Tråden startades av: Carl Bremer  2015-03-24 18:44:34
Motorer 
Är det vanligt att motorerna byts ut på äldre maskiner efter ett visst antal flygtimmar?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Koll
2015-03-27 13:41:29
SV: Motorer

Svar:

Byter man ut alla elledningar också ( det finns kablar över allt och ganska
mycket sådant) ?

Kablarnas isolering åldras, blir spröd och spricker eller bara nöts ut.

Man tror att vissa bränder är orsakade av kortslutning
beror på bristande isoleringsförmåga i gamla kablar.

A330
2015-03-27 06:03:54
SV: Motorer
Olika kriteria anvands vid flygplandesign, som tex:

1) Ett kortdistansflygplan som flyger i snitt 1 timme/flight, kan ha strukturen designad for 60,000 flights innan det blir utmattning. Om flygplanet flyger i snitt 3,000 timmar/ar, ar strukturen OK for 20 ar.

2) Ett langdistansflygplan som flyger i snitt 10 timmar per flight kan ha en struktur designad for endast 10,000 flights, vilket racker i 25 ar om flygplanet flyger 4,000 timmar/ar.

Ovanstaende ar endast exempel pa design kriteria.

Motorer skrotas inte utan repareras -- nya lager, nya turbinblad, nya kompressorblad, etc. Luftkylda turbinblad kan kosta $1000, eller mera, per styck, sa en motoroversyn ar inte billig. Nar en jetmotor slits okar turbintemperaturen tills den nar max vardet som inte far overskridas. Samtidigt okar bransleforbrukningen. Om motorn inte har natt cycle limits kan man fortsatta att flyga men max dragkraft blir lagre pga turbine temp limits. En oversedd motor blir aldrig som ny. Det kostar mera att "nollstalla" motorn till nytt skick an att kopa en ny motor.
Koll
2015-03-26 16:19:51
SV: Motorer

Allt som är gammalt åldras och detta ger utmattning i materialet.
Planet blir farligare ju äldre det blir. Sprickor i balkar med mera
byter man inte ut som tiden går
sv Nils Edwards
2015-03-26 16:04:28
SV: Motorer
Det du skriver förekommer ej.
William
2015-03-25 16:03:15
SV: Motorer
Precis! Såg på nån airbus som hade bytt ägare nåra ggr att från början CFM motorer sedan IAE ett tag och nu CFM igen. Verkar som om bolagen bytter till de motorer de föredrar eller har tekniker till.
Carl Johan
2015-03-24 21:37:29
SV: Motorer
Javisst motorerna byts ut med jämna mellanrum jfr med båtmotorer.
Carl Johan
2015-03-24 21:35:55
SV: Motorer
Det du beskriver är helt enklt metaller som kommer i svängning och orskar ett vibrato.
Nils Edwards
2015-03-24 21:28:14
SV: Motorer
Ja om ett bolag som Lufthansa köper en maskin från ett annat bolag ta en airbus 320 med IAEmotorer så byter dom gärna till CFM som dom har tekniker till.
A330
2015-03-24 19:04:59
SV: Motorer
Flygplan som underhalls enligt gallande normer blir aldrig "gamla". Anledningen till att de parkeras for evigt ar att underhallskostnaderna okar med tiden, och att andra driftskostnader inte langre ar konkurrenskraftiga --- bransleforbruking, bulleravgifter, etc.
Äldre modell!
2015-03-24 18:53:55
SV: Motorer
Det viktiga är inte att flygplan eller motorer är nya. Det viktiga är att allt underhålls på ett korrekt sätt. Allt är reglerat och man följer cykler och timmar samt att det pågår kontinuerligt underhåll och tillsyn på allt i ett flygplan. Glöm snacket om gammalt.
Om du byter ut allt i en motor kontinuerligt så vet jag inte vad som ska avgöra motorns ålder? Möjligen kan man säga att motorn är av äldre modell.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev