans att 2-piloten hade neurologiska/psykologiska problem under utbildning och var tvungen att ta 3 manader "ledigt" for att kunna fortsatta. Om detta stammer sa ar det allvarligt fel pa pilotkriteria som gallde i detta fall. Mentalt instabila ska inte tillatas i narheten av flygplan.
Christian
2015-03-26 23:41:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
>> Han hadde ju uppnått sin dröm då måste man ju må hur bra som helst!

Njae, bara för man examinerats som styrman kanske studietiden varit knagglig (borde väl en del styrmän här veta) och inte alls varit den dröm som han drömt om. Bara för han jobbade med sitt drömyrke behöver det inte betyda att han mått bra eller trivs med kollegor/arbetsgivaren/arbetsuppgifterna.

Nu kommer mina egna spekulationer men ibland kanske man ska skilja flygentusiaster och piloter/styrmän. En flygentusiast som älskar flyg och haft som dröm att flyga flygplan sedan barnsben kan ju i vuxen ålder ha 0 intresse utav att jobba i en trång cockpit och frakta människor från A-B dag och natt, medan en pilot/styrman som sätter kunden och säkerheten i fokus (som vilket annat serviceyrke) förväntas ju ha det intresset med sig då det är ju det som är arbetsuppgiften.

Jag tror det är många som är intresserade av flygplan och fascinerade av hela branschen men faktiskt inte skulle vilja jobba som varken kabinpersonal eller pilot/stryrman, då arbetsuppgifterna i princip är väldigt monotona, du gör ju i princip samma saker dag in och ut. Visst, schysst kontor att vara bland molnen hela dagarna, men är det stimulerande? Tror det ibland även kan gro en liten depression i en sådan miljö. Sorry for eventuell off topic men var tvungen att få med denna aspekt, att bara för han "levde drömmen" behöver det inte betyda att han LEVER LIVET som i en dröm. Och drömmen kanske inte alltid betyder att det är den rätta drömmen.
Anders
2015-03-26 23:39:58
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hur har dom fått fram ljudupptagningarna från cocpit, är det ifrån CVR? Isåfall måste det gått extremt snabbt att både hitta den och skicka den på analys, jag tycker det här börjar låta konstigt!
Jonte
2015-03-26 23:25:04
In line with US regulations
Norwegian has decided to change its cockpit procedures so that two crew members always are present in the cockpit.

Norwegian has been looking into changing its cockpit procedures for a while. However, in light of the tragic Germanwings accident, we are speeding up the process so that two crew members always are present in the cockpit. This means that if one of the pilots leaves the cockpit, one crew member must replace him/her during this time. Our passengers’ and crew’s safety always comes first, which is why we have decided to change our procedures, in line with US regulations.

Oklart
2015-03-26 22:22:07
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Pilots cast doubt on blaming of co-pilot for crash..

time.com/3760283/germanwings-german-pilots-association
Arne
2015-03-26 21:24:35
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@Mysko Xe

Haveriutredarna har konstaterat att FO Andreas manuellt ställt in DA till lägsta möjliga d v s 3000 fot under rådande terräng.
Dessutom har han ökat farten till max VMO.
Inget av detta gör man utan vidare.

Om mot förmodan knappen Deny går i baklås så går det ändå att öppna dörren - d v s om han verkligen hade velat göra så. PA/intercom fungerade ju fint bl a.....
Jalle
2015-03-26 20:51:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om det var något problem borde han låtit lite mer än att bara andas lugnt och stilla som undersökarna hävdade. Om han var medvetslös eller liknande borde han inte börjat sjunka.
Anders
2015-03-26 20:43:40
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om det har misstänkts psykisk instabilitet borde väl det har rapporteras och utretts, fattar inte hur man kan må så dåligt att man vill skada någon annan människa! Han hadde ju uppnått sin dröm då måste man ju må hur bra som helst!
Mysko Xe
2015-03-26 20:35:02
SV: Germanwings krashat i Alperna.
ESSA har en bra poäng, varför göra denna onda manöver så gåtfullt. Lite "städerskan på saltsjöbanan"-symptom på den här utredningen. Uteslut inte andra förklaringar. Ofta är olyckor en kombination. Kan han blivit sjuk i kombination med att låsmekanismen pajat.
Arne
2015-03-26 19:48:30
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Helt rätt av Norwegian med nya rutiner. Skulle bli förvånad om inte Lufthansa/ Germanwings snabbt tar efter.
Det är på tiden att EASA och EU tittar på USA och tar lärdom av det inträffade för att implementera nya regler för samtliga flygbolag gällande ej fulltalig cockpit.
@ESSA
2015-03-26 19:42:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sannolikheten ar lika stor om man kraschar i hog fart i planflykt eller stortdyker. Sannolikheten i bagge fall = 100%. Ett snabbtag som sparar ur i 200 kmh har ocksa 100% sannolikhet att alla omkommer -- tag har inte 16 G stolar eller sakerhetsbalten.
jupp
2015-03-26 19:35:42
@Ångest
Ja det kan man utesluta helt då han jobbat aktivt för att neka kaptenen tillträdde tillbaka in i cockpit genom att trycka på "deny" knappen då de försökt ta sig in. Har man ett epilepsi anfall eller dyl så skulle man inte kunna göra det. Sen hör man honom dessutom enligt utredarna på CVR:en att han sitter lungt och stilla och andas normalt.
Amatör
2015-03-26 18:54:18
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nedstigningen från Marschöjd känns alldeles för kontrollerad för att piloten skall ha varit sjuk eller inkapaciterad.
ESSA
2015-03-26 18:54:05
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Varför göra en kontrollerad nedstigning om man vill begå självmord?
Sannolikheten att lyckas är större med en störtdykning. 

Ångest
2015-03-26 18:49:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kan man utesluta epileptiskt anfall, panikångest, psykos eller satt han och åt och fick något i halsen o.s.v. Kan vi utesluta allt innan vi ser honom som en mördare? Nu är det psykologerna som får ta över och förklara hur vi människor fungerar.
@Benrik
2015-03-26 18:40:51
SV: Germanwings krashat i Alperna.
På Direktflyg tog en passagerare över det lediga sätet då de bara hade en gardin istället för en dörr mellan kabin och cockpit.
Mycket praktiskt.
@JFO
2015-03-26 18:20:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Ryanair ar ett foredome och inte bara pa pris-sidan.

/A330
@Pax
2015-03-26 18:18:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Tydligt att piloten ifraga var helt olamplig for jobbet. Jag trodde att Lufthansa stallde litet hogre krav pa sin flygande personal och gallrade ut neurotiker.

/A330
JFO
2015-03-26 18:14:25
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sant, på Ryanair har vi tillämpat denna rutin länge, iallafall så länge jag har jobbat där. Behöver vi gå på toaletten, så dingar vi till cabin crew samt tänder bälteslampan, när alla sitter ner så ringer en cabin crew in till flight deck och bekräftar detta, vi låser upp, en av oss går ut och en cabin crew kommer in.
Vi är ALDRIG själva i cockpit under flygning!

Inget EASA lagkrav (än) men något som vi gjort sedan länge, dels för att förhindra att sånt här kan inträffa. Säga vad man vill om Ryanair men när det kommer till säkerhet och procedurer så ligger vi iallafall i toppskitet.

/JFO
Benrik
2015-03-26 18:12:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hur var det på direktflyg? Vad hade de för rutiner när någon sv piloterna gick ut?
J
2015-03-26 18:07:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Åker en del med Ryan och där är det alltid bälteslampa tänd och en från kabinpersonalen som går in i cockpit när någon av kapten/styrman ska gå på toa. KAbinpersonalen levererar dessutom alltid mat och kaffe till cockpit. Aldrig sett att de i cockpit gått ut och hämtat själva.
Har sett det ett flertal gånger och de har aldrig avvikit från den rutinen. Tog själv för givet att detta var pga lagkrav. men tydligen inte.. konstigt..
L.D
2015-03-26 17:59:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Och så finns det krafter som vill ha flygplan med bara en pilot. Borde vara tre piloter på alla flygningar för vad ska en flygvärdinna kunna göra ifall.........
Nja..
2015-03-26 17:57:55
SV: Germanwings krashat i Alperna.
intressant att lågprisbolagen inför nya rutiner nu, som Norwegian.. kanske säger det lite om vilka piloter som sitter där :D
A330
2015-03-26 17:54:14
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det finns flera CVR mikrofoner i cockpits. Vanligtvis en mic ovanfor varje stol (Capt, F/O, jump seat, etc). Man hor tydligt vad som hander och kan identifiera ljud av switchar, etc. Om ljudet i passagerarkabinen ar hogt nog, registreras det ocksa, som i detta fall strax fore kraschen.

I haveriundersokningar synkroniseras information fran CVR, FDR, ATC radar, etc, vilket ger en klar bild av handelseforloppet. Sen galler det att lista ut varfor det gick som det gick.
Pax
2015-03-26 17:52:50
SV: Germanwings krashat i Alperna.
"Gjorde ett uppehåll på 3 månader i utbildningen pga utmattning och depression"
Kan man drabbas av i Lågprisflyg?

Har vi några Högprisflyg kvar?
Människa
2015-03-26 17:50:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.


Människor är människor och människor tar livet av sig dagligen
i mängder. Piloter är inget undantag.

Tidigare, för 30 år sedan , kunde vi inte med säkerhet
konstatera detta. I dag är det mycket lättare att
göra detta med mycket stor säkerhet.

Människor är komplicerade varelser och mycket
mystiska varelser i bland.
Hmmm?
2015-03-26 17:41:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
När flygrädda ställer frågor så brukar jag alltid summera med att piloter inte är några självmordskandidater. Kanske ska byta fras nu?
A330
2015-03-26 17:14:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
I USA ska det alltid finnas tva i cockpiten. Om en pilot lamnar cockpiten gar en cabin attendant in.

Om cabin layouten tillater finns det en annan variant dar cockpit dorren lamnas oppen, men i dessa flygplan finns det en grind bakom framre galleyt och framre lav som stangs for att isolera cockpiten fran resten av kabinen.

Ovanstaende ar FAA krav.

Detta haveri var helt onodigt och europeiska myndigheter har mycket att lara sig av USA.
X
2015-03-26 17:01:02
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag tror att pilotens andning är från micken från headset inte micken som sitter monterad i cockpit.
DES
2015-03-26 16:05:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Några frågor till er som flyger A320.
Hur mycket brus är det? Kan man verkligen höra om någon andas normalt på voicerecordern?
Kan man höra om någon ställer om FMS:n som den franske åklagaren påstod?
Pax
2015-03-26 15:56:15
SV: Germanwings krashat i Alperna.
I tidigare fall hade en spelskulder och en kärleksbekymmer, 5 fall totalt och promille.
Pax
2015-03-26 15:39:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hörde just i TV2 LH: "Inga andra stora Europeiska bolag har det".

Jag har sjäv sett att Ryan har det, hon bredvid sa det och paxen får bälta sig då.
I USA är det regel, ska finnas här med men ignoreras.
Normal
2015-03-26 15:37:00
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Iden verkar helt klart vettig. Någon som kan hålla lite koll när den ena är ute. Israel har väl vakter ombord på sina plan. Främst för att ha koll på passagerare, men helt uppenbart behövs det för piloterna med. En sån vakt skulle ha tagit sig in till den piloten. Var så säkra.
A
2015-03-26 15:31:42
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Helt seriöst!! Jag har arbetat som cc i 5 olika bolag dom senaste 10 åren och jag har aldrig varit med om att någon i cabinen går in när en av dom två längst fram går ut för att prata lite eller gå på toa! Menar ni på allvar att något bolag gör det??
Fakta check
2015-03-26 15:31:14
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jonte, sprid inte felaktigheter. Det finns ingen sådan lag.
@Jonte
2015-03-26 15:31:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
LH mfl andra nätverksbolag har inte det i sin SOP.... Väx upp.
Jonte
2015-03-26 15:20:34
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Germanwings bör förbjudas flyg till dess man utbildat sin personal att följa gällande regelverk.
I cockpit skall alltid två personer finnas. När en pilot lämnar skall i stället en CC ta plats i cockpit.

Lågprisbolag är en säkerhetsrisk.
Bo i bilen
2015-03-26 14:39:15
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det startas väl snart en psykoanalytisk tråd om andrepiloten.. . . .

Man undrar ju så klart vad motiven kunde vara. Slog det slint i huvudet eller var det planerat sedan länge månne?


Var det inte i USA för några år sedan som en pilot fick psykanfall och passagerarna fick överbemanna honom?
Normal
2015-03-26 14:28:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Verkar inte som att passagerarna vetat om vad som höll på att hända. Piloten som var utanför kunde annars ha bett om hjälp att forcera dörrjävlen.
@Linus
2015-03-26 13:49:49
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Dom pratar Franska för att kriget mellan England o Frankrike som hade sin start 1337 håller på fortfarande, kanske dags att gå vidare och på riktigt inse att kriget tog slut... Dom vägrar Engelska samma med Danskarna gentemot Sverige, dom har också svårt att inse att saker som hände för över 300 år sedan kanske är lite passé :)
Sv Frågan
2015-03-26 13:42:43
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Haveriundersökningen leds ej av åklagare.

En åklagare har startat en förundersökning för att utreda om något brott begåtts.

Två helt skilda utredningar.
Frågan
2015-03-26 13:22:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Varför leds undersökningen av en åklagare, och varför är det så stort fokus på linjen att det var med avsikt? Bör man inte vara väldigt försiktig med sådana "slutsatser" innan alla andra möjliga orsaker uteslutits?

Men framförallt, varför leds undersökningen av en åklagare?
Vad hände med opartiska tekniska haveriutredningar?

Linus
2015-03-26 13:17:35
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Live presskonferens nu. Varför i he****e pratar de franska när hela världen vill veta vad som sägs
A
2015-03-26 12:52:41
SV: Germanwings krashat i Alperna.
På en Boeing har vi även en nyckel till flightdeck door, finns inte det till Airbus? Jag förstår att piloten var i panik men han borde mycket väl veta att väggen mellan toalett och flightdeck är lättare att slå in än själv dörren!
Bild!
2015-03-26 12:50:35
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Bild på switch:

http://prod.static9.net.au/~/media/images/2015/march/26/150327_raw_a320_vid.ashx?w=718
Amatör
2015-03-26 12:31:50
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Fråga angående modern FDR:

Visar "lådan" även vilka inputs som givits, t.ex trottlar, autopilot etc., ?
Jante
2015-03-26 12:29:51
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jonte,

Var står det att Styrman var bemanningsanställd? Germanwings har ganska hyfsade pilotlöner.
Jonte
2015-03-26 12:23:46
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Har de följt gällande bestämmelser? När en av piloterna lämnar cockpit skall en av cabin besättningen stanna i cockpit.

Just two comments to normal A320 flying procedures:
In case the PNF leaves the cockpit, regulations prescribe that a flight attendant has to come to the cockpit and stay there during the time of absence. This has been ordered some time ago, in order to be able to act in case of sudden illness of the PF or... In reality unfortunately this procedure is not always respected.
Secondly, the cockpit door lock is designed to open automatically in case of explosive decompression, for obvious reasons.

Piloternas erfarenhet:

Lufthansa reported the captain had 6000 flight hours of experience, the first officer 630 hours.

Skall vi tillåta bemanningsbolag för piloter?
Säkerhetsrisk när flygbolaget inte har total kontroll på de anställda.

Detta verkar bli början till slutet för lågprisbolagens trixande med personal. Bestämmer sig Frankrike och Tyskland att förbjuda bemanningsbolag kommer det att bli så.


Helmut Neujahr
2015-03-26 12:20:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Bild Zeitung named the captain as Patrick S. He was the father of two children. He flew for over ten years for Lufthansa and Germanwings and had completed more than 6,000 flight hours on the Airbus 320.

The paper names the First Officer as Andreas L. He was "young". He was from Montabaur, in Rhineland-Palatinate. He had 630 flight hours. He joined Germanwings in September 2013 straight from the Lufthansa Flight Training School in Bremen
Gaston
2015-03-26 12:07:02
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Le Figaro rapporterar att det var Kaptenen som satt cockpit, och att den som hörs banka på dörren är den yngre Styrmannen. . . . .

Inget bekräftat officiellt
Acer
2015-03-26 11:02:56
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Linus, inte enligt mina källor. F/O kvar och CAPT ut på toa besök.
Tim
2015-03-26 10:44:31
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Video om Airbus cockpitlås, men access koden om den nekas så låses dörren i 5min

https://www.youtube.com/embed/ixEHV7c3VXs
Kalle
2015-03-26 10:40:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Att en pilot var utelåst gör att man frågar sig vad den som var i cockpit sysslade med. Vem vill passagerarna ha som pilot? Vem som helst som är billig?

Relevanta frågor.
Björn K
2015-03-26 10:32:50
SAS, ordna affärerna i stället för att spamma här
@Kalle. Du har rätt. Det har sannolikt inte med detta att göra.
Linus
2015-03-26 10:30:45
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Ska ju varit fo som gått ut
Acer
2015-03-26 10:28:52
SV: Germanwings kraschat i Alperna.
Riktigt tråkig historia! Nu återstår bara frågan om pilotens självmord och mordet på alla andra ombord orsakats av personliga problem eller om det finns en koppling till något terror nätverk.
Kalle
2015-03-26 10:24:56
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Det behöverinte ha med detta att göra, men "pay to fly" väcker en hel del funderingar. Nu har inte Germanwings detta vad jag vet, men hur är det med pilotrekryteringen till lågprisbolagen, med detta "race to the bottom". Vem vill passagerarna ha i cockpit?
Lowtimer
2015-03-26 10:17:50
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Lufthansa om Styrman :

Germanwings' parent company Lufthansa said the co-pilot had been working for them since September 2013 and had 630 hours of flight experience.
C
2015-03-26 08:33:46
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Cockpitdörren ( himla namn på sin arbetsplats ) det är 30 sekunders väntan innan dörren kan öppnas i ett nödläge d v s efter det att koden slagits in på dosan utanför.
Märk väl att en själmordsbenägen pilot i det läget ändå kan blockera.
Hela iden med en dörr till cockpit av kassaskåpskaraktär och de procedurer som implementerades efter 2001 börjar nu ifrågasättas och med all rätt tycker jag.
Vem var f ö kvar i cockpit, någon som vet ?
Helmuth Neujahr
2015-03-26 08:09:25
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Vi har sett mycket info i media om Kaptenen och all hans erfarenhet, men inte ett enda ord om andrepiloten. . . .
Tragiskt...
2015-03-26 07:51:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om, jag säger om, det nu är så att det handlar om självmord, så tycker jag att det är för jävligt att en pilot ska kunna ha sådan makt, och bakgrundscheck på pilot och övrig besättning måste Isf bli mycket mycket hårdare. Man blir ju mörkrädd. ;...(
Cockpitdörren
2015-03-26 07:44:49
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Cockpitdörrens funktion:

En cockpitdörr går som sagt att låsa men som nödlösning för eventuella situationer så har kabinpersonalen en kod för att ta sig in i cockpit. Det sitter en lite koddosa vid dörren som flygvärdinnan använder. I cockpit hörs en signal och då har piloten en knapp med två lägen, "open" eller "deny". Deny används bl.a. om piloten tror tror att det finns ett hot i kabinen, terrorist eller våldsam person som hotar kabinpersonal att få komma in i cockpit.
Det sitter även ett kikhål på dörren för att piloten ska kunna identifiera personer.

Om piloten inte väljer något av alternativen open eller deny så går det ett antal sekunder och sen öppnas dörren automatiskt. Koden ska inte och används inte i normala lägen utan bara en knackning som sedan piloten besvarar genom att trycka på "open".

RB
2015-03-26 06:25:56
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Pilot utelåst från cockpit enligt utredarna
Börjar låta som om det var självmord det här..
BusinessPax
2015-03-26 01:04:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Enorm tur att de inte kolliderade med flygplan som flög på lägre flight levels.
Gh
2015-03-26 01:00:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Birdstrike, många stora flyttfåglar i luften just nu !!
Ss
2015-03-26 00:29:00
SV: Germanwings krashat i Alperna.
De har gått ut med att det inte var decompression... Så verkar som Airbus är farliga att flyga!
Kjell Hans
2015-03-26 00:00:49
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@Sven

Håller med dej och därför skrev jag "om".
Airbus by heart (komma ihåg vid nödfall) checklist rörande automatsystemen (FCU) säger att först så skall en lägre säker höjd väljas beroende på terrängen under.
Sedan skall kursen ändras 90 grader för att undvika att flyga på någon under i samma luftled.
Efter det skall en bestämd fart väljas beroende på skadan på flygplanet.
Innan och efter dessa punkter så är det en hel del annat som skall göras.
Om det har skett en "lugn" sänkning av kabintrycket initiellt så skall dessa punkter utföras i den ordningen.
Om kabintrycket explosivt försvinner med allt vad det innebär så är situationen i stort sett omöjlig och har det varit i fallet med den här olyckan så har piloterna gjort ett jättejobb så långt dom kunde.
Ett explosivt tryckfall ombord på 11000 meter är nog svårt att hantera särskilt om det blir ett hål i cockpit regionen. Extrem kyla och enorm påverkan av vind gör vidare hantering av flygningen omöjlig.
Säger inte alls att det här är vad som hänt men utifrån dom få rapporter som finns ligger tankarna nära till hands.
A330
2015-03-25 23:54:43
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Enligt dem som har lyssnat pa CVR var det inte decompression eller inflight explosion.
Någon?
2015-03-25 22:54:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om en ruta spricker och luft börjar strömma in i cockpit med en yttertemperatur på -50 + fartvind. Hur länge överlever man det?

Utan framruta i 900km/tim blir det ett vakum eller blir det fartvinden rakt i ansiktet?
Sven
2015-03-25 22:44:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@Kjell Hans
OM det skulle vara ett tryckfall så verkar det som maskerna inte har kommit på alternativt inte fungerat och då skulle jag nog säga att det är ett betydligt större problem än om dom har svängt off-track eller inte.
(Något som säkert ändå råder delad mening kring)
Kjell Hans
2015-03-25 22:31:53
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om man bara ser till FCU procedurerna på Airbus så är det märkligt att flygplanet inte svängde 90 grader vid en decompression. Proceduren är att ställa in lägre säker höjd sedan ny kurs 90 grader från track och sedan farten. Det verkar som att kursändringen har missats om det var en decompression.
Tim
2015-03-25 22:25:47
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Vet att tyckfall är ovanligt,men flyg vill ju minimera risker. Varför har inte kommersiella piloter på sig mask likt stridspiloterna har?
C
2015-03-25 21:57:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Mycket spekulationer nu kring rapid decompression att det är anledningen till denna tragiska crash.
Kapten som varit med om detta från FL400 beskriver följande:

“When it happens you literally feel like the back of the aircraft has exploded. Your tongue is swallowed by your throat in a second, your ears begin to hurt and teeth become a hundred times more sensitive,”
“If you already have an ear infection or a bad filling, you're likely to pass out as a result of the instant pain. None of these can be simulated in a sim or be trained for.

“On top of that, the cockpit fills with a cold mist that freezes the skin. All of these aspects make it incredibly difficult to recognise and reach out for the oxygen mask and autopilot controls.

“Stressing or moving about rapidly to find/don the oxygen mask chews into the time of useful consciousness.”

Planes are pressurised because humans cannot survive in the thin air of the optimum cruising altitude for airliners.

Skulle detta vara fallet och piloterna eller bara den ena piloten återfått medvetandet i närheten av 10 000 fot har stressnivån förmodligen varit så hög att man inte uppfattat att planet befunnit sig nära bergsmassiven.
?
2015-03-25 21:41:14
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Jussi din tomte. Tids nog kommer det en haverirapport.
Jussi
2015-03-25 21:30:48
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Läste just haverirapporten!
pf hade rep styrsystemet innan avg BCN.
@Frost
2015-03-25 21:12:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
AF A330 haveriet var otäckt. Piloterna höll flygplanet i stall hela vägen ner till havsytan baserat på den information de fick från flygplanets instrument. I ett normalt flygplan hade man sänkt nosen till 5 grader över horisonten och gett fullt motorpådrag för att flyga flygplanet ur stall.
XY
2015-03-25 20:50:14
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Hoppas att de arbetar på bred front, attentat ska nog inte uteslutas?
cc
2015-03-25 20:28:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kan dock intyga att under alla dom år jag jobbade som cc på både A320 och A330 så hände absolut nothing. Är naturligtvis inte någon tekniskt kunnig gällande flygplanskonstruktion men med tanke på att det är en väldigt förekommande flygplanstyp så kan jag inte se någon större risk att flyga A320. Jag hann med 12 år upp och ner, fram och tillbaka innan jag slängde in plåtvingen och omskolade mig :)
CC
2015-03-25 20:12:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nåväl. Tänkte på Helios Airways flight 522 som störtade i Athen 2005 där bara en steward var vid medvetande pga att han fick tag i en portable oxygen bottle. Som sagt ska bli intressant att se vad utredningen kommer fram till.
Frost
2015-03-25 20:08:25
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Är ingen expert alls men Airbus flygplan känns lite läskiga!

Kan det vara något liknande med den Air France kärran som rasade ner från 10.000m ner i havet?

De hade ju något fel med pitot rören som frös och man fick fel information på fartmätarna och sen stalla kärran ner i havet.
@CC
2015-03-25 19:58:13
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nae, man hinner att ta pa sig en syrgasmask. Annars skulle man inte ha syrgasmasker i PSUs.

Det senaste baserat pa info fran CVR ar att det inte var decompression eller inflight explosion. Flygplanet borjade sjunka med 3500 ft/min strax efter de fick clearance till FL 380. Det var den sista radioforbindelsen.
CC
2015-03-25 19:46:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om det var en rapid dekompression på en så hög höjd så torde ju det kunna slå ut vilken människa som helst oavsett om man har syrgasmasker hängande och dinglande i panelen ovanför sätet eller inte. Hoppas verkligen att alla sov riktigt tungt vid nedslaget. Riktigt sorgligt är det. Hoppas att svarta lådan kan ge svaret på olyckan. RIP.
A330
2015-03-25 18:56:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Vid dekompression utloses passagerarnas syrgasmasker automatiskt sa det ar ganska sannolikt att de som foljde cabin crews instruktioner fore start tog pa sig maskerna och var vakna hela vagen ner i berget.
Hypoxia
2015-03-25 18:36:39
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Förhoppningsvis sov alla ombord vid kontakt med marken. Därav inga kursändringar eller radiokommunikation.
Tim
2015-03-25 18:20:05
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Enligt flightradar så flög de hyfsat rakt hela tiden så de verkar inte försökt undvika berget, varför?
Samma jurs till impact?
2015-03-25 17:28:39
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om piloterna inte gjort en kursändring under hela sin descent så är det nog en avgörande faktor i utredningen.
A330
2015-03-25 17:13:30
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Plotslig dekompression pga katastrofalt strukturellt fel. Kanske vindrutan som kollapsade. Inga "Mayday", ingen emergency descent eftersom det tog 8 minuter pa rak kurs innan flygplanet slog i marken med sa hog fart att CVR och FDR blev sonderslagna.

En "vanlig" dekompression resulterar i emergency descent och normal landning.
SA
2015-03-25 16:58:00
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@Uffe.

Jag hoppas du skämtar om att planet utsatts för någon "rampskada"på vinge ELLER stabbe och att berörd inte sagt något..
Säger inte att rampfolket kör som gudar alltid, men att träffa en vinge eller ännu värre en stabilisator med en ramptruck kräver nog både truckar som går snabbare än 20km/h och att den eventuellt ska flyga för att träffa vingen/stabilisatorn. Det är inte CRJ eller MD vi pratar om utan en A32X.

Inför varje avgång görs en sk. departure check, där flygplanskroppen kontrolleras, och jag lovar att skador upptäcker man ganska enkelt, speciellt i 4U.s fall, på morgonen/dagen.

Och SKULLE det nu vara så att någon "rampare" kommit flygande i en ramptruck såpass högt och träffat vingen så den lossnat under flygning, så tror jag det går snabbare än 8 min att nå backen.

"Av de uppgifter som tyska och franska myndigheter hittills lämnat framgår att det handlade om en som det verkar kontrollerad nedstigning. Inte någon störtdykning. Det Air France-plan som "trillade ner" ute på Atlanten på väg mellan Brasilien och Paris 2009 tog tre och en halv minut på sig att gå från drygt 10 000 meter tills det slog ner i havet."

N'uff said!

Anders
2015-03-25 16:50:16
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om man tänker tillbaka lite, så har många olyckor med Airbus plan berott på human-error eller konstiga system-fel, är Airbus ett för onödigt komplicerat plan? Jag menar är alla dessa system som ska göra planen säkrare, för mycket? Jämnför en 737 och en a320 då är väl a320 bra mycket mer komplicerad?
lars
2015-03-25 14:34:43
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag sätter 40 spänn på att syrebrist har uppstått och piloterna har satt autopiloten på nedstigning och sedan tuppat av och inte kunnat sända nödsignaler.
Kirk
2015-03-25 13:22:43
@uffe
Uffe - hur förklarar du att cockpit inte kommunicerat mayday under nedstigningen?
Jag sätter emot, och sätter 20 spänn på likheter med BA5390-incidenten men med fatalt utfall.
uffe
2015-03-25 11:58:03
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag sätter 20kr på att planet nyligen fått en rampskada på ngn vinge stabbe etc.
Föraren av detta fordon rapporterade sedan inte händelsen.
Sprickor uppstod. Ngn större del av en ving/roderyta har lossnat i 800kh/m till sist.
Det finns sååå mkt muppar på rampen som inte ens borde köra sina bilar från/till arbetet på rampen varje dag.
:(
Gunde
2015-03-24 21:14:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
1 cycle=en start+dess landning.
Lasse
2015-03-24 19:26:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sorry, fel av mig.
Burkhardt Röhler
2015-03-24 19:20:57
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Enligt BBC har de hittat FDR men inte CVR.
Lasse
2015-03-24 19:18:26
SV: Germanwings krashat i Alperna.
FDR - flight data recorder. Enligt svd.se har de hittat denna nu.
WTF
2015-03-24 18:53:09
SV: Germanwings krashat i Alperna.
FDR? Franklin D. Roosevelt
Helmuth Neujahr
2015-03-24 18:45:13
SV: Germanwings krashat i Alperna.
De har hittat CVR, men ännu inte FDR.
sv ABCD
2015-03-24 18:29:17
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Så en "unpressurized" ferry flight loggas inte?
YYY
2015-03-24 18:12:58
SV: Germanwings krashat i Alperna.
En cykel är en flygning dvs start och landning.
ABCD
2015-03-24 18:10:26
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Förlåt ABC - glömde D. Lite väl ömma tår tycker jag.

En cykel avgörs av varje " pressurized flight "

Vittne har sett planet ligga väldigt lågt innan krasch och stämmer dettta kanske det rör sig om CFIT ?

Det enda positiva , om man nu kan uttrycka det så, är att franska trafikledare nu ställer in sin planerade strejk !
Vad ska dom ö h t för strejka om, bortskämda typer.
@Ture
2015-03-24 18:09:43
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Snälla, läs tråden innan du spekulerar. Tack!
Ture
2015-03-24 18:07:57
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Inom loppet av 2månader har 2st A320 störtat från hög höjd, båda har kommit från lågkostnadsbolag. Finns det fler samband?
Great Circle Mapper
2015-03-24 18:05:06
SV: Germanwings krashat i Alperna.
1) Jorden är rund
2) Eurocontrol beslutar vilken korridor du skall flyga, och det är inte alltid rakaste vägen
Yrjö
2015-03-24 18:01:43
SV: Germanwings krashat i Alperna.
I bild nr 13 i Aftonbladets kollage över bilder från olyckan så finns det en bild där man har ritat ut rutten och nedslagsplatsen. Rutten ser ut att vara den närmsta vägen till DUS. Är AB ute och cyklar där, för isåfall har ju flygplanet avvikit rejält från rutten. Går i själva verket den planerade rutten över alperna och avvikelsen inte är så rejäl?
?
2015-03-24 17:56:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Finns det något man kan misstänka när man ser att de påbörjar sjunk precis när de nått sin höjd på 38.000 fot?
Amatör
2015-03-24 17:40:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Ursäkta en dum fråga,

Är 47.000 cykler 47.000 starter OCH landningar (alltså 47.000 flygningar), eller är det 47.000 starter ELLER landningar = 23.500 flygningar?

Amatör
Pawn Star
2015-03-24 17:32:30
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Germanwings press conference:

Reached cruise at FL380 at 10:45
left that altitude at 10:46
Descent for 8 minutes, ATC lost signal at 10:53 at 6000 ft
Aircraft is D-AIPX, delivered 1991 to Lufthansa, with 4U since January 2014
Last A-Check was yesterday in Düsseldorf by Lufthansa Technik
Last C-Check was in the Summer of 2013
Captain was with LH and 4U for 10 years, 6000 flight hours on the A320
LH Technik, LH, 4U and Airbus have dispatched teams to the crash site

Inget nämns angående Firat Officer.....
DC-10
2015-03-24 17:22:02
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Håller med Leif Boström. Självklart skall denna tråkiga händelse kunna debateras här på forumet. Men ännu så länge finns inga syndabockar. Visa respekt!
Leif Boström
2015-03-24 17:16:57
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kan vi inte hjälpas åt att inte TRASHA Airbus eller "lågkostnadsstyrman " tills vi får lite mer konkret info.

Tack för ordet.

Mvh/Leffe
Pilot
2015-03-24 17:07:28
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kan vara samma problem som med AF A330 och alla andra A320 som har kraschat. Man-machine interface, sidestick, ingen feedback till throttles/sidesticks och obegriplig autoflight logik om något inte fungerar som det ska.
SÖS
2015-03-24 16:28:04
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sett LIVE bilder länge och räddningstjänsten står bara och glor med händerna i byxfickorna och snackar.
Trodde man hade bråttom att agera vid en flygkrasch men nu ser jag att man inte har det.
ABC
2015-03-24 16:07:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Sista "ABC"-inlägget EJ skrivet av trådskaparen. Vänligen väl ett eget nic om du ska föra oseriösa intrigererande resonemang.
ABC
2015-03-24 16:01:45
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Man får hoppas att det inte är pilot error till följd av trötta sub part Q piloter som jobbat för mycket.
Koffe
2015-03-24 15:44:47
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Känns som att av egen erfarenhet från alla säsonger av Air Crash Investigations
(kanske inte världens mest bildande och exakta TV-program men ändå) att det är antingen tryckfel, brand eller terrorister.
W.W.
2015-03-24 15:40:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.

Man kommer snabbt att få reda på varför detta plan störtat:

Det hela gick mycket snabbt. Det verkar i nuläget
som om piloterna var chanslösa.

Själv tycker jag att kommersiella passagerarplan som
är mer än 20 år gamla borde pensioneras.

Planet i fråga lär vara 24 år gammalt !

Brand
2015-03-24 15:38:44
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Brand ombord skulle förklara stressen att komma ner?
Jalle
2015-03-24 15:30:12
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om det är decompression är väl standard att stanna på 10000ft? Inte 6800 eller lägre som dom sjönk till så något skumt borde det väl vara.
Burkhardt Röhler
2015-03-24 15:27:40
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Planet hade flugit

58.300h
47.700 cykler

Stor check sommaren 2013.
Way point
2015-03-24 15:26:17
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag tror att det är mer än vanligt att många piloter inte har riktigt koll på vad man har under sig. Har de legat on top och inte haft markkontakt så kan detta nog bli en faktor. På deras skärmar kanske de bara såg way points vilket heller inte är ultimat.
@Loppan
2015-03-24 15:23:40
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Skyll nu inte på lågavlönade piloter, PLEASE!

Germanwings piloter har haft bra villkor sedan de startade för 13 år sedan

Helmuth.
Helmuth Neujahr
2015-03-24 15:14:01
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kaptenen har flugit för LH i 10 år och har över 6.000 timmar på A32X
Re CEFIT
2015-03-24 15:04:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Behövs ingen träning för det!
Fattar en apa att man inte kan sjunka hur lågt som helst över alperna.
Piloter med normal överlevnadsinstinkt har det i sig.


Vänligen

MSA
Helmuth Neujahr
2015-03-24 15:03:24
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Spekulationer än så länge. Enligt Le Figaro har dom ännu inga människor på plats på marken vid haveriplatsen.
CFIT
2015-03-24 14:52:27
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om man nu tappar trycket i kabinen och gör en emergency descent så behöver man inte sjunka så mycket för att hitta syrerik luft. Vad har piloterna för träning när det gäller den här manövern över alperna?
@Sjukt
2015-03-24 14:45:10
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Du kan mycket väl vara inne på rätt spår, det spekuleras mycket om det på andra forum. Tydligen har i alla fall besättningen sänt nödrop till ATC, men ingen har bekräftat vad som sagts. . . .

Rapid Decompression - Emmergency Decent - CFIT or loss of control
b
2015-03-24 14:33:35
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Lagardie vad yrar du om? SAS flyger A320 från Köpenhamn, 737NG från Oslo och Stockholm, vad har detta med saken att göra?
La Gardie
2015-03-24 14:19:54
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Jag skriver om våra intressen, om kan kan tänka brett på framtiden, men gjorde en ny.
@La Gardie
2015-03-24 14:16:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Skriver du i rätt tråd?
Re: Leif
2015-03-24 14:16:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Undrar om de snackar franska så ingen i världen fattar som vanligt?
La Gardie
2015-03-24 14:07:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Utan svar får man leta då vi bokat 2 resor redan. SAS och Ryan kör Boeing men Njorge kör 320?
Leif
2015-03-24 14:02:36
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Presskonferens 15.00

Live på bland annat BBC och Sky News, samt ADR, ZDF och Antenne 1
La Gardie
2015-03-24 13:43:37
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Kom ihåg fel Airbus är en HPD, våra kör Boeing 737-800 till Spanien, med winglets, men bara SAS är gamla?
La Gardie
2015-03-24 13:21:23
SV: Germanwings krashat i Alperna.
SAS kör likadana gamla men Ryan och Norwegian har nya?
svårtillgängligt
2015-03-24 12:54:21
SV: Germanwings krashat i Alperna.
 Yvan Théaudin, mountain guide in Prads Haute Bléone, said

These are mountains that are hard to access, above all in winter, very steep slopes, so they we need specialised mountain services. The helicopters will have a hard job searching this afternoon as we are expecting poor weather.

The best way is to go by helicopter as near as possible then by food, or on skis, as the highest areas are 3,000m up
PS
2015-03-24 12:49:34
SV: Germanwings krashat i Alperna.
För att vara mer exakt är kraschen i närheten av Digne-les-Bains (se karta i bifogad länk).
Alperna är mer än bara Schweiz och Österrike... (känns som geografikunskaperna behövs putsas upp lite).

http://www.map-france.com/town-map/04/04070/france-map-relief-big-cities-Digne-les-Bains.jpg
Lucas
2015-03-24 12:49:23
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Rip ush så obehagligt mår illa varje gång det sker större flygolyckor.
Amatör
2015-03-24 12:49:10
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Första personerna på plats rapporterar mycket små delar över ett relativt litet område. Indikerar inte det på att planet var helt vid markkontakt men höll hög fart?
Sad but true
2015-03-24 12:44:59
SV: Germanwings krashat i Alperna.
D-AIPX. A320-211 levererad ny till Lufthansa 1991.

NO survivors likely :-(
Atlas
2015-03-24 12:44:22
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Pelle om du tar fram kartan finner du svaret.
suck...
2015-03-24 12:43:38
SV: Germanwings krashat i Alperna.
FÖR ofta, skulle det stå. :-(
Sjukt
2015-03-24 12:43:10
SV: Germanwings krashat i Alperna.
@pelle en helt normal route!
suck...
2015-03-24 12:42:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Nu händer sånt här ofta tycker jag...
Pelle
2015-03-24 12:38:08
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Om man flyger mellan Barcelona och Düsseldorf. Varför sätter man då kurs mot alperna!?
Sjukt..
2015-03-24 12:32:10
SV: Germanwings krashat i Alperna.
En descent rate runt 4000 feet/min i en konstant kurs rakt in i alperna, kanske emergency descent som resulterat i en CFIT....
Tim
2015-03-24 12:28:19
SV: Germanwings krashat i Alperna.
En av de äldsta Airbus A320 från 1990, fast ålder brukar inte soela någon roll, är väl Lufthansa som gör germanwings underhåll?

2015-03-24 12:15:29
SV: Germanwings krashat i Alperna.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/primetime/live/live-tv-passagerarplan-kraschat-i-alperna/
Stycksaken
2015-03-24 12:15:03
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Terrorattentat?
Be
2015-03-24 12:03:33
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Live update:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/11491587/Airbus-A320-crashes-in-French-Alps-with-148-people-on-board-live.html
Bo i bilen
2015-03-24 12:01:11
SV: Germanwings krashat i Alperna.
Norr om Marseille. Bekräftad
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev