Tråden startades av: pf  2015-03-26 14:52:06
Må B-737's bygges om ? 
Jfr denne artikkel http://e24.no/privat/reise/feil-paa-norwegian-fly-gjoer-at-alle-verdens-boeing-737-maa-modifiseres/23423845

Artikkel har å gjøre med at de-iceing liquid jammet elevator stabilizer trim. Dette på en DY flyging fra HEL til KTT for noen år siden.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

To late
2015-03-30 20:27:29
SV: Må B-737's bygges om ?
Boeing skulle ha tänkt på detta när de introducerade B733 för 30 år sedan. .
@Pilot
2015-03-28 20:26:18
SV: Må B-737's bygges om ?
Bra input, tack. Jag har ocksa undrat over A320/321LR. Med samma gamla vinge och hogre MTOW kan startstrackan bli lang och initial cruise altitude blir lagre. Dessutom ar branslevolymen begransad och flygplanet behover tankar i lastutrymmet vilket minskar lastvolymen.

Later som en "bandaid".

B737NG har storre vinge som tillater hogre MTOW, mera branslevolym, bra take-off och landing performance och hogre cruise altitude. Dessutom ar vingprofilen designed for hogre cruise Mach an pa 737Classic. Och 737MAX blir annu battre.


/A330

Pilot
2015-03-28 19:49:39
SV: Må B-737's bygges om ?
b737 har utvecklats i flera generationer. Nu kommer Max med ytterligare en nya vingdesign för att nämna något. Neo kommer med nya motorer, de har även hängt på en vinglet men snara inga större förändringar. A320LR rycktas vara på med ytterligare nyare motor, men återigen ingen nytt designmässigt. Det ska bli väldigt intressant och se hur mycket vikt nya a320LR kan släpa med sig. Range är inte så himla intressant om det gör för mycket avkall på vikt, dvs payload.
DC-10
2015-03-28 19:13:59
SV: Må B-737's bygges om ?
@Tekniker Vad är det för fel på dig. Lek inte moderator. Håll dig nykter när du skriver på forumet!
@Tekniker
2015-03-28 16:29:46
SV: Må B-737's bygges om ?
"en bråkdel av alla delar i ett flygplan har bara ett partnummer."

10%?

/Tekniker1
@B737
2015-03-28 16:25:30
SV: Må B-737's bygges om ?
Hur många delar pratar du om? 50? Vilka? Var?
Pilot
2015-03-28 13:26:20
SV: Må B-737's bygges om ?
Vilka delar pratar vi om?
B737
2015-03-28 09:42:11
SV: Må B-737's bygges om ?
Precis som B717 har många delar från DC-9, så har 737 NG många delar från 737-200.

@A330. Google is you friend
Tekniker
2015-03-28 09:20:45
# Einstein.
Så här fungerar det. När du bestämt dig för att dela dina förvirrade tankar med omvärlden går du in på svarssidan.
OVANFÖR ÖVERSTA RADEN STÅR DET : Ditt namn. DET ÄR DÄR DU SKA SKRIVA VEM DU ÄR.
I ditt fall rekommenderar jag att du använder en pseudonym.
På nästa rad står det : Din rubrik. Om ditt inlägg riktar sig till någon särskild så tar du bort det förtryckta och skriver hans/hennes signatur. Det här riktar sig till just dig och jag kallar dig Einstein, därför står det #Einstein som rubrik, jag kunde också skrivit @Einstein.

Beträffande partnummer är det uppenbart att du aldrig tittat i en IPC.
Hade du gjort det hade du vetat att endast en bråkdel av alla delar i ett flygplan har bara ett partnummer. Det är teknikerns jobb att ta reda på vilket av dom uppgivna partnumren som ska användas vid varje tillfälle, beroende på flygplanindivid, vendor, modstatus på andra komponenter i systemet mm. Ibland händer det att en modstatus måste uppdateras vid nästa komponentbyte, då är inte flygplanet längre luftvärdigt om du läser av numret på den komponent du har demonterat och går till förrådet och hämtar en pryl med samma partnummer.
Är det något mer du vill veta om partnummer?
@Tekniker
2015-03-28 00:53:44
SV: Må B-737's bygges om ?
Du tappar all respekt nar du borjar med personliga pahopp. Har du ingen aning om hur produktionstekniken har andrats med digitala underlag och vad effekten ar pa slutprodukten? Om delarna du pratar om var utbytbara skulle de ha samma part number.
Tekniker
2015-03-27 22:24:15
Du som inte vet var man skriver sin signatur
Du svamlar om digitala underlag.
Du kan inte ens skriva ett inlägg här och sätta ut din signatur.
Det är knappast någon som tillmäter dig någon kunskap om någonting överhuvudtaget.
Det krävs ingen Einstein för att räkna ut hur detta forum fungerar.

Om du har några fakta som stöder din teori så lägg gärna fram dessa.

Det är självklart att alla ritningar är digitaliserade idag. En väldig massa människor har suttit och kopierat dom gamla pappersritningarna till digital form.

@A330
2015-03-27 21:28:03
SV: Må B-737's bygges om ?
Kan du inte läsa? B737 skriver " i grunden samma flygplan".

Take a chili pill ! !
@B737
2015-03-27 19:36:31
SV: Må B-737's bygges om ?
Sa du sager att 737-100 med 108/115 stolar, JT8D motorer, angpanneinstrument i cockpiten och MTOW=110,000 lb ar samma flygplan som 737-900ER med 180/204 stolar, mycket hogre cruise Mach och cruise FL, CFM56-7B motorer, elektronic cockpit, HUD och MTOW=187,700 lb. Fantastiskt! Tycker du inte det sjalv?

/A330
@Tekniker
2015-03-27 19:07:42
SV: Må B-737's bygges om ?
737NG ar baserad pa ett digitalt konstruktionsunderlag och jag kan kan garantera dig att delar fran aldre 737 och andra modeller inte passar. Det ar darfor man har olika part numbers, vilket du borde veta.
Tekniker
2015-03-27 17:55:40
SV: Må B-737's bygges om ?

Men det är inte samma rör som 757. Ingenting utom en del skruvar och muttrar passar på båda.
Rätt ska vara rätt.
Tekniker
2015-03-27 17:52:10
SV: Må B-737's bygges om ?
Samma rör som 707, 720 och 727, lite olika längd.

Det är faktiskt en hel del som passar fysiskt mellan en 707 från 1955 och dagens NG.
Kabindörrarna till exempel (faktum är att kvaliteten på Boeing är så dålig att man har ungefär samma chans att en 707-dörr ska passa som en ny dörr med rätt partnummer. Man får ta fram filen, det står i AMM att man ska göra så.
På 707 såg naturligtvis insidan av dörren annorlunda ut, bl.a har man hängt på en slide på 737 som gör att man måste vara lite Arnold Schwarzenegger för att öppna dörren. Det hade aldrig blivit godkänt idag om man skulle försöka certifiera en ny kärra med sådana dörrar.
Cockpitrutorna från en 707 skulle passa i hålen men heatingen skulle inte fungera.
Stabtrimhjulen på pedestalen skulle passa, förmodligen skulle ingen se skillnaden.
Det finns massor av ytterligare grejor som fysiskt passar mellan NG, 727, 720 och 707 men man får inte montera dom eftersom partnumren ändrats då det är nya vendors som tillverkar dom.
Bo-Inge
2015-03-27 09:44:17
SV: Må B-737's bygges om ?
Röret är samma som 757 och 727.
B737
2015-03-27 08:17:28
SV: Må B-737's bygges om ?
737 Next Generation lanserades för 22 år sedan. Oavsett vad Boeing fanboys säger, så är det i grunden samma plan som började flyga 1966, om än med många uppgraderingar och förbättringar inom både aerodynamik och avionics.




Nu kommer "någon" att svara att kabindiametern är det enda gemensamma mellan en 732 och 736. . . .

@Bosse
2015-03-27 05:44:16
SV: Må B-737's bygges om ?
Namn en logn som jag har sagt!

/A330
sv@330
2015-03-26 20:50:20
SV: Må B-737's bygges om ?
Precisera lögnerna i denna tråd.
@A330
2015-03-26 18:29:27
SV: Må B-737's bygges om ?
Du får faktiskt kolla upp lite grejer innan du slänger ur dig lögner till höger/vänster här, och då menar jag inte bara denna tråden

Bosse
@old design
2015-03-26 18:25:31
SV: Må B-737's bygges om ?
737 har inga landstallsluckor pa huvudstallet for att det sparar vikt, underhall och ar billigare. En mycket smart design.


/A330
sv Old design
2015-03-26 15:58:42
SV: Må B-737's bygges om ?
Varför landställsluckor på 737. Kolla in den smarta och viktbesparande designen, där däcken tätar mot omliggande struktur.
@Jonte
2015-03-26 15:34:13
SV: Må B-737's bygges om ?
Mya rekomendationer från Boeing är att har trim för takeoff vid deice. Tester med videoinspelning visar att minden vätska som tränger in i kroppen är avsevärt mindre.
Jonte
2015-03-26 15:14:41
SV: Må B-737's bygges om ?
Inte bra!

Havarikommisjonen: Boeing bør endre alle sine 737-er.

38 grader nese opp

Da flyets nesestilling passerte pluss 20 grader begynte begge flygerne å presse med full kraft på stikka. På tross av dette koblet ikke autopiloten seg ut automatisk slik den burde ha gjort.

Nesestillingen endte til slutt på +38,5 grader og flyhastigheten sank til 118 knop før nesestillingen sakte begynte å senke seg igjen.

Flyet var farlig nær ved å steile i lav høyde, men flygerne klarte heldigvis å gjenvinne kontrollen.

Var det inte B737 som var enkel där man alltid kunde flyga manuellt?


Old design
2015-03-26 15:04:42
SV: Må B-737's bygges om ?
De har inte ens lyckats få på luckor över hjulhusen ännu.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev